Poziția Facultăților de Istorie din România față de noile planuri-cadru. Memoriu

MEMORIU

Domnului Prof. univ. dr. Daniel David, Ministru al Educației și Cercetării

 

Ne exprimăm dezacordul față de propunerile de modificare a planurilor cadru, care nu pornesc de la o proiecție nouă asupra conținuturilor, de la finalitățile procesului educativ și de la o dezbatere asupra structurii programelor, ci mai curând de la simpla reducere a numărului de ore pentru disciplina Istorie. Schimbările propuse pentru această disciplină vin într-un context intern și internațional în care extremismele, discursul de tip totalitar și derapajele ideologice și politice ar trebui să impună nu reducerea numărului orelor de Istorie, ci, dimpotrivă, creșterea lor, cu o adaptare adecvată a programelor și conținuturilor, pentru a consolida formarea civică a tinerilor.

Dorim un dialog constructiv cu Ministerul Educației și Cercetării, astfel că propunem măsuri care urmăresc așezarea mai potrivită a planurilor cadru înaintate spre dezbatere publică, pornind de la următoarele argumente:

1) Istoria reprezintă atât una din garanțiile formării individuale a viitorilor cetățeni ai acestei țări, cât și un element fundamental al identității naționale.

2) Istoria universală și istoria românilor, prin studierea trecutului, ajută în primul rând la înțelegerea prezentului și la elaborarea unor strategii pentru viitor. O clasă politică nu poate acționa în mod adecvat pentru binele statului și al cetățenilor săi fără cunoașterea istoriei.

3) Disciplinele Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului, importante pentru dezvoltarea competențelor civice ale elevilor, NU pot fi înțelese fără studierea aprofundată, în patru ani de zile, a istoriei universale și a istoriei românilor. Cele două discipline nou introduse la clasele a XI-a și a XII-a sunt complementare disciplinelor mari de Istorie, abordând evoluții de cultură și civilizație, societate și politică, care nu pot fi percepute corect de elevi fără a cuprinde contextul mai larg în care s-au desfășurat, context dat de procesele istorice complexe explicate de istoria universală și istoria românilor.

4) Disciplina Istorie contribuie prin specificul său la atingerea a patru dintre cele opt competențe principale enunțate prin recomandările europene adoptate în 2018 (vezi Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning, 2018/C 189/01), preluate și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023: competența personală, socială și a învăța să înveți, competența de sensibilizare și exprimare culturală, competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului, competența civică, juridică și de protejare a mediului.

5) Disciplina Istorie este utilă elevilor indiferent de parcursul profesional al acestora, asigurând rute de profesionalizare în acord cu nevoi și cerințe ale pieței muncii. Istoria promovează ideea de cetățenie și spirit civic, opțiunea pentru democrație și toleranță, care trebuie să caracterizeze toți elevii indiferent de profilul sau specializarea urmate. Această formare trebuie să fie permanentă, fiind cu atât mai necesară cu cât în ciclul superior al liceului (în clasele a XI-a și a XII-a) elevul devine major, cu toate drepturile și responsabilitățile ce decurg din calitatea de cetățean, conform Constituției. Competențele pe care disciplina Istorie le formează în acest sens sunt: dezvoltarea înțelegerii contextului istoric recent, cunoașterea valorilor democratice, importanța drepturilor și libertăților fundamentale, identificarea elementelor de propagandă, manipulare și control social, recunoașterea riscurilor proliferării extremismului și ideologiilor totalitare în alte contexte, inclusiv cele din societatea actuală, dezvoltarea empatiei și înțelegerii sociale, formarea și consolidarea identității naționale. Nu în ultimul rând, Istoria contribuie la dezvoltarea unei gândiri critice, fundamentală în momentul actual pe care îl parcurge societatea românească.

6) Eliminarea Istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie, este o decizie absolut surprinzătoare și care va avea multiple consecințe negative. Gândirea și cunoașterea istorică fac parte din nucleul solid al educației umaniste europene de secole, fiind fundamentul concepției noastre despre lume, societate și cultură.

7) Dispariția disciplinei Istorie din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a va conduce la situația în care elevii din cadrul mai multor profiluri și specializări să fie limitați la a o studia doar în primele două clase din învățământul liceal. Principalele efecte ale acestei posibile decizii vor fi: limitarea contextului în care elevii vor putea să dobândească sau, după caz, să consolideze elemente de cultură generală; restrângerea cultivării unor valori democratice exact la vârsta la care mulți tineri încep să conștientizeze importanța acestora și să devină cetățeni cu drept de vot responsabili; un impact negativ asupra modului în care elevii se vor pregăti pentru examenul de Bacalaureat și concursuri școlare, cei interesați fiind dezavantajați prin reducerea numărului de ore; o diferențiere între absolvenți, raportat la un minim de cunoaștere istorică.

8) Segmentul curricular CDEOȘ – Curriculum la decizia elevului din oferta școlii, deși ar putea fi utilizat în vederea recuperării unor ore în anumiți ani de studiu, conduce la situația în care profesorul de Istorie se afla în imposibilitatea de a prevedea numărul de ani și de ore alocate pentru disciplina predată. În această situație cei care ar fi afectați nu ar fi profesorii, care ar avea posibilitatea să-și întregească normele prin CDEOȘ, ci elevii, văduviți atât de cunoștințe istorice, cât și de competențele create prin intermediul studierii acestei discipline școlare, atât de necesare în actualul context.

9) Disciplina Istorie este predată în țările Uniunii Europene la toate nivelurile de studiu, în toți anii și la toate specializările. Potrivit rapoartelor recente (a se vedea https://rm.coe.int/2023-coe-ohte-general-report-en-volume-2/1680b17531), Istoriei îi sunt alocate în majoritatea țărilor de pe continent 2 ore pe săptămână, ceea ce face ca propunerea recentă din România de eliminare a disciplinei din trunchiul comun să fie în contradicție cu tendințele europene. Importanța strategică pe care o are studierea acestei discipline la nivel național nu poate fi în dezacord cu tendințele și proiectele europene.

10) Dacă modul de predare și desfășurare a lecțiilor este considerat astăzi neatractiv, considerăm că, în primul rând, ar trebui inițiată o dezbatere privind schimbarea programei școlare, și nu a planului-cadru. De-a lungul ultimilor ani, profesorii de Istorie au atras atenția cu privire la incoerența tematică din programa clasei a XI-a, iar cea de clasa a XII-a este considerată încărcată, fiind necesară decongestionarea ei. Soluția ar fi dată de învățarea istoriei românilor în ultimele două clase de liceu, cu o programă adecvată, pentru a cărei elaborare specialiștii Facultăților de Istorie își arată deplina disponibilitate, alături de colegii din învățământul preuniversitar.

În baza acestor argumente, înaintăm Ministerului Educației și Cercetării următoarele propuneri:

1) În strânsă legătură cu observațiile anterioare, propunem reintroducerea disciplinei Istoria românilor. Acest lucru ar crea conexiuni între educația tinerei generații și generațiile anterioare, ar ajuta la formarea unui sentiment de identitate colectivă, incluzând sentimentul apartenenței la cultura europeană și cea universală.

2) Propunem studierea în clasele a IX-a și a X-a a disciplinei Istoria universală, iar în clasele a XI-a și a XII-a Istoria românilor, la toate liceele, indiferent de profil, în trunchiul comun al disciplinelor. Din această perspectivă, nu considerăm necesară detașarea liceelor tehnologice de cele teoretice, deoarece învățarea Istoriei este fundamentală pentru formarea ca viitori cetățeni a elevilor, o diferențiere în funcție de profil având potențiale consecințe negative în planul manifestării civice ulterioare.

3) Susținem necesitatea și importanța studierii disciplinelor Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului, iar predarea acestora urmând să se facă în strânsă corelație cu ramurile mari din trunchiul comun.

4) Este necesară păstrarea probei la disciplina Istorie în cadrul examenului de Bacalaureat la specializările de științe socio-umane.

5) Pentru trunchiul comun, disciplina Istorie, propunem următorul număr de ore alocat fiecărei filiere, profil și specializări:

abc1.png

Istoriei ca disciplină îi poate fi alocat prin planurile cadru un loc în conformitate cu importanța și statutul pe care îl merită prin reducerea curriculumului de specialitate și mărirea ponderii trunchiului comun, fără ca acest lucru să afecteze ponderea celorlalte discipline. Prin urmare, solicităm Ministerului Educației și Cercetării o reevaluare urgentă a deciziei privind reducerea orelor de Istorie, insistând asupra necesității unui curriculum echilibrat, care să acorde importanța cuvenită acestei discipline, fundamentală pentru formarea viitorilor cetățeni. Propunem, de asemenea, o discuție asupra programei școlare la disciplina Istorie, fără de care atribuirea unui număr de ore prin planurile cadru nu face altceva decât să schimbe forma, nu și conținutul, și să antagonizeze profesorii de la diferite discipline.

Nutrim speranța că aceste propuneri își vor găsi efectul firesc, pentru ca toți să avem parte de o Românie cu adevărat educată.

 

Prof. univ. dr. Lucrețiu-Ion Bîrliba, Decan, Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Conf. univ. dr. Matei Gheboianu, Decan, Facultatea de Istorie a Universității din București

Prof. univ. dr. Ovidiu Ghitta, Decan, Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Lect. univ. dr. Andrei Stavilă, Prodecan, Facultatea de Litere, Istorie, Filosofie și Teologie a Universității de Vest din Timișoara

Lect. univ. dr. Anamaria Tudorie, Director Departament Istorie, Patrimoniu și Teologie Protestantă Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu

Prof. univ. dr. Sorin-Liviu Damean, Decan, Facultatea de Științe Sociale a Universității din Craiova

Prof. univ. dr. Florin Pintescu, Decan, Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale a Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava

Conf. univ. dr. Daniel Citirigă, Decan, Facultatea de Istorie și Științe Politice a Universității „Ovidius” din Constanța

Prof. univ. dr. Cristian Nicolae Apetrei, Decan, Facultatea de Istorie, Filosofie și Teologie a Universității „Dunărea de Jos” din Galați

Prof. univ. dr. Daniel Dumitran, Director de Departament, Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației a Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia

Prof. univ. dr. Gabriel Moisa, Decan, Facultatea de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării Universitatea din Oradea

Conf. univ. dr. Constantin Augustus Bărbulescu, Decan, Facultatea de Teologie, Litere, Istorie si Arte, Universitatea Politehnica București

Acad. Prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române

Acad. Prof. univ. dr. Victor Spinei, Președintele Secției Istorice și Arheologie a Academiei Române

Facultatea de Istorie, Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Laurențiu Rădvan    Contactați autorul petiției

Sursa articolului: Petitieonline 

56 de comentarii:

  1. Alexandru Florian in prim-plan:
    https://iteach.ro/anunturi/156410/manualul-istoria-evreilor-holocaustul

    Ne-am intors in retorica „demitizatoare”/international-socialista si opozitia national-comunista/ceausista a anilor ’90-2000 atat in politica, cat si jurnalism, educatie, societate…

    Dincolo de conspiratii, daca asa ceva se va intampla, realitatea va fi clar una singura: in clasele XI-XII sa avem la trunchiul comun uman/real/tehnologic doar Istoria Comunismului si Istoria Evreilor: Holocaustul… in timp ce Istoria (Romanilor/ Universala)… nu.

    Numiti-ma antisemit, dar asta e de fapt zionazism/antiromanism in toata flegma sa.
    ___
    Scuze ca postai (comentariu separat de articol, ca sa nu-l stric) la ora asta si nu peste cateva ore, cand e toata lumea treaza, dar trebuie sa plec undeva cu noaptea-n cap, pe la 4.

    22
  2. Holocaust, istorie comunism, fără vizite obligatorii în Muzeul comunismului sau în Muzeul Holocaustului din România, degeaba se predau. Profesorii ori nu vin la ore, ori doar îi țin pe plozi în clasă să nu stea prin crâșmele sau sălile de jocuri din preajmă. A, nu avem muzeele respective și tineretul român se instruiește de pe tik tok? Păi cine să se ocupe de asta? Securiștii și comuniștii care au încălecat bine de tot România încă din ianuarie ’90?

    10
  3. Romania e un stat tanar care are nevoie de istoria nationala. La cum merg lucrurile in Vest se pare ca si statele vechi au nevoie de reactivarea istoiei lor nationale ca sa fac fata migratiilor. Dar cand ai un procent enorm de copii cu origini straine ce istorie le predai? Parca traim o paralela ca degrdarea imperiului roman cazut prin infiltrarea migratorilor. La fel ca atunci, estul pare mai putin afectat. Sper sa nu traiesc sa prind disparitia statului Romania.

    5
  4. Il credeam un pic mai cu tiglele pe casa pe ministrul David.Realitatea arata o disonanta intre ce declara inainte prin diverse conferinte si masurile luate ca ministru.
    Nu prea inteleg, plecand de la un punct de vedere rational, ce vrea sa faca cu orele de istorie pentru ca in opinia mea oricum au taiat la greu din ele in trecut. Eu cred ca acum nu numarul orelor de istorie este neaparat problema pe care trebuia s-o rezolve dumnealui ci programa cu continuturi cu tot.
    De asemenea nu cred ca ore separate de istoria comunismului vor rezolva ceva.Nu mai vorbesc despre Istoria Holocaustului care de la inceput a fost vazuta ca ceva bagat fortat pe gat atat de profesori cat si de elevi ca urmare nu a existat si nici nu cred va exista dorinta sincera de a invata la cele doua cursuri/discipline.Si aici nu ma refer la aceasta reticenta ca la un antisemitism intrinsec ci mai mult ca la o reactie la ceva perceput ca un corp strain in organism mai ales ca introducerea lui( studiul Holocaustului ca disciplina distincta) s-a facut cam cu forta. Solutia? Predarea lor integrata in istoria romanilor si istoria universala cu ore si continuturi corespunzatoare alocate. Petitia mi se pare indreptatita.In plus planurile in discutie nu fac decat sa toarne benzina in focul aprins de pseudosuveranistii de pe raftul cu AUR, SOS , POT si fiul canepii.

    21
    • Complet de acord cu tine!
      Istoria universala si nationala este mult mai importanta decat niste momente sau accidente ale istoriei si asta fiind facut si prin scoaterea evenimentelor din contextul international si national.
      Sunt complet aiurea temele alea sa le studiezi cand tu nu ai privirea de ansamblu.
      Si uite asa mai cream subdicipline prin care facem programa stufoasa.
      Omul este nebun si da sigur apa la moara la cei care spun ca face parte din Cancel Culture si WOKE.
      Si asta in timp ce o mare parte din elevii de liceu nu stiu sa utilizeze matematica in chestiile reale de viata. Sa nu ami spun ca geometria nu se mai studiaza deloc in liceu la profilul real….si de aici ai rezultatele….

      7
  5. istoria romaniei si universala eu o vad obligatorie in toti anii de gimnaziu si liceu.
    poti integra aici orice subiect pe care sa-l predai mai apasat sau accentuat dar nu sa-l transformi intr-o materie in sine.
    anii de gimnaziu si liceu din viata unui tanar trebui folositi de statul roman cat mai eficient posibil cu gandul ca acesti tineri foarte probabil nu se vor mai apleca serios pe subiectele de cultura generala si istorie odata intrati in maturitate.lasand deoparte faptul ca trebuie sa-l inveti in asa fel incat sa-i ramana deschisa nevoia de cunoastere si auto educare in viitor.
    dar probabil ca atata timp cat avem filmele lui sergiu nicolaescu cui ii mai trebuie istorie in scoala ?!

    5
  6. Babaieti, eu nu am nimic de zis aici. Sa nu ne miram de CG, sa nu ne miram de o intelegere aberanta a istoriei, sa nu ne miram de negationism al holocaustului, sa nu ne miram de epoca de aur ceausita, sa nu ne miram… de nimic.

    6
  7. Bizar, filiera Vocațională, profil Militar DOAR câte o oră pe săptămână! Aici ar trebui tot două ca la Real/Umanist! Istoria și Geografia nu trebuie să lipsească din cei patru ani de liceu, dar trebuie regândită materia predată în cei patru ani. Cei din clasele XI-XII se gândesc la ce facultate vor și se axează pe acele materii, neglijând aproape total celelalte materii. O variantă ar fi condensarea în primii trei ani, iar în ultimul an, pe lângă materiile principale să studieze istoria, geografia, gramatica(care nu se mai predă la liceu) sport și limbi străine

    2
    • Proful meu de istorie, de altfel singurul al carui nume mi-l amintesc dintre toti profii pe care i-am avut in liceu, avea o metoda simpla. Intr-a XII-a, la prima ora de istorie, ne-a luat la rand si ne-a intrebat cine are istoria ca proba de admitere la facultate si cine nu. Din acel moment, s-a concentrat pe cei care dadeau istoria la admitere si pe ceilalti i-a lasat in pace, in sensul in care ii asculta cat sa le dea 2 note + teza, ca noi eram clasa de filologie si dadeam teza la istorie. Simplu si elegant, din propria lui initiativa, fara sa fie nevoie de indicatii de „sus” sau de alta programa.
      Omu’ era precum Stefan: mic de stat dar iute la manie (in sensul bun!)… 🙂 Imi aduc si acum aminte cum am chiulit odata (mai multi) de la istorie ca nu invatasem si eram pe lista alora asupra carora se concentra… Am crezut c-am scapat! Gresit! A venit prin surprindere la ora de dirigentie (pe timpul lui ca sa zic asa) si tot n-am scapat… 🙂 Am luat un 4 chinuit pe care pana la urma nu mi l-a mai trecut in catalog ca i-a fost mila de mine si, in plus, m-a frecat de mi-au sarit capacele tot restul trimestrului. In plus, mai faceam si meditatii cu el, asa ca la ore era si mai exigent cu mine decat cu cei cu care nu facea meditatii pentru ca, zicea el, trebuia sa-l reprezint cu cinste in fata celorlalti colegi…
      La Bac am luat 10 la istorie iar la admitere am luat 9,80 (am gresit doar 2 intrebari dintr-o 100)… Doamne, ce profesor!

      6
  8. Am uitat, nenea Daniel vrea orele de religie obligatorii în liceu nu opționale. Amin, Duamneajută, votaț’ masiv Kremlin Jeorjescu, inimioare, Sfântafecioară, grădina maici….

    11
  9. Istoria ar trebui sa ramana pana in clasa a 12ea. Ce ar mai trebui redus e numarul de materii inutile. In primul rand religia ar trebui scoasa cu totul.
    Apoi, la liceu ar trebui deja sa ai o directie, sa sti incontro te indrepti. Eu nu am inteles de ce am facut cate 2 ore de mate, 2 ore de fizica si de chimie eu fiind la un liceu cu profil de limbi straine, uman. Nu am ramas cu nimic din acele ore din pacate.
    Foarte multe materii se fac dupa principiul sa fie acolo la numar, si nu inveti mare lucru. Am fost la ore in Germania in cadrul unui schimb de elevi. Ei aveau un orar mult mai relaxat. Si de ce sa nu dam elevilor sansa de a alege ce materii sa studieze, in afara unei osaturi de baza, care sa includa materiile de cultura general gen istorie si geografie?

    8
  10. Una dintre placerile mele si moduri de a petrecere a timpului liber este de a citi carti/articole cu tema istorica sau de a urmari/asculta documentare istorice. In contextul dezvoltarii IA consider aceste materii extrem de importante (ordine aleatorie): logica, istorie, filosofie, etica, morala ( si alte materii conexe); acestea iti ofera capacitatea sa interactionezi cu IA intr un mod echilibrat, nepartinitor si sa observi rapid anumite bias uri sau greseli ale IA. O formula este intotdeauna o formula (aici nu diminuez importanta materiilor reale!) un eveniment istoric este deseori supus intrepretarii. Avem nevoie de principii solide si de capacitatea de a discerne! O cultura generala solida alaturi de o gandire logica ofera posibilitatea cunoasterii trecutului intr un mod nepartinitor (nesupus unor ideologii sau alteia) iar aici Istoria are un loc de cinste! Si sper eu sa ne ofere sanse mai mari sa nu repetam ca niste idioti greșelile trecutului.

    3
  11. putem baga cate ore de istorie vrem daca este predata si invatata mecanic

    4
  12. Ca om care am vazut in ultimii 15 ani atat Dachau cat si Auschwitz- Birkenau pot spune ca o vizita la una din ele este mai instructiva decat lectiile anoste tinute unor elevi care nu pot, de multe ori, sa citeasca ceea ce au consemnat in propriile caiete. Ca fost cadru didactic in anii 90, pot fi subiectiv intrucat una din materiile pomenite era specializarea mea. Dar nu pot sa nu fiu obiectiv in aprecierea faptului ca disparitia din programa obligatorie a istoriei si geografiei nationale face mai mult rau decat ne imaginam fara sa mai intru in detalii pe care domnii de mai sus deja le-a atins in mare parte. Si atunci ma intreb, cati absolventi de scoala din Romania peste ceva ani de lipsa a celor doua materii, vor spune ca in anul 2025 in Olanda s-a furat Coiful lu` Cotofenesti?

    4
  13. Asta e statul roman. Când vrei sa faci ceva, ti-o iei.
    Explicatia:
    1. Fiind de formație psiholog, domnul David surprinde cu aceasta expunere/descoperire/vulnerabilizare la atacuri pătimașe și emoționale datorate influentei mass-media și a cititului informației în 3 secunde.
    2. Acest lucru îl pot vedea prin prisma faptului ca e om politic ( sa nu ne ascundem după deget, în RO nu ajungi rector fără factorul politic) înainte de profesionist.
    3. Înainte de alegeri el trebuie sa livreze ceva cu impact și sa mai fie și pozitiv.
    4. Din păcate, a fost sabotat tocmai de mecanismul de ocupare a funcțiilor la stat și s-a dovedit ca acele comisii de specialiști la care a apelat pt a concepe drafturile cadru sunt pline de pafaristi, niște teoreticieni buni de redare a info fără gândire critica și desprinși de realitatea sociala cotidiana.

    P.S Apreciez la domnul David, ca își păstrează cumpătul și limbajul respectuos chiar supus atacurilor din toate părțile și este dispus la dialog, sa înțeleagă doleanțele părților. A fost scos din zona de confort și va trebui sa-si suflete el mânecile și sa fie focusat 100% pe aceasta chestiune cu planurile cadru, în loc sa se mai ocupe și de altceva prin minister. Asta e…intri în politica, dacă vrei ceva făcut, trebuie sa îți sufle i mânecile căci nu poți delega altora ca iese un mare rahat.

    6
  14. Pai propaganda e o realitate istorica de pe templele egiptene ,nu a fost inventata azi cu telegram si tik tok ,si istoria dauneaza grav politicienilor cand unu a invatat istorie poate face comparatii cu evenimente in derulare si unora le poate da cu minus,si atunci ajunge unu ca david sa actioneze in slujba intereselor politicienilor,aaa scuze el actioneaza avand in vedere interesul superior al copiilor sa nu mai fie stresati ,cine suntem noi aia prosti sa contestam intentiile lui binevoitoare pt propasirea poporului

    2
    • Depinde și ce istorie învață.

      3
      • nu depinde ce face acasa pt ca asta e importantul ignorat la greu de parinti,in clasa se preda si se verifica cunostintele foarte rar se discuta la liber lectia predata din cauza de timp care de acum o sa fie si mai putin iar ca sa poti discuta trebuie ca sa stii ca sa stii tre sa memorezi si daca ai nelamuriri sa pui intrebari si memoratul in foarte rare cazuri se face cand e predata lectia.pt aia ai nevoie de capacitate nativa care lipseste cu desavarsire la majoritate, memoratul se face acasa pt ca e necesar pt a rezolva temele de urmatoarea ora, si crezi ca un copil pt care sunt mai interesante jocurile de pe dispozitive decat sa invete pt ca oricum nu are nevoie ca are tata bani si eu o sa ii fac la fel ca tata banii,ce va invata acasa ,nimic ,avand in vedere si cum e servita informatia acum preponderent video si audio,scris aproape deloc ajungem sa avem ce avem.

        ps. asta cu invatatul e valabila dintotdeauna in invatamantul romanesc inainte nu erau atatea distrageri in timpul liber si trebuia sa citesti si aveai timp acum copii nu il mai au

        1
      • Nu depinde ce istorie se invata, categoric.
        Scoala nu poate sa cuprinda o materie, fie care sa fie ,
        in intregime. Scoalile sunt menite sa invete o parte,
        dar cel mai important e subiectul care nu e evident
        si multi nu l inteleg din prima privire si .nici din a doua:
        Scoala te invata sa inveti si sa te interesezi singur, adica
        iti deschide ochii. 🙂

  15. Hmm, nu cantitatea contează, ci calitatea. Învățământul romanesc are multe hibe, aici vorbesc și în calitate de părinte. Copiilor le este antrenata de mici memoria și nu evaluata creativitatea, degeaba bagi cu ghiotura informații în ei, dacă nu ii înveți sa gandeasca și sa le folosească. Le impui niste tipare de gândire, nu le ceri sa își formeze și argumenteze opiniile proprii. Manualele de istorie sunt făcute și mai ales avizate si acum de universitari, limbaj academic de lemn, o mulțime de date ce trebuie memorate mecanic. Ca angajator am încercat în decursul timpului sa vad ce bagaj intelectual au o mulțime de studenți ce veneau cu pretenții mari, în special salariale, desi nu ofereau nimic în schimb. Nu ma refer la CV zero, ci nada promițător ca perspective de evoluție de la analfabet funcțional. Istoria poate fi scrisa și predata altfel, respectând adevărul și fără a o da în extreme gen promovarea Andreei Esca…
    Mergeți cu elevii stimați profesori în muzee, arhive, șantiere arheologice, dacă tot aveți săptămâna altfel, verde, vacante… Lăsați formalismul și meditațiile, dacă aveți cu adevărat vocație. Deși ma tem ca pentru mulți dintre voi invatamantul este doar un refugiu și scuza în lipsa unor competente reale, un loc călduț și sigur unde oricând mai putem ciupi ceva, chiar și prin șantaj emoțional, ce nu face omul pentru copii. Și ma refer la ansamblul corpului didactic, nu doar cei de istorie.

    11
    • tine usa deschisa si lumina aprinsa la firma,cica ies in curand niste somitati si valori intelectuale dizponibilitate de la senat si deputati…

      3
    • Domnu’ Jorjel ma scuzati ca intervin dar nici un proces de invatare nu se poate desfasura fara memorare.Hiba invatamantului romanesc nu este memorarea ci faptul ca nu se trece la etapele urmatoare.

      15
      • Nea Anla, eu sunt un simplu georgel, sper ca nu ati luat-o in nume personal. Ca expert în domeniu, poate vreți sa detaliați etapa următoare. Conținuturi , număr de ore, competente🙂

        3
      • Corect, degeaba înveți despre Holocaust dacă nu și memorezi ce ai învățat, ajungi după mai bine de 75 ani să consideri că a fost bine deși istoria l-a catalogat RĂU!

      • Tu daca n-ai acumula niste cunostiinte intr-un domeniu ai avea ce aplica in practica? Daca inainte doar se memora fara a se ajunge la practica prea des, acum se cauta formarea de deprinderi practice dar fara acumularea unor cunostiinte in mod suficient iar primul pas in asta este memorarea. Adica s-a inlocuit un sistem dezechilibrat cu altul tot dezechilibrat.
        Mai simplu de atat nu pot sa-ti explic pentru ca procesul in sine nu-i simplu. Asa cum doar memorarea nu-i suficienta, nici fara memorare nu ai un proces de invatare complet.

        6
  16. inainte vreme, cel mai mare strateg militar al inceputului de sec XIX, ma refer la Napoleon Bonaparte, spunea ofiterilor sai sa la lase la o parte jocul de carti si viata mondena si sa puna mana pe cartile de istorie,

    politica educationala a lu david se inscrie in linia inamicilor externi ai tarii,
    o tara dezbinata din interior este mai usor de cucerit din exterior,
    tara in care conducerea asteapta cu nerabdare invazia inamicului ca sa-si dea pantaloni jos, din nou, cum au facut si alti ilustrii inaintasi

    si daca cetateanu nu stie storie e mut mai usor sa inghita timpeniile haur, jeorjescu, sosu si restu cu dragostea frateasca fata de inamic si cu pantalonii jos,
    ca ungurii au gasit tara goala pusca,
    ca rusii ne iubesc cand stam cu pantaloni jos,
    etc etc

    linie a inamicilor tarii in care o gramada de obositi inainte de vreme, au descoperit cum te poti vinde ieftin, sau cum poti fi santajat ieftin,
    exista si pe contributors un limbist care a descoperit ca dupa retragerea aureliana ar fi ramas tara de parloaga cateva sute de ani asteptand cu sufletu la gura invazia unngara,

    si regretabil totu incepe cu impostura, cu doctoratele copy paste,
    ca doctoratele astea ar trebui sa fie varfu pregatirii academice,
    cu admiterea la faculate fara bacalaureat – marca intregistrata abramburica,
    cu ministru genunche care a bagat doctoratele copiate in categoria panteonuui neamului si prin urmare sunt intangibile,
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Cazul_plagiatului_din_teza_de_doctorat_a_lui_Victor_Ponta

    cu lansarea in spatiu public, a tot felul de aberatii si cu lipsa oricarui raspuns al autoritatilor care ar trebui sa vegheze ca astfel de derapaje sa nu aiba loc,

    startu l-a dat sefu actual al academiei, istoric si cadru universitar in domeniu istoric,
    fost membru al comisiei ce se ocupa de titluri academice,
    ca nu reusea sa isi de-a seama daca ponta a copiat la doctorat,
    ca trebuie expertiza judiciara, proces,
    ca stim ca si la scoala in clasa intai, daca te prinde invatatoarea ca ai copiat si ea cheama, politia, jandarmi, smurdu si inml sa descopere ca elevu a copiat,
    https://www.edupedu.ro/ioan-aurel-pop-noul-presedinte-al-cnatdcu-a-fost-impotriva-verdictului-de-plagiat-dat-lui-ponta-de-acest-for-presedintele-numit-acum-de-anisie-saluta-in-2012-reorganizarea-prin-care-liviu-pop-neutr/

    apoi jeneralu coloana oficiala coordonator de doctorat,
    si scolile astea de aparare post universitare, absolvite cu succesuri de toate loazele din palavrament, prietenii, neamurile si amantele lor,

    dar degeaba atatea scoale post universitare de aparare ca starea inzestrarii o stim,

    am sa citez din doi mari români, care au fost si mari istorici:
    Nicolae Balcescu: Cine nu-si cunoaste istoria nu-si cunoaste neamul
    Nicolae Iorga: un popor care nu-și cunoaste trecutul e condamnat sa-l repete,

    iubesc tradarea dar urasc pe tradatori

    4
  17. Si eu ca un simplu cetatean imi exprim dezacordul.Nu vreau ca nepotii mei sa ramana niste tampiti si sa invete istoria altor popoare. Mai recomand sa se reduca numarul de ore/zi la max. 5 ore incepand de la cls V-a pana la terminarea liceului. De asemenea mai putine ore de matematica, de fizica si de chimie. Invatamantul actual este un mod de tampire a tinerilor.Recomand ca anii de invatare la facultatile tehnice sa creasca de la 4 la 5 ani. Deasemenea, inca din cls. V-a pana termina liceul, elevii sa fie formati pentru diverse meserii.

    6
    • Ma scuzi ca ma bag si eu(sau nu), dar istoria caror popoare anume o invata copii? Sau este vorba de istoria universala unde am fost si suntem si noi o roata dinata?
      De acord in schimb cu orele de matematica, chiar si la profilul real. Inca astept cu mare interes ziua in care ma intreaba cineva de logaritmi. Sau daca este sa extrapolam, euglena verde, sau suntul respectiv formula chimica a clorurii de natriu, respectiv glume proaste de copii cand mergeam la alimentara sa cerem clorura de natriu si ni se raspundea ca „ei nu tin chimicale”. Atunci ceream un kil de sare.
      Mi-ar fi fost fantastic de util sa invat insa ce atributii au principalele institutii ale statului, ce-i aia o factura, ce-i ala un grad de indatorare, ce-i aia o dobanda si cum se calculeaza, notiuni generale de prim ajutor, cate victime reale a facut comunismul si nazismul, si muuulte alte asemenea.

      7
      • Am ramas tampit cand am vazut ce fac la mate/fizica/chimie copiii si, mai ales, de la ce varsta! Eu care am facut uman si mai stiu doar regula de trei simpla (extrem de utila in viata) imi aduc aminte cu groaza de toate chestiile pe care le turnau astia in noi, chiar si la uman… Evident, nu mai stiu nimic, cu cateva mici exceptii precum cea enuntata mai sus.

        Problema cu scoala actuala (si cred ca nu doar la noi) este ca e o institutie gandita si pusa in practica pe vremea revolutiei industriale… Revolutia industriala avea nevoie de muncitori disciplinati si cu un minim de cunostinte.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Factory_model_school

        Astazi traim alte vremuri si cred ca si scoala e pe cale sa se schimbe. Ma rog, nu la noi, ca noi nu stim cum s-o mucim cu totul…

        P.S. Cum naiba vrei sa scoti cetateni „romani” fara sa predai istoria si geografia Romaniei in scoli?!?!?!? Astia-s tampiti?

        6
  18. Situația sistemului educațional românesc este chiar mai gravă decât situația Armatei Romane – măcar de câțiva ani și pare ca mergem înainte , armata are parte de o strategie de modernizare …
    Strategia sistemului de educație românesc ar trebui creată de Academia Romană – cel mai înalt grad didactic este cel de academician , iar sistemul educațional – ar trebui doar coordonat de mediul politic nu controlat de acesta …
    Este adevărat și trist ca nu avem in scoli predarea Istoriei Romanilor pentru ca nu avem cu adevărat stabilită Istoria Romanilor – cele mai luminate minți educate din țara asta ar trebui sa conlucreze pentru stabilirea unei materii solide , predata pana in clasa XII , o ora pe săptămâna , Istoria Romanilor , o ora pe săptămâna , Istoria lumii – 2 ore de istorie săptămânal …
    Nu avem predata in scoli istoria comunismului in România , din ce îmi amintesc este prezentat foarte pe larg …
    Aceasta este părerea mea – unii poate sunteți de acord , unii poate nu , dar fără sa cunoaștem Istoria Neamului Românesc , care este împreuna cu materiile Limba Romană și Matematica , o materie foarte importanta , nu vom avea un sistem educațional solid și tinerii ieșiți de pe bancile școlii nu vor înțelege cata lupta , cata truda și cata șansa au fost necesare pentru ca noi sa ajungem sa avem țărișoara asta numita România , iar dacă ar înțelege , ar aprecia mai mult faptul ca sunt romani și ar avea așteptări mai mari de la mediul politic , iar dacă acele așteptări nu s-ar materializa in condiții realiste , ar sancționa in mod civic mediul politic , care , fiind conștient de faptul ca va fi sancționat – poate – ar deveni mai serios și conștiincios …
    Acesta este crezul meu și speranța mea …

    4
  19. Este un subiect vast si dificil. Voi incerca un comentariu general, cu riscul de a nu focaliza suficient pe realitatea romaneasca. In plus este foarte greu sa te detasezi de experienta personala, cu atata mai mult daca esti parinte. De asemenea, scopul scolii este important in ecuatie, si cateodata dorintele statului/entitatii care gereaza scoala nu coincid cu cele ale parintelui: sa zicem ca statul nu doreste analfabeti functionali in timp ce parintele anticipeaza pt progenitura o cariera informatica sau…sportiva si asteptarile, in fata durei realitati, devin sursa de scantei. Revenind la istorie, sunt de parere ca ar trebui abordata prin prisma a cel putin trei obiective:
    – intelegerea cronologica a istoriei universale si a celei romanesti ca un tot unitar
    – invatarea pe dinafara a cat mai multor evenimente si date, excelent antrenament al memoriei, al disciplinei si al capacitatii de concentrare si efort mental
    – prilej de discutie si participare colectiva pe varii subiecte, dar si prezentari individuale, bun exercitiu pt stimularea gandirii libere, al aparatului critic dar si al increderii in sine
    Deci, mai multe ore de istorie, mai multa participare personala la curs a elevului dar si a profesorului .
    E drept ca nimic nu se poate realiza fara o motivatie si o competenta minima a dascalului dar, in egala masura, nici fara o politica a disciplinei si a respectului pentru profesor( de ex interzicerea telefoanelor la ore)…

    6
  20. Mda… eu aș zice că Daniel David are idee de ceea ce face…: https://polirom.ro/psihologie-aplicata/5802-psihologia-poporului-rom%C3%A2n.html

    Iar chestia că Holocaustul a fost doar un „accident” în istoria românilor mi se pare de o naivitate (delicat spus…) maximă, cu atât mai mult cu cât peste tot în jur se vede că neolegionarisum crește ca Făt-Frumos, în România, iar pe de altă parte văd că voios 40% din tineret consideră o dictatură ză best ov ză best! Adică cică nu ar fi nici o problemă că în prezent sunt o groază care sunt căzuți în fund de admirație față de epoca comunistă, ei habar neavând cum chiar să o trăiești.

    4
    • N-are nici o idee. Poate sa scrie cate carti vrea n-au legatura cu administrarea unui minister.

      Iar ca de obicei in loc sa se preocupe de lipsurile materiale si umane din invatamant au gasit un cacat pansat care sa il impinga sa para ca face ceva.
      Asta au facut toti ministrii din invatamant. In loc sa rezolve probleme reale au mimat ca fac ceva si facand asta au creat alte probleme.

      Dar uite ca masa aia de prosti care si-au dorit-o guvernantii ii prinde din urma, nu ii voteaza tot pe ei ci pe altii mai rai si mai prosti.

      11
  21. Am schimbat câteva vorbe cu el acum vreo 15 ani, e genul ăla filfizon sclifosit băgat într-o organizație de făcut relații si bani, palmata in filantropie.
    De originea lui nu vreau sa comentez, că sa zicem că nu o avea importanță în interpretarea istoriei, omuletu știe el mai bine cum e cu istoria noastră și ce valori trebuie insuflate tinerilor.
    Comuniștii aberau cat de nemaipomeniți am fost noi în istorie, asta vrea sa impună contrariul.

    5
  22. -Cine au fost legionarii?
    -Legionarii sunt cei care fac legile!

    Raspuns de elev de clasa a 12-a care se pregătește pentru BAC!

    6
  23. Ideea studierii istoriei holocaustului și a comunismului care devin materii obligatorii în timp ce Istoria Românilor, devine opțională e o decizie eminamente politică împinsă de reprezentanții neomarxismului, soroșismului în România, cu scopul slăbirii identității naționale.
    Pentru banii UE și nu numai, pentru a rămâne la putere, trădătorii care ne conduc (sistemul actual) sunt în stare să ne vândă fără vreo remușcare până și istoria sau identitatea națională.

    Din păcate adolescenții sunt cei mai vulnerabili la prosteala progresistă sau, wokeism, cancel culture, corectitudine politică care le este servită în cam orice context social de media, rețele de socializare, filme, jocuri și bineînțeles școală sau sistem de educație, iar rezultatele se văd.
    Îndoctrinați ideologic. la sfârșitul clasei a-Xll-a, vor vota pentru prima dată. Oare cu cine?!

    https://www.mediafax.ro/social/studiu-78-dintre-liceeni-sunt-orientati-spre-stanga-axei-politice-22391833

    4
    • mai lasa-ti mUE ala, ca n-au nici o treaba aia cum predam noi istorie,
      cum facem noi pregatirea de lupta si inzestrarea militara,
      cum militia, parchetu si justtitia nu reusesc sa isi faca treaba si sa incurajeje impostura, anarhia si hotia,
      iar legile le fac loazele pe care le votam noi cu ochi larg inchisi,
      n-are treaba mUE cum stim noi sa ne facem legi si sa le aplicam,
      in timp ce drogurile, crima organizata, traficu de persoane, lucreaza la lumina zilei ca au platit peste tot unde a trebuit,

      tot asa cum n-are treaba NATO ca la noi militia, parchetu si justitia ies la pensie la 50 de ani iar serviciile chiar la 40,

      acuma studiile si sondajele astea ar trebui sa dea cu virgula,
      ca la noi sondaju este si rezultatul lui sunt principalele metode de manipulare ordinara,

    • Ce inseamna „sorosism” tov. Guderian ? Ce treaba are cu inlocuirea istoriei cu istoria Holocaustului?

      In ce fel lezeaza conceptul de „societate deschisa” identitatea nationala?

      Ce legatura are studierea Holocausului in scoala cu indoctrinarea ideologica?

      Promovarea criminalilor de razboi care au promovat epurarile etnice si participarea la Holocaust a Romaniei nu te trimite cumva automat la parnaie?

      Site-urile care propaga mizerii din astea nu pot pot fi suspendate daca depune careva plangere? Cat mai tolerati mizeriile astea?

  24. Ideea studierii istoriei Holocaustului și a comunismului este o idee excelentă, pentru că este necesar ca orice Durlănică să conștientizeze ce a fost criminal sau foarte prost în ce au făcut statul român, instituțiile sale și indivizii, în epoca recentă.
    Pe de altă parte, istoria astfel cum se predă ea în acest moment e cam bullshit și copii nu prea rămân cu ceva util după ea, din păcate. Bine, ăsta nu e un motiv să o ignori, dimpotrivă, e un motiv să faci în așa fel încât să folosească la ceva și să contribuie la formarea unor cetățeni utili societății. Dar, în esență astfel cum este predată acum nu folosește cine știe ce și există un ecart foarte mare între intențiile teoriei din PDF-uri și realitatea cotidiană a școlii.

    2
  25. Scandalul Elon Musk – USAID atinge finantele… PAS-ului Maiei Sandu.

    Am avut dreptate, la vara, dupa ce PAS o sa piarda masiv la alegerile parlamentare acel avantaj de 3 cincimi din parlamentari… Gagauzia isi va declara independenta (totuna cu „unirea” cu Rusia).

    Un nou conflict, Rusia fiind adusa „legal/ constitutional” la gurile Dunarii, „multumita” anti-unionismului Maiei Sandu (si prieteniei sale cu Alexander Soros), care n-a vrut in ruptul capului sa-i puna pe aia de la PAS sa elimine Art.1(4) din Legea 344/1994 a Gagauziei, inainte de referendumul pentru aderare la mUE.

    4
  26. ”Noile” planuri nu-s așa noi, pentru că acum vreo 9 ani aveam aceeași dezbatere… https://acad.ro/institutia/acte/media/puncte_vedere/2016.02.12_d0212-PunctVedereAR.pdf . Dar ”specialiștii” ministerului au o idee, puțină, dar fixă, legată de predarea istoriei.

    1
  27. „Disciplina Istorie este utilă elevilor indiferent de parcursul profesional al acestora, asigurând rute de profesionalizare în acord cu nevoi și cerințe ale pieței muncii.”

    Ce gluma… :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *