Probleme mari pentru Ajax si GDLS

Conform The Times Ajaxul are mari probleme, 21 de militari si-au pierdut auzul in timpul participarii la teste cu prototipurile Ajax. Alti 83 vor avea nevoie de evaluari anuale pentru a determina in ce fel le-a fost afectat auzul dupa ce au petrecut destul de mult timp in interiorul vehiculelor in timpul testarii.

Conform raportului The Times, vehiculul blindat pe senile Ajax nu indeplineste multe criterii, printre care si acela ca nu poate sa traga din mers, un lucru – sa recunoastem – jenant pentru un astfel de vehicul in anul 2021.

Problema britanicilor este ca pana acum au cheltuit deja 3 miliarde de lire sterline, dintr-un total estimat de 5,2 miliarde.

In 2014 guvernul britanic a comandat catre General Dynamics UK un total de 589 de vehicule pe senile Ajax (Scout SV) din care 245 urmau sa aiba turela.

Pana in prezent au fost livrate 14 masini, toate fara turela.

Militarii implicati in teste au si alte probleme de sanatate pe langa pierderea auzului sau afectarea acestuia. Durerile de cap si greata au fost foarte des semnalate, astfel ca testele au fost intrerupte in noiembrie 2020, dar au fost reluate in mai 2021, cu unele masuri de prevenire: militari stau cel mult 105 minute in vehicul, s-au aplicat masuri de reducere a zgomotului, viteza a fost limitata la un maxim de 30km/h, dar cu toate acestea inca doua cazuri de militari cu probleme de sanatate au fost raportate in decurs de doar o luna.

Sunt voci printre analistii militari britanici ca problemele aparute la Ajax nu pot fi remediate, fiind unele structurale.

Simptomele care au fost pana acum experimentate de militarii britanici ar putea fi asociate cu ceea ce cunoastem destui dintre noi: raul de miscare, dar aici vorbim probabil de o stare de rau de miscare care este generata de zgomotul foarte puternic generat de vehicul in interiorul cutiei blindate. Ar mai putea sa fie si probleme cu suspensiile.

Ajaxul britanic este in linii mari un vehicul foarte similar ca scop cu MLI-urile europene, o masina pe senile, cu un grad ridicat de protectie, capabil sa duca lupta atat alaturi de tancuri cat si singur.

Britanicii nu le numesc MLI (IFV) dar in esenta cam asta sunt, avand insa si un foarte pronuntat rol pentru cercetarea in adancime.

Insa Ajax nu este chiar o platforma noua ci deriva din ASCOD-ul folosit de spanioli si austrieci, adica este sau macar are la baza ceva experienta in domeniul senilatelor, iar General Dynamics ar trebui sa aiba un sac de experienta pe acest palier.

GeorgeGMT

64 de comentarii:

  1. Cei de la General Dynamics par să aibă probleme din astea stupide prin multe proiecte.

    L-aș include și pe al nostru cu P5 care nu merge ca pe roate. Sper măcar ca la final să nu avem probleme similare.

    O parte din produsele lor sunt mai degrabă experimentale și nu cred că ne permitem noi să fim cobaii.

    Am așa un sentiment că unele licitații le-au câștigat ori pe baza de șpagă ori pe baza de lobby din considerente geo-politice fiind companie americană. (Lobby-ul tot la categoria corupție ar intra)

    14
    • Nu ai spus nimic legat de subiect, ai incercat doar sa sugerezi ca produsele GD nu sunt de calitate

      9
    • Poti te rog sa detaliezi problemele P5?
      Multumesc!

      3
      • La noi problemele sunt cu ritmul foarte lent in care avanseaza proiectul, nu cu vehiculul in sine, cel putin deocamdata.

        Ai nostri nu prea sunt cunoscuti ca fiind foarte exigenti (precum finlandezii) asa ca si daca ar fi probleme tot nu le-am afla.

        3
    • Dovada ca se intampla si la case mai mari probleme de inginerie chiar si cu un produs care ar trebui sa fie matur – ASCOD care provine din proiectul Spaniolo austriac si care ar trebui sa fie destul de testat si rastestat si sa nu aiba probleme de acest gen.
      Deci cum era cu sintagma ca noi de ce nu ne facem MLI-ul nostru modern?
      La cat au investit astia trebuiau sa aiba deja zero probleme dar nu intotdeauna iese asa.
      Probabil este vina si organizatiilor internationale de PM care tot imping inainte sintagme de genul ca nu trebuie ca PM-ul sa fie tehnic.

      4
  2. https://www.prevomit.ro
    da ce le face vere?!nu au sistem de amortizare,baga esapamentul noxe in habitaclu,stau in picioare pe culoar,soferarche franeaza brusc?

    6
    • Valeuuuu muicaaa si io care visam ca ASCOD-2/Ajax sa fie next MLI-ul lu’ FTRo…?! Ca deh…..parea bun si era si a lu’ GDLS din partea lu’ partineru strategiq.
      Fac rugaciuni, mataniii, dau acatiste ca se se remedieze problemili la Ajax-ul asta si sa intre vreo 300 de Ajax/ASCOD-2 in dotarea lui FTRo de preferinta fabricate in Romania supt licentza! Sper ceva mai bine decat Piranha-5.
      Ar mai fi o problema : cu ce se va inlocui MLVM-urile? De preferinta tot cu un shenilat, poate un nou MLVM cu design modern, modular, modernizat dtpdv, dar pastrandu-se cat se poate dimensiunile MLVM-ului actual si cat de cat greutatea. O sugestie de design modern ar fi varianta modernizata a BVP M-80 AB1 de la sarbi.
      https://en.wikipedia.org/wiki/BVP_M-80#/media/File:BVP_M-80AB1_04.jpg, In cazul unui nou MLVM ar avea cate 6 galeti pe fiecare parte precum acutalul MLVM.
      Daca nu cu varianta moderna a M-113 A3 sau AIFV.

  3. E chiar asa de greu sa antifonezi o tigaie din asta?

    4
    • nu e doar antifonare, sunt probabil si vibrati care se transmit, rezonanta, etc.

      5
    • @Cristi, nu este de la antifonare ci de la rezonanta. La frecventa de 1-2 hz intra rapid stomacul in rezonanta cu senzatia de rau de mare, asta e data de trenul de rulare (ceva similar autobuzelor vechi romanesti ?).
      Aia cu timpanele este data de alta frecventa de rezonanta generata de motopropulsor si in principal de metoda de prindere pe caroserie, se transfera armonice in structura unde se amplifica fiind incinta inchisa. Clar este amatorism in proiectare/dezvoltare, ai nostrii asa cum lucrau ei empiric si fara aparate performante acum +40 de ani au pus 2 motoare diesel foarte problematice pe caroseria de TAB si nu au avut asemenea probleme.

      21
      • Nu au avut probleme fiindcă nu a interesat pe nimeni să le vadă. Nu cred că era cineva interesat de astfel de detalii. Iar standardele de confort și ergonomie erau foarte scăzute.

        3
        • @Stefan, pentru tehnica militara nu ma pot pronunta, dar pentru cea civila existau standarde de stat si laboratoare de vibratii cu camere izolate fonic in care se izolau si studiau armonicele.
          Nu-ti imagina ca era NASA, dar studiau in primul rand ca un efect al rezonantei sunt fisurile in material. Azi exista asa ceva in Romania, chiar la un nivel de top.

          4
          • probabil cand o arzi prea mult de grija planetei si equal opportunity uiti de inginerie. In 2021 astea ar trebui sa fie chestii rezolvate. Sau in orice caz sa nu te trezesti cu ele la preserie sau omologare. Probabil chiar au o problema de calitate daca ajung cu probleme atat de bazale in omologare si preproductie. Ca si Boeing Commercial dealtfel, firma cu renume si experienta dar care se pare ca e pe cale sa reediteze problemele de la 737MAX (catastrofa de inginerie mai corect spus) cu 777X . Ceea ce arata ca au probleme mari in sistemul de lucru. Numele nu e mereu garantia calitatii.

            8
            • dealtfel sunt 2 chestii stiute de foarte putini, in trecut modelele matematice erau sumare si nu puteai sa prevezi totul, de aceea se foloseau coeficienti de siguranta mari. A doua chestie, tot datorita modelului matematic si al puterii de calcul se pleca step by step, un produs se testa ani multi in faza de prototip pana la seria 0, atunci se faceau corectii plecand de la experienta reala din teste.
              Acum se lucreaza pe modele matematice evoluate si se dimensioneaza la limita pentru un cost pe masura iar testarea prototipului este sumara pentru ca se bazeaza pe modului de calcul.
              Daca ai un algoritm care nu a luat in calcul toate scenariile posibile, o dai in bara direct ca Boeing. In testarea real life pe prototip si cu useri profesionisti problema se desconspira din timp iar coeficientii de siguranta dadeau in plus o marja de siguranta pentru neprevazut.

              6
              • La Boeing este fucked up intreaga organizatie practic au ars etape si nu au ascultat de cei care au facut reviw-uri critice la adresa modelului 737MAX si la fel au luat decizia oamenii atehnici si a contat mai mult PR-ul decat ingineria si rezultatul s-a vazut
                cateva sute de morti. Dar e mai fashion sa scoti ochii cu Diesel gate in timp ce mortii Boeing au fost bagati de presa libera sub plapuma.

                1
          • Pentru ce făceau testele astea?

  4. Doamne fereste sa iti pierzi auzul de la un rahat de mli. Trebuie sa cada capete pentru treaba asta.

    26
  5. incredibil. ce bataie de joc,! de banii aia isi luau MLI de MLI la cheie de la aliatii care stiu cu cheia…

    9
  6. Sa mori de ras ???! Soldatii din ziua de azi sunt mai sensibili ca niste domnisoare de la pension. Ba ca e zgomot, ba ca ii zgaltaie, ba ca au rau de MLI!!! Dupa ce ca le construiesc aia ditai autobuzele grele ca niste tancuri medii(sa stea pifanul comod si sa nu pateasca ceva) tot nu e bine. Maine poimaine vor cere si bara cu stripteuza in ele. Britii ar trebui sa ia de la noi niste jderi, tabc79 si tab uri 77,sa ii plimbe cateva saptamani in ele. Sa vezi dupa aia ce o sa aprecieze pifanul britanic boxerul si ajaxul.

    12
    • Cand iti este afectata urechea interna chestia n-are treaba cu barbatia soldatilor, este un fenomen independent de constitutia fizica, pregatire de lupta sau vointa.

      47
      • lasa ca glavaciocii lui sunt de fier, lor le plac vibratiile. mentalitate tipica pentru o cultura care trimitea la Stalingrad mii de soldati la moarte inarmati cu cateva pusti. De-aia romanii au imbunatatit coiful legionarilor de nenumarate ori, pentru ca erau soldati de paie, sensibili si cu fundite la sandale. Nu pentru ca echipamentul bun si comod sporeste eficienta in lupta a soldatului. Dar ce sa-i ceri lui Lenin 2.0

        23
        • Ce sa ii ceri unuia cu doi neuroni don care unul palpaie. Una stie si aia repeta ca papagalul.

          4
          • macar o fac intr-o limba romana curata ca lacrima si fara greseli gramaticale, ivane! invatati dracului sa scrieti inainte sa trolati.

            1
            • e clar, ai ramas cu unul si ala palpaie. Spalatule pe creier pe tastatura litera „i” e fix langa „o”. „Stramosii” romani aveau o vorba. Errare humanum est (e nevoie sa iti traduc?). Si am cam incheiat dialogul cu tine. Penca urmarea este :”sed perseverare diabolicum”. Deci nu are rost sa imi pierd timpul cu unul care habar nu are de armata sau tehnica militara si sta pe aici pandind postari „pro rusia/china/turcia etc.

              1
              • Te oftici, măi țâcă, puștiulică? Ți-a explicat lumea pe aici cum e cu rezonanța și efectele ei asupra omului, cu vibrațiile etc., de ce ești gâlmă și-i dai cu ciolovecii tăi de fier înainte, nu zice că vorbeai de americani, că tu de fapt pe glavacioci îi aveai în minte… Și te rog să observi, dacă ești capabil, că nu am zis greșeli de ortografie (de la „orthos” și „graphein”), ci greșeli gramaticale, că deloc nu pricepi, glagomane! Tu crezi că de „o” era vorba?! Ai mai jos „a ti” in loc de „ati”, verb auxiliar, dar banuiesc ca deja te bag in ceata cu fineturi de-astea… Lasă, vezi că au pus articol despre măreața industrie aviatică ciolovecă pe blog, du-te acolo că ești așteptat cu comentarii inteligente 🙂 Dar pune pe cineva, care știe română, să îți corecteze înainte postările! PS. De ce îi pui pe strămoșii mei romani în ghilimele? Doar pentru că nu sunt și ai tăi, eurasiaticule?! Nu vezi că te demaști la orice pas, te plătesc ăia degeaba și lor le trebuie bani să-și termine avioanele de generația a țâșpea…

                2
    • @Strumps, stomacul uman pulseaza cam cu 1 hz, inima intre 1-2 hz. Poti fi superman ca fizic nu poti rezista la asa ceva, o rezonanta in aceasta zona este considerata super periculoasa pentru corpul uman si poate duce pana la stop cardiac.

      24
    • Te pun sa joci Recoil timp 10 minute. Garantat ca-ti scoti matele pe nas si gura!

      3
    • Ptr toti 3 de mai jos. A ti mers vreodata cu un tab77 sau tabc79?Pe langa zgomotul infernal, vibratii si tot ce mai vreti voi, putea si infernal a motorina in ele. Si nu ii internau dupa aplicatii pe aia din el. Da o dracului in curand domnisoarele de pension nu vor mai merge la razboi ca ori e prea frig, ori ploua sau ninge, sau poate ca e vineri seara si au rezervare la club!!! Fite veverite! Cand a fost „marsul cavaleriei constanta-brasov” in 2013 i am vazut pe americani cu rapandulele lor de stryker, inghesuite, ruginite, cu baxurile de apa agatate pe laterale impreuna cu tot echipamentul. Se uitau in parcare la carrefour cu jind la „autobuzele piranda III romanesti”. Inalte, spatioase, cu scaune comode, puse la expozitie. Ei au rezistat in rapandulele lor fara AC 400km.Vara,in miezul zilei. Asta face diferenta intre za best si „hai sa fim si noi in armata”. Nu doar echipamentul. Si mentalitatea.

      11
    • @Strumpf
      Am spus-o și mă repet, în 1% din cazuri ai dreptate, în celelalte 99% dai cu oișrea-n gard rău.
      Acum te-ai depășit pe tine. Dacă nu știi, măcar taci, nu te mai da zmeu.
      Părerea mea, hîc…
      P.S. Te-aș invita la o oră de plimbare cu Jderul, să-ți rupi genunchii și să dai cu capul în toate alea, dar știu că nu ai rezista atît.
      Tot părerea mea, și tot hîc…

      26
      • Si eu ce dracu am spus?Sa le dam britilor cateva rapandule de ale noastre sa faca un pic diferenta. In jder nu am fost(nici nu cred ca am cum ca am 1,91m) dar m am dat cu TABc79(CA95), si cu lansatorul de osa akm si kub.conditii de lux ce sa spun :motorul iti urla in cap(fara casti cu laringofon nu te intelegeai cu colegul de alaturi), scaune (burete imbracat in vinilin pe schelet metalic cu multiple reglaje, adica deloc) cu vibromasaj(de la trepidatii, gropi, denivelari, etc). Ce sa faci, conditii spartane ptr soldati adevarati. Spartan, de la ce vine asta?
        Cumva niste baeti care acum niste mii de ani erau za best warriors in zona lor??

        4
      • gogu_original

        Nu e vina lui, azi a primit texte proaste.

        12
        • Gogule, sper ca nu esti tu ala de la stana cu proiectilele cu 11,2km/sec(a doua viteza cosmica!!!)). Daca esti, stai naibii in banca ta.

    • Acum sincer sa-ti spun, despre tehnica rusă n-ai să auzi nimic de rău. Oricum nimic spus în rusă. Că dacă nu-și dau seama când dau mărunțel din buze si-o fac cu voce tare, ori sunt trimiși printr-o bază la polul nord să curețe zăpada, ori printr-un port militar să scoată sarea din apă…

      6
  7. Tipic, astea sunt cele doua mari neajunsuri ale senilei, zgomotul si vibratiile, care pot fi insa atenuate cu pana la 50% de utilizarea senilei suple de cauciuc, dupa cum aratau niste studii sud-coreene si norvegiene. Echipamentele electronice pot fi de asemenea afectate de vibratii, iar echipajul sufera dublu de la numarul ridicat de decibeli si vibratia corporala (WBV – Whole Body Vibration). Aici – un link util pentru intelegerea fenomenului si solutiilor de remediere a problemei: https://www.dsta.gov.sg/docs/default-source/dsta-about/reducing-vibration-in-armoured-tracked-vehicles.pdf?sfvrsn=2
    Mi se pare clar ca la Ajax fabricantul nu a acordat atentie confortului echipajului, iar in UK nu se glumeste cu chestii de-astea, recent un militar britanic a castigat in instanta indemnizatii pentru pierderea partiala a auzului provocata de pusca de asalt SA80 (o problema tipica bullpup-ului).
    Pe de alta parte ma mira doctrina armatei britanice, altfel una pe care o consider Top 3 in lume. Ajaxul asta, si daca ar merge, nu prea vad eu ce mare cercetare ar face: fiind pe senile metalice il auzi de la o posta, e ditamai hardughia vizibila, la 42+ de tone nu-l tin o gramada de poduri, amfibiu nici nu viseaza, iar in caz de cercetare prin lupta, daca da nas in nas cu vreun MBT mai rasarit, nu are ATGM sa-l gaureasca, iar tunul de 40 merge cel mult din lateral/spate. In plus costa de te usuca.
    La baza programul FRES din care iese Ajax prevedea o platforma universala polivalenta pentru trupe mecanizate cu versiunea principala – MLI, dar a fost sabotat temeinic, ca alte programe militare britanice, de taieri idioate de fonduri.

    7
    • Eu as spune ca e o interpretare optimista(prin traducere) a vreunui articol.
      Nu as crede ca ar fi probleme cauzate de zgomotul senilelor , al motorului , etc …poate in cel mai rau caz o compartimentare gresita si probleme cauzate de tragerile cu tunul.
      Turelele ce nu strapung carcasa au alte cerinte , cele ce o strapung , altele si poate o testare insuficienta duce la scapari la turelele astea comune si ansambluri din astea tetris.

      1
    • N-are nici o legatura cu senila e din cauza greutatii suplimentare a turelei care pune prea multa presiune pe structura si o face sa vibreze.

      Asta vorbesc baieti care sunt in tema pe un grup al armatei uk.

      2
      • Ce scrie unul si altul pe un forum, e nu e chiar 100% reliable
        Raportul Infrastructure and Projects Authority mai spune ca “vehicle cannot reverse over an obstacle more than 20cm high” si ca din motive de siguranta pt personal „limiting time in the platform to one hour 30 before a crew change or speed restrictions of 20mph”
        Se pare ca datorita cresterii greutatii (turela, tun, blindaj) folosing insa aceasi structira, este una din cause ( de la o greutate initlaa de cca 19 to, s-a ajuns la peste 40 to)
        Probleme au avut britanicii si cu modernizarea Warrior prin depasirea bugetului si termenelor limita (acolo tunul vechi, nu era stabilizat) programul de modernizare fiind atribuit catre LM
        Doar turela in sine nu poate induce astfel de probleme. Din contra turela si toate sub-sistemele (ochire, tragere, etc) din ea sunt afectate de vibratii
        Multi din cocnurentii Ajax utilizeazasupsensii hidro-pneumatice, pe cand ei au tamas la bare de torsiune (care daca nu au fost correct regandite pt cresterea greutatii vehiculului, si repartitia maselor, e firesc sa nu faca fata)
        Pt un program demarat in 2010, e cam jenant
        Moment se pare ca armata britanica se bazeaza pe un singur vehicul care este functional si corespunde cerintelor : Boxer. Banuiesc acesta este si unul din motivele pt care le-au si date celor de RBLS (Rheinmetall BAE Systems Land) programul Challenger 3: au livrat ce au promis

        3
  8. Sa ni le dea noua la pret redus, problema se rezolva usor: toti militarii care intra in TAB sa poarte antifoane.

  9. Optiuni politico-miltare daca cumva tara de origine a echipamentului si munitiei se impotriveste folosirii lor impotriva intereselor nationale …

    1
  10. Lynx pentru Romania ar fii ceva vis umed rau de tot da speranta moare ultima????Poate o eroare ceva si ne vedem cu el in batatura asa un nr dublu fata de fratii nostri huni???

    3
  11. Nu știu dacă ați mers cu mașina și v-ați uitat pe telefon în acel timp. Mi-am borat si matele din mine după juma de ora. De atunci am condus doar eu. Nu zic ca asta e cauza, dar poate fi una. Totusi nici austriecii nici spaniolii nu am auzit să se plângă de chestia asta. Să fi modificat atât de multe la driveline-ul Ajax față de ce au mai susamintitii deținători? Trebuie să găsească repede o soluție pe banii gdls că altfel nu mai vând ascod la nimeni.

    1
  12. Va salut Domnilor , o intrebare , daca tot vb de blindate cu bune si cu rele , stie cineva/are info , daca anul in curs mai primeste MAPN in un lot de Piranhia 5 , si ce numar de bucati ? Multumesc

    2
  13. Salut
    Eu crez ca aceste probleme tehnice pe care le are Ajaxul sunt un prilej minunat pt. comandantii din teatrele de operatiuni ca sa-si arate maiestria in negocierea cu adversarii a unor conditii mai ergonomice de lupta. Concret, ar trebui sa se inteleaga cu vrajmasii ca dupa 60 de minute de lupte sa se faca o pauza de incetare a focului de 15 – 20 de minute in care soldatii sa coboare din blindate, sa se odihneasca putin iar vehiculele sa fie aerisite ( avand, bineinteles motoarele oprite ). Apoi ostilitatile sa se reia, dupa ce se va fi stabilit de comun acord ora la care se va lua viitoarea pauza.

    1
    • si dupa doua ture de atac-contraatac….pauza de masa!!!
      la 5 plecam de la batalie ca e de neam prost sa stam peste program…
      asta inseamna organizare…
      si propun sa purtam batalile pt apararea gliei mai pe la liziere de padure ca la umbra e mai cu spor..
      cam sensibili sunt soldatii vremurilor actuale….
      e ok ca te ajuta tehnica si vad ca europenii au ceva tehnica….pot face fata cu brio la o paruiala….
      dar daca se taie currentul pt neplata……nu cred ca e bine pt multi dintre noi ( armate Nato)
      sustin ca razboiul trebuie dus in niste parametrii stabiliti de comun acord de partile beligerante
      mai usor cu exploziile, tot ce are motor…euro 6, ca nu poluezi aerul luptatorului….nu e green!
      pe vreme urata suspendam treaba ca doar nu pleaca decorul in alta parte….etc
      plus problemele de mediu…..ce te faci daca inamicul sperie animalele? sunt animale romanesti! ! au drepturi! am racnit 2 luni ca a fost luat in catare mega ursul din carpati…..pai daca trec cateva MBT prin campii si paduri si destelenesc tarana….stricand cuiburi de cartite dropii parsi bursuci,…etc…ce ne facem??
      fiecare unitate trebuie sa angajeze si un activist de mediu, un specialist in drepturile omului, un guru de dezvoltare personala si neaparat un specialist in chiromantie
      si apoi pleci la lupta cu cantec si strigate de „ura”!
      cu niste dopuri de urechi banale de 20 de centi pereche nu era treaba rezolvata?
      intreb pt un prieten
      brgds,gents

  14. Sunt total de acord
    Ajax – urile si alte IFV – uri cu probleme tehnice, sa nu foloseasca motoarele decat max 30 min pe zi iar in rest sa se deplaseze cu tractiune animala ( poate elefanti ). Bineinteles ca in acest caz mecanicii conductori trebuiesc sa aiba si calificare de vizitii. Si ar fi bine ca artileria, la trageri, in loc de pulbere de azvarlire sa foloseasca abur sub presiune. Ceva in genul catapultelor de pe portavioane.

  15. Sunt total de acord
    Ajax – urile si alte IFV – uri cu probleme tehnice, sa nu foloseasca motoarele decat max 30 min pe zi iar in rest sa se deplaseze cu tractiune animala ( poate elefanti ). Bineinteles ca in acest caz mecanicii conductori trebuiesc sa aiba si calificare de vizitii. Si ar fi bine ca artileria, la trageri, in loc de pulbere de azvarlire sa foloseasca abur sub presiune. Ceva in genul catapultelor de pe portavioane.
    Sa fie ca in bancul ala in care se anunta ca pe data de 20 nov. va avea loc un razboi intre Lichtenstein si Andorra iar in caz de vreme nefavorabila, luptele se vor desfasura in Sala sporturilo din Geneva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *