Elicoptere multirol pentru misiuni de căutare și salvare
București, 24 noiembrie 2023 – PZL Mielec, o companie Lockheed Martin, a livrat Ministerului Afacerilor Interne din România primele patru elicoptere utilitare S-70M Black Hawk de nouă generație, produse în Europa, urmând ca până la sfârșitul anului 2023 să sosească încă două aeronave. Achiziționate în cadrul proiectului VISION 2020 al Uniunii Europene, noile elicoptere Sikorsky Black Hawk ale României sunt echipate pentru misiuni care includ căutare și salvare maritimă și terestră, stingerea incendiilor, transport și asistență medicală de urgență.
Un elicopter Black Hawk suplimentar, achiziționat în cadrul proiectului european HeliPol, este programat să fie livrat înainte de sfârșitul anului și este alocat Poliției Române, mărind capacitatea operațională a acesteia.
Elicopterele livrate fac parte dintr-un acord-cadru în baza căruia până la 12 elicoptere S-70M Black Hawk construite în Polonia vor fi livrate României în următorii patru ani.
„Elicopterele Black Hawk livrate României vor asigura o capacitate de reacție sporită de acțiune în situații de urgență” – a declarat Dennis Goege, vicepreședinte pentru Europa Centrală și de Est al Lockheed Martin. „Elicopterul S-70 Black Hawk, proiectat conform unor standarde militare exigente, este o platformă cu dublă utilizare, ideală pentru misiuni dificile, cu rază lungă de acțiune și la altitudine mare, precum ajutor în caz de dezastre, căutare și salvare, transport medical, transport cargo la exterior, stingerea incendiilor și patrulare maritimă.”
România se alătură flotei internaționale de operatori Black Hawk
România se alătură unei familii globale de operatori Black Hawk și devine a 11-a țară și al 18-lea client pentru elicopterele Black Hawk construite de PZL Mielec, cel mai mare exportator polonez de echipamente aerospațiale.
Cabina, atât în cazul variantei terestre, cât și a celei maritime a elicopterelor Black Hawk, va găzdui o unitate medicală proiectată și furnizată de DELTAMED, un integrator de vehicule de urgență cu sediul la Cluj-Napoca, echipat pentru îngrijirea și salvarea pacienților.
Elicopterul multirol S-70 Black Hawk dispune de avionică digitală, motoare GE puternice, structuri de înaltă rezistență ale celulei și pale de rotor cu coardă largă din materiale compozite, care oferă o mai bună înțelegere a situației pe teren, creșterea capacității de supraviețuire și a performanței.
Cand vom vedea acest tip de elicopter, resectiv varianta sa militara U/SH-60 Black Hawk si in dotarea ArmRo? Problema este ca in actualele planuri si proiecte de achizitii de tehnica militara nu se regasesc achizitia de elicoptere, in afara de cele 2 H-215 M pt FNRo. Era un RFI pt 24 AH-1 Z Viper si parca tot 24 UH-1 Y Venom. Faza ste ca nu se shtie cat se va mai putea baza ArmRo pe flota de aproape cele 60 IAR-330 L/M Puma/SOCAT/Naval si cate din acestea s-ar mai putea remoderniza, prelungire a resursei de zbor si chiar remotorizarea?! ArmRo/FARo/FTRo/FNRo au nevoie de un tip de elicopter usor mediu si scoala pt a inlocui IAR-316 B Alouette 3, aici favorit fiind H-135 M deja in exploatare in Romania la MAI si ISU, trebuie un tip de elicopter dedicat exclusiv de atac, poate reluat RFI-ul cu 24 poate chiar 36 AH-1 Z Viper si un tip de elicopter mediu multirol precum UH-1 Y Venom, ca tot era in amintitul RFI cam tot 36 de aparate. Clar ar mai fi nevoie de 48 de elicoptere mediu grele multirol U/SH-60 Black Hawk sau H-215 M/-225 M pt a inclocui in timp cele 60 de IAR-330 L/M Puma/SOCAT/Naval si neaparat tebuie un tip de elicopter greu multirol precum CH-47 F Chinook sau CH-53 K Stallion in numar de macar 12. Pt FNRo o varianta ar fi si 12 SH-92 Superhawk sau H-225 M. Sper sa nu se creada ca vreau ciorba de elicoptere pt ArmRo dar cam toate armatele din lume au tipuri diferite de elicoptere si nu opereaza acelas tip de elicopter pt o multitudine de misiuni. Sper ca se vor gasi bani si vointa politica pt dotarea ArmRo cu elicoptere moderne si ca majoritatea dintre ele se vor intretine, moderniza si fabrica in Romania cu firesc licente.
…..cu tot respectul, meapene cu litere mici gasesc o pwla, nici nu le pasa si nici nu-i intereseaza.
Atentie ! …se zice prin cancelariile vestice ca cam ( cacamasi) in 5 (cinci) ani incepe razboiul lui poutine cu NATO….)))), de aia se inarmeaza Polonia in draci fara nunar si fara sa se uite la bani, ei chiar sunt in prima linie.
…cu toată durerea și oftică eu aș spune că dacă rușii ne-ar ataca acum pe noi, ăștia NATO, s-ar vedea că suntem în kooroo gol și conduși de niste inepți și militari și civili, pe baza unor strategii, doctrine și tactici de cascadorii râsului. Este drept că la făcut din vorbe suntem foarte tari, mai greu este sa explicăm cum de rușii sunt capabili sa mobilizeze forțe imense și să aibă în continuare o producție de echipamente și muniții mult peste ceea ce NATO este capabil la acest moment. Văd că și strategii NATO au început să o dea cotită, dezbaterea ne mai fiind dacă rușii ne vor da cu roatele-n sus, ci dacă asta le/ne va lua o săptămână sau hai, doo.
Știu, chinezii, nord coreenii, armament învechit din era sovietică, tactici sovietice, morți de foame… , pe când noi, just in time ?.
La Reyna Chiar nu iti dai seama cat esti de penibil?Pai orcii tai iubiti inca se chinuie sa reziste atacurilor ucrainene si tu vii si debitezi prostii legate de nu stiu cate saptamani sa ne ocupe ,adica sa treaca de toata defensiva NATO:)))
Daca nu esti platit de orci sa spui prostiile astea,eu m-as ingrijora foarte mult in locul tau de sanatatea ta mintala!
Alooo, ce „se chinuie orcii mei iubiți”? Tu pe ce lume trăiești?
Mie mi-ar fi surâs și ideea de a lua doar BH pentru transport și atac. Varianta de atac este BH Gunship sau Battlehawk nu mai țin minte exact denumirea. Chiar polonezii mi se pare că pot construi versiunea.
Pe partea de mentenanță și logistică ar fi mai simplu decât alte variante. Se pot lua X elicoptere și pentru jumătate din ele acele kit-uri de „luptă”.
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/armed-black-hawk-helicopter.html
https://youtu.be/PES3cEAznXM?si=GlyqaBC2RDTq8_SS
meapene cu litere mici, poate pot „imprumuta” niste blek-havk sa poate fi folosite si impotriva minelor si „integrezi” si „niste” torpile stinger ( alea luate portocali de test) la bord si pastrezi salariile si pensiile soldateilor cu epoletei cu burta…
Asta se „intampla” cand un serviciu in slujba tarii e condus direct (aproape) de UE, adika MAI, sa fim seriosi si realisti, nu-s mai cinstiti si corecti decat alte servicii sau ministere.
MAI e responsabila cu granita pe timp de pace, meapene cu litere mici, o fi responsabila cu aceleasi granite cand va fi razboi ? Maybe ( pupa icoana si o arunca in lac poate se opri razboiu’)…..
Sigur la prima strigare cu boom-boom, burtosi cu pensii babane se „aruncara” primii in transee.
PS: …si avem atatea contracte meletare, dar nu aud si vad inca nika, program livrari …numai primisiuni si discutii, etc.
MAI le-a cumpărat parţial sau total pe fonduri UE din câte ştiu eu.
La MApN fodurile au fost marea problemă. Prea puţine, prost folosite, prost gestionate…
…si fonduri date de cine ?
Chiar daca ceri pt. ce vrei tu „fonduri”, tot UE aproba, si iti cauta fir a par la ce iti „trebuie” daca vrea.
UE dicteaza monser.
Pwtre,hai nu ne mai plictisi.Ai un rationament de copil de clasa V-a si
Iar ,,monser,, este probabil cum ai auzit tu vreodata pe santier. cred ca ai vrut sa spui,,mon cher ,,
Tu nu esti capabil sa scrii 2 cuvinte corect si ai tupeul sa-ti expui parerile si convingerile.Daca as fi analfabet ca tine m-as duce la scoala si nu as intra in discutii de oameni mari
Astia par mai organizati…..Oricum sunt mai noi ca ale MAPN-ului
Nu înțeleg doo trebi. Ce înseamnă „până la 12 bucăți”? Dacă fondurile sunt UE, e așa mare lucru să comande încă 5 elicoptere? Și a doua, Arafat zice că nu au flotoare alea maritime, că este coca flotabila. I-a zis cineva că toate elicopterele plutesc cât timp funcționează motorul și palele elicei se învârt? Sau greșesc eu pe undeva?
e doar aka „limbaj birocratic”: nu SE zice nici cea, dar nici hais.
obs.: calului cand nu-i spui ce vrei: nici cea, dar nici hais, nu crede ca eshti un stapan „prost” )))
…cu cacatzii ashtia nu ai de unde shtii, poate un prost-destept o sa zica ca se duce tot kerosenu’ numa’ pi blek-hauc, si oopa galiganii pot opri derularea contractului.
…sau mai shtiu ce sefuletz nu o sa-i convina ca nu-shtiu ce depart. lucreaza bine si frumos cu zburatoarea blek-hauc si postul lui ar fi in primejdie si nu ar mai avea de lucru, implicit depart. amenintat si gaseshte tertip sa nu mai faca sa mearga dracovenia de contract…
….poate unei amante de sefuletz nu-i place pasaroaia,….etc.
desigur ma refer la shefii aia mari, unde se invart sume uriase cu „inzestrarea” si derularea contractelor MAI si gagii apasa pi’ butoane la fel de mari.
@gabi S. Arafat zice lucruri trasnite…unde e coca flotabila a lui S-70? :))
Exista si elicoptere amfibii care plutesc (si raman relativ stabile) si cu motorul oprit: S-61 si familia lui (in general cunoscute sub numele Sea King), HH-3 (Pelican, Jolly Green Giant) si sovieticul Mi-14 (derivat din Mi-8).
La elicoptere e greu de asigurat nu atat flotabilitatea cat stabilitatea pt. ca au componente foarte grele in partea de sus: motoare, rotor, transmisie, samd. si au tendinta sa se rastoarne usor.
A doua chestie e ca partea care ajunge sub apa trebuie sa aibe partea specifica de barca, cu chila, redane, strakes si alte chestii care le fac si hidrodinamice, nu doar aerodinamice.
Mai sunt elicoptere care cu motorul pornit pot sa faca un fel de hovering la care-si tarasc „fundul” pe apa: CH-53 si probabil CH-46.
In rest elicopterele prefera sa nu se ude, daca au ajuns pe apa acolo raman.
Da, am văzut pe YouTube un Chinook care intra în apă și își inunda cala, ceva SEAL intrau cu barca gonflabila direct înăuntru.
Ce nemernici sunteti rumaniamilitary sa-mi stergeti comentariile.
–––––
Bai cap de creta, rumaniamilitary nu-i la ordinul tau si nu ti-a sters nimeni nici un comentariu. Astepti moderarea, pana intra un admin, ca asa-i regula, vrei sa stam 24/7 ca tu te-ai obisnuit cu generatia tiktok unde gratificarea este instanta? Singurele comenatrii sterse sunt si vor fi cele cu injuraturi si insulte/atac la persoana respectiv trolling gratuit sau propaganda fascista/comunista.
Platesti aici ceva, ca sa ai numai drepturi? Mai usor cu pianul pe scari, daca nu multumim de participare si pa.
Bai cap de creta, – dupa cum iti zice colegu’ mai sus, in editare, vezi ca nu esti la prima abatere, vorbeste mai mumos prin comentarii.
Periodic trebuie analizat comportamentul unor indivizi, chiar in sens psihologic.
Individul de mai sus, nerealizand ca orice forum are un sistem de moderare ca noi sa nu primim postari de la case de pariuri, onlyfans si ce-am mai apropiata traseista de geolocatia noastra s-a pus sa insulte.A pus gazdelor stampila de „nemernici” fara a lua in calcul macar timpi de reactie nesatisfacatori.Apelativul „nemernic” de provenienta slavona insemna om de nimic, zadarnic. Apoi a primit o urechere inapoi cu un apelativ comic, indicand lipsa functilor cognitive sau in argou atribuit celor cu un comportament similar politistului Garcea probabil de la legendarul sau chipiu de rutiera cu alb.
Dansul s-a ultragiat profund si si-a anuntat parasirea intempestiva, simtindu-se lezat de raspunsul primit la o insulta gratuita.
Injusta lume traim, sa insultam si sa ni se raspunda… cine s-ar fi gandit.
Quo vadis..
S-au miscat bine polonejii Bravo lor ! Si eu sper sa luam si varianta militara chiar cea inarmata .
Ca vapsit cred ca incapea loc de mai bine , tare mult imi placea cum arata varianta complet rosie .Vad ca au incercat o varianta de vopsire asemanatoare cu H- 135 da nu prea pusca cu forma Si apoi insirarea pleiadei de notificari de sub dunga galbena pare prea dezlanata .
Elicopterul asta fiind alungit si zvelt , dungile alea orizontale il fac sa para interminabil Mai bine ar da cu bezile galbene oblice de genul Coast Guard si notificarile concentrate in 2 zone distincte cele legate de medevac in zona de mijloc ,usa glisanta si cele legate de autoritatea statului spre fuselajul din spate nu imprastiate pe unde or mai gasit cate un petec de acoperit ,hop si cate o inscriptie de parca tot au uitat cate ceva sponsor si cand si-au amintit or trantit-o unde mai gaseau spatiu liber
Politia Română ce glume , corupție cat cuprinde, Politia Frontieră , Academia de Poliție corupție cat cuprinde sa nu vorbim de Jandarmeria Română să interacționezi cu un angajat M A I îți dai seama rapid că lucrurile nu sunt f ok . Acum vom mai primi încă 4 in următorii 4 ani ,nu înțeleg de ce cei care conduc M.A.I nu ar urgenta lucrurile sa le primim în următoari 2 ani zic și eu că am avea nevoie urgentă de elicoptere noi pentru că parcul aerian e vechiuț. Ar fi bune și ptr MapN dar clar nu vom achiziționa nimic nou cel puțin în următori 2 ani ,nu acum cu toate probleme cu deficitul bugetar și cu toată instabilitatea politică economică. Îmi place in loc sa scadă actele de corupție unde te întorci în România auzi de furt și corupție. Autoritățile afgane că române nu cred că sunt au milă de cei din sistem ,le taie din salariu, le da acțiune , mustrare scrisă și rămân în sistem ca și cand nimic nu s-ar fi întâmplat. Va doresc sa nu aveți interacțiune cu autoritățile române ? că doar nervi vă faceți. Blawk Hawk ptr interne ,bune ar fi și ptr MapN 36 bucăți noi și casate astea ce le avem in dotare,dar sa rămânem cu picioarele pe pământ și să fim realiști. Nu e bocet ,e doar realitatea unui stat incapabil să aibă o eficiență a propriilor sale acțiuni . 0 clasă politică,0 autoritățile locale și naționale. Mulțumim alianțelor politice că au căpușat țara cu familiile și persoanele lor .Sorry nu pot fi pozitiv când văd că nimic nu e normal in tara minunilor.
cat o fi spaga ca sa fii pilot de Black Hawk? dar de F-35?
Șpagă ? Astă vară am văzut la noi în oraș cum a aterizat un elicopter smurd ,perfect pilotat de un , pensionar ‘ pe viața mea dacă nu avea mai mult de 70 de ani ! Eu zic ca e o lipsă mare de personal navigabil la smurd . Să fii pilot de elicopter în ziua de azi e lucru mare.
Iulian,pt a fi pilot pe elicopterul SMURD sunt niste conditii faorte stricte legate de experienta si nr de ore de zbor.TOTI pilotii smurd sunt piloti cu foarte mare experienta,marea majoritate fosti piloti militari.Normele de zbor in civil legate de plafon si vizibilitate sunt mult mai stricte decat in cazul militarilor,iar pt niste piloti cu abilitati de zbor pe norme militare,este floare la ureche.De aceea elicopterul pe care l’ai vazut tu a aterizat perfect pt ca pilotul avea experienta si nu pt ca era pensionar;Daca tu ai 14 ani si pilotul poate era putin grizonat,pt tine sigur era echivalentul unui pensionar desi el nu avea mai mult de 40 ani 🙂
Cipri,in toate comentariile tale tu doar asta stii: : corptie,incompetenta etc,,or fi si din alea dar nu chiar asa cum vrei tu sa credem.Si cum ti am mai scris si alta data,chiar nu ne intereseaza frustrarile tale pe un site militar unde se vehiculeaza informatii tehnice livrate de profesionisti.Se trezeste cate unul ca tine care doar paraziteaza forumul.Sincer nu aduci nimic plus valoare.Eu in locul tau m-as opri
Ați vz filmul : San Andreas ? Au aceste elicoptere troliu din ăla macara ptr salvarea din locuri greu accesibile?
Au cu siguranță
Are. Daca bagi o geana mai atent la fotografie il vezi.
In sfarsit stiri despre romania si nu despre alte tari.
Foarte faine elicopterele, mai trebuiesc inca 50 minim pentru armata.
s.a.r zi/noapte pe orice vreme si senzori & shit ar fi mers pentru politia de frontiera/garda de coastă ,de mapn nu mai amintesc ca stim cu ce vechituri se dă …dar nimeni nu-i suflă în ciorbă arafatului.
@psycho,armata sigur ar avea nevoie de asa ceva ,cum spui tu,dar asta nu inseamna ca ele nu sunt utile cu performantele astea si pt smurd.Vreau sa iti reamintesc faptul ca noi nu suntem (inca) in razboi pt a fi folosite de armata din plin,in schimb avec accidente cu victime multiple si tot felul de dezastre aproape saptamanal,daca nu chiar zilnic daca vb de accidente.Sa stii ca ai un elicopter care poate sa decoleze indiferent de meteo indiferent de zi sau noapte,este un mare plus pentru sansa de supravietuire a acelor victime;SMURD este in ,,razboi,, in fiecare zi iar acele elicoptere le cresc sansele de reusita