Biplanul „Maurice Farman”
In perioada 5/18 septembrie 1916 s-au purtat lupte grele in zona Turtucaia. Trupe germane, bulgare si turcesti, precedate de Regimentul 10 Vanatori Hanovra, insotite de artilerie grea si sprijinite de navele austriece care navigau pe Dunare, au atacat sectorul de front romanesc intins pe un front de 28 km aparat de Regimentul 36 Infanterie.
Asupra pozitiilor romanesti era concentrat focul de artilerie al bateriilor germane calibrul 150 mm, dirijate de un observator aerian aflat intr-un balon german Draken.
Dupa pranz, in urma unui concentrat atac al infanteriei germano-bulgare, prima linie romaneasca de transee cedeaza fiind ocupata de inamic si astfel centrul apararii se muta in sectorul de rezerva.
Afland despre aceasta situatie, Cartierul General Roman ordona trimiterea in zona a unui avion de observatie. La ora 16.00, de la punctul de comanda al Escadrilei de Observatie de la Oltenita este trimis un echipaj, format din Plt.pilot Nicolae Tanase si Sg.observator Gheorghe Marcovici, cu misiunea de a executa o recunoastere aeriana asupra frontului si a raporta despre mersul luptelor Generalului Constantin Teodorescu comandantul acelui sector de front.
Dupa survolarea zonei indicate, pilotul a vazut dezastrul ce avea loc pe front, iar la aterizare a intocmit un raport cu urmatoarele detalii:
- Trupele romane erau sub un tir constant si precis de artilerie.
- Artileria romana nu putea riposta eficient pentru ca observatorele terestre erau in vale iar obiectivele inamice in contrapanta.
- Doar un atac aerian asupra artileriei inamice ar fi redus presiunea asupra trupelor romanesti.
Si de aici incepe povestea… Nu existau bombe de aviatie, astfel un bombardament aerian era exclus. Dar cum camaraderia nu este doar o notiune din dictionar, pilotul Nicolae Tanase nu concepea abandonarea soldatilor aflati in lupta, a inceput sa caute variante.
Solutia gasita…
A aterizat la marginea orasului Oltenita in apropierea unei caramidarii. Ajutat de cativa soldati a umplut carlinga avionului “Maurice Farman” cu 11 cu caramizi si a pornit in misiune. Bombardier, observatorul Gheorghe Marcovici care in acea zi zbura pentru prima data. Ajunsi deasupra sectorului inamic, Sg.Marcovici deschide capacul din podea si caramizile cad peste artileria inamica. Atacul este repetat inca odata in aceeasi zi. Tot cu caramizi…
A doua zi, echipajul Tanase-Marcovici mai indepineste 2 misiuni de “bombardament” de la inatimea de 700 metri. Rezultatul?! Germanii isi muta artileria in alt sector. Un prizonier german relateaza despre acest bombardament cu “arma secreta romaneasca” si depre efectul avut asupra artileristilor.
Confirmarea acestui atac inedit si plin de imaginatie este cuprins intr-un raport al Lt.-Col. aviator Nicolae Teodoru.
Pentru vitejie si curaj in lupta Nicolae Tanase este avansat sublocotenent si decorat prin Inaltul Decret Regal nr.3026 din 14 octombrie 1916 cu “Virtutea militara de razboi” clasa a2-a.
Revenind in prezent, cei care conduc destinele Armatei Romane se bazeaza in continuare pe imaginatia si sacrificiul soldatului roman in cazul unui potential conflict?! Daca s-or mai gasi caramizi…
Pavel
Poroterm, licenta austriaca… doar ca sunt cam goale pe dinauntru si nu mai au aceeasi masa 🙁
Borduri Elpreco, made in Oltenia, land of Praz: http://www.elpreco.ro/produse/pavaj/Modele_Borduri.php
…se presupune ca viitoarele rachete cu lovire cinetica de la Deveselu vor avea aceeasi componenta a „munitiei” 😛
Asta n-o fi firma lui Videanu? 🙂
saptamana trecuta am lucrat intr-o localitate de langa orasul piacenzza italia am putut observa o mica galceava pe cer intre eurofighter typhoon si tornado frumos spectacol intre un interceptor pur sange si un avion de lupta destinat pentru nimicirea sistemelor electronice ale inamicului avionele decolau si aterizau de pe aeroportul militar di orasul piacenzza, pacat ca romania nus permite macar sa aiba in dotare24-36 aparate noi noute de tip eurofighter se tot vorbeste ca sunt scumpe dar cand un vecin o sa ne rupa geaca atunci sa vezi spectacol
GEORGE, AVEM VIITORUL ASIGURAT, ASA CA NU VA MAI AGITATI:http://suntemromania.blogspot.ro/2013/07/168sa-nu-mai-plangem-aviatia-militara.html
Ma indoiesc ca acest avion va fi acceptat in inzestrarea RoAF…este prea nou.Desi luind in calcul sarcina utila de 1365 kg….poate incarca ceva caramizi.
Pavele,Pavele, tare ma tem ca stiind ce pr..ti ne conduc lu’ vreunu’ chiar sa i se para o idee buna ,citind comentariul tau, sa ne inarmam cu de-astea.!
Pare un B-24 Liberator.Asta putea lua intre 4 si 6 tone de bombe daca mi tine eu minte.
B-25 Mitchell