RoAF: 1607 (15128), 1609 (15130) si 1612 (15139)

Ieri, 10 septembrie, a avut loc Ziua Portilor Deschise la Baza 5 – Monte Real; spotterii de la APEA – Associação Portuguesa de Entusiastas de Aviação au fost pe faza.

 

Foto: José António Valente Silva‎

 

Foto: Carlos Miguel Seabra

 

Foto: João Arlindo Silva Santos

 

Foto: João Arlindo Silva Santos

Si pozele prietenului Jorge Ruivo, aici.

83 de comentarii:

  1. Din cate am inteles ar fi fost toate 3 prezentate, in linie, le cautam si noi pe cele simple: 1607 (15128) si 1609 (15130).

  2. Pana la urma nu ca imi fac sperante dar…

    Astia mai apuca sa plateasca patrioatele alea sau iar o luam in bot??

    M-am cam saturat de subiect

  3. Chiar daca sunt la mana a treia, dar parca imi e tare drag cand le vad. Astea ultimele sunt parca de la americani , din AMARG, nu?

    Daca ne uitam pe site-ul AMARG am mai gasi min vreo 60 de F-16 A/B si C/D la un numar de ore de zbor decente. Numai MApN-ul nostru nu gaseste

  4. Ale noastre sunt deja ruginite, partea centrala la jonctiunea cu aripile.
    Sper sa le aduca noroc in misiuni.

  5. doua duble cu 10 simple?

      • inseamna ca nu mai cumparam duble in urmatoarea tranșă ma gandesc.

        • Fiecare escadrila e o Dirty Dozen…deci 3 patrule. La fiecare ai cate o dubla, deci formatul „3+9” se va mentine.

          • o dubla + trei simple= o patrula…tot multe parca.
            e musai asa sau e alegerea noastra?

            • Cu cat ai multe, cu atat scade procentul dublelor, dar pt. noi la 36-48 preconizate e…perfect sa ai un sfert duble.

              • deci dublele vor fi tavalite cel mai mult iar celelalte strict pe misiuni(exercitii-misiuni reale)

                • Da, dublele sunt intotdeauna mai forjate ca simplele, sunt mult mai putine si pe ele se face trecerea pilotilor noi, verificarea lor, la noi cu MiG-21 exista si notiunea de „sonda meteo” si anume la inceputul zilei de zbor decola dubla pt un zbor relativ scurt, etc.

                  O anumita tara care n-a fost niciodata mentionata dar eu suspectez ca era Serbia a vrut sa cumpere MiG-29 din Romania si a dorit doar 2 duble, se pare ca romanii le-au oferit 2 duble si 4 simple, n-au vrut sa lase din negociere si intelegea a cazut.

                  Ultima propozitie e 110% speculatie bazata pe surse proprii si nu are nici un link oficial, daca gaseste cineva, sa-l puna.

            • Polonezii au cumparat si ei 48 de avioane, din care 36 F-16C si 12 F-16D, deci acelasi raport de 3 la 1…

          • Interesant e ca de obicei la 12 aparate se cumpara in format 10+2 iar la 24 de aparate in format 20+4.

            Noi am cumparat 9+3, asta mie imi zice ca era in plan extinderea ulterioara a flotei si au vrut sa aiba suficiente duble inca de la inceput pt o eventuala pregatire a unor noi piloti in tara, de aia in Portugalia ne-am „fabricat” si 2 instructori 🙂

            La fel de interesant mi se pare ca Polonia a cumparat 36+12 si nu 38+10 sau 40+8, pentru aia inca mai caut explicatii si astept sugestii 🙂 🙂 Eu in locul lor n-as fi luat atatea duble si ma intreb de ce au facut-o.

            • In ciuda negativitatii (”renume” castigat pe aici datorata lipsei deciziei politice de inzestrare), mie imi place totusi minimalista duzina romaneasca.
              E un fel de combinatie intre:
              -dublarea clasica (celula din 2 aparate, patrula din 2 celule), necesara luptei.
              -triplare (3 patrule), necesara disponibilitatii: una 24/7, una de rezerva, una la mentenanta.

              • Nu degeaba zicem noi pe-aici ca 12 e cifra magica 🙂 🙂

                Au facut si ei ce au putut, cu fondurile puse la dispozitie si avand in vedere urgenta achizitiei…

      • intrebare de nestiutor: care ar fi diferentele mari(ca sa inteleg si eu) dintre cele duble si cele simple, in afara ca dublele au si copilot?

  6. Au constatat unii care au desfasurat operatiuni aeriene in trecutul nu prea indepartat, ca al doilea membru al echipajului (ofiterul sisteme armament) este foarte necesar. Vezi Franta a carei flota de Rafale ar trebui sa aibe mai multe duble decat simple, sau Israelul cu al sau F 16 I „Sufa”. Ideea e ca munca se imparte la doi piloti. Cu toate astea Statul Major al Fortelor Aeriene Romane nu vede necesitatea unui al doilea loc in avion decat pentru antrenamentul viitorilor piloti de simple.

    • Din moment ce dublele astea pastreaza toate caracteristicile simplelor nu vad cu ce greseste smfa in utilizarea lor
      Nu sunt f 15 e sau alt tip de aparat de tip sa necesite operator de armament
      In caz de .. Pot fi folosite identic cu simplele

      • Spuneam Niko.. ca alte forte aeriene considera dublele mai importante decat simplele pe motiv de eficienta. Adica doi fac treaba mai bine decat unul singur..

    • Dacà navigatorul-ofiter armament îsi are rostul pe avioane ca Mirage 2000N sau D, cu Rafale sau F-35 este mai putin evident. Asta fiindcà aceste ultime avioane au un grad de automatizare si sofisticare care nu face necesarà prezenta unui al doilea om.

      Pentru F-16, al doilea om ar fi binevenit în cazul misiunilor de bombardament, desi are o capacitate kerozen mai micà la duble decât la simple. Dar în cazul misiunilor aer-aer, e mai putin necesar.

    • Depinde, asta e o discutie care treneaza de zeci de ani.

      La un moment dat aveau avioane cu elice si un singur pilot,
      …apoi au aparaut jeturile si au mentinut pt o vreme trendul,
      …pe urma jeturile au inceput sa aiba radar si au considerat necesar sa exista un al 2-lea om (la F-14 exista asa-numitul RIO – Radar Intercepting Officer),
      …apoi au zis ca avionul e suficient de avansat incat sa aiba un singur om (F-15C),
      …dupa care au zis din nou ca trebuie 2 oameni fiindca sunt prea multe de facut (F-15E Strike Eagle),
      …iar acum considera din nou ca un singur om e suficient (F-22, F-35).

      E o discutie care treneaza de zeci de ani 🙂

      • Simplist avioanele tip f 15 e au sisteme de armament ce necesita un om sa le opereze, ptr ca nu sunt sisteme „inchise” ..ca la f 16 etc , sunt putin mai specializate as spune
        Ca sa opereze respectivele un pilot nu ar putea , nu e cum e calculatorul de misiune pe lancer sau f 16( preprogramat)..se pot cauta detalii pe net
        Operatorul respectiv nu e numai ptr 2 ochi in plus ..ca dupa aia te ajuta in lupta fie aeriana ..ori altele e alta chestie
        Dupa rationamentul din primul comentariu ar rezulta ca trebuia sa luam doar duble …

      • si in final vor renunta de tot la om

  7. Au de unde alege, 2 sau 3 escadrile .Urmariti la fiecare locatie cate F16 sânt. Am numarat un total de 456 F16 A,B,C,D. http://www.amarcexperience.com/ui/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=238

    • La un moment dat se discuta ca nu mai sunt F 16 SH. (!?)

      Israelul a scos la vanzare 40 , care pot fi modernizate conform cerintelor clientului

      Se pare ca ELBIT si IAI , vor sa colaboreze,in acest proiect.

      https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-to-sell-f-16as-with-upgrade-package-440657/

      Oare ai nostri sunt chiar straini de aceasta oferta ?

      Oricum, colaborarea cu Elbit a adus multe avantaje (unora) in trecut.

      • alea israeliene sunt forjate rau, cu resursa putina si zburate in sarcina/incarcate de lupta. Asta oboseste accelerat structura.

        • Cred ca astea ar fi fost bune doar in cazul in care vroiam ca in 5 ani sa luam avioane noi (gen F-35, Advanced Super Hornet, F-15 2040 etc …..numai noi sa fi fost). Cred ca prin revitalizare mai se mai pot adauga 1.000-1.500 ore.
          Dupa 5 ani, daca mai ramanea ceva resursa le foloseam ca „inamic”….. deeeee, chestii d’astea de forta aeriana serioasa.
          Dar, stiind ca o sa ramanem cu ele, nu cred ca ar fi o afacere buna pentru noi

  8. De acord. Dar alea americane au un dezavantaj si mai mare. Nu se poate da spaga.
    Avantaj serviciu.
    Mai e si un personaj important de la noi care face vizite ciudate in Israel.

  9. https://theaviationgeekclub.com/f-16-last-ever-produced-fort-worth/

    ”… since the company hasn’t booked any orders for new F-16s beyond those for Iraq, it would take about two years to start it back up in South Carolina once a new order is received.”

      • sunt doua loturi. 1 – modernizarea celor existente in inventar + 2 – un lot de avioane noi, standard V.

        • Da dar la avioanele noi o sursa da cifra de 19 aparate si cealalta de 22 aparate, asta ziceam.

          Ma rog, e irelevant exact cate sunt, ideea e ca s-ar putea sa existe comanda pentru F-16V noi, si aici ar trebui sa se cupleze Romania, indiferent de datorie, pt ca cu cat mai multe sunt produse = cu atat mai ieftin vine pe aparat.

          Daca ne combinam cu Bahrainul, ei cu 22 si noi cu cate-or fi, 24, 36, tot iesim mai ieftin decat daca ne trezim in 2018 sau 2019 sa dam o comanda singuri.

          • La naiba, tot costa cu totul peste 100 mil de USD per buc. Parcă as aștepta F35, Intre-timp luam F16 de la Israel

            • Daca semnam contract ferm pentru F-35, cu termen clar de livrare – sa zicem incepand cu 2022 sau 2023, da, putem lua ca stop-gap niste F-16 israeliene, alea au deja echipamente similare cu ale noastre si n-ar conta prea tare cat sunt de forjate, pentru 5-6 ani de zile.

              Dar asta inseamna o gandire pe termen lung si repet, contract ferm, semnat -inaintea – celui cu Israel, si cu data clara de livrare, la naiba – chiar si inceperea platilor dobanzilor pt contractul cu F-35.

              Io nu prea vad guvernul roman sa fie in stare de o asemenea strategie, astia se vor trage pe cur la infinit si vor lua mai multe F-16 doar daca ii vor forta americanii, ca tot iei i-au fortat si cu primul lot… Remember Ponta? „Tara are nevoie de spitale, nu de avioane”. A doua zi, a fost invitat la ambasada americana. Dupa vizita de la ambasada, Ponta ne zice zambind larg ca „tara are nevoie de scoli si spitale, dar si de avioane”… si ete, s-a semnat pt F-16 🙂

              Nu vad sa ne impinga americanii la scheme gen F-16 sh din Israel acum si F-35 pe viitor, eventual doar ne vor impinge sa mai luam F-16, iar in cazul ala un import din Israel nu e o idee buna. Eu zic ca pana la urma, cu chiu cu vai, vom mai lua F-16 si probabil vor fi din SUA. Tot ce putem spera e sa fie cat mai multe si sa fie NOI, iar la faza asta, prostovanii din guvern sunt pe cale sa piarda o ocazie de a se cupla cu o alta comanda…

              …la fel cum au pierdut ocazia in trecut de a se cupla cu Polonia, apoi cu Maroc si apoi cu Irak. De fiecare data cineva din guvern a spus ca nu e bine sa fim ultima tara care ia F-16, si iata ca de 12 ani tot avem exemple de „ultima tara” care cumpara F-16 noi si culmea, nu a fost Romania 😛

              • Nu cred ca va fi Netz. Decat sa iei Netz upgradat cu vionica israeliana, mai bine iei C Bl.40. Ar fi doua aparate foarte diferite, MLU si Netz upgradat cu avionica IAI sau Elbit. Apoi, nimeni nu cumpara avioane pt 5 ani. Aproape atat dureaza numai operationalizarea lor. Probabil vor fi tot MLU, desi ar fi mai bine sa fie C-uri Bl.52. Americanii au destule A-uri stocate, iar MLU se poate face foarte usor pe aceeasi ‘filiera’.
                Daca totusi nu gasesc nicicum, piate ii suna pe suedezi pt niste C-uri pe model tailandez..

              • noi nici nu existam in ecuatia f35 in viitorul apropiat sau mediu.
                relaxati-va pe tema asta,sa prindem cat mai multi falconi asta e programul de urmat.
                …plus rachete aa si anti nava performante.

  10. Poate o sa cumparam avioane F 16 noi de la indienii de care ne mai amuzam si noi din cand in cand :

    https://www.reddit.com/r/india/comments/6z72l1/lockheed_offers_to_export_f16_jets_from_proposed/

  11. as fi multumit si cu 24 F16 plus 48+ iar99ng/td

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *