Primul elicopter elvetian: SH-09

1

SH-09 in teste

Zilele trecute a avut loc pe aeroportul Mollis, care este si locul de asamblare, primul zbor al elicopterului SH09 Sky, primul elicopter conceput si construit in Elvetia. Elicopterul a fost pilotat timp de 20 de minute pentru verificarea executiei comenzilor de baza de catre pilotul sef de teste al firmei Marenco SwissHelicopter, Dwayne Williams. Acest zbor a avut ca si scop verificarea design-ului si a functiilor de baza, conform declaratiei lui Martin Stuckiego, fondator al Marenco, urmand ca in lunile urmatoare sa se continue programul de teste intr-un ritm intens, atat in Elvetia cat si in SUA, la Lake Tahoe.

2

Productia de serie va incepe in urmatoarele 12-16 luni, existand déjà comenzi pentru 50 de elicoptere de acest tip. Primele 10 elicoptere sunt planificate a fi construite in 2015, urmand apoi a se ajunge la nevoie la un ritm de fabricatie intre 80 si 120 de bucati pe an.

Conceptul a fost realizat 3D in 2002, prezentat prima oara in 2007 iar un model la scara a fost realizat in 2011, alaturi de prototipul existent aflandu-se in constructie altele 3 pentru testele de certificare EASA si FAA, programul fiind finantat de Alexander Leonidovich Mamut.

3

SKYe SH09 la scoaterea din hangar. Foto Mathieu Douhaire

SHJ09 este un elicopter monomotor din materiale compozite, cu usi culisante si deschidere-scoica in spate, rotor principal cu 5 pale (bazat pe experienta de reducere a vibratilor a elicopterului EC-155) si rotor anticuplu in fenestron. Fenestronul, cu diametrul de 1,2m, este cu 40% mai mare decat al EC120B, care are doar 0,8m, si este plasat intr-o coada inaltata care faciliteaza accesul la usa din spate. Elicopterul este practic in aceeasi categorie cu EC-120B, la un pret de 3 mil.$/bucata, insa competitia consta si in: Eurocopter AS350B3, Bell Helicopter Textron 407 si AgustaWestland AW119 Koala.

4

Vedere frontala SH09. Foto Frederic Vergneres

 

Caracteristici tehnice:

Echipaj: 1-2

Capacitate: 3-7

Lungime: 10.2 m

Masa gol: 1,300 kg

Masa max la decolare: 2,650 kg

Motor: 1 × Honeywell HTS900-2 de 761 kW (1,021 Cp)

Diametru rotor principal: 11 m

Viteza de croaziera: 269 km/h;

Raza: 800 km

5

SH09 – cabina cu vizibilitate ridicata. Foto Frederic Vergneres

Reprezentantul comercial al companiei (Chief Commercial Officer), Mathias Senes, are experienta vasta in cadrul industriei de elicoptere, dintre care 11 ani doar in cadrul  Eurocopter, a precizat ca avionica Sagem glass-cockpit (ICDS 8A PFD/EMS) interfateaza excelent motorul Honeywell HTS900-2 1D FADEC cu 21 canale de date FADEC si alte 38 de canale cu parametrii structurii si motorului. Tot Senes a adaugat ca nu au avut probleme sa gaseasca companii cu care sa se asocieze in productia pentru serii mici, deoarece aceasta este o moda in Elvetia iar 80% din elicopter este produs local (exceptie motorul si scaunele Zodiac)

Romania are nevoie de cateva zeci de bucati de elicopter usor, pentru completarea parcului MAI, SMURD, administratie locala dar si MApN, orientandu-se deocamdata spre EC-135 (desi si OH/AH-6/ MD530 ar fi optiuni interesante), insa deocamdata nu se gandeste nimeni sa insumeze acest necesar si cu el pe masa sa negocieze o productie locala.

Marius Zgureanu

Surse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marenco_Swisshelicopter_SKYe_SH09

http://www.aviationtoday.com/rw/products/interiors/Marenco-Swisshelicopter-Rolls-Out-SKYe-SH09_80884.html

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14533

6 comentarii:

  1. „insa deocamdata nu se gandeste nimeni sa insumeze acest necesar si cu el pe masa sa negocieze o productie locala.”
    Pai si comisioane de unde, la productie locala ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *