„Lada” class ii spun rusii, „St. Petersburg” class l-au „poreclit” astia din NATO, dupa numele primei nave lansate. Teoretic, „Lada” este un submarin de generatia a patra (conform nomenclatorului rusesc) si este inlocuitorul clasei Kilo (si Kilo imbunatatit de le-au adus prin Marea Neagra). Ar trebuit sa fie o nava cu totul noua din cam toate punctele de vedere, o nava demna de secolul XXI.
Tot teoretic, Lada class a fost proiectata cu gandul ca acest tip de submarin sa devina coloana vertebrala a flotei de submarine diesel-electrice rusesti. Prima nava, „St. Petersburg” a fost lansata in 2004, a inceput testele pe mare in 2005, transferata Marinei Ruse in 2010. Constructia navei a inceput insa inca din 1997.
Planurile erau ambitioase, sase nave pana in 2015, opt nave in total, dar pe la mijlocul anului 2011, marina a anuntat ca aceasta clasa de nave nu va fi acceptata in dotare datorita unor grave si foarte multe probleme de proiectare.
Doar ca anul viitor s-a razgandit, astfel ca „Lada” merge mai departe si in 2018 primul submarin (prima nava nu va fi folosita ca nava de lupta ci doar pentru testarea si dezvoltarea de noi tehnologii) operational – „Kronstadt” a fost lansat la apa in santierul din St. Petersburg.
Directorul santierului naval „Admiralty Shipyards” – Alexander Buzakov – a declarat cu ocazia lansarii: ” Despite construction halts and money shortages, the submarine has been launched. It should be mentioned that this lag has allowed us to use the experience of building and utilization of the [type Project 677 diesel-electric submarine] ‘Saint Petersburg’. The Project 677 underwater combatant outperforms her predecessor, the Project 636 (Improved Kilo-class) diesel-electric submarine, in a drastic manner. We believe that the Project 677 will be the future of the Navy’s diesel-electric underwater component and hope for a large series of the submarines.”
De remarcat ca „Kronstadt” se afla in constructie de numai putin de 13 ani…
Urmeaza teste intensive, iar daca totul merge bine in 2019 nava va fi predata marinei.
Cea de-a treia nava – ” Velikiye Luki” – ar trebui sa intre in dotare prin 2021.
Noua clasa de submarine rusesti va putea folosi, pe langa torpile si rachete de croaziera poate chiar rachete anti-nava, va avea o raza mare (+6000Mm) si daca marina o cere, navele vor putea fi dotate cu sisteme de propulsie AIP, sistem care deocamdata se afla si el in teste.
Cu toate astea, „Lada” are un deplasament in imersiune mai mic decat cel mai mic „Kilo”, undeva la 2700 to. Viteza maxima in imersiune ar atinge 21 Nd. Ca armament principal, navele vor dispune de sase tuburi lans-torpila de 533mm. Fara lansatoare verticale si alte dichisuri, de unde rezulta ca VLS-urile pe submarine nu sunt deloc chiar atat de necesare.
Echipajul va avea „doar” 37 de membrii (fata de 90 la Kilo), de unde putem deduce ca nava are un grad ridicat de automatizare. Rusii declara ca noul submarin, la ca fel ca si inaintasul sau „Kilo”, va dispune de un invelis special (o tehnologie noua) care va ingreuna detectia submarinului aflat in imersiune de catre un sonar activ.
Din punctul nostru de vedere cred ca putem sta linistiti, Rusia nu si va trimite noile submarine in Marea Neagra ci, cel mai probabil, spre Pacific, Flota Nordului si Baltica.
Dar surprizele pot aparea oricand si de aici incolo necesitatea ca si Marina Romana sa aiba proprile ei submarine creste si tot creste.
Sa aducem aminte ca cel mai bun sistem anti-submarin este un alt submarin.
GeorgeGMT
Salut. Pai nu suna a vrajala de proasta calitate sa te lauzi cu un tip de submarin care e deja batran, unde a ajuns industria militara rusa. Important ca ai nostri sa se grabeasca si sa cumpere mai repede cele 3 submarine, dar sa fie noi.
Submarinul clasa Slava, nu este deloc batran!
Clasa KILO chiar si acum este un submarin ce tine pasul! Chiar daca este dezvoltat prin anii „80.
Eu vin cu o intrebare… legata de afirmatia asta:
„(prima nava nu va fi folosita ca nava de lupta ci doar pentru testarea si dezvoltarea de noi tehnologii)”
Sa inteleg de aici ca o parte din noile tehnologii dezvoltate, pot fi instalate inclusiv pe actualele submarine Kilo, din M.N. atunci cand acestea vor intra in revizii?
Asta ma ingrijoreaza! mai ales ca acest submarin, Slava Class, are un grad ridicat de automatizari. Sunt sigur ca o parte din aceste tehnologii, vor fi inplementrate pe Kilo.
tine pasul cu cine ? ca nici in anii 80 cand iesise din dana nu tinea pasul cu ce au vesticii
Tu ori ești troll ori habar nu ai nimic despre tehnica militară.
O observație. Ultima dată când s-au purtat lupte navale adevărate, acum vreo 75 de ani, principalul vânător de submarine a fost avionul, urmat de nava specializata anti-submarin, de regulă un distrugător sau un crucișător ușor. Pentru marea neagra cea mai fiabila soluție de sub-hunter micse pare cu elicoptere specializate cu baza la sol. De submarine avem nevoie că să băgăm în corzi flota de suprafață a potențialului adversar.
Poate ar trebui revitalizate cateva din batranele Lockheed S-3 Viking, spaima submarinelor sovietice.
pentru noi ar putea fi interesante niste mizerii din alea.
„a Lockheed Martin full scale fatigue test was performed and extended the service life of the aircraft by approximately 11,000 flight-hours”
„In June 2010 the first of three aircraft to patrol the Pacific Missile Test Center’s range areas off of California was reactivated and delivered. The jet aircraft’s higher speed, 10-hour endurance, modern radar, and a LANTIRN targeting pod allowed it to quickly confirm the test range being clear of wayward ships and aircraft before tests commence. ”
„In August 2015, a military program review group approved a proposal to incorporate 12 mothballed S-3s to perform ASW duties; the Viking plan will be sent to the Defense Acquisition Program Administration for further assessment before final approval by the national defense system committee. Although the planes are old, being in storage kept them serviceable and using them is a cheaper way to fulfill short-range airborne ASW capabilities left after the retirement of the S-2 Tracker than buying newer aircraft.[20] Refurbished S-3s could be returned to use by 2019.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_S-3_Viking
apropos, are acelasi motor cu A-10 🙂
care in versiunea „civila” CF-34 si variantele, are combustorul si alte componente (fara turbine) facute la bucuresti in partea de turbomecanica care a fost preluata de ge aviation engines
asta-i o VESTE FOARTE BUNAAA!!! 🙂
General Electric NG34
http://atwonline.com/aircraft-amp-engines/ge-aviation-working-ng34-replace-cf34
https://www.ge.com/sites/default/files/ge_david_joyce_presentation_06212011_0.pdf
La pg.9 / pg.12: A-10 TF34 upgrade
• 800+ engine potential
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_Passport
Cand vanarea suburilor se desfasoara deasupra oceanului da, e logic sa fie asa. Cand insa lucrurile se intampla in baltoaca numita Marea Neagra, cu n sisteme aa pe tarm si aviatie inamica superioara tie, lucrurile se schimba. Chiar crezi ca in acest context pot zbura linistite avioane/elicoptere asw patruland ore deasupra marii pana or depista un sub? Deasupra M Negre sunt prada usoara si imediata atat pentru aa din Crimeia cat si pentru rachetele aa de pe avioane. Si navele de suprafata sunt vulnerabile, dar lentele zburatoare asw chiar nu au nici o sansa.
ai si varianta UAV, in caz de zona fierbinte:
https://www.rumaniamilitary.ro/mq-9-reaper-la-campia-turzii
iar S-3 Viking nu e chiar asa de lent, dar nu e nici supersonic, ca nu e util si pierde mult din anduranta. Daca ai fi zid de Orion, as fi fost de acord, dar Viking-ul e mai mic si mai rapid.
P8 Poseidon e iar cam mare si scump pentru ce vrem noi:
” In November 2016, a Russian Su-30 fighter intercepted an American P-8 operating over the Black Sea coming within 5 feet of the P-8 and forcing it through its jet wash such that the American plane experienced „a 15-degree roll and violent turbulence””
Ca sa recitim chestii mai vechi:
https://www.tehnomil.net/2014/06/11/kilo-killer/
https://www.tehnomil.net/2015/09/13/kilo-killer-episodul-2/
https://www.tehnomil.net/2015/10/11/asa-i-cand-nu-ai-lucrul-tau/
@Marius , viteza Orion-ului e cam aceiasi cu a Viking-ului, dar Viking-ul e mult mai mic si cu doar 4 oameni in echipaj inclusiv pilotii iti face acelasi lucru ca si Orion-ul cu 11-12 oameni plus pilotii
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-3_Orion
In pus avioanele vor patrula in ZEE proprie si vor avea acoperire din partea aviatiei si apararii AA romane/NATO, iar daca lanseaza sonobuoy la limita ZEE acopera un spatiu mult mai mare si blocheaza accesul oricarui submarin.
n-as fi zis ca atinge 750km/h si Orionul… desi un exemplu ar fi si TU-95.
@Bloomberg,
doar ca flota nazista de submarine, din Marea Neagra, s-a incarcat de glorie, in WW2. Nemtii mult mai curajosi decat romanii, au atacat toate navele sovietice pe care s-au intalnit. Un tonaj de 45 000 tone DW
ce sa mai zic ca Un submarin face ceea ce nu face un avion… iti poate plasa 7-8 mine anti-nava, pe un culoar maritim, in fata Sevanstopolului, de exemplu, apoi pleaca. iar la 2-3 zile sau chiar 3-4 saptamani, o nava loveste acele mine.
http://www.ziare.com/economie/buget/guvernul-se-pregateste-de-concedieri-masive-in-aparatul-bugetar-unul-munceste-si-trei-pe-langa-el-stau-1533215
s-a terminat cu achizitiile militare.
Faza tare e ca inca nici nu am facut achizitii 🙂 exceptind faimoasele rachete.
Nu e foarte relevanta comparatia. Submarinele de atunci nu prea aveau capacitatea de a se vana eficient unele pe altele in imersiune. Acum au.
Dar un SOSUS la Marea Neagra ce are? Nu ar mai misca nici un rus fara sa stim.
Cred ca cei mai speriati de acest „formidabil” submarin sunt chiar rusii, mai precis, echipajele ce le vor opera.
Fraza zilei
lada class are se pare probleme cu silentiozitatea propulsiei si a intregului submarin,
de aia au fost necesare reproiectari majore iar primu submarin este doar banc de teste,
diferenta fata de kilo ar fi in primul rand legata de faptul ca este mono coca sau mono carena pe cand kilo este double hulled,
se pare ca va avea nou sonar si inclusiv sonar tractat,
mai multe fotografii inclusiv cu versiuni de interior
http://www.military-today.com/navy/lada_class.htm
apoi, unii zic ca ar avea din proiectare doua sisteme aip,
dar nu poate sta in imersiune totala decat maxim 45 de zile,
numere sonarului ar fi Lira,
https://www.naval-technology.com/projects/project-677-lada-class-project-1650-amur-class-submarines/
lira era in denumirea sovietica numele submarinului codificat de nato ca alfa class,
speram ca lada class sa nu fie din titan sau sa aiba un invelis din acest metal,
totusi, capabilitatile de a lansa oniks, calibr, etc. il fac o arma redutabila,
iar calibr astea ultimu model daca le lanseaza din Crimea pot face un voiaj pe la Constanta, dupa care sa treaca pe la nordu tarii, cu intoarcere prin capitala patriei si mai au resursa sa zboare inapoi la submarinu lansator,
asa ca radaru de pe corvete care se estimeaza cu raza sa de doar maxim 150-200 km este insuficient, trebuia unu cu raza de minim 400 km,
este adevarat raza mai mare ar insemna un consum cu mult mai mare de curent electric,
dar la armata, ma gandesc, ca un consum de curent mai mare este un detaliu nesemnificativ in raport de capacitatea de lupta,
Deci pe noi si cred ca pe bulgari, ne avantejeaza platoul supe plat din marea moarta, un sub trebuie sa mearga mult dus-intors numai pt. observatie sau lupta asta la zeci de metri adancime, adancime mica pt. un sub daca nu-i din ala stiintific sau recreerea si mai cred ca asta a fost si motivul ” ne -revitalizarii” Delfinului, zic asa si nu altfel adica inalta tradare cu arma submarina lasata fara serviciu.
in anumite perioade de mare calma, sigur se vede si la adancime, nu stiu sigur pana la ce adancime, deci si mai rau pt. un maestru al scufundarii.
Invers, pentru noi daca avem un razboi cu un sub al nostru nu-l avantajeaza deloc shalow waters ale noastre.
Deci radare si batul (racheta) sau doi in unul, radar si racheta aeropurtata pe avion recon ori heli fac casa buna perfecta cu apele noastre.
Deci si prin urmare un sub desconspirat e unul deja mort.
deci avantaj destul de mare pentru al nostru platou maritim, zic eu, usor de aparat, desigur sa (se ) intruneasca toate conditiile adica:
-radare speciale pentru mare/ ocean, micro-wave si aerian;
-si vectorul, rachetutele de preferinta cu bataie cat mai lunga, nu degeaba cumparam HIMARS ( ATACMS ) si nava-*nava;
-si Patriot, cred ca ar face fate la Oniks si Iskander ( sau poate nu ?!)
in caz de nevoi urgente, ne-ar fi de folos macar o mana de „submarine pitice” daca nu se concretizeaza nimic cu cele 3 submarine de care avem nevoie ca sa contam, cat de cat, in apararea zonelor noatre de coasta?
Ideea ca cel mai bine e sa ai X e o tampenie. Cel mai bine e sa ai mai multe, inclusiv force multipliers gen submarine.
Din ce prisma???
Pe principiul asta americanii „umplu” oceanul de submarine ,altii la fel , spirala continua
Baubaul e dupa colt , inamicii sunt peste tot
Votcarii tot revopsesc si peticesc proiecte sovietice din anii 80 si le prezinta ca noutati.
Nimic nou.
Ce știm noi…poate ca mâine își recuperează Kursk-ul și după ce-i dă o mână de vopsea îl relansează!
E recuperat de ff multi ani “Kursk “ ….stai linistit a avut o torpila care a explodat si l a rupt….nu. dai un pic cu flexul si un pic de grund si inapoi in serviciu,…
@robi,
stii care e marea problema a acestei clase… kilo?
nu tine pasul cu tehnologia din vest… doar sonarele navelor vestice… nu prea reusesc sa-l detecteze. adica e cam invizibil…
Nu ar vrea rusii sa ajunga fara „expertiza” in chestiile astea
Putin o fi cum e , numai prost nu e
Chiar de roata nu sta cum trebuie , ii dai drumul si speri sa o reglezi din mers, cam asta e problema la lada
Probabil rusii au remediat problemele tehnice de proiectare ale aceste clase de submarin datorita carora acesta nu a intrat in productie atunci cand era preconizat.