Patru oferte pentru India

In cadrul programului de dotare cu sase submarine clasice P 75I, India a primit patru oferte.

Spre deosebire de P 75 in cadrul caruia se construiesc sase nave din clasa Scorpene (Kalvari in marina indiana), navele avute acum in vedere (si ele tot sase unitati) vor fi mai mari si mai potente, urmand sa fie construite toate sase in India.

In cadrul programului Kalvari, trei submarine sunt operationale, doua in teste pe mare si ultima nava in constructie. Desi programul a acumulat intarzieri de sase ani pana la urma s-a dovedit un succes si Scorpene/Kalvari este primul submarin modern construit in India care a intrat in dotare.

Un imens pas inainte pentru industria navala indiana, cu atat mai mult cu cat este posibil ca in viitor o parte a celor sase submarine sa fie dotate cu sistem de propulsie AIP dezvoltat local.

Revenind la P 75I, aici lucrurile au mai evoluat si marina indiana are cerinte mai rafinate. Desi nu se cunosc foarte multe detalii despre cerintele indienilor se stie ca doua vor fi in mod sigur pe lista: sistem de propulsie independent de aer (AIP) si lansator vertical pentru rachetele Brahmos.

Patru oferte.

  1. Naval Group cu Barracuda. Imens avantaj pentru francezi atat timp cat au deja un program de succes: Kalvari. Un alt avantaj al Naval Group este faptul ca stie sa faca lansatoare verticale si este deja la a doua generatie de sisteme de propulsie AIP, ultimul fiind unul pe baza de celule de combustibil cu hidrogen obtinut din motorina prin procesare chimica si nu este necesara stocarea hidrogenului la bord. Rusii nu au nici un submarin clasic dotat cu AIP sau lansatoare verticale, spaniolii la fel, cu mentiunea ca Navantia a construit doar doua submarine S 80 si acelea cu probleme, iar sud-coreenii nu stiu sa aiba in dotare submarine cu AIP dar stiu sa construiasca lansatoare verticale.

Este foarte probabil ca francezii sa vina cu oferta facuta Australiei, adica un submarin diesel-electric care are la baza proiectul Suffren. Submarinul francezilor pare sa fie si cel mai mare, este din standard dotat cu lansator vertical, posibil sa dispuna de pump-jet si carmele in forma de cruce;

  1. DSME-3000 din Coreea de Sud. Recent intrati in clubul marinelor care pot lansa rachete balistice din imersiune, coreenii au prins curaj si in materie de export si au deja un prim-client in Indonezia careia i-au vandut trei submarine din clasa KSS-I Type U-209. Si nava coreeana este mare, ceva mai mica fata de Barracuda si, asa cum scriam mai sus, coreenii au deja pe submarinele lor sisteme VLS, in timp ce sistemul AIP il importa din Germania. Practic se importa o intreaga sectiune a submarinului.

Coreenii se mai lauda ca au si posibilitatea de a oferi baterii Li-ion foarte performante care sa creasca autonomia submarinului in cazul navigatiei submerse, dar deocamdata doar japonezii au aratat ca pot face asa ceva.

Japonia nu dispune de un sistem AIP in sensul clasic al expresiei (si este ciudat ca nu are asa ceva) dar a inceput sa lanseze submarine dotate cu baterii Li-ion care maresc foarte mult anduranta navei sub apa, de unde am putea sa intelegem ca bateriile Li-ion ar fi un sistem AIP prin ele insele;

  1. Navantia cu S 80 Plus. “Plus” nu stim de la ce vine, dar S 80 clasic, sa-i spunem asa, este un Scorpene supradimensionat, asa de supradimensionat incat spaniolii au avut mari probleme cu masa totala a submarinului. Acesta era prea mare pentru ca nava sa pluteasca. Intr-un sfarsit si dupa multe intarzieri, au remediat si primul S 80 a vazut luciul apei, dar spaniolii nu prea au ce arate indienilor: doua nave cu probleme, doua nave care la baza sunt Scorpene, iar daca indienii mai doreau inca sase Scorpene nu mai faceau licitatie. Fara experienta cu AIP, fara experienta cu VLS.

Se ofera totusi un sistem AIP pe baza de bio-etanol, care la fel ca si in cazul francezilor nu necesita stocarea de hidrogen la bord, acesta fiind obtinut prin reactie chimica pe mare, la bordul navei;

  1. Si intr-un final rusii cu Lada-class (probabil Amur-class – varianta de export a Lada), un submarin care ar fi trebuit sa fie inlocuitorul Kilo dar pe care nu numai ca nu l-a cumparat nimeni vreodata dar chiar si Marina Rusa prefera sa construiasca submarine Kilo-imbunatatit decat sa se incurce cu Lada-class. Asadar greu sa-l vanda.

Dar Rusia, poate mai mult decat Franta, se simte foarte bine in India, cunoaste piata, plus ca marina indiana este una dotata preponderent cu nave de lupta rusesti sau proiectate in Rusia, de la portavioane, la cele peste zece submarine Kilo, la submarinul nuclear Akula, la fregate etc.

Dezavantajele Lada-class sunt insa multe: nicio nava operationala desi proiectul este unul destul de vechi, VLSuri pe submarinele clasice rusii nu au si nici macar un singur submarin operational dotat cu sistem AIP. Moscova spune ca stie si cu AIP (de fapt aici se pare ca rusii se bazeaza pe AIPul dezvoltat de indieni) si cu VLS pe Lada dar de la vorbe la fapte este drum lung, mai ales in cazul rusilor.

Ivanii ar putea insa plusa si oferi Indiei nu sa cumpere sase submarine ci sa le dezvolte impreuna, ambele tari avand nevoie de o generatie moderna de submarine non-nucleare, doar ca indienii sunt patiti cu Moscova de foarte multe ori si ramane de vazut daca de aceasta data rusii au mai multe sanse.

 

Ordinea prezentarii nu este una aleatorie ci reprezinta, in opinia mea, si sansele celor patru oferte dar daca stam sa le analizam mai in detaliu, Naval Group pare favorita de departe, atat prin prisma ducerii la bun sfarsit al precedentului program de dotare cu sase submarine Scorpene, cat si prin oferta facuta acum cu probabil cel mai modern submarin clasic existent pe piata. La asta putem adauga si ratarea din Australia de unde nevoia foarte mare de comenzi noi.

Daca mai adaugam si relatiile foarte bune si stranse cu India, avem probabil un castigator potential, asta daca cele doua parti se inteleg la bani si la transferul de tehnologie.

GeorgeGMT

22 de comentarii:

  1. Patru oferte pentru India !
    Si cand ma gandesc ca la licitatia noastra pentru torpile nu s-a prezentat nimeni .
    In conditiile in care in urma cu treizeci de ani Romania facea oferte Indiei .
    Trista soarta a unei tari cu economia distrusa nu prin bombardament ci prin propaganda .
    Si se mai rade la comentarii de indieni !

    20
      • vina pt fapte de astea ii a celor care voteaza PSD
        si a celor care nu merg la vot

        3
      • In rest , echipa de zgomote –
        Cei care strigau ca Microelectronica si Hidromecanica si Cugir – gramada de fier vechi striga azi ” ailalti au furat ”
        Ca si cum nu s-ar fi imprumutat 30 de miliarde de nu stie nimeni unde au ajuns ( inafara de ceva asfalatari electorale , finantarea unor spitale private din bani publici , ceva masti la suprapret prin firma de cartier ) .
        Si peste 5000 mii de posturi nou infiintate in birocratie ( e coalitie , dati cate mult, sa ajunga la toti 🙂 )
        Administratori de spital chelneri si antreprenori de pompe funebre ?- ironie mai amara nici ca se putea .
        Sau la Poata Romana , unde i-au ” epurat ” pe ailalti de au ajuns sa se laude ca se respira acum aer liberal . A ce miroase aerul asta , a damf de bere de la Catu sau damf de palinca de la Orban ?
        A, da, si industria de aparare fara buget pe anul curent , in luna lui noiembrie .

        Dupa care mi se spune ” atitudine neprietenoasa „

    • la noi nu se prezinta nimeni ca se stie ca 99,99 % din licitatii sunt aranjate,
      tonu il da capitala patriei unde presa si toata lumea stie ca vehiculele turcesti vin cu avantaje pe masura,
      la spitale ca la spitalul Gomoiu unde toata lumea stie ca wc s-a cumparat cu 200-300 lei siu s-a decontat cu peste 10.000 lei/bucata etc etc.
      si totusi pesede are votanti in continuare, etc etc

      la toate drumurile patriei,
      si la toate licitatiile, inclusiov scoli, spitale, etc, toate sunt aranjate,

      serviciile, politia, justitia lucreaza intens,
      nu exista nici o amenintaare la adresa sigurantei natrionale,

      o fi de la expertiza politica adescoperita de abrmburica,
      o fi de la murdaria scoasa la iveala de partidele parlamentare,

      12
    • Oferta la care ma refer era una pentru bombe de aviatie , a fost acceptata ,.
      Pe atunci , ca si acum , existau doua firme de armament in Romania , una producatoare , alta comercializatoare , nu-mi aduc aminte denumirile la vremea respectiva , am pastrat totusi documentul anchetei din parlamentul indian .
      Contractul a fost castigat de firma romaneasca comerciala , insa firma producatoare a parat-o ca incalca termenii contractului ( contractul se putea incheia doar direct cu producatorul ) . Urmarea: contractul taraganat , reexpertizat , apoi pierdut , apoi castigat de o firma din spatiul ex-sovietic .

      Oricum , nu stiu daca mai putem fabrica bombe de aviatie moderne echivalent Mk.81 , Mk.82 , corpurile se forjau rotativ la Targoviste .
      Fusa si sa dusa .
      https://es.wikipedia.org/wiki/Nu,_pogod%C3%AD!
      Multumim Carmaciului Petrov si vajnicei justitii romane , si aparatorilor – platiti – ai patriei .

  2. Salut. Nimic de spus rau pentru jucaria galica, ei stiu sa faca submarine, nu vreau sa ma gandesc ca ivanii vor plusa la capitolu spaga si ceva gargara ivaneasca si vor prinde contractu, atunci sa vezi dureri de cap pentru hindusi.

    3
  3. Ar trebui să câștige Franța din toate motivele evocate deja în articol. Dar, fiindcă sunt și aroganți, vor porni de la premiza greșită că deja e al lor contractul. Și atunci vor veni surprizele.

    3
  4. baracuda diesel electric cu aip si pump jet e, la mintea mea, cel mai avansat tehnologic,
    totusi, conteaza si materialul din care e facut pt ca presupune cat de silentios e,

    mai tb sa stii cum sunt senzorii, armamentu
    ce fel de sistem antitorpila ai si fiabilitatea lui,
    ca am vazut ca sisteme de astea antitorpila se instaleaza inclusiv pe nave militare de suprafata,
    etc etc.

    1
  5. De la ruși doar o să închirieze. Francezii sunt favoriți, oferte bune, istoric, relații funcționale (tot vând lucruri scumpe).

    5
  6. Am văzut că India e interesată si de varianta nucleara a Baracuda. Dacă e asa, nu stiu de ce nu merg doar pe varianta nucleara. Probabil costuri de exploatare, ca daca ne uitam la programul ratat australian, costul de achiziție e destul de mare.
    De remarcat DSME-3000, coreenii din sud nu încetează să mă surprindă plăcut.
    Pe de altă parte, bateriile litiu par a fi viitorul, mult mai simplu de folosit ca un sistem AIP. Japonezii sunt pionieri, iar coreenii ii urmează de aproape.
    Aruncati cu pietre in mine, dar pur si simplu nu pot sa nu ma intreb cum ar fi in dotarea marinei romane câteva suburi Drass DG-900 cu baterii litiu.

    3
  7. « . Submarinul francezilor pare sa fie si cel mai mare, este din standard dotat cu lansator vertical, posibil sa dispuna de pump-jet si carmele in forma de cruce;« 

    Practic toate au fiormă de cruce. Ai vrut poate să spui dispuse în X ..

    3
  8. Pe partea pur tehnica pare „no contest” in favoarea Francezilor. Armele rusesti, desi de multe ori interesante conceptual, reprezinta in general un regres tehnic fata de vest, Spaniolii si-au patat blazonul cu fâsul din Norvegia si nici nu satisfac cerintele indiene, doar Coreenii sa mai fie in cursa daca apar cu un pret super-atractiv, ca pe partea de şpagă-management cred ca îi fac Francezii zâmbind.

    1
  9. Gluma asta proasta hindusa(o alta clasa de sub uri pe langa multe altele) se traduce simplu. Cei 4 apostoli erau 3, Luca si Matei!!! Toti ii vad castigatori pe francezi dar uita un lucru: nici originalul nuclear, nici varianta diesel electrica nu au vls. Or avea ei vls uri pe strategicele nucleare dar de la alea pana la a modifica Barracuda e cale lunga. Practic singurii competitori sunt coreenii si ivanii. Care, si unii si altii au probleme cu cerintele hindusilor. Sub ul coreean are vls dar care lanseaza rachete cu ochii oblici nu tuciuriile Brahmos. Pe de alta parte Amur class e conceput sa lanseze fix Brahmos, doar ca momentan exista doar niste machete. Iar AIP urile ivanilor sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire. Asa ca momentan, tampiteii care nu stiu pe ce sa mai dea rupiile, nu prea au ce sa aleaga. Singura solutie, sa intre iar intr o colaborare mai mult sau mai putin paguboasa cu rusii, in ideea ca aia le vor face ceva functional. Dar, dupa cretinismul Arihant(12miliarde cheltuiti sa faci in 25 de ani niste sub uri nucleare care duc 4 amarate de nucleare cu raza de 3000km)de la idiotii astia te astepti la orice.

    2
  10. Cat despre japonezi cum ca nu au sub uri cu AIP, clasa Soryu(cel putin primele 10) ce naiba sunt? Sunt ditamai submarinele oceanice dotate cu sisteme Stirling luate in licenta de la suedezi. Ca pe urma si au dat seama ca sistemul este mult prea complex si cu multe limitari fata de ce ofera e partea a doua. Cred ca de asta au lasat si ivanii balta Lada si vestitul ei AIP. Ptr oceane au sub uri de atac nucleare iar ptr baltoace gen MN sau Baltica e suficienta raza in imersiune a varshavyancelor combinata cu rachetele kalibr. Intre noi fie vorba, sub urile cu AIP au fost un fel de „nuclearul saracului”.

    1
  11. Sunt așa haioși indienii ăștia. Au acele elite plimbate si educate prin Occident care zic „hai domne’ sa facem si noi ca ăia” după care dau drumul la niste licitații.Spăgile zboară din toate direcțiile ,se stabilește în câțiva ani , oarecum ceva, dupa care mai trec cativa ani si in general proiectele rămân la nivel de proiecte… India are un timp personal, doar al ei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *