Racheta CAMM dezvoltată de MBDA va consolida capacitatea de apărare a distrugătoarelor Type 45 ale Marinei Regale

Racheta CAMM dezvoltată de MBDA va consolida capacitatea de apărare a distrugătoarelor Type 45 ale Marinei Regale

CAMM Type 45 Daring

CAMM Sursa foto: MBDA

MBDA a primit un număr de contracte pentru a îmbunătăți în mod semnificativ capabilitatea de apărare antirachetă și antiaeriană a celor șase distrugătoare Type 45 ale Royal Navy.

CAMM (Common Anti-Air Modular Missile) va fi în premieră asociată cu un sistem de comandă și control Sea Viper (C2) actualizat. CAMM oferă o capabilitate superioară de auto-apărare și de apărare a navelor din apropiere și va completa Aster 30, consolidând sistemul de apărare antiaeriană al Marinei Regale.

Montarea CAMM pe distrugătoarele Type 45 va crește cu 50% numărul de rachete antiaeriene disponibile. Vor fi instalate și 24 de celule de lansare suplimentare, iar sistemul Sea Viper C2 va fi actualizat pentru o mai mare putere de procesare.

Cele 48 de celule Sylver existente pe Type 45 vor fi astfel destinate exclusiv rachetei Aster 30 cu rază mai mare de acțiune, care este, de asemenea, modernizată. Acest lucru înseamnă că această rachetă va rămâne în serviciu în toată perioada în care distrugătoarele Type 45 vor fi operaționale.

CAMM a fost deja livrată atât Armatei Britanice, cât și Marinei Regale, ca interceptor al sistemelor de apărare aeriană cu baza la sol (GBAD) și naval (NBAD), permițând acestor servicii să folosească o rezervă comună de rachete.

În serviciu pe fregatele modernizate Type 23 ale Marinei Regale, CAMM va fi montată în viitor și pe Type 26 și Type 31. Familia CAMM a avut succes rapid în rândul clienților internaționali, Canada și Brazilia fiind printre ultimele țări care au comandat racheta anul acesta.

Comunicat de presă MBDA


Despre distrugătoarele antiaeriene Type 45, clasa „D” sau „Daring”

Nu este un secret că sunt unul dintre admiratorii programului distrugătoarelor antiaeriene Type 45, cunoscute și sub numele de clasa „D” sau „Daring”. Trebuia să fie rezultatul unui proiect comun cu Franța și Italia, dar Marea Britanie s-a retras din program (1999) din cauza cerințelor tehnico-tactitce diferite și neînțelegerilor dintre parteneri cu privire la repartizarea „plăcintei” industriale.

Programul britanic a continuat și, ca orice program militar, nu a fost scutit de întârzieri și depășiri ale bugetului alocat. Cele 12 nave inițiale s-au redus la opt în 2004, doar șase unități fiind până la urmă comandate, construite și livrate către Royal Navy. Programul a costat 6,46 miliarde lire sterline (9.166.066.257,67 lire sterline în banii din 2020), cu 1,5 miliarde (29%) mai mult decât bugetul inițial iar prima navă a intrat în serviciu în 2010 față de 2007 așa cum fusese inițial prognozat. Prin comparație, primele trei unități Type 26, o fregată antisubmarin de mari dimensiuni (peste 8000 tone deplasament la încărcare maximă față de cele 8500 tone ale Type 45) au primit un buget de 3,7 miliarde lire sterline.

Type 45 au beneficiat de o propulsie nouă, inovatoare, de tip Integrated Electric Propulsion (IEP) despre care vă recomand să citiți mai multe aici. Adoptarea acestui tip de propulsie are o serie de avantaje însă, în cazul britanicilor, o eroare de proiectare sau „balmăjirea” cerințelor operaționale a condus la o serie de incidente soldate cu pierderea completă a energiei electrice și, pe cale de consecință, a propulsiei. Soluția a constat în înlocuirea celor două diesel-generatoare cu trei, mai puternice, în cadrul unui program de remotorizare care a costat contribuabilul britanic 160 de milioane de lire sterline.

CAMM Type 45 Daring

Distrugător antiaerian de clasă Type 45 – Daring Sursa foto: plymouthherald.co.uk

Navele sunt construite în jurul sistemului Sea Viper compus din radarul Sampson produs de BAE Systems Maritime, radarul S1850M cu rază lungă de acțiune produs de BAE Systems și de Thales (Smart-L), un sistem de comandă și control și sistemul vertical de lansare Sylver. Folosește rachete produse de MBDA, Aster 15, cu o rază de acțiune de 1,7 km până la 30 km și Aster 30, cu o rază de acțiune de 3 km până la 120 km. 

Este un sistem foarte capabil, conceput să facă față atacurilor la saturație cu rachete navă-navă subsonice sau supersonice, avioanelor sau aparatelor de zbor fără pilot. Despre Sampson, legendele urbane spun ca poate ghida până la 16 rachete Aster simultan în timp ce urmărește circa 1000 de ținte de mărimea unei mingi de crichet care se deplasează cu viteze de Mach 3. Raza maximă de detecție este de cel puțin 400 km. Sea Viper poate lansa opt rachete în mai puțin de 10 secunde.

Deși senzorii lui Type 45 pot urmări rachetele balistice, fapt confirmat de o serie de teste reale, încă nu are o rachetă care capabilă să și lovească țintele respective, ceea ce s-ar putea schimba o dată cu intrarea în dotare a Aster 30 Block 1 NT.

Actualul program, despre care se face vorbire și în comunicatul de presă de mai sus, va costa circa 500 milioane de lire sterline conform Ministerului Apărării britanic. Se pare că o parte semnificativă a bugetului va fi alocată modernizării rachetei Aster 30.

Primul distrugător astfel echipat ar trebui să fie în apă undeva prin vara lui 2026. Ceea ce vedem aici este o operațiune normală de modernizare la mijlocul duratei de viață a navelor, ceea ce mai poate fi numit și Mid Life Update. Este ceva ce mai toate marinele serioase fac pe timpul duratei de viață a unei nave.

CAMM Type 45 Daring

Celulele pentru CAMM vor fi instalate în fața Sylver VLS unde era inițial prevăzut un Mk-41 VLS, actualmente sală de gimnastică. În spatele VLS-urilor este spațiul pentru rachetele navă-navă și aici este interesant ce vor alege britanicii ca să înlocuiască bătrânele Harpoon. Sursa foto: Navy Lookout

De altfel, britanicii s-au apucat sau se vor apuca curând de proiectarea unui urmaș al Type 45, viitorul distrugător antiaerian – Type 83. Un alt semn de normalitate, doar – doar o pricepe și cine trebuie de pe la noi…

Revenind la subiect, este de remarcat că Sea Ceptor se dovedește un produs de succes pentru filiala britanică a MBDA, pe lângă Royal Navy, racheta fiind achiziționată sau în curs de achiziționare și de marinele Braziliei (clasa Tamandare), Canadei (versiunea canadiană a Type 26), Noii Zeelande (clasa Anzac – Meko) și de marina Chile, un utilizator consecvent de armament britanic (Type 23).

Așa cum spuneam mai demult, precum Casandra, se pare că, încet – încet, Aster 15 va ieși din serviciu, urmând a fi înlocuită cu Sea Ceptor (CAMM) în cazul britanicilor (poate și-al italienilor) și, posibil, cu Mica NG în cazul francezilor.

Apropos de Chile, Royal Navy urmează să retragă din serviciu în 2021, respectiv 2022, pe HMS Monmouth, respectiv HMS Montrose. Zic de Chile pentru că noi n-avem nevoie de așa ceva și, în plus, se pare că am devenit foarte refractari la armamentul britanic de când cu cele două fregate Type 22R… Cele două nave sunt destul de bătrâne, cu HMS Monmouth trasă de ceva timp pe dreapta și HMS Montrose într-o stare mult mai bună, trecută prin programul de reparații capitale și modernizare LIFEX.

Pe lângă Type 45, Type 23 este una din fregatele mele preferate. Conceptual, clasa beneficiază de o propulsie modernă de tip CODLAG și este gândită din start cu un sistem de lansare verticală a rachetelor antiaeriene. În plus, fiind un specialist în lupta antisubmarin, a beneficiat de toată experiența britanică în reducerea semnăturii acustice a carenei. În funcție de starea actuală a celor două nave, cred că se poate obține un preț bun pe ele urmând ca reparația capitală, remotorizarea și modernizarea lor să se facă în țară, unde avem expertiza necesară. Toate aceste lucrări vor adăuga încă 15-20 de ani la durata lor de viață. Senzorii și armamentul ar putea fi cei britanici (radarul Artisan și racheta Sea Ceptor) sau ar putea fi reconfigurat, la libera alegere a înălțimilor lor de la amiralitate. Important e sa fie pe toate la fel.

Astfel, în circa patru ani, am putea avea patru fregate (T22R și T23„R”) capabile să lupte în toate mediile și am putea regândi actualul program al corvetelor luînd în considerare tocmai acest fapt. În toți acești patru ani am putea retrage treptat Mărășeștiul și cele patru Tetaluri (a căror valoare combativă este practic inexistentă) și, cu banii rămași, am putea înlocui Tarantulele în loc să le modernizăm. Mi-ar plăcea ceva în genul Visby. Ah, să nu uit, totul în același buget de 1,6 miliarde…

Nicolae

26 de comentarii:

  1. Mișcare buna a britanicilor, vor avea la dispoziție 48 de Aster 30. Creste substanțial puterea de apărare și da, se pare ca Aster 15 începe sa fie retras ușor ușor. Prețul pare sa fie buba și poate faptul ca e cam mare și încape doar una într-o celula Sylver. În rest are performante bune.
    Referitor la Type 23, ar fi o mișcare bună… eu zic ca și Type 22 R a fost o mișcare bună, dar fără finalizare. Și asta nu a fost vina navelor, care arata încă bine, se mișcă încă bine, dar din păcate nu au dinți. Dar, ai nostri pur și simplu nu mișcă nimic încă.

    1
    • Aster 15 si Sea Ceptor au performante similare, poate Aster e marginal mai buna, dar Sea Ceptor este mai usoara, ocupa mai putin loc, poate lovi si tinte de suprafata si elibereaza toate cele 48 de celule pentru Aster 30, dupa cum de altfel ai remarcat si tu.
      Am tot citit si scris articole pe subiectul T22-urilor romanesti… Probabil ca le-ai citit, chiar daca sunt mai vechi. In opinia mea, T22 au fost o alegere mai buna decat optiunea olandeza. Conceptual, ambele navele erau vechi. Problemele programului romanesc sunt foarte simple si binecunoscute: lipsa de transparenta la incheierea contractului, inconsecventa in parcurgerea etapelor de modernizare&inarmare a navelor.
      Conceptual, Type 23 sunt niste platforme care fac fata si azi. In plus, am restabili capacitatea de lupta a FNR mult mai repede, nu in 7-10 ani.

      1
      • Sea ceptor completeaza aster 30. Aster 30 se ocupa de tinte supersonice manevrabile gen p1000 vulcan p700 granit etc. si sea ceptor in general performeaza cu tinte manevrabile „high subsonic” gen harpoon sau drone.

        chestia e ca aster 15 era redundanta si cu aster 30 singurul avantaj era pretul si distanta minima de angajare a tintei in rest aster 30 era mai utila.

        italienii din cate stiu vor adopta camm impreuna cu aster 30

  2. „…remotorizarea și modernizarea lor să se facă în țară, unde avem expertiza necesară..” Nu stiu daca mai avem expertiza dar amirali multi avem, cam 5-6 pt fiecare unitate de „lupta” ! Pai daca reducem anticele nave ce mai fac cei cca 40 sau 50 de amirali activ? „Amiralii României
    Constelaţia elitei Marinei ” (galerie foto) 02 Feb, 2018 00:00 Marian MOŞNEAGU >> https://www.ziuaconstanta.ro/in-constanta/lumea-marinarilor/amiralii-romaniei-constelatia-elitei-marinei-galerie-foto-650434.html . Articolul pomeneste chiar de 200 :” Deşi nu mi-am propus să realizez un simplu Laudatio amiralilor României, pe care i-am prezentat încă din anul 2008, la loc de cinste, în „Dicţionarul marinarilor români”, prima lucrare apărută sub egida Asociaţiei Absolvenţilor Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” – ALUMNI, cei 200 de amirali români din toate timpurile,…” !!!!
    Amirali pe post de director adjunct in SMG sau sefi de birouri….
    Cat a costat intretinerea timp de aproape 20 de ani a celor 2 Typ 22 (scandalul Nastase)fara nici o valoare militara in afara de a asigura niste salarii si pensii babane ?!
    Imi cer scuze, articolul lui Nicolae e f f interesant(ca si celelalte) prin actualitatea lui, asa mai stim si noi ce FAC altii !

    1
    • Știu ca suntem obișnuiți sa vedem doar părțile negative, dar remotorizarea deja s-a făcut la Type 22. COMOTI a proiectat înlocuirea turbinei de marș Tyne cu ST40, iar execuția s-a făcut la SNC. Deci, de ce nu s-ar putea face și la Type 23? Pentru integrare armament avem Damen și Fincantieri care pot integra cam orice armament naval vestic. Avem cu ce, voința sa fie.

  3. britanicii original doreau rachete de croaziera si anti nava in locul din spatele canistrelor cu aster dar au renuntat din considerente financiare dar spatiul exista.

    De precizat ca rachetele camm vor fi puse in fata canistrelor cu aster si asta inseamna ca locul nefolosit din spatele lor e in continuare liber pentru un viitor upgrade cu o racheta voluminoasa.

    asa ca type 45 are destul loc si pentru alte modernizari

    • Locul dintre VLS si puntea de comanda este rezervat rachetelor nava-nava. Mk-41 ar fi trebuit sa fie unde vor fi Sea Ceptor acum, adica spre prova, intre VLS-urile curente si turela cu tun de 114 mm. Adica in locul salii de gimnastica din prezent.

      • „Locul dintre VLS si puntea de comanda este rezervat rachetelor nava-nava. ”

        Asta am zis si eu 🙂 n-am zis nimic de mk41. Poate ca n-am folosit o exprimare foarte clara.
        Cand type 45 era inca pe hartie se discuta chiar de rachete multirol care sa loveasca si nave si tinte la sol acolo.

        si nu au renuntat la ideea asta de racheta multirol.

        What is the Future Cruise /Anti–Ship Weapon?

        The FC/ASW aims to replace Storm Shadow/SCALP air launched cruise missile in operational service in the UK and France as well as Exocet anti-ship missile in France and Harpoon anti-ship missile in the UK.

        https://ukdefencejournal.org.uk/type-26-frigate-to-be-armed-with-cruise-missiles/

      • „Adica in locul salii de gimnastica din prezent.” in partea superioara – in zona aia unde este steagul UK in poza de pe NavyLookout (grozav site).
        Ce n-am inteles este daca totusi pastreaza gym-ul :)) chiar daca tavanul va cobori brusc.

        • mie zona aia dintre tun si siloz imi pare destul de restransa si poate jena accesul in spatele tunului, daca acesta nu e rotit

        • @VladM Navy Lookout e destul ok cand vine vorba de Royal Navy, ti-l recomand, daca nu-l stiai deja.

          @Marius Zgureanu Nava a fost conceputa din start cu adaugarea unui Mk-41 acolo, banuiesc ca vor fi masurat de la inceput… 🙂

          • Il stiu de mult timp Nicolae. Se numea „save the royal navy” inainte. Imi plac indeosebi pozele, adauga multe si explicite, cum era exemplul acestui gym in locul MK41 :).
            Era un articol f interesant despre variantele de upgrade pt OPV-urile River Class

            1
  4. Pentru toata lumea!..incepand cu nicolae… 😀
    Fi-ne-ar corvetele sa ne fie!

    Sigma 11515 FFG cu 32 de celule VLS!…dupa ani si ani! 4400 tone.
    https://twitter.com/D__Mitch/status/1414860986595651589

    Improved Bergamini (FREMM IT) FFG:
    https://twitter.com/D__Mitch/status/1414855299073196032

    FDI – Frégate de défense et d’​intervention, Navalgroup:
    https://twitter.com/D__Mitch/status/1414877126403280898

    https://www.navalnews.com/event-news/defea-2021/2021/07/a-close-look-at-3-frigates-on-the-new-shortlist-for-the-hellenic-navy/

    _______________________
    Pentru cei…non twitterati:

    1
    • Lasa corvetele in pace, astea sunt fregate 🙂

      • Pai…ma ghidez si io dupa articol, ce zice nicolae prin ultimul paragraf… 😀

        • @Razvan Mihaeanu Alea sunt fregate in toata regula, unele foarte misto de altfel… 🙂 Daca vrei sa inlocuiesti T22&Marasesti, sunt numa’ bune! Daca vrei sa inlocuiesti si Tetalurile, iarasi sunt bune, cam overkill torusi… Dar pe noi nu ne intereseaza marina, ca n-avem nevoie de marina. E oricum degeaba in fata rusilor, deci mai bine niste SH-uri, sa nu cheltuim prea mult, ca oricum nu conteaza, nu? Doar suntem o armata de infanteristi, macar p-aia sa-i echipam cum trebuie.

          @Marius Zgureanu Iti ramasesem dator cu un raspuns referitor la FDI.
          Cred ca te referi la discutia noastra despre completarea VL Mica NG cu RAM. 🙂 In continuare (conform datelor tehnice facute publice), eu nu le-as lua si pe una si pe cealalta pentru ca se exclud reciproc.
          In cazul grecilor, pot fi foarte multe calcule in spate. Ei sunt deja utilizatori de RAM dar nu si de VL Mica. E clar ca au cerut 32 de celule fata de cele 16 din proiectul de baza pentru ca nu le convenea numarul de celule, mai ales ca in cazul Aster 15 & VL Mica nu exista optiunea impachetarii cate 4 per celula ca la ESSM. E clar ca vor si raza lunga de actiune.
          In cazul FDI pot folosi o combinatie de Aster 30 (3-120 km) si VL Mica NG (sub 1 km – aprox. 40 km) in loc de clasica Aster 15 cuplat cu 21 de RAM (sub 1 – 11 km) pentru a maximiza numarul de rachete, pentru ca razele minime se cam suprapun, poate cu un plus (in bine) pentru RAM.
          E cam ca la T45 cu 48 Aster 30 si 24 Sea Ceptor.
          Apoi, astia pot propune orice, fie ca e necesar, fie ca nu. Daca licitatia e cu pretul cel mai redus, ca la unii pe care-i stim cu totii, unele chestii vor incepe sa dispara. Pentru ca, nu-i asa, cu cat pui mai multe, cu atat costul va creste. Asa ca de la wish list la realitate ar putea fi o cale ceva mai lunga, mai ales cand grecii se vor uita in pusculita.
          Ei nu au operat pana acum rachete AA cu raza lunga de actiune. Astea se invart pe la 3-4 milioane bucata si s-ar putea sa le dea in final cu virgula.

          1
  5. nu mai avem nevoie de corvete!s-a latit plaja la mamaia si nu mai e loc in balta de atatea barci
    o solutie ar putea veni de la SUA care sa ne bage pe gat tancuri…mai apoi vorbim cu holenderii sa mai puna un strat de nisip si ajungem cu plaja la odessa
    si ne aparam terestru….

    10

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *