Ministrul polonez al apararii – Antoni Macierewicz – a anuntat un plan de a reduce cantitatea de elicoptere EC725 Caracal (recent redenumit H225M) pe care tara sa trebuia sa le achizitioneze de la Airbus Helicopters (care a promis crearea a 1250 locuri de munca directe si vreo 2500 indirecte). Acest lucru va permite ministerului sa cumpere Black Hawk si AW149 de la Sikorsky si AgustaWestland, respectiv.
Decizia vine in urma formarii noului guvern in noiembrie de catre Partidul Lege si Justitie de ideologie conservatoare. In aprilie 2015 fostul cabinet a decis sa faca o oferta de 50 elicoptere multi-rol la Airbus Helicopters (incluzand simulatoare si pachete logistice si de antrenament) in valoare de 13,3 miliarde zloti (2,5 miliarde euro la acea data, cam 3,1 miliarde acum) pentru a inlocui vechile aparate de sorginte sovietica Mi-8, Mi-14 si Mi-17.
„Nu este neaparat nevoie sa cumparam cateva duzini de elicoptere apartinand aceleiasi platforme. Este adevarat ca exista niste cerinte urgente ce trebuie rezolvate cat mai curand posibil, dar vorbim aici de vreo 8-10 bucati. Insa acest lucru nu ne va costa 13 miliarde de zloti„, a afirmat Macierewicz, fiind citat de site-ul pro-guvernamental Wpolityce.pl. „Sunt foarte sigur ca vom ajunge la o intelegere cu Airbus si vom oferi fabricilor poloneze o sansa de dezvoltare.”
PZL Mielec este subsidiara locala Sikorsky (cumparata recent de Lockheed Martin cu 9 miliarde dolari) – si se ocupa de fabricarea Black Hawk, preconizand pierderea a 500 locuri de munca din cele 800 implicate in producerea elicopterului american (numarul de angajati ai companiei fiind de 2200 la jumatatea lui 2015 din care aproximativ 1400 erau pe cale sa-si piarda slujbele), in timp ce PZL Świdnik – subsidiara AgustaWestland – produce AW149 si oferise un pret similar cu oferta Airbus pentru Caracal (cel putin asta a sustinut fostul vice-ministru al apararii, Czeslaw Mroczek, fiind confruntat cu sidicalistii respectivei companii care au reclamat, impreuna cu partidul conservator aflat azi la putere, anumite suspiciuni privind scaderea numarului initial de 70 de aparate si cresterea pretului de la 11,5 miliarde la 13,3 miliarde zloti).
In 2016 bugetul apararii Poloniei va totaliza in jur de 35,9 miliarde de zloti (9 miliarde dolari / 8,5 miliarde euro).
Ah, si sa nu uit: La Multi Ani!
Iara imi creste tensiunea arterial!! Polacii astia parca ar merge la piata din cartier, de 400 milioane ceva leoparzi, de 300 mil….ceva AA,…..mai bagam in cos si Black Hawk……de unde pusca mea au astia atitia bani??????
La noi s-a castigat in sfarsit la LOTO…ca asa e „traditia”, de Pasti si de Anul Nou.
Polonia nu are evaziune fiscala (hotzie) shi risipa anuala in valoare de 40 miliarde de euro….nu sunt sfintzi , au hi ei minusurile lor ca orice oameni, dar sunt mai corectzi, cinstitzi shi oneshti deca romanii. dupa ce le-a fost tzara impartzita in doua shi efectiv desfintzata in interval de 120 ani, altfel,pui problema apararii tzarii tale shi a poporului tau.
Iar polacii. CE au mancat astia cand erau mici ??
Uite aici detaliat ce au mancat: https://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre
Cine trece odata prin asta, sufla si-n iaurt.
Pe de alta parte in Ro mentalitatea e ca la barza chioara ii face Dumnezeu cuib. Daca ne-am descurcat praf fiind in WW2, SIIIIGUUUUR ne merge si data viitoare.
Nu mai dati vina pe intelegeri oculte SUA-Rusia. Orice intelegere a vizat sigur si Polonia (poate chiar in special Polonia). La noi problema e ca banii in inzestrare nu aduc voturi. Spre deosebire de mici, bere, scaderi de TVA si hotii. Iar in caz de bum-bum, politrucii o sa ne faca cu mana din Seychelles. Ca oricum undeva pe acolo se tin banii din spaga.
Astia nu FURA frate , si nici nu cer n% comision . La noi nu se face o afacere fara sa-si traga baietii un comision cate de mic acolo , ca fac urticarie daca nu iese ceva .
Fura fi linist ,,, fura si ei. Da mai cu mila
imi aduc aminmte de un evreu, cunoscut al tatalui meu. Cunopscutul in cazua emigrase in Israel, apoi mai trecuse prin vreo 3 tari si dupa vreo 10-12 ani facuse si i vizta in Romania. Si zicea ca a vazut ca peste tot ala care lucreaa la butoiul cu miere se linge pe deste. Da numa in Romania ala care lucreaza la butoiul cu miere baga mana pana la umar (si apoi se mira ca cum a fots prins?!)
Peste tot se fura … este o „constnata” umana . Diferenta este data de cat se fura.. In Romania si Agrica neagra se cam fura tot!!!!
[2 glume :
Asflatangiu r5oman in vizita de lucru la unu din Italia. Admira lucul de buna calitate. Italianu :
– Ai vazut autistrada aia?
– Da.
– Ei bine 10% din pretul plaioti este AICI!!!!
Peste un an asfaltangiul italian intoparce vizita. Ramane trasnit de opulenta megalomanica a plataului asflatangiului roman.]
– Cum ma fratello?!
– Ai vazut autostrada?!
– Care ca nu e nici una!
– Pai normal …. 100% este AICI!!!!
Mafiot roman primit in „familie” siciliana. Si nsaul ii explica „uite trebuie sa ai un bible de trai care sa ne reprzinte.. O vila, niste masini vreo 3, asda ca mine!”
Si mafiotu nost ajuns acasa zbioara :
– Vasileeee!!!
-???!!
– Imediat daramana 3 etaje de la vila! Vinde elicopterele!! Vinde RR si Bentelyurile si Bugattiul si adu doua saracii de mercedes!!! Darama si casa cainelui, pune=l in cotet normal si lantu.. lantu ada-l incoa ca il port eu!!”
@Ghita , buna asta cu ” familia ” si daca stai sa te gandesti nu este prea departe de adevar . Cred ca ar fi invidios si un „Don ” pe proprietatile unui Videanu , Truica sau multi altii ca ei .
Iar bugetul nostru la aparare e abia 2,5 miliarde.
Nici o surpriza ca-si permit atatea achizitii
Igor, Sirius
pesemne ca saraci polonezi au au tatea palatzele in locuri precum Snagov si atatt de multe vile si ata de multe masini de lux precum avem noi!!! Posibil ca la ei sa nu existe un palat ca al Casuneanului …
So nici nu8 au „retrocedat” ca noi ….
Polacii au cazut chiar in cealalta extrema, pentru a-si proteja industria de aparare, si sunt dispusi sa opereze trei tipuri de elicoptere – cu costuri mai mari – decat sa-si piarda locurile de munca.
Un lucru care militar (operational si dpdv al mentenantei) nu este foarte indicat.
Doar ca e posibil ca numarul de elicoptere necesare pe termen mediu Poloniei sa fie aproape dublu, ceea ce ar face ca pana la urma Airbus sa-si poata recupera din pierderi. Initial, comanda de elicoptere grele multirol urca la 70 de bucati, fiind apoi redusa la 50. Si sa nu uitam ca urmeaza o competitie si pentru elicoptere de atac.
Polacii au bani din cei ..juma de tara soferi care vin cu euro acasa toții și un sfert care au colonizat anglia și Germania nu mai ai loc de ei nicaieri,dar s au cam saturat de ei ca s mai bețivi ca rușii. ..sunt americanii înfipți bine acolo pe flancul de est de aceea le merge bine,la noi încă se fura pe model dâmbovițean
Mentalitate frate, asta au polonezii si nu au romanii.
Stii vorba aia cu „curva romaneasca”
Problema este ca e romaneasca nu poloneza nici germana nici macar ruseasca.
normal ca polonezii isi protejeaza industria ca doar au mentalitate.
chiar cu pretul mai mare in exploatarea a 3 tipuri de elicoptere.
apropo… de ce Polonoa inca mai zboara MIG29?
Oare nu SI din acelasi motiv? (Nu singurul)
asigura de munca fabricilor autohtone prin mentenanta avansata (ba char mentenanta motoarelor)
.. si mai au si kilo operational…
Numai respect pentru polonezi…stiu sa se impuna pe plan regional militar ,politic si economic.Bravo lor numai respect.
Pai deja m-am obisnuit,prin partea asta de Europa doar de Polonia auzim la capitolul achizitii militare,restul,inclusiv noi,canci,ne este bine asa. Polacii cumpara peste 2000 de Spike de la un producător local,ce le produce sub licenta. Noi insa,ce productie,ce producător local,ce comenzi,ce interes,pentru ce Armata? Noi cu mariri de salarii,de pensii,cu promisiuni electorale,cu rahatul nostru obisnuit…
Respect Polonia.
aoleooo cat de departe suntem !!!
astia nu stiu ce sa mai cumpere\construiasca si la noi discutia este despre salarii si pensii.asa ne trebuie daca o armata de bugetari sa conduca o tara.
Si inca Polonia mai doreste sa investeasca. parca prevad inca vreo 48 f16, inca vreo 60-80 L2a5/6, din 2018 tancul usor dar extrem de avansat PL 01, noi elicoptere de atac(sigur ceva produs macar partial de ei) gen Tiger HAD etc.
iata ce livra china cu cateva zile in urma. un avion interesant.
http://defence-blog.com/news/avic-has-published-photos-of-first-l-15-supersonic-training-aircraft-of-zambian-air-force.html
http://www.cotidianul.ro/polonia-ignora-apelul-ue-si-sfideaza-bruxelles-ul-273765/
…si doua de pe „In Linie Dreapta” (deci e de luat in considerare subiectivismul dar merita citite):
http://inliniedreapta.net/lovitura-din-polonia-dar-nu-cea-la-care-va-asteptati/
http://inliniedreapta.net/intre-zvonistica-si-realitate-presa-despre-polonia-si-guvernarea-pis/
daca asta se intampla in Polonia, care totusi a fost mult mai distrusa de rusi decat noi, oare cam ce se poate spune despre serviciile din Rol.? sau despre unii dintre generalii din armata?
http://www.agerpres.ro/externe/2016/01/02/polonia-mai-multi-directori-ai-televiziunii-publice-tvp-au-demisionat-21-48-15
Acelasi ministru al apararii poloneze: vrem Caracal sa fie produs in toate cele 3 locatii/firme:
http://www.defence24.pl/316011,macierewicz-program-smiglowcowy-oparty-na-trzech-dostawcach
Cel putin asta am inteles eu…deci nu vor sa rupa contractul cu francezii, dar nici sa piarda angajatii si knowhow-ul de la celelalte 2 companii…PZL Swidnik (Augusta/Westland) si PZL Mielec (Sikorsky).
Citind comentariile cred ca pana la urma e vorba tot de varianta cu 3 tipuri de elicoptere…nebunie logistica…
Polonezii sunt nemultumiti de conditiile de offset ale Airbus Helicopters, ameninta cu reluarea „concursului”!
http://www.defence24.pl/326712,macierewicz-smiglowce-wielozadaniowe-od-nowa-problemy-z-offsetem
…in timp ce PZL Mielec se lauda cu asamblarea celei de-a 300-a cabine de Black Hawk:
http://www.defence24.pl/326277,300-kabin-black-hawkow-powstalo-w-mielcu-zakrecki-nasza-oferta-w-przetargu-jest-silniejsza