Pentru clarificarea unor prevederi ale Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, modificată şi completată prin art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015, ne-am adresat directorului-adjunct al Casei de pensii sectoriale a MApN, colonel Florentin Răduţ. Astfel, pentru a răspunde întrebărilor şi nedumeririlor transmise de cititorii noştri, publicăm câteva precizări pe care le considerăm esenţiale în înţelegerea corectă a prevederilor celor două acte normative.
Începând cu 1 ianuarie 2016, toate pensiile militare de stat se majorează cu 5%, în conformitate cu art. 14 alin. (2) din OUG nr. 57/2015. De asemenea, prin aplicarea noului Cod fiscal, vor rezulta creşteri ale cuantumului pensiei nete puse în plată, determinate de deducerea din venitul din pensie a contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate şi a sumei neimpozabile lunare de 1.050 lei.
Recalcularea pensiilor
Procedura de recalculare a pensiilor şi termenul de emitere a deciziei se vor stabili prin ordin comun al conducătorilor instituţiilor din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale, emis în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015.În acest moment, proiectul se află în fază avansată de elaborare, fiind demarată deja şi procedura de avizare internă în cadrul instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu.
Pensiile militarilor stabilite, revizuite, recalculate sau plătite în baza actelor normative din domeniul pensiilor, anterioare intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, devin pensii militare de stat. Acestea se vor recalcula, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie şi baza de calcul, actualizată conform prevederilor care reglementează salarizarea militarilor (cu luarea în calcul a majorării cuantumului brut al soldelor funcţiilor de bază din luna decembrie 2015).
În vederea recalculării pensiei, beneficiarii acestor drepturi trebuie să transmită la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale o cerere, prin care să aleagă şase luni consecutive din ultimii cinci ani de activitate. În caz contrar, recalcularea se va face din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă ultimelor şase luni de activitate, desfăşurată în calitate de militar.
Recalcularea pensiilor se realizează în termen de maximum 24 de luni de la data intrării în vigoare a legii, iar drepturile vor fi acordate cu data de 1.01.2016. Pentru efectuarea acestei activităţi în termenul legal, personalul Casei de pensii sectoriale a MApN a fost suplimentat, astfel încât structura dispune de toate resursele umane, materiale şi financiare necesare.
În situaţia în care se constată diferenţe între cuantumul pensiilor recalculate şi cuantumul pensiilor aflate în plată, se păstrează în plată cuantumul avantajos beneficiarului, acest cuantum fiind supus indexărilor anuale ulterioare. Nicio pensie aflată în plată nu va scădea în urma procesului de recalculare.
Stagiile de cotizare nevalorificate până la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015 (1.01.2016), precum şi cele realizate ulterior acestei date, se vor valorifica în sistemul public de pensii.
Diferenţele rezultate între cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr. 119/2010, cu modificările şi completările ulterioare şi cele ale OUG nr. 1/2011, se restituie la cererea beneficiarilor, în mod eşalonat, pe o perioadă de cel mult doi ani de la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015.
Modalitatea de acordare a diferenţelor se va stabili prin norme aprobate prin hotărâre a Guvernului, emise în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii. La această dată, proiectul de hotărâre sus-menţionat este deja elaborat, fiind demarată procedura de semnare de către instituţiile cu atribuţii în acest domeniu în vederea includerii pe agenda şedinţei Guvernului de la începutul lunii ianuarie 2016. Menţionăm că sumele necesare plăţii diferenţelor se află aprobate în bugetul Casei de pensii sectoriale a MApN.
Stabilirea pensiei
Cuantumul pensiei de serviciu se determină în procent de 65% din baza de calcul pentru vechime cumulată de cel puţin 25 de ani. Pentru fiecare an care depăşeşte cei 25 de ani, se adaugă câte 1% din baza de calcul. Totodată, se acordă un spor de 3%, 6% sau 9%, în funcţie de contribuţia la Fondul pentru pensia suplimentară şi/sau contribuţia individuală la buget.
Pensia astfel stabilită, recalculată şi actualizată în condiţiile Legii nr. 223/2015, nu poate fi mai mare de 85% din baza de calcul. La cuantumul astfel obţinut, în funcţie de clasa ordinului Meritul militar deţinut, se adaugă un spor de 10%, 15% sau 20%, prevăzut la art. 11 alin. (3) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu dispoziţiile art. 122 din Legea nr. 223/2015, militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special, precum şi urmaşii acestora, care vor ieşi la pensie după 1 ianuarie 2016, şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute atât de Legea nr. 223/2015, cât şi cele prevăzute, la data de 1 ianuarie 2016, de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, pot opta, în termen de 5 ani, pentru modul de calcul prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
Exemple de stabilire a cuantumului pensiei (extras din pag.9 a Observatorului Militar):
- militar care iese la pensie, la cerere, cu reducerea vârstei de pensionare; vechime efectivă: 28 de ani; a lucrat în
condiţii deosebite 20 de ani (1an şi 3 luni pentru fiecare an lucrat: 20 x 1,25 = 25 de ani) şi în condiţii normale 8 ani; vechime
cumulată: 25 + 8 = 33 de ani; peste 25 de ani de activitate: 8 ani x 1% = 8%; a cotizat la fondul pentru pensie
suplimentară şi buget peste 25 ani: 9%; total procente din baza de calcul: 65+8+9 = 82%, la care se adaugă procentul
pentru ordinul Meritul militar. - militar care iese la pensie, la împlinirea vârstei standard de pensionare: 57 de ani şi 8 luni, cu 36 ani vechime efectivă, din care
20 de ani în condiţii speciale (1 an şi 6 luni pentru fiecare an lucrat: 20 x 1,5 = 30 de ani) şi 16 ani în condiţii deosebite (1 an şi 3 luni
pentru fiecare an lucrat: 16 x 1,25 = 20 de ani ); vechime cumulată: 30 + 20 = 50 de ani; peste 25 de ani de activitate: 25 de ani
x 1% = 25%; a cotizat la fondul pentru pensie suplimentară şi buget peste 25 de ani: 9%; total procente din baza de calcul:
65+25+9 = 99%, dar se plafonează la 85%, la care se adaugă procentul pentru ordinul Meritul militar.
Reîncadrarea activităţii în condiţii de muncă
Militarii care au trecut în rezervă până la data intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010, respectiv până la data de 31.12.2010, trebuie să adreseze o solicitare centrelor militare în a căror rază teritorială îşi au domiciliul, în vederea reîncadrării activităţilor desfăşurate în condiţii de muncă, similar prevederilor aplicabile militarilor în activitate, în conformitate cu legislaţia actuală.
Pentru punerea în aplicare a acestor noi prevederi, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale a fost emis Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.123/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind încadrarea în condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii, specifice personalului militar, care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 982 din 30.12.2015, data de intrare în vigoare a acestuia fiind de asemenea, 1.01.2016. Conform prevederilor acestuia, locurile de muncă şi activităţile ce dau dreptul personalului militar din Ministerul Apărării Naţionale la sporuri de vechime în serviciu pentru stabilirea pensiei, în sensul Legii nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la HG nr. 1.294/2001, cu modificările ulterioare.
Perioadele în care personalul militar se află în incapacitate temporară de muncă, concediu de odihnă anual, concediu de odihnă suplimentar, se consideră ca fiind lucrate în condiţiile locului de muncă în care cei în cauză şi-au desfăşurat activitatea la data ivirii acestor situaţii. Nu se iau în calcul la stabilirea timpului efectiv lucrat în condiţiile locului de muncă în care personalul militar şi-a desfăşurat activitatea perioadele în care cei în cauză s-au aflat în una din următoarele situaţii: concediu de risc maternal, concediu de maternitate, concediu pentru creşterea copilului, concediu pentru creşterea copilului cu handicap, concediu de studii, învoiri, permisii, concediu fără plată, suspendarea din funcţie ca urmare a cercetării şi judecării în stare de arest preventiv şi perioada de predare a funcţiei după trecerea în rezervă/ retragere.
Locurile de muncă în care personalul militar desfăşoară, permanent sau temporar, activităţi în condiţii de muncă deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii sunt stabilite, de regulă, o dată pe an, prin Ordinul de zi pe unitate nr. 1, şi atunci când intervin modificări în statele de organizare şi/sau în fişele posturilor.
Pentru situaţiile în care condiţiile de muncă deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii nu rezultă cu certitudine, nu au fost evidenţiate în memoriul original/dosarul personal ori încadrarea în acestea a fost reconsiderată, centrele militare/structurile militare care au în păstrare memoriile originale/dosarele personale ale personalului militar în rezervă/ retragere, la cerere, întreprind toate demersurile necesare în scopul obţinerii adeverinţelor de la unităţile militare în care acesta a fost încadrat ori de la structurile care au preluat arhivele unităţilor militare desfiinţate, transformate sau redimensionate.
Pagină realizată de Irina-Miheala Nedelcu irina.nedelcu@presamil.ro
Sursa si introducerea(restul) articolului: Observatorul Militar, pag.8-9
Alte detalii http://cps.mapn.ro/ mai jos:
I. LEGISLAŢIE
II. PRECIZĂRI ALE CASEI DE PENSII SECTORIALE
1. Informaţii esenţiale pentru beneficiarii Legii nr. 223/2015
2. Precizari privind contributia pentru pensia suplimentara
3. Precizari privind conditiile de munca
4. Precizari privind pensia a-13-a
5. Precizari privind sporurile si indemnizatiile luate in calcul
III. COMUNICATE DE PRESĂ ALE M.Ap.N.
Nici un comentariu la acest articol. Să încerc eu unul.
Mărirea cu 5 % a pensiilor de la 1 ianuarie plus câţiva lei prin aplicarea noului cod fiscal nu se aplică pensiilor militare pentru ca la acest moment nu avem faptic nici o pensie militară. Pentru militarii ce se vor pensiona în acest an primele decizii vor apărea peste 3-4 luni când vor fi emise toate normele ce reglementează aplicarea legii. Militarii pensionaţi anterior intrării legii în vigoare au pensii contributive fie pe legea 119 fie pe legea 263. Acestora li se vor aplica mărirea de 5% şi ce rezultă din aplicarea codului fiscal doar actualelor pensii. Când se va termina recalcularea şi actualizarea pensiilor acestora, cam peste 2 ani, vor avea în mod cert un cuantum diferit al pensiei, deci ceea ce primesc acum nu va face parte din pensia viitoare.
Dacă noua pensie va fi mai mică se va păstra cuantumul mai avantajos doar că acesta va fi îngheţat la valoarea actuală până când eventualele creşteri ale pensiei recalculate vor depăşi cuantumul mai avantajos şi acesta nu va fi indexat cum eronat se spune în articol.
Pensiile militare vor fi calculate in funcţie de o bază de calcul care nu cuprinde toate veniturile lunare ale unui activ ci doar o mare parte din ele. Pensia astfel stabilită pleacă de la 65 % din acea baza de calcul pentru cei care au vechimea cumulată de 25 de ani se diminuează cu 1% pentru fiecare an mai puţin de 25 sau creşte până la 85% din această bază prin adăugarea a câte un procent pentru fiecare an peste 25 şi a 3-6-9 procente funcţie de perioada de contribuţie la pensia suplimentară. Aici apare o problemă, la cei mai mulţi dintre militari vechimea cumulată peste cei 25 de ani prevăzuţi de lege şi sporul pentru contribuţiala pensia suplimentară depăşesc acea diferenţă de la 65 la 85% din baza de calcul dar nu pot fi valorificaţi prin acea limitare. Limitare care nu există la sistemul de pensii speciale acordat unor categorii ca magistraţii, curtea de conturi, aviatorii civili, diplomaţii, parlamentarii etc.
Limitarea la 85 % a fost justificată prin acel spor adăugat de fostul ordin Meritul militar.
Chestiunea cu acest ordin redenumit „Semnul onorific” este oarecum diferită de cea prezentată în articol. Pentru acest ordin, care se acordă doar cadrelor militare, s-au prevăzut în legea 80/1995 – Statutul cadrelor militare două lucruri:
– pentru cadrele în activitate conform art 10 se făcea o reducere de impozit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50% funcţie de clasa ordinului avut – această prevedere a fost scoasă din lege prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 ;
– cadrele ieşite la pensie, conform art. 11 din legea 80 beneficiază de un spor de 10%, 15% şi, respectiv, 20% al cuantumului pensiei.
Cum acest spor nu este specificat în legea 223 el nu se aplică celei mai numeroase categorii de personal din MApN, militarii profesionişti, aceştia nefiind cuprinşi in statutul cadrelor militare. Deci cei mai mulţi dintre militari, vor fi dezavantajaţi şi limitaţi cu valoare pensiei la 85% din baza de calcul astfel că pensiile acestora vor fi undeva între 600-800 lei.
Referitor la cadrele militare nu toţi ajung la OMM clasa I care se acordă pentru 25 de ani de serviciu militar efectiv. Cei mai mulţi dintre cei plecaţi din sistem în perioada restructurării armatei 1998-2004 ori cei ajunşi militari pe filiera indirectă nu au şi nu vor avea decât clasa a III-a sau a II-a.
Prin 2013 fostul ministru Duşa modifica statutul cadrelor militare pentru a îngloba în el şi gradaţii şi soldaţii, proiectul a fost publicat spre dezbatere publică exact în perioada sărbătorilor de iarnă şi în acel proiect era eliminat acel spor pentru militarii pensionaţi deci poate dispărea uşor în viitorul apropiat.
Ar trebui cerut nu sa pornim de la 80% ca ceilalti speciali ci si ceilalti speciali sa porneasca de la 65%.
Sa vezi atunci ce repede se schimba legea si pentru militari.
Oricum ministrul apararii in acest caz a tinut cu ….politicienii nu cu oamenii proprii asa ca halal ministru.
„Ministerul Apărării Naţionale face demersuri pentru elaborarea unui act normativ care să instituie un echivalent al ordinului „Meritul Militar” şi pentru corpul soldaţilor gradaţi profesionişti, fapt care se va reflecta în mod pozitiv în calculul pensiilor…”
http://www.armataromaniei.ro/blog/11211/preciz%C4%83ri-privind-situa%C5%A3ia-salariz%C4%83rii-solda%C5%A3ilor-%C5%9Fi-grada%C5%A3ilor-profesioni%C5%9Fti
ART. 40 DIN oug57/2015 nu indeplineste conditia expresa prevazuta de legea 24/2000 privind modul in care se pot modifica legile promulgate si neintrate in vigoare, respectiv a intrat in vigoare la 11 decembrie si nu la 01.01.2016, cum trebuia, odata cu legea modificata. In vigoare la data actuala este Legea 223/2015 asa cum a fost promulgata si publicata in M. Of. si in conformitate cu aceasta trebuiesc facute recalcularile si stabilirile de pensii.