Proiect 636.3 vs Puma Naval

2007_07_29_03

Alrosa, deocamdata singurul submarin al Flotei Marii Negre – Sursa: alrosa.net

Inca un episod din seria OPFOR, o continuare la “Razboaiele gazului“, despre modul in care Romania isi poate apara (sau nu) interesele in zona Marii Negre.

Consultand lista proiectelor de inzestrare pentru perioada imediat urmatoare, prezentata pe site-ul DpA, se constata ca singurul program naval aflat in desfasurare este cel referitor la dotarea elicopterelor Puma Naval  pentru lupta anti-submarin. Nu sint pe lista achizitiile celor 4 corvete multirol, a celor 4 vanatoare de mine si nici macar dotarea fregatelor T22 cu armament anti-nava, anti-aerian sau cu senzori noi, care ar trebui totusi sa fie urmatorul pas logic.

De pe lista misiunilor elicopterelor lipseste de asemenea componenta anti-nava, desi cu ceva timp in urma fusese emisa o cerere de informatii referitoare la asemenea rachete fara a fi insa urmata si de o achizitie.

Prioritatea acordata luptei anti-submarin ar parea ciudata daca nu am observa ce se intampla de cealalta parte a gardului, unde rusii lucreaza de zor si in relativa discretie la submarinele destinate Flotei Marii Negre. Planul initial era de a construi nu mai putin de 8 (opt!) submarine diesel-electrice din clasa Proiect677 Lada/Amur, inlocuitoarea clasei de mare succes Proiect877 Kilo, doar pentru dotarea acestei flote.

Lada urma sa fie un submarin complet nou, mai mic si mai silentios decat predecesorul sau, cu coca simpla (fata de cele duble, care sint standardul rus in materie la acest moment), puternic automatizat, cu echipaj redus si modul de propulsie AIP.

Daca planul ar fi fost dus pana la capat, chiar si la o disponibilitate de doar 50%, tot ar fi ramas de urmarit cel putin cate un submarin pentru fiecare flota NATO din Marea Neagra. Si asta ar fi cel mai bun scenariu, in practica singura flota NATO care ar conta la departamentul asta ar fi cea turca, celelalte fiind deocamdata prea inapoiate tehnic.

Cum berzei chioare ii face Dumnezeu cuib, submarinele nu au intrat in dotare conform planului, programul fiind amanat, clasa Lada lovindu-se de dificultati tehnice identificate in timpul testelor primei unitati, cel mai probabil la sistemul de propulsie, care nu a dat randamentul asteptat si la senzorii considerati ineficienti. Ca atare, Amiralitatea rusa a decis sa nu introduca in serviciu acest tip de submarin, inghetand constructia urmatoarelor doua unitati care erau deja in lucru. In lipsa de alternative, rusii au decis sa continue constructia clasei Kilo, intr-o versiune modernizata Proiect636.3 Varshavyanka. Desi nu la fel de avansat ca Proiect677 si nedispunand de optiunea AIP, Proiect 636.3 este mai fiabil, bazandu-se pe un model deja existent, cu problemele tehnice deja rezolvate. A fost semnat un contract pentru 6 unitati, toate urmand sa intre in dotarea Flotei Marii Negre. (Sursa)

Ultimele stiri indica chiar si o schimbare de atitudine fata de Lada, rusii gandindu-se serios sa reia constructia cele doua unitati existente din care una ar fi destinata aceleiasi flote, ridicand numarul total la 8 (un Kilo, Alrosa,  este deja in dotare). Cunoscand “performantele” industriei navale rusesti din ultimul timp este destul de improbabil ca intreg programul de constructie sa se desfasoare exact asa cum a fost planificat dar exista posibilitatea clara ca macar cele 6 submarine Proiect636.3 sa intre pana la urma in dotare, avand in vedere ca nu exista probleme tehnice de rezolvat ci doar cele de finantare. (Sursa)

Noile submarine rusesti sint anuntate ca fiind insarcinate in principal cu misiuni de patrulare, anti-nava si anti-submarin, fapt ingrijorator in sine pentru fortele NATO din zona, avand in vedere tehnologia moderna inglobata in Proiect636.3. Ce este insa cu adevarat amenintator estedotarea acestora pentru misiuni de atac la tarm, de fapt mult in interiorul teritoriului, prin ambarcarea rachetelor de croaziera Klub-S cu o raza de actiune de cel putin 300km, performanta atribuita cel mai adesea versiunii de export, versiunea pentru uz intern putand avea o raza de actiune mai lunga. Este foarte probabil ca submarinele sa devina principala forta de lovire pe uscat a flotei Federatiei Ruse in zona Marii Negre.

Pana acum, eforturile in apararea tarmului romanesc al Marii Negre s-au concentrat pe achizitia de radare aeriene sau de suprafata insa aparitia submarinelor lansatoare de rachete de croaziera reduce semnificativ eficacitatea acestora. Apararea bazei de la Mihail Kogalniceanu cat si cea de la Fetesti-Borcea ar depinde astfel de un sistem de rachete anti-aeriene neoperationalizat inca 100% si, in orice caz, depasit ca performante in versiunea in care se gaseste in dotare in acest moment.

Solutia cea mai rapida este dotarea Pumelor Navale pentru lupta anti-submarin, insa numarul prea mic al acestora nu e de natura sa inspire foarte multa incredere. La fel, performantele elicopterelor incarcate conform cerintelor misiunii sint necunoscute la acest moment, fiind totusi stiuta sensibilitatea Pumelor cu motoare Turmo la cresterea greutatii aparatului, rezultatul fiind reducerea semnificativa a razei de actiune. Dotarea cu rezervoare suplimentare, asa cum este preconizat sau schimbarea motoarelor cu unele mai puternice ar putea rezolva problema.

In orice caz, elicopterele ar trebui sa opereze deocamdata de la bordul unor nave fara aparare anti-aeriana sau anti-nava. Ce poate merge prost la planul asta?

Urgenta ar fi deci modernizarea echipamentelor de la bordul fregatelor si poate a celor de la bordul corvetelor, daca nu sint considerate complet depasite in acest moment.Cel putin pot functiona inca ca nave purtatoare de elicoptere si pot asigura o prezenta mai indelungata a acestora intr-o zona data. Desi problema luptei anti-submarin este in atentie de mult timp, dovada fiind achizitia fregatelor specializate britanice, nu s-au facut prea multi pasi in directia operationalizarii lor, poate si pentru ca a fost o perioada in care nivelul amenintarii nu a evoluat.

Daca pana acum apararea s-a bazat mai mult pe distanta, atunci ceva va trebui schimbat: in momentul in care submarinele clasei Proiect636.3 vor fi operationale, vom avea din nou granita comuna cu Rusia.

 

Tehnomil.net

3 comentarii:

  1. cu 4 elicoptere nu poti sa opresti 8 submarine…sunt curios cand o sa se mai auda ceva de corvetele alea…din nou spun, 4 sigma si am rezolvat treaba…sau cum a spus cineva pe aici…le rezolvam cu suedezii…facem un parteneriat si luam si corvete si submarine si gripen/viggen si luam si leo 2(mi se pare ca au undeva la 150 stocate), facem si parteneriat TBT si poate ne invartim si de un archer ceva….chestia asta ar merge facut, low cost, si cu olandezii: cumparam leo 2/Pzh 2000/F-16/fregate etc….in momentul de fata o astfel de afacere ar fi buna…un fel de all-inclusiv pe o durata de 5-10 ani in valoare de cateva miliarde

    • Degeaba venim noi cu planuri geniale… Nu subestima puterea prostiei unei multimi de prosti (Guvernul). Cata vreme acolo sus nu e cineva pentru tara nimic nu misca spre bine…

  2. Dar ista nui submarinul delfinul care sta din 96 pe dreapta deorece are probleme la baterile motorului??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *