Putem discuta putin si despre logistica?

Sa incepem cu o problema simpla insa actuala (transportul tancurilor Leclerc la Cincu).

Capete tractor pentru transportul blindatelor. Francezii vor sa-si aduca Leclerc-urile in Romania insa nemtii nu ii lasa sa le transporte pe Autobahn-urile lor.

Indignare de partea franceza!

Ce uita francezii este ca ei isi transporta echipamentele militare grele cu un cap tractor cam batraior pentru acest domeniu: Renault TRM 700-100 care a intrat in serviciul activ (deci a fost conceput cativa ani buni inainte) la inceputul anilor ’90

Masa capului tractor cu trailer: max 39 tone.

Nemtii isi transporta tancurile (si un Leopard A5 nu este decat cu 0.9 tone mai greu gata de lupta  decat un Leclerc modernizat care are o masa de 63 tone gata de lupta cu un cap tractor MAN / Rheinmetall SLT Mammut (cu o masa totala admisa de 130 tone – cap tractor+trailer+incarcatura), pe cand aliatii nostri care au baze si in Germania isi transporta tancurile proprii (care in varianta M1A2sepV2 are o masa de 73.6 tone,  ultima iteratia fiind si mai grea) pe Autobahn-urile germane cu capete  tractor Oshkosh HET A1 M1070A1 care are o masa proprie de 20.6 tone si are o masa totala admisa sau gross combined weight ratio de 107.3 tone.

Ce uita mass media franceza (si pe cale de consecinta, cetateanul francez mai putin informat, insa foarte indignat de vecinii de peste Rhin), este redat in tabelul de mai jos (nu am gasit masa totala admisa a Renault TRM 700-100 asa ca am calculat simplu: 39 tone cap tractor si trailer + cele 63 de tone ale Leclerc).

Unde e problema?

In primul rand la aritmetica: limita admisa pe puntea tractoare este mai mare decat cea de punte simpla. Astfel incat un cap tractor cu 4 punti din care 2 tractoare (cazul MAN si Oshkosh) sunt admise pe drumurlile din Germania pe cand capul tractor Renault nu este. De fapt problema este a celor de la logistica francezilor: ar fi trebuit sa stie acest lucru si nici macar nu ar fi trebuit sa aplice pentru autorizatiile de transport evitand astfel nu doar scandalul mediatic inutil ci si situatia jenanta in care s-au pus (btw exista aplicatii care te ajuta sa calculezi masa admisa pe punte tractoare si punte purtatoare disponibila inclusiv in Franta).

In al doilea rand: parcul invechit de masini transportoare. Si o recunosc inclusiv francezii, care tocmai ce si-au dat seama ca trailerele din dotare sunt “putin”mai inalte decat ar trebui si astfel nu pot sa transporte noile Griffon, care datorita RWS-ului instalat nu le pot transporta nici pe propriile lor drumuri. Griffon, trebuie sa inlocuiasca celebrele VAB-uri care initial avusesera o inaltime de 2.06 metri, care a tot “crescut” cu modernizarile ce au intervenit de-a lungul timpului si RWS instalat pana la 3.03 metri, insa Griffon cu RWS instalat are 3,5 metri inaltime!

Solutia de compromis (insa nu disponibila “toute de suite “):Porte-engins blindés surbaissé – PEBS care fiind mult mai joasa, nu va permite accesul in teren accidentat.

VBCI pe trailer transportat la Cincu (Battle Group Forward Presence – #MissionAigle)

De remarcat distanta dintre vehicule (astfel incat sa nu apara accidente  in coloana asa cum se intampla prin alte parti).

Culmea este ca francezii stau excelent la nivel logistic de transport al carburantilor, avand cu CaRaPACE (Camion Ravitailleur Pétrolier de l’Avant à Capacité Étendu).

si cu CCNG (camion citerne de nouvelle generation) o capabilitate excelenta de transport tactic al carburantilor.

In final, daca tot vorbim de armata franceza, sa remarcam efortul depus de genisti francezi la Cincu pentru constructia Camp Berthelot , cca 140 de militari apartinand de regimentele 19 si 31 de geniu, impreuna cu cca 70 de militari belgieni (apartinand batalioanelor 4 si 11 geniu 18 logistic).

Au avut foarte putin timp la dispozitie, fata de partenerii americani care de ani de zile dezvolta baza, si au déjà experienta (ca si francezii…inclusiv negativa mai ales in ultima vreme datorata administratiei locale si birocratilor de la apelor romane).

IAT

71 de comentarii:

  1. Eu am văzut un trailer al spurcaților ? de americani încărcând un Abrams.
    Nu e mare scofala dar are o șmecherie.
    Trailerul reduce garda la sol in momentul încărcării.
    Așa și tancul se urca mai ușor, lin ( nu pendulează) .
    Se evita răsturnarea.
    După încărcare, revine la garda la sol normala.
    Oricum , eu cred că trenul e soluția ideală pe distante lungi. Deci trailerul are rol doar pe distante scurte. ( Doar zeci de km )
    As fi curios pină unde vor ajunge francezii cu tancurile lor în România. Dobrogea ?
    Cincu ?
    La Babadag e haltă lîngă poligon.
    La Cincu, ciuciu. ?
    Basca străzile care sânt.

    PS.
    Avem contract cu Iveco pentru camioane. Inclus cap tractor.
    Da remorca trailer, cine o livrează ?

    2
  2. Si de ce ai vrea sa transporti astfel de ciuce pe cale rutiera din Franta pana la Cincu, o distanta de mai bine de 2.000 de km. Astia nu stiu care sunt costurile? Astia nu stiu ca exista o gara de triaj special amenajata la Voila in judetul Brasov pentru a primi acest fel de transporturi speciale? Ia vazut cineva pe americani transportant ciuce de acest gen pe cale rutiera de la Anvers sau Alexandropulis pe cale rutiera? Acum daca 2nd US Cav si-a transportat pe cale rutiera niste vehicule catre Romania, nu sariti cu curul in sus pentru ca asta a fost pur si simplu o chestie de convenienta operationala.

    22
  3. Daca nu se cere urgenta, ar fi mai simplu pe vapor, pana la Constanta, sau daca vaporul are acces, poate intra pe canal spre Cernavoda si apoi Braila sau Galati.
    Dar a propos : canalul Rhin – Mein – Dunare nu poate fi folosit ? Ar fi un exercitiu bun

    1
  4. Hei, uitat o chestie simpla, lasa parcuri de masini, marci, vechimi….e simplu, greutatea pe osie…daca vorbesti de amanunte pe logistica, macar intreaba un sofer de camion, ce scrii tu aici nu are treaba cu reglementarile de transport…

    3
  5. Cred ca de-aia nu bagam noi banu in tancuri.Ie grea logistica mancatziash.A propos ,intre alea 3000 de camioane model Ciuca sa egzista si unele care sa transporteste tancure? Sau mai facem o licitatie model PSD ca pentru corvete ? Poate nu o sa mai fie cazul daca Ucraina intra in Nato si ne apara ei, ca noi avem alte prebleme.

    4
  6. „Astfel incat un cap tractor cu 4 punti din care 2 tractoare (cazul MAN si Oshkosh) sunt admise pe drumurlile din Germania pe cand capul tractor Renault nu este.”

    Nu a fost chiar asa.
    Limita masei roulante totale este de 98 t în Germania.
    Tractorul Renault TRM 700-100 singur are o masà de 16,8 t, deci poate sà ruleze fàrà probleme în Germania, inclusiv cu semi-remorca sa (goalà, sau cu o limità de massà pe osie)
    Refuzul german a fost motivat nu de masa totalà rulantà (care este de aproximativ 94 t, fiindcà varianta tancului trimis în România are 57 t, nu 63 t cum scrie în articol) ci si de itinerariu, care folosea anumite poduri unde masa maximà admisà pe osie era de 12 t.
    Nu stiu cum au calculat repartitia pe osie, fiindcà dacà împarti 94 t la cele 9 osii ale ansamblului rulant dà 10,44 t.
    Doar dacà au fàcut un calcul savant cu repartitie inegalà.

