Rafale vs J 10C – In curand…

Pakistanul a semnat un acord cu China pentru achizitia a 25 Chengdu J-10C. Investitia vine in contextul in care India a operationalizat deja primele aparate multirol Rafale.

Astfel incat aceasta achizitie ar veni in contrapondere pentru Rafale indiene. Desi J 10 nu este poate la fel de notoriu precum alte avioane chinezesti (J 16 sau J 20/J 31) el este de fapt cam singurul multirol adevarat al chinezilor, proiectat in China.

Un aparat matur si ajuns deja la a treia generatie. Dotat cu radar AESA si rachete aer-aer cu raza lunga PL-15 (echivalentul chinezesc al AMRAAM sau Meteor), sau raza medie Pl-10 (IIR), J 10 este coloana vertebrala a aviatiei militare chineze, un aparat care si-a depasit de mult bolile copilariei si care, culmea, nu provine direct din copiatul aparatelor rusesti.

Iar J 10 este chiar o raritate in panoplia chineza a avioanelor multirol, fiind un mono-motor si “single-seat”. Aparatul dispune de super-manevrabilitate si spre deosbire de alte aparate chinezesti nu genereaza zambete pe acolo pe unde zboara, la demonstratii sau in patrule de lupta. J 10 este cel mai numeros aparat de lupta din Fortele Aeriene Chineze.

J 10C se pare ca este dotat din standard cu motoare autohtone WS-10B Taihang spre deosebire de aparatele J 10 A si B care folosesc motoare rusesti – Saturn-Lyulka AL-31FN. Se mai pare si ca WS-10B are tractiune vectoriala.

Revenind la Pakistan vs India, anul viitor India isi va primi toate cele 36 de aparate Rafale comandate, iar Rafale este un avion de care trebuie sa tii cont daca ai de gand sa te iei cu hindusii de piept si pe cale de consecinta (cum F 16 Pakistanul nu prea mai poate primi) s-au orientat catre China doar ca nu s-au aruncat la J 15/J 16 si alte asemenea ci la J 10C care impreuna cu JF 17 ar trebui sa tina piept indienilor dotati cu Suhoi 30MKI si mai nou cu Rafale.

Extrem de interesant, daca ne intorcem inapoi in timp, cum s-ar fi descurcat indienii daca in loc de Suhoi 30 MKI ar fi avut la bataie Rafale in fata F 16 pakistaneze. De remarcat si faptul ca primul J 10C a intrat in dotarea chineza in aprilie 2018, fiind astfel un avion relativ nou.

Afacerea a fost anuntat pe 31 decembrie 2021 si arata ca pakistanezii nu sunt deloc siguri pe ceea ce au in raport cu Rafaleul indienilor.

PS Evident ca J 10C ar putea avea un handicap major si anume armamentul si chiar radarul. In ciocnirea recenta dintre aviatiile indiene si pakistaneze, indienii au cam stat deoparte datorita performantelor relative slabe ale radarelor rusesti de pe Su 30MKI, in schimb pakistanezii cu F 16 si AMRAAM s-au descurcat mult mai bine si au reusit sa tina la respect flota mult mai numeroasa de Suhoi 30MKI indiana.

Doar ca in cazul J 10 C pakistanezii pierd avantajul unei rachete mature (AMRAAM) si al unui radar pe care deja il cunosc si care a performat foarte bine (cel de pe F 16) si vor avea de-a face cu un radar AESA chinezesc cuplat la o racheta PL 15 (pe post de AMRAAM). Cat de performant se va dovedi ansamblul chinezesc radar-racheta ramane de vazut, cum va face fata radarul J 10C sistemului francez de razboi electronic ramane sa ne dumirim, dar daca J 10C se va dovedi net inferior Rafale ar fi o mare lovitura pentru China.

Pe de alta parte chinezii vor avea ocazia sa-si testeze pe viu tehnologia proprie in fata celei occidentale.

PPS Este posibil ca si embargoul asupra livrarilor de tehnica militara americana asupra Pakistanului sa fie un motiv pentru importul J 10C, dar cel mai probabil ca pakistanezii au incredere in aliatul lor chinez.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. „J 10C se pare ca este dotat din standard cu motoare autohtone WS-10B Taihang spre deosebire de aparatele J 10 A si B care folosesc motoare rusesti – Saturn-Lyulka AL-31FN. Se mai pare si ca WS-10B are tractiune vectoriala.”

    Toatà productia actualà de J-10C are motorul WS-10B.
    Dar nu este chiar asa de chinez fiindcà este derivat direct din CFM-56 franco-american.

    J-10C nu are traction vectorialà. A nu se confunda cu sistemul de voleti care diminuazà sau màreste diametrul ajutajului.

    J-10C este un avion corect, pilotul are chiar si o cascà cu viziune proiectatà.

    7
  2. Salut. Eu merg pe tehnologia cocosului galic, au facut de ras su-35,vor da De pamant si pasaroiu chinezesc.

    17
  3. Cand vreodata chinezii si rusii sa ii bata la tehnologie pe francezi!?!?

    Rafale este la nivel F 15. Clar pakistanezii au de furca cu aparatul indienilor, problema este ca pentru Indis 36 de bucati este putin, mai cu seama ca au si o prietenie vestita cu neamul lui XI

    4
    • asa se zicea de americani si de japonezi in perioada interbelica si uite ca azi sunt puteri tehnologice.

      china are mult mai multe resurse decat oricare tara europeana luata individual.

      4
  4. Am test in CMANO Rafale vs J10, e un scenariu interesant, o alianta franco-chadiana vs. una sudanezo-chineza.

    https://forums.weaponsrelease.com/t/cmo-sahel-slugfest-review/54

    J-10 nu face fata Rafale (ce-i drept nu mai stiu ce inarmare aveau ca am jucat doar de partea franceza) dar J-16 cu PL-15 mi-au dat mari probleme, lansau uneori mai repede ca mine.

    aici si o perspectiva din partea chineza

    https://www.youtube.com/watch?v=KeZT45YKEsM

    nu-s multe reviews, e un scenariu dificil si lipsa SEAD pune mari probleme partii franceze; SCALP nu e de mare ajutor pentru astfel de misiuni.

    1
  5. Bataie intre prale. Toata lumea e cu ochii pe Putin, cand de fapt, de Xi ar trebui sa ne pazim. Rusia, cu fiecare zi, decade, China creste. S-ar putea prin Pakistan, CCPul sa le bage la indieni bata prin gard, ca sa ii tina ” ocupati ” cat timp ei au treburi

    4
  6. Nu stiu cat pierd pakii dpdv F16, dar cu J10 castiga din ce in ce mai mult un aliat beton (china) care nu ii inghite pe hindusi neam. In plus, J10 urile le vor putea folosi fara cea mai mica restrictie impotriva indienilor. Nu cum au patit cu F16, pe care fara aprobarea USA nu prea le pot folosi cum doresc. Nu mai vorbesc de completarea pierderilor mintenas din stocurile PLA. Pe hindusi fiecare Rafale pierdut o sa ii usture rau de tot.

    2
    • J-10 n-a ajuns nici macar la nivelul F-16 C/D…si nu mai are mare resursa de dezvoltare.

      Tot Vestul e dispus sa le dea tehnologie hindusilor. Tu ai cumva o admiratie bolnava pentru shitholes ca Pakistanul sau dictaturi precum China, Rusia sau NK?

      11
      • Iar tu esti cazut in extaz in fata a tot ce este american. De unde stii cat de bune sunt F16 urile? Din razboaiele cu lumea a4a unde au paricipat pilotate fiind de piloti americani cu mii de ore de zbor vs ciuhabi analfabeti pilotand sovietice monkey version? (apropo, in yukoslavia, au pierdut vreo doua doborate de rachete antice si de demult!!! ). Eu unul habar nu am cat de bun sau prost este in J10 vs F16(desi se pare ca are radar aesa mai bun si niste rachete destul de potente) am spus ca impotriva hindusilor il pot folosi „la liber” ceea ce nu era cazul cu F16. Plus ca pe cele pierdute le pot inlocui in cateva zile, nu cateva luni in cazul Rafale.

        3
  7. Imi place Rafale dar totusi conteaza si omul din el, aptitudini(si nivelul cultural), ore de antrenament si nivelul antrenorului. La capitolul om indienii si pakistanezii cred ca sunt apropiati. Nu stiu chinezii. Cred ca numai instinctul pilotului, fara 4-600 ore in aer, nu este suficient pt lupta

    4
  8. ”J 10 este coloana vertebrala a aviatiei militare chineze, … nu provine direct din copiatul aparatelor rusesti.”
    De fapt umbla vorba-n targ ca or furat si sau or primit un schimb de tehnologie consistent , de la israelieni care aveau in dezvoltare i programul IAI Lavi ..dupa ce astia au renuntat la program

    3
    • Evreii voiau sa le vanda proiectul Lavi dar s-au suparat americanii, ca era dezvoltat cu resurse SUA. Asa ca „oficial” chinezi nu au primit nimic. Dar am vazut comentarii ca parti ale J-10 seamana leit cu LAVI.
      Pana la urma astazi avionul este doar o platforma pentru vetronica si armamantul inteligent. Iar aici as fi inclinat sa le dau o cota mai buna la pariuri francezilor. Fara dovezi insa.

  9. nu pare de glumit cu astia, o sa fie bataia canard-urilor (eurocanardul suprem vs. sinocanard)…
    despre J10 se spune ca a fost dezvoltat pe studii cumparate si de la rusi si, ceea ce il face cu adevarat interesant, de la israelieni (studii realizate pentru dezvoltarea IAI Lavi).
    Diverterless supersonic inlet bump (DSI) pentru reducerea RCS, radar AESA, racheta PL15 (raza superioara AMRAAM, nu stiu daca si fata de METEOR)… pe amaricani nivelul de maturitate al tehnologiilor chineze incepe sa ii puna pe ganduri. nu ar trebui subestimati.
    pana la urma, diferenta va fi facuta de sistemele de contramasuri de pe rafale si de nivelul de „situation awareness” (radare suplimentare fixe sau aeropurtate). si, desigur, de nivelul de pregatire si de tactica aleasa de piloti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *