Lansare Rafale standard F 4
Anul viitor, ministerul francez al apararii va comanda 42 de aparate Rafale F 4 pentru fortele sale aeriene. 12 unitati au in vedere inlocuirea aparatelor vandute Croatiei, in timp ce restul de 30 vor inlocui avioanele Mirage 2000 care sunt in proces de retragere.
Rafale F 4 vor intra in dotare intre anii 2027-2030.
In acest moment comenzile pentru export stau foarte bine, Dassault avand exportate sau contracte ferme din partea Emiratelor Arabe Unite (80 de aparate), Egipt (55 de avioane), Indonezia ( 6 aparate platite plus inca 36 potentiale), Qatar (36 de bucati), India (36), Grecia (18+6) si Croatia cu 12 aeronave.
Insa nu intotdeauna succesul la export face casa buna cu propria siguranta nationala a tarii exportatoare. In graba de a onora contractele de export cu Grecia si Croatia, Franta a luat pur si simplu 24 de aeronave Rafale din inventarul fortelor aeriene si le-a vandut (cate 12 aparate la mana a doua pentru Grecia si Croatia) celor doua tari.
Dar acum lucrurile nu stau bine pentru francezi si intr-un raport recent inaintat parlamentului francez de catre deputatul Frank Giletti se arata ca exista un deficit serios de ore de zbor pentru pilotii de Rafale, iar acest deficit se adanceste de la an la an.
Astfel, in 2022 un pilot de prima-linie de Rafale a zburat doar 162 de ore, fata de un minim necesar la nivel NATO de 180 de ore/an. Iar pentru 2023 se preconizeaza ca pilotii vor zbura doar 147 de ore…
Ministerul francez al apararii a declarat ca situatia este corecta si ca doua sunt cauzele acesteia. Pe de o parte disponibilitatea la zbor a aparatelor, iar pe de alta parte vanzarea celor 24 de aparate Rafale.
In acelasi timp, scoaterea din inventar a 24 de avioane perfect functionale a dus si la cresterea procentului de indisponibilitate la nivelul flotei de Rafale.
Aici mai trebuie mentionat inca un factor care ar putea face ca situatia sa ramana una dificila pentru fortele aeriene franceze si in urmatorii ani: succesul nesperat al Dassault Rafale la export. In ultimii doi ani comenzile au explodat pur si simplu si s-ar putea ca exportul sa aiba intaietate fata de comenzile interne.
Ultimul contract semnat, decembrie 2021, a adus 80 de aparate Rafale F 4 noi pentru Emiratele Arabe, comanda care se adauga celor deja existente si unei alte comenzi potentiale mari – 42 de aparate pentru Indonezia.
PS Si apropo de Rafale, ministrul apararii de la Paris, Sebastien Leconu, a anuntat ca Franta va trimite avioane de lupta Rafale in Romania intru sustinerea serviciului de politie aeriana. Probabil patru unitati.
GeorgeGMT
Râu atunci când vând, rău și dacă nu vând. Au francezii un stil propriu…
Deja se vede ce presiune este pe armatele lumii, mai ales prin prisma evenimentelor din Ucraina si nu numai : dotari, logistica, pregatire personal, disponibilitate de lupta.
Franta nu face exceptie.
Noi avem o escadrila de F 16 si sper sa putem asigura un minim de 160 ore de zbor pt piloti, in paralel cu formarea altor noi piloti pt cele 32 de noi F-uri. Desi zic ca suntem prea saraci/ slabi/ expusi, sa ne permitem acum economii la orele de zbor. Cred ca acum e maxim nevoie sa plusam pe domeniul pregatirii pilotilor. Deci de la zero sau aproape de la zero, pt inca 45-50 de piloti.
Si in perspectiva trecerii la F 35, prin 2030, zic ca ne-ar fi buna a 4-a escadrila, cu F 16 V. Asta va asigura continuitate si va zbura alaturi de F 35 incs vreo 30-40 de ani, in timp ce escadrilele norvegiene si apoi portugheze vor trebui inlocuite. Poate actualii piloti de la Borcea, sa treaca pe F16V, si pe portugheze si ulterior pe norvegiene sa vina piloti noi. Adica pe langa pilotii actuali, mai ar trebui vreo 70 de noi piloti. Nu se poate ? Trebuie doar vointa si bani. Dar nu de astea este nevoie acum ?
De acord, nu numai ca va fi nevoie de ceva intre F-16 actual si F-35 dar de asemenea pentru cand vom opera F-35 va fi nevoie de un avion de linia a doua, mai ieftin, pentru politie aeriana, ca doar nu faci asa ceva cu F-35.
Tot timpul mi-au plăcut „frantuzoaicele”….?
Și dacă trimit și zburători la noi, poate nu e așa proastă cazarea…
Standard F4 ce înseamnă în plus față de înaintași?
Amelioràri la sistemele de luptà, conectie si de detectie
– trageri pe coordonate GPS programate si din zbor pentru efectori pânà la o tonà si raza de 50 km
– introducerea càstii cu realitate virtualà Thales
– intercomunicatiile, inclusiv tactice, ameliorate (radio tacticà CONTACT si SATCOM compatibil SYRACUSE IV). De asemeni, legàtura numericà interpatrulà (cu forme de undà în trei dimensiuni (FO3D) generate prin sintezà numericà). Gestiunea ansamblului comunicatiilor este asiguratà de servere bazate pe NEXDEN al lui Thales
– sistem de mentenetà predictiv
– radarul va avea si modurile GMTI (ground moving target indicator) pentru tintirea obiectivelor terestre mobile si ultra-HD pentru imageria radar la distantà lungà
– ameliorarea detectorilor si algoritmilor SPECTRA
– readucerea càii IR la detectorul frontal OSF
si, mai misterios, radare laterale conforme tip GaN, SPECTRA ar trebui astfel să câștige în agilitate în frecvență, precizie unghiulară, viteză de detectare și putere de transmisie, în timp ce funcționează pe o gamă mai largă de frecvențe, împotriva contactelor de aer sau de suprafață.
si altele …
„introducerea càstii cu realitate virtualà Thales”
Ce face asta ?
e un TopOwl NG, probabil derivat din cel pentru elicoptere, care face aproximativ ce face casca de F-35
https://www.usinenouvelle.com/editorial/avec-thales-la-realite-augmentee-embarque-dans-les-helicopteres-des-forces-speciales.N1087119
https://www.youtube.com/watch?v=LikqVnATL5Y
aici ii zic Scorpion
https://www.thalesgroup.com/en/markets/aerospace/flight-deck-avionics-equipment-functions/helmet-mounted-display-helicopter
https://www.militaryaerospace.com/communications/article/14208912/helmetmounted-displays-avionics-jet-fighter
https://www.youtube.com/watch?v=uFGNuVTlh84
deci dassault incearca ca rafale sa faca ce face f35 ? :))
Oooo, mișto, înseamnă că orice absolvent de Spiru Haret se va pricepe să le întrețină (sic!). Încă o dată, din enumerarea acareturilor de mei sus, consider că învățămantul tehnic românesc trebuie „recalibrat” ca să citez un clasic în viață și în funcție.
Bonjour monsieur Mircea! De fapt ziua buna!
Stiti cumva câte Rafale poate produce Dassault anual în prezent? Am gasit ceva de genul 11 bucăți, dar erau date de acum câțiva ani. Multumesc anticipat!
Bunà seara !
Exact, 11 exemplaire era minimum pentru mentinerea liniei de asamblare.
Acuma au trecut de aproape 2 ani la 22 si e vorba sà lanseze o a treia linie, cel putin furnizorii au fost întrebati de sporirea cadentei la 3 avioane pe lunà.
Au o organizatie internà destul de elasticà, pentru cadenta 1 la 3 pe lunà, mai mult trebuie mai multà vâlvoialà, si mijloace materiale, si personal.
au trecut de 17, daca imi amintesc corect
Cum se traduc toate astea in indicatori de eficiență în lupta? Cu cât crește procentul de ținte anihilate? Cu cât scade costul anihilării unei ținte?….
crezi ca toate informatiile astea sunt publice? In plus depinde foarte mult de conditiile in care se desfasoara lupta.
Dl Mircea ,jos palaria !
daca e sa adaptezi reclama celor de la Carlsberg, ar suna „probably the best multi-role fighter in the world”
Mai smecheri, cei de la Dassault au invenat sintagma „omnirol” pentru Rafale.
Pe chestia asta sunt singurii „omnirol” si prin consecintà „the best in the world”. 🙂
Cosmonaut – astronaut.
Rezultatele lagate de exportul Rafale arata ca este un avion perceput ca fiind mai fiabil decat Euro Figter, iar pariul francezilor a fost mai reusit decat cel al europenilor de care s-a rupt intru dezvoltarea lui. Nici cu Tayfun nu se stie niciodata, mai ales cu varianta asta multirol noua. La cum merg lucrurile cu rusii si chinezii in lume, poate are sansa lui sa ramana pe perfuzii pana la batranete si sa moara din ‘cauze naturale’, nu de foame! Este adevarat ca ambele avioane, dar mai ales EF, s-a nascut cand nu mai era nevoie de el si se apropie de pensionare cand o sa fie nevoie. A cam trait plictisit, iar acum vede cum nepotii ii iau locul si cum vecinul putin mai tanar are o cariera mai fructuasa decat a lui pana la pensie. Nu acelasi lucru putem sa il spunem despre unitatile produse, EF fiind lider.
Cu referire la comparația cu Eurofighter la export, am văzut mai demult un articol în care se comenta opțiunea indienilor pentru Rafale, în fața EF.
Dincolo de considerentele tehnice, comentau indienii că a contat faptul că pentru Rafale aveau de discutat cu o singură parte, Franța, pe când în cazul EF trebuia discutat cu mai multe țări, inclusiv la mentenanță. Cred că aspectul ăsta e un atu pentru Franța la export.
Oameni buni,suntem toți nebuni?
În loc de mii de miliarde băgate in forțe armate,nu mai bine ne vedem de viață? Am ajuns la 8 miliarde,șeptel. Planeta abia gâfâie. Hai să băgăm dracului banii in ceva serios,nu în armament. Energie fără hidrocarburi,ceva pentru Africa că o sa vina aia cu sutele de milioane peste noi și nu i vom putea opri.
si ce te faci tata daca, dupa ce construiesti cel mai misto sistem energetic verde vine Vladimir si il distruge cu Iskander si Kalibr?
te duci plangand la mami ca Vladimir ti-a stricat jucariile?
Cu respectul cuvenit pentru concurența americană, dar și zburătoarea asta franceză e faină tare! (Mie personal mi-ar fi plăcut F-18 SuperHornet pentru România)
Bimotoare nicio șansă. Prea scumpe. Consum kerosen, mentenanta
Da dar sunt foarte multe avantaje. Ai văzut ce drifturi face F14 in Top Gun Maverick?? Zici că e BMW ursuleț ?
o conceptie prosteasca
Ia zi domnu dastept, ce buget are Ministerul? Și pe ce se duce, Einstein?
Ministerul are bugetul pe care-l merita, dupa decenii de tacere cu privire la capabilitati si grija numai pentru pensii. Ce buget te astepti sa aiba cand vedem ce cozi de topor pro ruse sunt fostii militari pensionati ?
Ce buget sa existe cand sunt tinute in dotare tot felul de chestii inutile precum fregatele, submarinul delfinul, T-55-urile, numai ca sa se bifeze joburi?
si vii tocmai tu care nu pari sa faci parte din rasa aia raioasa de „fosti” frustrati si pui intrebarea asta. pai cat timp s-a pierdut in deceniile astea? cate ocazii au fost pierdute? era o problema pentru o tara ca Romania sa echipeze decent fregatele alea pana acum? S-a mers pe burta, sa nu facem, sa nu suparam, ce ne trebuie noua prnd-uri ghidate si toate bazaconiile astea si azi am ajuns aproape in fundu gol, noroc cu unchiu ca la noi initiativa 0.
asa si cu bimotoarele, ca vrusei sa raspund si m-a luat valul. da, costa mai mult exploatarea dar nu-s pentru politie aeriana ci pentru RAZBOI. cara mai mult, au smecherii mai noi pe ele, pot lansa rachete de croaziera, care mai multe rachete anti-nava, antiradar etc. ca altfel inteleg ca armata noastra nu se pregateste de fapt de razboi ci de parada.
Sa vedem cine urmeaza la export, probabil Serbia si posibil o comanda serioasa din Arabia Saudita.
Pe de alta parte, sper ca francezii sa renunte la colaborarea cu nemtii pentru SCAF, pur si simplu nu merge.
Mi se pare mai avansat ca Typhoon. La avionica și armament sunt comparabile. La design Rafale pare mai aerodinamic. Și în plus francezii l-au operaționalizat mult mai devreme