Damen a primit decizia Curții de Apel București ca urmare a apelui formulat în instanță în ceea ce privește rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Pe tot parcursul procedurii, Damen a urmărit principiile unui proces echitabil dorindu-și transparență, condiții de concurență corecte și clarificări cu privire la licitație, pe care am sperat ca instanța să le ofere în motivarea sa. În acest sens, deși cu dezamăgire, am primit cu respect decizia Curții de Apel București.
După anunțul deciziei, Damen reiterează că acțiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept și a procedurilor de licitație și vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare.
În spiritul transparenței și al clarității, Damen a solicitat în instanță accesul la documentele ofertelor de licitație. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte.
Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de încredere al României pentru construcția de nave civile și militare cu peste 6500 de angajați și subcontractanți în România. Damen este singurul constructor de nave din România care și-a dovedit capacitatea de a livra la timp, respectând bugetele și parametrii contractați. Din momentul începerii licitației, șantierele navale Damen din România au livrat mai multe nave pentru forțe navale din întreaga lume. Doar anul acesta, Șantierul Naval Damen Galati livrează pentru Australia unul dintre cele mai moderne și avansate spărgătoare de gheață din lume și o a doua corvetă pentru Marina Pakistanului după ce prima dintre ele a fost livrată anul trecut. Șantierul Naval Damen Mangalia este unul dintre cele mai importante șantiere navale din Europa care poate face din România un lider la nivel european și mondial. Damen rămâne puternic ancorat în România!
____________________________
Nota RoMilitary
Curtea de Apel București a respins definitiv solicitarea companiei olandeze Damen care a intentat proces Ministerului Apărării Naționale prin care cerea anularea procedurii de atribuire a contractului de 1,6 miliarde euro pentru achiziția celor patru corvete militare, scrie Newsweek.
O deciziei similară a fost luată și în primă instanță de Tribunalul București.
Compania olandeză a contestat procedura de atribuire.
_____________________________
Nota Nicolae
In opinia mea, comunicatul suna destul de clar a acceptare de catre Damen a situatiei de fapt.
In acest moment, Damen a pierdut si in dosarul nr. 6869/2/2019, aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti. Pe rolul aceleiasi instante mai este dosarul nr. 47/2/2020, avand ca obiect anularea HG nr. 48/2018, adica a insasi hotararii prin care se aproba licitatia. Are termen pe 22 septembrie 2020 si este interesant de vazut daca Damen va insista cu acest dosar sau va renunta la judecata.
Ca sa fie clar, asa cum am sustinut la inceput ca Damen nu are prea multe sanse cu aceste dosare, tot asa, continui sa sustin ca suspiciunile lor sunt intemeiate, fiind absolut evident ca, pe parcursul procedurii, s-au scurs informatii confidentiale/clasificate, publicul afland din presa ofertele financiare inaintate de participanti.
Pe de alta parte, lui Damen Mangalia i-a fost recent (31 martie 2020) atribuit contractul de reparatii capitale si modernizare la nava de scafandri Grigore Antipa, un contract in valoare de 32.751.699,83 lei, fara TVA. Poate suna a palida consolare, dar este primul astfel de contract pe care il castiga cei de la Damen iar marina romana mai are multe nave in situatii similare si care necesita reparatii capitale si modernizari. Nu socotesc aici remorcherul celor de la Galati. Mai multe detalii despre Grigore Antipa aici. O fi inteles si statul roman ca este proprietar a 51% din Damen Mangalia…
De altfel, Marina Romana a anuntat recent o licitatie pentru reparatii capitale la turbinele Olympus de pe T22R, in valoare de 95.744.560 lei. Avem din nou o cerinta prea specifica (cum a fost cea de la bateriile de coasta), in conditiile in care turbinele Olympus sunt foarte vechi: ”Candidatul trebuie să fi îndeplinit în ultimii 5 ani, calculați prin raportare la data limită de depunere a candidaturilor, cel puțin un contract al cărui obiect să fi fost reparația capitală a unei turbine OLYMPUS TM3B sau o turbină Olympus similară”.
Oricum, ne putem pregati pentru nave si armament frantuzesc cu Exocet si VL Mica in prim plan iar in acest context merita recitit un articol mai vechi aici. Este despre posibila configuratie a Type 22R dupa modernizare. In aceasta lumina, s-ar putea sa se miste si licitatia bateriilor de coasta si cea pentru Shorad/VShorad.
Sursa: Europa Libera
____________________________
https://www.mapn.ro/cpresa/16684_informatie-de-presa
„…În acest moment, pe rolul instanțelor de judecată sunt înregistrate în total trei dosare în care compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naționale, astfel:
• Dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curții de Apel București – contestație atribuire Decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a dosarului 21131/3/2019. MApN a formulat, la data de 14 iulie 2020, cerere de repunere pe rol;
• Dosarul nr. 6869/2/2019, înregistrat la Curtea de Apel București, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentința nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel București a respins ca neîntemeiată acțiunea. Hotărârea instanței nu este încă motivată;
• Dosarul nr. 47/2/2020, aflat pe rolul Curții de Apel București, formulat de Damen SNS BV în contradictoriu cu Guvernul României, pentru anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. În cauză, MApN a formulat cerere de intervenție principală. Primul termen de judecată a fost fixat la data de 22 septembrie 2020.
După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție.”
Asta înseamnă că e cale liberă la semnat?
Ah…nu pot să nu remarc faptul că azi e ziua Franței . Cadou, Allez les bleux!
Repostare:
Repet bucuria mea, faptul ca are trei punti de folosit nu doua, deci inca mai sper macar la VLS Mk41 …Tactical. Ca o fi doar unul, ca or fi doua…
„Cutaway” prin Maharaja Lela a Malaeziei (VLS-ul pe care-l observati in spatele tunului, incastrat intr-o singura punte, e unul din cele 2 dedicate VL-MICA):
Mk41 VLS – keep dreaming! 🙂 Altfel, merg 2 x 8.
Sylver ne mananca… sau doar lansatorul dedicat VL Mica.
Chestia e ca pe Gowind merge oricare din variantele de Sylver VLS (A-43/50/70):
http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/DCNS-Sylver-vertical-launching-system.htm
Daca au ai nostri cap si nu fac ca ceilalti cu VL-MICA dedicat (tinand totusi cont ca MICA e buna fara „dedicat” si in Sylver A-43/50)…repet, sper sa fie destepti sa ceara macar A-50 (pentru Aster30 tactice, nu doar Aster15/sauMICA self-defense).
Aster 30, pe langa faptul ca te duce intr-o zona de pret „aparte”, ca s-o folosesti la maxim potrivit caracteristicilor tehnice, ai nevoie de ceva mai mult decat de un NS100, chiar si NS200.
Uita-te nitel la Type 45, Huitfeldt, Sachsen, DeZeven, Nansen, alea spaniolesti, Bazan parca, vezi ce radare au pe acolo ca sa foloseasca rachete AA cu raza lunga.
Tiganii din astea vezi numai la arabeti, care au racheta Aster 30 pe corveta si radarul pentru ea pe alta nava…
Pentru Aster 30 ai nevoie de mai mult deplasament decat cele 2500 tone ale Gowind/Sigma 10514 etc
Am spus-o, o repet, doresc Sylver A50 ca o masura de precautie, eficienta (cum zic americanii, „more legroom”)…pot eu oare sa prezic o situatie, in ce fel vor lupta impreuna o corveta cu o fregata?
De ce sa ma limitez la VLS(uri) dedica(e) MICA pe o corveta cand am posibilitatea din start a unuia/doua precum A50 care poate/pot lua MICA sau Aster15 sau chiar Aster30 (ghidata, de ce nu, chiar de radarul unei fregate)?
Si tinand cont ca A50/Tactic are 5 metri inaltime, deci cu 30 de cm mai mic decat un Mk41 Self-Defense (ESSM)!
Sigma are 2365 de tone cu 2 punti posibile pentru VLS (ni s-a propus cu ESSM in Mk41)…Gowind are cel putin 2500 de tone cu 3 punti posibile (dar pentru A50 are nevoie doar de 2)!
Ce e oare atat de rau sa ai 2 VLSuri A50, deci 16 celule…in loc de VL-MICA dedicate tot 16 celule?
Razvan, pe bani poti sa pui orice vrea sufletul tau… 🙂 Eu nu vreau sa zic ca ideea ta nu este buna, chiar daca poate a sunat asa. Am vrut doar sa evidentiez unele aspecte care mi se par importante.
Daca vrei sa folosesti o corveta pe post de magazie de munitii pentru o fregata, avand un sistem in genul CEC, folosind si alte mijloace de avertizare timpurie, da. Atunci se justifica o astfel de investitie. Altfel, in opinia mea, pentru nevoile noastre, rachetele din zona ESSM/Aster 15 sunt suficiente.
Evident, daca n-am avea atatea gauri de astupat si am avea bani de spart, am putea lua si Aster 30 ca sa le punem pe corvete. Insa, in aceeasi opinie pe persoana fizica, as prefera mai multe VL Mica/Aster 15/ESSM/SeaRam decat o mana de Aster 30. Sau ca sa raman in zona europeana, as prefera pe corvete, ca despre ele vorbim, 32 de VL Mica decat 16 Aster 15/30. Si, daca se poate, un sistem de reincarcare a tuburilor in larg, pe mare.
(De) ce sa reincarci pe mare si cu ce?
Cu macaraua in 3 celule ale unui Mk41 vechi de pe crucisatoare Ticonderoga? 🙂
Containerul dedicat VL Mica are 4 m si aproape 500 Kg. Il iei si-l bagi in „gaura” conectand cablurile de alimentare si ai terminat balciul. Desi nu e cat un Ram, s-ar preta la o reincarcare pe mare. Stiu ca nu-i usor in conditii de ruliu/tangaj, dar nici nu pare din cale afara de greu. Containerul respectiv este folosit si la depozitare. Il iei din magazie si-l pui la locul lui… 🙂
Daca ar fi sa instalezi un Sylver A50 sau A70 – atunci ar merge pe o nava cu un deplasament mai mare. Sylver A35 și A43 sunt ok ptr o nava de 2,500 t-2,700 t. Nu se justifica nici ca pret, nici ca rol. Dacă Type 22 erau mai noi poate mergea A50 ca e spatiu mult sub punte prin eliminarea sistemul SeaWolf și deplasament așijderi.
Repet, A50 are inaltimea a doua punti. Atat. 5 metri. Cu 30 de cm mai putin decat cel mai „scund” MK41: cel „self-defense” pentru ESSM…care era si in oferta Damen Sigma de 2365 tone, o nava „mai mica” decat Gowind 2500/2600 tone (ce poate ajunge, ca in cazul Malaeziei, la 3100 de tone).
nu e musai sa fie dotate cu armament frantuzesc.malaiezienele maharaja lela au rachete NSM in loc de exocet iar cele comandate de UAE au in locul parlitelor mica vls uri mk41 cu ESSM in ele. repet, nu cred ca vor fi de acord americanii sa isi lase AB urile din MN in grija unor escorte ASW dotate cu alt armament decat cel american. nu stiu de ce ,dar am un feeling ca in septembrie licitatia o sa fie anulata( legal prin decizie judecatoreasca) si va urma o incredintare directa ptr neste MMSC uri (cate or incapea in banii aia, doua,trei). au americancele di tati. si 8 rachete AN(harpoon ptr ciuhabi dar surioara LCS are integrata si NSM),si doua vls uri mk41 ,si torpile ASW,si searam pe hangarul cariciopterului ASW.
Cu ce e mai Buna actual generative de ESSM in comparative cu MICA VL? Pana una alta eu as fi tare fericit cu Ram pe langa Cele 16 MICA VL
raza de actiune dubla ??? plus in caz de ceva stocurile aliatului strategic? parlita de frantuzoaica nici macar nu e in dotarea armatei nationale.aia se bazeaza pe aster 15/30 si crotale(!!!) in locul minunii dedicate lumii a treia.
Raza de actiune dubla vine cu alte considerente tehnico tactic de care trebuie sa tii cont. Dirijarea semiactiva, numarul de G-uri Maxime ale tintei angajate, numarul de G maxim ale rachetei, AL 2-lea radar necesar pentru iluminarea tintei/sau AESA numarul maxim de tinte angajate intr-o anumota emisfera, etc.
Marina Franceza foloseste intr-adevar Aster 30/15 fiindca isi permit, Crotale sincer nu are niciun parametru care sa o apropie de performanta MICA VL.
Apropos cate corvete cinstruite in ultimii 15 ani are Marina Franceza?
Dupa ce verifici numerele o sa iti rapunzi de ce nu au MICA VL.
Totodata nu pot sa nu subliniez ca RAM si MICA nu sunt in acelasi palier de aparare si ca sunt 2 Layer-e defensive distincte.
Doar MApN – ul poate pune egal intre 12 ESSM +21 RAM vs. 16 MICA VL
Un vls mk41 cu 8 celule duce 32 ESSM nu 12.iar block 2 are ghidare radar activa nu are nevoie de radar de iluminare. Dar cel mai important este ca in caz de ceva stocurile epuizate in primele zile de conflict pot fi rapid refacute. Cat de repede crezi ca iti trimite mbda cateva sute de rachete. In plus doua corvete asw cu senzori, cms si armament american pot beneficia in largul MN de informatiile obtinute de mult mai performantii senzori ai unui AB. Frantujii iti pot oferi asa ceva???
Daca ar fi fost MK 41 VLS – ul Era cel cu 12 ESSM
Nimeni nu a spus ceva de Block 2 in banii astia cum Nimeni nu a spus ceva de MICA NG – astea sunt speculatii de blog. Cel mai probabil VLS – ul pentru SIGMA props era cel de care vorbesc eu, si nu cel cu 8×4 =32 de ESSM ca atunci vorbim de fregata in toata regular.
Apoi schimbul de informatii se face conform cu protocoalele de comunicatii NATO ex. Link 16.
In concluzie vei putea schimba informatii cu Un DDG AB din zona cat si cu o FREMM deci scor egal.
Diavolul sta in detalii si de asta era pentru mine foarte important CIWS-ul carelipseste din oferta Naval Group. CIWS care la SIGMA era RAM in Ultima oferta si in restul combinatiilor era Milenium.
vls mK41 ( 8 celule) duce 32 de ESSM „impachetate” cate 4(quad pack) intr-o celula.ca vrei sa duci ESSM doar in 3-4 celule(12-16 ESSM)si in restul alte rachete e treaba ta.si eu nu vorbeam de sigma olandezilor ci de americanca MMSC(derivata din LCS) care are si mk41 si ciws searam.apropo de schimbul de informatii cu FREMM: cate ai vazut prin MN in ultimii ani si cate AB uri??
https://www.mbda-systems.com/press-releases/camm-completes-qualification-trials-from-3-cell-exls-launcher/
Uite asta ar fi cea mai buna optiune care poate intra pe SIGMA fara modificari structurale, evident exista si optiune de 12 ESSM puse in containere low cost ca si la canadieni. Deci nici SIGMA nu este wow dar Era mai buna datorita RAM +ESSM. Si asta pentru CA oricat de bine ar fi 16 MICA +Sadral nu fac cat combinatia cealalta. Apropos nimeni nu vorbeste despre Sadral in acte oficiale, doar apeculam.
Sadral-ul nu este RAM!
Atunci MMSM-uri sa fie!!!
Sincer cu un ochi rad cu unul plâng, cu unul rad pt ca s-ar putea ca decizia justiției sa dea cale libera semnării contractului deci demararea construcției efective pe de altă parte in an de criză cand noi macanim într-una p’acilișa ca ar cam trebui să mai construi si-n tara si a da de lucru firmelor care au investit și investesc in Romania Ma cam ia plânsul.
Sincer, i-i vad 100% vinovați pe organizatorii licitației si pe șefii lor deci ăștia ar cam trebui să infunde pușcăriile, am pierdut 4 ani cu dotarea flotei și nu stiu sigur daca cu adevărat până la urmă Gowind e chiar peste Sigma până urma sunt corvete deci ASW e baza , antinava și AA ne-ar cam trebui altceva dacă vrem marina respectabilă.
Nu-i iubesc deloc pe holenderi dar poate până la urmă demersul lor in justitie i-i va determina pe alții să mai înceteze cu manevrele ostile asta cu condiția ca justitia chiar sa gaseasca un vinovat care sa și plateasca, indiferent cum va fi rezultatu-i cam asa, 1-0 pt Rusia &Co…..deocamdată, eu sper macar la un rezultat de egalitate sobre ce nu chiar o victorie.
Si pa mama urma dacă va fi Gowind unde mama draxului i-l vor construi, cu module aduse din Franța, pai sa nu te ia capul?!!
Nu va suparati,dar mai departe ce se intampla acum,de semneaza si o plata in acing sau?
Si Naval ar putea da de lucru si la Braila/Tulcea,fiind parte a Fincantieri?
Am mai adaugat cateva completari la articol.
Ah, deci facem joc de glezne incontinuare…
Mai e cel putin un dosar, cel de anulare a HG. Parerea mea e ca s-ar putea sa se fi inteles cumva, cel putin neoficial.
Egiptenii, Alexandria Shipyards, 21 mai 2020:
Ceva ce am mai postat, urmariti cu atentie sectiunile, in special uitati-va la cele 3 punti necesare pentru inaltimile comparative ale VLS-urilor Sylver:
Sylver:
A-43 (Self-Defense) = 4,3m; (Aster15 sau VL-MICA)
A-50 (Tactical) = 5m; (Aster 30…de asemenea Aster15 si VL-MICA)
A-70 (Strike) = 7m. (MdCN…de asemena Aster15/30)
Mk-41:
Self-defense = 5,31m (pentru ESSM; deci putin mai mare decat un Sylver A-50..comparati ESSM la raza si numar cu Aster15 sau VL-MICA si adaugati si „tactica” Aster30!..asta fiind chiar compatibila cu Mk41); acest VLS e cel ales de UAE pentru Gowindurile lor)
Tactical = 6,76m;
Strike = 7,67m.
________________________
…Macar A50 (exact cat inaltimea a doua punti) pentru Dzeu!
Domnu Mihaeanu, in ultimul film, parerea mea e ca numeri gresit… 🙂 Tu numeri puntile cand, de fapt, ar trebui sa numeri gaurile… Alea 16 gauri separate, intre comanda si „gaura” turelei pentru tunul de 76 mm.
Senzatia mea e ca in gaurile alea 16 vor intra containerele dedicate VL Mica, nicidecum VLS-ul Sylver. Si, stiindu-i pe ai nostri, probabil ca va fi la fel ca la egipteni…
Daca luam VL Mica NG, e ok, mai ales daca mai adaugam un CIWS artileristic in genul Phalanx.
N-am zis ca-s Sylver la egipteni, normal ca-s VL-MICA…vreau insa sa stiu daca poate intra Sylver…tinand cont de sectiunea „V”/transversala a navei in acea zona din spatele tunului. Malaezienii ne pot raspunde.
Sunt destul de convins ca intra Sylver pe Gowind, dar nu ma pune sa-mi amintesc de unde stiu asta.
In acest moment eu sunt precum Kelly Bundy, ca sa bag ceva in creier trebuie sa uit altceva… 🙂
Configuratia de armament asumata pana in prezent este cea egipteana, care e inferioara celei oferite de Damen din mai multe puncte de vedere si nu este deloc adaptata la amenintarile din Marea Neagra. Cea mai mare vulnerabilitate este lipsa unui CIWS.
Legat de silozurile Sylver. Este evident ca daca vine echipata cu rachete VL MICA, atunci silozurile vor fi de tip Sylver A35 sau poate A43. Navele romaneste sunt un pic mai scumpe decate cele egiptene ceea ce sugereaza, poate, echipare cu varianta A43, dar racheta asumata public e VL MICA.. In scenariu cel mai fericit rachetele AA vor Aster 15, dar ma indoiesc. Sylver A50 si A70 ies din discutie din motive de cost.
Tocmai asta e problema, dam o gramada de bani si nu avem viziune/logica nici macar pentru SylverA50 (Aster30…si posibil Aster15 sau MICA).
SylverA35 nu-si mai asuma nimeni in ziua de azi doar pentru MICA (Malaezia s-a laudat cu asa ceva, insa mai degraba iei VLSul dedicat; Sylver A43 e normal pentru Aster15 sau MICA)
CIWS-ul poate oricand fi integrat in configuratie, problema este ca daca nu a fost cerut de la inceput in configuratie, foarte probabil ca ai nostri sa le foloseasca asa cum sunt cel putin urmatorul deceniu.
@ Marius Zgureanu.
Nope. CIWS nu e prezent nici pe El Fateh, nici pe Maharaja Lela, iar Maharaja Lela e mai mare, are 3,100 t. E o problema de conceptie. Singurul CIWS vazut de mine pe o nava e pe o propunere, care nu s-a concretizat, ptr marina Columbiei.
Se spune ca cele doua Gowind comandate de EAU vor veni cu Tacticos, ESSM si RAM, ca CIWS.
Sursa: https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5709-uae-navy-orders-two-gowind-corvettes-from-france.html
Și la noi de ce n-a venit cu RAM? ? Sau un amărât de teatral?
incadrarea in pret?
Stiu ca exista discutii despre instalarea unei/unor turele Simbad RC pe post de CIWS. Naval Group au venit la noi de manuta cu MBDA si nu ne vor oferi vreodata ceva american. Decat daca cerem expres.
Noi am avut cerinte destul de vagi atunci cand am organizat licitatia, asa ca fiecare producator a mers pe ideea de a oferi un produs care sa se incadreze in acele cerinte insuficient de clare si sa fie cat mai ieftin. Pentru ca, nu-i asa, avem criteriul pretului cel mai scazut.
Caracteristicile tehnico-tactice ale VL Mica permit folosirea lor in scopul apararii AA apropiate, raza minima de actiune fiind de 1 km sau sub. La fel si altitudinea minima de angajare, mica si ea.
Totusi, as fi fost mai incantat daca completau zona asta de sub 1 km dimprejurul navei cu un CIWS artileristic. Sunt sanse ca pe acest post sa apara Simbad RC.
In acest moment MBDA nu mai produce decat Simbad. Nu se mai produce Tetral, Sadral. Confirmarea o am de la un VP de la ei cu care mai corespondez din cand in cand amical pe whatsapp.
La cate nave ale FNRo sunt de modernizat plus noi de construit e loc pt a se da contracte la toti mari producatori navali din tarile NATO : Damen, Naval Group, Fincantieri, Tysen-Krupp, Navantia, BAE System, americanii.
Poate gasim in negocierea contractului si ceva delicii cum ar fi MICA NG pe viitor sau poate chiar pe ultima corveta sau de ce nu ASTER 15 pe fregate,
MICA-NG sunt retrocompatibile cu Mica actuale, deci va trebui doar sa cumperi munitia respectiva.
Eu din comunicatul lor inteleg ca isi continua demersurile in instanta. Ca sa se poata semna cu francezii, ar trebui ca Damen sa-si retraga actiunea, iar asta vom stii la termenul din septembrie.
Evident ai nostri ar fii putut folosi aceasta perioada ca sa negocieze contractul cu francezii, care ar putea fii semnat imediat, in teorie dupa ce se incheie si respectivul proces.
Pe cat punem pariu ca in perioada asta nu s-a facut nimic?
Dinu, te inseli, s-a facut autoanaliza activitatii pe 2019. Au iesit pe plus. Ce ii mai tot batem noi la cap?
Serios acum, si eu inteleg cam acelasi lucru: continua in justitie: din cate inteleg, mai au pe rol procesul privind HG-ul si in plus, din cate inteleg din articolul din g4media ( https://www.g4media.ro/ompania-damen-pierde-definitiv-procesul-cu-mapn-in-care-contesta-licitatia-privind-corvetele-multifunctionale-contractul-a-fost-castigat-de-asocierea-naval-group-si-santierul-naval-constanta.html ) chiar si in procesul pe care l-au pierdut mai pot face recurs la partea cu neconstitutionalitatea. Din pacate cred ca mai avem de asteptat.
Sperantele voastre sunt in aer .
Alegerea e intotdeauna pur politica , valabila pana in 2024 cand expira angajamentele proaderare de pastrare a echilibului de putere in zona noastra .
Oricum nu poate fi ceva european pur-sange , indiferent de parerea unora .
Cea mai mica sansa o au holenderii , pentru activitatea lor impotriva Romaniei inainte de ’89 .
Si cum explica Patriot si, mai ales, Himars cu ATACMS „angajamentele” astea de pastrare a echilibrului de putere in zona? Sau cand Romania este trecuta de LM printre potentialii clienti de F-35, doar sa dea cu banul ca nu mai e o problema de „nu ne lasa altii”?
Normal ca au fost „intelegeri”, am mari dubii ca mai e vreuna valabila astazi.
@habarnistul
Poti sa dai mai multe informatii:
„Cea mai mica sansa o au holenderii , pentru activitatea lor impotriva Romaniei inainte de ’89 .”?
Păi holenderii se ocupau de România și Bulgaria pe linie de informații în NATO înainte de „89 .
Au avut rezultate excelente .
Restul nu-mi mai amintesc 😉 … dar pe lumea asta totul se plătește .
Si nu are de a face si cu propaganda mai degraba pro-PSDista precum…
…Olanda, Schengen, Rotterdam vs. Constanta? 🙂 hrrr hrrr!
Nu , nu are nimic cu politica , ci cu faptele .
Holenderii au reusit sa suceasca mintile ministerului penetrat de ei inainte de ’89 si ne inzestram la 1 mai 2006 cu rachete Hawk second hand ( fireste ) mai batrane decat majoritatea cititorilor .
Mai vechi decat unele sovietice din dotarea de atunci …
Era imediat dupa aderare , probabil ca tranzactia era o parte din clauzele ascunse .
Acum holenderii pot suge o ceapa , toate fosilele ( posibil tradatoare ) sunt pensionate , fara putere .
„România a achiziționat din Olanda 8 sisteme I-Hawk PIP III (78 de vehicule și 213 rachete) în anul 2004 pentru suma de 23,5 milioane de euro.”
Sunt sigur ca olandezii pot trai 10000 de ani din tranzactia asta, au facut un profit gigantic.
Alte argumente nu ai?
si de fapt alea 8 sisteme sunt 4 full… la olandezi erau impartite diferit. De aia am luat doar 4 radare.
@habarnistul
Las’ ca iti amintesc io!
Inteleg ca tu traiesti cu mentalul acu’ mai bine de 30 de ani.
Wake up, suntem in UE si NATO, ca vrei sau nu, iar aia ne sunt aliati, ca vrei sau nu.
20-20!
Ii un sector/domeniu unde nu sti tu sigur ca strainii au avut activitate „dujmanoasa” la adresa Romaniei si laserelor ei?
Sa elucubram, ce naiba.
Păi holenderii se ocupau de România și Bulgaria pe linie de informații în NATO înainte de „89 .
Au avut rezultate excelente .
Restul nu-mi mai amintesc 😉 … dar pe lumea asta totul se plătește .
Noi avem complexu asta in continuare. Ca vor sa ia portu Constanta si sa planteze lalele in loc de porumb. Sa se ocupe cat au chef, acum suntem in NATO. Pana una alta au investit in santiere navale. Ce nu e ok e ca nu-i lasa nici pe francezi sa faca navele
Nici eu nu i-as lasa pe francezi in pace dupa ce preturile ofertate au rasuflat in presa inaintea unui anunt oficial…
Cati oameni aveau acces la acele informatii? 10, 15? Daca info au ajuns la presa, nu cumva au ajuns si la competitori?
Cineva a macanit, dar romilitary divulga informatii clasificate.
Sa fie bascalie, zic, dar sa stim si noi.
Asa ca pot contesta ce vrea sufletul lor in instanta. Se cheama stat de drept si cand ne convine si cand nu ne convine.
Si pe mine ma frustreaza, ca ne trebuiau de ieri corvetele alea, dar sa mor daca nu ii inteleg.
Puteau gasi o cale sa se certe si sa regleze intre ei in privat. Sau sa-i lase pe italieni, nemti, eschimosi, martieni sa faca navele alea in santierele lor daca ei nu vor. Si sa puna si ei niste sisteme
Rezultatu e ca nu avem navele
Parca e catfight
Sa se certe in privat?!?!? 🙂 Pe bune? 🙂 Cand miza e un contract de 1,2 miliarde de euro, nave gata de lupta, fara munitie totusi, aia va mai fi vreo 400 milioane euro? (ironia sortii: 1,6 miliarde la Ciolos, ne-am bucurat ca prin licitatie au scazut preturile, au scazut o laie, e aceeasi suma, 1,2 + 0,4 = 1,6)
Astia doi se invart pe la 3 miliarde euro cifra afaceri anuala si tu vrei sa rezolve afacerea asta in privat? 🙂 La un sprit eventual, nu? 🙂 Eu stiu ca asa se rezolva „afacerile” printre „abonatii” la contracte cu statul, dar aici e altceva.
Nu avem navele pentru ca suntem noi prosti si nu suntem in stare sa facem o achizitie ca lumea. Cine ne impiedica sa facem achizitie directa asa cum a facut initial Ciolos (ala de se zice ca e filo-francez)? Cine ne impiedica sa organizam licitatia cu cerinte mai specifice lasand la o parte criteriul asta pagubos al pretului cel mai mic? Cine ne-a impiedicat sa facem o legislatie mai clara pentru astfel de licitatii militare?
E vina politicului, dar si a celor de la achizitii, de la armata. Si mai ales a sefilor lor din armata. A picat vreun instelat de pe acolo? Nu cred… In privat (ala pe bune), ala zbura instant, pentru incompetenta.
Damen se simt trasi pe sfoara. Vor merge pana in panzele albe. Pentru ca miza e furnizarea unei corvete (cam subtirele daca ma intrebi pe mine) pentru o marina NATO si 1/3 din cifra lor de afaceri anuala. Si, avand in vedere cum au rasuflat informatii clasificate prin presa si eu as face la fel.
De ce licitatia pentru camioane s-a rezolvat mult mai repede? Ca si ala e un contract imens. O fi fost naibii mai bine organizata? Sau s-au inteles aia in privat? 🙂
Ce cacat (na, m-ai facut sa vorbesc urat) nu cauta niste oameni pregatiti sa le faca licitatiile alea sau trec naibii la achizitii directe ca suntem in cacat la mai toate cele cu dotarea. Clica mafiota, si-n politica, si-n armata. La varf, bineinteles. Ca pulimea, adica aia cinstiti si cu ceva creier pleaca mancand pamantul si din politica si din armata si din tara. Macar de-ar sti dracu’ sa fure ca aia de pe vremuri, dar analfabetii astia functionali nici sa fure nu stiu…
Fara indoiala, licitatia a fost nu foarte prost, ci extrem de prost organizata.
Am spus de la inceput, cand s-a facut si fiecare zicea Sigma sau Gowind chiar aici
Se puteau intelege fara probleme, se fac de-astea mereu, nu stau niciunii intr-un miliard jumate chiar pe seceta
Noi stam
Sau tradare pro-Rusia prin intarzierea dotarii…
Mdeah, stiu, teorii conspirationiste…
Adevarul e totusi simplu, uneori suntem prosti de bubuim la nivel de „servicii in uniforma”.
Chiar a existat teoria ca Damen e a unui filorus
Scoasa de un fost jurnalist militar, un tip ok altfel
Din parerea mea , toti holenderii sa moara inecati dupa ce li se rup digurile . Cat despre tovarasii din ferma de troli @priam si @lt(rez) , parerea lor nu conteaza , ei sunt patrioti inchipuiti , amplasati strategic in spatele tastaturii 😉 . Solda voastra e tot in ruble si vodka ?
DAFUQ?
Pai daca nu au opinia ta inseamna ca sunt vanduti? Ai ceva tu cu olandezii, get over it
Habarnistule,
„Cat despre tovarasii din ferma de troli @priam si @lt(rez)”…
sper sa nu fie demența senila caracteristica vârstei, ci doar un pahar de șpriț rece băut în plus la ceas de seară.
Poți scoate oamenii din comunism, dar comunismul din oameni….
Vandut la rusi nu am cum sa fiu deoarece eu imi iau banutii, in lei, luna de luna de la o firma romaneasca. Ca firma romaneasca sa functioneze si sa plateasca ridicol de multi bani statului roman, ia niste banuti de la mai multe firme din Germanica. Deci acuza-ma ca iau plicul cu ieuro, spion imperialist sa fiu, macar atat.
Vorba marelui Dinica in Filantropica: „Fi profesionist, ce dracu?”
Cand un om nu mai are argumente incepe cu ad hominem
Its that simple
O fi avut o zi proasta
Din pacate mai avem de asteptat
Damen mai poate taragana semnarea unui contract
Ma indoiesc ca actualul guvern se va grabi sa semneze vre-un contract, asa ca vedem pana dupa alegeri (evenetual la anul si la ….)
Mai apoi vin problemele legate de contractual propriu zis: sunt curios ce garantii si ce penalitati li se vor cere francezilor daca nu se vor incadra in grafic (ceea ce este foarte posibil daca nu subcontracteaza si catre santierele din Braila si/sau Tulcea)
Pai n-ar fi tocmai in regula sa subcontracteze la Tulcea sau Braila, ca trebuiau sa vina de la bun inceput asa… Ar da apa la moara olandezilor si pe buna dreptate.
https://navalnews.net/malaysias-lcs-project-faced-latency-due-to-the-contractors-failure/
De-asta mi-e frica si mie. La Damen lucrurile ar fi fost clare din acest punct de vedere.
Nu Naval Group, ci SN Constanta poate subcontracta componente ca oricarui alt furnizor. Ce nu retin este daca francezii au oferit sistemul lor de comanda si control SETIS sau au venit cu C-Flex (daca impun SETIS si/sau alte sub-systeme furnizate doar de NG pe corvete si fregate, cred ca exista sansa sa RoNavy sa devina client captiv, chiar daca in principiu toate sistemele CMS sunt modulare, scalabile si open architecture)
N-am cum sa verific acum HG-ul, dar nu cred ca merge chiar asa usor cu subcontractarea. Ah, daca vrem sa inchidem ochii, asta-i altceva. Oricum, pe acelasi principiu ar putea subcontracta si la Damen, nu? 🙂
Daca nu s-a schimbat nimic, navele vin cu Setis. Daca mergem in directia franceza, la actualizari si modernizari, inclusiv munitie, vom depinde de ei. Nu e cea mai fericita perspectiva dar putem compensa cu un stoc generos de munitie.
Pe Mararesti este C-Flex. Era unul din criteriile cu care ar fi putut indrepta balanta la licitatie in defavoarea NG solicitand un CMS deja existent pe o nava din doatre pt care deja ai personal scolarizat (nu ca NG nu ar putea oferii altceva decat Setis)
Asa este, doar ca ai nostri n-au avut astfel de solicitari concrete. De fapt, ei n-au prea avut nicio solicitare concreta in astfel de termeni. Tacticos ar fi fost cel mai bun, pana la urma si Setis tot din Tacticos pleaca, fiind dezvoltat cu ajutorul celor de la Thales.
@nicolae
Nu vor subcontracta nimic.
Nu cred că am să văd corpuri de navă făcute pe malul Dunării ….
Vor „subcontracta” personal de la Tulcea și Brăila și îl vor detașa la SNC, pt a executa lucrarile…..
Asta dacă vorr să respecte calendarul agreat pt livrare…
Nu cred că vor scolariza prea mulți angajați SNC &CO..
Dacă nu il respectă și nu primesc penalizări, e clar că acest contract a fost sifonat…
Și așa îmi pare o schemă de a trece banii prin SNC…
Dacă marinarii voiau nave întocmai și la timp, Damen…
Sau Naval, direct pe șantierele Tulcea și Brăila….
Vor trăi și vom vedea….
Uite ca asta cu detasarea oamenilor de la Vard nu mi-a trecut prin cap desi era o solutie simpla…
SNC tre’ sa asigure suportul logistic in primii doi ani, pentru fiecare nava. Dupa, orice santier va putea face asta.
@nicolae
Care a fost ultima nava militara facuta de SNC?
Au reparat nave militare, nu stiu sa fi construit vreuna, dar marina romana n-a mai cumparat ceva nou de prin anii ’90. E putin nedrept sa pui problema asa, pentru ca, din cate stiu, la Constanta nu se faceau nave militare, alea se faceau la Mangalia (ma refer la alea maritime). Si aici am in vedere repartizarea specifica industriei dirijate comuniste, mostenite dupa revolutie.
Ce mai buna traditie de facut nave militare e la Galati, acolo era si Arsenalul marinei, aia fac nave militare de dinainte de WW2. Intamplator, Galatiul e acum la Damen.
Daca vorbim de ultimii ani, raspunsul corect e absolut evident… 🙂
Nu știu de ce, eu nu cred că acest contract va fi dus la bun sfârșit.
Urmăresc paginile de FB ale Vard, Damen Galați și Damen Mangalia, SNC, SNM (militar)… Primele două scot nave pe banda rulantă, al treilea a început să miște, ultimele…
Nu incepeti sa visati frumos, ei spun clar ca vor cauta in continuare o cale de antijoc.
Anu asta e oricum pierdut
Interesant….incepem sa ne dam pe ‘frantuzoaice’! Oare ce o zice Uncle Sam cand vedea ca Macrou congelat ala ii ia macaroanaltii inafara frantuzilor sa aia din farfurie si ii lasa doar cu gaura? 🙂
Este de vazut daca la restul licitatiilor mai au sanse, nu de alta, dar la cum am vazut ca a fost ‘zburat’ AGILIS in favoarea PIRAHNA, nu cred ca altii in afara de yankei sa aiba acces la butoanele romanesti. Nemtii sunt out, evreii se tarasc, restul nu conteaza. Poate stiu francezii ceva ce nu stiu restul! 🙂
spre deosebire de parerile de mai sus si reactia justificata a Damen in raport de propunera lor tehnica,
la mintea mea, contractul trebuie semnat cu francezii, incepand de azi, si dat drumu la productie,
atata timp cat etapa de semnare a contractului nu este suspendata de instanta de judecata – poate apare o cerere de ordonanta presedintiala de la Damen
pe de alta parte, parca se cumpara armament nu nave de agrement,
asa ca, la mintea mea, capacitatea de lupta ar fi trebuit sa fie principalul criteriu
asa ca trebuia sa castige Damen,
daca marinarii militari doreau nave cu tabla mai groasa se putea negocia cu olandejii,
dar la conducerea marinei noastre planul se face doar la achizitia de butelii de vin,
asa poti dinainte sa iti inchipui ca ai castigat si daca n-ai tras un foc de arma,
sau esti marinar de chiuveta sau cada de baie,
toata stima conducerii marinei militare, ei merita,
la fel cu conducerea ministrerului apararii de somn,
toti au botezu vinului,
n-are cum sa mai poata calcula, gandi, analiza, sintetiza o strategie de inzestrare
am mai avut noi conducere obosita inainte de ww2 care cumpara pt carolu 2 iahtu nahlin desi marina militara avea si la acel moment destule lipsuri,
Yachtu’ a fost un cadou de la Malaxa…
Nicolae stimate domn, sa nu cerem ce-i prea mult. Daca scrie pe wikipedia ca l-a cumparat Tatarascu sa i-l dea lui Carol, asa este. Sa contrazici wikipedia, youtube sau antena3 este sora cu nebunia stimate domn.Carol al II-lea a facut de toate cum si regimul Dragnea are un vinovat. Dragnea. Asa este, Carol al II-lea tragea si cu fulgere din c#r iar taranul si muncitorul roman a fost nevoit sa se ascunda de furia sa cand auzeau tunetul. Noroc cu bravii tovarasi care au muncit cu sirg si neoprita daruire pentru realizarea idealului socialist si inaturarea regimului burghezo-mosieresc. Un Yacht, va dati seama dragi tovarasi? Un Yacht. Dar sa ne demonstram scarba profunda fata de excesele regimului burghez l-am si vandut ca fier vechi in 99, la un pret de 200 de ori subevaluat, ce daca la vremea respectiva era trecut la categoria „tezaur”? Scarba profunda pentru mosieri ne permite sa chiar pierdem bani, caci ce valoare au banii, pusi langa idealul socialist? Ura! Ura! {aplauze frenetice din tribuna principala}.
https://www.editura-argonaut.ro/carti/documente-istorie-marturii/tovarasii-impotriva-coroanei-ideologie-si-propaganda-romania
No’ zi cinstit acum, nu facem cariera in RSR la propaganda? Adica minim colonel eram daca nu rasarea si o stea mare.
M-am dicstrat… 🙂
lt(rez)
Faceai pe dracu’! ???
Discursul trebuie sa fie obligatoriu agramat, presărat cu înjurături, ….
https://youtu.be/YRBoL3FSiJU
…. filosofi… 🙂
La mintea mea, fiecare sursa de informatie trebuie verificata din mai multe surse ca sa ai certitudinea ca ai o informatie corecta
Nu imi amintesc sa fi indicat vreodata ca sursa latrina 3 pt ca nu urmaresc felics tv
Totusi, daca malaxa a cumparat nahlin pt carolu 2 cu atat mai rau pt tara,
Rusinea tarii si a conducatorilor ei care nu este in stare sa isi vada prioritatile
Finlandezii erau la ani lumina de noi,
Pe de alta parte, inseamna ca aia cu nume de bulevrade la capitala, fanii lui carolu 2 erau mult mai obositi decat stiam,
Conducere de sugari din bujetu de stat,
Cam ca azi,
Numai ca azi e mult mai rau
Asta nu scuza erorile grave din inzestrare din trecutul mai indepartat sau mai apropiat
Ca au murit oameni, multi
In ww2 pierderile noastre civile au fost foarte mari
Iar conducerea armatei a fost degradata de antonescu pe drept
Plus tara in genunchi pe strazi, sunt multe fotografii
Iar fotografiile alea in genunchi nu cred ca sunt desenate de comunisti
Conducerea militara era monumente ale naturii
Oricum peste aia de azi
Ca si inzestrarea era la alt nivel
Da noi aveam regi si politicieni unii cu nume de buleveade la capitala
Sigur o fi o chestie inventata de comunisti astea cu rejele si fanii lui
Ca si afacerile strousberg, indepedenra cu arme mau slabe ca ale inamicului prin grija personala a rejelui si cu o strategie cu morti si raniti fara nunar, afacerea skoda, aushnit, malaxa, etc etc
Este adevarat la zilele noastre unii istorici zik ca afacerea strousberg nu a fost o paguba atat de mare, este unu apropiat de usere cu opinia asta
N-are cum ca famiglia lui carolu I sa fie prieteni cu un hot ca strusberg
Strousberg era si el un fel de comunist
Redistribuia banii nostrii prin alte tari
O fi de la comunisti, lenin, stalin si poporu rus
carol 2 a facut mult rau, foarte mult rau
Este adevarat regalistii il compara pe carol 2 cu Cuza ( se face comparatie intre zizi lambrino cu maria obrenovich) in conditiile in care bunastarea si progresu produs de reformele asumate de Cuza nu au corespondent in istoria noastra
Dar ma gandesc ca n-are cum sa fi fost aia cu nume de bulevarde niste hoti
Sigur comandantii erau nevinivati
Era o chestie politica asta cu inzestrarea proasta si predarea fara lupta a sudului Basarabiei in 1878, strategia in razboaiele balcanice, strategia buna din ww1, aia dinainte de ww2 si din timpu ww2
Iar antonescu un om bolnav de putea sa degradeze atatia ofiteri superiori si generali
Si eu ce sa fac, ca am doua hibe? Una ii ca sunt republican si a doua ca tin la adevar istoric, probat.
Am mai avut discutia asta, daca polarizam totul la o persoana, il bestelim pe ala si nu putem realmente concluziona o problema si mai grav nu o putem corecta. Am mai vorbit de asemnea ca anii 1940 sunt similari prezentului, lipsa de dotare si dotarea mozaicata de asemnea „istorii regasite”. Dar aici atunci cand tragem linie guvernele Romaniei Mari au fost mai ocupate sa isi traga la gioale unii la latii decat sa doteze armata corespunzator. La fel ofiterimea superioara a fost mai ocupata cu avansari in grad si nemusaguri decat exercitarea comenzii. Poate si asta ne suna cunoscut.Exceptii notabile desigur, le-am prezentat in seria de articole dedicate unor ofiteri de exceptie.
Coruptia este sport national la romani de 300 de ani. Coruptia a existat bine merci in perioada lui Cuza si la fel a existat in perioada comunista. Ca erau tipuri diferite de coruptie, da.
Monarhistii… sa fie sanatosi, monarhia ca idee cred ca apartine altui secol. Aia nu inseamna ca daca in 90 ratiu era prim ministru si Mihai sef de stat nu puteam trai in Romania. Vocatie de republica in Romania nu exista, dixit N. Iorga.
Republican cum sunt, dar pragmatic, macar faceam niste bani din turism cu schimbarea garzii la singura monarhie din estul Europei. Mureau si vecinii ungurasi de ciuda ca ei tot cauta de secole pe unul la care sa-i puna coroana lui Sf Stefan pe cap si nem.
istoria cuprinde multa minciuna, inclusiv istoria recenta,
dupa Cuza si guvernu lui Kogalniceanu n-am mai avut conducatori,
astia in cativa ani au facut cat n-au facut regii ce au urmat in aproape 100 de ani,
sunt scrieri multe in sensu asta,
povestea cu partidele vor la gioale prin 40 este irelevanta,
un angajat, functionar public sau demnitar trebuie sa isi faca treaba,
demnitarii, judecatorii, procurorii, politia, etc nu si faceau treaba pt ca nu aveau aprobare, pe de alta parte erau incapabili intelectual,
aprobarea si atunci era de regula pt furat sau smenuit,
iar guvernu goga a facut foarte mult rau impotriva rumanilor evrei,
partidele erau si atunci pline de nulitati care nu vedeaua dincolo de burta plina si capu pe perna,
instanta suprema in 40 (curtea de casatie) si ulterior era incapabila sa isi realizeze menirea – exemplele sunt foarte multe, inclusiv condamnarea lui Coposu pe cand a fost prins cu diverse hartii, inclusiv militare la cateva luni, cam ca si azi,
pe de alta parte, Coposu a patimit prin temnitele comuniste dupa 47 mult timp,
dar asta e alta discutie
atunci la 40 ca si azi tara avea servicii, ministrii, consiliu de coroana, conducere la armata, etc. tocmai pt preveni derapajele,
dar ce derapaje sa opresti cand carolu 2 era ca un zeu pt ministrii si restu demnitarilor,
el pleca de la comanda tarii cand vroia, iar slugile credincioase il chemau sa revina, revenea cand dorea, facea ce dorea, iar partidele aplaudau, aplaudau pt. ca erau incapabili,
povestea penele prin noi insine era folclor,
prin noi insine a fost distrusa si atunci tara,
adusa in stare de incapacitate de lupta de politicieni, cu o conducere militara praf,
este sigur si contextu extern un factor de destabilizare al tarii in 40 si dupa,
dar factoru determinat este incapacitatea tuturor autoritatilor publice: palavrament, guvern, consiliu de coroara, reje, autoritate judecatoreasca, conducerea armatei, de a realiza scopu existentei,
incapacitate ce este rodu talentului si expertizei (cum spune abramaburica) a persoanelor care au condus aceste autoritati
cam asa ca azi
si biserica era cum era
incapabila sa pastreze moralitatea si lumina tarii,
oamenii au ajuns in genunchi pe strazi,
ca in 89,
@Capătu satului
In fiecare postare de a ta o bagi pe aia cu „unii cu nume de buleveade la capitala”.
Devine obositor, ca o melodie repetata la infinit de pe o placa de pick-up, Mihaela Runceanu – Fericirea are chipul tau…
Intelegi tu ce vreau eu sa zic.
…la asa melodie pe platan, parodn vynil ( englezism) sare acu’ iarasi de la inceput fara sa-si dea seama cineva…
@priam
nu descoperim noi apa calda,
istoria este ciclica,
se repeta cam aceleasi tipare,
nu intamplator Napoleon Bonaparte recomanda ofiterilor sai sa citeasca istorie
noi repetam doar aberatiile, incapacitatile, coruptia, smenu din istoria noastra,
alte natiuni se mai trezesc, se spala pe fata, se uita in oglinda, isi dau seama unde au ajuns, ce greseli au facut in trecut si doresc sa nu le mai repete,
isi fac un plan ca sa nu repete greselile trecutului,
cum fac azi polonezii si belgienii ca sa nu repete ce au facut in ww2
sau cum fac olandezii sa nu mai repete ce au facut in ww1,
ma referer la partea de inzestrare a armatei,
noi la inzestrare am stat intotdeauna rau,
pt ca in istoria noastra moderna orice lipsa la inzestrare a fost un motiv de aplauze si multumiri calduroare fata de conducerea politica si militara si nu un corect prilej de analiza asupra capacitatii sau incapacitatii de aparare a patriei,
asa am pierdut Basarabia, Bucovina, Transilvania de Nord, etc.
asa au fost deportati multi rumani,
asa au murit sau au fost batjocoriti multi civili nevinovati,
bonus multi din cei care nu si-au facut datoria au nume de bulevarde si strazi, sau au luat pensia cuvenita gradului de ofiter superior, general sau comandor,
asa ca, chiar daca este suparatoare placa cu numele de bulevarde si strazi, poate intr-un tarziu, aia care trebuie sa se trezeasca din somnu cel de moarte, vor deschide ochii si vor vedea unde suntem si de ce
numai de n-ar fi prea tarziu
Omule,
Culmea că sunt de acord cu tot ce ai scris mai sus.
Dar repetarea aia…., e ca atunci când mănânci o mâncare extrem de condimentată și ajungi sa nu ii mai simți gustul.
Hmm… rasu’, plansu’
Rasu’ pentru ca se agita speranta in noi
Plansu’ pt ca sunt inarmate ca un OPV glorificat si construite la SNC PSD. Pe bani multi, desigur, si cu noi captivi in lantul logistic al frantujilor (ca nu sunt Mk-urile si Sylverele interschimbabile). Si cu bajeti decizionali in MApN care nu sunt in stare sa vada diferenta intre MICA si CAMM.
Dar sylver-43 ,incarcate cu racheta VT-3 crotale(cate 4 buc in lansator) plus Mica VL, si in viitor Mica NG,nu este bun???
-facem 2 niveluri de aparare AA1-ul o racheta CLOS 13000m si pe 4 dir diferite de atac folosim Mica…
Zic si eu,intre ESSM si Mica parca este vre 20 ani diferenta
ESSM- 1 luminator,deci doar o rachetele dintro directie…
Daca Us navy are doar 3 luminatoare radar pe on nava de 7000 tone(vezi distrugatoarele…) noi unde montam mai mult de 1sau poate 2
@Nicolae
Asta cu recapitalizarea turbinelor Olympus este o alta afacere conceputa de tampiti. In afara de RR singurii care se ocupa cu asa ceva sunt niste scotieni. https://rwgroup.com/gas-turbines/olympus/
Care to take a guess on whether or not the scots have an inkling about this requirement?
Sunt mai multi in afara de Rolls Would Group (https://www.tourbillonturbine.com; https://www.ethosenergygroup.com; https://www.albapower.com, etc) insa nu se inghesuie sa vina in Romania la licitatii, costurile cu serviciile MRO sunt ridicate si oricum turbinele trebuiesc trimise la ei pt lucrarile serioase (o boroscopare poate sa o faca mai oricine, insa pt lucrari MRO trimiti motorul la ei si acolo faci si FAT)
Primii posibil. Restul ma indoiesc. Astea sunt ateliere de specialitate pentru vechituri de genul asta. Nu este precum un LM2500 pe care mai toata lumea ti-o poate recapitaliza. Nici macar nu este o licitatie cum trebuie. Iarasi „negotiaza” – probabil pentru simplu fapt ca nu stiu exact ce vor asa ca incearca si ei o momeala sa vada daca ciupeste cineva.
https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100099256
Atat timp cat esti agreat de producator pt lucrari MRO poti participa la licitatie. Fiind putini se cunosc, mai discuta, mai se inteleg…
Am fost la doua licitatii in Romania pt Allison K501 (actualmente RR T56) la care nu venise nimeni (erau modelul KC, de prin anii 70 / 80 insa sunt similare cu modelele de pe C130, P8, sau Ticonderoga). efectiv m-am rugat de cei de la Standard Aero si de cei de la TurboPower din Florida sa vina
Cu criza actuala insa s-ar putea inghesui cu lipsa de comenzi din aviatie si oil&gas
Pai daca sunt la zi lucrarile de mentenanta si au facut o boroscopare, atunci ar trebui sa aiba idee ce trebuie sa faca. Daca nu vor afla doar cand vor face turbina bucati
will find some scots in Romania, I count on it 🙂
Well, asta am gandit si eu, dar nu puteam s-o scriu chiar asa… 🙂 Nu inteleg de ce te-ai limita cu chestia aia cu „ultimii 5 ani” cand vorbim de o turbina atat de veche… Puteau pur si simplu sa ceara experienta in turbinele Olympus ca sansele ca cineva sa fi facut recapitalizare la Olympus in ultimii 5 ani sunt destul de scazute. Daca n-as fi vazut-o p-aia cu bateriile de coasta, m-as fi gandit ca e vreo „dedicatie”…
Mno, is chiar curios daca se prezinta cineva si cine o sa castige.
Naval va construi corvetele, va da de lucru si santierelor de la Braila si Tulcea, ca e normal… sunt tot ale lor. Important sa se faca in Romania cum se cere in contract, francezii sunt mai buni ca olandezii in multe… Si cand o sa castige Damen o licitatie la care va participa Naval si Ficantierii, se va intoarce roata si vor face contestatie si ei sa vada Damen cum e sa arzi gazul prin instante…. Pentru bateriile de coasta francezii au ce sa ofere, plus ca se vorbeste de fabricarea unor rachete si componente la noi… Pai cu armament american vedeam ceva fabricat la noi?
din seria filme cu masini,mli fara at si nave fara ciws….
Companie foarte buna de constructii nave,dar sunt interese peste interese si multe chestii murdare apar la suprafata.
Cea mai mare greseala este licitatia si cei care manuiesc dosarele.
https://newsweek.ro/justitie/damen-ameninta-voalat-newsweek-romania-dupa-ce-a-pierdut-procesul-cu-mapn-pentru-corvete
Compania olandeză Damen a încercat timp de un an să blocheze în instanță atribuirea contractului de 1,6 miliarde euro pentru achiziția celor patru corvete militare pe care le vrea Ministerul Apărării. Culmea, după ce a pierdut definitiv procesul la Curtea de Apel București, compania Damen susține că acțiunile acesteia au făcute „în spiritul consolidării statului de drept”.
În tergiversarea atribuirii contractului, un aport important l-a avut și Andrei Ignat, fostul șef al Departamentului Armamente, care a făcut o plângere la Parchetul Militar după ce ar fi fost „identificate vicii de procedură, care pot conduce la vulnerabilizarea actului decizional“.
Damen mai este reprezentata de securistul asta?
https://newsweek.ro/economie/securistul-avocat-musat-penduleaza-intre-iohannis-si-damen
După 13 ani în securitatea București, patru ani de pușcărie înainte de ’89, un stagiu de turnător la securitate și o relație apropiată cu președintele Klaus Iohannis,”avocatul” Gheorghe Mușat a ajuns și la Kommer Damen,președintele companiei navale olandeze Damen.
sau
https://newsweek.ro/investigatii/exclusiv-licitatia-pentru-corvete-contestata-de-damen
https://newsweek.ro/investigatii/ministrul-les-saboteaza-licitatia-pentru-corvete-cu-riscul-platii-unor-daune-enorme
https://newsweek.ro/investigatii/scandalul-corvetelor-fiul-avocatei-lui-dragnea-afaceri-cu-reprezentantul-concurentului-fincantieri
Am o intrebare: daca contractul de constructie al corvetelor vine la pachet cu obligatia de modernizare a fregatelor, stie cineva ce au propus competitorii si pt fregate?Nu era normal sa fie puse in comparatie atat configuratiile propuse pt corvete cat si cele pt fregate? Intreb asta gandindu-ma ca fregatele sunt nave cu deplasament superior si poate ar avea nevoie de unele dotari superioare celor de pe fregate. Nu sunt nici pe departe vreun cunoscator, asa ca nu dati cu parul … 🙂
Nu dam cu parul 🙂 , dar daca citeai mai atent articolul ai fi vazut ca e un link catre o configuratie a fregatelor propusa de MBDA. Ultima fraza.
mea culpa
No worries!
Sper ca până la urmă să ne vândă măcar roșii și flori.
Preferam sa ia Sigma initiale atribuite direct decat circu asta de-acum
https://www.youtube.com/watch?v=gJZf7scDnQ0
Am o presimtire ca frantuzoaicele noastre vor fi inarmate cu sulite si catapulte. Guvernul va veni cu explicatia, covid 19, criza de bani, trebuie sa mai taiem din buget si v-a iesi un rahat de dotare. Starea de necesitate / criza, poate schimba legal orice contract sau micsorarea de cheltuieli . Sau nu ? Voi ce credeti ?
Nu cred că Damen are „nervi” pe statul român de flori de măr, că au pierdut un contract…
Au anulat primul contract, încredințare directă….
Licitație cu tot felul de miasme….
Asocierea Naval & SNC e praf in ochi, se bifeaza o cerință…..
Acu, dacă le-au dat o „prăjitură” francezilor pe motiv de rachete, vreo asamblare si poate ceva in plus in RO, nu ar fi un lucru rău….
Dar nu mai face licitații de dragul licitatiilor…
Fă naibii negociere directă cu mai mulți producători, câștiga Naval pe motiv de pachet navă+armament cu ceva transfer asamblare/mentenanță pt armament in RO, că nevoie de shorad, vshorad, antinava și pe uscat, și gata…..
Dar nu cred că ai noștri sunt așa subtili……
Dacă eram in locul celor de la Damen, și io muream cu ei de gât…..și hoți, și proști, și să mai fiu și luat de fraier de ei ?
Zic și io….
Lasa ca le ia SNC la pila si ciocan pana ies pescadoare de calcan!
Ca_corvete oricum nu sunt!
Nu se semneaza inca anul asta si cel ce vine sunt pierdute
https://monitorulapararii.ro/precizari-mapn-achizitia-corvetelor-mai-asteapta-semnarea-contractului-se-va-face-dupa-solutionarea-tuturor-dosarelor-1-32580
Bravo, cineva mai e vertical in tara asta.
Eram un pic fan Damen, dar cu chestiile astea chiar au aratat o alta fata de care nu-mi place deloc….
..o fata de corporatisti desi firma inca e de familie.
Ce poate si ce inseamna lacomia, nu conteaza cat e de mare e intreprinderea ci cat de mare e orgoliul.
Se vor finaliza, probabil, spre sfarsitul anului viitor daca se misca instantele cum ar trebui sa se miste, nu cu viteza melcului turbat
https://www.hotnews.ro/stiri-defense-24173835-mapn-contract-corvete-naval-group-contestatii-dosar-damen.htm
Eu nu inteleg de ce in domeniul asta fac licitatii cu pretul cel mai mic. Conform legislatiei europene, nu sunt obligati.
Poate scrie cineva priceput un articol ca eu tot citesc si nu pricep cum am luat corvetele alea fara CIWS, nu-mi imaginez ce-a fost in capatana aluia de a bashit treaba asta.
Tot incerc sa-mi zic OK, e Naval Group, ar trebui sa fie bune dar parca da cu virgula…
Pai Nicolae nu e priceput? 🙂
nu stiu sincer ce mai e de scris, ca am intors configuratiile astea pentru corvete pe toate partile, in nu mai stiu cate articole…
pai si de ce te mira/ E din categoria Pirandelor cu turela care la 90% din clienti are racheta AT. Noi suntem restul de 10% care nu am vrut racheta AT pe turela
in configuratia NG parca erau prevazute 2 turele de 20 mm de la Nexter: http://navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2014-news/march-2014-navy-naval-forces-maritime-industry-technology-security-global-news/1635-nexter-narwhal-20mm-remote-weapon-system-fitted-onboard-fremm-frigate-normandie.html
exista solutii de upgrade cu SAM chiar de la MBDA fara sa fie nevoie sa strapungi vre-o punte ca sa le instalezi: https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-unveils-the-spimm-the-self-protection-module-for-surface-ships/
si mai util ar fi fost sa integreze Mistral cu/pe Narwal, cum au facut astia dar in cal. 30mm:
https://defence-blog.com/news/new-siham3-anti-air-surface-turret-showcases-at-idex-2017.html
https://defence-blog.com/wp-content/uploads/2017/02/C5AojRlWYAAE-FD-696×522.jpg
Si de preferat macar cu 4 rachete/lansator, gen
https://www.mbda-systems.com/product/mpcv/
asta il stiti?
Sistema Italiano Difesa Aerea Mobile, 25mm (Mistral)
https://wiki.warthunder.com/SIDAM_25_(Mistral)
https://static.warthunder.com/upload/image/!%202019%20NEWS/08%20August/Sidam/otobreda_sidam_25_mistral_03_1280h720_d4b1d1cb851c1b87df9067cb882d65b5.jpg
Turela asta cu 6 rachete si tunuri cu 4 tevi e faina…mergea si pe piranha si pe monitoare sau vedete fluviale….. parca ar fi turela de pe Terminatorul rusesc..
Am si eu o intrebare, nu merge turela asta pe T55 sa facem un vanator de tancuri,eventual sprijin pentru infanterie. pe model terminator BMPT si sa i spunem Predator… sa nu fie la fel ca la rusi… Nu schimbam decat turela si ar trebui pus Trophy, pentru protectia echipajului, nu schimbam motorizare, ca nu e nevoie pentru ca inlaturand turela originala scade greutatea… Sa facem 100 buc ! Poate cineva socoti , e in masura
sa socoteasca cat costa adaptarea turelei si sistem Trophy/ buc?
Am zis si mai sus, e posibil sa avem Simbad RC pe ele pe post de CIWS.
@Marius, multumesc! 🙂 Chiar nu cred ca mai e nimic de spus.
Pe bune? Simbad rc pe post de ciws? Impotriva AN urilor kalibr trisonice din MN? Nu prea cred. Dar poate in caz de bubuiala se indura rusii si trag cu termituri(daca or mai avea prin depozite).
Nu ma pricep la tot ce tine de capabilitati de lupta,la marina in general, dar cred ca daca firma aia are santiere imRomania, i s-ar putea da si ei de lucru pentru alte vase necesare marinei noastre si astfel toata lumea e multumita si s-ar trece la lucru o data!
La noi e si o problema de mentalitate la nivelul intregii societati
Capra vecinului nu ma intereseaza
Adica spre ex sef SMG a dorit dotare doar pt aviatie, pt ca era aviator
Ceea ce e meschin, gandire de oameni mici
Am zis gandire? Imi cer scuze
Povestea corvetelor la mapn seamana cu povestea glockurilor la MAI in sensul in care tot se atribuie contractul de niste multi ani.
Gloacele Gen3 și Gen4 pentru melițieni sunt istorie .
În prezent CZ P09 sunt la putere .
La un moment dat unii discutau că Beretta APX ar putea fi pistolul Ministerului Apărării Naționale 😉 , dar cine poate știi ce ne rezervă viitorul ?
Pariez pe CZ P-10 C. S-ul are si dotare pentru optica (red dot), buna pentru ochii uzati de calculator si smartphone-uri. Dar se pot dota si C-urile, F-urile.
CZ-urile vin din fabrica mai dotate ca Glock-urile si mult mai precise la tragere iar fiabilitatea nu se discuta. Ca sa aduci un Glock la nivelul unui CZ stock, trebuie sa scoti bani buni pentru „modare”.
https://youtu.be/jEJwmX8XOjU
https://youtu.be/cjHXHhHUUHE
Vasile,
Pe ce te bazezi tu când pariezi? Un review pe YT?
Anunța-i pe aia de la Hôtel de Brienne,14 rue Saint-Dominique, Paris, care tocmai au luat 75000 de Gen. 5, că-s cam nașpa.
Știi ce e L131A1? Tocmai l-au luat britii.
Poate pe ranjetul de placere al celui care trage pentru prima data cu un CZ? CZ Shadow 2 este foarte cautat in State pentru competitii.
Bravos, felicitări!
Tu poate nu înțelegi despre ce se discuta aici, pistoale militare sau de politie, cumpărate cu anumite constrângeri bugetare.
Așa, am tras și eu cu CZ 75, și? O armă faina, dar tot Glock-ul se vinde in numere mari armatelor moderne…
Și nu mai lua ?% că adevăr ce zic aia pe YT, că și arma aia le e împrumutată de un dealer ce are interes sa vândă.
L131A1 zice-se ca e Glock 17 (Glock 19 e varianta compacta). CZ P-10 F e mai precis la tragere ca el. Direct din fabrica.
„Direct din fabrica” m-ai lămurit, mulțumesc.
Un mare campion de tir a fost întrebat ce simte când o baga in centru țintei, a răspuns ” O ușoară presiune pe arătător”…
PS CZ-ul ăla sper că e doar mai precis la tragere, nu calca și nu gătește? ???
Imi sustin postul.
Si chiar provoc baietii cu ochi albastri sa faca testele de rigoare. Nu de alta, dar eu cred ca ai nostri merita ce-i mai bun. Fa un om fericit si are o atitudine mai buna fata de cei din jur.
Vasile,
Esti total rupt de realitate, sunt sigur ca „provocarea” ta va fi tratata cu maxima atentie.
Ultima achizitie publica facuta pe langa SEAP de MAI e asta, https://www.libertatea.ro/stiri/mai-a-cumparat-arme-achizitie-directa-10-milioane-euro-3023608
Se pare ca pistoalele sunt produse de Fabbrica D’Armi Pietro Berretta S.p.A., farasa se precizeze cu exactitate modelul.
„Fa un om fericit si are o atitudine mai buna fata de cei din jur.” nu asta e scopul meu in viata, maturizeaza-te.
Cand vorbim de pistoalele cu cadru de polimer si opun o varianta mai buna Glock-ului, sariti la pistoalele cu cadru metalic. Bine si asa.
Pistolul CZ Shadow 2 „stock” este superior lui Beretta 92X care este si mai greu (si asta atarna nasol in timp). Tragaci mai bun, ergonomie superioara si chiar mai elegant.
Bad choice…
https://cabragris.blogspot.com/2020/07/weapon-of-your-dreams.html
Cati ani ai, mai Vasile?
„vorbim de pistoalele cu cadru de polimer si opun o varianta mai buna Glock-ului,” disclaimer, e strict opinie personala, sunt destui cei care au ales Glock, si nu in ruma unui „review” pe YT.
” sariti la pistoalele cu cadru metalic.” nu sar la nimic, iti spun cu surse ce ia MAI, in pandemie. Pana acum s-au dotat cu Glock, acum se pare ca trec pe Berretta, si nu iau 92-ul, ca sa lamurim si confuzia ta.
Imi pierd timpul.
Try Glock 45
But why????
Seamana la greu cu Smith&Wesson MP 9mm
Multi au inca clasicele Carpati
Si nu pot sa uit, cand a venit prima tinuta si prima arma moderna intr-o unitate anume pe care o stiu fb, pe ambele le-a luat seful. Care statea in birou, dar dorea sa aiba aer de Rambo
Rutiera in București a trecut în totalitate pe Glock, cel puțin aia pe care ii vad eu in stradă și circul mult.
Și mulți alții înaintea lor. O fi rămas sectoriștii cu Carpați și aia de pe secții.
Au trecu…dar ar trebui sa si traga cu ele, au putine trageri anual si cu numar limitat de boabe (unul cu abonament la poligon ii face de ras, nu zic musai de mine).
Glock 17 a fost introdus de multa vreme. Am stat la discutii cu tipu lor de la vanzari cand nu intrase arma in dotare
De la pagina 9…”New corvettes and the European touch”:
https://issuu.com/edrmag/docs/edr_42_2018_-_web
Damen, Fincantieri, TKMS, Naval Group, Navantia, MILGEM.
Probabil, lumea de pe aici, ar trebui sa se intrebe de ce SNC a cerut in contencios anularea in tot a HG 48, dupa care renunta subit la judecata. Cand spun SNC, ma refer evident la Naval, ca nu au facut-o de capul lor.
Raspunsul, pute a coruptie si scurgere de informatii in favoarea Naval.
Pe unii ii trec acum transpiratii reci pe sira spinaarii.