Pentru a da o sansa investitiilor straine in Romania, privatizarilor, transferurilor de tehnologie, crearii de parteneriate intre firme romanesti si straine precum si crearii de locuri de munca, offsetul poate constitui un element important in cadrul unei strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung a Romaniei.
Insa inainte de a vorbi de detaliile unui plan economic de investitii de miliarde de dolari in economia romaneasca, investitii rezultate din achizitii in domeniul militar, ar trebui insa studiate cazuri similare pentru a trage un maximum de invataminte din experienta unor tari partenere dar si mai avansate decat Romania in acest domeniu.
Un astfel de exemplu este Polonia, o tara aflata cu ani buni inaintea Romaniei in ceea ce priveste economia, legislatia, experienta in cadrul Uniunii Europene, dar mai ales in cadrul NATO si in Parteneriatul cu Statele Unite ale Americii. Inclusiv in ceea ce priveste organizarea regionala si strategia de atragere a fondurilor europene de peste 100% din suma alocata, generand investitii fara precedent in economia proprie, de 100 de mld. euro, Polonia este un model greu de atins de Romania. Insa aceasta sinteza se va focaliza exclusiv pe offset-ul obtinut de Polonia pentru achizitia a 48 de avioane de lupta F16C/D Fighting Falcon BL52+ ale firmei Lockheed-Martin, achizitie intermediata de guvernele polonez respectiv american.
Acest articol este doar o sinteza a materialelor pe care am reusit sa le gasesc despre cazul competitiei pentru avionul multirol al Poloniei si offset-ul asociat, prinicpalele surse fiind: “Why did Poland Choose the F-16?” si “31st AirforceBase Poznan – our F16”.
Necesitatea
In urma desfiintarii Pactului de la Varsovia, Polonia s-a regasit cu o forta aeriana numeroasa, de aproape 1000 de aparate, care in anii ’90 s-a erodat serios din punct de vedere al tehnologiei dar si al resursei de zbor. La inceputul anilor 2000, cu o forta aeriana de putin peste 200 de aparate, Polonia s-a vazut in ipostaza de a demara cat mai rapid un nou program de achizitie de avion de de lupta multirol care sa poata fi exploatat inca minim 20 de ani de catre Fortele Aeriene Poloneze.
Seful Statului Major General al Fortelor Aeriene Poloneze, generalul Olszewski, a susţinut ca costul operaţional al MiG-29, implicit costul pe ora de zbor, a depasit de 10 ori pe cel al MiG-21, in timp ce cel al unui avion multirol din a patra generatie a fost semnificativ mai mic decat al MiG-29.
La primele formulari de strategie, in 2001 specialistii polonezi au elaborat un document de 226 de pagini, “Request For Proposal”, continand specificatiile si asteptarile Fortelor Aeriene Poloneze precum si conditii financiare si de offset. Documentul a fost trimis companiilor aeronautice de top din Franta, Suedia, Marea Britanie si SUA. A existat si un plan ce a avut in vedere si achizitia a 64 de avioane F16 A/B in uz, care sa fie reconditionate. O varianta intermediara a fost achizitia a 24 de avioane noi si 12 in uz iar offset-ul trebuia sa acopere integral pachetul respectiv.
In fine, in 2002 s-a subliniat o prioritate de 3.5 miliarde dolari pentru achizitia a 48 avioane de lupta multirol, care trebuiau platiti in afara bugetului de aparare (1,95 la suta din PIB la acea vreme).
Polonezii au avut in vedere urmatoarele tipuri de misiuni pentru noul lor avion de lupta multirol:
1. Aparare aer-aer a obiectivelor terestre si navale precum si escorta aparatelor aliate
2. Interdictie aer-sol/aeriana, sprijin aerian apropiat si controlul aerian al campului de lupta
3. Aer-nava – pentru a putea contribui la operatiunile fortelor navale
4. Recunoastere aeriana, inclusive meteo – asupra obiectivelor terestre si navale
Capabilitatile cuprindeau si detectarea, urmarirea si angajarea tintelor pe orice vreme, zi sau noapte, in orice conditii de vizibilitate. In plus se specifica folosirea de munitii ghidate si neghidate iar datele obtinute de sistemul de lupta sa poata fi transferate in timp real catre punctele de comanda de la sol.
S-a elaborate si o scara de evaluare tehnica a avioanelor luand in calcul si cele 3 tipuri de avioane de lupta deja operationale in Fortele Aeriene Poloneze – MiG-29 Fulcrum A, Su-22M4 Fitter si MiG-21bis Fishbed N, rezultand categoriile:
1. Parametri technico-tactici (aer-aer, aer-sol)
2. Capacitatea de manevra (aer-aer, aer-sol)
3. Armament (aer-aer, aer-sol)
4. Avionica (aer-aer, aer-sol)
Negocierile
In data de 18 aprilie, Ministerul Apararii a numit comisia care va participa la selectia multirolului iar termenul limita pentru depunerea ofertelor de catre producatorii aeronautici a fost stabilit pentru 31 mai 2001, prima runda de negocieri tehnice si financiare avand loc in perioada august-octombrie 2001. In paralel, au fost elaborate mai multe documente: “Program de achizitie a unui nou avion multirol pentru Fortele Aeriene Poloneze”, “Transformarea, modernizarea tehnica si finantarea Fortelor Armate Poloneze intre 2001-2006” si “Stabilirea unui program pe termen lung de achizitie a unui nou avion multirol pentru Fortele Armate Poloneze”.
In 2002 a avut loc a doua runda de negocieri, in doua sesiuni iar in paralel au fost prezentate si discutate ofertele de offset. Echipa franceza din a fost prima care si-a prezentat programul pentru Dassault Aviation Mirage 2000-5 Mk 2, offsetul implicand firmele Dassault Aviation, SNECMA, Thales, Matra BAE Dynamics. Au urmat grupul american Lockheed Martin Aerospace, Northrop Grumman, Pratt&Whitney and General Electric.pentru F16 C/D Fighting Falcon BL52+ si ultimii au fost consortiul suedezo-britanic Gripen International (BAE SYSTEMS, SAAB Aerospace) cu un grup de 17 companii asociate, pentru JAS 39 Gripen.
F-16, block 50/52, foto: voodoo-world.cz
Pana in acest punct, scenariul seamana destul de mult cu ce s-a intamplat in Romania incepand cu 2006.
In continuare, ministerul apararii polonez a anuntat abandonarea planului pentru avioane F16 A/B folosite, ratiunea principala fiind achizitia a 23 de aparate MIG29 modernizate din Germania, la pret simbolic de 1 euro, ce urmau sa fie folosite alaturi de aparatele similare in uz, ridicand totalul lor la 36. S-a cristalizat si nevoia exacta a Fortelor Aeriene Poloneze, adica echiparea a 3 escadrile cu 48 de avioane de lupta multirol.
In aprilie 2002 s-au introdus amendamente legislative de catre guvernul polonez in vederea facilitarii programului de inzestrare care prevedea echiparea fortelor poloneze cu 48 de avioane multirol pana in 2008, iar in 6 iulie au intrat in aplicare amendamentele cu privire la offset (81st Journal of Laws of the Republic of Poland, item 733 datat 21 iunie 2002).
Aceste aspecte nu ar trebui neglijate de parlamentul si guvernul de la Bucuresti, care ar putea introduce modificari legislative pentru a maximiza offset-ul, prevazut acum la minim 80% in cadrul legislatiei romanesti. Probabil ar trebui majorat procentajul minim in jurul valorii de 100% astfel ca, in urma unui calcul economic, offset-ul sa permita plata ratelor imprumutului accesat pentru achizitie prin taxele percepute de statul roman pe activitatile economice generate de investitiile respective, pe toata perioada imprumutului.
A 3-a runda de negocieri a avut loc la 18 iunie, in cadrul careia au fost anuntate criteriile majore pentru achizitie: pret, operarea aeronavei, caracteristicile tehnice si mai ales offset-ul. Pana in noiembrie s-a dat ragaz concurentilor pentru a-si pregati ofertele detaliate iar incepand cu 13 noiembrie s-au acordat 45 de zile pentru decizie, pentru ca in decembrie sa aiba loc mai multe sesiuni de discutii cu firmele ofertante. Decizia finala a fost prezentata in 27 decembrie, castigatorul fiind Lockheed Martin si aparatul F16.
Dupa alegerea castigatorului, in 2003 au urmat discutiile si negocierile pentru finalizarea contractului, runda finala avand loc in 15 martie, rezultatul constand in semnarea a 2 contracte: unul pentru avion si armament, al doilea pentru partea financiara. In 18 Aprilie 2003 au fost semnate la Academia Fortelor Aeriene Poloneze din Deblin cele 4 contracte finale:
- Contractul cu privire la livrarea aparatelor F-16;
- Contractul cu privire la conditiile financiare;
- Contractul de credit (credit acordat de guvernul SUA);
- Contractul de offset.
Sper sa ajunga si Romania pana la sfarsitul lui 2012 in aceasta faza, de semnare a contractelor.
Ofertele
In noiembrie 2002 principalele oferte concurente erau:
- F-16C/D Block 50/52+ (SUA);
- Mirage 2000-5 Mk 2 (Franta);
- JAS 39 Gripen (Marea Britanie si Suedia).
Iata si un tabel comparativ al caracteristicilor tehnice ale concurentilor:
F-16C/D 52+ |
Mirage 2000-5 MkII |
JAS-39 Gripen |
|
Max level speed (at altitude) |
Above 2.0 mach |
2.2 mach |
Supersonic at all altitudes |
Max level speed (sea level) |
>1.0 mach |
1.2 mach |
>1.0 mach |
Service ceiling |
>15,240 m |
18,290 m |
Not available |
Range (hi-low-hi attack profile) |
676 nautical miles |
650 nautical miles |
432 nautical miles |
g-limits |
+9.0 |
+9.0/-3.2 |
+9.0 |
Max external stores load |
7,226 kg |
6,300 kg |
Approx 6,000 kg |
F16 s-a pozitionat fruntas la majoritatea categoriilor evaluate, de la capacitate aer-aer si aer-sol, la avionica si armament. Mirage a castigat la contramasuri electronice si performante in timp ce Gripen a avut cele mai reduse costuri de intretinere, toate aparatele avand scoruri apropiate in majoritatea criteriilor de evaluare si fiind superioare net MiG–29, SU-22 si MIG-21.
Iata mai jos tabela care contine oferta de inzestrare cu F16C/D BL 52+, avion prevazut cu o resursa de zbor de 8000 de ore.
Item Number |
Quantity |
Description* |
1 |
44 |
F-16C/D Block 50/52 |
2 |
N/A |
Choice of either F100-PW-229 or F110-GE-129 engines |
3 |
N/A |
APG-68 fire control radar |
4 |
384 |
AIM-120C AdvancedMediumRangeAir-to-Air Missile (AMRAAM) |
5 |
384 |
Sidewinder AIM-9 heat seeking missiles |
6 |
816 |
Maverick air-to-ground missiles |
7 |
232 |
Joint Direct Attack Munition (JDAM) kits |
8 |
232 |
Guided Bomb Unit (GBU) GBU-16 1,000 lb laser guided bombs |
9 |
232 |
GBU-10 2,000 lb class laser guided bombs |
Item Number |
Quantity |
Description* |
1 |
4 |
F-16C Block 50/52 |
2 |
N/A |
APG-68(v)9 Foreign Military Sales fire control radar |
3 |
178 |
AIM-9X Sidewinder heat seeking missiles |
4 |
280 |
Air-to-Ground Missile (AGM) AGM-154A/C Joint Standoff Weapon |
5 |
140 |
Cluster Bomb Unit (CBU) CBU-97 bombs with Wing Corrected Munitions Dispenser (WCMD) |
6 |
214 |
GBU-22/24 Paveway III guided bomb units |
Oferta Dassault Mirage 2000-5 Mk II – export continea ultima generatie de sisteme de arme, inclusiv racheta de croaziera cu raza de 3000 de km, avionica modulara, sistem de navigatie inertial laser gyro, electronica si contramasuri modernizate si legatura de date extinsa avion-rachete, detaliile fiind prezente in tabela de mai jos:
Item Number |
Description/Capability* |
1 |
Damocles laser-designation pod |
2 |
Nahar navigational forward looking infrared (in the Damocles pylon) |
3 |
Upgraded version of the RDY radar, the RDY2, with multitarget air-to-sea search and track, high-resolution DBS mapping mode and search and track of mobile land targets |
4 |
Multichannel recording system |
5 |
Helmet-mounted sight/cueing system |
6 |
Capability to carry six MICA air-to-air missiles plus air-to-surface munitions |
JAS-39 Gripen a fost o oferta excelenta din punctual de vedere al performantelor si costurilor operationale totale, fiind dotat cu motorul GE F404 utilizat si de Boeing F/A-18 Hotnet. Foarte interesanta era capacitatea de integrare a diverselor sisteme straine de arme, putand fi customizat si echipat cu o gama foarte larga de arme, printer care si racheta aer-aer cu raza lunga Meteor. Un rezumat al ofertei Gripen poate fi gasit in tabelul de mai jos:
Item Number |
Description/Capability* |
1 |
Full color displays |
2 |
Helmet-mounted sight |
3 |
Modular airborne computer system processor for the PS-05 fire control radar |
4 |
Saab Dynamics IR-OTIS IR search and tracking system |
5 |
In-flight refueling probe |
6 |
Enhanced Electronic Warfare (EW) systems / Integrated EW suite |
7 |
Redesigned rear cockpit for command and control duties |
8 |
NATO standard radios and NATO pylons |
9 |
On-board oxygen generating system (OBOGS) |
In termeni de capacitate operationala si interoperatibilitate, cele 3 oferte erau sensibil apropiate, popularitatea F16 in cadrul NATO influentand insa decizia poloneza, 8 natiuni avand in inzestrare aparatul respective in 2002. Din punctul de vedere polonez, alegerea a fost solutia optima pentru securitatea militara a Poloniei, ajutand-o sa-si indeplineasca si obligatiile fata de aliati
Criteriile de evaluare ale ofertelor
Documentul RPF (cerere de propunere) continea criteriile care cumulate, ca si punctaj, trebuiau sa insumeze un maxim de 100 de puncte, astfel:
- 45 puncte – pret;
- 20 puncte – capabilitati operationale;
- 20 puncte capabilitati tehnico-tactice;
- 15 puncte – offset.
Deciziile din cadrul procesului de selectie au fost luate de Comisia de Tendering, alcatuita din 23 de personae, care conform criteriilor de mai sus au punctat F-16 cu 96 de puncte, JAS-39 Gripen cu 93 puncte, iar pentru 2000-5 Mk II punctajul a fost mai redus.
Pretul final includea 22 de elemente, printre care: livrarea a 36 de F-16C si 12 F-16D, armamentul aferent, containere de iluminare si recunoastere, piese de schimb, simulatoare, echipamentele pilotilor, intretinere si formarea personalului logistic
Capabilitatile operationale era un criteriu ce continea 53 de elemente: raza de lupta, cu si fara rezervoare suplimentare, realimentare in aer, armament specific NATO, existenta aparatului in inzestrarea altor tari NATO, nivelul de integrare al diverselor arme cu avionica.
Capacitatile tehnico-tactice aveau 430 de elemente de luat in considerare, mai importante fiind: viteza, manevrabilitatea, distanta la decolare, eficienta si rezistenta aparatului, fuselaj, sistemele electrice si hidraulice, trenul de aterizare, sistemul de franare, motorul, sistemul antiincendiu, cel de alimentare cu combustibil, armament si avionica, aranjamentul cabinei, sistemele de date, inregistrarea lor, si comunicatie, radarul, comenzile de zbor, sistemele de supravietuire, scaunul catapultabil, gradul de survabilitate in lupta, software-ul, sistemele de planificare si debriefing al misiunii, antrenamentul pilotilor, piese de schimb si sprijin ethnic.
Pachetele financiare
Pentru oferta F16 a Lockheed-Martin, o exceptie a fost descoperita in Sectiunea 23 a Arms Export Control Act, ceea ce a permis Statelor Unite ale Americii sa extinda un imprumut catre Polonia direct din Trezoreia SUA. Astfel Defense Security Cooperation Agency a reusit sa acorde 100% din imprumut, versus 85% cat era permis prin regulamentul DELG. Rata dobanzii se baza pe nota Trezoreriei in loc de nivelul pietei, facand finantarea foarte atractiva . In plus, la cererea Poloniei, Congresul american a autorizat o rata fixa in jurul a 5% (mai precis 5,8%) pentru imprumutul pe 13 ani in care majoritatea platilor au fost amanate pentru 8 ani iar termenul de gratie de 5 ani.
Ma intreb de ce oficialii romani invoca lipsa banilor in cazul unei achizitii de avion multirol, cand potrivit exemplului de mai sus banii necesari pentru tranzactie provin dintr-un credit furnizor care acopera 100% din valoarea tranzactiei, cu o perioada de gratie de cativa ani, rata similara cu creditele oferite de instituiile internatioanle si investitii din offset de peste 100% pe o durata de maxim 10 ani, investitii care probabil vor genera singure banii pentru plata ratelor creditului?! In aceasta situatie nu Romania este cea care trebuie sa gaseasca finantarea ci furnizorul de echipamente, la rate mult mai bune decat posibilitatile actuale ale Romaniei de a se imprumuta pe piata internationala. Iar de aceasta data ar fi vorba de un credit foarte avantajos care sa mearga 100%-170%(cu offset) in investitii economice si nu in campanie electorala, gauri la bugetul de stat si borduriade! Adica singurul tip de indatorare pe care Romania al trebui sa si-l permita!
Am intalnit pareri care sustin ca ulterior, dobanda creditului american ar fi fost redusa la zero, prin programul Foreign Military Sales, insa nu am reusit sa verific aceasta informatie.
Termenii finaciari ai echipei Saab Gripen au inclus sprijin guvernamental substantial si garantarea creditului de export, un consortiu de banci europene propunand o oferta conjugata de 100%, pe durata de 15 ani la o rata de 4,5%.
Partea franceza a oferit pentru Dassault Mirage 2000 un credit in proportie de 85% din valoarea contractului, iar mai tarziu de 100%, la o rata de 3,4% si o durata de 15 ani.
De notat ca intregul proces de achizitie al F16 polonez, desi se dorea initial unul transparent, a fost considerat in final ca lipsit de transparenta si a fost bantuit de scandaluri de coruptie, mai multe scandaluri iesind la suprafata in anii respectivi, in special legate de achizitii militare si vanzarea de informatii secrete catre concurentii la achizitii.
Offsetul oferit
Polonia a elaborat o legislatie de offset deoarece avea nevoie de dezvoltarea industriei sale, in special cea militara, accesul pe noi piete a produselor poloneze, transferul de tehnologie moderna, cresterea potentialului de export, incurajarea cercetarii, dezvoltarea universitatilor si centrelor de cercetare-dezvoltare si crearea de noi locuri de munca, in special in regiunile cele mai afectate de somaj.
Oare nu acestea ar trebui sa fie si prioritatile permanente ale statului roman, care este dator sa gaseasca parghiile financiare, legislative, politice si diplomatice cele mai adecvate?!
Initial, offsetul solicitat era stabilit la 100% din valoarea achizitiei, pentru afaceri militare de peste 5 mil. Euro, insa in 2002 comitetul de evaluare a cerut ca acesta sa depaseasca 100%, acordand bonusul de 15 puncte producatorului care va depasi pragul respectiv. Contractul de offset trebuia semnat la cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achizitie, iar perioada de aplicare nu putea depasi zece ani.
In aceste conditii, oferta americana a fost prima clasata, fiind considerata cea mai simpla si de incredere: offsetul francez era de 3,8 mld. euro, cel suedezo-britanic de 7,5 mld. euro iar cel american de 9,8 mld. dolari. De asemenea, cifrei de offset i s-a aplicat un coefficient de multiplicare, dupa formula matematica descrisa in RFP:
Valoare offset = Valoare nominala X Multiplcator
Unde multiplicatorul varia intre 0.5 si 2 sau 2 si 5 (aplicabil in cazul interesului economiei, al securitatii nationale sau al apararii statului). Spre exemplu, in cazul unei oferte de offset de 12 mld. depuse de un competitor, partea poloneza o evalua la 7 mld.
Penalitatile in cazul neindeplinirii obligatiilor de performanta ale offsetului, nivelul de penalitate urca la 100% din valoarea obligatiilor de offset neachitate, cazul Poloniei fiind deosebit deoarece in majoritatea legislatiilor existente la nivel mondial penalitatile se situeaza la maxim 10%. Exista si un mecanism de sprijin in cazul unor circumstante dificil: schimbarea mediului de afaceri, faliment sau conditii financiare dificile, caz in care planificarea, valoarea sau performanta offsetului puteau fi schimbate.
In acelasi timp, valoarea offset-ului direct nu putea fi sub jumatate din totalul contractului de offset!
Lista principalilor furnizori de offset pentru Polonia:
No. |
Foreign Supplier |
Issue |
Date Signed |
Value (inclusive of multipliers) |
1 |
EADS Construcciones Aeronáuticas (Spain) |
Delivery of C295M transport aircraft for Polish Air Force |
28 Aug 2001 |
$212.04M |
2 |
GEIE Eurptorp (France) |
Delivery of light torpedoes for Polish Navy |
13 Dec 2001 |
€26.99M |
3 |
THALESNederlandB.V. (Netherland) |
Delivery of systems for ORKAN-class ships for Polish Navy |
21 Dec 2001 |
€76.28M |
4 |
Lockheed Martin Corporation (USA)* |
Delivery of F-16 fighters for the Polish Air Force |
18 Apr 2003 |
$6.028B |
Oferta de offset a Dassault era estimata la 82%, 3,8 mld. dolari, in timp ce estimarea poloneza era de 2,1 mld. dolari, din care 65% era destinat domeniilor military si aero-spatial: asamblarea avioanelor Mirage urma sa se faca in uzina PZL de la Mielec; uzinele Mielec si Swidnik urmau sa fie furnizori exclusivi de piese pentru Mirage2000; Swidnik urma sa mareasca numarul de piese produse pentru jet-ul de afaceri Falcon si pentru prizele de aer de la Rafale; Dassault se oferea sa ia parte la programele PZL I-22 Iryda / Iskra 2 si sa asigure comenzi uzinelor de motoare si hidraulica Kalisz si Rzeszow.
Propunerea suedezo-britanica Saab-BAE de offset, de 7,48 mld. dolari si un pret al achizitiei de 3,15 mld. dolari, a fost initial estimata ca fiind cea mai generoasa chiar si tinand cont de rezultatul folosirii multiplicatorului de ajustare, suma finala evaluata de polonezi urcand la 4,7 mld. dolari. Se avea in vedere asamblarea finala a JAS-39 Gripen in Polonia, cu crearea a apoximativ 50.000 de locuri de munca directe si indirecte precum si furnizarea unor subansamble de catre uzinele Mielec si Swidnik. Alte investitii se indreptau catre ETC-PZL Aerospace Industries, constructori de simulatoaresi WZL-2 pentru un centru regional de mentenanta in colaborare cu Saab Aerotech Telub.
Varianta de offset propusa de Lockheed-Martin se cifra la 9,84 mld. dolari pentru o achizitie de 3,58 mld. dolari, polonezii cerand ca minimul de offset considerat 100% sa fie in acest caz 6,03 mld. dolari, ca valoare dedusa prin aplicarea coeficientului de multiplicare. Astfel offsetul a ajuns la 170% din valoarea programului, cel mai mare acordat vreodata. Presedintele Business Development la Lockheed Martin, Mac Stevenson, declara” Am oferit un procentaj de offset Poloniei mai mare decat am oferit vreodata oriunde altundeva in lume.” Doar 61% din totalul propunerii de offset a fost aprobat de comitetul polonez pentru offset, cu 104 angajamente din care 49 implicand investitii de offset indirecte.
Guvernul american, spre deosebire de celelalte state, nu a participat la finalizarea acordurilor pentru offset, ceea ce a cauzat consternare partii poloneze. Insa polonezii au cautat fara incetare sa atraga guvernul american in aceasta afacere, fiind negociatori duri si cerand ca statul american sa garanteze ca Lockheed Martin isi vor indeplini obligatiile de offset. In mai multe ocazii, negocierile au fost la un pas de derapaj, polonezii fiind acuzati a fi interesati mai mult de forma acordului decat de substanta sa. In paralel, oficialii polonezi se intreceau in propuneri de investitii astfel incat principalii beneficiari sa se afle in propriile circumscriptii politice.
S-a ajuns la asemenea tensiuni in negociere incat afacerea secolului pentru polonezi parea sa ameninte viabilitatea Lockheed-Martin, iar ambasadorul SUA a intervenit punandu-si la dispozitie biroul sau pentru a ajunge la o solutie care sa satisfaca atat pretentiile polonezilor cat si necesitatile imediate ale Lockheed-Martin. Astfel, pentru detaliile finalizate la 18 aprilie 2003, la ora 4 dimineata, acordul de offset a fost semnat la amiaza, in aceeasi zi. Solutia finalizata prevedea o reducere a offsetului initial oferit de Lockheed-Martin, compensata de o esalonare avantajoasa pe o perioada de 10 ani.
Si cu toate acestea, nu factorul economic a fost cel care i-a sedus pe polonezi sa aleaga F16 si contractul cu Lockheed-Martin!
Lockheed-Martin Offset Investments inPoland |
Number |
Name of Offset Project |
Offset Provider |
Offset Recipient |
1 |
1-100 |
Development of a nation-wide professional, mobile radio link system on the TETRA standard |
Motorola, Inc. |
ZR Radmor S.A., Gdynia, ComputerLand S.A., ProkomS.A. |
2 |
1-105 |
Support in attaining FAA certification and in selling the M-28 and M-18 aircraft on the North and South American markets. Development of programs for derivative-type aircraft. Cooperation in the area of parts assembly for other types of aircraft manufactured by PZL Mielec |
Addison Equipment Company; AvCraft Aviation |
Polskie Zakłady Lotnicze sp. z o.o., Mielec |
3 |
1-107 |
Technology transfer with exclusive rights for manufacturing of air turbines for the domestic market and for export, with the goal of attaining EU norms |
Winvid, Belgia |
CNPEP Radwar S.A., Warsaw PZL-Świdnik S.A., Świdnik |
4 |
1-110 |
Capital injection for the restructuring and modernization of WSK PZL-Rzeszow S.A. and the purchase of goods and services |
United Tech Corp, Pratt & Whitney,East Hartford,CT,USA |
WSK PZL-Rzeszow S.A., Rzeszow |
5 |
1-112 |
Creation of aMaterialResearchCenterat the Air Institute |
United Tech Corp, Pratt & Whitney,East Hartford,CT,USA |
Instytut Lotnictwa,Warsaw |
6 |
1-114 |
Purchase of aircraft parts from Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. |
United Tech Corp, Pratt & Whitney,East Hartford,CT,USA |
Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Mielec |
7 |
1-115 |
Modernization of Military Air Facility No. 4 in order to make possible the conducting of engine tests of the F-100-PW-229 engine |
United Tech Corp, Pratt & Whitney,East Hartford,CT,USA |
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4, Warsaw |
8 |
1-132 |
Purchase of aircraft components fromPZL-ŚwidnikS.A. |
Textron (Cessna Aircraft) |
PZL-Świdnik S.A., Świdnik |
9 |
1-133 |
Purchase of aircraft components from Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. |
Textron (Cessna Aircraft) |
Polskie Zakłady LotniczeSp. z o.o., Mielec |
10 |
1-134 |
Purchase of helicopter components fromPZL-ŚwidnikS.A. |
Textron (Cessna Aircraft) |
PZL-Świdnik S.A |
Finalitate si urmari
Formarea a 49 de piloti polonezi era inclusa in contractul de achizitie al Lockheed-Martin, training-ul continand:
- cursuri de limbaj specific, proceduri si academie (cu durata 5-7 luni) la Defense Language Institute at the Lackland Air Force Base in San Antonio-Texas,
- zboruri pe T38 Talon si simulator (pentru 6 luni) in cadrul 560th Flying Training Squadron/ 12th Flying Training Wing US Air Education & Training Command de la Randolph AFB in San Antonio-Texas/ Tucson Air National Guard (ANG) Base-Arizona / Vance AFB, Laughlin AFB, Columbus AFB si Moody AFB
- abia apoi formarea propriu-zisa pe F16 si tactici specifice (13 luni, cu cate 80-100 de ore de zbor) in cadrul 195th squadron – 162nd Air National Guard Fighter Wing Arizona.
- 6 dintre piloti au primit cursuri pentru instructori de zbor a cate si 120 de ore fiecare.
Cursurile au inceput in mai 2005, cu primul lot de 7 piloti polonezi, costul unui antrenament pentru pilot fiind de 1,8 mil.$ iar al unui instructor de 3 mil.$.. Planul prevedea formarea a unui total de 72 de piloti polonezi, din care ultimele generatii sa fie pregatiti in Polonia, la PLAF Academy din Deblin.
Formarea personalului tehnic pentru mentenanta aparatelor F16 a continut 31 de cursuri diferite, scopul fiind formarea a 1100 de specialisti (710 pentru Poznan – Krzesiny, 400 pentru Lask), inclusiv instructori de laPLAF Academy din Dęblin, reprezentanti ai Cartierului General al Fortelor Aeriene Poloneze, si specialisti din Military Institute of Technology din Varsovia si din Polish Military Institute of Aviation Technology.
Pentru acomodarea noului multirol, bazele aeriene de la Poznan -Krzesiny si Lask au suferit modificari serioase, finantate din rezerva de stat, bugetul national, fondul NATO pentru 7 baze din programul NSIP si bugetul ministerului apararii, la un cost estimat de 1 miliard de zloti. Baza de la Poznan a fost modernizata, incepand din 2001, cu: drumuri si piste (2,5km) din beton special si invelis asfaltic, de 10 metri latime, hangare (cel mai mare avand 115×45 m si 47.000 mp si putand adaposti 8 avioane), instalatii de ventilatie, incalzire, alimentare cu combustibil, modernizarea si extinderea instalatiilor de interventie a pompierilor, extinderea turnului de control – ATC “Tower”, laboratoare, sisteme meteo, un nou sistem de iluminat al pistei, cladire cu simulator de misiuni, de escadrila si de catapultare, logistica, plus alte cladiri, facilitati si vehicule pentru deservirea aeroportului. In total au fost construiti 600.000mp de beton anti-derapant, 350.000mp de suprafete beton B40, 115.000mp de suprafata bituminoasa si aproximativ 500.000mp de suprafata acoperita cu iarba.
Baza 31 AFB de la Poznan –Krzesiny trebuia echipata cu 32 de aparate F16, adica escadrilele 3 si 6 de vanatoare, iar celelalte 16 aparate urmau sa echipeze escadrila a 10-a de vanatoare de la baza 32 AFB Lask.
Dupa testele de conformitate efectuate cu primul F16 polonez (nr. 4040) la Edwards AFB, calendarul livrarilor a fost urmatorul:
- 2006 11 08: F-16C 4044 + F-16C 4043
- 2006 11 09: F-16D 4077 + F-16C 4042
- 2006 12 14: F-16C 4045 + F-16D 4078 + F-16C 4046 + F-16D 4079
- 2007 02 03: F-16C 4047 + F-16C 4048 + F-16D 4080
- 2007 03 29: F-16C 4049 + F-16C 4050 + F-16C 4051 + F-16D 4081
- 2007 05 24: F-16C 4052 + F-16C 4053 + F-16D 4076 + F-16D 4082
- 2007 07 26: F-16C 4054 + F-16C 4056 + F-16C 4055 + F-16D 4083
- 2007 08 23: F-16C 4057 + F-16C 4059 + F-16C 4060 + F-16D 4084
- 2007 11 21: F-16C 4059 + F-16C 4062 + F-16C 4063 + F-16D 4085
- 2007 12 12: F-16C 4041 + F-16C 4061
- Februarie 2008: 4063, 4064, 4065, 4085/4086;
- Aprilie 2008: 4040, 4066, 4067/4087;
- August 2008: 4068, 4069, 4070, 4071;
- Decembrie 2008: 4072, 4073, 4074, 4075.
De retinut ca primii piloti polonezi capabili sa zboare pe F16 au fost apti de serviciu abia in iunie 2006, la mai mult de 3 ani de la semnarea contractului.
Primele avioane au fost livrate abia in noiembrie 2006, deci la 3 ani si jumatate dupa contract. In consecinta, Romania daca ar semna achizitia in iunie 2012, abia la sfarsit de 2015 ar avea primii piloti activi pe F16.
In aceasta situatie, ar trebui avut in vedere un plan de rezerva pentru aproximativ 12 aparate F16 second hand, cu mai multe duble, care daca vor fi disponibile in urmatorul an si jumatate – doi, sa putem demara mai repede zborurile cu F16, inainte ca MIG-urile 21 sa ramana la sol. O varianta ar fi ca cea propusa de SAAB, de a oferi rapid cateva aparate in uz, de imprumut, pana cand vor sosi cele contractate.
Lectii pentru Romania
Cazul Poloniei, cu achizitia in valoare de 3.5 mld dolari a 48 de aeronave de lupta identice cu ce dorim si noi sa cumparam, potrivit declaratiilor oficialilor romani, avea potentialul de a crea prin offset, pe o durata de 10 ani, 50.000-60.000 de locuri de munca in industrie de tehnologii inalte plus industria orizontala, de sprijin (furnizori), toate in Polonia. Pentru Romania, probabil ca la o suma echivalenta a investitiilor, numarul locurilor de munca ar trece de 60.000, iar acestea ar putea fi create in zonele cele mai defavorizate ale Romaniei. Foarte importanta este si contributia acestor locuri de munca de inalta calificare la PIB-ul Romaniei .
Resursele pentru a sustine o astfel de achizitie se creaza prin studiu, negocieri, legislatie si fiscalitate adecvate, asa cum se vede si din cazul polonez. Iar cu un credit furnizor la rate intre 2,5% si 5% plus perioade de gratie, pentru a da timp investitiilor sa devina productive, de 3-5 ani, asa cum au fost ofertele in cazul Poloniei, se poate crea prin offset industria care va plati achizitiile intr-un termen de maxim 15 ani.
Important este sa putem produce, pe nisele pe care le avem, arme si tehnologie de calitate acceptabila si la preturi mai bune decat importul, sprijinid si cresterea PIB. Intr-adevar, nu vom putea produce noi totul, dar putem avea anumite parti ale procesului de productie in tara. Polonia s-a tehnologizat prin offset si are linie de asamblare de motoare (si productia unei parti mici din piese) de avion, asambleaza elicoptere Sikorsky si isi permite cu tehnologia respectiva sa-si modernizeze propriile elicoptere PZL – W3 Sokol. De asemenea au investit in modernizarea altor sisteme de arme precum si in universitati si centre de cercetare, domenii in care si Romania ar avea nevoie de actiuni similare
Intr-adevar, in acest moment armata Romana nu-si permite arme de top, F16 nefiind un avion de top, insa avem nevoie de o combinatie eficienta a inzestrarii, obtinuta majoritar prin implicarea industriei autohtone, astfel incat armata romana sa reprezinte o forta care sa fie suficient de puternica incat sa descurajeze orice actiuni ostile.
In acest context, pe langa maximizarea offset-ului este foarte important ca macar acel minim de 20% din el sa mearga in tehnologizarea, competitivitatea, licentele sau infuzia de capital in scopul privatizarii sau al joint-venture-ului a ceea ce a mai ramas din industria noastra de aparare si cea aeronautica. Repet, acest tip de credit orientat catre dezvoltare si industrializare este singurul tip de imprumut pe care statul roman ar trebui sa-si permita sa-l facain urmatorii ani!
Si inca un lucru de retinut – necesitatile armatei romane sunt determinate de realitatea din jur si contextul geopolitic si mai putin de luptele politice interne, coruptia, demagogia si incapacitatea guvernantilor de a urma o strategie coerenta pe termen lung pentru Romania!
Cert este ca daca nu rupem acest cerc vicios al pomenilor electorale si al aparatului bugetar supradimensionat, asa cum au reusit georgienii, viitorul Romaniei nu arata prea bine.
PS
Si din nou, Polonia se pregateste de o achizitie importanta, de 1 mld. $, pentru achizitia unor elicoptere de transport noi, dintre care 26 de aeronave, intr-o prima faza, pentru Fortele Terestre, Navale si Aeriene poloneze, pentru a intra in uz in 2017. De asemenea, fortele aeriene vor primi 3 elicoptere pentru cautare-salvare in lupta (Combat Search And Rescue).
Sikorsky, care deja produce S70i in uzinele PZL Mielec pe care le detine, si Agusta-Westland, care au cumparat deja PZL Swidnik – producator al elicopterelor Sokol, sunt principalii concurenti pentru acest contract. Concurentul lui S70i este Agusta Westland AW 149. De asemenea, Eurocopter, care a vandut 23 de aparate civile pentru serviciul aerian medical de urgente, a intrat in competitie, putand oferi Puma/Cougar si probabil EC275 pentru fortele aeriene si navale. Cea de-a patra companie interesata ar putea fi NH Industries, joint-venture intre AgustaWestland, Eurocopter si Fokker. Deocamdata au ales sa nu intre in competitie cu una dintre companiile mama, insa ar putea oferi polonezilor elicopterul NH-90. In prezent, Polonia opereaza o flota de Mi-2, Mi-8, Mi-17 si 29 de elicoptere MI-24, alaturi de 30 de bucati W3 Sokol, modernizare MI-2 produsa local de PZL-Swidnik,
Sursa: http://defense-update.com/20120513_polish_helicopter_modernization_program.html |
Cu stima,
Marius Zgureanu
Pentru cunoascatorii de engleza va recomand sa mergeti pe cele 2 articole sursa. Informatiile sunt mult mai detaliate acolo. Eu am tradus ce mi s-a parut potrivit pentru sinteza.
Marius Z, tu pentru ce avion ai opta acum?F16 sau Gripen?Care crezi tu ca s-ar potrivi cel mai bine nevoilor si posibilitatilor financiare ale Romaniei?
Referindu-ma doar la ce poate avionul si la offset, as prefera Gripen.
Mi-ar place si Rafale + Mirage 2000, daca reusim sa facem un transfer tehnologic in tara.
Insa asa cum am scris si mai sus, decizia e foarte complexa, iar la polonezi a contat mult si parteneriatul cu SUA. Asta va conta si la noi, insa vom vedea cat.
La polonezi a contat in primul rand relatia politica cu SUA.
Nu ar trebui neglijata afirmatia din articol ca costul operaţional al MiG-29, implicit costul pe ora de zbor, a depasit de 10 ori pe cel la MiG-21, in timp ce cel al unui avion multirol din a patra generatie a fost semnificativ mai mic decat al MiG-29.Este clar ca financiar Romania nu si-a mai permis si nu isi permite nici acum sa exploateze un aparat in genul MIG29, sa nu mai vorbim de EF sau Rafale.Din considerente financiare, oficial, MIG29 nu a mai fost reabilitat, si s-a dorit ca acesta sa fie inlocuit cu un multirol occidental, de generatia 4.Ca nu a fost vointa politica pentru acest lucru, este alta poveste.
Oare cate ore de zbor efectueaza pilotii polonezi cu MIG29?
Sorin ora de zbor pe MIG 29A/B costa undeva la 8000 – 12000 de dolari pe ora de zbor, declaratia Fortelor Aeriene Poloneze este un pic „pompoasa” si vrea sa justifice in primul rand achizitia de avioane multirol.
Pilotii de MIG 29 polonezi prin intre 50 -80 ore de zbor pe an.
pai inseamna ca platesc dublu acum ca sa zboare cu F-16 fata de flota lor de Mig 29? Eu cred ca Mig 29 e mai scump de operat, mai ales ca trebuie sa-i si schimbi motoarele foarte des.
polonezii spuneau acum cativa ani ca dau vreo 20.000 dolari pe ora de zbor cu F-16.
Ora de zbor cu F 16 este undeva la 7000 de dolari, deci mai ieftina fata de MIG 29, nici MIG 29 nu mai necesita schimbari asa de dese ale motoarelor careau resursa acum 650 de ore de zbor.
asta au zis polonezii pe site-ul fortelor aeriene in 2009 – ca ii costa 43.000 zloti ora de zbor cu F-16 Block 52 – la data respectiva echivalentul era 22.000 dolari – il am intr-o prezentare de la fortele lor aeriene despre integrarea F-16 in „numai” 5 ani.
acum site-ul nu mai arata costul pe ora la F-16 poloneze, dar poate il gasesti in vreun cache mai vechi.
http://www.sp.mil.pl/en/pl-af-equipment/airplanes
polonezii au dat un mic bonus americanilor si au mai ridicat F-16 pe ici pe colo, pe unde au putut (de ex. dand o importanta mare la chestii gen „sustained turn rate” – vezi si ce zice acolo colonelul american ca negociatorilor americani li s-a spus de la inceput ca licitatia „is yours to lose” adica sunteti favoriti.
totusi au organizat o licitatie destul de transparenta, cu punctaje, criterii clare si americanii au venit si ei cu finantare si offset – altfel ar fi pierdut.
nu se compara cu ceea ce s-a intamplat in Romania, unde americanii au reusit sa impuna solutia procurarii fara licitatie, din sursa unica, cu rezultatele pe care le cunoastem:
avioane vechi cu resursa expirata de mult, la pret aproape ca cel al avioanelor noi pentru Polonia, dar fara offset si fara finantare.
si asa se scrie istoria, intr-un fel noroc ca nu ne-au dat finantare si offset nici macar pentru avioanele alea vechi, ca acum arau ogoarele pe aici cu ele – pana la urma oferta era prea nasoala chiar si la standardele romanesti, de altfel recunoscute pentru exigenta licitatiilor majore… gen autostrazi, etc.
au facut si polonezii greseli – daca va uitati pe f-16.net gasiti multe din problemele cu care s-au confruntat – de ex. au uitat sa ceara garantie la avioane si dupa ce au sosit avioanele s-au trezit ca le trebuie piese de schimb de 123 milioane dolari si ca le lipseste un sistem de management al programului.
http://www.f-16.net/news_article2540.html
October 2, 2007 (by Lieven Dewitte) – Two F-16 jet fighters stationed at Krzesiny airport in western Poland, were forced to make an emergency landing, due to avionics malfunctions.
Both aircraft managed to land safely thanks to the skills of the experienced pilots and a good dose of luck.
Since the Polish air force began operating the F-16s in December last year, dozens of faults and defects have been detected in the fighter planes’ equipment. All repair costs are to the account of the Polish military, as the government failed to include waranty clauses in the purchase agreement.
The defence ministry recently ordered spare parts for the F-16 for a total amount of 123 million USD, which should at least satisfy demands until 2010.
The list of problems with the Polish F-16 also includes a lack of a comprehensive IT system. Currently, all of the flight details, including fuel consumption, are recorded in an Excel spreadsheet.
„Without [the IT system], effective F-16 program management is impossible. We have two choices: either a team of air force experts will develop it by themselves or we’ll organise a bid”, Jacek Kotas, deputy minister of defence responsible for the implementation of the F-16 program told „Newsweek Polska”.
Sună ciudat treaba cu garanția. Cred că ceva nu e explicat corect acolo. Orice lucru cumpărat are parte de garanție, chiar și cele la mîna a doua, iar un avion nou cu atît mai mult.
Guvernul norvegian a anunţat vineri că a autorizat achiziţionarea primelor două avioane militare multirol F-35A, dintr-un program ce prevede cumpărarea a 52 de aparate de acest tip, fabricate de Lockheed Martin, pentru o sumă totală de 8 miliarde de euro.
http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/norvegia-achizitioneaza-primele-doua-avioane-f35-a-101148.html
Deci ne-ar costa cel putin 4 mld. euro achizitia a 25 avioane F35A. Pentru versiunea C ar fi mai scump…