Pe 22 aprilie armata turca a primit primul lot de elicoptere de atac T 129 ATAK fabricate in tara. Cele 9 aeronave ar fi trebuit livrate inca din vara anului trecut, dar anumite probleme tehnice, descoperite in timpul testelor, au amanat livrarea.
T 129ATAK este constuit in Turcia sub licenta si are la baza modelul A-129CBT Mangusta de la AgustaWestland, cu fabricarea in Turcia a motoarelor, sistemelor de avionica si a celor de armament, comanda armatei turce fiind de 51 aeronave cu o optiune pentru inca inca 40 de bucati, la un cost per totalul programului de 3,2 miliarde de dolari.
Un T-129ATAK poate transporta pana la 12 rachete AT- UMTAS (fabricate in Turcia), are la bord un tun de 20mm si este in linii mari similar americanului AH-1W SuperCobra.
GeorgeGMT
De asemenea jucarii avem si noi nevoie iar actualele Puma sa mearga la casat.
stiu ca nu coteaza prea mult aspectul dar urat elicopter
nu se compara cu AH-1 care l-am fi putut avea
Urat cum este,probabil este elicopterul de atac cu cel mai bun raport pret calitate….conceptual este peste AH-1
care este diferenta de pret dintre cele doua?
Si turcii au fost interesati de AH-1, in situatia in care era fabricat la noi, iar specificatia Ro, cu doua motoare si rotor cu patru pale, aparatura jidana, le placea!
Asta a fost in anul 1999.Pacat ca proiectul nu a fost materializat.
Actualele Puma sunt elicoptere de transport foarte bune, nu are rost sa le casam… nu sunt concepute ca elicoptere de vanatoare! Un lucru ar putea fi realizat totusi, o reproiectare autohtona a IAR330, la dimensiunile si aspectul lui MH-53 Sea Dragon, cu o sarcina utila asemanatoare de cel putin 15t(Sea Dragon are capacitate de ~17t), preferabil cu o motorizare autohtona! Chiar si pt. o tara mica ca Romania, cu bugetul ei de mucava, productia, operarea si intretinerea de aparate de asemenea anvergura, nu ar trebui sa coste averea lui Noe!!!
Chiar daca nu este cat un MH-53, in versiunea noua CH-53K:
http://www.rumaniamilitary.ro/ch-53k-o-regandire-de-la-zero-a-ch-53-la-nivelul-secolului-xxi
Exista EC-725 Caracal/Super-Puma, mai mare decat Puma standard ale noastre:
http://www.rumaniamilitary.ro/ec-725-o-optiune-onorabila-pentru-innoirea-parcului-de-elicoptere-dar-si-pentru-sc-iar-s-a
si mai nou o versiune mai lunga a AS-332 Super-Puma C1E care va fi produs la Brasov de catre Airbus/Eurocopter:
http://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter
http://www.bzb.ro/stire/airbus-helicopters-vrea-sa-ia-15000-de-metri-patrati-in-superficie-de-la-iar-ghimbav-a72800%E2%80%9D
Cat despre CH-53, este o versiune destul de specializata si in acest caz, daca EC-725 sau AS 332 nu sunt suficiente, putem cumpara cateva bucati cu destinatie speciala.
P.S.
Acum vreo 2 ani am vazut CH-53 zburand pe la noi prin Apuseni, nu departe de Negreni 🙂
Desi teoretic noul EC-725 Caracal, pare intradevar o imbunatatire, in comparatie cu vechiul IAR330, practic e doar o imbunatatire cu 50%, nici n-are 6 tone sarcina utila macar… plus nu are trapa la spate ceea ce face efectuarea misiunilor de tip „arunca din zbor”(in flight dropoff) extrem de dificile, o necesitate din ce in ce mai mare pt. o armata moderna! CH-53K, nu pare sa fie altceva decat un MH-53 putin mai slab, mai schilod, dealtfel, cu greu pot sa si inteleg de ce le-a venit astora „stralucita idee” de a reproiecta Sea Stallion aproape de nivelul lui Sea Dragon… daca ai nevoie de ceva cu capacitatile lui Sea Dragon, da comanda de cate ai nevoie… te mai chinui cu reproiectari a ceva mai vechi, care orisicum a servit drept baza pt. modelul ulterior marit… adica Sea Stallion a servit drept baza pt. proiectarea si constructia lui Sea Dragon, numai cand te uita la cele doua elicoptere se vede de la 7 poste asemanarile clare dintre cele doua modele… deci din punctul meu de vedere, ori CH-53K ori MH-53, in mare, tot undeva pe acolo ajunge…
http://complex.foreignpolicy.com/posts/2014/05/05/meet_the_king_stallion_the_us_military_s_new_muscular_helicopter
Mie imi place Mangusta mult de tot: este mai ieftin decat Apache, AH-1 sau Tiger, este si mult mai usor, mai ieftin de intretinut si cu 3-4 duzini de „Manguste” faci prapad.
Dintre toate gunshipurile A-129 cred ca ni s-ar potrivi cel mai bine.
@ George GMT …..
si mai bun pentru noi era un urmas derivat din IAR-317 Airfox , imbunatatit cu simt de raspundere ……..
stiu ,visez 🙂 ……. cum sa ramina politicul fara spaga pentru importul de armament second hand ……??????
nu vreau sa supar, dar mie mi se pare ca 317 era putin cam usor…mai repede incercau sa faca ce au facut africanii cu 330
@ niribu …..
de aceea am si zis „derivat” imbunatatit cu simt de raspundere ….vulpea zburatoare a fost un prototip mititel si putin mai iute decit IAR 316 b …..sectiune transversala mai mica genereaza o viteza mai mare la aceiasi forta de propulsie …..
cind zicem de simt de raspundere ma gindeam la ceva mai puternic si mai solid ……
nu stiu ce au facut africanii cu 330 ….. la motoarele unei Pume merge o celula mai aerodinamica si mai teapana care sa suporte mai multe modele de armament AT ……… te rog , da-mi un link ca sa mai acumulez ceva informatii 🙂 … multumiri anticipate
@buzu
http://en.wikipedia.org/wiki/Denel_Rooivalk
uite, mai repede faceam 24 de astfel derivate decat pumele socat…parerea mea…
@ vioniribu ……
absolut de acord ….
turbina de gaze :
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbomeca_Makila poate genera o portanta de aprox 10 tone ( +/- 1 tona …….. in diverse variante constructive )
observ ca e prezenta pe o multime de aerostructuri … odata obtinuta licenta pentru motoare ( pentru ca fara inima degeaba construiesti corpul ) depinde doar de priceperea echipei de proiectanti si de rezistenta materialelor ca sa apara aeronazbitii care mai de care mai batoase …..
…ce-mi place la turbinele frantuzesti de la Turbomeca e ca au alimentarea camerelor de ardere prin axul rotorului turbinei …deci chiar daca se prabuseste aparatul , motorul poate functiona in continuare …
Pai noi am modernizat ceva existent, asta are alta celula. Alti bani, alta distractie.
Si ce crezi ca Augusta nu ar fi dat …? Pai umbla vorba ca printul Bernard ar fi luat …
Noooo, Mangusta arata ca dreq! AH-1Z Dracula, aia e versiunea cea mai potrivita armatei Romane!
AH-1Z + AH-6i Little Bird pentru Fortele Speciale !!!
Iar visati achizitii de echipamente….. nu va invatati minte.
nimeni nu a zis nimic de achizitii a zis ce ni s-ar potrivi
Faptul ca George se gandeste ca elicopterul ni s-ar potrivi cel mai bine nu implica si ideea (gandul) de achizitie de echipamente?
nu neaparat
si mie imi plac echipamentele rusesti si unele ni s-ar potrivi nu insemna ca ma gandesc la o achizitie
E .. De fapt SUNT ca e > 50 niste Manguste!!!
Traiasca CDReaua ca a renuntat la Dracula ! Ca altfel si turcaletii aveau Dracula …
Pacat intradevar, acum puteau deja fi imbunatatite la standardul AH-1Z!!!!
ceva nou in legatura cu Turci si noul lor tank?
Panarama aia cocotata a turcaletilor… si-o ia lejer de la oricare alt tanc de lupta de pe lumea asta… trendul actual mondial, este sa produci tancuri cu o alura(inaltime) cat mai joasa pt. a le face cat mai greu observabile cu ochiul liber pe campul de lupta si in speta ca undele radar sa le ocoleasca cat mai mult si sa reflecte undele radar cat mai putin bineinteles… cocotania turcilor poate fi observata cu ochiul liber de la mai bine de 10km, ca sa nu mai pomenim amprenta radar mare pe care probabil o are…
cu turcii am putea avea o gramada de colaborari, de la tancuri, elicoptere la avioane F16 si multe altele. Avand in vedere ca avem o relatie buna cu ei de ceva vreme de ce nu se fac mai multe lucruri in acest sens?
sau cu israel
sau un consortiu dupa modelul eurofighter intre noi, polonezi si turci…sa dezvoltam impreuna tancuri, sa reparam/construim f-16, sa facem elicoptere, corvete, avioane de antrenament etc.
tancul turcesc nu arata rau si parca aveam un motor pentru ei sau ma insel eu?
Fiin dca idealul nost este o societate de tarani dand la sapa condusa de o mana de poeti.
D’aia!!
Ca altfel poa colaborau turcii cu noi pentru un nou Dracula moderrnizat (sa delirez putin zis Seitanoglu ca reverenta la adresa unor voivozi romani a caror faima aumplut destui salavari)
Da tuercii se vor moderni noi ..
cu isr avem deja m m colaborari, cu turcii poate am obtine mai mult
Si mie-mi place Mangusta , mai ales astea ,ultimele tipuri, sunt si mai echilibrate ca aspect decat primele si bineinteles aduse la zi ca dotari , si mai ieftine .decat altele , plus ca sunt mai noi , Cobra , dupa parerea me nu stiu cat ar mai putea fi upgradat pe viitor
Cred si eu ca ar fi cam ce ar trebui pt. noi , dar , in buna traditie …se vor aloca fonduri …nu cred ca si ce calcule or facut si pt. ce anume …poate discuta in csat pe viitor , dar cica scot bani …panharburile asteapta nerabdatoare , noii ”cumparatori ”
bani pentru elicoptere? 🙂 ))
astia aloca bani pentru a repara T-55 si BTR….
a da, tre’ sa mai vina in 4 panhard, ca toate 13 odata probabil trebuia sa ceara un Galaxy de la americani….
sa fim seriosi, pana nu o sa mai achizitioneze inca 12-24 F-16, ATROM, Leopard, nu e vorba de nimic serios sau simnificativ…
F-16 si ATROM no problem cu astea, dar Leopard… asta sper sq fie o glumq!!! Leopardurile sunt si scumpe si nu sunt cele mai bune MBTuri de pe planeta! Daca tot e vorba de import si nu productie proprie, atunci M1A2 Abrams si nimic altceva!
corectie in legatura cu panhard
„First 9 vehicles were received in 2013; the remaining 7 will be delivered in 2014 and 2015”
Voi stati aici si visati la elicoptere de vanatoare si F-15 si F-117 si din astea, ceea ce nu-i rau deloc bineinteles, dar eu stau oare si ma intreb, industria de aparare Romaneasca este macar capabila sa produca chestii la fel de esentiale ca elicoptere de vanatoare Comanche si F-117, cum ar fi un camion decent de transport marfa militara si trupe de ici colo gen M809 macar, daca nu M939 sau mai bine Oshkosh MTVR poate, ca vechile Romanuri sau Dac, nu stiu eu daca au capacitatile modelelor mentionate mai sus, ca sa nu mai pomenim de executia comunista proasta, de motorizare si varsta… daca nu, macar am face bine sa dam fuga pe la Unchiul Sam si sa cerem drept rasplata pt. asistenta oferita de Ro in Irak si Afganistan, planurile si drepturile de constructie pt. M809 cel putin, avand in vedere ca modelul e de prin anii ’50, nu cred ca Unchiul Sam ar ezita sa ni-l deie compensatie pe degeaba, de motoare de productie proprie sau din import om face noi rost presupun… o armata 100 la 100% mecanizata e o treaba destul de importanta totusi, poate chiar mai importanta decat echiparea cu portavioane clasa Nimitz sau nave spatiale gen Enterprise… altfel ramanem la eternele caruta + cal, de pe timpul celui de-al doilea razbel… 🙂
oricine poate produce orice daca se vrea
Pai hai sa ne punem pe treaba odata, nu cred ca obtinerea planurilor M809 ar fi mara scofala… armata romana are nevoie de sute de astfel de camioane utilitare… cat si costurile de productie la noi in tara nu cred ca ar fi exacerbat de mari, doar cu exceptia in care baronii isi doresc spaga, dar chiar si cu asta agatata de gat, cu 10-20-30 milioane de euro(ceea ce-i un mic procentaj din cei 2% alocati anual din PIB), la un pret de productie pe unitate de 15.000-25.000 de euro, cu 10 milioane euro, achizitionezi de la Moreni(sau de unde ar avea sa fie produse), 40-70 de astfel de camioane utilitare atat de necesare si suma finala totala poate fi de 100mil de euro pe parcursul a 10 ani, deci 10 mil de euro pe an!
Iar ai aparut mai Gigel (cum zicea cineva „inca un Gigel „te si pricepi ca ala de pusera astia undeva se potrivea ca nuca in perete ) .
Dupa mintea ta camioanele DAC ale armatei sunt vechi si neperformante si ar trebuii sa luam prin licenta fabricarea unui camion militar american mai bun cum ar fii M 809 . SERIOS ?!!!!! era o replica celebra a marelui Caragiale „AMICE, ESTI IDIOT !!!1! Deci tu vrei un camion din 1950 sa inlocuiasca unul aparut in anii 80 .
A si Leoparzii sunt scumpi si e mai bun Abrams u ?!!! Gigel ia forumu asta la puricat si ceteste bene ce s a scris pe aici . Ceteste bene si ce cetesti pe net si te mai documentezi si tu . Fa ti temele mai bine si dupa aia sa vii cu ce si cum . Vezi ca ai ramas tot la prostia cu elicopterele de vanatoere . Vrei s o patentezi ?!! Marca gigel .