Politica si pragmatism

C-130J apartinand Royal Air Forces

Australienii, un fel de sauditi mult mai dusi la scoala ai Pacificului de sud, cumpara armament in cantitati serioase, nu se uita la bani si pun ochii pe tot ce este mai bun. Oare?! Ei bine, in general chiar asa este dar avem si posibile exceptii, desi dupa ciorba sufli zdravan si in iaurt…

In primul rand britanicii au anuntat senini ca vor renunta la numai putin de 14 aparate C-130J Hercules in 2023. Ati vazut bine, discutam despre varianta “J”, aparate intrate in dotare incepand cu 1999 si apartinand variantelor C-130J-30 si C-130J. Avioanele vor fi scoase la vanzare cu destule ore de zbor disponibile in portofoliu.

Logica acestei retrageri timpurii este relativ simpla si de bun simt, ministerul apararii de la Londra a anuntat ca este mai ieftin si mult mai eficient sa se bazeze pe doua modele de aeronave grele de transport: Boeing C-17 Globemaster III si Airbus A 400M. Practic, britanicii isi uniformizeaza flota de transport.

Performantele Airbus A 400M Atlas il recomanda in fata C-130J macar prin faptul ca avionul european poate transporta un maxim de 37 de tone pe o distanta maxima de 8300km, in timp ce Herculesul are o capacitate de transport maxima de doar 20 de tone pe o raza de 5300km.

Dar sa nu uitam ca A 400M este un avion nou proiectat – de la zero – in timp ce C -130 este un aparat de la sfarsitul aniilor “50, modernizat atat cat s-a putut.

In al doilea rand si revenind la Australia, aici C 130J Hercules este considerat cel mai potrivit aparat de transport si se asteapta o comanda ferma catre Lockheed Martin pentru 24 de aparate contra sumei de 6,35 miliarde de dolari americani (pretul include multe altele pe langa achizitia in sine).

A 400M Atlas a fost luat in considerare de australieni dar castigatorul a fost desemnat Hercules. Politica?! Probabil si da, si nu. Politica in sensul in care legaturile dintre Canberra si Washington sunt din ce in ce mai apropiate si este de bun simt ca cele doua armate sa fie cat mai compatibile, insa in acelasi timp nu trebuie uitate pataniile australienilor cu Airbus, divizia de elicoptere, acolo unde Tiger si NH 90 au dezamagit extrem de profund, de aici poate si reticenta, pe langa logica compatibilitatii cu principalul aliat.

Fata de cele 14 C-130J scoase de britanici la vanzare ma uit precum calicul la vitrina plina de bunataturi, n-avem noi mintea sa cumparam asa ceva, noi stam cu mana-ntinsa pentru C-130 H de la americani. Nemaidiscutand faptul ca Hercules-urile britanice sunt dotate cu sistem de realimentare in zbor.

Dar asta-i viata, unii se nasc cu mentalitate de oameni liberi, altii nu…

GeorgeGMT

26 de comentarii:

  1. Salut.Nea George, pai cum sai acuzi pe ai nostrii conducatori ca nu sau nascut cu mentalitate de oameni liberi, ai nostrii sau nascut cu mentalitate de cocalari, ciumegi, etc. Tara, lasa ma sa ne fie noua bine.

    9
  2. Embraer C-390 cargo plane Brazilian cu capacitate de transport 26 tone a inceput sa inlocuiasca Hercules C-130J (capacitate de carat numai 20 tone) din inventarul multor natiuni fiind mai ieftin, performant cu raza mai lunga, desen modern cu reactie ( jet engines). Vezi Ungaria, Portugalia si Brazilia de exemplu. Un model militar mai potrivit Romaniei decat vechiului C130 turbo prop introdus in 1956 indiferent cat de modernizat.

    5
    • Vash the Stampede

      „performant cu raza mai lunga, desen modern cu reactie ( jet engines).”

      Se vede clar auto-corectorul de lb. Romana de pe tzelefon… ?

      Deci e clar ca nu prea esti nativ in lb. Romana, la fel ca amicul tau Xv

      10
      • ***, eu sunt cercetas militar român din 2001. Și scriu aici de când tu nici nu auzisem de blog. Înțeleg că ești frustrat și pe deasupra nu te ajuta singurul ***.

        1
    • @Capt. M.
      Poate te prinzi de ce este așa de căutat C-130, tocmai fiindcă are elice. Iar Embraer e dintr-o țară BRICS, deci nu va vedea niciodată cerul României. Doar dacă Lula scoate Brazilia din brațele Chinei.

      6
  3. flotele de transport si cea de elicoptere ating cote inalte de uzura in timp scurt fiind caii de batatie si pe timp de pace si timp de razboi ,disponibilitatea fiind strict legata de mentenanta .
    daca la elicoptere avem aceiasi situatie “fericita” ca la corvete ,la avioane mai avem pe ce pune mana dar e mult loc de imbunatatit .
    dpmdv flota trebuie extinsa si revizuita mai ales ca in viitor vor intra in dotare noi echipamente ce trebuiesc mutate de colo colo in functie de nevoi si nu doar pentru noi…tonajul si numarul acestor noi echipamente te obliga la mai mult decat avem acum….dar poate stam asa plus extra optiunea PaPa.
    ps.sau asteapa donatii de la aliatul strategic ,pomana ingrasa.

    9
    • sau “externalizam” serviciul catre sultanul igsu ca si asa e stat in stat la el in batatura si are lipici mare la inzestrare.niste herculesi rosii sa se defileze si el peste arcul de triumf nu l-ar deranja…bine el ar trece direct la globemaster ca nu e pârlit ca amaratii aia de la mapn,are si el o valoare.

      5
  4. Dacă ar fi numai asta problema forțelor zburătoare române, și a armatei în general, tot ar fi bine. Până la flota de transport, este nevoie de salarii, cazare (asta pe bune) pensii și baterii de vin.

    2
  5. la mintea mea, dupa cum scrie si in articol, C 130 J are un mare minus capacitatea de transport redusa de 20 to,

    in plus este vorba de vechimea proiectarii aparatului: daca schimbi motoru, elicea si inca ceva chestii nu faci un alt aparat,
    e tot ala vechiu cu dosaru de pensie bagat de mult, deja ar trebui sa i se termine si pensia,

    altii mai prosti ca noi, respectiv portughezii, cehii, inclusiv unguri s-au incolonat spre fostu KC 390 actualu C 390 Milienium de la Embraer,
    C 390 sarcina utila mai mare,
    raza de actiune cu mai mult de 3 ori mai mare: spre 5900 km pe cand C 130 la 1800 km

    plus ca C 130 e proiectat decat de vreo 70 de ani,
    faptu ca ii pui alte elice si modifici motoru nu modifica prea mult performantele,
    sunt anumite limitari legate de proiect si tehnologia avuta in vedere la momentu proiectarii aparatului,

    daca C 130 e visu nostru pt aviatia de transport atunci ar trebui degradati toti generalii si trecuti sub gradu de soldat, ca si conducerea armatei care a aprobat retragerea din dotare a T 34 si tanchetelor Renault – ca ar fi terhnologie apropiata, ca varsta, de C 130

    ar mai fi pe linia de proiectare a lui C 390 si japonezu Kawasaki C 2, mai vechi decat C 390, cu sarcina utila si raza de actiune mai mare decat brazilianu,

    ar mai fi ucrainianu Antonov 70T-100, cu sarcina utila de 30 to si 2 motoare, etc – preferabil probabil cu alte motoare decat ucrainiene,
    ucranienii au si 112 KC – pt realimentarea flotei

    A 400 M se pare ca are anumite probleme
    https://www.rumaniamilitary.ro/airbus-a-400m-cu-probleme

    C 17 Globemaster III este altceva decat C 130,
    nu degeaba nu renunta australienii la el,
    desi la C 17 s-a oprit productia,

    2
    • „ar mai fi ucrainianu Antonov 70T-100, cu sarcina utila de 30 to si 2 motoare, etc – preferabil probabil cu alte motoare decat ucrainiene,
      ucranienii au si 112 KC – pt realimentarea flotei”

      An-70 este un turboprop cu 4 motoare Progres D-27 si elicii rusesti Aerosila Sv-27, cu doua prototipuri construite in 30 de ani.
      An-112KC, un An-70 cu aripa redesenata si propulsat de doua turbofanuri, nu a trecut de stadiul desenelor.
      Capacitatea actuala a ucrainenilor de a produce vreunul din cele doua tipuri, este zero.

      1
  6. C-130J nu este numai un avion de transport, ci si un avion de asalt tactic.
    Retràgându-l, fortele speciale sunt private de acest tip de avion.

    În teorie, si A400M poate sà facà asalt tactic. Dar e altceva.

    9
  7. la o pondere a datoriei publice de 51% in raport cu PIB cu prognoza ascendenta pe 2023, Romania traieste o conjuntura economica fenomenala de intensificare a programelor de inzestrare… cu rabdari prajite. sa mai vorbim oare de deficit si inflatie, doua alte mari frane ale importurilor de orice fel, mai ales de armament modern si scump?! Nu mai vorbim ca dam in balbaiala!

    4
  8. Care bâlbâială ?
    Au găsit 17 miliarde lei suplimentar pentru pensile din 2023. ( Adică plus 3 miliarde euro )
    12,5 % creștere de pensi. La toți.
    Adică 125 lei în plus la cei cu pensie lunara de 1.000 lei.
    Același procent, cat va aduce in plus la pensia militară a primului ministru ?
    Ca să știți care sunt adevăratele priorități românești.
    Ce avioane, ce flinte sau corvete ?
    Nu sunt bani . Serios ?

    PS.
    La prostii aia de italieni, creșterea de pensie e de 7,3 %.
    Funcționează descrescător cu valoarea pensiei.
    La pensii mai mari de 7 ori pensia minimă ( 525 euro e minima) creșterea de pensie e 0,000% euro.
    Inclusiv curtea lor constituțională a zis că e just și echitabil.

    Ei în dictatura și prosti ?
    Noi in democrație și deștepți ?
    Fiecare cu crede.

    27
    • Da, dar italienii nu au același aluat din care sunt o mare parte din judecătorii nostrii constituționali
      Si justiția italiana lucrează cu materiale uneori mai grele decât la noi
      Dar pedepsele sunt de obicei la alt nivel decât amenzile de parcare de la noi

      Alte școale, alte etaloane pt judecători

      O fi poate de la religie
      O fi de la mafie
      O fi de la MCV
      O fi de la Schengen

      N-are cum sa fie de la expertiza celor care au lucrat la nou cod penal si nou cod de procedura penală

      N-are cum sa fie de la modu in care au fost desemnați ca judecători unii de la cecere anumite persoane care nu au fost niciodată un etalon in domeniul dreptului – parca așa scrie la art 143 de la legea fundamentala: înaltă competentă profesională in drept

      Sa ne înțelegem avem si profesori universitari de drept infractori condamnați la executarea pedepsei in regim de detenție: unul fost prim ministru, altu mare evropalavramentar, dar asta nu ii transforma in etaloane decât fata de cei la care le-au aprobat lucrări de doctorat trase la pilă

      Si profesorii astia lucrează in continuare
      Am văzut ca fostu evropalavramentar participa zilele astea la seminarii pe probleme de drept si explica altora cum se citește legea

      Iubim tradarea dar urâm pe tradatori

      5
    • eu zica sa arunci o privire aici:
      http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/1/1481/21333/20500428/1/3-pensiile.jpg
      Italienii si Grecii au cele mai mari pensii din UE raportat la PIB (16% in 2019, 7.8% noi)

      crestere nominala PIB 2023 Romania fata de 2022 va fi de peste 20% (din inflatie si crestere economica) deci majorarea de 12.5% e bataie de joc fata de pensionari, daca majorau cu 20% pensiile ponderea chelt in PIB abia se mentinea, suntem oricum sub 9.4% asumat prin PNRR, tocmai de asta vitejii de la USR zic ca ei ar fi majorat cu 27% (asta insemnand 9.4% din PIB 2023)

      2
  9. Poate exista niste explicatii pt alegerea cangurilor. Nu vor sa mai aiba de a face cu Airbus, dupa 2 tepe consecutive. teoretic A-400 s-ar preta cel mai bine, cargo mare si capacitate de aterizare pe terenuri dure.
    Ei se pregatesc sa lupte pt insulele care inconjoara Australia la nord si est si situatia e oarecum similara cu China in locul japonezilor. In 1942 au luat niste batalii urate de la japonezi, si ca sa dau un exemplu, faptul ca nu au reusit sa mentina Rabaul i-a costat o multume de pierderi si a adus armata japoneze in situatia de a lovi Darvin. Apoi au fost nevoie de ani de zile si eforturi imense de a-i disloca pe Japonezi din Noua Guinee.
    Au nevoie de avioane mature, si au nevoie rapid. Ma indoiesc ca vor cumpara de la brazilieni sau japonezi, chiar daca au marfa buna.

    1
  10. Posibil sa nu mai aibă resursă.

  11. Domnule George ,eu cred ca pe ai nostri conducatori in momentul de fata ii intereseaza doar ce pomana pot da pentru ca acusi ,acusi vin alegerile. Iar in domeniul achizitionari de armament noi stam la pomana americana ( asta este cuvantul) .Daca ne dau bine ,daca nu mai stam un pic .Probabil ca acele Hercules de la englezi sunt necesare macar 3-4 dar nu nu vrem acum. Ce daca este razboiul langa noi. Cumva ati mai auzit ceva cu contractul de corvete ???? ASa ca ne luam gandul de la avioane de transport si alte arme ( tancuri de exemplu) Daca isi mai fac pomana cumva bine daca nu ,nu. Trist dar adevarat.

    5
    • Pai asta-i santajul pentru admiterea in Schengen !
      Nema Schengen – nema economie – nema contracte pentru arme occidentale. Ce, crezi ca engelzii si americaniii nu pot face si ei presiuni pentru unii sau pentru altii in UE ?
      Io zic sa ne luam dupa unguri si sa cerem noi direct sa nu ne primeasca, sa ne creasca cota la negocieri 😛

      3
  12. Bolile copilariei ce au tot fost scoase in fata la A400M nu sunt mai rele decat a oricarui alt avion de acest fel. Sa nu uitam ca A400M e un avion cu totul NOU! C130 are ca si concept vreo 60 de ani? Mai mult?

    Problemele initiale ale A400M au fist rezolvate si pe ici pe colo s-au adus si imbunatatiri.

    Mai trebuie tinut cont ca A400M e in alta liga fata de C130 sau oricare alt avion similar C130. E cam unic de felul lui.

    Decizia cangurilor e politica si atat.

    Cu Nh90 au dreptate dar cu Tigre din ce am citit e cam trasa rau de par treaba la ei.

    In principiu cangurii de mai multa vreme dau cu mUE la tot ce pot de prin UE. Si o fac in mod grosolan.

    Mai devreme sau mai tarziu o sa vina si nota de plata.

    6
  13. Noi am reușit să operationalizam aeronava primita din S.U.A?

    1
  14. Dacă ai acces la C-17 Globemaster (cazul Ro) nu ai nevoie de A400M. Maxim C-130J, mai ales că nu mai avem trupe desfășurate în Afganistan și Irak. În rest C-130J nou sau sh is good enough.

    5
    • 3 aparste. Împărțite la 12 țări. Ce șanse sunt sa primim unu in caz de conflict? Și ce faci cu unul singur? Sau chiar cu 3. Trimiți primul eșalon de parașutiști sau fos. Cu putina muniție și echipament. Și după aia trimit alții. Aștepți iar până îți vine randul.

  15. Evident ca ar trebui cumparate cateva dintre J-urile scoase la vanzare de britanici.
    Ai infrastructura si personalul pentru mentenanta, ai acces facil la piese de schimb, e un avion care poate opera de pe piste improvizate, bonus – realimentare in zbor care iti permite efectuarea de transporturi pe rute mai lungi.
    In plus, americanii testeaza utilizarea de avioane de transport ca platforme pentru lansarea de rachete de croaziera / antinava iar existenta unui numar de avioane care sa fie echipate, in viitor, cu asemenea sisteme ar fi mai mult decat benefica.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *