Rafale M ar fi favorit

Sustin surse din cadrul ministerului apararii indian la adapostul anonimatului.

Sursele respective, fara a intra in amanunte, sustin ca pentru ambele avioane aflate in competitie a fost intocmit un raport cuprinzator si se asteapta acum o decizie finala din partea factorilor politici.

Ne mai aducem aminte ca in competitia pentru viitorul avion al destinat sa opereze pe portavioanele indiene (de tip STOBAR) au fost francezii cu Rafale M si americanii cu F/A-18 E/F Super Hornet. Ambele aparate au fost testate intensiv la baza aeronavala indian INS Hansa – Goa.

Numarul avut in vedere pentru prima achizitie nu este unul mare, doar 26 de avioane (initial se doreau 57 de aparate), urmata probabil de o a doua runda.

Iar din partea francezilor emotiile sunt chiar mai mari pentru ca o eventuala victorie ar putea favoriza o comanda si mai mare pentru Rafale din partea fortelor aeriene indiene care detin deja 36 de aparate Rafale B/C. Programul MRFA are in vedere achizitionarea a 114 unitati din care 54 comandate in prima faza (36 de bucati asamblate in India).

Nu se specifica in nici un fel in ce mod sau la ce capitol ar fi depasit Rafale M Super Hornetul, dar se precizeaza ca dimensiunile aparatelor vs dimensiunile lifturilor portavioanelor indiene de tip sovietic reprezinta o problema, dar ca ambele avioane pot fi ridicate/coborate cu ajutorul lifturilor la un anumit unghi.

De asemenea sursa indiana mai face precizarea ca si in cazul Rafale M exista posibilitate plierii aripilor, lucru despre eu n-am auzit dar cel mai probabil ca indienii stiu ce vorbesc. Poate ca scot ceva din varful aripii. Poate…

In alta ordine de idei, la jumatatea lunii decembrie cel de-al 36lea aparat Rafale a ajuns in India, contractul fiind astfel terminat.

GeorgeGMT

41 de comentarii:

  1. Dacă Rafale e bun la indieni
    Era si mai bun la noi

    Sau dacă conducerea prefera second
    Niște aparate mai vechi aduse ka standardele actuale
    Cum au făcut croații

    Sigur ca la noi sunt probleme cu logistica la toate categoriiile de arme
    Iar un aparat diferit fata de F16 third hand ar presupune logistica intr-o oarecare măsura diferită

    La mintea mea, un bimotor supersonic este altceva decât un monomotor

    Dar e greu fără conducători

    8
    • Bineinteles! Si in caz de paruiala ne bazam pe francezi sa ne explice cum Rusia trebuie sa primeasca garantii de securitate si americani sa ne dea din uriasele lor rezerve de piese de schimb pt Rafale. 😀

      60
      • O istorie din timpul războiului din Malvine si cum știe Dassault să-și îndeplinească obligațiile față de client. Nu ei trebuiiau să se ocupe de Exocet, ci numai de Super-Etendard, iar în față erau totuși niște tipi din NATO (britanicii).

        „Rachetele erau deja armate și active. Singurul lucru care lipsea era să le „potrivim” pentru a le valida în aeronavă. Adică, conectarea rachetelor la lansatoarele avioanelor, verificarea faptului că, pe de o parte, calculatoarele și racheta comunicau corect și, pe de altă parte, simularea operațiunii de luptă.
        Acest lucru a validat rachetele ca fiind pregătite pentru luptă. Această sarcină a fost îndeplinită de tehnicienii de la compania care a fabricat computerul de căutare și navigație al Super Etendard, care căuta țintele și dădea rachetelor coordonatele inerțiale necesare pentru a trage apoi asupra lor.

        SAGEM si Dassault aveau tehnicieni în Argentina, dar software-ul de control nu era încă autorizat pentru a valida sistemul de armament.

        În timpul conflictului, Franța a paralizat oficial cooperarea militară cu Argentina. Dar tehnicienilor francezi nu li s-a ordonat niciodată să se întoarcă. Aveau voie să facă tot ce voiau. Și pentru că lucrau de ani de zile cu Marina argentiniană, au rămas și au ajutat la rezolvarea problemei de conectare a rachetelor și la validarea lor. Împreună cu ingineri și programatori argentinieni, aceștia au descompus codul software, au identificat ceea ce aveau nevoie și au hackuit computerul pentru a face ceea ce trebuiau să facă și pentru a verifica dacă rachetele funcționau.”

        6
        • Ok, atunci in caz de ceva ne bazam pe francezii aflati pe-aci sa ne fabrice piese de schimb pe sestache in timp ce Franta suspenda cooperarea ca sa lezeze demnitatea maretei Rusii.

          28
        • Comentariu 100% pertinent.
          Zelensky a fost la Washington nu la Paris, iar acest lucru spune mai mult decat orice ar putea Dassault sa spuna despre avionul lor si capacitatile lui.
          Din pacate pt Dassault, agentii lor de vanzari sunt Macron si politicienii.

          25
        • Au fost cel puțin 2 mari interese aici. 1, testat jucărelele live pe cea mai grozavă flotă de război și 2, prețul a explodat, din ce îmi aduc aminte o exocet s-au scumpit de 10 ori după conflictul din Malvine.

          7
    • Ma faci sa rad când aud că debitezi prostiile alea. Tu crezi că odată cu F 16 s-a achiziționat doar un avion și atât?

      Pai in cazul ăla, mai bine luam de la suedezi, ei ofereau mult mai multe lucruri odată cu Gripen. Dar e greu s înțelegi ce și cum, chiar și azi când te uiți înspre est și vezi ce e pe acolo.

      15
    • Bine spus la :”la mintea ta”…si numai la a ta!
      O mare usurare.
      Totusi , de unde apareti, din bezna KGB ului reciclat?!

      2
    • Cel putin aici, la pulifrici, toti zbiera ca suntem ca indienii, ca logistica e horror, ca rahat si pisat, cacat, etc. Inteleg de ce zbiara, dar nu inteleg de ce sunt aplaudati de ceilalti.
      Care plm e problema sa avem doua sisteme paralele? Doar putorile ordinare vor mai bine nici un sistem decat doua. Ca, vezi doamne, au mai mult de lucru. Ma pis pe ei! La revedere!

      3
  2. F-18 nu mai este dorit de americani. Rafale este în plină ascensiune. Nu știu ce iau în considerare indienii. Prețul avionului și a orei de zbor, disponibilitatea de transfer tehnologic, șpaga oferită….

    5
  3. „De asemenea sursa indiana mai face precizarea ca si in cazul Rafale M exista posibilitate plierii aripilor, lucru despre eu n-am auzit dar cel mai probabil ca indienii stiu ce vorbesc. Poate ca scot ceva din varful aripii. Poate…”

    Nici nu este vorba la Dassault sà scoată o versiune cu aripi pliante !
    Cel mult să simplifice operația de demontare și montare a piloanelor din vârful aripilor, care o dată scoase nu numau că reduc anvergura avionului dar și permit o poziționare „oblicà” în ascensor.

    Schemà a „osaturii” Rafale :
    https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-994fac062550426055019ac413c9c1c9-lq

    7
    • Rafale are o anvergura mai redusa cu aproape 3 metri fata de SuperHornet si usor inferioara lui Mig29, cu aproape 1 metru. Daca se demonteaza si pilonii de capat de aripa ar putea fi suficient, nu cunosc constrangerile portavionului indian. In cazul asta intrebarea e cat de repede pot fi remontati si echipati, fata de Hornet unde deplierea e automatizata si rapida…

      • ambii piloni din varful aripilor nu fac insumat 0.9 metrii
        cu atat e mai mare anvergura RafaleM decat platforma alifrului de pe Vikrant
        https://idrw.org/ins-vikrant-lift-touch-and-go-for-f-18-near-impossible-for-rafale-m/
        https://www.theigmp.org/2022/08/indian-navy-reveals-lenght-of-ins-vikrant-lift-fa-18-becomes-only-choice-as-rafale-m-cant-fit-lift-of-vikrant.html

        planurile avionului, clar ca nu este ieftin sa fie modificate (https://rafalefan.e-monsite.com/pages/dossier-rafale-avionique/walkaroud.html ), asa ca exista o singura alternativa: modificarea elevatorului, si indienii nu pot decat sa se blameze singuri din moment ce au cocneput (si au limitat) elevatorul doar pt MiG29K, Tejas navalizat si HAL TEDBF

        au propus tot felul de solutii: sa iasa fara cele doua rachete montate in varful aripilor, insa asta presupune armarea avionului pe punte (alte proceduri, riscuri suplimentare, personal supliemnatar pe puntea superioara, etc) sa ridice de-a latul avionul cu conul radarului rabatat, insa la fel ca si in cazul montarii rachetelor pe pilonii din varful aripilor: cineva trebuie sa plieze la loc „nasul”avionului, sa verifice ca toate subsistemele si nu doar radarul sunt functionale, etc si toate astea pe puntea superioara in timp ce alte avioane decoleaza….:)

        oricum INS Vishal va trece prin modificari (vor sa poata opera si UAV si AWACS de pe el) asa ca cel mai probabil cand vor freeze proiectarea la acesta, elevatoarele vor fi mai mari inainte sa se apuce de taiat tabla

        4
        • „ambii piloni din varful aripilor nu fac insumat 0.9 metrii”

          Am avut confirmarea màsurilor :

          „le Rafale fait 10,87 m avec ses lances missiles et ses missiles, 10,21 m sans ses missiles et j’estime à 9,60 m sans ses missiles et ses lances missiles”

          Deci fàrà piloni, intrà în cei 10 m ai ascensorului.

          1
  4. Am reușit să adun câteva motive pentru care Rafale M a reușit în sfârșit să prindă contur în India

    1) Un pilot de pe Vikrant a menționat recent că MiG-29 era dificil de aterizat pe Vikrant din cauza dimensiunilor sale. La minutul 1:00
    https://twitter.com/ndtv/status/1565584074952978433?s=20&t=0jk_MGiJ9A5LP6Tkpv8I8w
    Acest lucru este surprinzător, deoarece dacă piloții marinei au găsit MiG-29 dificil de aterizat, cum ar fi planificat să aterizeze F-18SH ? În apărarea sa, acesta din urmă are un sistem la bord numit Magic Carpet care permite computerului să se ocupe de unele dintre cerințele de aterizare. Dar dimensiunea F-18SH în comparație cu Vikrant a fost un aspect important pentru evaluatorii navale.

    2) Anunțul recent al BDL-MBDA privind integrarea Astra Mk1 pe avioanele Rafale ale IAF. Este evident că acest lucru se va face și în cazul MRCBF ales de IN. Având în vedere că integrarea se face pe Rafale, ar fi fost contraproductiv să se plătească pentru același lucru pentru F-18SH.

    3) Amiralul Karambir Singh a declarat că Marina va sări pe orice aeronavă pe care IAF o va alege de la MRFA. Rafale a fost singura alegere logică pentru IAF. Un alt ofițer general s-a îndoit că Marina își poate permite cu adevărat o flotă autonomă de 27 de F-18SH.

    4) Îmbunătățirile specifice aduse pentru India la Rafale al IAF au fost un factor important în decizia IN. Având în vedere miliardele cheltuite pentru ISE, ar fi fost negativ din punct de vedere financiar să se repete același lucru pentru o flotă autonomă de 27 de F-18SH.

    5) reproiectarea recent anunțată a IAC-2 (portavion). Cel mai mare beneficiar al IAC-2 ar fi fost F-18SH datorită sistemului de catapultare planificat. Dar odată cu abandonarea acestui program, șansele F-18SH au scăzut.

    8
    • Citeam mai demult ca indienii doreau un biloc pentru portavion, cum se impaca asta cu Rafale M? Parerea mea e ca francezii i-au convins ca se poate opera foarte bine un monoloc, drept dovada ca ei insisi folosesc M-ul de aproape 20 ani.

      1
  5. Vash the Stampede

    ? Prin zona aia, „GOA” si plajele aferente, esztem plin de „turishti” cealoveci… multi dintre ei, veniti gata echipati cu shublerul la brau… ???

    2
  6. „Sursele respective, fara a intra in amanunte, sustin ca pentru ambele avioane aflate in competitie a fost intocmit un raport cuprinzator si se asteapta acum o decizie finala din partea factorilor politici.”
    De citit și răscitit fraza asta! Poate așa vă intră în cap cum merg treburile în afacerile cu armament!
    Părerea mea, hâc…

    13
    • @sharky: Norocul nostru este că noi avem un super-erou militar ca prim ministru. Deci nu stam la mâna politicienilor.
      Super eroii militari români nu sunt in stare nici măcar de un „revolving door”. Sau poate ai tu exemple.

      10
      • @EMP
        Dacă tu îți pui baza în ciucă la chestiile astea, e clar cât înțelegi din lumea în care trăiești.
        Ciucă e doar o fațadă, care e acolo doar pentru orgoliul și binele lui. Ca si ceilalți politicieni, de altfel.
        Cât despre chestiunea cealaltă, cei care sunt capabili să facă ceva, nu ajung acolo. Am mai dat exemple de generali capabili, trași pe linie moartă, dar na, cititul e grele. Și înțelesul e și mai grele. Uită-te la cei ajunși în eșaloanele de sus ale puterii și vezi cât de „capabili” au fost în carieră.
        Dar să fii caustic referitor la ceva ce nu înțelegi, nici nu ai habar, e foarte simplu. O poate face fără probleme orice cocalar cu coji de semințè în colțul gurii, la colțul strazii.
        Părerea mea, hâc…

        11
        • @sharky: Noroc că aveți voi habar și înțelegeți lumea în care trăiți. Vorba aia: eu știu că-i prost da’ dacă mă uit spre armată prind curaj.

          17
        • „cei care sunt capabili să facă ceva, nu ajung acolo”. Motto-ul administratiei publice romanesti, indiferent de domeniu, unde „acolo”=functie de decizie. Ca dedesubt se gasesc si persoane (uneori foarte) competente, care sa tina motorul in functiune, chiar daca la relanti, cu sanse aproape de zero de a ajunge in pozitii de decizie.

          12
  7. Pentru indieni e clar RafaleM.
    Pentru noi ar fi F-35B cu distrugătoare Izumo.
    Sa spună GeorgeGMT ca nu-i așa ?

    5
  8. Indienii baga banu , constienti ca bataia cu bite si pietre de la granita poate escalada.

    4
  9. tata lucrurile sunt grave , vorbim despre democratie despre victori despre dusmani nostri rusii, ajungem sa iubim niste antiromani precum Ucraina care nu are loc de minoritati etnice din propia tara ,care isi varsa sangele pentru a fi respectati in propia tara , nu ii inteleg nu si-au invatat lectia de a respecta drepturile propiilor cetateni , sunt ultranationalisti din moment ce nu respecta drepturile omului si al minoritatilor nationale ,dreptul la limba ,la cultura la educatie ,dreptul de a trai , a declarat marele pitic Zelinski ca va respecta dreptul fiecaruia si ei insista in legea educatiei nationale limba ucraineana.Cum se poate accepta asa ceva intr-o tara care se declara occidentala si o tara care vrea sa fie moderna ? Ei ii fac pe rusii in toate felurile dar si Ucraina la o scara mai mica e la fel ca frati lor rusii. Bine ca ai nostri se filmeaza pe dmz din SOUTH KOREA . Toata clasa politica romaneqasca as exporta -o in NORTH KOREEA. Eu cred ca francezi isi vor avea felia de tort in dotarea aviatiei indiene ,avand in vedere ca francezi stiu unde sa unga si unde sa pupe mana ,acum vom vedea, dar un lucru e clar India are nevoie de avioane moderne daca vrea sa se bata cu China si Pakistan

    3
    • @Cipru

      Zi-mi un motiv de actualitate ( unul singur !) pentru care Ucraina si ucrainienii sunt anti-romani !

      Zi-mi te rog.

      Unul de dinainte de legea noua ucraineana privind educația minoritatilor deoarece e clar ca legea asta e dictata impotriva rusilor cum e si firesc sa fie.

      Dupa ce se va incheia razboiul, Ucraina va abroga aceasta lege.

      Eu am vazut in Ucraina scoli cu predare in limba Romana iar pe pancarda scolii era scris in romaneste.

      Mai mult decat atat: cetatenii de origine etnica romana traiau in pace in Ucraina.

      PS: Vezi ca in ultimii ani au fost si cateva televiziuni romanesti prin localitatile unde sunt majoritari etnici romani si acei romani nu pareau asupriti.

      Unii ziceau ca duc o viata frumoasa, cu unele lipsuri insa frumoasa si nu vroiau sa plece din acele locuri de unde s-au nascut.

      ==================================================

      Asa ca mai dragi mici propagandisti si manipulatori ( apropo cui faceti jocul ? rusiei sau hAUR istilor ?!) mai schimbati placa ca miroase a ruble sau a mahoarca (sau samagon ?) de la o posta..

      5
    • Se vinde bine din cel putin trei motive:
      – chiar este un avion bun;
      – a dovedit ca are un mare potential de modernizare;
      – este cel mai bun avion mutlirol ne-american de pe piata si pe cale de consecinta vine mai „liber” de orice obligatie politica, mai ales pentru clientii non-NATO.

      Bafta Rafale este ca Eurofighter este foarte scump si a fost greu modernizat, neavand astfel concurenta din zona europeana, iar pe de alta parte avioanele rusesti si-au arata limitarile.
      „Necazul” francezilor vine dintr-o posibila crestere a comenzilor actuale, Columbia este si ea pe fir, mai sunt si altii, indienii stau la cotitura.
      Poate Dassalut sa ofere suficiente aparate intr-un timp relativ decent de lung? Si nu ma refer aici la capacitatea de asamblare a Dassault ci mai ales la contractorii companiei:motoare, radare etc…

      1
  10. India a menținut intotdeauna relații bune cu Franța. Este logic să prefere Rafale.
    Așa nu-si periclitează interesele pe termen lung si aleg si o variantă acceptabilă pentru Rusia.
    Anglo-saxonii au sanse minime să intre (din nou) in India.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *