Zbor pe coasta Atlanticului
30.09.2014 – la ora 15.02, după un zbor de 7 ore, aeronava C-130H pilotată de cdor. Marian Dinescu și lt. cdor. Sorin Niță aterizează pe pista aerodromului Monte Real, având la bord primul detașament roman.
Programul „Avion Multirol al Forțelor Aeriene” și procesul complex de creare a capabilității operaționale aeriene cuprinse in „Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană”, continuă în ritm accelerat prin demararea instruirii în Portugalia a personalului ce va exploata aeronavele F-16A/B MLU. Acest program reprezintă un element esențial pentru procesul de transformare și modernizare a Forțelor Aeriene, introducerea în dotare a aeronavei F-16 fiind însoțită de implementarea unei noi filozofii de operare, instruire și asigurare a sprijinului logistic pentru aeronavele de luptă multirol.
Pregătirea preliminară a misiunii din Portugalia a fost deosebit de complexă, iar personalul a trecut printr-un îndelung program de instruire ce a inclus și multe elemente în premieră pentru Forțele Aeriene, fiind important de menționat parcurgerea de către piloți a cursului de pregătire fiziologică inițială, a antrenamentului și testării la centrifugă la factor de sarcină 9g și a cursului de supraviețuire pe apă.
Căpitan-comandorii Constantin Andrei şi Cătălin Micloș și locotenent-comandorul Mihăiță Marin, primii piloți români care vor executa trecerea pe avionul F-16, au fost întâmpinați de instructorul lor de zbor, locotenent-colonelul Afonso Gaiolas.
Odată finalizată etapa de pregătire preliminară, primul grup format din 23 de piloți, ingineri, tehnicieni și planificatori de misiune s-a îmbarcat la data de 30 septembrie 2014 în aeronava C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române, iar după un zbor de 7 ore a aterizat la Baza Aeriană 5 Monte Real din Portugalia. Acest prim detașament, dislocat în Portugalia pentru instruire, face parte din nucleul de bază al personalului care va asigura exploatarea aeronavelor F-16 A/B MLU ce vor sosi în România în anul 2016. Personalul Forțelor Aeriene Române va fi dislocat la Monte Real în mai multe serii și va parcurge cursuri cu durate diferite de pregătire, până în anul 2017. La finalul acestei perioade piloții vor fi instruiți la nivel Combat Ready, fiind în măsură să execute întreaga gamă de misiuni de apărare aeriană și de atac al țintelor terestre și maritime, ce intră în posibilitățile aeronavelor F-16 MLU.
Tehnicienii Bazei Aeriene 5 Monte Real pregătesc pentru livrare motoarele Pratt & Whithey F100-PW-220E ce echipează avioanele F-16A/B MLU.
Forțele Aeriene Portugheze au pregătit la superlativ sosirea detașamentului român, asigurând programele, spațiile și mijloacele de instruire, spațiile de cazare și de hrănire, mijloacele de transport și comunicații, spațiile și mijloacele de petrecere a timpului liber și de desfășurare a activităților culturale și sportive. În același timp, personalul Bazei Aeriene 5 desfășoară o activitate febrilă de pregătire a celorlalte elemente ce trebuie livrate conform contractului de achiziție a avioanelor F-16 A/B MLU, în scopul finalizării lor la termenele stabilite sau chiar în avans. Colonelul Alberto Francisco, comandantul Bazei Aeriene 5, este hotărât să asigure derularea procesului de instruire în strictă conformitate cu prevederile contractuale, urmărind ca pregătirea personalului român să se desfășoare în condiții optime și la cel mai înalt nivel calitativ. Efortul depus de personalul bazei de la Monte Real este considerabil, având în vedere faptul că în perioada septembrie – decembrie 2014 unitatea a dislocat la Siauliai, Lituania un detașament compus din 70 de militari și 6 aeronave F-16A MLU pentru asigurarea Poliției Aeriene în țările baltice.
Detașamentul român participă la primele briefinguri de informare la Baza Aeriană 5 Monte Real.
Programul de instruire în Portugalia a personalului român a început cu o primă perioadă administrativă de instalare, fiind urmat de cursurile teoretice de pregătire inițială. După parcurgerea acestora, în primele zile ale lunii noiembrie va începe faza de pregătire practică, ce include instruirea la aeronavă a personalului tehnic și instruirea în zbor a piloților. Aceștia vor parcurge programul de trecere pe aeronavă”Initial Qualification Training – IQT”, în cadrul căruia se vor familiariza cu caracteristicile de zbor ale avionului F-16 și vor executa primele zboruri în simplă comandă. După finalizarea programului de trecere pe aeronavă piloții români vor parcurge programul „Initial Mission Qualification Training – IMQT”, în cadrul căruia vor fi instruiți pentru executarea misiunilor de apărare aeriană și de atac al țintelor terestre cu toate categoriile de sisteme și armamente ce vor intra în dotarea Forțelor Aeriene Române. Ulterior, în funcție de nivelul de experiență și de calificările deținute, vor fi pregătiți și piloți lideri de formație, piloți instructori și piloți pentru executarea zborurilor tehnice. Până la finalul perioadei de pregătire, în Portugalia vor fi instruiți 9 piloţi şi 75 de tehnicieni.
Ei …. „Tehnicienii Bazei Aeriene 5 Monte Real pregătesc pentru livrare motoarele Pratt & Whithey F100-PW-220E ce echipează avioanele F-16A/B MLU.”
Sau „până la finalul perioadei de pregătire, în Portugalia vor fi instruiți 9 piloţi şi 75 de tehnicieni.”
Pai cum sa nu devii nostalgic dom’le?! Pai de cand Potocalia ne insturieste tehnic samd?!
https://www.youtube.com/watch?v=wk1yWJ6JSzk
PORTARO was the name of a popular Portuguese 4WD offroad utility vehicle and it was based on the earlier Romanian original ARO (Auto Romania) 240 4X4 model produced under license in Portugal but the new PORTARO was a more advanced and different from its Romanian original cousin. PORTARO 4WD models were made between 1975 until 1995 when production ended. They were the most successful and the longest motorvehicle project done in Portugal so far, second only to the similar but much improved UMM 4X4. PORTARO name was an acronym of PORT for Portugal + ARO when joined gave birth to a new Portuguese car brandname, the Portaro 4X4 offroad models. Inca nu e clar?!]
THE HISPARO Company History (1984-1992) Made In Spain
HISPARO Todoterreno 4X4 or the Spanish ARO, another relative
Besides the PORTARO 4X4 utility model range assembled and made in Portugal from Romanian, Japanese and Swedish parts, ARO of Romania also started another derivative based on its own offroad designs although this one appeared much later, this time in Spain. This new model was powered again with foreign mechanicals as this was the easiest method ARO could find to start their new model project another modern offroad vehicle called the HISPARO Todo Terreno 4X4, this new model lasted from the early 1980s to around 1991 the last for the HISPARO offroad production and it was assembled by the ENASA factory at Sagrera in Barcelona where most Pegaso light models were manufactured. These new HISPARO Todoterreno 4X4 models had a strong styling resemblance to the Japanese classic 1981-1983 Datsun Safari Estate 4X4 / Nissan Patrol Long 4WD both names were used for the same offroad utility vehicle wiki …
„Pai de cand Potocalia ne instruieste tehnic samd?”
1.) De cand ARO de care ziceai nu se mai fabrica la noi;
2.) De cand noi nu mai producem avioane;
3.) De cand portughezii sunt certificati de LockheedMartin pe upgrade-uri si mentenanta la F16, ca centru regional;
4.) De cand portughezii au primit o parte dintre F-16 ca si compensatie pt. folosirea bazei din Azore de catre SUA;
5.) De cand noi am semnat contractul de achizitie pt. F-16 3rd hand portugheze, fara compensatie si fara plan de transfer de tehnologie/mentenanta, desi Aerostar Bacau era certificata de LockheedMartin pentru astfel de activitati si chiar a trimis o scrisoare de sesizare catre guvernanti!
Vrei sa mai adaug?
lumeeeee
http://www.janes.com/article/44220/austrian-defence-minister-announces-major-cuts-programme
„a large number of the Bundesheer’s equipment inventory will be retired, and sold, including: 106 M109A5 artillery-pieces (out of 136), 25 Leopard 2 main battle tanks (out of 59, leaving just one tank battalion remaining), 23 armoured recovery/engineering vehicles (out of 48), 285 Bill anti-tank guided weapons (out of 350) and 424 mortars (out of 606).”
„…23 armoured recovery/engineering vehicles (out of 48)…”
Sa inteleg ca-s astea: http://en.wikipedia.org/wiki/M88_Recovery_Vehicle
Luuumeee luuuumeee intr-adevar 🙂
Astia se desfiinteaza si se predau neconditionat 🙂 🙂 „0.55% of GDP the lowest in Europe” , si isi lichideaza cam tot ce mai au…
Cam asta e trendul prin Europa.
Pe astia cine i-o apara, Germania?
Da’ mai intai trebe sa-i ocupe. Din nou 🙂
Care o fi implicarea agentilor rusi in toata treaba asta, probabil sunt ocupati deja si nu stiu inca 🙂
Daca am lua noi piesele alea de 155 ce bine ar fi… si cred ca le putem scoate pe toate la 100 mil EUR. Mda…sa visam si noi frumos…
alea mi-au sarit si mie in ochi
daca am lua toate 100 piesele eu unul zic ca ne-am rezolva pe moment cu artileria, ne mai ajuta si americanii cu niste piese etc…
poate le dam la schimb + diferenta de bani pentru o versiune mai noua 🙂
Se pot moderniza la standard Paladin, ultima moda in armata SUA, insa nu e ieftin…
Poate ne da niste preturi si costuri de exploatare Alex (USMC), daca mai trece pe aici 🙂
Dragii mei, imi vine sa va iau la palme, fi-ne-ar bazaru’ de sasiuri al dracu sa ne fie!
sa nu-ti faci vise, noi n-am avut bani de cateva aTROM pe sasiu de camion, daramite pe senile 🙁
Iar la exploatare, va fi mult mai scump sasiul senilat.
nu e vorba ca nu am avut bani de ATROM, nu am avut vointa…si eu unul as prefera ATROM facut in tara
M109A5 artillery-pieces-United Kingdom: 140+ (entered service in 1965, upgraded to A1 and A2 status, sold to Austria in 1994-Wikipedia..ar fi la mana a 3-a si astea
pai pe astia tot Polonia si diplomatia germana o sa-i apere 🙂
La nevoie un Anschluss, ceva …
poate un fickenschluss…
Tare mult mi-ar fi placut si mi-ar placea in continuare ca inclusiv pregatirea pilotilor nostrii sa fie facuta in SUA, de catre pilotii americani, la standardele acestora.
Eu ma gandeam la cele 25 de tancuri desi sunt cam putine.
Olandezii isi vand si ei tancurile , cica le iau portughezii , poate dupa aia facem un ghiseft si le cumparam noi ca tot suntem obisnuiti cu tehnica la mana a III a .
alea pot fi deschizatoare de drum, da’ imi e sa nu ramanem doar cu alea, de aia imi e cam frica de programe multianuale pe deoparte
@MC fi sigur ca ramnem cu alea 25 🙂 mai bine sa facem ceva sa ne invartim de macar 150-200 de tancuri
nu mai are nimeni atatea, decat Germani si Spania…deci tot la Abrams o sa ajungem 🙂
pe spanioli o sa ii pasca o taiere de buget, zic eu…asa ca avem de unde 🙂
si nu ajungem neaparat…acum cateva zile se vorbea de merkava 🙂
Puteam sa jur ca Austria face parte din NATO. Stiam ca Suedia si Finlanda nu fac parte dar Austria….din partea mea sa-si reduca bugetul la zero si sa-i scoata pe soldati ca someri si atunci o sa vreau din toata puterea mea sa-i invadeze rusii. Si sa nu-i apere nimeni, sa intre prin Ungaria ca si asa Ungaria e in NATO doar cu numele si sa faca un pas spre Austria
Am comentat si eu sa ma aflu in treaba. Constat insa cu dispret ca occidentalii nostri dragi si scumpi fac exact ce stiu din evul mediu…freaca menta si ne dau lectii de civilizatie. Si cand ne ataca careva (vezi Stefan cel Mare care dorea o alianta impotriva turcilor) isi beau ceaiul ….si tot noi cadem de fraieri. Si m-am saturat…le-as lasa pasaj la rusi sa treaca pana la Viena si Berlin. Si atunci sa-i vad cum dau din colt in colt
Stai linistit, ca exact asta am facut… cand au atacat germanii am mers cu ei spre moscova, cand au atacat rusii am mers cu ei spre Berlin…
Cititi aici si plangeti: http://euromaidanpress.com/2014/10/07/new-high-tech-developments-for-ukrainian-armed-forces-high-time-to-look-closely-at-own-defense-industry/
Ca sa va dati seama cat suntem de in urma fata de ucrainieni… mie mi se pare ca noi ca natiune cam pierdem cursa cu istoria…
http://ziarulnational.md/ultima-ora-tensiuni-intre-rusia-si-bulgaria-din-cauza-unor-avioane/
F-15?????????
Rogozin a confundat sticlele ca de obicei 🙂
Daca si bulgarii au ajuns sa le dea peste nas rusilor….
F-16: http://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/1490101
Daca va uitati pe contul Facebook al lui Rogojina – postarea din 6 octombrie, orele 11:01 pm – tembelu’ a sters „F-15” intre timp
..stirea originara din Sofia Globe: http://sofiaglobe.com/2014/10/08/bulgarian-foreign-ministry-russian-deputy-pm-rogozins-comments-on-warplanes-completely-unacceptable/
of topic: http://www.agerpres.ro/externe/2014/10/08/un-avion-american-f-15-s-a-prabusit-in-estul-angliei-19-58-03
L-o fi ajuns blestemele rusului…
Off topic (oarecum)..
http://defence.pk/threads/pafs-exercises-from-around-the-world.124858/page-24
Uitati-va ce spun astia despre fotografie..
Lol, da la pagina urmatoare.
vad ca se tin de treaba cartitele………….
http://www.economica.net/ior-gloria-opticii-romanesti-va-fi-lasata-sa-moara-sau-va-repeta-reteta-de-finantare-electrica_88729.html
http://www.ior.ro/Produse/Echipament-Militar/
La ce produc ei, ar trebui sa nu-i doara capul, avand in vedere necesitatile de dotare a armatei cu vehicule blindate (4×4, 6×6, 8×8). Din pacate, banii ajung in alte buzunare pentru ca nu au psibilitatea sa dea comisioane.
legat de Cugir, eu nu inteleg cum e pe acolo, da’ banii care le vin de la americani unde dracu se duc?
@m.c. Magie romaneasca.
17 septembrie 2014
„Situație dificilă la Fabrica de Arme din Cugir. Plata salariilor sub semnul întrebării
Cel mai important partener al Fabricii de Arme din Cugir nu a mai putut achita ceea ce a comandat, iar dacă nu se găsesc soluții următoarele salarii stau sub semnul întrebării, a anunțat astăzi secretarul de stat în Ministerul Economiei, Cătălin Olteanu, care a făcut o vizită, alături de prefectul Gheorghe Feneşer, la Cugir.
(…) din păcate, în ceea ce privește Fabrica de Arme, acolo lucrurile sunt puțin mai complicate. Există un contract care ar fi asigurat existența în parametri buni, spre foarte buni numai că acolo lucrurile s-au împotmolit puțin. Beneficiarul nu a mai putut să onoreze ceea ce a comandat și a intervenit un blocaj. Pentru noi este o situație grea și împreună cu conducerea încercăm să deblocăm situația. Acolo este nevoie de o intervenție rapidă pentru a nu ajunge într-o fază în care să ne fie foarte greu să repornim fabrica”, a spus Cătălin Olteanu.
Din cauza unui contract de exclusivitate Fabrica de Arme poate să livreze doar colaboratorului extern. ”Este o chestiune juridică pe care încercăm să o rezolvăm foarte repede”, a spus secretarul de stat.
Acesta a spus că salariile din luna curentă vor fi făcute în cursul zilelor de 18-19 septembrie.
”Astăzi nu există altă comandă. Sunt posibilități mari să fie deblocată rapid situația și să înceapă rapid livrările pe contractul despre care vorbeam și să se încheie alte contracte cu alte societăți (…) Sunt semnale că vor relua plățile, vor relua contractele și atunci lucrurile vor intra în normal”, a mai spus Olteanu.
Contractul în cauză durează de ”câțiva ani buni”, iar problemele au apărut de ”câteva luni”.
Fabrica de Arme are 950 de angajați.”
http://www.cugirinfo.ro/situatie-dificila-la-fabrica-de-arme-din-cugir-plata-salariilor-sub-semnul-intrebarii-8167.html
http://www.desteptarea.ro/baza-95-aeriana-bacau-pregateste-piloti-pentru-trecerea-pe-f-16/