Ce să facă ucrainenii cu el?! O întebare care poate părea ilogică, dar care are sens în condițiile în care Parisul a anunțat că șase astfel de aeronave vor fi livrate către Kiev. Poate că într-un final francezii vor oferi mai multe Mirage 2000-5 ucrainenilor dar întrebarea rămâne, nu atât din perspectiva utilității acestor aparate pe linia frontului ci mai ales a fărâmițării resurselor – și așa foarte puține – pe care ucrainenii le mai au pe zona forțelor aeriene.
În urmă cu un an, ministrul francez al apărării excludea o astfel de livrare către Ucraina, declarând în fața parlamentului că introducerea în serviciul ucrainean a Mirage 2000-5 ar însemna: “terribly complicated challenges,” lucru cu care n-ai cum să nu fi de acord, dar pe 6 junie 2024, președintele Macron anunță că țară sa va livra Mirage 2000-5 Ucrainei, iar opt luni mai târziu primul Mirage 2000-5 este în Ucraina.
Întrebarea mea, retorică, este ce puteau să învețe piloții ucraineni în maximum-maximorum 5-6 luni de antrenament astfel încât să zboare Mirage 2000 în condiții reale de război și să se și mai întoarcă acasă în viață?!
Este cu totul imposibil că în câteva luni să formezi un pilot de lupta pe supersonic care să și poată lua parte la război, astfel încât presupun că pregătirea piloților s-a făcut pe foarte repede-înainte și mai apoi Dumnezeu cu mila. Sau poate că Mirage 2000-5 va fi folosit exclusiv pentru lansarea rachetelor de croazieră Scalp și a bombelor ghidate AASM, dar chiar și așa lucrruile sunt foarte tulburi…
Avioanele au fost pregătite înainte de livrare pentru a putea executa atacuri sol-aer, iar piloții și tehnicienii și-au făcut pregătirea la Baza Aeriană 133 Nancy-Ochey.
Sigur că efortul Parsiului este lăudabil singura nelămurire are legătură cu impactul pe care introducerea în seriviciul activ de lupta a câteva Mirage 2000-5 îl are asupra resurselor forțelor aeriene ucrainene. Merită să iroseșți resurse pentru câteva avioane când introducerea F 16 a creat mari probleme, când suedezii – deși pregătiți să livreze Gripen C/D – și-au amânat planurile exect pe motivul precarității resurselor ucrainene și au spus că mai întâi F 16 să fie asimilat cum se cuvine și mai apoi vedem ce facem?
Asta și în condițiile în care F 16 a fost promis într-un număr foarte mare ucrainenilor de danezi, olandezi, belgieni și norvegieni (unele estimări se apropie de 90 de aparate) și ar avea mult mai mult sens să-ți aloci puținul personal activ pentru integrarea unui avion pe care îl vei avea la dispoziție în număr mare, decât să le împrăștii pe două modele, din care unul va veni doar în câteva bucăți.
Mirage 2000-5 este un avion încă foarte relevant doar că mai contează și numărul de aparate avute în curte. În plus, orice avion are nevoie de piloți bine pregățiți, iar câteva luni este o glumă de pregătire, o glumă care poate duce la moarte pilotului și la pierderea unui avion care nu ar fi trebuit pierdut.
Așa că la ce se gândesc francezii când au forțat livrarea de Mirage 2000-5 către ucraineni?! Nu cumva Mirage-ul, deși un avion excelent încă, va fi mai mult o piatră de moară legată de gâtul ucrainenilor decât un real plus pentru forțele lor aeriene?
De altfel, prin pimavara lui 2023, ministrul apărării de la Kiev – Oleksii Reznikov – referindu-se la o eventuală preluare de aparate Mirage 2000-5 din Franța a fost foarte clar și a spus că acest lucru nu ar ajuta cu nimic forțele aeriene ale țării sale, ba dimpotrivă ar fi o pierdere in materie de piloți si tehnicieni, adica impărțirea resurselor fară vreun castig real.
Oficialul ucrainean a comparat atunci performanțele Mirage 2000-5 cu cele ale MiG 29 (ceea ce nu-i chiar adevărat) și a susținut că țara sa are nevoie de F 16.
GeorgeGMT
Cal 2000-5 troian, bine ca nu le au dat un autobuz plin cu piloti Ukr inauntru dar fara frane pe o vale abrupta.
Ai ce ai cu francezii! Uiți ca pentru voi, în 67, dar și în 73, greul a fost dus de Mirage III, Mystere, Super Mystere etc.
În fine, ucrainienii au arătat ca numai nebuni nu sunt și ca folosesc orice primesc destul de eficient. Se pare ca Mirage vor fi folosite pentru vânătoare de drone și rachete de croaziera, plus lovituri AN… atât cât mai e cazul.
Spui asta ca na i avut de facut afaceri cu ei sau sa ajungi
cu ei la margini extreme. Atunci le iese ipocrizia.
Ei mananca acum ce au gatit in special cu fostii colonizati.
Avioanele lor din trecut au fost vandute prin legaturi
personale si nici odata prin decizii guvernamentale.
Inca o tara care v a manca de la ei in afara de Caesar:
https://armyrecognition.com/news/army-news/2025/exclusive-ireland-could-soon-purchase-french-armored-vehicles-following-belgiums-camo-model
cred ca mai degraba e vorba de o gandire post razboi; armata ucrainiana trebuie re-echipata si Mirage-urile alea mai pot sa duca niste ani buni si le asigura accesul la armament frantuzesc care nu prea e compatibil cu F-16.
e totusi un avion capabil de misiuni de atac la sol/bombardament, poate folosi munitii furnizate de Franta, Anglia, US, are si capacitati aer aer, e ceva peste Su-24 / Su-25, francezii au cam 100 de exemplare care treptat vor fi inlocuite de Rafale deci ar avea de unde fie reconditionate pentru nevoile lor mai multe exemplare…nu cred ca se vor opri aici livrarile si ucrainienii vor avea cel putin o unitate de avioane frantuzesti
nu cred ca ucrainienii pot cauta calul de dar la dinti si n-o sa le dea nimeni Rafale acum; nici logica cu resursele si comonalitatea nu cred ca li se aplica, pentru aceleasi motive
Reznikov nu mai e in functie, din ce-mi aduc aminte unul din motivele plecarii a fost ca e nevoie de o noua viziune…
Mai ușor cu F-16, ca a schimbat Trump universul. F-16 nu poate sa zboare prea mult fără suportul SUA.