Ieri, 10 septembrie, a avut loc Ziua Portilor Deschise la Baza 5 – Monte Real; spotterii de la APEA – Associação Portuguesa de Entusiastas de Aviação au fost pe faza.
Si pozele prietenului Jorge Ruivo, aici.
Ieri, 10 septembrie, a avut loc Ziua Portilor Deschise la Baza 5 – Monte Real; spotterii de la APEA – Associação Portuguesa de Entusiastas de Aviação au fost pe faza.
Si pozele prietenului Jorge Ruivo, aici.
Din cate am inteles ar fi fost toate 3 prezentate, in linie, le cautam si noi pe cele simple: 1607 (15128) si 1609 (15130).
Da, cam ultimele 3 de aici https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1491827187577173&set=pcb.10154951900805886&type=3&theater&ifg=1
Acum m-am prins si eu de numerele de bord date de ai nostri
16 de la F 16 iar restul numerelor de la 01 la 12 sunt pur si simplu numarul avionului livrat…
Mda…sunt mare dashtept si am descoperit apa calda…
🙂 Vezi ca la Spartane e la fel.
Dupa cum am spus…am descoperit si eu apa calda….acum ca zici de Spartane geniul meu se simte ofensat si netrebuincos ?
Cu totii vrem 3501, 3502, 3503….3512…3523…3533…3548…
😀
Da.Da.Da!!!!#
Numai sa nu fie de la alte pasari mai estice 35-ul….
Mi-ai adus aminte ca nu m-am uitat la onmatricularea Herculesurilor..revin cu marea descoperire dupa 1 secol si 2 ere de renastere….
C-130 B: 5927, 5930, 6150, si 6166.
C-130 H: 6191
Da…nu mai e simplu….
Sunt putin in ceata…(banui ca numerele au mai degraba legatura cu seria avioanelor decat cu o logica a noastra de inmatriculare)
Se cam intercaleaza cu ale MiGurilor 21 LanceR.
Cat despre alde IAR-99 (#7xx), ale lor acopera numere vechi ale unor MiGuri 21 casate (initial intrate in dotare pe la jumatatea anilor ’60)
Multumesc mult.
La Hercules primele 2 cifre din numarul de inmatriculare reprezinta anul fabricatiei 😉
Doamne ajuta sa fie cum zici tu #Razvan Mihaeanu ca in viitorul f apropiat FARo sa aiba macar 24 F-35 Lightining II ! Dar mai degraba FARo nu ar avea nevoie de 24 F-15 AB Eagle (modernizate, daca s-ar putea in Romania) pe langa, sa speram, 36 F-16 Falcon?
Sa dea Cel de sus ca tot ce se va achizitiona de acum incolo pt Armata romana va fi cu off-set!
Pe cind Ziua Portilor Deschise si la Baza 86 Borcea?
Astea mai vin? Sau,,,,,,
Acusica…
Astea vin, nu se stie insa daca mai vin alte 12.
Pana la urma nu ca imi fac sperante dar…
Astia mai apuca sa plateasca patrioatele alea sau iar o luam in bot??
M-am cam saturat de subiect
„Astia mai apuca sa plateasca patrioatele alea”
Nu. Dar sa mai asteptam, cine stie poate se intampla o minune.
Chiar daca sunt la mana a treia, dar parca imi e tare drag cand le vad. Astea ultimele sunt parca de la americani , din AMARG, nu?
Daca ne uitam pe site-ul AMARG am mai gasi min vreo 60 de F-16 A/B si C/D la un numar de ore de zbor decente. Numai MApN-ul nostru nu gaseste
Toate 12 sunt ale FAP, istoria lor pe scurt: http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/serials-and-inventory/airforce/FAR/
ok, multumesc
pe lista aia sunt 13 🙂
ultimul o fi pt. canibalizare…
„Avaria” 15131 in caz de…n-a fost nevoie de el.
http://www.amarcexperience.com/ui/index.php?option=com_content&view=article&id=123:italian-peace-caesar-f-16-fighting-falcons&catid=8:aircraft-profiles-category
Nu ar putea FARo sa le ia pe astea? Sau nu mai au resursa?
nu vor sa gaseasca ai nostri. daca s-ar vrea se gaseau de mult. S-a luat minimul posibil, ca sa nu se zica ca nu avem avioane moderne. Daca s-ar dori am avea in 2 ani 48 de bucati operationale
Ale noastre sunt deja ruginite, partea centrala la jonctiunea cu aripile.
Sper sa le aduca noroc in misiuni.
Ai ceva informatii?
Poate e de la lentila camerei =, dar eu ma indoiesc, rugina a iesit deja la suprafata: https://www.romania-insider.com/romanian-air-forces-make-first-flight-refueling-f16-fighting-falcons/
Nu stiam ca aluminiul rugineste, ai ceva studii in metalurgie?
Asa si unde se vede „rugina” in respectiva poza?! Cum ar putea niste avioane trecute prin reparatii capitale, aflate la jumatatea duratei de exploatare sa aiba „rugina”?1
Se vede clar in poza, si poate sa fie o contaminare ceva, poate sta / stationeaza sub ceva.
Deocamdata n-am reusit sa vad poza, poate imi dai un link direct sa ma lamuresc, insa „rugina” n-are cum sa fie. Avioanele au fost proaspat vopsite, sunt din aluminiu.
Astea sunt avioane zburate și nu ruginite. CF-18 cu care au venit canadienii erau la fel, chiar mai rău. Cred ca sunt pur și simplu murdare. O părere de nespecialist. Și chiar aluminiul nu ruginește :)))
1-F-16 poate rugini. De aceea se fac tratamente anticoroziune si antirugina.
http://www.aviano.af.mil/News/Article-Display/Article/280626/aviano-unveils-first-locally-painted-f-16/
http://www.f-16.net/f-16-news-article4642.html
2-Uite cum arata un F-16 USAF:
https://www.defensemedianetwork.com/wp-content/uploads/2012/04/Viper-head-on.jpg
Ma indoiesc totusi ca l-ar fi lasat in halul acesta de ruginit..
Cel mai probabil nu e vorba despre rugina.., cu atat mai mult cu cat aparatele au fost si revitalizate foarte recent.
”SPALĂMĂ!”
Inca unul, cam la fel de „ruginit”..
http://www.aviationexplorer.com/usaf/f16_fighting_falcon_aerial_refuel_kc135.jpg
Probabil e stratul de protectie de sub vopsea,un fel de grund
Eu zic ca sunt doar murdare. Murdaria poate aparea din multe cauze, printre care ulei, pasitul pe ele sau trageri cu tunul de bord. Bine, asta cu tunul de bord nu explica murdaria de pe partea fara tun dar cum am spus, pot fi foarte multe cauze.
https://www.romania-insider.com/romanian-air-forces-make-first-flight-refueling-f16-fighting-falcons/
(poza 5 din 5)
In poza asta se vede putina murdarie, mie nu-mi arata a rugina, nici nu cred ca are cum sa fie rugina pt ca nu prea are ce rugini acolo.
O alta cauza pt murdarie este chiar realimentarea in aer, se intampla des sa mai scape putin combustibil chiar cand e scoasa sonda de alimentare, e de ajuns o jumatate de secunda ca sa „spray-ezi” 🙂 fuselajul.
Avioane murdare am vazut la absolut toti in lumea asta, e ceva normal, n-ai cum sa le cureti zilnic si nici nu prea ai de ce. Chiar acum vreo 2 saptamani am curatat un avion care te asigur ca nu face alimentare in aer 🙂 🙂 si recent am vazut ceva poze cu el si e din nou cam murdar. Avioanele zburate se mai murdaresc.
doua duble cu 10 simple?
3 duble si 9 simple
inseamna ca nu mai cumparam duble in urmatoarea tranșă ma gandesc.
Fiecare escadrila e o Dirty Dozen…deci 3 patrule. La fiecare ai cate o dubla, deci formatul „3+9” se va mentine.
o dubla + trei simple= o patrula…tot multe parca.
e musai asa sau e alegerea noastra?
Cu cat ai multe, cu atat scade procentul dublelor, dar pt. noi la 36-48 preconizate e…perfect sa ai un sfert duble.
deci dublele vor fi tavalite cel mai mult iar celelalte strict pe misiuni(exercitii-misiuni reale)
Da, dublele sunt intotdeauna mai forjate ca simplele, sunt mult mai putine si pe ele se face trecerea pilotilor noi, verificarea lor, la noi cu MiG-21 exista si notiunea de „sonda meteo” si anume la inceputul zilei de zbor decola dubla pt un zbor relativ scurt, etc.
O anumita tara care n-a fost niciodata mentionata dar eu suspectez ca era Serbia a vrut sa cumpere MiG-29 din Romania si a dorit doar 2 duble, se pare ca romanii le-au oferit 2 duble si 4 simple, n-au vrut sa lase din negociere si intelegea a cazut.
Ultima propozitie e 110% speculatie bazata pe surse proprii si nu are nici un link oficial, daca gaseste cineva, sa-l puna.
Polonezii au cumparat si ei 48 de avioane, din care 36 F-16C si 12 F-16D, deci acelasi raport de 3 la 1…
Interesant e ca de obicei la 12 aparate se cumpara in format 10+2 iar la 24 de aparate in format 20+4.
Noi am cumparat 9+3, asta mie imi zice ca era in plan extinderea ulterioara a flotei si au vrut sa aiba suficiente duble inca de la inceput pt o eventuala pregatire a unor noi piloti in tara, de aia in Portugalia ne-am „fabricat” si 2 instructori 🙂
La fel de interesant mi se pare ca Polonia a cumparat 36+12 si nu 38+10 sau 40+8, pentru aia inca mai caut explicatii si astept sugestii 🙂 🙂 Eu in locul lor n-as fi luat atatea duble si ma intreb de ce au facut-o.
In ciuda negativitatii (”renume” castigat pe aici datorata lipsei deciziei politice de inzestrare), mie imi place totusi minimalista duzina romaneasca.
E un fel de combinatie intre:
-dublarea clasica (celula din 2 aparate, patrula din 2 celule), necesara luptei.
-triplare (3 patrule), necesara disponibilitatii: una 24/7, una de rezerva, una la mentenanta.
Nu degeaba zicem noi pe-aici ca 12 e cifra magica 🙂 🙂
Au facut si ei ce au putut, cu fondurile puse la dispozitie si avand in vedere urgenta achizitiei…
intrebare de nestiutor: care ar fi diferentele mari(ca sa inteleg si eu) dintre cele duble si cele simple, in afara ca dublele au si copilot?
o capacitate mai mica a rezervorului (din cauza locului in plus). In rest niciuna
pai si atunci de ce nu luam numai simple?
Avioanele cu doua locuri pot fi folosite ca avioane-scoala unde instructorul se afla pe locul din spate. Doar Israelul a creat o varianta cu doua locuri in care in fata se afla pilotul iar in spate este operatorul armamentului.
pai scoala e motivul existentei lor,restul vin dupa.
Serios?
@vlad pentru ca dorim ca pe viitor sa ne formam proprii piloti in Romania, din cauza asta avem instructori si duble.
E o greseala incredibila sa cumperi zeci de avioane si sa depinzi de alte tari pt formarea pilotilor pt ca tu nu ai nici duble si nici instructori.
am inteles. multumesc
Au constatat unii care au desfasurat operatiuni aeriene in trecutul nu prea indepartat, ca al doilea membru al echipajului (ofiterul sisteme armament) este foarte necesar. Vezi Franta a carei flota de Rafale ar trebui sa aibe mai multe duble decat simple, sau Israelul cu al sau F 16 I „Sufa”. Ideea e ca munca se imparte la doi piloti. Cu toate astea Statul Major al Fortelor Aeriene Romane nu vede necesitatea unui al doilea loc in avion decat pentru antrenamentul viitorilor piloti de simple.
Din moment ce dublele astea pastreaza toate caracteristicile simplelor nu vad cu ce greseste smfa in utilizarea lor
Nu sunt f 15 e sau alt tip de aparat de tip sa necesite operator de armament
In caz de .. Pot fi folosite identic cu simplele
Spuneam Niko.. ca alte forte aeriene considera dublele mai importante decat simplele pe motiv de eficienta. Adica doi fac treaba mai bine decat unul singur..
Dacà navigatorul-ofiter armament îsi are rostul pe avioane ca Mirage 2000N sau D, cu Rafale sau F-35 este mai putin evident. Asta fiindcà aceste ultime avioane au un grad de automatizare si sofisticare care nu face necesarà prezenta unui al doilea om.
Pentru F-16, al doilea om ar fi binevenit în cazul misiunilor de bombardament, desi are o capacitate kerozen mai micà la duble decât la simple. Dar în cazul misiunilor aer-aer, e mai putin necesar.
Depinde, asta e o discutie care treneaza de zeci de ani.
La un moment dat aveau avioane cu elice si un singur pilot,
…apoi au aparaut jeturile si au mentinut pt o vreme trendul,
…pe urma jeturile au inceput sa aiba radar si au considerat necesar sa exista un al 2-lea om (la F-14 exista asa-numitul RIO – Radar Intercepting Officer),
…apoi au zis ca avionul e suficient de avansat incat sa aiba un singur om (F-15C),
…dupa care au zis din nou ca trebuie 2 oameni fiindca sunt prea multe de facut (F-15E Strike Eagle),
…iar acum considera din nou ca un singur om e suficient (F-22, F-35).
E o discutie care treneaza de zeci de ani 🙂
Simplist avioanele tip f 15 e au sisteme de armament ce necesita un om sa le opereze, ptr ca nu sunt sisteme „inchise” ..ca la f 16 etc , sunt putin mai specializate as spune
Ca sa opereze respectivele un pilot nu ar putea , nu e cum e calculatorul de misiune pe lancer sau f 16( preprogramat)..se pot cauta detalii pe net
Operatorul respectiv nu e numai ptr 2 ochi in plus ..ca dupa aia te ajuta in lupta fie aeriana ..ori altele e alta chestie
Dupa rationamentul din primul comentariu ar rezulta ca trebuia sa luam doar duble …
si in final vor renunta de tot la om
Au de unde alege, 2 sau 3 escadrile .Urmariti la fiecare locatie cate F16 sânt. Am numarat un total de 456 F16 A,B,C,D. http://www.amarcexperience.com/ui/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=238
La un moment dat se discuta ca nu mai sunt F 16 SH. (!?)
Israelul a scos la vanzare 40 , care pot fi modernizate conform cerintelor clientului
Se pare ca ELBIT si IAI , vor sa colaboreze,in acest proiect.
https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-to-sell-f-16as-with-upgrade-package-440657/
Oare ai nostri sunt chiar straini de aceasta oferta ?
Oricum, colaborarea cu Elbit a adus multe avantaje (unora) in trecut.
alea israeliene sunt forjate rau, cu resursa putina si zburate in sarcina/incarcate de lupta. Asta oboseste accelerat structura.
Cred ca astea ar fi fost bune doar in cazul in care vroiam ca in 5 ani sa luam avioane noi (gen F-35, Advanced Super Hornet, F-15 2040 etc …..numai noi sa fi fost). Cred ca prin revitalizare mai se mai pot adauga 1.000-1.500 ore.
Dupa 5 ani, daca mai ramanea ceva resursa le foloseam ca „inamic”….. deeeee, chestii d’astea de forta aeriana serioasa.
Dar, stiind ca o sa ramanem cu ele, nu cred ca ar fi o afacere buna pentru noi
De acord. Dar alea americane au un dezavantaj si mai mare. Nu se poate da spaga.
Avantaj serviciu.
Mai e si un personaj important de la noi care face vizite ciudate in Israel.
https://theaviationgeekclub.com/f-16-last-ever-produced-fort-worth/
”… since the company hasn’t booked any orders for new F-16s beyond those for Iraq, it would take about two years to start it back up in South Carolina once a new order is received.”
O stire de ieri:
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-state-department-approves-f-16v-sale-to-bahrain-441028/
http://www.janes.com/article/73694/bahrain-f-16v-procurement-and-upgrade-approved
Desi dau cifre diferite – 19 avioane noi vs 22 avioane noi.
sunt doua loturi. 1 – modernizarea celor existente in inventar + 2 – un lot de avioane noi, standard V.
Da dar la avioanele noi o sursa da cifra de 19 aparate si cealalta de 22 aparate, asta ziceam.
Ma rog, e irelevant exact cate sunt, ideea e ca s-ar putea sa existe comanda pentru F-16V noi, si aici ar trebui sa se cupleze Romania, indiferent de datorie, pt ca cu cat mai multe sunt produse = cu atat mai ieftin vine pe aparat.
Daca ne combinam cu Bahrainul, ei cu 22 si noi cu cate-or fi, 24, 36, tot iesim mai ieftin decat daca ne trezim in 2018 sau 2019 sa dam o comanda singuri.
La naiba, tot costa cu totul peste 100 mil de USD per buc. Parcă as aștepta F35, Intre-timp luam F16 de la Israel
Daca semnam contract ferm pentru F-35, cu termen clar de livrare – sa zicem incepand cu 2022 sau 2023, da, putem lua ca stop-gap niste F-16 israeliene, alea au deja echipamente similare cu ale noastre si n-ar conta prea tare cat sunt de forjate, pentru 5-6 ani de zile.
Dar asta inseamna o gandire pe termen lung si repet, contract ferm, semnat -inaintea – celui cu Israel, si cu data clara de livrare, la naiba – chiar si inceperea platilor dobanzilor pt contractul cu F-35.
Io nu prea vad guvernul roman sa fie in stare de o asemenea strategie, astia se vor trage pe cur la infinit si vor lua mai multe F-16 doar daca ii vor forta americanii, ca tot iei i-au fortat si cu primul lot… Remember Ponta? „Tara are nevoie de spitale, nu de avioane”. A doua zi, a fost invitat la ambasada americana. Dupa vizita de la ambasada, Ponta ne zice zambind larg ca „tara are nevoie de scoli si spitale, dar si de avioane”… si ete, s-a semnat pt F-16 🙂
Nu vad sa ne impinga americanii la scheme gen F-16 sh din Israel acum si F-35 pe viitor, eventual doar ne vor impinge sa mai luam F-16, iar in cazul ala un import din Israel nu e o idee buna. Eu zic ca pana la urma, cu chiu cu vai, vom mai lua F-16 si probabil vor fi din SUA. Tot ce putem spera e sa fie cat mai multe si sa fie NOI, iar la faza asta, prostovanii din guvern sunt pe cale sa piarda o ocazie de a se cupla cu o alta comanda…
…la fel cum au pierdut ocazia in trecut de a se cupla cu Polonia, apoi cu Maroc si apoi cu Irak. De fiecare data cineva din guvern a spus ca nu e bine sa fim ultima tara care ia F-16, si iata ca de 12 ani tot avem exemple de „ultima tara” care cumpara F-16 noi si culmea, nu a fost Romania 😛
Nu cred ca va fi Netz. Decat sa iei Netz upgradat cu vionica israeliana, mai bine iei C Bl.40. Ar fi doua aparate foarte diferite, MLU si Netz upgradat cu avionica IAI sau Elbit. Apoi, nimeni nu cumpara avioane pt 5 ani. Aproape atat dureaza numai operationalizarea lor. Probabil vor fi tot MLU, desi ar fi mai bine sa fie C-uri Bl.52. Americanii au destule A-uri stocate, iar MLU se poate face foarte usor pe aceeasi ‘filiera’.
Daca totusi nu gasesc nicicum, piate ii suna pe suedezi pt niste C-uri pe model tailandez..
noi nici nu existam in ecuatia f35 in viitorul apropiat sau mediu.
relaxati-va pe tema asta,sa prindem cat mai multi falconi asta e programul de urmat.
…plus rachete aa si anti nava performante.
Poate o sa cumparam avioane F 16 noi de la indienii de care ne mai amuzam si noi din cand in cand :
https://www.reddit.com/r/india/comments/6z72l1/lockheed_offers_to_export_f16_jets_from_proposed/
as fi multumit si cu 24 F16 plus 48+ iar99ng/td
Minimum necesar este 48 de supersonice, nu 24.