Sub denumirea de Vehicule Blindee de Reconnaissance (VBR), cei de la Societe de Constructions Panhard et Levassor au incercat in 2001 sa ofere o evolutie de masa superioara a cunoscutului VBL 4×4, déjà produs in 2200 de exemplare.
Proiectul VBR a fost dezvoltat in regim de finantare privat, iar pentru a reduce costurile totale de utilizare a refolosit componente déjà existente in comert si verificate in uz, cum ar fi motorul diesel si transmisia.
Caroseria este monococa din otel sudat, oferind protectie prin blindaj (si similar in suprafete vitrate) incepand cu nivel 2 STANAG 4569 si atingand nivel 3 cu blindaj compozit suplimentar. Podeaua are o usuoara forma de V, pentru protectia la mine si trecerea peste obstacole, protectia fiind completata cu invelis interior anti dispersie (liner).
VBR si diverse sisteme de arme
Sarcina utila a VBR-ului este de 2 tone, compartimentul bagaje spate avand un volum de 5,2 m3 pentru a primi echipament aditional. La o masa totala de 7 tone gol, este propulsat la viteze de pana la 110km/h prin intermediul unei transmisii automate Allison sau ZF 4×4 permanente (cu diferentiale blocabile) de catre un motor EUROIII diesel MTU 4R106 de 215CP (asigurand 24CP/tona).
Suspensia este oleopneumatica permitand ajustarea de catre sofer a garzii la sol, directia est hidraulic-asistata pe rotile fata iar sistemul de franare include functia de anti-derapaj. Rotile sunt dotate cu sistem de management al presiunii, ajustabile in functie de suprafata de rulare si aderenta necesara, si au si functia de rulare in mod pana.
Vehiculul dispune de aer conditionat, incalzire, protectie NBC prin presurizare si 2 retele electrice independente , precum si circuite de generare de presiune hidraulica si pneumatica.
Desi prototipul VBR nu este amfibiu in versiunea initiala, el poate trece prin apa de 1m adancime, avand in dezvoltare si un kit amfibiu.
Otokar Cobra si VBL, look asemanator
Vehiculul dispune de trei deschideri in plafon, cate una pentru sofer si comandant si o atreia plasata central-spate pentru o statie de armament operabila de un al 3-lea membru al echipajului amplasat in spatele comandantului si soferului. In afara de portierele laterale, blindate inclusiv la nivelul geamurilor, mai exista si o trapa de acces spate.
Variantele de inarmare si misiunile sunt extrem de variate, pornind de la turela teleoperata cu mitraliere calibrul 7,62mm sau 12,7mm si lansatoare de grenade fumigene, la turele la tunuri cal. 20-30mm si sisteme de rachete sol-aer, antitanc sau multirol (in versiunea MPCV= MBDA Multi Purpose Combat Vehicle): MILAN-ER, viitoarea EMM/MCT (European Modular Munition/Missile de Combat Tactique, raza de actiune 10km), MBDA Mistral 2, UK Thales Land & Joint Systems SWARM.
Panhard VBL cu Mini Samson si Spike LR
Arhitectura deschisa permite dezvoltarea unor functii ulterioare si modernizarea, vehiculul putand lucra si in sistem retea, cu date preluate de la senzori externi.
Pentru misiuni specializate, au aparut intre timp versiuni dedicate, cum este platforma de recunoastere Crab, la peste 8tone si inzestrata cu tun cal. 25mm, si versiunea mai grea 6×6 Sfinx, de 17 tone, destinat a inlocui AMX-10RC si ERC-90 Sagaie in rolul de cercetare prin lupta.
Desi ofera o masa utila, o capacitate electrica (generator de curent) si o protectie superioare VBL, putand opera o gama de echipamente si arme mai variate decat predecesorul, VBR 4×4 usor blindat nu a reusit din 2002, cand a fost prezentat primul prototip, si pana acum sa isi gaseasca clienti.
Marius Zgureanu
Surse:
www.panhard–defense.eu/content/download/2576/13605/version/1/file/VBR.pdf
http://www.military-today.com/apc/panhard_vbr.htm
http://www.army-guide.com/eng/product4500.html
Ne gaseste pe noi ca clienti
pai e foarte bun daca poate sustine orice armament pana in 30 mm. practic ar acoperi toate armele low-end.
Nu este oferita gratis, asa ca …..
pai cred ca si gratis, daca s-ar produce la noi, tot ar fi refuzat…
Mai bine importa niste Panhard PVP, in „limited edition”
Dacă duce în spinare TOW de ce n-ar duce și Spike. Cu kit amfibiu ar fi numai bun pentru noi.
VBL, mai usor (3,8 tone), la jumatate din masa VBR, este in poza acolo cu turela Spike, deci e clar ca VBR poate duce asa ceva fara probleme, chiar turele mai grele decat VL.
Stai linistit ca vin alegerile…. :((( trebuie bani pentru postere electorale…. dar eu as cumpara Panhard crab, e ce NE trebuie noua din cauza reliefului
pai asta e teama mea, ca toate licitatiile serioase se amana pentru „la anul”… cum ne-am obisnuit deja de prin 2009 incoace.
Exceptie achizitia F-16 si cateva demarate prin 2008: Piranha IIIC + Spartan
exact+produs sub licenta ar fi excellent…..
Mi se pare foarte frumoasa masinaria. Cred ca ar avea succes si o varianta demilitarizata pentru cumparatori privati.
off topic
http://www.digi24.ro/stiri/economie/consumatori/romgaz-intrerupe-de-marti-livrarile-de-gaze-naturale-catre-elcen-575045