    4
  7. Eu credeam ca faceti referire la durata transportului (ca in cazul unei tnterventii rapide de ajutor) si astept sa vad pe unde au sa ajunga la Cincu. Frumoasele viaducte metalice (peste vai de peste 30-40 m adancime) dintre Sebes si Sibiu nu cred ca rezista la asemenea incarcare. Poate vor face un mic ocol prin Sighisoara-Bv. Dar pe linia Brasov-Fagaras militarii francezi vor admira Muntii Fagaras pe partea stanga, la 20-30 Km/ora. NU-i bai, Doamne-fereste nu-i urgenta !

    3
  8. Vasie Băcăuanul

    Dar șenalul navibil al Dunării nu are și parte românească? Trece pe acolo!

  9. @george
    nu e incarcata ultima versiune

    1
  10. In 92 am văzut o coloană blindata franceza in Germania pe un autobahn. Cu amx 30, amx 10 și 4×4 de-ale lor, nu mai rețin cum le zice. Mergeau fara politie sau jandarmi, că asta m-am mirat. Și în tot timpul cold war, englezii, americanii mergeau liniștiți pe șosele în aplicații. Dar nu pe distanțe foarte mari. Evident, soluțiile tot trenul sau trailerele sunt. Sau avionul, navele desant.

    1
  11. Tancele france nu aveau ce căuta pe canalul Rhin-Main-Dunăre. Că trebuiau oricum încărcate pe trailere și duse la Rhin. Apoi, acest așa zis canal este o marotă rostogolita de pe timpul lui Ceașcă. Este un complex de canale cu foarte multe ecluze, care depinde de volumul de apa al unui rău ce trebuie să umple partea cea mai înaltă a traseului. Deci, multe probleme tehnice, meteorologice, legislative, ecologice… Trenul rămâne cel mai bun mijloc de transport, așa a fost mereu, pentru aceste tipuri de transport.

    5
  12. Oare noi am comandat ceva similar în cadrul contractului cu Iveco?

    1
  13. O întrebare, Iveco va preda armatei și capuri tractoare pentru transport tance? Bine, mai trebuie și remorca cu multe osii. Dar s-o fi prins cariva din meapene de problema francezilor și a tras concluzii?

    1
  14. Da ce-are trenul, dom’le? E gandit sa miste chestii grele….

    • trebuie sa ai cale ferata

    • Calea ferată e cel mai ușor de distrus. Și trenurile. Vezi Lawrence al Arabiei, sovieticii in WW2, Rezistenta Franceza. La noi era și după 90 o brigadă CF, militarii păzeau podurisi tuneluri.Și șoselele sunt vulnerabile, dar macar poți manevra și stanga-dreapta. Cu trenul nu.

      1
      • in ziua de azi totul poate fi usor de distrus , nu?
        nu e calea ferata e autostradata , nu e autostrada sunt podurile
        toate sunt conjugate : cum poti sa le si protejezi , cum sa le intretii etc

        2
        • Bine că n-avem multe autostrăzi :D. Înainte de 89 pe A1 era inclusiv pista de aviație. Ceea ce nu era o idee rea, sunt tari care au și acum, Suedia, Elveția samd

          3
  15. salut eu propun sa facem schimb de tancuri , frantuzi ne lasa cele 13 leclerc si noi le oferim 13 tancuri bizon si gata numai va fi probleme.:))))

    1
  16. Nu. Nu putem discuta.

    Daca achizitiile merg cum merg cu dracu ar merge logistica pe timp de razboi ? Bine ? Sa fim seriosi.

    Uite ce patesc ukrainienii. Primesc cu țârâita doar cat e nevoi sa nu-i calce rusii in picioare. Si la noi ar fi cam la fel. Doamne ajura !

    2
  17. Retrospectiv și Bucegi și Carpați au fost camioane bune la vremea lor. Pe unele erau aruncătoare proiectile reactive. Unele au fost casate, altele vândute în 2001 pe cauciucuri Tofan. Și am văzut și camioane cehoslovace din anii 60, Tatra sau Skoda, nu am aflat ce erau.

    • ” Retrospectiv și Bucegi și Carpați au fost camioane bune la vremea lor. Pe unele erau aruncătoare proiectile reactive. Unele au fost casate, altele vândute în 2001 pe cauciucuri Tofan. ”

      Trecem peste faptul ca doar pe SR-114M au fost instalate aruncatoare de proiectile reactive APR-21 , poate asta ai vrut sa spui .
      Toate APR-21 au fost casate la Uzina Mecanica Resita , 96 bucati in 1994 si 38 bucati in 1995 .
      Contractul Tofan s-a semnat in 2000 .
      https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1159346-tancuri-taburi-vandute-doi-lei.htm
      Datele sunt pe net, lansezi tot felul de informatii anapoda aici .

      4
      • Bai baietasule, le-am văzut personal într-o brigadă de tancuri, care atunci avea un rg tancuri, un rg artilerie cu apra, tun-obuzier cal 152, un rg at cu tun cal 100 și un regiment infanterie. Plus o cp CC cu tab 71 și stații snar, o cp trs. Eu nu sunt amator că ține. De FRR nici nu ai auzit, pun pariu.

        2
        • My bad , uite ca mi-a scapat un APR-21 , se gaseste la Muzeul Militar Dej .
          La MMN Bucuresti nu stiu , nu am vazut , daca stie cineva sa spuie

          Deci esti ” in sistem ” din 2001 si ai vazut lansatoarele taiate in 1995
          Posibil , dar inainte 🙂
          Si ai auzit si de FRR ?
          Cei cu APRA-40 la trageri ?
          Wow

          In aceeasi ordine de idei , inafara de APRA-40 vandute Croatiei , la Uzina Mecanica Resita au fost casate in 1995 si 72 de APRA-40 .
          „Sistemul ” are nevoie de pensii, nu de lansatoare .
          ” Eu nu sunt amator că ține. ”
          🙂

          1
  18. Btw, știe cineva, la Iveco asamblarea se face integral cu materiale produse in Italia, sau și cu materiale fabricate in Romania?

    2
  19. O mica greseala s a strecurat. Nemtoaicele(astea noi sunt al naibii de putine fata de vechile SLT50 care au peste juma de secol) si americancele sunt 8×8. Adica au patru punti tractoare. Frantuzoaica(care are cam 30 de anisori) este 6×6. Adica 3 punti tractoare. Ideea este ca testoasele le duci pe sosele pe trailer doar daca iti arde buza sa le duci repejor pe front. Teoretic HET urile le transporta de la calea ferata la linia frontului. Nu de alta dar la un drum de 2500km faci varza si capetele tractoare si soselele/podurile pe care mergi. Basca circulatia prin zona pe care o dai complet peste cap si iti umplu aia frigiderul inainte de sarbatori.

    2
  20. ca raspuns general: trenul nu are nici o problema (exceptand cele specifice de la Cincu cu podul problema ) atata doar ca durata de transport este mai lunga (transport intr-o gara care are rampele de incarcare, formarea garniturilor, diversele manevre de cuplare/decuplare la alte trenuri daca nu sunt suficiente vagoane pt o singura garnitura, costuri de paza & protectie in cazul in care garnitura nu e insotita de propriile trupe, etc, si se pare ca francezii ar fi dorit sa realizeze mai repede transportul, in mod similar cu cel al VBCI-urilor

    5
  21. Se intampla in Romania

    https://youtu.be/UZNkQYhCw1k

    Nu cred ca in Germania nu exista reglementari pentru transporturi agabaritice.
    Sa explici, ca neamt, ca francezii nu respecta incarcarea pe osie, in timp ce in Ucraina se scoate de prin depozite orice (mitraliere Maxim, munitie din al doilea razboi mondial) in loc sa gasesti solutie (pui tu trailerele la dispozitie, oferi alternative viabile de traseu, le cari pe brate vanjoase de german) spune multe despre perceptia conflictului.
    Rezultatul va fi ca si in urmatorii 50 de ani SUA vor domina economia mondiala, pentru ca au aratat ca EI nu europenii fac jocurile, EI nu europenii au transformat Rusia in putere de rangul 3, EI nu europenii au administrat Chinei un tratament de punere la punct si in consecinta EI nu europenii sunt parteneri atat pe vreme buna cat si pe timp ploios. Europenii vor ramane cei ce culeg firimituri si se mandresc cu „atitudinea morala” (o atitudine morala cam ipocrita ar spune unii).

    22
  22. Pe de o parte pare că francezii au vrut să facă un exercițiu de imagine, plimbând blindatele la vedere pe drumuri, iar pe de altă parte cred că au vrut să testeze o astfel de rută. Dacă în ce privește primul aspect, pare că nu le-a ieșit, în ce privește pe al doilea, pare că ce rezultă drept concluzii este mai mult decât îngrijorător, ca să nu zic absolut de speriat.

  23. Daca tot vorbim de camioane, am si eu o intrebare lagata de producatorul nostru national:

    -Roman Brasov nici nu moare, nici nu isi revine. Parca nu vrea sa se predea. Din cate am inteles, acum traieste dintr-un contract de modernizare de +60 de camioane ale MAPN. Sa fie oare vorba de camioanele sistemului LAROM?

    Am inteles ca la Baia Mare exista un integrator care usor usor se transforma in producator si deja a depasit Roman-ul la numarul de camioane produse anul trecut. Este incredibil cum unii se nasc din nimic, iar altii mor cu toata mostenirea in brate. Probabil dupa 2026, atnci cand contractul actual cu MAPN al Iveco se va incheia, urmand sa treaca la etapa urmatoare, ROMAN va avea insemnatate minima pentru armia nationala. Cred ca atunci vom vedea si falimentul fabricii, chit ca am inteles ca au iesit din insolventa. Nu pe redresare economica si de productie, ci pe vanzarea de unor suprafete de pamant catre DEDEMAN. Cand or sa termine de vandut tot ce mai este de vandut, or sa aiba soarta fabricii Tractorul.

    Are cineva informatii mai noi despre ce se mai petrece la Brasov?

    2
  24. Uaiii, pe nerasuflate am citit articolul. Merci. De multe ori la noi cumva decidentii intelegeau ca o unitate de infanterie spre exemplu sau de vm este asa de sine statatoare. Pana au bagat unitati logistice la nivel de brigada noi stateam cu logistica cocotati la nivel de divizie. Actionam in materie de contramobilitate a unor unitati, ca sa nu zic ca erau tanchisti care s-au dat cu tancul numai prin unitate.

    3
    • Și infanteria a avut un batalion de VM într-o brigadă de inf. Arme combinate. Infanteriștii sunt experți pe câmpie, VM pe munte. Și unii și alții știu să lupte in ambele medii. Experții în domeniu sunt băieții de la 812.

  25. https://www.youtube.com/watch?v=qSx7HgfHss8
    si aici la min 0,26:
    https://www.youtube.com/watch?v=y64WAbuH2Lw
    Se pare ca avem in dotare si trailere si capete tractor.

  26. https://www.facebook.com/mapn.ro/posts/pfbid02SRw2mWehSFdbp4SwdETVFkGnaxQz39J3eiACQsC9rgQ3jGAdgBTsPAQzffZBqXgHl

    Cel de-al doilea convoi cu tehnică militară franceză ??, constând într-o companie de tancuri Leclerc, a ajuns pe calea ferată în gara Voila, județul Brașov, miercuri, 16 noiembrie.

    Tehnica militară a intrat în țara în data de 14 noiembrie, pe la punctul de trecere al frontierei Curtici, județul Arad, și este destinată completării mijloacelor tehnice ale Grupului de luptă al NATO (Battle Group Forward Presence-BGFP) dislocat în Cincu.
    Primul convoi cu tehnică militară franceză, constând în transportoare blindate, a sosit în România pe 23 octombrie.
    **
    Grupul de luptă al NATO (BGFP) din România s-a constituit, începând cu luna mai, prin transformarea elementelor multinaționale aliate din cadrul Forței de Răspuns a NATO, dislocate în țara noastră.

    La propunerea Franței de a prelua rolul de națiune-cadru, batalionul francez dislocat în România, considerat vârful de lance (Spearhead) al Forței cu Nivel de Reacție Foarte Ridicat al NATO (VJTF), formează BGFP pe teritoriul național, integrând, pe bază rotațională, efective ale Belgiei și Țărilor de Jos.

    BGFP contribuie la creșterea cooperării militare a României cu Franța, și, implicit, la consolidarea securității spațiului euro-atlantic pe Flancul Estic. Cooperarea cu partenerii strategici și existența pe teritoriul național a unor structuri de luptă relevante contribuie la creșterea capacității de apărare și descurajare în contextul războiului din Ucraina și a crizei din regiunea Mării Negre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *