Programul TBT 8×8, de unde s-a plecat si unde am ajuns…

In linii mari am plecat de mult si n-am ajuns prea departe…

Pentru cine nu mai tine minte cum a pornit acest program – si este normal atat timp cat TBTul a fost „demarat” inca de pe vremea lui gabriel oprea (martie 2011) – trebuie amintit ca initial se vorbea despre un transportor blindat nou, dezvoltat in Romania cu ajutorul unui producator extern cu mare experienta.
S-a discutat despre Iveco, Patria, Piranha si altii.

Ca sa mai scurtam povestea, pana in noiembrie 2016 nu s-a intamplat absolut nimic cu exceptia faptului ca ACTTMul a dezvoltat unele solutii de protectie pentru noul transportor, solutii testate cu mult succes si brevetate intre timp.
Apoi in sfarsitul lunii noiembrie 2016 s-a anuntat (RoMilitary a anuntat de fapt) injghebarea unei asocieri intre gigantul german Rheinmetall si UM Moreni pentru dezvoltarea viitorului transportor blindat romanesc, numele asocierii – Romania Military Vechicle Systems, numele transportorului – AGILIS

Din pacate lucrurile au trenat, pretentiile germanilor fiind cu totul si cu totul exagerate si nemaintalnite in industrie. Am mai scris despre acest aspect, Rheinmetallul a declarat ca lucrurile s-au mai aranjat, din pacate astazi, cand scriu acest articol, lucrurile nu s-au aranjat deloc si sansele sa mai vedem AGILISul construit cu Rheinmetall sunt din ce in ce mai mici, nu zero inca.

Asadar, anul trecut in luna mai am publicat pentru prima oara despre cate transportoare 8×8 si derivate vorbim, avand si un prim calendar al dezvoltarii si intrarii in dotare. De tinut minte ca in acel moment General Dynamics nu se vedea la orizont desi compania americana isi facea simtita prezenta la Bucuresti de mai multi ani.

La momentul cand noi am prezentat structura si termenele dotarii cu AGILIS s-a aflat pentru prima oara, in mod oficial cel putin, ca MApNul doreste o impartire a flotei in doua modele distincte de transportoare: 628 de vehicule cu totul din care transportor de trupe greu neamfibiu – 192 de bucati, transportor de trupe amfibiu – 161 bucati, restul fiind vehicule derivate pe acelasi sasiu.
Dar noi stiam, pe surse, ca la data inceperii discutiilor cu Rheinmetall MApN ar fi cerut ca pana cand AGILISul va fi gata de intrare in dotare sa fie achizitionat un batalion (in jur de 50 de masini) de Boxer…

Asadar din luna mai 2016 am aflat ca armata are de gand sa introduca in dotare transportoare blindate pe roti cu un grad ridicat de protectie, neamfibii. Unul dintre motive ar putea si acela ca dezvoltarea/achizitia unei MLI pe senile cam iese din discutie pentru urmatorii ani.
Tot in cursul anului 2016, si tot pe RoMilitary, ati aflat ca General Dynamics este in carti cu transportorul Piranha 5 produs/asamblat la UM Bucuresti. Desi initial lumea a fost ceva mai sceptica, mai ales in privinta Piranha 5, cu totii ne temeam de Piranha IIIC, lucrurile au evoluat rapid, iar vineri, 12 ianuarie 2018 s-a semnat contractul pentru 227 de vehicule.

Asadar, cine a hotarat sa flota de transportoare sa fie impartita in doua – amfibii si neamfibii?! Cel mai probabil MApNul si aici exista destule indicii, incepand cu posibila achizitie de Boxer, mai apoi modul cum a fost impartita productia AGILIS.
Cine a hotarat sa imparta mai apoi flota in doua modele de la doi producatori?! Aici principalul suspect este politicul, pe criteriul „sa dam la toata lumea”, sau din nou MApNul, care exasperat de modul cu totul ciudat (aproape rau-intentionat) de negociere al germanilor de la Rheinmetall, n-a mai avut rabdare si a mers pe mana unui producator mult mai cooperant si rezonabil in cereri, care oferea pe deasupra si un transportor deja existent, cunoscut si deja achizitionat de alte armate NATO.

Acum ramane necunoscuta AGILIS, dar daca lucrurile vor „merge” cu germanii cum au mers si pana acum, adica deloc, este de asteptat ca in cursul acestui an sa se repuna pe tapet restul de transportoare blindate – circa 400 de bucati – adica ne putem astepta ori la deschiderea negocierilor cu un alt producator de transportoare blindate amfibii, ori continuarea colaborarii cu General Dynamics, atat pe palierul unui vehicul 8×8 amfibiu cat si pe cel al transportorului blindat 4×4 (400 de bucati), zona pe care americanii si-au exprimat deja interesul.

PS La final nu putem decat constata ca proverbiala seriozitate germana este doar proverbiala, adica un mit. Ce-or fi fost germanii in urma cu cativa zeci de ani nu stim, ce vedem insa astazi este o imagine care nu aduce nici pe departe a companie germana asa cum credeam noi ca arata o companie din tara lui Rommel. Nemtii cer in continuare suma de +230 milioane de euro fara a putea sa ofere un produs.

PPS In privinta Piranha 5 am doua retineri, ca sa spun asa, prima se refera la pret vs dotare, adica sunt ok cu pretul mediu de patru milioane de euro per transportor NUMAI daca acest pret inseamna un vehicul gata de lupta, dotat cu un tun calibrul 30mm, tun care sa faca parte dintr-o turela grea, dotata la randul ei cu senzori, lansator de rachete AT, mitraliera. A doua retinere are legatura cu productia in tara a transportoarelor. Ce inseamna acest lucru mai exact? Carcasa se construieste la noi, turela, tunul, solutiile de protectie? Pana acum nu stim absolut nimic.
Daca pretul transportorului „chel” adica doar masina va fi de 4 milioane de euro ar cam fi teapa secolului, daca tinem cont ca Danemarca a platit un pret mediu de 1,6 milioane de euro pentru acelasi Pirahna 5, adica aproximativ 490 milioane de euro pentru 309 masini, noi cumparam 227 pentru 895 milioane de euro si de aici dilema mea…

PPPS La nivel de zvon se aude ca intarzierea semnarii contractului cu General Dynamics ar fi avut atat motive obiective (timp necesar redactarii documentatiei necesare) cat si unele subiective legate de dragnea&tariceanu, premierul luand taurul de coarne si fortand semnarea, de unde si prezenta lui cu ocazia ceremoniei.

GeorgeGMT

125 de comentarii:

  1. George, dacă îmi aduc bine aminte, cei de la Rheinmetall au declarat că mediul concurențial s-a mai maturizat. Sper ca semnarea contractului de ieri cu GD să le fi dat nemților ceva insomnii. Până la urmă, cred că vor face ceva, altfel se vor face de râs.

    • Gd va cupla drive line-ul P5 la carcasa UM Moreni si va rezulta ”Agilisul”, cu conditia sa nu detina nemtii drepturile de autor asupra numelui. Daca le detin, va solicitati si voi drepturile asupra Romania military.. ☺
      Productia ”amfibiului”, era sa zic amfibianului, se face la Moreni si uite asa Gd le-o trage Rheinmetall si ii scoate definitiv de pe piata. In acest context se poate anticipa cam ce provenuenta va avea noul mbt al Ro, peste vreo 20 de ani.. Dar partea buna este ca nemtii sunt deja obisnuiti cu sindromul Stockholm, ca doar asa cumpara gaz ieftin..
      Glumesc, desigur.

  2. Dupa ce Saur nu a avut vanzari, uzina de la Moreni are nevoie de o iesire din acest impas, proiectul Agilis trebuie sa aiba un rezultat pozitiv..

    • Proiectul cu Rheinmetall va fi finalizat. Vor fi cumparate din Germania pentru inceput intre 50-70 de boxere care vor intra in alcatuirea batalionului de la Bistrita ( pe nemti ii intereseaza direct acest aspect) apoi vor fi fabricate restul , probabil la Moreni. Cert este ca lucrurile merg inainte . Procesul este unul mai lent in aceasta faza dar asta se datoreaza conditiilor de la fata locului.

  3. P5 a aparut de nicaieri,a venit tare din spate si a lasat Agilisul in urma plin de praf.
    ma uit la airbus si daca tot la fel se misca prefer colaborari cu americanii oricand.

  4. Chestia cu Rheimetall depinde si de Tudose,ca daca cade iar guvernul cine stie daca cel nou mai vrea sa faca ceva cu nemtii !

    • Chestia cu nemtii depinde exclusiv de nemti!

    • In primul rand sper si doresc ca sa se puna im aplicare, daca asa s-a decis de catre MAPN.RO, cele 2 programe de inzestrare cu transportoare de lupta blindate pe roti 8×8, si poate 6×6 si 4×4, pt Armata Romana cu Rheimetall si GDELS respectiv Agilis si Piranha 5 mai ales ca cele 2 tipuri de blindate, pt inceput 8×8, vor fi fabricate aproape in totalitate in Romania. Bine ramane de vazut si cu ce costuri si in ce procent si fel va fi implicata industria romana de profil atat pe verticala cat si pe orizontala si cu un bun coeficinent de profitabilitate+eficienta.
      Dar in timp MAPN.RO nu va mai putea ocoli inzestrarea ArmRo si cu vehicule de lupta senilate blindate modulare si platforme de transport modulare/-blindate, plus noul TR-20YZ, pt ca vor trebui inlocuite in viitorul cel mai apropiat in dotarea ArmRo – MLI-84, MLVM, TR-85, T-55M, tractoarele senilate, platformele senilate de transport pt rachete AA, AT, AN, SS, tunuri/-obuziere/-AA/-AT/-AN, radare mobile,
      Cele 2 companii straine Rheimetall si GDELS produc si vehicule blindate shenilate si tancuri, care ar fi bune pt inzestrarea ArmRo plus se pot avea in vedere asemenea vehicule produse si de alte companii precum BAE Systems, Iveco, FFG, FNSS, Otokar, israeliene, japoneze, sud-coreene, etc.

  5. Daca nemtii sunt cacanari, si au existat destule semnale despre ei si cu Gepardul si la polonezi cu Leo2, prefer oricand un driveline al GDLS pe o carcasa amfibie, probabil cea facuta de Moreni.
    Daca se ajunge la asta, Moreniul poate fuziona cu UMB pentru ca nu are rost sa fie doua conduceri centrale si se reduc si costurile.

    • Nope, Moreniul nu va fi in schema. Pe zvonuri, unele foarte subtiri inca, carcasa Pirahna 5 ar putea sa fie facuta de o companie privata de pe langa Cluj…

      • Hmmm, sa vad daca am inteles bine: carcasa va fi facuta la Cluj (aparent, subliniem zvon), trimisa la UMB pt asamblare?
        Despre alte componente banuiesc ca nu stim nimic inca…..

      • Vorbeam de situatia in care Agilisul pica de tot iar cu GDLS se fac si celelalte 400 transportoare, dar amfibii.
        Daca te uiti la programarea Agilis, primul batalion urma sa fie dotat abia in 2021, doar cu APC-uri amfibii, in timp ce masinile neamfibii urmau sa fie livrate incepand cu 2025 cand, foarte probabil, incepeau sa fie retrase MLI-urile.
        Practic programul de dotare cu Agilis se intindea pana in 2035 de parca rusii ne asteapta pana atunci sa ne dotam.
        In varianta asta vedeam Moreniul fuzionat cu UMB.

  6. Ok, as prefera sa elaborezi asupra zvonurilor legate de D&T. S-au opus de tot, au conditionat colaborarea, ce au facut?…..
    2) Ce e cu schimbarea de ton 😛 ? Ca era alt ton:
    https://www.rumaniamilitary.ro/r-i-p-agilis
    „Min. Economiei reusind performanta sa-i faca pe cei de la Rheinmetall sa se retraga din programul TBT 8×8.”
    Deci vina cui? Daca e a RM, sa fie adnotat articolul de mai sus.
    Si RM/Moreni pareau destul de categorici, cu toate prezentarile lor si infiintarea RMLS:
    https://www.rumaniamilitary.ro/agilis-8×8
    https://www.rumaniamilitary.ro/ce-planuri-mai-are-rheinmetall-in-romania
    https://www.rumaniamilitary.ro/tbt-8×8-agilis-un-pic-mai-aproape
    Suma pe care o dadeati chiar voi aici pe site era de 50 milioane euro. E alba sau neagra?

  7. George, nu uita ca transferul de tehnologie costa si se va reflecta in pretul transportorului…
    Interesant ar fi sa vedem ce presupune acest transfer pentru ca, multumita Dacia, avem o industrie auto pe orizontala care ar putea fabrica unele componente.

  8. Daca se mai codesc mult nemtii s-ar putea sa iasa din carti . Pana in final suma aia de 230 milioane pentru ce au cerut-o ? Pentru livrarea unui prototip plus retehnologizarea uzinei sau doar asa sa fie la purtator si dupa aia vom vedea ce iese ?? Se pare ca americanii de la GDLS au fost mai deschisi la negocieri si mai seriosi pana acum decat nemtii . Oricum cred ca anul asta va trebui sa se aleaga ceva in privinta Agilis , asta si cu conditia sa ramana si guvernul asta . Nu-mi este clar , s-a creat sau nu compania aia mixta Romania Military Land Systems ?

  9. Ok,nu am rabdare pana ma scoate cineva de la moderare (sau imi da ban definitiv :P) asa ca ma repet, dar fara link-uri: as prefera sa elaborezi asupra zvonurilor legate de D&T. S-au opus de tot, au conditionat colaborarea, ce au facut?…..
    2) Ce e cu schimbarea de ton ? ? Ca era alt ton:
    „Min. Economiei reusind performanta sa-i faca pe cei de la Rheinmetall sa se retraga din programul TBT 8×8.”
    Deci vina cui? Daca e a RM, sa fie adnotat articolul de mai sus.
    Si RM/Moreni pareau destul de categorici, cu toate prezentarile lor si infiintarea RMLS.
    Suma pe care o dadeati chiar voi aici pe site era de 50 milioane euro. E alba sau neagra?

    • In acest moment suma ceruta este de 237 milioane de euro pentru urmatorii trei ani. Nu stiu ce acopera aceasta suma.
      Asupra zvonurilor nu am ce sa elaborez, pot doar remarca ca pe surse Tudose il amenintase pe Fifor cu demiterea si imediat s-a semnat contractul, iar premierul a tinut sa fie de fata, desi la semnarea pt Patriot – un contract mult mai important – Tudose n-a fost prezent.

      Citatul tau se refera la o anumita perioada si o anumita evolutie in epopeea Agilis, astazi lucrurile s-au linistit de partea romana. In privinta sumelor vehiculate chiar Rheinmetallul a recunoscut ca a exagerat cand ceruse 400 de milioane in avans desi nu aveau nici un produs de vanzare…
      Deocamdata negocierile continua.

      • Poi da, daaaar…initial au cerut 450 (exagerat, chiar si cu R&D). Apoi convenisera sa puna ei 50 si min. 50 (ceea ce pare fain). Acum, e prima oara cand aud de 230. De unde si pana unde si cand? Cum ramane cu aia 50?
        Si de ce se zicea ca RM s-ar fi retras in acel articol, din vina ministerului? Adica, momentan, ministerul nu mai e interesat, sau nu e multumit de suma? Daca nu e multumit de suma actuala (sa zicem 230), cine a schimbat-o de la acei 50?

      • Ideea e ca Romania daca vrea transportorul ei personal trebuie sa plateasca, nimeni nu o sa vina sa-ti proiecteze un transportor sa faca cativa ani de cercetare pe banii lor iar apoi tu sa ai 50 % din actiuni, drepturi intelectuale!

        Cred ca mai mult statul Roman trebuie sa decida daca mai vrea acest Agilis. Ei au pus un pret! Noi trebuie sa decidem. Deocamdata RM ne-a prezentat o macheta, cum ar arata, nu stiu daca Ro a platit vreun ban pana acum.

        Corect eu as vedea ca Ro sa plateasca 60-70% din astia 238 mil. si restul RM ca pana la urma au 50 % din actiuni si zic 60-70% pt Ro e beneficiar si ii raman si drepturile intelectuale! O afacere care o sa ne coste aprox 100 de P5 neinarmate daca faci un calcul asa. Dar eu as plati pt un produs Romanesc(sau partial Romanesc)

        • Nu stiu daca merita sa ai transportorul tau ”personal” si sa platesti pt a fi ”al tau si numai al tau”. Daca ai capacitatea de cercetare si dezvoltare ti-l faci singurel, daca nu, atunci ai toate sansele sa ramai cu el pe cap asa cum e, fara modernizare si dezvoltare ulterioara. Apoi, unde il vinzi? Cat din pretul ca e ”numai al tau” recuperezi? Ideea e sa realuzezi in industria ta cat mai mult dintr-un vehicul modern si pastrat la zi de un producator de top. Macar ai mereu ceva competitiv. Chiar daca nu e ”numai al tau”. Nimic nu te impiedica sa ii schimbi numele daca ai trairi de genul. Adica decat sa ii zici Piranha, mai bine ii zic Stiuca, sau Somnul, sau mai stiu io cum.. ☺ Nu cred sa te opreasca aia de la Gd, daca le explici frumos ca tu ai vise de astea..

          • De meritat, stiu ca nu se merita in situatia in care ne aflam acum! Iar daca faci un transportor al tau il faci ca sa-l vinzi si afara, asta daca e reusit, ceea ce nu ai de unde sa stii. Daca nu te gandesti sa-l dai la export eu cred ca nu are rost sa mai pierzi timp si bani. Cumperi direct unul care e testat, mergi la sigur.
            Probabil cei ce ai initiat proiectul Agilis s-au gandit sa faca si profit, nu cred ca doar din mandrie

            GD „Stiuca” daca GD vinde chiar altei tari fabricat in Ro, statul Roman are beneficiu doar prin angajatii de la UMB si ceva taxe

            Daca ar fi sa vinzi Agilis( „nume romanesc”? ), ai castiga la fel ca si la „Stiuca” + 50% din profit

            Asta e idea de a avea un produs al tau. Daca te tine sa risti, daca nu, stai calm si cumparam cum am facut cu Piranha

            • Ca doar tu ai vrea sa ai stiuca ta, aia parca nu o vor pe a lor..
              Pana acum cam toti vor sa isi produca stiucile lor. Si Spania si Danemarca si Ro.., toate P5.
              De ce ar lua de la tine si nu de la Gd? Ce garantii tehnologice si de securitate poti oferi tu vs cele ale Gd/SUA?
              Sau, poate, vrei sa vinzi in Africa pe peste oceanic? Doar ca acoli vand chinezii..
              Io zic sa ne mai gandim putzin..

              • @Tedy, o putem tine asa la nesfarsit, oferi garantia RM, pt ca e si produsul lor, daca am vb despre Saur2, da, nu prea am avea nici o sansa. In fine…..fiecare cu parerile lui, unii doar vad diferit, atat.

            • piata e plina de transportoare. mai toata lumea si-a facut transportoare proprii.

  10. Andrei Cristinel Negru

    La ora actuala avem o industrie auto aproape complet dezvoltată . In ziua de astăzi daca cumperi un BMW nou cam 40-50% din el este Made in Romania . Procentul creste la 60-70% la Ford si Mercedes si la 90% pt Dacia . Cu siguranța putem integra partea electrica ( instalația electrica de pe Ferrari este produsă in Romania) , anvelope ( avem Victoria , Pirelli , Michelin si Continental ) , șasiu ( Sidex ) .

    • aia nu au treaba cu ce vorbim noi aici. vrei sa le nationalizam fabricile pentru uz militar sau cum ? noua ne trebuie fabrici de profil militar detinute sau co-detinute de stat

  11. Am mai scris acum un an ca proiectul asta nu se va face niciodata, va mai dau o data in scris, ca sa ramana. Chiar si la 600 si ceva de bucati (in special tinand cont de variantele constructive) costurile de proiectare sunt exagerate, daramite acum cand au mai ramas 400 si ceva. Ca sa nu mai zicem ca iti trebuie o ambitie de tip indian sa te bagi all in pe baza unor desene (fie ele si 3D, facute profi).

    Occidentalii au fost mereu priceputi sa speculeze firea umana in interesul lor iar treaba asta ca vezi draga doamne o sa ne ramana noua drepturile intelectuale ale transportorului si o sa exportam noi la greu e din aceeasi categorie cu margelele de sticla pe care le-au dat indienilor ca sa ia Manhattanul in schimb. Capetenia indienilor a capatat instantaneu prestigiu de la palmasi, cu totii au ramas muritori de foame intr-o prima faza, pe urma numai muritori. Pardon, cum se zice in guvern mai nou: decat muritori!

    Programul asta inerent va mai dura (agoniza de fapt) pana sa fie lansat cel putin in teorie, agonie in care se vor schimba acuze grele intre parti – iar tinand cont de faza cu santierul din Mangalia nici eu n-as avea prea mare incredere in guvern, intarziere care va face sa intre in plata cam toate celelalte programe mari de inzestrare iar ratele pe care le vom plati an de an pe patrioate, himars din ala cu 1-3 plinuri de munitie si restul de 36 de avioane care vor face sharing la 50 de rachete o sa fie cuiul final in cosciugul carutei blindate mioritico-teutone. Ceea ce e bine fiindca nici nu-ti trebuie la defilare 600, da-le dreaq ca 12-24 ajung!

    In final (adica pana prin 2035, sa va dea cel de sus sanatate sa ii apucati) o sa facem 600 si ceva de transportoare cu GD, adica in loc sa avem o licitatie ca lumea cu 3-4 fabricanti mari, sa le testam produsele si sa alegem o oferta buna tehnica si economica noi am vrut sa ii dam placinta lui Rheinmetall si a iesit GD in loc. Probabil ca per total o sa ne alegem cu un produs mediocru (apropos de profetii, chiar nu vad o turela de top pe P5 din simplul motiv ca armata nu este interesata absolut deloc sa poata lupta ci doar sa aiba un alibi de existenta pe timp de pace si de inexistenta pe timp de razboi) iar cele 600 de bucati ne vor costa cu 30-50% mai scump decat daca negociam un program coerent de la inceput.

    De fapt in finalul finalului o sa zicem bogdaproste ca le avem si pe alea si ca unde s-a dus mia merge si suta. Si o sa radem de india, bulgaria si albania, dar asta numai daca avem noroc ca in 20 de ani e posibil sa emigram si pe acolo.

    • „proiectul asta nu se va face niciodata”

      Sa presupunem ca Agilis va fi un esec. Ramane totusi in discutie viitorul uzinei de la Moreni, uzina care nu a vandut niciun Saur.

      • Saur nu au vandut din cate tin minte ca am citit si pe aici si pe alte surse pentru ca nu au vrut cei de la MApN. Sau am retinut eu gresit?

      • Nu este nimic de discutat pentru ca nu exista niciun viitor. Uzina aia nu are nici oamenii si nici dotarea sa produca un transportor de top si nici dorinta sa-si foloseasca oamenii si dotarea din acest moment ca sa produca ceva util si vandabil in profit (nu neaparat ceva militar). Este inca o gaura neagra tinuta pe perfuzii de stat pentru beneficiul direct al catorva zeci de incompetenti pusi politic in CA sau in conducerea executiva si care asigura un ajutor de somaj mascat altor 2-300 de oameni care iau un venit foarte mic in schimbul linistii personale. Printr-un miracol maine sa intre in productie un transportor modern oamenii aia trebuie scoliti de la 0 iar dotarea tehnica probabil inlocuita macar 90% asta daca nu vrem AKM-urile sub diverse nume pe care le tot scoate cercetarea industriala romaneasca din anii 50-60 si pana astazi. Ce nu stiu sigur este ce fel de poligon de incercari au, daca e ceva deosebit asta ar fi cam singura chestie utila din fabrica aia.

        In general, NU poate sa ma convinga nimeni ca Rheinmetall, GD sau oricare alta firma de top de afara sta in moreni sau umb si n-ar putea sa-si faca o investitie greenfield cu mult mai eficienta. Statul ar trebui sa puna conditii de calitate/performante pentru produs, pret maximal admis si de integrare a productiei si mentenantei in economia romaneasca (indiferent de forma de proprietate) IN CONDITIILE RESPECTARII CALITATII SI PRETULUI si nu sa faca nu stiu ce joint venture cu strainii insa prin asta si-ar pierde sute de posturi bine platite pentru politruci si rudele lor. La spolierea asta sunt partasi involuntar si aceia care nu inteleg ca fudulia ceausista de a le face noi pe toate si a fi noi multilateral dezvoltati a fost un faliment economic total iar productia cu orice pret nu inseamna aproape niciodata progres.

        Numai in lumea a 3a auzi din astea gen „dom’le eu stiu sa fac numai avioane si daca statul nu-mi da bani sa fac avioane in legea mea eu nu mai fac nimic”. Zeci de companii gigantice din lume s-au reinventat de n ori, si-au schimbat complet productia si filozofiile ca sa progreseze numai la noi toti ciumpalacii de la stat ar sti sa faca avioane dar daca nu li se da bani sa faca avioane nici un gard mai ca lumea nu sunt in stare sa produca.

        • „Uzina aia nu are nici oamenii si nici dotarea sa produca un transportor de top”

          Saur 2 era totusi un transportor nou, de acelasi nivel cu Piranha IIIC.

          • @musoiu
            Cine zice ca era la nivel P3? De ce nu la nivel BTR 4?

            • „De ce nu la nivel BTR 4?”
              BTR 4 a fost testat in lupta, de aceea nu l-am comparat cu Saur 2.

              http://www.armyrecognition.com/june_2014_global_defense_security_news_uk/ukrainian_btr-4_8x8_armoured_personnel_carrier_used_during_anti-terrorist_operation_in_sloviansk.html
              „“The armor of BTR-4E sustained the direct hits from various weaponry types, including large caliber machine gun and self-operated gun. Counter-heat side screens protected crew against several hits made from manual anti-tank grenade launcher.”

              • Si atunci ai decis sa il compari cu ceva mai bun. Faina treaba..
                Am crezut ca vreo comisie de specialisti l-a testat si a zis scurt: ”Piranha IIIC, nu ni-l trebe..”
                Acum mi-am dat seama ca numai matale ai fost..

                • M-a prins spamuul! Help please! Unlock me!

                • „Si atunci ai decis sa il compari cu ceva mai bun.”

                  https://www.youtube.com/watch?v=kRs-NtFJ6gQ

                  „Transportorul blindat Piranha, destinat operaţiunilor din Irak, nu are un blindaj corespunzător „

                  • Btr4? Ala cu crapaturi prin el?! Pt Iraq?
                    Zice youtube ca P3 stincks? Atunci e o sursa credibila..

                  • A) Saur 2 era totusi un transportor nou, de acelasi nivel cu Piranha IIIC + Transportorul blindat Piranha, destinat operaţiunilor din Irak, nu are un blindaj corespunzător = de ce ne-ar trebui ceva inutil inca din start?

                    B) Softronic face o rama electrica rezonabila ca performante si la un pret ok. Problema este ca poate fabrica 1 pe an. La fel si la locomotive, sunt ok pentru pretul lor, se fac cateva pe an.

                    C) Care este puterea de negociere a moreniului pentru componente si piese de schimb si care este puterea RM sau GD? Daca moreniul alege un motor EOL pentru ca este mai ieftin iar peste 10 azi iti zice Cat ca nu-ti mai da piese pentru el cine raspunde?

                    D) Cat de usor este sa evaluezi fiabilitatea unui produs nou fabricat de o uzina cu experienta minima in domeniu? Va zic eu: e foarte usor, sunt sanse de 99% ca produsul respectiv va suferi de toate bolile copilariei cunoscute si de cateva inventate doar pentru el. Ma rog, decat pentru el.

                    E) Cat de usor este in Ro sa escamotezi la nivel inalt politico militar deficientele unui produs cumparat de armata? Eu zic ca nu e foarte greu daca exista vointa. Ce se intampla daca peste 5 ani se dovedeste ca blindajul este supraevaluat si duce mult mai putin? Pe de alta parte care sunt sansele ca un produs care se vinde la nivel mondial sa aiba asemenea probleme?

                    F) As putea sa mai scriu dar nu are sens, cea mai mare parte dintre romani sunt prea convinsi ca noi nu facem „lucruri” pentru ca „nu se vrea” sau, si mai bine, „pentru ca nu suntem lasati” si prea putini inteleg realitatea ca am fost, suntem si o sa ramanem daca vom continua pe linia autarhismului si victimizarii o tara profund subdezvoltata in general si inca si mai subdezvoltata industrial daca ne raportam la media tarilor civilizate. Daca vrem sa traim in bula noastra putem fi cei mai tari ca oricum nu ne costa nimic vorbaria goala.

                    • „o uzina cu experienta minima in domeniu?”

                      https://www.rumaniamilitary.ro/o-vizita-la-moreni-o-experienta-deosebita
                      „Dupa cum stim cu totii Moreniul este principalul producator roman de tehnica blindata pe roti, avand la activ peste 13000 de TAB-uri, in diferse configuratii, TAB-uri care pe vremuri faceau fala exportului romanesc de tehnica de lupta. Faimosului TAB-uri romanesti, TAB 77, 79, sau Zimbru precum si mai contemporanele SAUR 1 si 2, sunt construite aici, iar acum cei de la Moreni au in dezvoltare programul national TBT 8×8.”

                    • Moreni au fost producatori nu conceptori de tAB-uri. Doar SAUR1 si Saur2 au fost un inceput de drum in conceptie, inceput mai mult decat decent, tinand cont si de ce sume au fost investite.
                      Si sper sa aibe sansa sa continue, retehnologizati, in parteneriat si cu bani suficienti.

                    • Eu credeam ca suntem oameni seriosi, se pare ca nu e asa. Si aia de la cugir sunt la fel de calificati incat orice arma noua incearca le iese tot akm din anii 60.

                    • Nenea Musoiu, actualizeaza-ti si matale ceasu’.
                      13000 de BTR60PB licenta sovietica? Cateva TAB77, aka BTR70, neshte TAB C79, tot de inspiratie BTR70, dar ceva mai scurte si, of course, 100% conceptie proprie, Zimbru, cunoscut ceva mai bine ca BTR80..
                      Care din astea de mai sus e ”fala”? Adica ala suta la suta de conceptie proprie si nu licenta?

                    • Domnule Radu, Saur 2 a fost ceva nou, o despartire de vechile TAB-uri sovietice.

                      https://www.rumaniamilitary.ro/saur-2-o-necesitate
                      „SAUR 2 poate indeplini un rol important in Fortele Terestre Romane, chiar daca peste cativa ani un nou concept, si anume TBT 8×8, va fi gata de productie. Saur2 este astazi complet omologat si gata de lansare in productie iar Armata Romana resimte o nevoie acuta de a-si inlocui cat mai curand macar o parte din parcul nefunctional, mare parte format din transportoare TAB-71 (700 de bucati, pe hartie) si TAB-77 (162 de bucati).”

                    • Domnule Musoiu mai incerc o data cu subiect si predicat ca altfel e mai greu: moreni este un nimeni pe lume, daca eu am srl si asamblez 5 calculatoare pe luna asta nu inseamna ca intel imi vinde mie direct procesoare sau daca ii pasa lui intel daca eu am nevoie de i7 sau doar de i3 sau daca as mai vrea sa ramana nu stiu ce socket pe placile de baza sau sa se schimbe.

                      Moreni este un INTEGRATOR pentru toate componentele esentiale mai putin cutia blindata, are o MINIMA expertiza pe partea de proiectare si are putere de negociere 0 BARAT atat in relatia cu marii furnizori cat si cu beneficiarul, adica mapn si/sau guvernul. Daca i-ar tari RM prin tribunale internationale pe astia (mapn/guvern) le-ar lua si chilotii de pe ei si asta este inca un motiv pentru care proiectul asta nu va trece de faza de VRAJEALA, numai ca acum trebuie sa gasim o modalitate politicoasa sa le zicem nemtilor ca am gasit pe altii si ca nu e vina lor dar nu se mai poate. E o chestie de agonie, pana la urma o sa plece ei singuri ca astia din Vest pierd timp si bani pe termen limitat nu ca noi non-stop.

                    • Probabil offtopic:
                      Softronic poate face 5-6 rame pe an, dar nu are comenzi.

                    • Musoiu, lasa-i in plata Domnului.
                      Nu se pricep la transportoare blindate, vezi ca unii raspund la bascalie .
                      Nici nu stiu de ce au ales un for cu specific militar pentru a denigra, , puteau sa mearga la fel de bine pe unul de masini , si sa spuna ca Loganul pute .
                      Au fost produse transportoare blindate sub licentele BTR-60 si BTR-70 pentru export ,cu mecanica lor .
                      Versiunile locale nu sunt cele sovietice , nici pe departe
                      Hai sa luam cazul TAB-71,original ., cu motoare cu aprindere prin scanteie .
                      Motoarele originale de 90 CP au fost inlocuite cu motoare SR-225 , ( o modificare a SR-211 ) .
                      Instalatiile de racire si ungere folosesc elemente SR-114 si SR-131 .,
                      Ambreiajele tip SR-114 .
                      Cutiile de viteze tip SR-132 modificate , cu cutiile prizelor de putere montate pe ele redimensionate.
                      Reductoarele- distribuitoare tip SR-132 .
                      Elementele de comanda a sistemului de franare tip SR-114 , partea de actionare asupra rotii tip SR-132 modificata ( tamburi etansi etc ) .
                      Transmisia a fost modificata pentru a re3zista la noile solicitari .
                      Toate aceste elemente sunt mai grele de cat cele originale. Carcasa blindata nu este cea de BTR-60 PB , , pentru ca a trebuit modificata , recalculat centrajul, modificata suspensia etc.
                      Turela se vede de la inceput ca este alta .

                      Dar nu este vorba doar de adaptarile la componentele auto locale .
                      Din URSS s-a primit doar documetatia dimensionala , nu si tehnologia , plus ceva specialisti care au fostmai mult observatori decat de ajutor ..
                      Tehnologiile de sudare si detensionare dupa sudare au fost realizate local .Otelurile de blindaj la fel .
                      Chiar daca nu au fost puse la punct la Moreni, uzina are aceste tehnologii .
                      Chiar daca transportoarele au fost proiectate atunci la Bucuresti , multe modificari s-au facut pe plan local , la Moreni .Auu fost si esecuri, a fost un lot refuzat de RDG , dar din asta au invatat ceva,pe urma nu au mai avut probleme. Adica au acumulat experienta, know-how, cum vrei sa-i spui ., Astfel incat au reusit sa proiecteze singuri SAUR-ii .

                      Ti se spune ca nu conteaza Moreniul, ca e insignifiant ? Ca face doar asamblare ?
                      Dar un contract de dotare a armatei e important ,iar armata, guvernul trebuie sascoata in valoare valoarea uzinei .
                      In cooperarea cu ACTTM s-a vazut ca de mizeria de finantare pe care au primit-o , au reusit sa gasesca solutii care sa puna in valoare uzina .

    • M-ai uns la suflet ! PERFECT SCRIS !

  12. Piranha V in cele 6 variante e batut in cuie.
    Dar daca teutonii fac capricii , exista finlandeza Patria.
    -Transportor amfibiu.
    – Variante diverse , la alegere.
    – E si la baza transportoarelor poloneze.
    – Avem o unitate de lupta in comun cu polonezii.
    Nu ne face rau deloc sa avem transportoare pe aceiasi baza tehnica.
    Interopelabilitate , piese de schimb in comun.
    BAZA COMUNA DE ULTERIOARA COLABORARE ROMANO- POLONEZA in domeniul cercetarii-proiectarii militare.
    Ne face rau ?

  13. O colaborare cu Polonia ne-ar face numai bine…

  14. Alea 3 Piranii de ziua nationala aduse special in ce configuratie sunt?

  15. ce ”produs” au cei de la GD ca transportor amfibiu?

  16. Imi amintesc ca l-am vazut Dobritoiu in discutie cu Fifor la TV. Acest ministru garanta ca Reinmentall nu va veni aici sa fabrice nimik. Era atat de convins de ce zicea incat imi era clar ca stie ce spune. Practic lasa de inteles ca nu poate spune la TV ce stie dar nu va iesi cu nemtii sub nici o forma.

    Se confirma

  17. Unul dintre cele mai importante bloguri militare rusesti a publicat un articol destul de amanuntit despre achizitia asta (au folosit o foto a lui „Lulian Lamandi” :))) ). Interesante comentariile.

      • nu pun linkuri la bloguri rusesti. search bmpd livejournal

        • pai e pentru informarea noastra, doar nu faci reclama

        • Nu-i nici un comentariu. Saracu Iulian 🙂 .

          • 21 de comentarii pana acum.

            unele gen „De ce această țară cea mai săracă a Uniunii Europene această tehnologie costisitoare?

            Înțeleg – nu este nevoie, forțat să cumpere.
            ( Răspundeți ) ( Thread )

            voloboi
            2018-01-13 08:49 (UTC)
            Nu mai este cea mai săracă. Aproape la nivelul Rusiei și de două ori mai bogat decât Ucraina!
            ( Răspundeți ) ( Parent ) ( Subiect )”

            trollii lor „Țiganii așteaptă. În curând va exista ceva pentru turci să se predea.”

            da, stiu, google traduce excelent in romana :))) , asta am la indemana acum

            • Foloste-l pt. tradus in engleza, e mai suportabil. Pt. româna nu stiu de ce s-au obosit Google, nici ca putea sa dea fail mai mult.

              • Oricum, nu ar trebui sa iti vremea cu ei. Ideologia lor e primitiva: mi-e frica de tine sa ti-e frica de mine, nu cunosc calea de mijloc.
                Realizezi ca pana la urmatoare nava cu oi care sa le scufunde ceva, nu se vor dezmeticii. Practic ne aplica noua ce se plangeau ca le aplica americanii lor: Desconsiderare.

            • a fost amuzanta partea cu saracia. la ei le ridica nivelul niste magnati si resursele, dar altfel sunt praf.

  18. Off topic.
    Maicuta Rusie si-a cheltuit rezerva de bani iar din data de 01.01.2018, se foloseste de fondul de pensii pentru a-si asigura banii de care are nevoie pentru institutiile sale.Nu este situatia prea grozava in Russia.
    http://www.rfi.ro/economie-100506-ramasa-fara-bani-rusia-ia-din-fondul-pentru-pensii

  19. Eu unu nu am incredre nici in nemti nici in olandezi (mai bine zis golandezi). Eu am stat in olanda cativa ani, iar acum in germania. Mitul ca nemtii sau occidentalii sun seriosi nu este valabil pentru toti. Nu toti sunt seriosi si corecti. La munca nu toti nemtii isi rup carca cu munca. Majoritatea freaca ,,menta” cum se spune pe la noi. Plimba hartii la greu si stiu foarte bine sa se prefaca ca muncesc. Ca nemtii cer o gramada de bani pt nimic nu ma surprinde. Eu cred ca contactul il semnau daca avea Iohanis majoritate in parlament. L-ati vazut si voi pe Iohanis ca nu se implica mai deloc in ceea ce priveste ce face PSD&Company. Doar cateva declaratii si atat. Asa sunt nemtii. Nu le place stresul si sa se lupte. Vor sa traisca mult si bine si cat mai mult in concedii (exact ce face El Presidente). Asta ca nemtii vor face si vor drege, nu cred, sper sa ma insel.

    • Hai sa fim realisti, daca era totusi asa, Olanda era 2/3 sub apa, umbland in saboti de lemn iar Germania doar o adunatura de Landuri sarantoace. In schimb Olanda a fost mereu ”Carausa marilor” iar Germania dupa 2 colapsuri (razboaiele) duduie economic.
      Poate ar trebui sa luam exemplu ?
      P.S. E o vorba: Greseste nu cine cere, ci acela care da. Ma zgarie pe creier formulari ca: Nu suntem lasati si altele asemenea. Daca ai coloana nu te apleci dupa alti

    • haide sa lasam prosteala deoparte.. nu este nimix altceva decat incompetenta crasa + jox subtil a serviciilor ruse de a tine Romania sub potential militar si economic prin polic.deci….cu alte cuvinte…. Russia are Romania fara a trace un glontz….:(

  20. Pacat ca tot le-au ramas cam 20 % din el. Era de asteptat. Sper numai ca ultimele cresteri de pret la petrol sa nu ii relanseze.

  21. Ne intoarcem oarecum la pardigma romanului neprihanit pe care strainul profitor vrea sa il arda. Foarte buna logica asta, as spune ca si cei de la dacia ar trebui fugariti din tara cu bata. Parca mi dor de 1310-le ala cu ce ce avea sticker prin anii 2000 „”cu injectie” parca era a 9-a minune a lumii.
    Am mai spus pe site, chiar nu mi se pare nimic aberant la solicitarile nemtilor si zau nu pricep cum am ajuns la concluzia ca nu-s seriosi. Speram ca legatura cu nemtii sa aduca mai multe dimensiuni ale economiei germane in Romania. Poate trebuia sa citim suma aia ca si investitie cu bataie lunga.
    Daca tot vorbim de seriozitate, suma aia este garantia si contraplata a 28 de ani de imbecilitate politica de care cam orcine prin europa s-a saturat.Probabil li s-a urat si nemtilor dupa episoadele mercedes-aro, mercedes trucks-roman de prin anii 90 si exemplele continua. Daca ma pricepe careva de aici sustinatorul Angelaei promit sa vin cu acelasi atitudine si cand, peste ani, un producator de serios naval va cere 50% avans la corvete, asta dupa ce zilele astea nea Tudose asta tocmai a zis ca ar vrea sa nationalizeze santierul fix inainte ca Damen sa faca o oferta.
    Sau vroia cineva ca Agilis sa apara pe bani nemtilor ca romani, factorul de decizie romanesc nu romanul de rand, sa strambe din nas inca 5 ani? Economia mondiala nu merge pe manele.
    In alta oridine de idei ma bucur pentru proicetul cu GD. Abia astept sa va un transportor „made in Romania”.

    • VW gate si motoarew diesel iti zice ceva?

      • Da imi zice destule. Imi zice ce insemna in SUA sa indraznesti sa vinzi ceva fara ca specificatile sa fie exact cele pe care tu le scrii. Vad ce inseamna un stat care isi protejaza cetatenii. In egala masura a fost o oportunitate pentru industria americana automotive sa primeasca un ajutor nesperat in raport cu cea europeana.
        Scandalul in sine a fost un fisss si o contradictie in termeni. Te scandalizezi pe cateva grame de co2 in plus in conditile in care tu produci motare de 7.5 pentru masini de familie?
        In alta ordine de idei nu le plang de mila nemtilor, mi ciuda pe romani. Iara credem ca investitile strategice cu evolutii pe 20-30 poate chiar 50 de ani se fac cu 10 lei si un cico la colt.
        Sunt curios in schimb ce va presupune relatia cu GD si inspre ce va evolua. Daca ne oprim la 227 transportoare, inchidem linia, si facem mantenanta…. ne meritam soarta.

  22. For good friends from Romania

    You have to understand some things about purchasing an APC.

    1. You have to buy more money for vehicles because you wanted to produce Piranhas in UMB. Danes haven’t decided to produce own APCs so they paid less money for them. But of course production in own country is much better than importing ones.

    2. You should pay these 234 mln € for AGILIS’ R&D because it’s only R&D.

    We will buy in the same way for research of 360° radar, Skyceptor missile and possibility of having an own brick in IBCS for Patriot. Americans don’t have these things but they will. We could have bought around 100 Patriot launchers from Germany for 800 mln $ and then modernize them some years ago. It was offered for us by Germans. But we are looking into the future, not the present like you, we want to be independent of Americans in these things and we want to decide in these things. Because we know that Americans are masters of rinsing you and us. And we (still) believe that it could be possible to be independent of them.

    And in your case it is the same about Piranha V and AGILIS. Rheinmetall is making the similar program for us but the subject is not an APC but a new generation MBT. We can take that if our politicians are interested.

    • @Zadlo: I doubt we will pay more to produce them at UMB, since labor is cheaper here and most material costs are the same. But there is an unknown (and non-recurring) cost of retooling the factory, which is in bad shape.
      The 234 mln euros can’t be only R&D. Most of the R&D for the hull is already done by Moreni, the engine, transmission and turret will be off-the-shelf. There is a significant cost for the prototypes, but I believe it’s far less than what the Germans are asking. Maybe the 234 mln euros include some technology transfers and retooling of the production line?

      • C’mon, we don’t know if the Moreni hull fits the engine and drivetrain. There is redesigning to be done. And remember, the turret is also slated to be made here, and includes both high-end electronics (which we don’t have, at, least, not these specific systems) and autocannons (which, again, we don’t produce anymore; retooling).

        • New generation MBT? I wonder if the Romanian Leadership will take some notes from this situation. Romania still „proudly” operates T55s.Of course we have some relatively modern tanks like the TR85m1 but the t55 still remains in active service in small numbers at battalion level.I don’t think this situation is acceptable in 21 century warfare.
          I’m hoping that out of our relationship with RM the outcome will be not only an APC but also in a medium time frame a new MBT.
          We should def. pay the 234 mil…

  23. Contractul pentru transportoare s-a semnat la ambitie chioara, fara nicio preocupare pentru offset, development, logistica viitoare sau posibilitati si ramificatii pe orizontala industriei de profil din RO.
    Pur si simplu tac-tu mare Tudose le-a aratat factiunii Dragnea ca poate sa faca ce vrea pixu’ lui cu diverse contracte si prostimii ca isi face treaba si tine cu, vezi Doamne, tara. Din acelasi rahat ca si aberatiile contra bancilor imperialiste jefuitoare,si din acelasi retetar cu santierul naval propietatea statului care va face portavioane romanesti si battlesipuri intergalactice la care vor suda flapsurile si suflatoarele de vid limita diversi Dorei mioritici.
    Pornind de la ipoteza asta rezulta ca programul cu Piranha V se va rezuma la aducerea unor carute prost inzestrate si cu defectiuni structurale, cum s-a mai intamplat, si la prelungirea agoniei UMB, un loc unde n-a calcat in viala lui picior de linie de ASAMBLARE de transportor, d-apoi de productie.
    Chiar nu vede nimeni ca e o chestie heirupista facuta la ambitie si fara nici un fel de finalitate? Ce finantare credeti ca va primi un contract semnat ostentativ?

  24. Totul este la nivel politic. Conducerea actuala a tarii s-a hotarat ca acest proiect nu aduce bani acum, deci niciun beneficiu pentru ei, ci este nevoie de investitii, deci niciun beneficiu pentru ei! Astfel s-a semnat contract cu General Dynamics. Se castiga niste bani pe loc.Plus ca este firma americana, deci ne punem bine cu ei (win-win situation).
    Cat despre nemti, evident ca au vrut cota mare, ca doar nu faceau pomana cu noi, si-au vazut interesul. Probabil, proiectul ramane in picioare doar ca sa nu-i suparam prea tare. Daca ramane in picioare, ne putem astepta la o intorsura a proiectului, incat sa se ajunga doar la asamblare de piese, nicidecum productie la Moreni. Deci zero investitii in dezvlotarea tarii.
    Proiectul va fi taraganat in continuare la nivel politic, pana va ajunge la dizolvare.
    Intentiile initiale ale Rheinmetall si Automecanica au fost bune: dezvotare si productie a unui produs nou, de calitate. S-a muncit mult pentru acest proiect si se munceste in continuare, pana cand pica si ultima reduta. Totul tine de bani si de politic.

  25. Când ma uit la autobuzul ăla din poza stau și ma întreb cum va putea transporta trupe? Sau pana unde va transporta trupe, ca de ajuns in prima linie, in răsărit, cam greu! Vehiculele astea sunt utile acolo unde inamicul lupta in papuci și au praștii de maxim 12mm. Cam greu de crezut ca un astfel se vehicul se poate apropia de linia frontului in est pe timp de zi. Nici nu plutește, nu are nici senila și este și înalt ca plopul!

    • Toate armatele serioase au in dotare si se doteaza in continuare cu transportoare blindate.
      Si intr-un conflict nu trimiti transportoarele de unele singure pe linia frontului. Sunt multi factori de luat in calcul cum si daca utilizezi o anumita categorie de arme intr-o operatiune militara.
      Cert este ca transportoarele au rolul lor si ca armata are mare nevoie de ele. Si pui pe ele un tun de 35 mm, niste rachete Spike. Cat sa mai tragem de vechiturile de tab-uri de pe vremea cand era coana ceausescu virgina?

      • Daca ii pui rachete Spike presupui ca se va intalni cu un tanc sau cu un blindat mai de soi. Ori, daca in fata tancului apare un autobuz din asta cu doua etaje, cat de neinstruiti trebuie sa fie ciolovecii ca sa il rateze.
        Nu pricep de ce trendul este spre expandarea acestor transportoare in toate planurile. Imi imaginez ca ar fi fost mult mai util ca inaltimea unor astfel de vehicule sa fie cat mai redusa.
        In tara asta chiar nu se poate incropi un colectiv care sa reproiecteze vechile taburi, care au facut razboiul rece si altele locale. Importate motoare noi, importata electronica si armamentul (daca nu suntem in stare sa avem un arsenal). Pana una alta inca mai avem niste fabrici de laminate si sudori..
        Cand ma uit la acest P5 parca vad elefantii lui Hannibal. Doar ca aceia au produs ceva surprize macar la inceput..

        • Transportorul nu e vanatori de tancuri, trebuie sa transporte infanteria pe campul de lupta, sa ii sustina de aproape impotriva infanteriei inamicului si abia in ultima instanta sa lupte impotriva blindatelor inamice (daca au cu ce, rachete AT sau tunuri de calibru mai mic) Si chiar asa le zic unii: „battle taxis” sau „battle buses”.
          Distinctia intre un transportor si un vehicul de lupta al infanteriei e data tocmai de armamentul pe care il cara si de gradul de protectie suplimentara. Si majoritatea transportoarelor sunt pe roti si MLI-urile pe senile, desi nici asta nu e o regula.
          Legat de vechile taburi… sa reproiecteze ce? Sa iasa tot un „autobuz”? Taburile vechi sufera din punctul de vedere al protectiei si modalitatii in care se face ambarcarea si iesirea din vehicul. Sa nu mai amintesc de scaune suspendate, aer conditionat, ergonomia generala etc…

          • reproiectarea BTR-80 a dus la SAUR1, iar SAUR 2 este o evolutie ai semnificativa.

            • Saur 1 e o struto-camila, au pastrat corpul clasic, dar iau pus usile alea gen MLI. Si e STANAG Level 1. In cazul lui imbunatatirea e marginala, nu merita la momentul respectiv achizitia, pastra prea multe dintre „genele” parintelui initial. Astea au fost limitele „reproiectarii”.
              Saur 2 e altceva, are rampa de acces in spate, motorizare mult mai puternica (326hp vs. 275 hp), dar doar STANAG Level 2. La el nu regasim reminiscente atat de pregnante ale BTR-80/B 33 Zimbru.

              • Rusii introduc propun ceva similar lui Saur1: BTR-87, un BTR_80A/82A modificat.
                https://www.rumaniamilitary.ro/btr-87-un-fel-de-saur1

              • ” Saur 1 e o struto-camila, au pastrat corpul clasic ”
                Total neadevarat ,cutia blindata ( cutie blindata in manuale , barca blindata in limbaj tehnologic ) este total alta .
                Trebuia sa fie diferita , intrucat este autoportanta La derivatele din familia BTR in spatele camerei energetice ( compartimentul motor ) se gaseste propulsorul prin jet de apa , care a dictat forma structurii autoportante din acea zona .
                La SAUR 1, motorul se gaseste in fata , care a determinat realizarea unei cutii blindate autoportante total diferite , cu toate ransforsarile aferente pentru fixarea ferma a motorului, cutiei de viteze , cutiei de distributie etc.

                „Saur 1 e o struto-camila, au pastrat corpul clasic”
                Total neadevarat , usile gen MLI sunt in constructie cheson, sunt de fapt rezervoare de caburant .Cele de pe SAUR au doar rol de protectie balistica .

                Nu stiu de ce faci astfel de afirmatii nedocumentate , si nici nu este pentru prima data :
                https://www.rumaniamilitary.ro/ks-12t#comment-289287

                • Stiu ca are motorul in fata, cand spun ca au pastrat corpul clasic ma refer la felul in care arata din exterior.
                  Usile sunt clar de inspiratie MLI, ca vrei sau nu vrei. Le-au eliminat functia de rezervor si au venita cu aceasta solutie „noua”, in conditiile in care toate transportoarele similare de generatie mai noua au trecut la solutia usii tip rampa. Din start un produs invechit, tehnologic si ergonomic. Fa diferenta intre interiorul unui SAUR 1/2 si cel din Pirahna III sau V.

                  • La demonstrator nu e obligatoriu sa-i pui usi rampa, mai ales daca nu ai cel putin un client cu preferinte clare. In plus, obtii mai repede un produs functional cu minimum de fonduri. Usa rampa nu e ceva necesar la testarea unui vehicul. In plus, nu are doar avantaje, ci si dezavantaje. Unii au integrat in rampa si usa clasica, ca sa nu depinda doar de rampa.
                    Si altii au folosit usi si nu e nici o legatura cu MLI: BAE Systems Alligator:
                    https://www.youtube.com/watch?v=kcCZzwT1obs
                    Ptria AMV prezentat in Romania:
                    https://www.youtube.com/watch?v=0PYzYTlkneE

                    • Rampa de acces hidraulica e un „must have” in opinia mea, uite aici ce zicea un coleg legat de Patria AMV:
                      „Usile de acces m-au calcat rau pe nervi si i-am intrebat daca au auzit de trapa hidraulica! Cica se poate monta si o scara rulanta, daca asta vrem (GeorgeGMT)”
                      https://www.rumaniamilitary.ro/transportorul-blindat-patria-amv-asa-cum-l-vazut-noi
                      Ce vanzari are BAE Systems Alligator?

                    • si CV-90 are versiune cu usa si nu cu trapa. Eu ti-am dat doar un exemplu. Mai cauta si tu si ai sa vezi ca mai sunt.
                      Rampa aia hidraulica se poate bloca, atat inchisa cat si deschisa sau intredeschisa si nu e de dorit ca in caz de urgenta sa nu o poti deschide. Inclusiv cu SAUR2 e o filmare in care ruleaza cu trapa deschisa, defecta.
                      In plus modul in care coboara poate fi destul de lent si sa-ti expuna trupa. Cauta sa vezi ce spun si militari care au folosit APC-uri. Vezi la 12:10
                      https://www.youtube.com/watch?v=Y62uKXb_nH4&t=354s

                      In fine, doar am subliniat ca n-ai nevoie de trapa pentru a avea un prototip testabil, e mai mult pt. PR si exista intotdeauna de a adauga la cerere, fara probleme. Saur 1 si 2 sunt doar prototipuri iar Saur 2 are trapa.

  26. Am aflat de Marder dintr-o revistă Modelism, cu mulți ani în urmă…prin 2000 am avut ocazia sa îl văd si de aproape. Nu degeaba îl înlocuiesc nemții cu Puma, e un proiect al anilor ’70, fără AC, guri de tragere pe laterale etc…

  27. Parerea mea ar fii, in concluzie dupa toate cele citite, urmatoarea:

    Piranha 5 + Piranha 3 C( care, sa fim serios, nu putem sa-l comparam cu un TAB 77, BTR 70 etc.) = 227 + 31 = 258 tab-uri moderne.
    Ideea mea e urmatoarea, sa achizitionam, daca programul Agilis e mort, transportoare amfibii Patria AMV.De ce? Sunt o solutie d.p.m.d.v pentru ca majoritatea statelor il folosesc si chiar e bun pana la urma, are mobilitate ridicata, e amfibiu si are protectie STANAG 3 (putand sa-l upgradam la STANAG 4).Aceasta varianta ar fii una oarecum de rezerva pentru ca inca nu stim cu exactitate daca programul AGILIS continua, lucru pe care eu imi doresc sa continue.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *