Acuma nu-i vina mea ca oamenii aia mananca banii mapnului degeaba, am mai scris despre „vastele” lor cunostinte militare si despre tonul gretos de slugarnic folosit, despre limbajul de lemn – demn de „faimosul” maior Benone Neagoe (parintele limbajului de lemn – colonel in rezerva la ora actuala), chestia e ca se fac in mod repetat de ras, mai si induc oamenii in eroare…
Dar aflam lucruri intersante de la acesti semi-analfabeti pe zona militara, astfel ca daca in urma cu nu foarte mult timp (cu ocazia sosirii in Romania a unor unitati ale US Army) eram informati ca obuzierul autopropulsat Paladin este de fapt un mortier calibrul 155mm, duminica asta am aflat cu surprindere ca la recentele exercitii de pe litoralul romanesc (impreuna cu USMC) s-a tras cu…obuziere calibrul 82mm.
„Mortierul” Paladin – calibrul 155mm (conform ProPatria)
Faptul ca „jurnalistii” de la ProPatria sunt mai saraci cu duhul stiam, dar chiar nimeni din conducerea MApN nu sesizeaza enormitatile pe care acestia le debiteaza?! Nici un militar nu se uita la aceasta emisiune sa-i mai traga de atentie?!Nimeni nu remarca diferenta dintre un aruncator de bombe/mortier si un obuzier? Unde au vazut ei obuzier de 82mm si mortier de 155mm?!
Nu-i trage si pe astia nimeni de maneca sa le explice ca desi cele doua arme seamana…nu rasar, totusi, deloc?!
Dar sa nu criticam fara sa incercam sa le explicam celor de la ProPatria cam care-i diferenta intre cele doua piese de artilerie.
-in primul rand este vorba de modul de folosire (tactica) diferit: mortierul este foarte mobil, „merge” in prima linie impreuna cu plutonul, compania sau batalionul si face parte din ceea ce indeobste este cunoscut ca fiind „artileria infanteriei”, alaturi de AG 7 sau alte arme asemenea. Obuzierul face parte din categoria „artilerie de camp”, in functie de calibru poate fi artilerie grea si sta in spatele frontului, la multi kilometri, sustinand defensiva sau ofensiva prin baraje de artilerie.
-calibrul: in general calibrul maxim al unui mortier modern este cel de 120mm, cel minim de 60mm. Aruncatorul de grenade montat pe armele de asalt (calibrul 40mm) nu este considerat mortier. Calibrele obuzierelor sunt astazi de 105mm si 155/152mm, desi istoric vorbind au existat obuziere de calibre mult mai mari.
-modul de dare a focului. La mortier exista un „cui” care percuteaza capsa proiectilului. In cazul mortierului proiectilul este mobil si loveste cuiul percutor. Si tot in general mortierul se incarca pe la gura tevii, desi in cazul mortierelor automate, acestea se incarca pe la culata, precum tunul si atunci percutorul este mobil.
In cazul obuzierului, proiectilul se incarca intotdeauna pe la culata tunului, apoi percutorul loveste capsa de initiere.
-mobilitate. Mortierul este transportat de grupa de infanterie demontat in ranite, munitia este carata tot de soldati sau in samare in cazul VM. In cazul mortierelor „grele”, de 120mm se mai pot folosi carucioare, cai sau chiar tractare auto, dar in general infanteristii duc cu ei mortierul mai usor de calibru 82mm. Obuzierul nu este transportat de militari in ranite sau in samare (pe cai) pe motiv de masa ci este intotdeauna o piesa de artilerie grea tractata de camioane grele 6×6 sau autopropulsata, pe roti sau senile. De asemenea munitia unui obuzier nu poate fi transportata de soldati in ranite din motive destule de evidente…
„Obuzierul” Model 1977, calibrul 82mm (tot conform ProPatria)
Lasand la o parte diferenta din punct de vedere strict tactic intre cele doua piese de artilerie (adica a modului de folosire), mortierul si obuzierul fac parte din clase diferite, singurul lucru comun este dat de traiectoria balistica inalta a proiectilelor lansate si de faptul ca, spre deosebire de tunuri, viteza proiectilelor la gura tevii este una mica, fata de proiectilele de tun. Tot tactic, mortierul este folosit pentru distrugerea unor tinte apropiate pe care, in general, plutonul de infanterie le vede si cu care se afla in lupta directa, in timp ce obuzierul loveste tinta de la multi kilometri din spatele frontului, folosind pentru corectia tirului observatorii de artilerie avansati. Traiectoria proiectilului este mai inalta la mortier, acesta fiind proiectat sa atinga tinte aflate aproape si foarte aproape de zona de lansare.
Bineinteles ca si aici exista exceptii de la regula. Avem astazi proiectile de mortier ghidate cu o raza de 15 km (nu noi romanii ci altii), de asemenea si obuzierele pot efectua foc la vedere in cazul in care pozitia lor este compromisa de avansul inamic si atunci artileristii folosesc arma pentru trageri directe.
Sa confunzi un obuzier cu un mortier (de doua ori, in doua ocazii diferite) in cadrul unei emisiuni militare, cand tu esti cadru militar, este deja prea mult, dar eu imi fac datoria si nu doar critic ci incerc sa indrept pe pacatos, desi cam greu sa-i mai inveti carte la varsta asta.
PS – Ce-ar fi spus americanii daca ar fi aflat ca Paladinul „ie” mortier si nu obuzier, cum le-au spus superiorii lor in State?! Probabil ca s-ar fi suparat rau de tot si si-ar fi dat demisia in bloc, precum marinarii de la bordul USS Cook cand i-a survolat fieratania aia sovietica de Su 24…
GeorgeGMT, mare „fan”
Azi e ziua domnului colonel (r) Benone Neagoe. 😉
Daca nu ma insel, pe 30 martie…2018 Pro Patria implineste 50 de ani, atunci in ’68 s-a numit „De Straja Patriei”.
Nu stiu de ce wiki spune ca prima emisiune a fost difuzata cu o saptamana inainte de Invazia Cehoslovaciei (de vreme ce aceasta s-a petrecut la 20 august 1968), la peste 4 luni jumate…ma rog…fineturi.
Pe timpu lu’ Ceau și încă niște ani buni după rebeluție era totuși o emisiune serioasă…țin minte că era printre puținele pe care le urmăream, copil fiind, alături de Gala desenelor și emisiunea La volan 🙂
Acum…
Acum a devenit gala desenelor animate. Ridica in slavi conducere, ne explica cum ca totul este ok, etc, etc…
Nici macar sa inveleasca dezastrul intr-un ambalaj mai comestibil nu-i duce capul.
La volan? Nu cumva e vorba despre ” Reflecții rutiere” de Virgil Vochina? Parca nu țin minte asta cu ” La volan”. Cat despre ProPatria era o perioada când mn exista sa nu dea un reportaj dintr-un poligon, de la trageri cu muniție reală, evident ” spectacolul ” trasoarelor fiind preferatul meu absolut!
Da, inainte de 1990 emisiunea se numea ” La volan ” .
Emisiunea Pro Patria se numea ” De straja Patriei ” inainte de 1990 .
La ” De straja Patriei ” nu ai fi putut vedea trageri – era absolut interzis sa se prezinte asa ceva, inafara de reportajele de la putinele aplicatii, cand se tragea cu munitie de manevra , si atat .Mi s-a parut ciudat cand la catane, in sud, ma uitam la postul de televiziune bulgar si am vazut in genericul emisiunii lor similare trageri cu toate categoriile de armament .
Nea Benone este colonel?! Uite cui ii platim noi o pensie de multe mii de lei pe luna, unui activist imbecil!
tatăl lui Mircea Badea, colonel de miliție (poliție) conducea fosta revistă a MI
Dogaru ”istoricul lui pește”, tot așa cu grad militar (mare) fără să aibă nici o treabă cu armata, Valeriu Pricină coleg cu Dogaru, propagandist de la „De Straja Patriei”
toți pensionari cu grade mari, nemeritate
” Valeriu Pricină coleg cu Dogaru, propagandist de la „De Straja Patriei” ”
Nu stiu de ce aruncati niste acuzatii degeaba .
Colonelul Valeriu Pricina a realizat in anii ´90 seria de reportaje in care arata cum este distrusa industria de aparare .
A realizat reportajul de la Electromecanica Ploiesti, in care s-a facut public pentru prima data potentialul tehnic, , si proiecte in dezvoltare ( tehnologia de dirijare laser a rachetelor ) .
A realizat reportajul de la Automecanica Moreni, in paralel cu cel de la Carfil , in care se prezenta moartea lenta a uzinelor , cu realizari tehnice enorme si serii de fabricatie insignifiante .
A realizat reportajul de la Cugir , cu toate armele produse de uzina , inclusiv PM Orita si prototipurile calibre NATO , puse pe standul de prezentare .
A realizat reportaje de la expozitii de tehnica de management a spatiului aerian si de de transmisie de date moderna pentru acei ani, si pentru care s-a primit Premiul Academiei Romane , si care a ramas in uitare .
Si multe altele .
De ce nu va documentati inainte de a vorbi ?
” Valeriu Pricină coleg cu Dogaru, propagandist de la „De Straja Patriei” ”
Nu stiu de ce aruncati niste acuzatii degeaba .
bla,bla, bla fara legatura ce citatul initial care spunea ca respectivul a fost propagandist comunist. Fara dovezi de vreun fel care sa infirme cele scrise de alkxzs
De ce nu va documentati inainte de a vorbi ?
Pai hai sa ne documentam: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-11322451-cine-este-colonelul-mircea-dogaru-atacat-intre-altii-presedintele-basescu-primele-declaratii-referitoare-proteste.htm
„La conducerea SCMDRR, Dogaru este secondat de catre Valeriu Pricina. Publicatia citata spune ca „cei doi au facut parte, pana in 1989, din Consiliul Politic al Armatei, instrument de propaganda al elitei comuniste. ”
Adica, dupa ce ne-am documentat nu doar ca ceea ce a scris initial alkxzs este 100% real dar am mai si aflat ca onorabilul pricina nu a fost doar propagandist platit ci si activist comunist platit.
Acuma na, stiu ca pe nicusor n-are cum sa-l deranjeze asta, dar uite cum informarea face cunoasterea! 🙂
E posibil ca Valeriu Pricina sa se fi reformat.
Iulian,
Sunt primul om care crede in faptul ca omul isi poate schimba „calea” in viata, doar ca primul pas spre a face asta este sa admiti ca erai pe un drum gresit in trecut si sa te indrepti spre altul din toate puterile tale. Ma intereseaza prea putin pricina, nicusor, g.b. si multi altii, propagandisti platiti cu acte in regula (primul) sau anonimi laudatori ai trecutului (restul). Problema mea nu este nici macar trecutul lor sau ce-au facut atunci, problema mea este ca ei traiesc AZI cu minciuna in gura si cu inselaciunea in cap, masluind trecutul cum le convine, masluindu-ne pe cale de consecinta prezentul si viitorul. Iar fumigena lui nicusor este exact genul asta de perdea de fum, unul intreaba daca pricina a fost pupincurist platit al regimului comunist si ala raspunde ca nu conteaza pentru ca in anii 90 a ajutat o batranica sa treaca strada si a hranit un maidanez schiop, deci nu se pune restul si, in general, esti un nenorocit numai pentru ca intrebi.
Vezi tu, eu cred cu tarie ca o ruptura nu s-a facut niciodata in societatea noastra acum 20 si ceva de ani cand trebuia si exact din acest motiv „Pro Patria” de astazi este „De straja Patriei” de ieri, filmata usor hd dar prezentand la fel de mincinos, pupincuristic si, intr-un cuvant, STRAMB, realitatea. Pentru ca pricina nereformatul a creat dupa chipul si asemanarea lui alti „pricini” mai tineri care au inteles repede ca adevarul te incurca in viata, iar minciuna e pricina de castig. (Atentie ghita, e o metafora, un joc de cuvinte, merci pentru intelegere!)
Sau poate gresesc eu si fortele noastre armate sunt exemple clare de profesionalism si performanta nu doldora de „pricini” …
Problema mea nu este nici macar trecutul lor sau ce-au facut atunci, problema mea este ca ei traiesc AZI cu minciuna in gura si cu inselaciunea in cap, masluind trecutul cum le convine, masluindu-ne pe cale de consecinta prezentul si viitorul.
Daca au constiinta, ea ii impinge sa fie vocali cu propriile actiuni post ’89 care le arata curatenia, sperind – iliescian – sa nu iasa de sub covor cite zile vor avea nimic (mai) compromitator, care sa le strice imaginea construita.
Daca ar fi avut constiinta maxima, ieseau din lumina atentiei publice. Despre fapte bune facute continuu, nu stiu. Trecut aceeasi batrinica in fiecare zi strada, in anonimat, se pune ca fapta buna? Si daca aparenta constiintei si faptele bune ascund, de fapt, un monstru (vezi Visinescu), pe care nici macar miracole de proportii biblice nu il scuza?
Daca nu au constiinta avem Ion Iliescu, Petre Roman, Virgil Magureanu, Adrian Nastase, Victor Ponta, Sebastian Ghita, Virgil Magureanu, toti pe care ii stii.
Nu avem criterii clare de diferentiere, nu avem masura tuturor faptelor, astfel incit nu putem face judecati de valoare neatacabile. Sau poate nu vad eu metodica de a construi, in acest context, o scara si o ierarhie a faptelor bune realizate care sa dea o masura a constiintei si a greutatii care apasa pe ea. Metoda mea este – mai credul fiind – sa iau toate faptele bune, sa calculez o rezultanta si sa constat ca mai avem un drum lung de mers.
Vezi tu, eu cred cu tarie ca o ruptura nu s-a facut niciodata in societatea noastra acum 20 si ceva de ani cand trebuia si exact din acest motiv „Pro Patria” de astazi este „De straja Patriei” de ieri, filmata usor hd dar prezentand la fel de mincinos, pupincuristic si, intr-un cuvant, STRAMB, realitatea. Pentru ca pricina nereformatul a creat dupa chipul si asemanarea lui alti „pricini” mai tineri care au inteles repede ca adevarul te incurca in viata, iar minciuna e pricina de castig. (Atentie ghita, e o metafora, un joc de cuvinte, merci pentru intelegere!)
Iar drumul lung pe care il avem de parcurs se datoreaza in mare proportie lipsei rupturii de care spui. In presa si in scrierile intelectualilor i se spune lustratie. Vechii s-au incumetrit cu noii, au adus naravurile vechi in lumea noua. Ca sint Militie, Securitate, Minister, Marea Adunare, Consiliul de Ministri (ia-le numele pe stil nou, oamenii sint aceiasi) dezcumetrenirea nu s-a intimplat. Ii dau dreptate lui Liiceanu cind a scris ca ar trebui sa ratacim cale de-o generatie sa ne regasim si sa fim iarasi noi.
De asta lu’ munsiu Pricina (si tuturor celor ca el), intre injuraturile adresate printre dinti cind sint singur le mai spun si cite un bine ma ca ai facut macar asta, ajuta un pic. Un fel de Live and let die.
Evident, nu se poate sa nu diferentiez: exista si liga mare, unde personaj de frunte este vesnicul Iliescu (alaturi de citiva din cei pe care i-am numit mai sus), care primeste din partea mea dispret etern si degetul mijlociu in public, ori de cite ori ii intilnesc.
Insa ma intristeaza, ma deprima … am o reactie somatica de greata cind ma gindesc ca trebuie sa numar faptele pozitive minore ale unor indivizi tristi, unii chiar patibulari si sa imi spun ‘rezultanta e in directia buna’.
„Iar drumul lung pe care il avem de parcurs se datoreaza in mare proportie lipsei rupturii de care spui. In presa si in scrierile intelectualilor i se spune lustratie. Vechii s-au incumetrit cu noii, au adus naravurile vechi in lumea noua. Ca sint Militie, Securitate, Minister, Marea Adunare, Consiliul de Ministri (ia-le numele pe stil nou, oamenii sint aceiasi) dezcumetrenirea nu s-a intimplat. Ii dau dreptate lui Liiceanu cind a scris ca ar trebui sa ratacim cale de-o generatie sa ne regasim si sa fim iarasi noi.”
Iulian, eu ma intreb cati „noi” am avut cu adevarat dupa 89 si cati erau, de fapt, „foarte vechi” la figurat, esalonul 2 sau 3, poate inca prea tineri sa avanseze in ierarhia comunista dar deja osificati in gandire si in modul de a actiona?
Iar din problema asta apare si urmatoarea: daca „astia” de acum sunt compromisi ca intelect si morala ce mai conteaza ca vine din spate o noua generatie biologica daca aceasta va fi educata in acelasi spirit, dresata in minciuna si strambatate, convinsa ca asta e singura cale de a trai „linistit” si „patriotic”?
Probabil ca unii pe aici ma considera prea vehement sau radical dar, crede-ma, sunt prea putin vehement si prea putin radical fata de cat este necesar. Noi nu avem „luxul” de a baga oameni la puscarie sau de a-i extermina fizic, si sa existe o astefel de posibilitate odata ca nu ar schimba nimic de fond si in al doilea rand ne-ar aduce la acelasi nivel de bruta sociopata si retardata cu cei care gandesc in modul asta (si care chiar au exterminat oameni si le-au furat libertatea si parti din viata, fiindca tot ai pomenit un tortionar).
In schimb avem privilegiul de a ne putea exprima liber, un privilegiu pentru care s-a murit in toata existenta omenirii si de care ar fi bine sa ne folosim, uneori cu umilinta, alteori cu vehementa, sper ca mereu cu argumente.
TAB-ul românesc, tras pe dreapta, în favoarea „Piranha” american
http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/tab-romanesc-tras-pe-dreapta-in-favoarea-piranha-americane-696396
O altfel de abordare tot la TVR dar niste baieti mai tineri si civili….
https://www.youtube.com/watch?v=5NA6hv6uY5I
Drone , filmare hd si deja parca esti in alt film…fata de ce fac aia la Pro Patria .
Mare diferenta!
foarte bine facut clipul
Am semnalat asta cu cateva zile in urma, apăruse filmuletul pe pagina de FB a ministerului. Am postat si acolo un comentariu , dar degeaba.
Si cat am carat afetul acestui „obuzier” pe dealurile Falticeniului…..
PS: joi am fost cu clasa la o festivitate gazduita de Politia Romana. Si un nene in uniforma le-a explicat copiilor ca un dispozitiv exploziv este „ceva care bubuiește”….
Dom’le de amu suntem „anglofoni” , ” stim” engleza mgandim in”ebgleza” insa cu romana stam mai prost ….. ca cica nu are termeni.
Sau cum tot zic astia „anglofonisti” nu stiu de fpat nici ngeleza nici romana. Ca cica o munite e mai „calitataiva” decat alta. „Performaza” adica da nu in ensul „to perform” (perform Umple while j > i [scuze da daca nu era cobolu nustima engelza nici o boaba { de parca acumstiu}]) ci „fa face performanta”
Ma prg acum tampneia a fost mai viziobila si mai scandaloasa …. da nu va indignarisiti – de fpta sunt ziaristi. Ce trwaba au ei cu ce e aia un obuzier ? Ei „comunica”
măi nea ghiță, am mai spus că ești ultimul care să se dea cu părerea în chestii de scris pentru că ești praf după cum se vede chiar aici: ”Ma prg acum tampneia a fost mai viziobila si mai scandaloasa …. da nu va indignarisiti”!
Astia-s din aceiasi colectie cu unu” care in urma cu vreo 2-3 ani, nu mai tin minte exact, avea o nelamurire, o problema, cum ar veni, existentiala si anume:
Omu” „pricepuse” cum ca F 35A este varianta cu simpla comanda, F 35B este varianta cu dubla comanda, pana aici totul era foarte clar pt el, nu intelegea insa ce-i cu F 35C…
Dar cu toate acestea isi dadea cu presupusul despre viitorul F 35 in lupta, ajungand la concluzia ca-i prea „butoias” ca sa fie sufiecient de manevrabil…
Nu mai tin minte cine era gorobetele, dar mi-a ramas comentariul respectiv in minte. Probabil ca inttre timp s-a angajat la ProPatria.
Cum ce-i cu F35C !?
Are trei piloti care stau ca japonezii din filmul „Tora! Tora! Tora!”
Pai nu ?
Nu, un pilot, un observator/bombardier si tailgunner. Sa nu uitam de tailgunner. 🙂
Sau pilot, ochitor si incarcator/azvarlitor de „boambe”. Io am vorbit cu unu”, om cu carte in aviatie, care sustine si posibilitatea ca cel de-al treilea sa opereze – in secret – un obuzier de 82mm. In acest caz particular avionul lanseaza practic bomba in sus – o „obuzeaza”, in termeni de specialitate – bagand inamicu” sangeros intr-o ceata cvasi-totala.
Eu credeam ca are legatura cu „Bunul, Raul si Uratul”. 🙂
Nu, nu le spune nimeni nimic. Pe la acest „trust” in general ajung cei cu multe cunostinte.
Imi aduc aminte acum ceva ani cand o trupa de la „trust” il ajutau pe parte de comunicare in lb engleza(de unde teoria mea ca astia sunt semianalfabeti functionali in doua limbi) pe dl general Sorin Ioan, Dumnezeu sa-l odihneasca, la o sesiune de comunicare la care s-au prezentat si aliatii americani. Dl general desigur nu avea nevoie dar cei de la trust mai vroiau sa bifeze si ei o sesiune de comunicari, un cornulet, un suc etc. Sa auzi traduceri acolo… incat dl general i-a oprit si a tradus el auditoriului. Cei prezenti care aveau o minima cunostinta de lb engleza si-au pus mainile in cap.
Sa nu mai zic de tanticici capitanese care nu stiau gradele militare, articole puerile de-a dreptul, lipsa de deschidere spre orice idee noua etc.
Pe acesta temelie nu poti construi casa trainica, iar diferente precum obuzier / mortier inseamna un stadard mult prea inalt pentru acesti oameni.
Baune competenta pe acolo…
doar cateva completari.
Cel mai mare mortier / aruncator de bombe (nu stiu care termen vor sa-l stabileasca) in uz curent nu este 120mm ci 240mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soltam_M-66
https://en.wikipedia.org/wiki/2S4_Tyulpan
Romania a folosit ambele calibre.
La 01473 se mai poate admira (sper):
https://en.wikipedia.org/wiki/240_mm_mortar_M240
cele mai uzuale sunt 81mm (vestic), 82mm (estic) si 120mm.
Sincer nu stiam de evrei. De rusii stiam ca foloseau si un mortier autopropulsat de mare calibru, nu stiam insa ca il mai folosesc.
Tyulpan-ul l-au folosit sirieni la asediul Aleppo -ului. Sunt și filmulețe ale rebelilor care au surprins Armata Siriana bombardand orașul cu numita aia.
Termenul interbelic era „brandt” (ca ale nostre erau proude inspecila de Brandt – frima franceza) si mult mia raspandit „brand”
In anii de dupa WW2 se folosea termenul de „aruncator de mine” (cred ca traducerea lui Minenwerfer ) presurtat „aruncator” . Pe vrmea a ceea mortier insemna o astfel d epiesa :
https://cultural.bzi.ro/public/upload/photos/66/muzeul_militar.jpg
(alea din flnacuri sunt mortiere Skoda de 210 mm initail destinate cipolelor forturilor Cetatii Bucuresti . Ulteriro tebile au fots „retrase” si montate pe afet mobil servind ca obuziere grele)
crezi gresit se numea granatwerfer la nemti minenwerfer era un precursor ar mortierului in primul razboi mondial si era folosit sa distruga buncare si sarma ghimpata
Si d’aia numele oficiual era aruncator de mine? Ca lobitra (proectilul se numea „mina” in regulamentul din anii 70 (cand renuntasem la rusisme. De ex renuntasem sa mai zicem „automat” ;a PPS si se zicea „postol mitraliera”)
ce legatura are cum ii spunea la rusi si in romania in 1970 cu nemtii?
pentru ca iti dai seama care era termenul comun folosit si imprumutat atunci. Romanii nu erau cu nimic deosebiti.
Totusi termenii folositi in armata sunt destul de greu de schimbat.
Uneori mai avem si surprize….
termenul rusesc este minomet.
minnenwerfer este versiunea cu raza foarte scurta a lui granatwerfer.
aceeasi Marie…
Si o alta completare, zic eu importanta. La mortier, incarcatura de azvarlire e incorporata in proiectil, la tun/obuzier, e adaugata proiectilului.
Aș vrea și eu o propagandă proromânească făcută profesionist, cu imagini 4K, hârtie de calitate, unghiuri imposibile, descrieri. M-am săturat de imagini PAL, deformate și imagini cu tunuri din anii 50 imprimate pe hârtie igienică.
4k… Ei stiu ca doar televizoarele sint 4k. Nu s-au gindit ca se poate si filma 4k. 🙂
Pai ei s-au gandit bine, dar inca cauta o modalitate de a filma cu televizorul. Deocamdata nu le-a reusit, dar mai incearca…
eu m-am saturat de tunuri din anii 50
Fara suparare,unde ai putea vedea acele imagini 4k?
Pe youtube 🙂
Scuze,ma refeream la canale tv.
In 12-18 luni vor aparea primele programs 4K pe cablu. Sa zicem 24 de luni daca e sa fim pesimisti.
Apoi urmeaza si primele programe romanesti 4k; problema principala e ca nu exista continut disponibil.
Dar youtube si alte platforme online sint perfecte pentru a pregati terenul.
I-as da pe 99% afara fara Pensie pentru anii de la ProPatria, cu comisie facuta din civili alesi din domeniile de evaluare (limba straina, pr, cunostinte militare, istorie, imagine video).
Apoi in locul lor contracte la eveniment cu firme private. Si la nunti am vazut filmari mai competente (cu drone, macarale si steady cam). Si la facultatea de jurnalism la admitere de scriu eseuri cu mai multa substanta decit textele lor. Iar ca PR e material despre cum nu se face PR.
O companie privata specilaizata in comunicare ar fi solutia intr-o lume normala, la noi iti dai seama ce-ar iesi 🙂 ?!
la noi compania ar fi a lu dragnea
Poftim filmare 4K făcută de o firmă de nunți și botezuri. De 10 ori mai bine ca Propatria. https://www.youtube.com/watch?v=cZBRo4cPtjg
Exact asta am mai zis si eu, nu mai stiu pe unde 🙂 , un contract cu o firma de comunicare ar rezolva problema. Sa se stabileasca un buget realist si sa se faca licitatie, rezultatele vor fi clar mai bune decat ce avem acum. Si actuala structura interna redusa la maxim.
Armata are nevoie de PR ca orice alta multinationala.
Mai este un capitan pe yutub si spune de „tintele aierene” sistem bazat pe nepotisme ca peste tot in structurile statului
Oare ce raport ar da o companie de audit ( externa – independenta), daca ar face analiza tehnicii MApN? . Compania privata de comunicare ar trebui sa fie si ea independenta, sa nu primeasca bani direct de la MApN ( sa fie finantare de la guvern…etc)
Pai cu modestie zic ca de ceva vreme pe mai multe site-uri se tot face audit neoficial al tehnicii si ‘tehnologiei’ Ministerului.
Acum ne referim la comunicare. Adica haina a buna a lor.
Da ai dreptate, asa neoficial se stie cam cum sta treaba…, un audit oficial ar da o anumita greutate informatiilor, nu ca cele neoficiale nua r fi destul de exacte. Problema este ca nici aliatii nu trag niste semnale de alarma mult mai energice… sa vina la conferina de presa NATO si sa se zica ca la scoala … Polonia…elev fruntas 🙂 …. Romania, Bulgaria…. sa isi faca temele ala aparare antiaeriana…apararea la tarmul Marii Negre…Insa si cei din NATO – europenii mai ales sunt birocrati pana in maduva oaselor si prefera declaratii sforaitoare. Ei nu zic nimic,noi ne mandrim ca trimit trupe si fac exercitii pe aici si ca noi ne indeplinim contributia la securitatea regionala…bla..bla.. lumea se uita si crede ca totul este 100% in parametrii. Sansa poate sa vina de la un consilier al lui Trump ( oricat de sarit de pe fix este acesta din urma) si sa zica cu subiect si predicat care sunt bubele fiecarei tari din NATO. ( si sa nu aud ca nu se poate zice public ca afla potentialii inamici….pentru ca potentialii inamici stiu ce avem noi prin ograda ( sau ce nu avem in cazul nostru )…. Pentru ca era cineva care se strofoacse pe aici ca alt user pusese poze cu tehnica militara US de pe o garnitura de tren din tara de la noi…si tipa ca ce facem?!…ca afla rusii ce se intampla la noi in tara :))….
Pai am spus companie angajata la eveniment. Adica Ministerul la juma de an are un calendar al activitatilor. Si la fiecare activitate se alege o companie. Stimuleaza concurenta, se urmaresc unii pe altii. Altfel, cu o companie, iar ajungem si ne plingem. 🙂
usor acum!
doar Singapore stiu sa-si fi certificat guvernul si aparatul administrativ la ISO9001.
In plus nu prea poti fi prim ministru acolo daca nu ai avut nu stiu cati ani de experienta ca si CEO la vreo companie majora acolo.
Faza faina acum este ca ei nu chiar sunt democratie reala iar presa este cenzurata la sange.
Ce rai sunteti… 🙂 Poate s-au gandit la 2B9 Vasilek, care aduce a obuzier.
https://en.wikipedia.org/wiki/2B9_Vasilek
Iar ca mortier de 155 mm, se pare ca in Siria se folosesc mortiere artizanale cam de calibrul asta… 🙂
De 2B9 nu stiam nici eu care sunt destul de mare fan al tehnologiei militare rusesti, daraminte aia, dar se le aplicam prezumtia aia… 🙂
George! Vasilioc este chiar celebru!
In Ucraina: https://www.youtube.com/watch?v=VJQQpdV5haE
Tiulpan in actiune: https://www.youtube.com/watch?v=O0iG_93Gl6Y
Prin anii 70 anmerlosii dicutau daca sa faca un aruncatir de mine de 160 mm…
pai finlandezul Tampella era nesimtit ca deja tragea aproape cat un obuzier mai usor pe la 9500m si facu Soltam in Israel.
Nu era la fel de precis ca un obuzier…
Oricum americanii au mers pe obuziere autopropulsate de 155mm si febra aruncatoarelor a reinceput cu sovieticii in anii ’80 cand au vazut ca era mai uisor de parasutat un aruncator decat un obuzier.
Americanii au reinceput in anii ’90 sa-si cumpere aruncatoare moderne.
Sunt totusi foarte ieftine, usoare, foarte flexibile ca si munitie si super destructive.
Sunt deliciosi anglofonii nostri
Cautand poza cu mortioere Skoda am dat peste pagina MMC si aoclo explicatia unei poze : Pistolul automatic Mannlicher model 1903, calibrul 7,65 mm, care a aparţinut regelui Ferdinand I. Adica sa vorbim romana in limba engleasca de balta..
In realitate este termenul corect folosit pentru perioada respectiva. Doar dupa aparitia pistoalelor mitraliera s-a trecut la termenul semiautomatic. Automatic se refera la momentul respectiv la armarea si introducerea urmatorului cartus pe teava. Fata de revolvere…
automatic?
Nu ti se pare ca are cateva litere in plus?
AUTOMAT!!!
nu,chiar deloc 🙂
vine de la denumirea generala a tipului mecanismului folosit in pistol si este chiar denumirea „arhaica” de atunci care era toata ziua un neologism dar asa se numeau cam toate pistoalele care se rearmau singure dupa prima tragere.
Stiu ca suna dubios astazi, dar la facultate te duci la Sectia de Automatica sau Automata?
Termenul de automat s-a introdus mai tarziu putin.
Si in SUA se mai cearta inca daca este automat sau automatic sau semiautomatic dar in cazul lor chestia vine de aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Colt_Pistol
Ce sa-i faci daca romanul s-a nascut poet si nu inginer si mai sufera si de pudibonderie?
Sa vezi ce mi-am luat intr-o sedinta cand am zis de unde vine denumirea de niplu (niple=sfarc) si m-am contrat cu un habotnic cand l-am pus sa-mi traduca Bucura-te Marie din engleza pe motiv ca rugaciunea la englezi inca mai este zisa oarecum in mod arhaic :).
🙂
Daca tot deviem off-topic, a fost la fel cind am inceput sa insir mincarurile traditionale romanesti: kofte, sarma, meze, corba. Alaturi de explicarea modalitatii de rezistenta nationala fata de otomani: preluarea ‘hazna’ si ‘rahat’ cu alte sensuri, impreuna cu trecerea la culturile de porumb (in locul griului).
Le incurci
Sectia Automatica apare prin anii 70 cand deja se zicea automat, semiauatomat ..
Automatic este terne engelezesc netradus.
Maine poimaine o sa incerci sa ma convingi ca se zilce „lu’ mama lu’ Geta” ca si asa multyi zic „ma-ti” numa cand injura .
Ha! Ca am ajuns ca o propfesora e romana sa lansese un site „ma-ta se scrie cu cratima” !!!
ca sa inchidem rapid convingerile:
https://dexonline.ro/definitie/automatic
https://en.wikipedia.org/wiki/Webley%E2%80%93Fosbery_Automatic_Revolver
Webley–Fosbery Self-Cocking Automatic Revolver was an unusual, recoil-operated,
Mai este si unu Mateba ….
le stiu dar alea sunt practic niste hibrizi pistol revolver si difera doar magazia de alimentare.
Fosbery este piesa de muzeu iar Mateba a incetat de mult productia iar creatorul face acum revolvere Chiapa Rhino.
Sunt prea scumpe si complexe comparativ cu un pistol clasic.
Singurul avantaj a fost ca puteau trage si munitie mai puternica dar au mai aparut si pistoale custom sau serie limitata care stiu aceleasi lucru.
Din punctul asta de vedere mai bine ma duc pe rusul GSH-18
https://en.wikipedia.org/wiki/GSh-18
535-570m/s la 9mm!
Adica asta : http://www.kalashnikov.ru/medialibrary/9db/10_18.pdf
Cum rade nenea ala din stanga aruncatorului de 82.
Parca stie ca e o caterinka mika:)
Nu trebuie sa aveti pretentii.. asta este efectul „filierei indirecte”, tot felul de incompetenti chemati in activitate pentru simplul merit ca au o pila.. Ar trebui sa-i vedeti in unitati la lucru. Va puteti da seama de la distanta care este „indirect” numai datorita felului cum sta uniforma pe el(ea).
Articol foarte util nu numai „profesionistilor” din TVR dar si cititorilor acestui blog militar care nu au cunostinte temeinice in domeniul militar. MI-ar placea sa urmeze si alte astfel de articole, fara sa mai asteptam perle marca „Pro Patria”.
triunghiul bermudelor si zona crepusculara dimpreuna…
pro patria-tvr-roarmy.
Apropo de perle, nu numai Pro Patria emite așa ceva. De exemplu o formulare care pe mine mă enervează pur și simplu este următoarea (exemplu):
http://m.ziare.com/international/americanii-trimit-400-de-trupe-de-elita-pentru-asaltul-asupra-capitalei-statului-islamic-1456900
400 de trupe în loc de 400 de militari…destul de des aud inepția asta, o exprimare cretină derivată probabil din traducerea aiuristică din engleză în care 400 de militari se traduce prin 400 troups.
Au vrut sa spuna trupeti. 🙂
Nu draga pur si simplu ptr unii „destepti” lb romana este .. straina!!! Ei e cu engleza..
Si asta e de ceva timp. Era acum vreo 30 de ani („inainte”) si vine la noi in „laborator” (la institul de cercetari „boriu” erau numa la personal, contabilitate, director sa) sa intrebe de un dictinar englez roman .. nu mai tin minte cum s-a facut de a zis ca el are prbleme cu limba .. romana!!!
Citete=idopm’le retail in loc cu amanutul sau cu bucata, realestate in loc de romanizatul imobiliare, advertisting in loc de publicitate, mortar in loc de aruncator. Ba mai rasu am gasit unii care scriu sclavagistic in loc de sclavagist, sau scalvizat in loc de robit.
Ghita, cred ca ai detectorul de ironie stricat. 🙂
Eu sunt sceptic ca avut unul vreodata, in cel mai bun (rau?!) caz unul sovietic pe lampi de marimea unui leu (presupun ca bancnota fiindca versiunea occidentala, pe tranzistori era aia miniaturizata la dimensiunile unei monede) si care a suferit o operatie de tip „gaurire cu tunul”! ?
Sovieticii nu pot fabrica detectoare de ironie, ei nu stiu ce e aia. Stiu doar ce e sentimentalismul (daca scapi cu viata pina la treia sticla de vodka). 🙂 Era fabricat in casa (detectorul de ironie), dar in momentul fabricatiei nu existau oficial specificatiile pentru ironie. 😉
Aaaahh…. Lucrurile rusesti. Sa hoinarim off-topic, zic. 🙂
Am folosit de curind citeva 6N2P (6Н2П) la un amplificator. Cu parere de rau, nu am gasit 6N2P-EV (6Н2П-ЕВ). Originale, dintr-un stoc pastrat cu sfintenie. 😉 Lucruri bune. Sunet curat. Mi-a tremurat mina la pornire (emotia, sa nu fi gresit ceva si sa eliberez cumva fumul magic).
De asemenea, am aruncat de curind o privire in interiorul televizorului la care a vazut aselenizarea toata comuna. TEMP (TEMП), cumparat de bunica-mea. Fabricat in CCCP in 1963, inca porneste. Nu am reusit sa duc cablul pina la el, dar data viitoare voi incerca.
Pentru nostalgici:
am si eu unul desta in pod… la tara!
un tv, binenteles, nu un paladin.
George,
Apropo vezi ca si tu ai gresit… la poza cu Paladinul, ai scris „Mortier”
nu de alta dar intra aia de la ProPatria pe aici si o sa creada ca ai zis de bine despre ei. iar la Md. 77 ai scris ca este obuzier…
Chipp, si tu ai detectorul de ironie stricat? :))
@Iulian,
Am inteles ironia! 😀 😀 😀
stai linistit!
A, inseamna ca mi se stricase mie 🙂
Pt asta a inventat Dumnezeu ghilimelele, frate! 🙂
Din ciclul „Da-i lui Ghita un cuvant, maxim doua si pe urma scrie el restul paginii cu ale lui”.
Eu propun o motiune sa-i alocam niste rubrici speciale pe pagina cum sunt pe siturile alea in care scrollezi pagina cu articolul despre politica BNR legata de inflatie si-ti apare o taietura cu reclama la McDonald’s.
Oricum, eu as fi tinut poza asta cu TV-ul pe lampi pentru un articol despre T-55 urile noastre, pare contemporan (cu ultimele pe care le-am primit 😀 )!
Tu u ru ai scis stupiditatea leu gaurit cu tunul ….
Ghita, sint sigur ca Radu are argumente reale. Si cu toate ca nu sint avocatul lui, admite si tu ca ai sarit calul.
Si daca tot vorbim de referinte culturale, expresia are legatura cu monedele aflata in circulatie (5 bani si 10 bani) care erau … gaurite (pe la 1905). Probabil are legatura si cu moneda ungureasca, de asemenea, gaurita care a circulat in prima jumatate a secolului XX. Acu, daca nu ma inseala memoria, am auzit demult la unul dintre bunici expresia asta (‘leu gaurit cu tunul’) si sint sigur ca tu ai auzit de ‘para chioara’ care exact la monedele gaurite se refera. Si te asigur, ca stiau (si bunicu-meu si bunica-mea) ce sint alea tun, mortier (ca tot vorbim de asta) si mitraliera. De asemenea, se foloseste – ca referinta la valoare zero – sintagma ‘leu gaurit’.
Acu trage tu concluzia ce inseamna in context referinta la acel leu.
Eu sunt siderat pentru ca Ghita am inteles ca are o formatie umanista. Fireste, n-am inteles niciodata concret care e formatia aia si ce profesie a avut stimabilul
NaeGhita Catavencu PCR. Dar ca sa nu intelegi o metafora simpla (si chiar destul de raspandita) si s-o iei mot a mot sincer sa fiu mi se pare dincolo de sperantele mele cele mai inalte.Ma ajuta sa-mi zic: „Bah fraiere, tu pentru asta iti pierzi timpul pe net in loc sa-l folosesti la ceva util?!”
Nu mai hartui omul.
Incearca, te rog, sa ma ignori in viitor, eu o fac cu tine si nu simt ca am pierdut mare lucru! Multumesc!
Multzam
Habar nu aveam ca si pe la noi au circulta monezi gaurite. Le crdeam doar o specialitate est-asiatica.Culmea ma zicit de vro 3 ori muzeul numismatic!
http://3.bp.blogspot.com/-z1-y0ajq-jY/T3S6848RRII/AAAAAAAACH8/grRhXlfiIEg/s1600/ban.jpg
Nu-i bai, Ghita.
Moneda de 5 coroane daneze, emisa in 2002, este de asemenea gaurita.
pai daca multimea „1 trupa” contine „1 militar”, atunci formularea este corecta si echivalenta 🙂
Denumirea corecta e „aruncator de bombe”. Oficios, merge si mortier, aruncator de mine.
Sunt destule greseli in text, exista si aruncatoare de bombe cal 51 mm, 160 mm, 240 mm. La fel si obuzierele/tunuri-obuzier cal 130 mm, 170 mm, 203 mm.
Aruncatoarele nu exista in grupa de infanterie, unele armate le au la nivel companie. Trageri indirecte se executa si cu aruncatoarele, nu numai cu obuzierele sau tunurile.
Nota 10 pentru glume, in rest o buna parte din explicatiile tehnice si mai ales cele tactice sunt cantate dupa ureche.
Subscriu!
Departe de mine sa le tin partea analflabletilor dpdv militar de la ProPatria, dar putina documentare nu ar strica inainte sa dam cu dejtele in taste. 😉
– https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heavy_mortars
– https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_howitzers
parerea mea, hic…
@Sharky. Bre listele alea sunt istorice, mai ales in cazul aruncatoarelor. Eu n-am scris un articol despre istoria celor doua arme ci m-am referit la prezent, asa ca ce sa studiez acolo? Da-mi un exemplu de mortier/obuzier de alt calibru decat cele de mai sus…
Parca britanicii si americanii mai au ceva aruncatoare calibrul 60/40mm, dar aceste calibre nu sunt larg raspandite…
„in general calibrul maxim al unui mortier modern este cel de 120mm”, ce-au folosit englezii in razboiul cu burii, in WW1 sau WW2 nu a intrat in vederile acestei…expuneri.
Ok, evreii au unul de 160mm, dar acolo este vorba de o arma dedicata strict situatiei particulare a razboiului lor cu arabii. Aia piseaza cu un mortier greu casele alora, in NATO eu nu stiu sa aiba cineva un astfel de calibru.
Exista mortiere si de alte calibre decat cele de 81/82 si 120mm dar astea sunt raritati, cum este cel israelian de 160, cavsimajoritatea mortierelor moderne sunt de 81/82 mm si 120mm. Nu discutam aici de tunuri-obuzier.
La obuziere la fel: 105 respectiv 155mm, restul sunt exceptii. Exista in NATO alt calibru?!
N-am vorbit de grupa de infanterie ci de de la pluton in sus, inclusiv. Normal ca se executa trageri indirecte si cu mortierul, n-am spus ca nu s-ar executa ci ca in general aruncatoarele isi „vad” tinta, de aici trebuie sa intelegem ca distanta de angajament este relativ redusa, pana in 1-2 km, fata de obuzier, unde distanta este mult mai mare si tinta nu „se vede”.
Astfel incat nu prea imi asum „urchea”…
Dacă ați vedea imaginile cu revelionul 1990 cu Benone Neagoe. …… păcat ca nu se găsesc pe you tube, secret de stat. Cutremurul închipuit și altele….