Astazi, patru octombrie, prima din cele trei fregate comandate de Atena va fi lansata la apa oficial. FDI HN sau Belharra-class sunt o clasa noua de fregate dezvoltata de prietenii nostri, francezii de la Naval Group, iar grecii sunt primii clienti externi.
“Kimon” va fi lansata la apa oficial azi, 4 octombrie, in santierul naval Lorient. Contractul prevede construirea a trei fregate, cu optiunea pentru inca o nava.
La un deplasament de 4500 de tone, navele ar putea fi considerate mai degraba niste mini-fregate, sau fregate de buzunar, insa pot duce lupta in toate cele trei medii, au un elicopter de 10 tone la bord si pot lansa drone de tip VTOL. Nava dispune de un radar Thales Sea Fire, pe langa o gama larga de alti senzori.
Ca armament fregatele (mini cum par ele) grecilor sunt impresionante, “Kimon” va avea 32 de rachete Aster, 8 rachete anti-nava Exocet MM40 B3C, sistem de aparare apropiata anti-racheta RAM, tun rapid de 76mm, torpile grele MU 90.
Interesant este ca grecii vor avea la bordul acestor nave si racheta Aster 30B1, care este o racheta anti-racheta balistica. Nu discutam aici despre ICBMuri ci despre rachete balistice cu raza scurta (600km) din clasa SCUD sau Iskander.
Viitoarea Aster Block 1NT va putea angaja si rachete balistice cu raza medie (pana la 1500km).
Revenind la greci, urmatoarele doua nave din clasa sunt: “Nearchos” si “Formion”. Programul livrarii navelor catre marina greaca prevede ca in 2025 sa ajunga in tara primele doua fregate, iar cea de-a treia in 2026.
Cu invidie in suflet, constat ca la altii se poate, grecii au semnat contractul pentru cele trei nave in martie 2022, iar in octombrie 2023 prima nava este lansata la apa si va incepe procesul de armare…
GeorgeGMT
Deh , daca am tinut mortis sa le faca la noi in tara…daca le faceau la ei probabil 2 erau gata deja..
Salut, nu faptul că am ținut morțiș să le facă la noi a fost problema ci faptul că am declarat câștigători pe unii care nu aveau posibilitatea să le facă. Damen făcuse chestii din astea inclusiv la noi pe când NG nu făcuse. Până la urmă la investiții așa de mari vrem sa se întoarcă banii in economia locală.
si ce te impiedica sa primesti compensatie industriala in alte domenii?
Prostia a fost ca s-au cramponat sa fabrice in o facilitate (locala) ce nu avea tehnologia si experienta necesara.
Trebuia sa le facem la ei si sa primim compensatii industriale in alte domenii. NG este a Statului Francez, deci existau o infinitate de alte oportunitati, atata civile cat si militare.
Uite, de exemplu puteam primi compensatie in domeniu satelitar, ca oricum ne luam degeaba drone fara satelit. Era ceva super smart sa ne transfere ceva tehnologie si sa invatam sa fabricam si noi sateliti de la unul din top 3.
Da deh, ca si pe aici pe blog, nu s-a depasit nivelul sudurii tablelor la o panarama de coca.
nope, sunt niste probleme in legislatia UE legate de compensatiile indirecte.
nu am auzit de asa ceva, dar nu te contrazic. Ai ceva detalii?
Si chiar cu asa ceva, nu cred ca trebuie sa declari neaparat offset, pana la urma orice se poate ambala sub forma de discount sau angajamente contractuale.
Scopul programului de corvete era sprijinirea industriei locale constructoare de nave militare și dotarea marinei cu un arsenal (facilitatea de producție/reparație corvete). Practic tot programul, din punct de vedere industrial, trebuia să sporeasca capacitatea industrială a RO în acest domeniu, nu să subvenționeze industria de specialitate din Franța.
Aducerea de nave, fie la mâna a doua, fie construite în șantiere navale straine depinde mai nou de bunăvoința Ankarei. Să vedem dacă sultanul lasă vânătorul de mine prin strâmtori.
Naval Group trebuia descalificată din start dacă a cerut realizarea navelor sau a uneia dintre nave în FR.
doar atata spun, daca se dorea ce spui acolo exista o singura alegere si aia nu era NG&SNC din simplul motiv ca SNC nu este/a fost niciodata constructor de nave militare, chiar daca NG este unul dintre cei mai buni la nivel mondial.
De aici ai nostrii aveau doua optiuni: ori productie locala in o facilitate existenta, ori relatie de business strategica cu NG (Franta) si productia la ei cu o compensatie indirecta. Un mix intre ele a fost cam „ciudat”.
Legat de Ankara si Bosfor, interdictia este doar pentru vasele militare ale tarilor beligerante (UA & RU). Dar chiar si asa, vasele militare rusesti cu port de resedinta in MN (la data dictarii interdictiei) au putut reveni in MN.
Turcia a extins interdictia si pentru flota NATO a tarilor non-riverane, probabil ca o concesie facuta rusilor. Vasele cu pavilion Ro nu au probleme, dealtfel o fragata a trecut acum o saptamana prin Bosfor si e prin Grcia acum.
mai bine citește ce scrie în Convenția aia înainte să bați câmpii cu spor! Nu este nici o concesie rușilor, erau obligați în momentul activării să interzică accesul tuturor navelor neriverane, e și logic că puteau intra și schimba pavilionul apoi
Nu e neaparat legislatie, ci o intentie de a le limita pe cat posibil. Exista niste justificari…
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-offset-ul-compensatia-si-optiunile-tot-mai-restranse-ale-romaniei
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiKmJKFptyBAxWXVKQEHdYjCWgQFnoECBYQAQ&url=https%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fdocsroom%2Fdocuments%2F15413%2Fattachments%2F1%2Ftranslations%2Fen%2Frenditions%2Fnative&usg=AOvVaw0aO_y8wW_itQIhB0n0SWC3&opi=89978449
sincer nu ma pricep la asa ceva, dar pare mai degraba un set de reguli anticoncurentiale, gen sa nu maschezi ajutoare economice pentru industria civila in contracte de offset militare.
BTW, in Romania comunista, cam tot ce produceam noi erau licente (mai bine spus blue-prints) obtinute de la sovietici ca si offset in achizitiile noastre directe.
Ceva de acest tip trebuie facut si acum.
avand in vedere ca la noi in utlimul timp cercetarea tinde spre zero, da, licentele ar fi primul pas de redresare.
eu nu-i inteleg deloc pe ai nostrii:
– cer offset si se chinuie sa-l implementeze prin relicvele socialismului si de aici rezultatele geniale
– conditioneaza contractele cu deschiderea de facilitati industriale locale (gen Iveco) sau cum doreau si la vase. Dupa care intra birocratia pe fir si nelipsitele probleme cu muncitorii.
Pai lipseste optiunea de baza, cred ca si cea mai sanatoasa. offset sub forma de licente de productie insotite de documentatii tehnologice, care sa intre in proprietatea Statului si pe care acesta sa le ofere catre fabrici private pentru industrializare. Asa rezolva o groaza de probleme,
– acopera lipsa oricarui know-how datorat „cercetarii nostre”
– renuntarea la fosilele socialiste, adevarate gauri negre la buget
– partenerul extern nu mai este obligat sa faca investitii si dezvoltari in birocratia romaneasca,
– se dezvolta baza industriala existenta, care sa stiti ca nu este nici pe departe slaba.
– se foloseste managementul performant existent in industria civila
– statul devine proprietar pe licenta, daca vrea poate renunta sau incredinta oricand la mai multi pentru concurenta.
– de aceeasi suma pot obtine mai multe licente si blueprint-uri.
– termenul de implementare va fi mult mai redus.
etc…
@ADR, offsetul (direct sau indirect) este obligatoriu pe OUG 189/2002 (in vigoare) la achiztii pt nevoi de aparare, siguranta nationala si ordine publica. In logica ultimelor licitatii lansate de MApN, urmeaza sa vedem cat din “cooperarea industriala si transferul de tehnologie” impus prin prisma “interesului esential de securitate” este contorizat pe OUG. Polonezii au clarificat problema legislativ si institutional, la noi e inca “balet”
E mai mult o concluzie retorica…Acest program a murit in momentul in care a fost anulata comanda originala catre Damen data de guvernul Ciolos ..Au venit Daddy si Tradiceanu si stim cu totii ce s-a intamplat..
este una din cerintele licitatiei s ase faca in Romania – Da!
End of story! Asa trebuia procedat cu Naval Group-ul.
La noi a durat din 2020 pana in 2023 noaptea mintii!
Salut.si eu constat cu amaraciune in suflet.
Daca Greecii cu mii de mile de tarmuri si cu inca un
inamic stiut si vesnic ca Turcia inafara de acei ai NATO gaseste aceste mici fregate bune pt ei, de ce
Romania se innebuneste la marimi de vase de lupta
cand are 100 de mile de tarm de aparat?
Si, cumparand sau vointa de a cumpara vase mari nu
v a afecta bugetul care si asa nu i ceva luand in consideratie ca vase mari necesita incarcarea lor
cu armament nu prea necesar la zona si marea care
doreste aparare. Unde se intalneste vointa de a fii foarte tare dar megaloman cu vointa de a fii tare si
chibzuit la buget? Cel mai bine e sa fii nedecis….LOL
tare
furtunile nu tin cont de cate mile de tarm ai tu
escorta de convoi nu faci cu OPV
cuplul regal e bun acolo unde este
Furtunile in Marea Negra sunt mai mici decat cele
din Marea Mediterana si in special mai mici decat
Meltemi in Marea Egee. Nu poti compara…..
https://elxis.com/greeces-meltemi-winds/
Si eu sunt marinar de baltoaca, dar am circumnavigat
globul?
PSD ar putea primi titlul de Erou al Rusiei pentru golania cu fregatele.Ciolos semnase cu Damen din 2016.A venit”dragutul” de Dragnea si canci barcutze.
Fregatele grecesti sunt pentru marea egee…bayraktar,tayfun,akinci si ce-or mai fi.
Ne trebuie si arma nucleara in aceasta parte de lume.Dar la cat de cretini sunt conducatorii nostri e clar ca Altcineva ne tine in poala
„Nu discutam aici despre ICBMuri ci despre rachete balistice cu raza scurta (600km) din clasa SCUD sau Iskander.”
Sau BORA ori CENK.
Si am o intrebare , ce lipseste la asta
https://en.wikipedia.org/wiki/Sa%27ar_6 class_corvette
fata de acea expusa aici si de ce ?
sonar?
Are 2 dar nu scrie
Atunci care e ?
Trebuia sa pui intrebarea , cum are ASW torpedo fara
sa stie sa gaseasca?
?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_46_torpedo
2000 tons to start with
Hai….
Palicarii mai au de asteptat vreo doi ani până le vor avea in ogradă. Ale noastre sunt gata si de aproape o săptămână asteapta cuminti drapelul României. Se numesc, momentan LCS-07 Detroit si LCS-09 Little Rock. De abia au terminat grădinița si pregatitoarea si costa o nimica toată. 350 mil $ bucata. Si ținând cont de ultima denumire data de „caietul de sarcini’, OPV, vor veni fix asa cum le a facut măicuța lor. Adica tun de 57mm, Rim116, torpile, cariciopter ASW(frantuzoaicele alea două scumpe foc) si suita de senzori. Mai e un pic până la sfârșitul anului cand vor lansa acordul G2G. Ca sa prinda miliardul in bugetul de anul viitor. Probabil vor înlocui cele doua Tetal 1.
Si tu le intretini la garaj?
„si tu le întreții in garaj’. Asa se conjuga verbul a întreține
Hai sa te ajut sa vorbesti aiurea
https://news.usni.org/2023/06/12/hasc-agrees-to-navys-plans-to-shed-littoral-combat-ships-moves-to-abolish-cape
Ai ramas un pic in urmă. Pe 04.08 au publicat si ora la care va fi trasa pe dreapta :14.08.2023 ora 10.00 am la Naval Station Mayport, Florida. Iar asta este LCS-11.eu vorbeam de 07 si 09.
Le retrag pe toate. Poti sa incepi sa arunci gunoaiele din garaj
ca nu mai ai loc pt ele
Ai articolul pe NavyTimes, data 16.08.2023,dl „căpitan”!!
Fa loc si in living room
https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ss&sca_esv=570661384&q=Why+are+LCS+ships+being+decommissioned&sa=X&ved=2ahUKEwjwvObWu9yBAxWVfKQEHfV8BzgQ1QJ6BAg_EAI&biw=360&bih=671&dpr=3
mai degraba astea: https://maritime-executive.com/article/op-ed-permanently-assign-lcss-to-u-s-southern-command
Da, dar nu cred ca avem noi față de asa warbird uri. Alea cred ca pleaca la mexicani ptr combaterea traficului de droguri. La noi vin astea mai clasice, Freedom Class. Azi am citit pe Adevarul ca tranzactia e aproape bătută in holzsuruburi. Dupa englezoaice, in locul curvetelor vietii, doua LCS uri disponibilizate.
@Strumpf-olinni daca e adevarat ce zici talica, si nu pun la indoiala informatiunilii dumitale pt ca te shtiu baiet mega bine documentat si informat, deci vezi cat te aprece’eaza fratili tau da bazaiala,…lol, asta chiar este mare shtire mega buna pr ArmRo si FMRo, pe care sincer o anticipam, avand in vedere sentimentili da big love dintre Romania si Big licuriciu SUA. Daca le pune si 2 canistre a cate 4 NSM-uri pe ele si macar 12 VLS ca ar avea loc, o smantamin cu programul de corvete si OPV-uri pt ArmRo/FMRo. Iar daca in viitor s-ar mag gasi inca 2 Freedom class la aceeas bani cu aceleas dotari…..le vor tremura la rushi budigaii. Faza este cand se vor moderniza Fregatili Type 22 R, Cele 3 Tarantul-class, si poate daca se merita Marasesti+ cele 2 Tetal 2-class. Macar cu submarinili sa ciuguleasca francezii ceva lovele de la Romania. Personal prefer 3 Sorpene-class. Ar mai trebui elicoptere ASW/cercetare-patrulare si poate macar 2 avioane ASW/Patrulare/Cercetare, si sh-uri modernizabile ar fi bune. Toate astea depinde de ce bani va avea MAPN.Ro si de alti factori.
Bravo la los palicarios pt ca ei au alte frici, stresuri si trb sa actioneze in consecinta.
O nava superba, o buna dovada a maiestriei navalistilor francezi. Ar fi, poate, buna si pentru altii aproape la fel de parliti ca grecii… Care greci, parliti, parliti, dar probabil ca vor scoate din buzunare undeva pe la 2 – 2,5 miliarde pentru astea trei nave si munitiile aferente, mai ales ca e prima data cand achizitioneaza Asterul pentru marina greaca.
In completare, pentru ca e graba, primele doua vin cu doar 16 celule verticale pentru Aster, celelalte 2*8 urmand sa fie adaugate la o data ulterioara. Doar a treia va veni direct in configuratia din articol si a patra, daca se mai scobesc de niste bani si-si exercita optiunea si pentru ultima. Oricum, o optiune semnificativ mai buna decat MMSC-ul propus de LM.
Sa vedem daca aleg si Gowind-urile…
P.S. Sper sa vedem la anu’ o comanda la Damen Galati pentru „OPV”-urile alea 2. Si-atunci o sa vedem cat de repede se poate misca Damen.
Speri sau disperi ??
Speranta moare ultima… 🙂
Nu. Moartea e eterna ?
Mda ..si OPV-urile sa fie class 10514…Nu m-as supara deloc..
Ajutorul NATO ,oferit Ukrainei de si prin Romania ,a fost / este ( si sa continuie)cuprinzator o spune pe Digi 24 ( si)seful armatei suedeze….
Victoria Ukrainei este si a noastra fiind in prima linie….
Numai este un secret pt nimeni cu consecintele de rigoare asumate ,insusite….
Am trecut Rubiconul in relatia cu muskalii!
Cred/ sper ca decidentii nostri, inteleg situatia perfect, sunt racolati la realitati si anticipeaza ca, rusii ne vor astepta la coltul istoriei pt a ne lovi crunt!
Iar daca o vor face ei …
Este clar ca :
trebuie sa ne inzestram cu cele mai adecvate capabilitati , sa dezvoltam capacitati INDRAZNETE…sa nu ne mai kk pe noi ca in cazul corvetelor.
Personal a-s moderniza navele existente, apararea de costa si as achizitiona 3 submarine+ drone.
Ar trebuii priorizat achizitiile FAR+ capabilitati de lovire in profunzime in timp real….
Razboiul din ukraina ne invata ca: odata ce ti-a invadat teritoriul si i-ai oferit timp sa isi organizeze apararea este foarte difícil, scump sa mai redresezi situatia.
Eu ca civil ,cred ca achizitiile pt a DESCURAJA eventualul agresor ,sunt mult mai ieftine si se impun in cazul nostru ca prioritare!
Ah, ce coincidență, tocmai degustam un aperitiv Belharra când am dat de articolul acesta (în plus, e un client de-al meu – fabricantul de aperitive, nu de fregate)
A votre santé ! (Hîc, sau ceva în genul ăsta, cum ar zice un obișnuit al forumului)
https://www.escale-frenchaperitif.com/belharra
O nava frumoasa, care ma duce cu gândul la Doha class dacă ma uit la armament. Diferența o va face doar viitoarea adăugare a încă 16 celule Sylver A-50 pe nava greceasca.
Ciudata mi se pare varianta franceza care nu are nimic pe apărare AA cu raza scurta, nici măcar un RapidFire. Dar în fine, au ei specialiștii lor, știu ei ce fac.
Din competiția greceasca, mie încă îmi rămâne în cap SIGMA 11515, la un cost de sub 600 mil euro.
Stie cineva de ce scutul nu zice si de cele 2 ovp uri si zice de LCS uri? S a schimbat ceva? Stirea lor e contra informatiilor din alte publicatii:
https://scutul.ro/fortele-navale-si-au-luat-gandul-de-la-corvete-si-vor-moderniza-cele-doua-fregate-britanice-dar-si-trei-nave-rapide-purtatoare-de-rachete/
Pt ca probabil se discuta inca, daca luam sh sau negociem sa facem 2 noi la noi in santiere
Ca întotdeauna nu suntem capabili sa luam cele mai bune decizii ptr noi , o tit bălăcărit indeciși pana când ne prinde vreun război cu pantalonii pe vine. Alții pot în 3 ani sa cumpere 3 fragate noi iar noi cumpărăm vechituri la bani mulți și cu data de livrare în ani de zile și astfel pe când le primim sunt gata depășite și vechi. Și în perioada interbelica ținut ne-am cacait și ne-am învârtit ca în final sa avem niște prăpădite de nave în cel de-al 2 război mondial. Pana la începerea celui de-al doilea război mondial ne-am tot cacait pe noi indeciși și prin razboiul vai de noi. Asa și acum atâta ne învârtim și atâta suntem de incapabili sa luam o decizie încât rămânem în curu gol cu o bâtă în mână. Nici Grecia nu are bani și a trecut printr-un faliment aproape și uite dacă tot cumpara arme și da cu bani deazvirlita măcar cumpara ceva ca lumea.