Polonezii trag cu ochiul la bulgari?!

Asa se pare, cel putin in cazul programului de dotare cu elicoptere medii de transport.

Showul a inceput in 2015 cand toata lumea se pregatea de semnarea contractului intre Airbus – cu H 225M Caracal, aparat declarat castigator al competitiei – si guvernul polonez, dar lucrurile au fost brusc anulate cand s-a schimbat puterea la Varsovia, Airbus s-a dus prin tribunale etc, pana la urma totul a ramas in coada de peste. Contractul ar fi fost pentru 50 de aparate asamblate in Polonia.

Francezii n-au mai primt contractul, nici armata poloneza elicoptere. Se spunea atunci ca favoriti ar fi cei de la Sikorski care aveau deja o uzina (fosta PZL) in Polonia. Aiurea, nici de la ei n-au cumparat nimic, cu chiu cu vai, anul acesta s-au achizitionat 2 aparate S 70 pentru politie, in rest speranta Lockheed Martin in Europa sta, se pare, in Romania.

Intre timp Varsovia s-a orientat spre cumparaturile la bucata (sau la bax) in loturi mai mici, s-a anuntat o noua competitie pentru opt aparate destinate operatiilor de tip CSAR (combat search and rescue), afacere pentru care existau trei companii interesate: Airbus Helicopters/Heli Invest, PZL Meilec/Sikorsky si italienii de la Leonardo/PZL Swidnik.

Dar pe 11 iunie invitatia pentru depunerea de oferte a fost retrasa, iar dupa fix doua zile ministrul apararii, Mariusz Blszczak, a negat ca programul a fost stopat doar ca a fost „re-prioritizat” fata de alte programe, adica vorba lui Margineanu: „Jana nu e moarta, Jana sa transforma”…

Zice ministrul ca programul se va relua… curand, fara sa ofere insa un termen clar.

In privinta celorlalte doua programe mari de achizitie de elicoptere, programul „Kruk” pentru elicoptere de atac – va fi cel mai probabil dincolo de anul 2022, iar programul de dotare cu elicoptere medii de transport – dincolo de anul 2026, desi ar fi trebuit sa fie demarat inca din 2012.

Singura veste posibil buna ar putea fi achizitia a patru elicoptere navale pentru lupta anti-submarin dar care sa poata executa si misiuni CSAR pe mare. Invitatia se asteapta a fi trimisa in cateva saptamani, dar deocamdata sunt doar sperante. Daca va fi sau nu, principalii candidati sunt cei de la Airbus cu H 225M si Leonardo Helicopters/PZL Swidnik cu AW 101, aparate care ar trebui sa inlocuiasca batranele Kaman SH-2G Super Seasprites. Ministrul apararii surprinde prin optimism si declara ca un contract ar putea fi semnat chiar anul acesta.

Tot domnul Mariusz Blszczak mai spune ca „in cateva luni” va fi demarata achizitia a 32 de elicoptere de atac. Ce intelege domnia-sa prin „demarata” ramane de vazut. „The tender procedure will be launched in a few months and we plan to sign the contract next year,” a completat Blszczak.

Declaratiile optimiste ale ministrului polonez al apararii vin insa simultan cu anularea achizitiei celor opt elicoptere destinate CSAR, despre care am vorbit mai sus. Asadar mesaje si semnale cu totul contradictorii…

Intre timp, armata poloneza s-a apucat sa-si repare elicopterele pe care le are astazi in dotare, sa mai traga de ele, ba vrea sa-si cumpere si simulatoare pentru Mi 8/17 de mai zboara inca. Este vorba de aparate Mi-8/Mi-17 si PZL Swidnik W-3.

Ce se intampla cu programele de dotare poloneze reprezinta un mister, pentru ca, dupa o perioada in care toate mergeau brici, de cativa ani lucrurile s-au impotmolit, iar companii foarte serioase au inceput sa priveasca spre Varsovia cu sentimente similare celor cu care privesc spre Sofia, pastrand, bineinteles proportiile.

La bulgari traditia se pastreaza, iar a aprobat parlamentul un program de dotare cu transportoare blindate si 8+8 avioane multirol, singura curiozitate este cine-i mai crede a cincea sau a sasea oara…

Haios este faptul ca Mowag, dupa BSDA 2018 de la Bucuresti, s-a dus glont – din nou – in Bulgaria cu Pirahna 5, poate, poate ii convinge si pe bulgari, doar ca la 4,6 milione de euro bucata, slabe sanse cu bulagrii.

Ei cauta ceva mai ieftin, la un moment dat se uitau la 4×4 al celor de la Textron, care bietul vehicul este unul destinat politiei militare nu transportului militarilor pe front.

GeorgeGMT

27 de comentarii:

  1. Salut. Acum e sansa noastra sa atragem marile companii la noi prin programe de achizitie si sa avem aici si centre de mentenanta regionale.

  2. Nu i-aș compara chiar cu bulgarii, mai degrabă aș crede că copiază trendul nemților, au ceva industrie, (până la urmă au doua fabrici de elicoptere !) dar s-ar putea sa se îndrepte cu produsele lor mai mult către export similar nemților.

    Au tras tare acu’ câțiva ani pt a se dota cred că mai mult de frica rușilor, poate și dintr-o anumita mândrie nu numai din necesitate care era clară totuși, iar acum se concentreaza pe programe strict strategice gen PATRIOT.

    Sper sa nu facem la fel, că noi nici n-am început bine………aștept cu nerăbdare votul final din parlament pt Agilis….incep să am deja emoții, de corveta și completarea flotei aeriene cu F16 tac molcom..

    • Nu va fi nici un vot. A fost doar acel aviz. Se va face prin HG.

      • Atunci mai rău, în condițiile date s-ar putea sa existe ,,negocieri ” dure……oricum sunt ,, șanse ” mari că programele astea sa întârzie.

        Doamnea ajuta-ne in ceasul al 11- lea și nu ne lăsa!

  3. Salut. Sa nu-i vaitam prea tare pe altii si sa ne vedem de ale noastre. Mai stie cineva de vreo evolutie cu Cobrele alea? Ce bine ne-ar prinde inarmate pana in dintisori. Numai ca dobitocii au alte prioritati acum si parca vad ca trece anu’ si ramanem iar fara ele.

  4. Oare din motive financiare polonezii nu se doteaza printro singura achizitie cu elicopterele de care are nevoie?Probabil bugetul alocat armatei este folosit prioritar pentru alteva decat achizitionarea de elicoptere.
    Daca vrem elicopter de atac atunci ar trebui sa mergem pe mana celor de la Bell.Este foarte posibil ca si alte tari est europene, mai ales, sa cumpere elicoptere Bell fabricate in Romania, din motive financiare.

  5. Daca se face Saur poate vor cumpara ceva de la noi bulgarii, in loturi mai mici. depinde de pretul pe care il oferim si de lobby-ul tip balcanic 🙂

  6. 1. @GeorgeGMT
    Ai rezumat foarte bine odiseea polonezilor cu elicopterele. Incercam si eu sa scriu un articol despre toate programele lor de modernizare, ii dadeam cu google translate de pe defence24, da pana sa termin eu un articol, polonezii s-au razgandit de trei ori, asa ca am pus pauza, asteptand sa se hotarasca odata. Cred ca in chestiunea elicopterelor o sa ma inspir din ce ai scris tu aici. In privinta elicopterelor de atac am inteles ca vor sa demareze programul de anul asta, dar elicopterele vor veni dupa 2022. Cred. Parca la fel si cu submarinele.
    2. Nu demult ma uitam cu admiratie la polonezi, ii consideram un exemplu pentru noi, ma refer la dotarea militara. Acum ma intreb pe ce cheltuie ei suma aia de aproximativ 10 miliarde euro cat e bugetul lor pe aparare.

  7. Tara lui Andrei

    Eu nu inteleg pe ce naiba se duc banii polonezilor in ultimii ani ?

    Au un buget de aparare triplu fata de noi (potrivit estimarilor pt. 2018).

    Stiu ca iau si ei Patriot cu niste chestii in plus, mai scumpe, dar restul ?

    Intr-adevar ei au multe comenzi de produse militare produse local/autohton de firme poloneze dar ce fac ei inca nu poate suplini produsele din Occident.

    Niste camioane, niste tunuri auto-propulsate, diverse tipuri de armament usor si le fac ei, si poate ca nu-s rele.

    Dar garantat ca alea costa mai putin decat daca le-ar fi luat din afara, deci ce fac cu restul de bani ? Nu cumva se fac niste manevre si niste combinatii in culise ? Din moment ce nu ne iese calculul… Doar stim cum e, ca si la noi se mai intampla…

  8. Si Marocul cauta elicoptere de atac T-129 http://fr.le360.ma/politique/les-far-negocient-lachat-des-helicopteres-dattaque-turcs-t-129-168355 Sa fie o solutie mai buna in loc de Viper??,

    • Tara lui Andrei

      Ce gluma buna… Hai sa nu comparam pseudo-armament european cu ceva pur-sange. De rasa. De marca. Cum ar spune unii.

      Daca tot dam niste bani, sa-i dam calumea.

    • Doar mai ieftina colegu…nu fac otomani elicoptere mai bune ca Bell…doar in fanteziile lui Erdogan poate…?
      PS ….otokar ul asta de elicopter eedoganist e o varianta mai slaba calitativ desigur a italianului A129 Agusta…care oricum nu e vreo minunatie…

  9. Noi sa facem ceva macar cu programele noastre, cel putin sa finalizam la ce am inceput anul asta, de ce zic ? Pentru ca la cat cheltuie guvernul ”puppets” a lui Viori’, violina inataia a lu’ dracnea, posibil sa ramanem cu programele in coada de peste ( cel mai rau ) sau partial finalizate ( nu chiar asa de rau ).
    PeSeDe-ii stiu ca daca arunci morcovii, pardon, banii in salarii si pensii marite la populatie…poate nu se revolta asa multi… asta-i din legea dictatorului, una din cele mai importante reguli de fapt.
    Sper sa ma insel….

  10. Eu m-as bucura sa vad toate programele majore demarate , Agilis, corveta, poate sub-ul, livrate si achitate HIMARS-ul si PATRIOT-ul, completata flota cu F16 (nici nu iau in calcul ca vom avea vreodata F35) si eventual sa vad si io o arma de asalt acatari la capitolui design, ergonomie, materiale moderne, fiabilitate mecanisme si musai MADE IN ROMANIA……dar mai e mult pana acolo.

    La elicoptere cred ca cel mai mult avem nevoie de cele vanatoare de tancuri..

  11. Da achizitiile astea nu se fac si in functie de ce are „inamicu”? Adica pe sistemul „ia sa vedem pe ce s-a concentrat cutarica, cu ce arme a cam dat el chix si cu ce arme a reusit foarte bine, si in functie de asta fac si eu mai multe din alea care imi trebuiesc”. Daca e sa ne uitam spre rasarit vedem din pacate ca au mai din toate, si avioane si elecoptere si tancuri si nave etc etc. Evident care mai de care in stare mai buna sau nu. Deci probabil ca si strategia noastra ar trebui sa fie „din toate cate ceva”. Macar sa pastram proportia % in numar fata de ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *