PT-91M „Pendekar” („Razboinic”) care echipeaza forțele terestre din Malaiezia are atat de multe probleme incat a fost nevoie de infiintarea unei echipe de investigatie care sa mai tempereze tensiunile acumulate intre client si constructor. In consecinta, in cadrul comisiei respective intra reprezentanti ai operatorilor si furnizorilor care asigura intretinerea si aprovizionarea cu piese de schimb.
Pendekar la trageri demonstrative (sursa foto: min apararii din Malaiezia)
Sa ne reamintim ca Malaezia opereaza 48 de tancuri de tip PT-91M Pendekar si 5 tancuri de genisti MID-M, comandate din Polonia in aprilie 2003 si livrate intre 2007-2011. Toate vehiculele au fost alocate Regimentului 11 al Corpului Blindate Regal al Fortelor Terestre din Malaezia.
Conform contractului, ca parte a compensatiei, partea poloneza urma sa implementeze si capacitati de intretinere a tancurilor in industria locala de aparare a Malaieziei, insa nu este clar in ce masura obligatiile au fost implementate.
Informatiile legate de problemele lui PT-91M au fost dezvaluite in raspunsul din 25 martie al ministrului apararii malaiezean, Mohamed Khaled Nordin, catre parlament. Si asta deoarece s-a constatat ca furnizorul principal, Bumar-Łabędy, nu mai produce nici una dintre componentele tancului PT-91M si in plus exista lectii invatate din utilizarea lui PT-91 in Ucraina, care ar trebui aplicate parcului existent.
Diferente intre PT-91 si PT-91M (sursa: Topwar.ru)
Unele dintre componentele folosite la PT-91M erau importate din afara Poloniei, cum e cazul transmisiilor germane Renk ESM-350M (cuplate motorului S1000R engine/1000Cp al PZL Wola), al sistemului francez de control al tragerii, de tip Savan-15 (care integreaza un vizor panoramic VIGY-15 pentru comandant), al tunului 2A46MS produs de Konstrukta Defense Slovacia (cu acuratete crescuta cu 23% fata de tunul original 2A46M), al sistemului de stabilizare electronica produs de EADS.
Alte modificari ale PT-91M privesc:
- mecanismele de elevatie al tunului si de rotire ale turelei,
- placile de blindaj frontale ale sasiului si turelei,
- sistem de protectie activa SSP-1 Obra 3 al Industrial Optics Center, conectat la doua seturi de aruncatoare de grenade fumigene 81 mm 902A ale ZM DEZAMET .
- mitraliera cal. 7,62mm FN Herstal Belgia coaxiala
- mitraliera grea cal. 12.7 mm M2HB-QCB operata de comandant pe plafonul turelei
- volan pentru conductor
- climatizare si protectie CBRN de noua generatie
- sistem de management al luptei
- navigatie integrand GPS
In plus, malaiezienii au anuntat recent un contract pentru servicii de intretinere si furnizare de piese de schimb si componente pentru a acoperi necesitatile de operare pana la sfarsitul lui 2025.
In incheiere, imagini cu un PT-91 Twardy ajuns la ucraineni:
Marius Zgureanu
Surse:
Malaysia launches Ambitious Program to extend life of ‘Pendekar’ PT-91M Tanks (armyrecognition.com)
Ponische Abgabe 🤑
Ca au sistat productia de piese de schimb fara sa ofere offset real pt un model practic nou arata ca furculita strica pofta de mancare. La cat de multe proceduri de achizitie facute cu rea intentie are Romania, macar putem fi relaxati ca nu suntem singuri in galaxie.
Sunt curios cum or fi reactionat SUA ca aliatul lor de nadejde din Europa le-a sabotat perspectivele geostrategice in orient.
Nici nu va inchipuiti ce upgradare primeste Bizonul romanesc..
How Ukrainian tanks stay alive in a war of drones
https://www.youtube.com/watch?v=HZb0okchAFY
https://armyrecognition.com/news/army-news/2024/malaysia-launches-ambitious-program-to-extend-life-of-pendekar-pt-91m-tanks
E mai complicata situatia.
Contractul pt mentenanta si furnizarea pieselor de schimb expira in 2025 si polonezii nu au nici un interes sa continue productia pieselor de pt un tanc pe care vor sa-l scoata din uz.
Se stia de la semnarea contractului lucrul acesta. 2005 contract, 2025 sistarea productiei pt piesele de schimb si mentenanta. 20 de ani.
Din ce imi aduc aminte la momentul acela era o solutie ieftina si stop-gap pana cand cumparau ceva cu adevarat modern.
Acum vor sa traga de ele cam pe modelul TR85, cu o noua modernizare care sa inlocuiasca piersele iesite din fabricatie.
Pt noi e totusi un experiment interesant, vedem pe pielea altora ce se intampla daca vrei sa modernizezi un numar redus de tancuri ramase fara logistica. Daca merita costul.
Si totusi noi ne-am descurcat mai bine ca ei. Macar la a tine la ‘secret’ problemele cu care se confrunta TR-urile noastre. Dar avand in vedere noua modernizare a batranului Bizon, cred ca totusi problemele cu piesele de schimb ale tancului, sau cu mentenanta nu sunt atat de grave precum la altii.
Vedem ce iese din aceasta modernizare si cator tancuri li se va aplica ea. Celor 54 sau aduse la standardul M1, sau inclusiv celor standard inca in dotare. In cazul secund, am ajunge la 3 batalioane de Bizoni, plus unul de Abrams, suficient pana vin cele +300 de tancuri sud coreene sau de unde vor fi ele. Cred ca TR-urile sunt intr-o stare atat de jalnica acum, incat nu puteau sa mai traga de ele pana cand aveau ce pune la schimb dpdv cantitativ.
Cum s a vazut in Ucraina, problema cea mai mare sunt dronele si infanteria cu lansatoare, rar existand confruntari,intre tancuri ! Pana si ucrainienii au spus ca Abramsul e folosit la sustinerea pozitilor si a infanteriei. Pentru ucrainieni e greu, ca ei au incercat prin contraofensiva sa recupereze teritorii . Problema a fost ca terenurile sunt minate, nu au avut efective suficiente de blindate, nu au avut acoperire aeriana si nici artilerie destula sa i sustina in atac, rezultatul s a vazut . Noi pe partea de aparare activa la TR nu avem cum sa punem protectie Iron Fist, Trophi, ca nu renteaza,nu suntem in stare sa punem pe Pirnha, care sunt noi…. Dar daca armata, o sa faca contracte cu mai multe firme,care se pricep, pot demonta motoarele,sa le segmenteze,bucseze,alezeze, ce naiba mai au nevoie si le fac ca noi, cand e gata motorul, e adus pe palet si montat pe tanc, in niste unitati care pot face asta, ca nu trebuie vre o firma noua sa dai jos un motor si sa pui altul reconditionat. La fel cu senilele,daca se trece la cele de cauciuc ca la TR85M1, in orice unitate de tancuri pot face asta, sunt antrenati sa schimbe senila ca pe front. Celelalte modificari fiind facute in uzine de profil,daca fac toate turelele cu magazie separata de munitie ca pe M1, nu mai sar ca ale rusilor, plus o noua stabilizare a tunului si dispozitive optice de ochire,vedere pe timp de noapte ,de stingere a incendiului si ce mai pot imbunatati si la blindaj o sa fie mai bun decat Leo 1A5 .Practic in cooperare cu celelate unitati sustii infanteria, ar fi multumitor pana primim un tanc modern. Acum dupa ce s atvazur ca nu e ok sa lasi rusul sa intre pe teritoriul tau, sa avanseze si tu pe urma sa primesti intariri sa il scoti e foarte greu, daca nu imposibil, NATO a ajuns la concluzia ca trebuie din start opriti la granita. Polonezii au bagat la cap si fac santuri betonate , sisteme de mine etc. La ei merge chestia asta, da noi unde sa facem ? Ca intre noi si Moldoveni, daca acestia sunt atacati, o laie mai trecem sa i ajutam, iar daca rusii prin absurd i ar ocupa, s ar simti confortabil cu un aliniament de aparare intre Romania si R Moldova. Eu zic ca moldovenii sa se coordoneze cu polonezii sa vada ce fac aia la granita lor cu Belarus si sa faca si ei ceva. Acum veti spune, da dar ei au granita cu ucraina nu cu Rusia, ce daca e asa, mai bine sa faca, pentru ca nustim ce v a fi in viitor,daca ucraina nu intra in NATO si ramane neutra, daca dupa razboi in urma coruptiei din tara si a problemelor sociale, vin prorusi la putere. sa ne uitam la Georgia..
Polonezii nu sunt se pare chiar atat de buni cat par, Ei au facut modernizare cu multe piese din afara, ca si noi la TR, ce m a surprins, e faptul ca tunul e facut in Slovacia, adica nici ei ca si ai nostrii nu sunt in stare sa faca tevi de tun/tank performante ! Tancurile lor se pare ca au fost fiabile ca cele trimise de noi in Egipt si au ajuns in Irak ! Barem ale noastre au fost SH,” revitalizate in unitati militare”. Cred ca si acum daca ar mai cere cate ceva pentru ele Irakul, am mai gasi sa le dam niste piese macar SH.
Si un pic off-topic, cativa la fiecare achizitie, spuneau. de K9 „se cumpara la chei, am luat teapa, de chiroane la fel sau nu vine Rheimetall la Satu Mare, vise umede”…https://www.defenseromania.ro/offsetul-pentru-obuziere-k9-tunetul-va-fi-produs-in-colaborare-cu-industria-din-romania-dar-intr-o-fabrica-ridicata-de-la-zero_629372.html. Si parca vad ca nu se aude nimic de MLI, in ce s a publicat zilele astea ca se vor cumpara, pentru ca o sa fie G2G, pentru Redback !
Problema e ca acea modernizare e incompleta. Si de fapt e vorba de un singur exemplar care inca nu a trecut prin teste si nu e omologat.
Pana nu fac asta nici vorba de contract.
Era o discutie ca inelul turelei de TR85 e de dimensiunea celui de pe Leo 1. E un lucru bun pt ca diametrul iti dicteaza turela care intra pe sasiu. Daca sare de greutate umbli la motor, suspensii etc. Sasiul e inca bun, nu e de aruncat. Armamentul, optica tot ce e pe acea turela e de schimbat. De fapt e de schimbat turela cu totul, sub aspectul diferit se ascunde partea frontala a unei turele de TR85. E taiata pe mijloc dar e aceeasi turela fara blindaj stratificat.
Daca turela asta merge le Leo 1, merge si pe TR. Si remediezi o gramada de probleme cu ea. Sasiuri ai cateva sute, bani sa ai, sa pui turele pe ele si sa mai schimbi si in sasiuri ce mai trebuie schimbat. Tunul, desi nu e 120 mm, e cam dublu ca putere de penetrare fata de ce e acum pe TR, plus acces la munitie moderna.
https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/land/eurosatory-2022-cockerill-3105-turret-installed-on-leopard-1
https://defense.johncockerill.com/en/weapons-systems/cockerill-3000-series/
Cred ca s-a mai discutat de ea. 3105 adica.
Este si cea Oto MElara de Centauro 2.
Problema mai e cu pozitia comandantului, pe stanga la sovietice, pe dreapta la Leo.
Parca la Centaur e pe stanga, nu sunt sigur
Cred ca schimbarea turelei ca modernizare avand totul integrat si testat pe ea, dureaza mai putin decat sa faci modernizare la toate sisteme de pe turela sa le faci reglaje, calibrari si sa le adaptezi, ai trece si pe calibru NATO. Acum depinde si ce pret ar avea o turela din cele enumerate mai sus si cred ca la o comanda de 104 buc, nu ai cum sa nu obtii un pret bun si plus ca mai integrezi ceva in tara gen offset, mai castigam specialisti ,experienta. Mai poti lua de la cockerill niste licente pentru turele mai mici pentru a pune pe TAB 4×4 ca modernizare, eventula si pe vehiculele 4×4 usor blindate..
In principiu da, insa in cazul TR-85 trebuia modificat tot aranjamentul sasiului, asa ca iesea relativ scump si raspunsul final a fost nu…
https://www.youtube.com/watch?v=h8yUavzXs6s
3.40s
E pe stanga
Frumos ! Ambele turele .sunt din aluminiu stratificat ?, Adica si Oto Melara?, ca John C stiam ca e din aluminiu si are incarcator automat ! Castigi gretatea redusa la jumatate fata de cea de TR si un om mai putin. Adica viteza,autonomie mai mare si un consum mai scazut ! Nu mai spui ca e o turela de ultima ora nu o imbunatatire in limita ce putem adapta si cumpara mai ieftin.
Sunt turele usoare care pot fi blindate suplimentar.
Problema de ca putini vorbesc e ca TR e facut special pt tunul de 100 mm, volumul interior e limitat. Asa cum e acum, tine 41 de proiectile.
Cred ca max ca sa ramana util e tunul de 105.
Cel de 120 de pe Centauro vine cu o scadere drastica la plinul de munitie. Se simte si la 105, dar la 120 cred ca discutam in jur de 20 proiectile. Ochiometric. Nu stiu sa existe un studiu clar.
Chiar mai puțin, doar 12 proiectile gata de tragere
https://www.rumaniamilitary.ro/centauro-ii-mgs#prettyPhoto%5B48326%5D/0/
Confirm, am vazut interiorul sasiului la Centaur 2 la Eurosatory 2022, si e numai rasyele de proiectile pe peretii compartimentului.
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2018/06/DSCF9044.jpg
https://wiki.warthunder.com/Centauro_I_120#/media/File:Ammoracks_Centauro_I_120.jpg
https://imgur.com/JZ6NzOG
Aici la 105mm, modelizare din WT
https://wiki.warthunder.com/Centauro_I_105#/media/File:Ammoracks_Centauro_I_105.jpg
yep, deci imi aminteam corect, ca nu avusesem timp sa caut atunci cand am comentat. Apropos, eu am publicat videoul aici in 2022 🙂
https://www.rumaniamilitary.ro/centauro-ii-cal-120mm
https://www.rumaniamilitary.ro/centauro-ii-mgs
si aici dispunerea echipajului
https://www.rumaniamilitary.ro/armata-italiana-comanda-centauro-2
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2021/01/Dispunere_turela.jpg
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2021/01/compartimentare.jpg
La Cockerill 3105 tot pe stanga pare sa fie comandantul
https://x.com/Kunal_Biswas707/status/1734578768789024926
iar adaptarea pe Leo necesita inaltarea inelului turelei, probabil exact problema pe care ar fi avut-o si TR-85 cu cea de Leo1
https://www.rumaniamilitary.ro/eurosatory-2022-capitolul-2
Stimate Marius
,, Șasiuri ai câteva sute.” M-ai lăsat mască cu propoziția aceasta. De unde dom’ le, că dacă te uiți pe „Lista de echipamente ale Armatei Române” din Wikipedia, ai ori 103 buc, TR-85 + 54 Buc. TR -85 M1 Bizon, ori 226 Buc TR-85 ( Doamne, ce minune ) + 54 Buc TR – 85 Bizon. Precum se vede, arma tancuri în Armia Română, este mai mult simbolică. Așa… să avem și noi de-o paradă, de-o aplicație cu ceilalți camarazi din NATO. Dacă mai mergem așa, or să iasă cu tunuri instalate pe căruțe á la Iancu de Hunedoara.
Al naibii Putin ăsta cu operația lui
specială! S-a găsit tocmai acum când eram gata să avem armată formată doar din comandamente! Spune-mi rogu-te, cum a ai alte informații?
Ce zici tu sunt cele active.
Pot sa iti spun din sursa sigura ca din toate TR85 fabricate, spre deosebire de T55, doar un numar infim au ajuns la taiat.
Sasiurile sunt inca acolo. Canibalizate bine la subansamble, dar inca exista, daca vreodata vrem sa trecem la lucruri serioase si sa le revitalizam cu adevarat.
Bun, am înțeles, există. Bravo lor! Dar care variantă din alea două enumerate de mine? 103+ 54, sau 226 + 54? Sau mai ofi și a treia variantă?
Ca numar de tancuri din batalioanele active ?
Din cate stiu, sunt 2 de TR clasic si cel de Bisoni. Dar desi pe organigrama sunt 108+54 e greu de spus cate sunt functionale pe repede-inainte, in caz de ceva. De aici si numarul ciudat de 103. In mod normal sunt 54 per batalion.
Poti sa scazi si unul din cele 54 de M1.
Au fost niste info, cum ca au fost modernizate mai multe decat cele 54 care au ajuns la acel batalion, dar nu e confirmata info, e cam veche, banuiesc ca daca era adevarat se afla pana acum.
Cel revitalizat e unul luat din parcul batalionului si acum e blocat pe la UMB, pana decide onorat minister sa-l bage la teste si omologare.
Cred ca de acolo e luat, oricum nu se pune problema sa-l fi construit de la 0 sau dintr-un TR clasic.
De fapt avem 1 batalion cu Tr85 nemodernizat, la Bacau, cel de la Galati are Bizoni iar celelalte 3 au T55 AM.
Marius de ce ar decide ministerul sa il testeze, ca sa blocheze capacitatea Joint-Venture Gd-Umb de extindere la halele nefolosite din umb astfel incat sa strice eventuala oferta gd la mlis si sa intarzie crearea unei capacitati de mentenanta la Abrams,astfel incat sa poata justifica achizitia de tancuri din alta parte,deci selectia pt programele alea e deja facuta si guvernul romaniei depune toate eforturile prin angajatii sai pt a scoate un competitor din cursa
@Nicu_4, nici acum nu e foarte clar ce program e ala caci insusi directorul UMB spunea intr-un interviu ca propunerea lor nu se incadreaza la planul de revitalizare. Spunea ce au facut si mai spunea ca in plan erau mai multe. Inclusiv umblat la motor si transmisie. Unde inca nu s-a umblat.
Semana mult cu a spune ca asta s-a cerut,dar atat am putut din cerinte. Restul mai tarziu.
Desi nu prea aveau cum sa faca asta de capul lor, de undeva au luat acel tanc ca sa umble la el si nu e prea usor sa iesi pe poarta cu el. A fost un ordin de undeva.
@Anla’shok, ai dreptate, ramasesem cu ideea ca am ramas cu 6 batalioane dar sunt numai 5.
E posibil sa fie ceva tr-uri si printre batalioanle de T55 ? Astea parca sunt mai subtirele ca numar, 40 per batalion, nu am idee daca batalioanele au fost trecute la organigrama NATO si au mai primit ceva TR85 ca si completare pana la 54.
Hai sa zicem ca au mai trimis cateva la instructie. Nu ca ar fi wiki o sursa sigura, dar e cale lunga de la 1 batalion pana la 103.
@Marius din cate am vazut in media batalioanele echipate vu T55 au dotare omogena cu un singur tip de tanc. In afara celor modernizate si a batalionului de la Bacau restul de TR85 sunt in conservare.Daca numarul de 103 se refera la tancuri in serviciu este posibil ca cei care au intocmit statistica sa fi comis o eroare si sa fi numarat inca odata si Bizonii.
TR85M1R nu are nici o îmbunătățire pe partea de blindaj.Din pacate. Puteau macar sa îi pună niste placi suplimentare din otel cu duritate ridicata plus o cușcă/grilaj in spatele turelei și la motor. Dar se pare că sunt varza. Otelul trebuie importat ptr că noi nu mai avem fabrica de oteluri speciale, piese ptr motor în mare parte nu mai putem produce, tunul nu l-au schimbat cu un 105normal sau cu un 120mm low pressure. Mai bine cumpără niste K1A2 de la sudici dacat sa ne mințim singuri. Cred că putem lua +120 de bucăți la un preț acceptabil
se pare ca nu prea ai citit ce s-a mai discutat pe aici. TR-85M1 este la limita presiunii pe sol actuale, daca se mai adauga blindaj sau tun, trebuie schimbata suspensia si trenul de rulare, ceea ce costa binisor.
Scrie in coltul din dreapta sus; la lupa „cauta”, TR-85 si apasa enter.
Cred că la tancuri am pierdut lupta fix când am decis sa modernizăm TR 85 in detrimentul producției de TR 2000 sau chiar a celei de TR 125.
Dacă atunci decideau sa meargă pe acea platforma, cred că astăzi aveam un tanc echivalent cu al polonezilor, numai bun de ținut în viață până când aveam tancurile noi. Norocul nostru a fost că am avut parte de pace, însă una era să te bazezi pe TR 2000 upgrade, alta pe Bizon upgrade. Și mai avem niște ani mulți de așteptat și de tras de ele. 10 – 12 cel puțin.Macar pace sa avem, sa ne cârpim nădragii in dos in ultimul ceas.
„am decis sa modernizăm TR 85 in detrimentul producției de TR 2000 sau chiar a celei de TR 125.”
nu cred ca asta a fost logica. Cand s-a decis modernizarea unui batalion de TR-85 a fost ca stop-gap pana intra in productie TR-125/TR 2000.
Altfel se modernizau mai multe TR-85.
Ok aveți dreptate. Și unde e marea modernizare a unui tanc derivat îndepărtat din T55? Ați mai scris despre asta, dar trebuie insistat să îl schimbam cu un corean mai vechi K1A2 sau chiar cu M1A1. TR85 e un tanc extrem de slab și de depasit. Daca nu mai poate fi modernizat substanțial, ce sa faci cu el? Sa îl folosim că artilerie mobila? Sau contra MLI?
da, poate fi folosit in roluri secundare. S-a discutat pe aici si o posibila transformare in MLI greu
Sa ne intelegem! Acesta nu este un ” model practic nou ” ci o varianta facuta pe repede inainte a lui PT – 91 Twardy, care la randul sau, este o modernizare facuta de industria poloneza ( in colaborare cu firme straine ) a batranului tanc sovietic T – 72M1 . Chiar daca i s-au montat niste acareturi importate de la firme de renume, cred ca pe undeva a intervenit sindromul de superioritate al omului alb, fata de unii care vara merg desculti si iarna in shlapi. Au zis si ei, precum romanii: las ca merge si asa.
Problemă ,bănuiesc că este, Malaezia a sperat că va primii piese de schimb de la producător .Iar polonezii sau bazat pe stocurile armatei poloneze.
Vine războiul din Ucraina și atât tancurile cât și piesele armatei au ajuns pe front.
La un contract strategic nu speri iasa, ci planifici toate posibilitatile si verifici de 10 ori inainte sa lansezi procedura de achizitie si inca de 100 de ori inainte sa semnezi contractul. Vanzatorul isi asuma si el raspunderea ca lucurile vor functiona pentru cumparator odata ce banii sunt platiti.
E umilitor pentru Romania de doua ori: prima oara pentru ca in ecuatia in care se intalnesc hotul cu prostul, Romania e legata geostrategic, militar, politic si cultural de Polonia, iar a doua oara pentru ca la tepe din incompetenta sau din coruptie cum si-a luat Malaezia cu tancurile europene Romania nu are scoala, ci academie.
Daca ar fi luat tancurile din India sau din Turcia nu era nici o surpriza… dar in ultima vreme incep sa apara detaliile miracolului economic si militar polonez. Asta e o lovitura pentru toate exporturile tarii aleia de acum incolo, in special pentru alea de armament si prin asta o subrezire a capacitatii europene de aparare in general.
Tancurile sunt o problema de supravietuire pentru o tara, troleibuzele sunt un artificiu de urbanism. Sper sa nu treaca de la trolee la arme poloneze, cum li s-a nazarit cu turcii, de buna marfa ce-au luat de la ei. Unde mai pui ca Polonia e in prima linie, si logic ar fi sa depindem cat mai putin de o tara mai expusa decat noi riscului de razboi.
Da, este f. posibil și asta..Or fi trimis stocurile de piese pt T-72 în Ucr. Și ucr ar trebui să mai aibă piese de T-72 mai ales că Oplotul lor are la bază tot T -72.. Oricum, cred că necesarul de piese de schimb a crescut mult, iar fabricile de profil le-au fost bombardate încă din iarna 2022 – 2023, așa că au apelat la importuri.
@SFULGERU22
Oplotul e o modernizare a T-84, care e o modernizare a T-80, care se produceau la Harkov, și ale căror turele se produceau la Mariupol.
Părerea mea, hâc…
Corecție:
– Oplot este T-84, care este o modernizare a…
Viteza și multitaskingul…
Părerea mea, hâc…
Am vazut noua varianta a Altay ului si pare ca tancul e prevazuta cu Trophy. Dar in prezentare nu se dau detalii. Are cineva idee daca turcii au acces la tehnologia respectiva?
https://www.youtube.com/watch?v=uU1y0ZxpqQU
Imposibil ca israelienii sa vanda armament turcilor.
Având în vedere că au cooperat cu coreenii la realizarea tancului, să nu fie ceva bazat pe KAPS.
Părerea mea, hâc…
Exact !
Este un APS dezvoltat de catre Turci, numit Akkor. Are mai mult in comun cu Iron Fist decat cu Trophy la cum functioneaza.
https://www.edrmagazine.eu/aselsan-pulat-and-akkor
https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2017/01/hardkill-aps-overview.html (dati Ctrl + F si cautati „Akkor”)
Cel montat pe Altay seamănă izbitor cu CICM, cel puțin lansatoarele. Ca funcționare, nu-mi mai bat capul acum.
Părerea mea, hâc…
Se numeste AKKOR.
https://turdef.com/article/new-altay-mbt-unveiled
cate biserici militare sunt inchinate sfantului lazar din betania ?
Stimate Marius
Numărul ciudat de mașini poate fi dat de existența unei unități de școală/instrucție unde s-ar putea să nu se respecte efective de 17, 54 ( prea mare ) sau multiplu de17. Sau poate, din lipsa pieselor le-au șters din efectiv.
Stimate Sharky
Adevăr grăit-ai!
T 80••••> T84 ••••> Oplot
Scuze, nu mi-am făcut lecțiile.