Despre puterea navală a Moldovei în timpul lui Ştefan cel Mare m-am decis să scriu ca urmare a unor dispute amicale, interlocutorii mei susţinând faptul că populaţia care a locuit în spaţiul României de azi nu a avut niciodată tradiţie navală. O dată această decizie luată, tratarea pânzarului moldovenesc a venit firesc.
Am ales să evidenţiez cele realizate în timpul lui Ştefan cel Mare pentru că domnia sa reprezintă apogeul puterii atinse de un principat românesc în Evul Mediu. Indiscutabil, acest fapt este consecinţa mai multor factori, geografici, politici dar mai ales economici.
Din acest punct de vedere, principatul Moldovei a beneficiat de la crearea sa şi până în timpul domniei lui Ştefan de o creştere economică continuă, îndeosebi datorită comerţului şi bunei organizări administrative, ajungând la un moment dat să deţină o poziţie privilegiată în comerţul Evului Mediu.
Despre poziţia privilegiată a principatelor româneşti aflate la întretăierea unor rute comerciale deosebit de importante şi despre pânzarul moldovenesc şi particularităţile sale puteţi citi în continuarea acestui articol pe Romanian Navy Historic Ships (rnhs.info)
Nicolae Hariuc
Foarte interesant !
Si mie mi s-a parut, multumesc!
Relațiile comerciale ale Moldovei cu Imperiul Bizantin erau mai bune decât cele ale Țării Românești tocmai pentru ca Moldova avea acces la mare și TR, nu, cel puțin pana la Mircea.
Si dupa Mircea l-a pierdut iar. Pana in sec. XIX.
Si cetatea Mangopului(SEVASTOPOL)era a lui STEFAN prin casatorie cu Maria de Mangop(printesa bizantina din neamul vlahilor de la velico tirnovo)…ultimii aparatori ai cetatii mangopului au fost arcasii lui Stefan care luptau in fata navalirii tatare(IMPERIUL RUSNACESC INCA NU EXZISTA),iar Moskovia era capitala marii tatari.
O fi fost prin casatorie, de facto n-a mai fost pentru ca n-a fost in stare sa-l recupereze. Planuri par sa fi fost si pentru recuperarea Cafei. Stefan a inteles ca totul se va termina cand Marea Neagra va deveni lac turcesc. Si asa a fost.
Un articol fascinant, care acopera un aspect putin cunoscut al istoriei militare al Principatului Moldova. Noi adesea nu ne gandim la el ca fiind o putere navala.
Ma bucur ca ti-a placut. Poate a venit timpul sa rescriem istoria noastra putin mai asezat, fara exagerari, intr-o directie sau alta. Doar faptele, asa cum au fost.
Foarte frumos și interesant totodată, va recomand să citiți continuarea pe rnhs.info!…….
Nicolae cred c-am ,, descoperit” pentru ce sunt alea doua ,,coarne” despre care tu spui că nu le înțelegi utilitatea, sunt pentru așezarea unor greutăți care sa ridice botul navei, astfel prin frecare mai mică și un vânt puternic să crești viteza semnificativ! ?
Cine stie 🙂 , am observat ca in reconstituirea facuta de Craciunoiu era o plasa intre cele doua coarne…
In aceasta primavara am vizitat mormintul tumular al regelui get Dromihete(sevsthari-bg)si ghidul mi-a aratat sculptat capul de bour,iar olnita era pictata cu rosu,galben si albastru..ciudat daca vorbim de un rege contemporan cu alexandru macedon.
Pana la urma care sunt culorile drapelului romanesc? Alea din Constitutie cu albastru la catarg, alea din reclame cu rosu sus si albastru jos, alea din imnul ceausist cu rosu, galben si albastru? Daca o sa va uitati, nu cu foarte multa atentie, prin posturi de politie, panouri cu indicative de primarii sau scoli, ministere, veti observa ca sunt culori dispuse total aiurea. Pe mine chestia asta ma zgarie pe retina si o consider o dovada de prostie crasa. In cazul posturilor de politie e scuzabila,
Pana la urma care sunt culorile drapelului romanesc? Alea din Constitutie cu albastru la catarg, alea din reclame cu rosu sus si albastru jos, alea din imnul ceausist cu rosu, galben si albastru? Daca o sa va uitati, nu cu foarte multa atentie, prin posturi de politie, panouri cu indicative de primarii sau scoli, ministere, veti observa ca sunt culori dispuse total aiurea. Pe mine chestia asta ma zgarie pe retina si o consider o dovada de prostie crasa. In cazul posturilor de politie e scuzabila,
Inclusiv pe pagina lui Iohannis a tronat multa vreme tricolorul cu rosu in sus la catastrofa Colectiv. Ca am pus steagul estonienilor invers e cea mai mica problema, noi nu suntem in stare sa respectam nici propriul drapel. Sa mai spun ca diversele firme si firmulite care fac materiale vizuale cu drapelul (inclusiv cele oficiale de pe la primarii, posturi de politie) dau dovada de o neglijenta totala in folosirea nuantelor corecte?
Dar pana la urma asta e materialul clientului…
Eu nu inteleg de ce noi, nu am pastrat traditia aceasta…
Sa construim nave militare (nave auxiliare: remorchere, nave logistice, nave de cercetare maritima) pastrand designul acestui panzar moldovenesc (ma refer la forma navei caracteristici: prova si pupa)
se pare ca avem un Panzar Moldovenesc, construit acum cativa ani si lasat in paragina, In santierul Naval Galati.
Panzarul construit la Galati a fost o initiativa buna sfarsita prost. L-au facut, dar nimeni nu si-a batut capul si nu a bugetat intretinerea lui.
aici cateva linkuri cu PANZARUL MOLDOVENESC – de la Galati.
care am inteles ca zace in Santierul Naval Damen, in stare avansata de degradare…
– https://adevarul.ro/locale/galati/galerie-foto-panzarul-moldovenesc-galati-7_50b351297c42d5a663a3742f/index.html
– https://www.viata-libera.ro/ancheta/79549-investitie-lasata-de-izbeliste-panzarul-moldovenesc-naufragiat-pe-apele-politicii
puneti si o poza cu Panzarul, pe articol.
Pentru toate pozele disponibile intra pe linkul de la sfarsit, pe rnhs.info
Pe RoMilitary e mai mult un reminder pentru voi ca mai apar articole si pe „puiul” rnhs.info
Cum acolo articolele nu apar zilnic (doar de doua ori pe saptamana) si nici toti dintre voi nu v-ati dezvoltat rutina de a mai baga un ochi si pe acolo (si nici n-ati dat follow pe FB sau la newsletter ca sa aflati exact cand apar) mai punem aici cate un ciot de articol.
Cui ii place cum suna continua acolo, cui nu, nu. 🙂
Suna bine pe rnhs. Plus dictionarul.
Ma bucur! 🙂 Va mai fi o rubrica cu personalitati ale marinei romane, pe langa dictionar si articolele obisnuite.
@nicolae,
Am intrat deprima data pe LinkedIn rnhs.info.
Am citit și articolul. Chiar de 2 ori
De fapt panzarul ar fi trebuit sa deschida Zilele Marinei in fiecare an avand o mare importanta din toate punctele de vedere. Ce e strigator la cer e ca a fost construit si lasat de izbeliste. Revoltator.
Organizare proasta si lipsa de viziune: ok, l-am facut, dar dupa ce fac cu el? Cat ma costa sa-l intretin?
Legat de pânzar, (replica de la Galați)
Cum s-au comportat nava, e mare? Am înțeles că a fost testat pe o furtună Grad 5.
Nu este totuși cam lat? La cei 5 metri?
N-am idee cat au apucat sa navige cu el… probabil mai mult pe Dunare.
Nici nu mi s-a parut a avea greementul originalului, cred ca-i lipseau velele triunghiulare.
Ca raport lungime / latime as zice ca e mai ingust decat navele “rotunde” ale vremii. Vezi schita caracei de la Balinesti.
seamana putin cu asta, diferenta este ca nava romana era de fapt o galera dar as zice ca exista ceva asemanari. O fi fost vreo evolutie locala.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madrague_de_Giens_(shipwreck)
Gasisem la un moment dat niste articole ca panzarele moldovenesti au ajuns pana in Atlantic. Nu zic ca nu o fi adevarat dar nici nu am vazut subiectul dezvoltat undeva.
E clar ca panzarul este o evolutie pentru ca are particularitati care-l deosebesc de navele italiene ale vremii, foarte raspandite atunci in Marea Neagra.
Are certe influente nordice, pe langa cele vechi, latine.
Galerele au supravietuit pana tarziu in special in Marea Mediterana.
Nu cred ca au ajuns ai nostri in Atlantic, nu prea aveau motive. Mediterana sigur.
Acest articol este o mare gura de oxigen, in contextul prezentului. Sunt multe aspecte mai putin cunoscute ale istoriei noastre. La cat mai multe! Multumesc!
Ma bucur ca ti-a placut! Nu m-ar deranja o operatiune “uitata”… 🙂
Ar fi fost extrem de interesant de stiut daca au fost si variante militare ale panzarului ori daca pe cel „civil” au existat si dotari militare. Daca tot seamana mult cu navele romane, nu cred ca e o exagerare sa credem ca echipajul fie a avut in dotare si arme pentru aparare fie a existat si o „versiune” ce ar fi putut avea armament inspirat de pe vasele romane si ma gandesc la celebrele „aruncatoare de flacari”. La fel de interesant ar fi de stiut modalitatea de navigatie. Probabil ca nu vom sti niciodata,
sincer, am dubii ca moldovenii stiau de focul grecesc daca bizantinii au uitat deja de el de cateva sute de ani.
Putin probabil intradevar, dar nu imposibil, istoric vorbind la asediul Constantinopolului bizantinii inca cunosteau reteta folului grecesc si-l foloseau. Acesta s-a pierdut asadar in 1453, la caderea orasului, deci este posbil ca in Moldova sa fi fost cunoscut.
Nu 1453, la momentul respectiv secretul focului grecesc era pierdut. In fapt se pare ca dupa cruciada din 1204 nu mai sunt documentate utilizari ale focului grecesc. Imaginea aia din Fetih cu aruncatorul de flacari este nerealista. Baza apararii in 1453 erau niste militii si arbaletierii genovezi. Nici vorba de foc grecesc care era operat de trupe profesioniste ori acestea nu mai existau la1453 cans asa cum am mai spus armata bizantina era sub 10000 de oameni formata din miliitii destul de slab pregatite.
Citește Căderea Constantinopolului. Acolo scrie că au folosit focul grecesc până au fost sabotate depozitele. In 1453.
Nici eu nu cred ca mai aveau sau ca au avut vreodata focul grecesc.
In perioada aceea distinctia intre navele civile si cele militare era destul de… vaga. 🙂 Cam toate puteau fi destul de usor si una si alta. Tunurile erau inca rare pe nave la acel moment.
Tu ai citit cu atentie despre marimea echipajului unui panzar? Ce dotari militare vrei la 10 oameni. Crezi ca era vreo nava automatizata? In cel mai bun caz erau 3-4 arcasi printre ei.
FYA
http://www.naval-encyclopedia.com/medieval-ships/
International se considera culoarea si ordinea de la panou, adica albastru galben si rosu. Comunistii foloseau rosu la inceput ptr propaganda comunista…