F35A a castigat in Elvetia

Rafale si F 35A in timpul exercitilor militare Trident 21 – 18 mai 2021

Stirea este confirmata, Lockheed Martin a fost desemnata castigatoare in competitia elvetiana si va avea astfel acces la o comanda de 36-40 de aparate noi. F 35A va inlocui in aviatia Tarii Cantoanelor aparatele Boeing F/A-18 Hornet si Northrop F-5 intr-un raport de aproximativ 1:1,2 (23 de F-5 + 25 de Horneturi vs 40 de F 35A). Un raport uimitor de bun, de unde rezulta ca elvetienii nu fac achizitii doar ca sa mai bifeze o capabilitate ci efectiv pentru a putea sa lupte.

Victoria din Elvetia este una putin neasteptata daca tinem cont de presa ultimelor saptamani care dadea Rafale ca fiind castigator.

Acum urmeaza negocierile, partea cu adevarat grea si asteptam ca anul viitor sa fie semnat contractul. De vazut ce vor oferi americanii drept compensatii industriale, cum va fi integrata o parte a industriei helvete in lantul de aprovizionare necesar operarii F 35A asta daca va fi cazul.

Si acum urmeaza Finlanda.

PS Si din nou Eurofighter Typhoon nu se vinde, desi de aceasta data oferta a venit pe filiera germana, Airbus Germania – de mana cu guvernul german – a oferit Elvetiei varianta Tranche 3, un aparat identic cu cel comandat de fortele aeriene germane, plus multe promisiuni de antrenamente comune, cooperare industriala etc, dar pretul enorm de operare al acestui magnific (pana la urma) aparat de superioritate aeriana (acum si multriol) face ca nimeni sa nu-l cumpere (nu discutam aici de Kuwait, sauditi, Oman sau Qatar, tari care au buzunare foarte largi). Si-i mare pacat pentru ca este cu adevarat un exceptional aparat de lupta aer-aer…

GeorgeGMT

73 de comentarii:

  1. Tot Mbape e de vină…

    23
  2. deci analiza finlandezilor a fost corecta 100%. Niciun alt avion de pe piata nu are capacitatea de upgrade pe care o are F35, restul isi trag sufletul la final de cariera.
    Si noi cand ? Macar 3-4 pentru parada ca nu mai sper altceva.

    13
  3. alegerea corectă

    3
  4. ce sa faca oamenii cu eurofighter?
    si rafale iei and nu ai acces la f35…

    5
    • Cu Eurofighter poti sa faci multe, daca te tine punga.
      Rafale este un superb multirol de generatia 4.5, vindecat de bolile copilariei in timp ce F35, aparat de generatia 5, sufera din plin de bolile copilariei.F35 inca nu a ajuns la maturitate tehnologica.

      9
  5. ?????????????
    pentru ca e o platforma de viitor
    pentru ca e tot american
    pentru ca USA inca garanteaza

    13
  6. Cumva nu sunt surprins deloc.

    Citind repede, mi se parea ca exercitiul Trident a avut loc intre 21 si 18 mai. Frumos.

  7. Salut.In sfarsit elveticii au ales cei mai nou si bun pe piata,noi cand.

    4
  8. 36 de f35a nu 40.asa zice in comunicatul oficial. Halal alegere. O tara neutra(deci clar fara intentii ofensive) a ales ptr politie aeriana un avion cu viteza orizontala si ascensionala mediocra, fara supercroaziera, facut sa se furiseze in spatiul aerian inamic(care o fi ala ptr o tara neutra??) fara teama de interceptoarele inamice. Au mers pe promisiunea scaderii pretului orei de zbor in viitor chiar daca oficiali americani au afirmat ca avionul nu devine rentabil nici daca in urmatorul deceniu LM o sa asigure piese ptr ele moka. Pana la urma, banii sunt ai lor fac ce vor cu ei. Acum probabil se vor strange semnaturi ptr un nou referendum(la ultimul au fost doar vreo 6-7000 de voturi ptr demararea achizitiei) asa ca rabdare si tutun.

    5
    • Sa moara Strumpfii de ciuda ca astia cumpara in draci F35 desi ei le-au tot spus ca nu are viteza, abia zboara, nu manevreaza nici stealth nu este. Dar ei nu si nu, cumpara in continuare rebutul asta Lockeed Martin. Desi ei le zice ca e un avion prost nici unul nu-i asculta. Aman sarmanii Strumpfi au ajuns la batranete sa fie batjocoriti de ciocoii cu bani care isi cumpara avioane si nu i-au seama la povetele lor.

      20
  9. Notre respect, Anderlecht….. pardon, Rafale! Da, urmează Finlanda.

    1
  10. As fi curios sa stiu cine a ales F35?Aviatorii sau politicienii elvetieni?Elvetienii sunt pragmatici.Nu se pripesc cand fac achizitii.Ei gandesc cu bataie pe termen lung.
    In Finlanda cand se transeaza acest subiect?
    Cum am mai zis, cea mai eficienta protectia in fata Rusiei, este un parteneriat strans cu SUA.

    7
    • aviatorii. politicienii urmeaza sa voteze in parlament.

      • Când se fac achiziții militare, cuvântul decisiv îl au politicienii.Militarii vin cu propunerea însă politicienii decid dacă se face acea achiziție și ce anume se cumpără.
        În cazul Elveției, politicienii elvetieni vor lua în calcul și relațiile economice și politice pe care vor sa le aprofundeze cu tara producătoare a avionului.

  11. Air2030: Consiliul Federal decide achiziționarea a 36 de avioane de luptă F-35A

    Berna, 30.06.2021 – Consiliul Federal va propune Parlamentului achiziționarea a 36 de avioane de luptă F-35A de la producătorul american Lockheed Martin și a cinci unități de foc Patriot de la compania americană Raytheon. Evaluarea arată că aceste două sisteme au cea mai mare utilitate globală și cele mai mici costuri globale. Consiliul Federal este convins că acestea sunt cele mai potrivite sisteme pentru a proteja populația elvețiană împotriva amenințărilor aeriene în viitor. Decizia a fost luată în cadrul reuniunii din 30 iunie 2021.

    Mijloacele actuale ale forțelor aeriene vor ajunge la sfârșitul ciclului lor de viață în 2030. Pentru a continua să protejeze populația elvețiană împotriva amenințărilor aeriene, Consiliul Federal dorește să înlocuiască actualele avioane de luptă și să achiziționeze un nou sistem de apărare sol-aer cu rază lungă de acțiune (LPGAD). Decretul de planificare aprobat prin vot popular la 27 septembrie 2020 stipulează că noile avioane de luptă vor fi achiziționate cu un volum financiar maxim de 6 miliarde de franci elvețieni. Și 2 miliarde de franci elvețieni sunt planificate pentru sistemul DSA LP (ambele volume financiare în funcție de indicele național al prețurilor de consum din ianuarie 2018).

    Consiliul Federal își bazează decizia pe evaluarea tehnică amănunțită a patru candidați pentru noul avion de luptă (Eurofighter de la Airbus, Germania; F/A-18 Super Hornet de la Boeing, SUA; F-35A de la Lockheed Martin, SUA; Rafale de la Dassault, Franța) și doi candidați pentru DSA LP (SAMP/T de la Eurosam, Franța; Patriot de la Raytheon, SUA).

    Avioane de vânătoare: F-35A cu cea mai mare utilitate generală și de departe cea mai bună valoare

    Toți candidații au îndeplinit cerințele stabilite de Elveția. În evaluarea atât a aeronavei de luptă, cât și a sistemului DSA LP, un candidat s-a remarcat prin cele mai mari beneficii generale și cele mai mici costuri. Acesta a fost F-35A pentru avioanele de vânătoare. Cu 336 de puncte, acesta obține cel mai mare scor în ceea ce privește utilitatea generală, cu o diferență netă de 95 sau mai mult față de concurenții săi. De asemenea, a obținut cel mai mare punctaj la trei dintre cele patru criterii principale:

    – În ceea ce privește eficiența, F-35A obține cel mai mare punctaj datorită avansului tehnologic semnificativ față de ceilalți candidați. Acesta dispune de sisteme inovatoare, de înaltă performanță și conectate la scară largă pentru protecția și supravegherea spațiului aerian. F-35A atinge o superioritate în ceea ce privește cunoștințele de informare și oferă piloților o mai mare conștientizare a situației în toate domeniile de operare decât ceilalți candidați. Acest lucru se aplică în special și sarcinilor zilnice ale serviciului de poliție aeriană.

    În plus, F-35A este singurul candidat care a fost dezvoltat încă de la început cu scopul de a fi dificil de interceptat de alte sisteme de arme. Acest lucru îi conferă un grad ridicat de supraviețuire, ceea ce reprezintă un avantaj deosebit pentru forțele aeriene elvețiene.

    În plus, operarea relativ simplă a sistemului și superioritatea informațională a F-35A conduc la modificări ale conținutului instruirii și ale raportului dintre orele de zbor și cele de simulator. Necesită cu aproximativ 20% mai puține ore de zbor decât alți candidați și cu aproape 50% mai puține decolări și aterizări decât avioanele actuale ale Forțelor Aeriene pe care le va înlocui.

    În cele din urmă, fiind cel mai modern sistem de armament, se așteaptă ca F-35A să își mențină avantajul tehnologic și în viitor. Cu o durată de viață preconizată de 30 de ani, acesta este un avantaj major față de alți candidați.

    – În ceea ce privește suportul pentru produse, F-35A are cel mai mare punctaj datorită operațiunii și întreținerii eficiente, instruirii avansate și securității ridicate a aprovizionării pe durata de viață a aeronavei. Acest lucru se datorează, de asemenea, faptului că F-35A este produs în cel mai mare număr de unități și este, de asemenea, utilizat în Europa de către cel mai mare număr de țări.

    – În ceea ce privește criteriul de cooperare, F-35A are, de asemenea, cel mai mare punctaj. Acesta oferă numeroase oportunități de cooperare la nivel operațional și un acces larg la date și resurse tehnice.

    – În domeniul compensațiilor directe, conceptul F-35A nu are cel mai bun punctaj în momentul licitației. Obligația de compensare de 60% din valoarea comenzii trebuie îndeplinită integral în termen de cel mult patru ani de la ultima livrare.

    În ceea ce privește dimensiunea flotei, toți candidații au acoperit necesitatea de a proteja spațiul aerian într-o situație de tensiune crescută cu 36 de aeronave. Forțele aeriene elvețiene trebuie să împiedice utilizarea spațiului aerian elvețian de către părțile implicate într-un conflict militar.

    Autonomia datelor garantată

    În decizia sa, Consiliul Federal a luat în considerare și dependențele tehnologice ale producătorului și ale țării de producție. Aceste dependențe nu pot fi complet excluse atunci când se achiziționează sisteme. Cu toate acestea, s-a demonstrat că toți candidații garantează autonomia necesară a datelor. F-35A este deosebit de bun în ceea ce privește securitatea cibernetică, deoarece managementul cibernetic, securitatea arhitecturii de calcul și măsurile de protecție cibernetică sunt acoperite în mod cuprinzător.

    La fel ca toți ceilalți candidați, F-35A permite Elveției să stabilească ea însăși ce date dorește să schimbe cu alte forțe aeriene prin intermediul legăturii de date sau ce date logistice dorește să trimită înapoi la producător. Operarea și întreținerea aeronavei vor fi efectuate în Elveția de către Forțele Aeriene Elvețiene și RUAG Elveția.

    F-35A este cu aproape 2 miliarde de dolari mai ieftin decât concurenții săi

    Pe lângă utilitatea sa, F-35A a obținut, de departe, cel mai bun rezultat în ceea ce privește costurile. Este cel mai eficient din punct de vedere al costurilor de achiziție și de exploatare. Costurile de achiziție la momentul ofertelor, în februarie 2021, se ridică la 5,068 miliarde CHF. Prin urmare, acestea se încadrează în mod clar în volumul financiar de 6 miliarde de franci elvețieni aprobat de cetățeni. Chiar dacă se adaugă creșterile de costuri până la momentul plății, costurile de achiziție rămân în limita creditului.

    F-35A este, de asemenea, cea mai rentabilă aeronavă dintre toți furnizorii în ceea ce privește costurile de operare. Costurile totale, care includ costurile de achiziție și de operare, se ridică la aproximativ 15,5 miliarde CHF pe o perioadă de 30 de ani pentru F-35A.

    Diferența față de al doilea cel mai ieftin candidat este de aproximativ 2 miliarde CHF.

    Apărarea sol-aer cu rază lungă de acțiune: sistemul Patriot are cea mai bună utilitate cu cele mai mici costuri

    În cazul sistemului de apărare antiaeriană terestră cu rază lungă de acțiune, Patriot diferă de SAMP/T în toate cele patru criterii principale, în unele cazuri în mod semnificativ, în special în ceea ce privește eficacitatea. Sistemul este capabil să protejeze zone în mod autonom sau împreună cu avioane de luptă. Acesta poate fi angajat la o altitudine de peste 20 000 de metri (verticalitate) și pe o distanță de peste 50 de kilometri (orizontalitate). Aceasta este o rază de acțiune extraordinară în contextul unui sistem DSA cu rază lungă de acțiune. Patriot aduce astfel o contribuție importantă la apărarea aeriană integrată.

    Apărarea zonei de 15.000 de kilometri pătrați care urmează să fie acoperită necesită 5 unități de foc Patriot.

    Patriot este cel mai eficient sistem din punct de vedere al costurilor. Costurile de achiziție, inclusiv majorările de preț și TVA până la efectuarea plății, se ridică la 1,970 miliarde CHF pentru cele cinci sisteme. Costurile totale ale Patriot pe o perioadă de 30 de ani, inclusiv costurile de exploatare, se ridică la aproximativ 3,6 miliarde de franci. Acest lucru face ca sistemul să fie mult mai rentabil decât celălalt candidat. Obligația de a compensa 100% din valoarea comenzii trebuie îndeplinită integral în termen de cel mult patru ani de la ultima livrare.

    Verificarea externă a rezultatelor

    Consilierul federal Viola Amherd a comandat un studiu de plauzibilitate pentru achiziția noului avion de vânătoare la firma de avocatură Homburger AG din Zurich. Studiul a acoperit metodologia de evaluare, criteriile de atribuire, precum și evaluarea financiară a ofertelor, ținând cont de decretul de planificare aprobat de popor. În cursul acestor verificări, Homburger a ajuns la concluzia că ierarhizarea ofertanților în funcție de analiza cost-utilitate a armasuisse din raportul de evaluare era plauzibilă.

    Translated with http://www.DeepL.com/Translator (free version)

    Original aici : https://www.vbs.admin.ch/fr/actualites/communiques.detail.nsb.html/84275.html

    Si versiunea germanà, pare mai stufoasà :
    https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/67478.pdf

    Asta este, màcar am bàut sampanie prea devreme.
    Sà le fie de bine…

    20
  12. Pàrerea unui fost pilot de Rafale (în francezà, dar puteti activa subtitluri în alte limbi)
    https://www.youtube.com/watch?v=Olx03vxRxFQ&t=0s

    2
  13. E posibil ca să nu fi fost neapărat o presiune politică americană, ci o scădere de preț substanțială, fiindcă se pune mai ales argumentul acesta. Personal sunt sceptic de capacitatea operațională a americanului. În fine, sunt banii lor și apărarea țării lor…

    Achiziția trebuie să fie aprobată de parlament și acolo, poate fi mai sportiv… Stânga și verzii cu siguranță vor vota împotrivă aproape în unanimitate, la verzi-liberali vor fi argumente pro și contra, partidul de centru, care este partidul lui Vial Amherd, greu de făcut o părere, dar vor fi și argumente pro și contra. Vor fi valuri și în PLR și UDC. În primul rând din cauza compensațiilor, pentru că, dacă am citit bine, LM va trebui să compenseze doar 60% din valoarea contractului. Apoi, aspectul politic, pentru că o alegere europeană ar fi facilitat relațiile viitoare dintre Elveția și UE (iar aripa economică a UDC, un partid care ne face un atac de astm de fiecare dată când este menționat cuvântul UE, este interesată de relații bune). Așadar, F-35 nu este încă un lucru sigur.

    Fără să mai vorbim de amenințarea referendumului.

    2
    • Daca aceasta achiziție trebuie aprobata de parlament, încă nu este sigur ca va avea loc datorita motivelor mentionate de tine.
      Trebuia început cu aprobarea parlamentului și în final, specialiștii și politicienii sa opteze pentru un anume model de avion.Ma îndoiesc ca a contat doar opinia specialiștilor elvetieni în selectarea F35.
      De când ar trebui sa intre în dotarea aviației militare elvețiene,noile avioane? În jurul anului 2030, când actualele avioane vor fi retrase din serviciul operativ?
      În ceea ce privește costurile de exploatare și problemele întâmpinate în exploatarea F35, teoretic, elvețienii s-ar fi putut informa, în afara de SUA, de la țările care deja au în serviciul operativ , aparate F35.Ma rog, dacă acele tari ar fi sincere și ar comunica adevărul.
      Datorita costului de exploatare constatat pe propria lor piele, britanicii vor sa reducă numărul aparatelor F35 pe care vroiau sa le achiziționeze.

    • ai ajuns sa vobesti fix de ce te plangeai ca face LM si anume lobby. asa vrei sa castige rafale ?
      stiu ca iubesti avionul ala dar e cu o generatie in urma lui f35 si nu doar la stealth ci la toate. toti care pot sa cumpere f35 il cumpara pentru ca e cel mai bun multirol de pe piata.

      chiar atat de anti-american esti incat refuzi sa vezi realitatea?
      f35 a beneficiat de o industrie militara enorma si finantari enorme. lucruri de care nici un avion european nu poate beneficia cat timp se cearta pe bani si pe felii industriale.

      iti zic de acum pronostic. generatia 6 americana va veni inaintea oricui si o sa fie peste alea europene. decenii de investitii sustinute in niste companii care sunt niste colosi isi va spune cuvantul

      18
      • Eu descriu o situatie probabilà, cunoscund viata politicà elvetianà.
        Nici nu mà plâng, nici nu mà entuziasmez.

      • Pentru ca achiziția aeronavei să fie respinsă, din perspectiva unei inițiative populare, ar fi necesar ca de data aceasta nu doar oponenții să obțină majoritatea voturilor, ci și majoritatea cantoanelor, dacă nu mă înșel. Cei care s-au opus achiziționării de avioane, indiferent de model, pentru a înlocui F-18 la ultimul vot au fost în mare parte concentrați în cantoanele urbane și francofone.

      • Generatia 6 la americani, va veni la orizontul anului 2037, cu cateva un model de avion, fiecare gandit special pentru nevoile specifice ale US.Air Force si U.S.Navy.Cat de asemanatoare sau diferite vor fi cele doua modele de avioane, cine va trai atunci, va vedea.
        Pentru americani care detin deja in serviciul operativ 2 modele de avioane de generatia 5, este mult mai simplu sa dezvolte avioane de generatia 6 decat pentru europeni care practic nu au trecut de generatia 4.5.

        7
        • Sa mai numaram o data: F22, F35 si adevaratul stealth B2. Desi au doua in testari nu punem si B 21 pt. ca mai ciocanesc la el pana prin 2023-25.
          In 2035 generatia 6 va fi operationala la americani, inclusiv „loyal wingman”.

          1
  14. foarte interesanta evaluarea avioanelor si a sistemului Patriot si procedura in sine, foarte corecta si clara.

    sa tinem cont si ca e o decizie luata de o tara pe jumatate de limba franceza.

    Vom vedea ce va face Franta, daca accepta – ultima data presa de limba franceza a promovat un referendum sa opreasca achizitia Gripen si chiar a reusit – posibil sa mai incerce si acum, insa cred ca de data asta referendumul va trece – au aprobare prealabila, se incadreaza si in bugetul aprobat, nu vad de ce ar vota oamenii invers.

    2
    • Franta poate depune o contestatie la un tribunal din Romania si rezolva problema. Macar atat sa fi invatat si ei din epopeea corvetelor!
      …IRONIE…

      2
  15. Merci MirceaS !
    Ce fac elvetienii cu banii lor e treaba lor si o fac bine. Eu m-am intrebat cat ne-ar costa o asemenea echipa de evaluatori pt 5-6 ani si sa lucreze nu numai la MNAp ci si la Energie si Agricultura. Aur in loc de Gheboaia !
    Deci oricum o iei, F35 este o platforma cu perspective fata de celelalte care sunt la cap de drum chiar daca mai fac fata cu succes inca 7, poate 10 ani.
    Poate totusi …

    5
    • „Deci oricum o iei, F35 este o platforma cu perspective fata de celelalte care sunt la cap de drum chiar daca mai fac fata cu succes inca 7, poate 10 ani.”

      Nu e chiar asa.

      Dezvoltarea lui Rafale este prevàzutà chiar si dupà o eventualà lansare si intrare în productie al SCAF, pentru încà cel putin 30 de ani. Conceptorii lui au avut întelepciunea de a-i da „rezerve” de dezvoltare de la început. Se va merge cel putin la un standard F5. (A luat 12 ani între introducerea operationalà a lui F2 si cea a lui F3R prezent).

      1
      • Probabil sa ai dreptate cu rezerva de dezvoltare. Dar elvetienii sunt pragmatici si desi au o lunga experienta cu Miraje 1-2000(au si construit au dat si la altii) probabil ca punctajul caracteristicilor tehnice a fost mai mic decat celelalte. Chiar fara presiune americana, politica franceza vs Rusia nu este bine vazuta in cantoane. [Dar si mai putin de cele 2 popoare polonez si roman(nu clasa politica ro) care inseamna Estul si stiu ce este Rusia]. Adica, elvetienii vor un spate tare iar Franta pare mai putin stabila
        Acum un connaisseur ar putea sa ne spuna daca un Rafale „vede” tot atat de bine ca F35 si armele bat la fel de departe ?

        2
  16. rafale, eurofighter si f18 sunt dinozauri din razboiul rece si nici 100 de modernizari nu o sa schimbe asta.

    6
    • Da, Robi cum nu….si toti cei care au rafale, Typhoon si Super Hornet sunt fraieri inclusiv USN….In primul rand conteaza profilul de misiune, ai nevoie de stealth / Briuiaj sau ambele sau nu ai nevoie.
      Apoi sigur ca F 35A este un avion bun dar la partea de strike nu la partea de interceptie.
      Apoi – oricat de bune simulatoare are avea tot nu poti inlocui experienta zborurilor efective decat pana la un anumit nivel.
      Sa mai vorbim si ca relicvele razboiului rece dispun de supercroaziera 2 din 3 avioane – supercroaziera este foarte folositoare si pentru a mari raza de actiune a rachetelor BVR dar si la interceptii si CAP.
      Dupa parerea mea Elvetia are niste avioane multirol foarte bun F 18C/D Hornet pe care ar trebui sa le pastreze cat se poate – nu prea se justifica sa fii stealth ca sa interceptezi Airbus si Boeing.
      O sa vedem in competitia din Finlanda ce si cum iese la sfarsit eu pe aceea o consider mai tehnica si nu bazata pe feeling.

      6
      • Elvetienii vor o aviatie militara care sa fie capabila sa indeplineasca orice misiune de lupta, impotriva oricui.De aici si orientarea pilotilor militari spre aparate ca F35 care probabil va ajunge la elvetieni, dupa anul 2027, cand acesta deja va fi vindecat de bolile copilariei.

        2
        • Pentru asta ca sa poata indeplini orice misiune – intai trebuie sa zboare 200 de pre pe an, in toate conditiile meteo si ziua si noaptea, ei inca nu fac asta.
          Orice simulator ar avea nu poate inlocui experienta zborului adevarat, si situatiile din aer.

          4
      • cu parere de rau dar USN pt 2022 numai achizitioneaza nici un F18

        1
  17. Miercuri 30/06/2021 : din raportul elvetian :

    « F-35A este, de asemenea, cea mai ieftină aeronavă dintre toți ofertanții în ceea ce privește costurile de operare. Costul total al F-35A, care include costurile de achiziție și de operare, este de aproximativ 15,5 miliarde de franci elvețieni pe o perioadă de 30 de ani. Potrivit Consiliului Federal, diferența dintre F-35A și al doilea candidat cel mai ieftin este de aproximativ 2 miliarde de franci elvețieni. »

    Marti 29/06/2021 : https://www.defensenews.com/congress/2021/06/29/smith-slams-f-35-lifecycle-costs-in-latest-salvo/#.YNyVZkSgSKc.twitter

    Președintele House Armed Services Committee, Adam Smith, a criticat marți Lockheed Martin și alți contractori în legătură cu avionul de luptă F-35 Joint Strike Fighter și costurile exorbitante ale acestuia pe durata ciclului de viață.

    „Costurile de întreținere – și variază, am înțeles că ajung până la 38.000 de dolari pe oră, iar asta este incredibil de scump – vor face ca avionul să nu vrei cu adevărat să îl operezi mai mult decât este absolut necesar”.

    Deși costurile de întreținere a F-35 au fost de mult timp un subiect fierbinte, problema a căpătat o nouă urgență după ce GAO a raportat în aprilie o diferență de 3,7 milioane de dolari pe aeronavă între costurile reale de întreținere și ceea ce serviciile estimează că își pot permite pe parcursul ciclului de viață al programului – și a proiectat o depășire totală de 4,4 miliarde de dolari până în 2036.

    Lockheed spune că a redus partea sa din costul de întreținere pe oră de zbor cu 44% din 2015 și că se așteaptă să o reducă cu încă 40% în următorii cinci ani. »

    Elvetienii « stie » mai bine, la câteva ore de interval.

  18. Sfaturi pentru elvețieni:
    Înainte de a deschide șampania lor, îi sfătuiesc cu tărie să blindeze contractul cu SUA.

    Și anume, să înghețe în contract toate promisiunile, totul cu monstruoase penalități contractuale publice dacă nu sunt respectate.
    – prețuri (vânzare, flyaway, întreținere, piese de schimb)
    – performanțe, echipamente, standarde software promise
    – suport la preț fix, cu o disponibilitate garantată de producător pentru cel puțin 30 de ani (așa cum a făcut Dassault în cazul contractului indian)
    – absența spionajului sau a amestecului în politica elvețiană (prin amenințare/hacking pe suportul ALIS sau ODIN)
    – promisiuni geopolitice (cum ar fi că nu vor fi adoptate legi care să vizeze Elveția, cum ar fi CAATSA, că nu vor fi urmărite penal băncile elvețiene etc.).
    Totul în scris, pentru a nu fi tras pe sfoară !
    Dacă reușesc să obțină acest lucru, atunci felicitări elvețienilor pentru că au reușit o „afacere bună” (și au câștigat meciul de fotbal cu Franța).

    4
  19. Domnilor, pe mine ma intereseaza foarte mult aceasta evaluare și alegere făcută de Elvetia. Este poate cel mai puțin afectata de elemente „de disperare”, cum ar fi în cazul nostru nevoia de relație privilegiată cu SUA. Elvetia este o țară puternica și cu personalitate și alege clar ce e mai bine pentru ea.
    Se spune că F35 nu are viteza pe orizontala și ascensionala mare, nu are supercroaziera, probabil nu va dota niciodata Blue-angels sau nu va fi numărul 1 la show-uri aviatice, dar motorul F135 asigura cel mai mare flux de energie pentru aparatura de bord și se pare ca asta este destul în ziua de azi. Paradigma razboiului aerian s-a schimbat. Care este asta, abia incepem să ghicim. Probabil ca militarii sunt mai la curent. Sper și ai nostri.
    Încă o dată imi declar dragostea pentru avioanele create de Dassault, de Rafale în special și aștept cu nerăbdare FCAS. Dar cred ca si Finlanda va merge tot pe F35.

    9
  20. F-35A e un avion de generatia 5, o platforma de viitor.
    Da, este cel mai bun, dar ce sa faca Elvetia cu un avion asa de complex?
    Eu pun banii pe Rafale.
    Este suficient pentru elvetieni.

    3
  21. F-35 peste zece ani…
    In zece ani se vor intampla multe cu dinamica de acum.
    Pariu ca nu-l putem lua azi cu banii jos si toata vointa politica?

    Oricum, toata lumea afirma cu entuziasm ca e o platforma moderna care se poate dezvolta si mai mult….

    Poti baga mai multa munitie decat permite cala? Poti zbura mai bine decat un multirol F-16V in viitor? Te ajuta cu ceva imbunatatirile la avionica daca in continuare va ramane net inferior unui F-16V in zbor? Ai banii necesari sa il tii macar in hangar?

    Poti paria pe astia 10 ani?

  22. Unde o fi baiatul ala de la „serviciile secrete” bla-bla-bla, neinteles si amarat, care acum cateva zile dadea castigator „pe surse sigure” din anturajul lui ala sus-pus, ca va castiga avionul Rafale?! De la taste toti suntem priceputi si spioni 🙂

    11
  23. Fără înjurături! De curiozitate, dacă multe informații sunt clasificate, de unde știți care avion este mai bun? Israelienii au întâmpinat deja probleme cu distanța redusă de zbor a F-35, nu știu dacă nu cumva F-35 are și un număr redus de arme. Mie nu îmi place avionul, au fost scandaluri în SUA în jurul acestui avion.
    Orișicât să spui că Rafale este o platformă veche față de F-35 este o inepție… Parcă Rafale făcuse un Raptor acum câțiva ani…
    Eu cred că singurul avantaj la F-35 este că poate ateriza și decola vertical, în rest rămâne de văzut, să nu fie mult marketing!?
    Și mă gandesc dacă nu cumva acest avion poate opera într-un fel la americani care au atâtea modele de avioane: F-15, F-16, F-18, F-22 și într-alt fel atunci când e singur!

  24. Rumania Military, un deceniu…ne intalnim in 2030..se pare, conform MApN… 😉
    Pana atunci…pwooooooooooooooooooooooooooooooooooooola achzitii!…putorile dracului!
    Printul Maxentiu Ciuca in mirosul propriei transpiratii!
    Hortensia Babadag Bengescu!

    7
  25. Inainte de toate ar trebui sa mentionez ca este egal pt mine ce avioane cumpara elventienii (finlandezii, sau alte natiuni)
    Referitor la comunicatul lor, a iesit oe twiter Steve Trimble (https://aviationweek.com/author/steve-trimble ) care banuiesc ca re un minim de idee ce scrie:
    „Ok, let’s start over, due to previous math mistake.
    Swiss F-35A procurement cost: CHF 5.07B ($5.48B)
    Average F-35A unit cost: $152M
    Swiss F-35A sustainment cost (30yr): CHF 10.4B ($11.3B)
    Average F-35A cost per tail per year: CHF 9.7M ($10.4M)
    Total cost: CHF 15.5B ($16.8B)”

    Omul e citat in The Drive: https://www.thedrive.com/the-war-zone/41362/switzerland-chooses-f-35-as-its-next-fighter-jet

    Oare ce PIB are trebuii sa avem peste 10 ani ca sa ne permitem macar o escadrila de F35, armamentul, instruirea, infrastructura & logistica (chiar lunad in calcul o reducere a costurilor de operare/mentennata)

    • Greu de răspuns la întrebarea ta. Probabil undeva la 450 miliarde usd am avea cu ce pentru o escadrila de f35 și două de F16. Alex spune mai sus despre costurile orei de zbor anul trecut care a fost la 30000 usd pentru f35 si 25500 pentru f16. Dacă ai 1.5 piloti pe avion la 100 de ore de zbor fiecare, la 17 avioane f35 ai 2550 de ore de zbor pe an. Păstrând aceleași calcule pentru f16 sunt 5100 ore de zbor. Deci pentru f35 ar costa doar 76.5 milioane USD pe an, să le zbori la un nivel de 100 de ore per pilot. Nivelul trebuind să fie spre dublu, costurile s-ar dubla. Calculul pentru f16 34 avioane 100 ore de zbor per pilot, ar fi de 130 milioane USD pe an.
      Dacă vrem să zburăm o escadrila de f35 și două de F16 câte 200 de ore pe an și să avem 1.5 piloti pe avion, costurile ar fi de 413 milioane USD pe an. Nu știu cât pib ar trebui să avem, dar ar trebui să alocăm anual undeva pe la 10 miliarde usd să ne permitem și aviație decentă și forțele terestre și navale decente.

    • Pai sa zicem ca luam 14, dar mai incolo… poate mai scade putin pretul/bucata. Daca asteptam prea mult, probabil ca vom gasi si second-hand 🙂
      Deci ne costa vreo 2 miliarde $ achizitia, la pretul actual, iar costul de operare e cam 140 mil.$/an, iar costul ala de intretinere pe 30 de ani ar fi cam 4 mld.$.
      In fine, mai vorbim dupa 2025, cand avem o vizibilitate mai clara cu 2 escadrile suplimentare de F-16, programul corvetelor, fregatelor (si submarinului), tancurile, artileria, arma de asalt, dronele de clasa I, II si III, finalizarea transportoarelor 8×8, 4×4 si poate 6×6, a 4×4 usor blindate, SHORAD si VSHORAD si apoi MRAD, elicoptere… cam toate astea vin inaintea lui F-35.
      Raman partizanul ideei de a avea si o escadrila de superioritate aeriana…

      3
    • DefenseNews:
      Pret de cost F-35A
      $77.9 million in Lot 14
      $80 million Lot 14 (international customer)
      https://www.defensenews.com/industry/2020/07/23/the-price-of-the-f-35-has-been-falling-but-it-could-hit-a-wall-soon/

      De la Pentagon:
      The F-35A, the most common version of the aircraft, will each cost $82.4 million in 2020, $79.17 million in 2021 and $77.9 million in 2022, the Pentagon told reporters at the Pentagon on Tuesday.
      https://www.reuters.com/article/us-usa-lockheed-f35-idUSKBN1X81I5

      Unde costa mai mult F-35A? La operare/ora. Ia sa vedem:
      Although the F-15EX’s per-unit cost of $87.7 million is slightly more than the F-35’s $77.9 million, the F-15EX’s operating cost of $27,000 an hour is expected to be lower than that of the F-35, which Lockheed Martin says is $36,000. (The F-35’s per-hour cost has come down in recent years, and Lockheed says it could be reduced to $25,000 by 2025.)
      https://www.businessinsider.com/air-force-new-f15ex-fighter-cant-win-next-war-2021-5
      https://www.businessinsider.com/air-force-new-f15ex-fighter-cant-win-next-war-2021-5
      Ma opresc aici.

      2
  26. oricând,oriunde….F35?

    3
  27. O alta observatie – o sa fie infuzie de F 18 C/D Hornet e piata second hand, s-ar putea sa nu fie pentru RoAF o ideea asa de rea!
    Decat F 16 MLU obosite din olanda parca mai bine as lua F 18 din Elvetia sau Finlanda….

    5
    • @Mecanicu eu de mult spun aci pe site ca ar fost si inca ar fi bune pt FARo F/A-18 CD Hornet sh modernizate si cu ceva resursa refacuta, in conditiile actuale chiar si in tandem cu F-16 AB MLU Falcon sh daca SUA nu vor sa ne dea F-15 E Strike Eagle sh (era ideea ca F-15 si F-16 pot avea aceas avionica, motor, sisteme de aparare, etc, deci costuri mai putine de intretinere/mentenanta).
      F/A-18 CD Hornet sh era frumos in tandem pt ArmRo cu JAS-39 AB Gripen sh (tot pe aceeash idee cu tandemul F-16, F-15)…..dar s-a pierdut oportunitatea asta.
      Ar fi mirific acum pt FARo 2 escadrile x 16 de F-16 CD Block 50/52 sh, 2 eescadrile x 16 de F-15 E Strike Eagle sh sau F/A18 CD Hormet sh si escarila de 16 F-16 AB Block 15 MLU 6.5 existenta acum in dotarea FARo care in 2030 sa fie inlocuita cu 16 F-35 A Lightning 2.
      5 escadrile x 16 avslmr fiecare ar acoperi f bine tot teritoriul Romaniei prin redeschiderea bazelor aeriene si pt avslmr de la Giarmata TM si Craiova DJ in plus fata de cele exsistente azi Fetesti-Borcea IL, Bacau BC, Campia-Turzii-Luna CJ si Mihail Kogalniceanu CT partajata cu NATO si Otopeni IF pt transport.
      Intreb : In caz de urgenta se poate pune un escadron de 8 avslmr pe Otopeni IF?
      Dar pana atunci intrebarea mea este : Cand au de gand ca cei de la MAPN sa achizitioneze macar cea de a doua escadrila de 16 F-16 Falcon sh si apoi o a 3-a poate de…..16 F/A-18 CD Hornet sh sau 16 F-15 E Strike Eagle sh ?
      De preferat ar fi ca modernizarea, intretinerea/mentenanta sa se faca in Romania cu know-how si tehnologie SUA.
      Bani sunt si vor fi din ce in ce mai multi in Romania pt Armata ei dar trb bine gospodariti si sa nu fie ciorditi.

  28. Încep sà aparà detail despre oferta LM :

    https://www.tagesanzeiger.ch/faedelte-die-schweiz-noch-deals-ein-als-der-neue-kampfjet-schon-feststand-799618583436?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=TA_ED_9_ENG_EM_NL_XX_DERMORGEN_XX_2021-07-03&utm_term=2021-07-02&utm_content=1385698_

    „Oferta câștigătoare a Lockheed Martin este constrângătoare, inclusiv în ceea ce privește costurile de operare. Darko Savic, managerul de proiect pentru noul avion de luptă de la Armasuisse, a confirmat un raport al acestui ziar că angajamentele de cost luate de SUA se aplică doar pentru primii zece ani de funcționare. Pentru restul de 20 de ani, DDPS a făcut calcule care erau „realiste și conțineau elementele esențiale de cost și experiența cu F/A-18”.

    Prin urmare, nu există nicio garanție a costurilor pentru perioada 2040-2060. „Asta nu ar fi serios din punct de vedere comercial”, a spus Savic. Nu ar exista niciun contract de servicii cu SUA care să fie valabil pe întreaga durată de viață de 30 de ani a F-35. Legislația financiară a guvernului federal nu permite acest lucru, a spus el.”

    Deci dupà 10 de ani, dacă elvețienii mai vor să zboare pe F-35, LM poate să-i strângă cu ușa fără recurs posibil ? (Dassault a oferit Indiei un contract pe 30 de ani, nu știu ce au oferit Elveției)

  29. « The F-35 is not suitable for emergency lift-off,” the Japanese defense ministry told Kyodo News.

    https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/04/02/japan-is-about-to-waste-its-f-35s-shadowing-chinese-planes/?sh=1c6bb8f178e5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *