Roata vs senile II

De aceasta data, din punctul de vedere al mobilitatii artileriei.

Achizitia ceha a obuzierelor frantuzesti Nexter Caesar aduce in discutie din nou mobilitatea artileriei grele cu cele doua posibile optiuni: obuziere autopropulsate pe senile si cele pe roti. Despre artileria grea tractata nu discutam aici, cu toata ca are si ea painea ei de mancat.

Cehia a optat pentru roata, avand in dotare tancuri si o competitie in derulare pentru achizitia de MLI-uri pe senile, dar in acelasi timp, armata ceha are in portofoliu si transportoare 8×8 Pandur II, fiind din acest punct de vedere o armata echilibrata.

Germanii, pe de alta parte, sunt ceva mai “senilati”, conform traditiei am spune, si langa Leopard 2 au Marder si Puma, iar la capitolul 8×8 folosesc Boxerul. Francezii sunt ceva mai dedicati rotii, cu exceptia tancurilor Leclerc si a obuzierului autopropulsat CN 155 AuF 1, armata franceza nu stiu sa mai detina ceva pe senile.

Daca ne uitam in restul Europei, inclusiv la rusi, lucrurile sunt combinate: unii au tancuri, altii deloc sau doar simbolic, iar la nivelul infanteriei se folosesc atat MLI-uri pe senile cat si transportoare pe roti 8×8/4×4, mai rar 6×6.

Din acest punct de vedere, rusii imi par cei mai bine echilibrati (si avand si cele mai bune programe de dotare – macar la nivel teoretic), armata rusa avand (conceptual vorbind) atat o foarte mare mobilitate cat si capacitatea de a lupta frontal (tete-a-tete) avand in dotare vehicule usoare, amfibii, plus variante ale acestora cu grad ridicat de protectie si mare putere de foc.

Rusia are in dezvoltare transportoare de trupe 8×8 Bumerang in varianta usoara, amfibie cat si in varianta grea cu grad ridicat de protectie, BMP 3 este amfibie, BMP 2 la fel, iar noua familie de MLI-uri Kurganets-25 vine si ea in doua variante: 25 de tone, amfibie, +40 de tone grad ridicat de protectie, mare putere de foc, dar neamfibie.

La artilerie grea rusii merg pe preponderent pe senile, dar detin si obuziere tractate in cantitate suficienta.

In cazul nostru, cu ceva ani in urma cand ATROMul nu era inca mort si ingropat, se pare ca MApN alesese varianta de obuzier pe sasiu de camion, similar Cesar, pe criterii de mobilitate (masa redusa, costuri de intretinere si achizitie mai mici, viteza de deplasare pe drumuri amenajeate mai buna etc) in defavoarea unui obuzier similar PzH 2000 sau Palladin.

Care dintre cele doua variante este de preferat este o discutie intreaga, nu exista o argumentatie care sa fie clar impotriva uneia dintre posibilitati, fiecare vine cu avantajele sale, dar in linii mari un obuzier pe roti ofera mai multe avantaje, pana cand nu mai ofera nimic.

La modul general, un 8×8 cu tun de 155mm este mai ieftin din absolut toate punctele de vedere: achizitie, operare, mobilitate. Un 8×8 se poate duce pe sosea acolo unde il vrei, fara prea mari probleme, nu necesita un trailer greu pentru transport ci doar o husa pentru tun.

Un obuzier din familia PzH, Palladin etc, nu prea poti sa-l trimiti pe autostrada spre poligon, are nevoie de tren sau un trailer greu, de unde si inerentele probleme de mobilitate.

In plus, un 8×8, daca are acces la o retea dezvoltata de drumuri ofera, chiar in conditii de razboi, o mai mare viteza de dislocare si o mai mare mobilitate in campul de lupta, pe de alta parte, daca drumurile nu sunt sau sunt noroioase, daca obuzierul trebuie sa intre in zone cu teren moale, denivelat, in general intr-un teren cu totul neamenajeat, atunci senila isi intra in rol si ofera o mobilitate si viteza pe care roata nu le poate obtine.

Cu alte cuvinte, trebuie sa stii ce vrei, cati bani ai, ce vrei sa faci cu ele si mai ales in ce conditii.

Ideal ar fi ca in dotare sa fie si obuziere senilate si cele pe roti, dar in practica nu se prea observa acest lucru. Daca ai tancuri, atunci ai si MLI-uri pe senile si logic ar fi sa detii si artilerie autopropulsata tot pe senile, ideal sa ai sasiul comun intre obuzier si MLI. Ideal…

In cazul nostru lucrurile sunt din pacate mult mai simple, noi nu avem nici un fel de obuzier autopropulsat in inventar ci doar obuziere calibrul 152mm tractate si tunuri AT calibrul 100mm, tractate si ele.

Ce grad de mobilitate are artileria romana astazi, in epoca dronelor si a radarelor de contra-baterie greu de aflat, insa este foarte clar ca detinem o artilerie a carei mobilitate ar fi cel mai bine sa nu ne-o puna nimeni la incercare.

Ca o ultima apreciere (roata vs senile) un obuzier pe senile este gata de lupta ceva mai repede decat unul pe roti, poate trage imediat ce se opreste, pe cand unul pe roti are nevoie de ceva pregatire (vehiculul trebuie calat, tunul pregatit, echipajul debarcat) si evident ca senilatul poate parasi zona mai repede, pur si simplu – dupa ultimul foc – o ia din loc. Pe cand unul pe roti trebuie mai intai sa-si stranga “fustele” si abia mai apoi s-o stearga in asteptarea focului la contra-baterie al inamicului.

In plus, senilatul ofera protectie echipajului (si nu este un lucru de neglijat) impotriva focului cu arme usoare ale infanteriei inamice sau chiar a artileriei inamice (in functie si de distanta la care obuzele explodeaza).

Daca ne uitam in istorie – armata germana in WW2 – ei bine se pare ca protectia echipajului este destul de importanta si aici avem o alta discutie de purtat, una vesnica intr-un fel, grad de protectie vs mobilitate, doar ca in cazul artileriei auto-propulsate putem observa ca daca un 8×8 este mai mobil dpdv al dislocarii catre front si chiar pe linia frontului, un senilat intra mai repede in lupta, la fel, paraseste pozitia de tragere mai rapid decat un camion.

Pacat ca noi nu putem avea o astfel de discutie cu “obiectul” pe masa, adica nu putem discuta despre obuziere autopropulsate din dotarea Armatei Romane, iar fara artilerie nu prea avem nici forta ofensiva si nici defensiva, adica nu avem forte terestre in acceptiunea moderna a expresiei, moderna de pe la inceputul secolului XX.

Pacat…

Revenind la cehi, acestia vor cumpara 52 de obuziere autopropulsate Caesar contra unei sume de 334 milioane de euro. Conform informatiilor disponibile astazi, majoritatea acestora vor fi fabricate in Cehia, nu stim inca in ce grad.

Cel mai aprobabil ca cehii sa folosesaca o platforma auto locala (Tatra) si sa construiasca local cabina blindata, in timp ce obuzierul va veni din Franta. Iar suma de 334 de milioane de euro nici nu este mare pentru 52 de obuziere. Adevarat ca la acesti bani mai trebuie sa punem si munitia.

Se mai stie ca guvernul Cehiei (aviz MApN) a acceptat o crestere a costurilor de achizitie cu 40% doar pentru ca industria locala sa aiba si ea o paine de mancat.

Raza Nexter Caesar este la 40km.

GeorgeGMT

78 de comentarii:

  1. Ideal ar fi ca 155 ul să aibă șasiu comun cu MBT-ul nu cu MLI-ul. Pe șasiu de MLI sau TBT 8×8 ar merge 105.
    Ideal în cazul nostru ar fi ca unitățile din EST, aproape de un potențial front, să fie pe șenilă, iar restul unităților pe roți.

    5
  2. Era un model german parca de autotun care arata undeva la mijloc. Nu-l mai gasesc, era pe senile dar mai low cost / usor blindat, cu cabina de camion in fata. Intrebarea ar fi, astea mici pe roti nu pot fi macar semi-senilate? Chiar si fara sa fie gata de foc imediat, mobilitatea sa o mareasca.

    • http://www.military-today.com/artillery/agm.htm cred ca de asta vorbesti.
      ” cu exceptia tancurilor Leclerc si a obuzierului autopropulsat CN 155 AuF 1, armata franceza nu stiu sa mai detina ceva pe senile „. Armata franceza mai are pe senile aceste vehicule : https://en.wikipedia.org/wiki/BvS_10
      Sper ca ArmRo sa aiba in dotare pana in 2023 macar 60 M-109 A6 Paladin sh…..pt ca sunt amerecane si ce este amerecan ii place mult di tat lui nea Ciuqa, nu ca nu ar fi ok, avand in vedere ca ArmRo nu are acest tip de armement in prezent si nici o gura de foc de 155 mm calibrul standard NATO. Cel putin ar fi de dorit ca se va face mentenata lor in si productie de munitie calibrul 155 mm in Romania.

      6
  3. Eu aștept să văd un obuzier calibru 155 mm in armata română.
    Pe roti, pe senile, cum se decide la popota.
    Că dacă ești în NATO din 2004 , mai trebuie sa și dotezi trupa cu un calibru NATO ( de obuzier, de tanc, de pușcă, toate importante )
    Nu e suficient doar sa egalezi stelele de pe epoleți și salariul de general cu ce au alții.
    Că depozite comune de stele pentru grad NU face nimeni.
    De proiectile DA.
    Dar doar când ai in dotare calibru standard.
    Furnizorul de securitate la Marea Neagră încă nu știe asta. In 2021.

    16
  4. Este interesant conceptul pe care îl dezvolta americanii: ERCA pe senile : raza lungă spre foarte lungă și precizie, si Brutus 6×6, usor si manual, cantitate cu mobilitate (fata de artileria tractata).
    Noi, daca si cand ne vom hotărât să cumpărăm, probabil vom lua roata si nu senila pe motiv de cost.
    Este clar ca si roata si senila au locul lor într-o armată, dar mai ales în Europa, mi se pare ca tarile se cam zgarcesc cu costurile si astfel armatele devin unele de pace. Ceea ce nu fac rusii.

    10
  5. cehia este o tara mica cu drumuri peste tot noi suntem o tara cu suprafata mai mare cu 3 drumuri in toata tara.

    15
  6. „Francezii sunt ceva mai dedicati rotii, cu exceptia tancurilor Leclerc si a obuzierului autopropulsat CN 155 AuF 1, armata franceza nu stiu sa mai detina ceva pe senile.”

    Au si blindatul articulat „véhicule à haute mobilité” care este derivat din suedezul Bandvagn 210 Mk II

    https://www.defense.gouv.fr/content/download/131569/1299506/VEHICULE%20HAUTE%20MOBILITE-vhm.pdf

    3
      • Da, dar se pare cà abia o duzinà mai sunt functionale desi în teorie echipeazà douà regimente de artilerie cu 24 bucàti fiecare.

        1
      • Francezii mai au doar cateva CN 155 AuF1 in organica unui regiment de artilerie, desi de facto sunt ca si stocate, ca restul parcului de altfel, fiind inlocuite cu Cesar, din care mai asteapta cateva zeci in anii ce vin. Din 54 de MLRS au doar 13 active, restul tot stocate. M-am intrebat mereu daca nu mergea sa luam noi vreo 54 de turele de AuF1, sa le punem pe sasiu de TR85 (mai mare decat AMX30) si sa le aducem la standard F2 cu Francezii (asemanator Cesarului ca performante).
        Cu exceptia BvS-urilor, Leclercurilor si a unor vehicule de geniu sau tren/logistica, actualmente Francezii nu opereaza alte senilate si se zice ca propaganda pro-senila la un ofiter francez e suficienta sa-i blocheze cariera.
        Pe de alta parte, la ei politicienii inca se amesteca in probleme de aparare – recent doi deputati au ridicat public problema absentei unui MLI pe senile veritabil, criticand VBCI-ul si desemnand Lynxul nemtesc ca un insotitor mai potrivit pentru Leclerc (chiar ar fi misto un Lynx cu tun CTA 40mm si 2-4 MMP).
        La obuziere autopropulsate, roata vs senila e cu dus-intors. Alonja mare (+40km) si faptul ca tactic n-au nevoie sa stea bot in bot cu MBTurile, pledeaza in favoarea rotii (ieftina, mobilitate operativa si strategica mai mare, fiabilitate si consum optimizate). Problema e ca sasiul pe roti limiteaza valorificarea terenurilor dificile, eventual impadurite, de unde posibilitati reduse de mascare a vehiculului in padure sau de acces in anumite zone, mai ales in conditii extreme de noroi sau zapada.
        Solutia ar putea fi aceeasi ca la MLI-urile moderne, anume senila supla de cauciuc care ofera mobilitate tactica excelenta si operativa satisfacatoare.

        9
  7. Daca chiar am fii inteligenti, ceea ce nu e cazul, am lua modul italienilor de 155 si montat pe 8×8-ul care ne tot intra in dotare intr-un ritm amețitoar :). la pachet cu modulul aa de 35mm, cel de 120mm antitanc si etc. asa ca pentru o baza logistica mai compacta. Cel puțin nu mai trebuie calat, astfel incat nu mai pierzi timpul, iar asta cu personalul dat jos e la modelele fara încărcător automat. eventual cand reîncarci sau treci pe manual.
    Si daca chiar simțiți nevoia sa va zgâriati pe ochi si nu știați de ce, atasez un link de la expoziția partner 21 de la sarbi zilele astea. cam 50min cu produse facute local. asta pentru cei care regreta singurul exemplar de racheta moderna dupa 90, adica star-ul și tot felul de modificari la o tehnica care trebuia casata de mult. Scot din ecuație, tab79, zimbru si kub-ul care chiar meritau. plus ceva nave, ca acolo e altfel subiectul. Si sa le mulțumim politicienilor noștri dragi, toți dealtfel, pentru situația industriei noastre de aparare, cu un singur deget daca se poate.
    https://youtu.be/K1lu2F4psos
    A se vedea transportor-ul cu tun se 57mm, pentru cei care pun pe piranha 12.7, cand puteau pune macar 14.5 ca era local produs, desi inclin spre 35mm ca se unificau calibrele cu aa. vizionare plăcută, paracetamol si batiste sa aveți

    12
    • solutia italienilor montare a unui tun de 155 pe apc este discutabila,
      tunu de 155 presupune un recul corespunzator,
      calarea sau senila este solutia pt. ca permite o distributie mai buna a masei si o posibilitate de atenuare a recului,
      tb sa te gandesti ca desi un 8×8 are multe roti in contact cu solu, din fiecare roata este in contact efectiv cu solu la momentul la care trage tunu, o suprafata un pic mai mare decat o palma de om,

      asta nu insemna ca nu se poate pune un 155 pe un un vehicul 8×8,
      totusi motarea unui tun de 155 pe un apc presupune cresterea inaltimi si a probabilitatii de rasturanare a vehiculului, precum si cresterea capacitatii de detectie de catre inamic
      au incercat ceva cehii cu dana si slovacii cu suzana,

      solutia italiana gasita la centauro (porcupine) a fost reducerea inatltmii apc pt a avea cat de cat o stabilitate in timpu deplasarii si al tragerii,

      dar e mai usor si mai ieftin sa pui pe un sasiu de camion care e mai ieftin un tun de 155 decat pe un apc.
      sigur, la mintea mea un sasiu de camion 8×8 ar trebui sa aiba cabina un pic coborata, cum e la macaralele liebher pt a putea transporta mai usor un tun lung de 155

      2
  8. In epoca MLRS urilor cu „bataie” de +70km si precizie a munitiei <10m sa mai bagi banii intr un SPH pe roti sau senile mi se pare o tampenie. Singurul avantaj este pretul mic ptr munitia "proasta" pe care o poti trage ca dobitocul in nr mare dar cu grad de dispersie enorm. Ca altfel si munitia smart ptr SPH uri costa la fel ca rachetele MLRS urilor. Un proiectil Excalibur cu CEP intre 5-20m costa 113k $ iar o M31 cam 125k$.doar ca primul duce la vreo 35km cateva kg de exploziv in timp ce M31 duce la +70 km 90kg.in conditiile in care noi vom avea peste 160 de lansatoare larom si himars plus vechile APRA40 cu rachete "proaste" (dar ieftine) de 122mm, chiar nu stiu ce am mai putea sa facem cu SPH uri senilate sau pe roti

    8
    • SPH ar trebui folosite pe post ce CAS 🙂 Close Artilery Suport, in completarea mortierelor, de 120, cu obuze clasice si bataie relativ scurta (de genul 155/39 calibre) caz in care ar trebui sa aiba protectia si mobilitatea similara unitatilor pe care le sprijina.

      Rusky au inclusiv MLRS pentru asa ceva TOS-ul are 220mm calibru si raza scurta.

      De la distanta dai cu MLRS-ul of course…

      3
    • cum anume faci suport cu mlrs ? chiar as vrea sa imi explici cum susti trupele intr-o angajare cu o arma care are danger close-ul la 2km.

      fire support chief

      2
      • Asa cum faci cu SPH ul. Stii cat are gradul de dispersie un proiectil normal de 155mm la 30km? Undeva cam cat un teren de fotbal. Daca nu folosesti excalibur ai sanse sa iti faci pifanii in ofensiva piftele.

        2
  9. https://www.military-today.com/artillery/agm.htm
    Artillery Gun Module (AGM) 155 mm
    zic ei că a fost demonstrat pe șasiu de ASCOD (șenila) și de Boxer (8×8)

    1
  10. la mintea mea, alegerea tine de strategia care ti-o faci,
    semegeu ar trebui sa vina cu planurile,
    presupunand ca exista astfel de planuri detaliate,
    presupunand ca batalionu de generali au facut si ceva planuri strategice, in afara de avansarea la exceptional si trecerea in rezerva ininte de termen ca sa prinzi inca pensia marita,

    totusi, macar pe hartie, ar trebui sa ai disponibile ambele variante, atat pe roti cat si senilate,
    pt ca e vorba de strategii diferite de lupta,

    este adevarat bataia Cezarului este de 40 km iar munitiile mai noi vor creste probabil bataia peste 40 km,
    ori la bataia de 40 km este evident ca solutia optima este pe roti, daca vrei sa lovesti inamicu la 40 km sau in juru acestei distante,

    pe de alta parte, daca iti faci o strategie in care indiferent de calibru munitiei tb sa lovesti inamicu de aproape, adica sub 10 km, atunci iti trebuie senilat pt protectia militarului,

    ar fi bun si un sasiu de camion adus mai la zi, cu o pozitie mai ridicat a motorului situat mai in spate cum sunt noile camioane de la Tatra, alea de Oshkosh, etc. pt o protectie mai mare a motorului impotriva minelor,
    construit in tara, intr-o proportie cat mai mare,
    si munitie produsa in tara,
    daca tunu nu il putem face, macar munitia sa fie produsa in tara,

    altfel sa iei totu din import,
    sa sustii integral economia altor tari,
    sigur este ceva defect la balationu de generali de carton, semege, ceseteu, servicii de somn cu minister de somn,

    o fi de la covid, o fi de la alinierea astrelor,
    n-are cum sa fie de la cele 50 de milionae ieuro supte anu asta de partidele palavramerntare direct din bujetu de stat – cum ar zice leberalii, pesedeaua ciuma rosie, usereau, hauru, si ude mereu: sa furam prin noi insine,

    iubesc tradrea dar urasc pe tradatori

    4
  11. Parerile sunt personale, nu sunt specialist, nici macar nu cunosc termeni de specialitate.

    Mobilitate/Drumuri
    Conform strategiei NATO noi ar trebui sa rezistam prin forte proprii cel putin 2-3 zile. La inceputul razboiului drumurile ar trebui sa fie in mare parte intacte, deci avantaj roata.
    Doctrina este de aparare, deci nu vom avea surprize pe drumurile pe care va merge artileria. Ar fi fost mai complicat la atac, daca armata ar fi trebuit sa calatoreasca mult prin teritoriu nesigur. Am vazut o gramada de filmulete cu ce au patit fascistii in Rusia cu convoaie impotmolite prin noroaie.

    Automatizare si timpi de intrare/iesire din lupta
    Din ce am vazut, multe dintre obuzierele pe roti au intr-adevar nevoie de operatori in afara vehiculului dar asta nu ar trebui sa tina de roata sau senila. Mai degraba de gradul de automatizare. Sunt si multe obuziere senilate cu incarcare manuala.
    Archer-ul de la suedezi are timpi de intrare si iesire din lupta sub 30 de secunde si pe toata durata operarii nu se afla nimeni in afara vehicolului.
    Intr-adevar, suspensia si elasticitatea cauciucurilor pot crea probleme de precizie celor pe roti la un recul mare. Asta se rezolva usor cu niste picioare de stabilizare pe care Archer-ul le desface in acelasi timp in care pune tunul pe pozitie. Si unele senilate au nevoie de picioare de stabilizare pentru ca reculul la obuziere este foarte mare.

    Diverse
    Protectie. Archer-ul se lauda ca este blindat. Oricum, blindajul nu prea conteaza daca nu este automatizat, altfel operatorii care stau afara nu au parte de protectia blindajului.
    Rata de foc. In general un sistem de mortiere are rata de foc mai mare decat un sistem de obuziere. Din specificatii Archer-ul ar avea 8 pe minut, cam la fel ca Rak-ul de la polonezi care este sistem de mortiere. Inca o bila alba pentru Archer.
    Am gasit pe undeva ca un Archer ar costa in jur de 4.6 milioane, nu pare foarte scump. Este destul de apropiat de Caesar-ul pe care l-au cumparat cehii. In filmulete cu trageri, in jurul Caesar-ului roiesc destui oameni care sunt complet expusi.

    Si totusi ar fi un mare semn de intrebare: de ce nu mai opereaza nimeni Archer in afara de suedezi. Nici ei nu au foarte multe.

    4
    • Pe http://www.thedrive, americanii testeaza, Archer,Atmos, Alexander , ce mai noua varianta de Nora ,complet automatizata de la sarbi si cica ar veni si francezii cu Caesar. Toate pot fi montate pe alte sasiuri de camion la cerere, mai putin Caesar. George GMT, spune mai sus, ca suma de 334 milioane, nu e mare pentru 52 buc, mie mi se pare foarte mare….. nu stiu ce include, dar un Archer e creditat cu un pret de 4.5 miloane dolari…. La cum se misca ,ce performante si grad de automatizare au, Archer care e mai scump sau Alexander , care e pe la jumatatea lui Archer ca pret ,mi se par bune pentru noi. totul e automatizat, trage si MRLS si fata de MRLS gen APRA 40, unde tragi ,acolo se duce si are precizie si cu munitie speciala are bataie mai mare Plus ca noi cu sarbii am monta pe camioanele IVECO , 8×8 pe care le vom fabrica. Sa le scoti la 3 mil buc……. dai 300 milioane si iei 100 de buc….. Ce fete vor face vecinii nostri ?

      3
      • Si mie imi place Alexander, chiar mai mult decat Archer-ul. In primul rand ca si design pentru ca are 4 picioare de stabilizare in loc de 2, apoi pentru ca poate cara mai multe proiectile, Archer doar 20.
        Problema ar fi ca este facut de sarbi care momentan sunt cam incerti in caz de razboi.

        2
        • Se pare ca au vandut 24 buc la ciprioti pe 54 milioane de Euro, ar veni 2,25 milioane buc. Ce spuneam mai sus de 3 milioane e fezabil. Iveco il facem noi, munitia este important sa o producem si alte cateva chestii vitale si nu ne doare in caz de razboi de sarbi……Daca avem un numar decent, nu avem cum sa le pirdem pe toate. daca ajungi sa le pierzi….inseamna ca nu mai avem, aviatie, elicoptere si rachete….capitulam…..

          2
          • Croati au luat 12 PZH 2000 SH,au dat 12+29 cu modernizare, nu stiu daca e la standardul unuia nou, dar daca e ca MLU facut la f 16 nostru…… Adica au ajuns la 3,41mil buc fara a produce sau integra ceva in industria nationala. De aceea nu sunt adeptul sa cumparam SH,pe senile… Sa facem un produs nou ! Asa cum s a facut prototipul Artrom cu israelienii acum multi ani in urma, putem face acest obuzier cu sarbii .

            1
    • Cu cat raza artileriei este mai mare cu atat scade importanta de a trece prin teren accidentat, deci scad dezavantajele rotilor.
      Parerea mea: pentru tancuri si mli ar fi utile senilele pentru ca pot aparea situatii cand sunt obligate sa treaca prin teren accidentat, pentru mortiere mobile de 120 ar fi cat de cat utile senile dar nu foarte mult, obuziere cu bataie peste 20km nu prea mai au nevoie de senile – daca apare o portiune de teren dificil o pot ocoli si cu toate astea sa ajunga intr-o pozitie destul de avantajoasa pentru foc

      3
  12. He-he-he…. senile 🙂 Pzh.

    3
  13. @GMT
    munitia si-o vor fabrica in tara: https://www.stvgroup.cz/en
    https://www.czdefence.cz/clanek/munice-pro-caesar-generacni-skok-schopnosti-ceskeho-delostrelectva

    CSG Group va fabrica subcomponente si sub-sisteme (in afara de sasiul Tatra 8×8): https://czechoslovakgroup.cz/companies , inclusiv pe partea de comunicatii prin Retia (https://www.retia.eu/military-and-security-systems/ )

    2
  14. Orice or lua, să ia după ce analizează mai întâi ce a pățit wehrmachtul in WW2. Armata germana buna pentru operațiuni în vestul Europei care avea rețea excelenta de drumuri…dar și-a dat duhul în Estul Europei când nu au mai găsit drumuri și ritmul de înaintare a ajuns la nivelul Marii Armate a lui Napoleon. La ce „minunata” rețea de drumuri avem…mă întreb dacă o fi buna roata și preferatul meu Archet sau senila…in caz de pac-pac drumurile vor fi blocate de „bizoni” in mașini care vor vrea sa fuga spre vest din calea urgiei. Cum naiba vor mai ajunge roțile pe front în ditamai ambuteiajul. Iar după cum îi „cunosc” pe ruși, nu vor avea nici o greata să dea cu submunitii pe drumurile înțesate ochi de vehicule și civili. Iar faptul că luptăm în apărare, nu înseamnă că rotile se vor mișca nestingherite. Rușii sunt experți la omuleți verzi și turiști, iar în Serbia au baza… Deci sabotori și echipe de comando vor fi gârlă pe drumurile Ro și mă îndoiesc că jandarmeria ar fi in stare sa se lupte cu ei.

    7
    • Incerca sa bagi in scenariul tau, cu drumurile pline de refugiati, niste oskosh uri cu trailere M1000 de 40 tone cu niste SPH uri senilate pe ele
      Atunci sa vezi frumusete. Camionul 6×6/8×8 o ia pe camp si ocoleste, capul tractor cu trailer acolo ramane intepenit.

      5
  15. Salut. Daca nu ma insel broscarii au prezentat la o expozitie militara la Paris un prototip de 155/39 pe sasiu de frecia.

    1
  16. În opinia mea noi suntem cei mai echilibrati. Nici, nici…

    21
  17. Ce mi se pare interesant e ca echipajul poate sta in boscheti la max 100m si dirijeaza prin telecomanda obuzierul,fiind foarte automatizat, practic stau in siguranta. Ce vrei mai safe ca asta?

  18. Noi asteptam 3 batalioane de M1299.

    3
    • Sa traiesc sa o vad si pe asta…
      Nu ma intelege gresit, avem nevoie de ce spui ca de aer.

      2
      • Bineînțeles ca avem nevoie ca de aer. În materie, din ceea ce știu eu, sunt singurele lucruri care ar egaliza/depăși ceea ce pun ruskies în contrapartida. Europenii sunt în urmă cu vreo 30 de kilometri. În plus wtf, am luat Himars, nu cred ca nu ne-ar da dacă am cere și evident, plăti.

        5
    • 3 batalioane de M1299? Cum si de unde? Momentan este un prototip pe care spera sa il bage in productie de serie peste 4-5 ani. Adica pe plaiuri mioritice nu ar ajunge mai devreme de 2030.!! DACA ajunge si in dotarea us army. Din cate imi aduc eu aminte baietii se cacaie de vreun 1/4 de secol sa tot inlocuiasca palladinii si singura reusita este upgrade ul fara sfarsit. Eu cred ca si au dat seama ca viitorul artileriei cladice e cam incert. Ca sa ai precizie la distantele alea musai sa tragi cu proiectile smart. Care costa cat o M31 dar iti livreaza la tinta 5% din explozivul livrat de rachetuta cu aceeasi precizie. Deci de ce sa trag 3 salve de excalibur cu un divizion de M1299 cand pot livra aceeasi cantitate letala, cu aceeasi precizie, la aceeasi distanta cu o salva de lansator Himars. UN lansator!!!

      4
      • Aia cu 4-5 ani era acu 2. Vedem. Vezi ca nu vor trage doar cu m1113 si atinge cu proiectile convenționale 50 km. Așa ca eu zic ca merita sa așteptăm. Oricum sa cumpere Himars pana atunci. Mai au 2 batalioane de luat.

        4
        • Acum 2 ani (in 2019) au inceput testele. SPERA sa il aiba in dotare in 2024-2025.cat despre XM1113 iti spun doar atat : versiunea normala costa 13400$ iar aia cu raza extinsa 14600$.una bucata. In timp ce M795 costa 800$.adica ptr zecile alea de km in plus platesti de vreo 20x mai mult. Revenind la calcule rezulta ca 8XM1113x6,8 kg incarcatura de lupta=vreo 55kg livrate la 70km cu un pret de aprox 120k $. Tot atat costa sa duci 90kg la aceeasi distanta cu o M31. Adica UN Himars face acelasi lucru cu o baterie de 6 M1299 care trage 12 salve.

          3
  19. Nici acum, dupa atatia ani, nu inteleg de ce au renuntat la proiectul ATROM! Nu se batea cap in cap cu LAROM. Stiu ca se apucasera sa faca carcasa proiectilelor de 155 mm ceea ce inseamna ca proiectul ATROM era gata de dat la MApN…De ce a ajuns pe faras e greu de inteles! Calibrul 155 mm, calibrul NATO, n-avem nici in ziua de astazi! Despre obuziere autopropulsate nici nu mai vorbim! Toti vecinii nostri au dar noi NU! Noi tot cu intentii, planuri, pdf-uri dar mandri cu tractatele de-o 100 si „marele” 152!

    12
  20. Se pare ca la noi s-a pus si se pune accent pe artilerie reactiva, APRA, LAROM, HIMARS si pe artileria clasica tractata deci roata e optiunea alor nostri, personal nu cred ca vom avea ceva in genul ARCHER sau PZH2000/Paladin.

    O varianta care s-a mai discutat aici ar fi reutilizarea platformelor T55 pe care sa fie montat un obuzier in genul ATROM dar cu autoloader iar la asa ceva s-ar putea colabora binisor cu evreii, ei au experienta berechet in modificarea T55 plus ca pot pune la diapozitie obuzierul si autoloaderul dar nu prea cred ca exista interes.

    Pe de alta parte cehii de la Excalibur au un prototip foarte interesant e vb de obuzierul DITA, https://www.google.com/amp/s/amp.defenseromania.ro/industria-ceha-de-aparare-prezinta-dita-un-obuzier-robust-autopropulsat-de-155-mm_608285.html

    Cat despre Ma Ciuca si ai lui penelei ratati care se laudau cu relansarea industriei , s-o lasam moarta, cumperi armament de cateva miliarde de euro si tu investesti in Ro nici 50 mil asta spune tot , niste tradatori prosti.

    8
  21. BAE Systems 155mm ARCHER wheeled howitzer system successfully completed testing during the U.S. Army’s ‘shoot-off’ evaluation, say the firm.

    https://ukdefencejournal.org.uk/bae-155mm-archer-completes-u-s-army-shoot-off/

  22. Eu nu inteleg de ce spuneti ca nu avem drumuri. O dracie ca Cesar, Archer sau 6×6 sau 8×8 cu roti mari. la asa cuplu eu as crede ca se descurca bine de tot si pe drumuri rele sau pe camp. daca nu e noroi pe mare.
    Drumuri exista, sunt chiar foarte multe, doar ca nu sunt bune pt masinile voastre cu garda joasa. Exista drumuri judetene, exista drumuri forestiere (sa nu spuneti ca nu tine greutatea, pt ca tin greutatea camioanelor cu lemne), exista drumuri de camp cu duiumul.
    Zapada e din ce in ce mai putina, si cand e zapada mare cred ca si PZH sau Paladinul incep sa aiba probleme.

    5
    • Baga un camion de lemne, iarna, in campia Baraganului – campie arata, discuita, etc.

      Arata-mi cate milioane de drumuri ai in Baragan…Ai 3 drumuri mari si late – E85 crezi ca o sa fie liber sa alerge roata cu 100km/h? Dar cu civilii care vor fugi, tot pe acel drum ce faci?

      Pierzi Bucurestiul = 23 August reloaded…nu va mai fi nici o alta rezistenta.

      4
      • Pe langa acele 3 drmuri mari mai ai un miriad de drumuri neasfaltate. Totusi acele camioane au tractoune integrala si sunt camioane militare, facute pt asa ceva. In majoritatea timpului cred ca se pot deplasa si direct peste camp ci niste pneuri bune.
        Nu se ara toata campaia, se lasa mereu niste fasii pe care sa se poata trece fara sa distrugi culturile.
        Si nu crezi ca e o mare diferenta intre un camion de lemne si un transportor de genul celuia care cara Archer?

        3
      • Archer e creditat cu trecere printr un 1m zapada, cred ca si prin noroaie se descurca. Si tancurile se pot intepeni in noroi, s a intamplat si in razboi si acum pe timp de pace…..majoritatea pleaca cu greutatea de la 60 T… Si tot aud ca daca trebuie sa treci campia baraganului………te intepenesti in noroi ca nu avem drumuri,,, De parca unitatile de obuziere si tancuri stau lipite de Arcul Carpatic si lasam inamicul sa vina pana in Baragan si apoi trimitem tancurile si ce mai avem…… Unitati trebuie sa fie si in apropierea granitei……nu vii cu tehnica de la 300km… La fel cu trecutul raurilor….Nu v a mai exista , un ordin ” Ostasi va ordon treceti Prutul „, astea sunt istorie…..Unitatile trebuie amplasate, cand ai nevoie sa poata fi deplasate usor si repede fara pe cat posibil sa treci cursuri de ape adanci ! pentru ca va fi greu sa le aprovizionezi, sa sustii un cap de pod….

        2
  23. https://www.youtube.com/watch?v=MrW_uHxBpzY

    Semegheul de somn, ar trebui sa mai revada si sa citeasca despre batalia de la Targu Frumos din Aprilie-Mai 1944.

    „Defensive Blitzkrieg” ar trebui sa fie doctrina de aparare pe care sa puna accent Romania dat fiind faptul ca avem acelasi inamic.

    Pun si un filmulet rar cu batalia, unde se vede senila pe primul plan: Tiger, Panther, Pz4 si Hummel/Wespe in actiunile ofensive, din batalia de la Targu Frumos.

    https://www.youtube.com/watch?v=MrW_uHxBpzY

    4
  24. O sa ma hazardez si eu la cateva observatii:
    1. la un moment dat a circulat un pdf despre nevoia de obuziere autopropulsate. MAPN estima ca are nevoie de două batalioane de obuziere cal. 155 mm autopropulsate pe şenile. Pe senile. Se vorbea de 36 + 4 pentru antrenament. Intre timp, cererea de informatii nu mai e de gasit pe site-ul armatei. Asta era in 2016. Mai multe detalii aici: https://www.rumaniamilitary.ro/armata-cauta-oficial-urmatoarele
    2. Achizitia Himars a fost prioritizata, desi avem si LAROM care nu-s tocmai de lepadat. Eu aici vad o preferinta pentru artileria reactiva in detrimentul artileriei clasice.
    3. Probabil ca avem o groaza de munitie in 152 mm. De aici poate si lipsa de elan in a inlocui piesele de 152 mm cu 155 mm. Iar daca nu te grabesti sa inlocuiesti piesele de 152 mm, nu te grabesti nici cu autopropulsatele.
    4. USMC a renuntat la tancuri si a prioritizat artileria reactiva&UAV-urile in detrimentul artileriei clasice. Doar ca armata SUA mai are si US Army care are tancuri si obuziere autopropulsate pe senile si lucreaza la munitii cu raza si precizie crescute si, in acelasi timp, dupa cum s-a spus si mai sus, are in evaluare si obuziere autopropulsate pe roti.
    5. Ma intorc obsesiv-compulsiv in trecut cand, de obicei, luptam defensiv, in inferioritate numerica. Cu exceptia apartenentei la NATO care nu exclude rezistenta pe cont propriu, cel putin pentru o vreme, postura este tot una defensiva, si, ma hazardez sa afirm, tot in inferioritate numerica. Ca si in trecut, in umila mea opinie si rezumandu-ma la fortele terestre, avem nevoie atat de cavalerie grea cat si de cavalerie usoara.
    6. Intrebarea pe care mi-o pun eu, ca unul care nu se pricepe, este:
    6.1. prioritizam artileria reactiva sau insistam si pe artileria clasica?
    6.2. Artilerie clasica autopropulsata sau tractata? Mai sunt relevante piesele tractate pe campul de lupta al secolului XXI? Se mai „poarta” baraje de artilerie cu piese tractate in conditiile unui foc de contrabaterie din ce in ce mai precis si rapid?
    7. Deci, roata sau senila? In 2016, in cazul obuzierelor, MApN s-a pronuntat pentru senila. O fi bine, o fi rau? Nu stiu. Nu stiu ce vor mariile lor, domnii ghenerali…
    8. Economia si armata sunt doua chestiuni care tind sa se excluda reciproc. Totusi, trebuie gasit un echilibru intre posibilitatile financiare (economice deci) si capacitatile tehnico-tactice de care este nevoie. Mai mult decat atat, intotdeauna trebuie avut in vedere costul de exploatare astfel incat respectivele piese sa fie folosite frecvent la antrenamente, sa nu devina piese de muzeu.

    11
    • 4. USMC se pregatesc sa lupte in insule in pacific. Ce fac ei nu este ceva ce se potriveste cu ce facem noi. Noi mai degraba ar trebui sa ne uitam la Finlanda, Polonia sau poate chiar sa incepem sa gandim singuri dar cu asta ultima nu prea sunt semne la mapn.

      6.1 sunt foarte diferite ca scop ai nevoie de ambele si daca tot suntem la subiectul asta eu zic ca mortierele de 80 si 120 sunt de departe cea mai utila artilerie. daca tot luam piranha 5 ar trebui sa punem niste mortiere pe cateva.
      cand e vorba de artilerie ai nevoie de toate ca si la aparare anti aeriana. ai nevoie si de sam-uri tactice shorad si de unele strategice ca patriot.

      6
  25. „2. Achizitia Himars a fost prioritizata, desi avem si LAROM care nu-s tocmai de lepadat. Eu aici vad o preferinta pentru artileria reactiva in detrimentul artileriei clasice.”

    Pentru a putea vana o alta artilerie cel mai util este ca artileria care vaneaza sa bata la distanta mai mare, pentru ca trebuie sa acopere distanta pana la trupele de contact plus distanta de la care trage artileria vanata. Cred ca asta a fost ideea cu preferinta pentru artilerie reactiva. La vremea cand s-a ales LAROM aveau raza mai mare decat obuzierele obisnuite, acum nu prea mai e cazul. Acum doar Himars poate vana orice artilerie, deci poate fi folosit la intimidare. Atata timp cat avem Himars nu ne poate ataca nimeni cu artilerie lenta sau tractata decat la sacrificiu.

    6
    • Posibil. Asteptam radarele contrabaterie si UAV-urile… 🙂
      Nu poti trimite mereu grupe de cercetasi in adancimea teritoriului inamic. Si fara informatii, poti sa ai raza de actiune nelimitata, tot degeaba.

      10
  26. Am mai pus demult link-ul catre grupul de studii https://www.combatreform.org/
    Si la americani se intelege ca senila are capacitate sporita de trecere , iar un blindat senilat usor este superior unuia pe roti intr-un razboi conventional , inclusiv spatiu interior , upgrade , aeromobilitate :
    https://www.combatreform.org/m113combat.htm
    http://www.combatreform.org/lavdanger2.htm

    2
  27. De fapt nu are raza mai mare. Larom cu racheta lar160 si himars tot aceeași km, si chIar mai multe. Himars cu 2 atacms egal cu scud. Dar cam atat. Într-adevăr, israel nu este egal cu usa, de aici si cumpărăturile facute. Ca altfel, pe aceeași tema au si cei din israel versiunea cu 2 rachete de 300km, plus una intermediara de vreo 100 si ceva, plus lar160 si grad acum pe acelasi sasiu. Himars-ul a fost o cumparatura politica 100% ca altfel nu imi explic. Mai bine modernizau ce mai aveau si luau versiunea mai noua. Sa adaugi inca un model de întreținut logistic si sa platesti racheta cat 100 de grad nu știu cat e de rentabil. Plus faptul ca exista o teorie cum ca la un moment dat se va face si la noi versiunea de grad 40km, dar lasa ca se face la sarbi, ucrainieni si rusi de 50km.

    5
    • Despre ce vorbesti? LAR160 calibru 160mm au raza maxima de 40 km iar M30/31 calibru 227 mm de pe HIMARS au 70 km, pe langa asta sunt si ghidate, ATACMS au 300km iar PRSM au ~500 km.Care aceeasi raza o vezi tu. Vorbesti de vechile rachete M26 care bateau pana la 48km dar noi nu am cumparat asa ceva.

      7
      • mea culpa. într-adevăr ma refeream la varianta veche de racheta, aia cu raza de max50km.
        dar sa lamurim. prsm nu vedem veci ca e peste 300km. oricum nici atacms, nicinprsmnu e de folosit decat pentru obiective strategice nu suport.
        iar lar160 are si varianta accular cu ghidare si in cep similar cu himars.
        merita sa cumperi un sistem nou pentru 1.7 miliarde de dolari pentru 30km in plus la numărul de unități pe care îl are sau sa modernizezi ce aai, ca între timp au mai aparut si variante noi la ce ai in dotare si poti face upgrade. ca din Larom faci rapid o varianta cu accular de 122 si 160 mm, plis extra de 150km si hawk de 300km. preferabil pe sasiu iveco. si ma îndoiesc ca costa atat acelasi numar de unități plus prețul pe muniție.

        5
        • Incurcate sunt caile unchiului care vegheaza (cat o mai veghea) asupra Romaniei.

          Iti imaginai acum 5 ani ca vei avea posibilitatea sa lovesti depozitul rusilor din Transnistria? era de neconceput…

          Eu zic sa mai astepti un pic, sa devina operationala pe deplin rachetuta cu raza de 500km si o sa o primim si noi…
          Intrebarea este: Ai nostri secu’ si ca**ciosi o vor cumpara? Sau vor spune pas sa nu strice balanta de forte in regiunea MN?

          Americanii nu s-au nascut ieri in Liga Mare si nu stiu cine sunt si ce le poate pielea rusilor. Dar totul e gradual…

          7
          • Nu e nevoie neaparat sa o cumparam inainte. Poate fi adusa in 24 h la nevoie. Pun pariu ca vor exista stocuri in Germania 🙂
            Ar trebui cumparata neaparat. Rusii au o groaza de Iskander si Kalibr in Crimea. Frica pazeste pepenii

            2
            • Care sau mai bine zis ai cui pepeni?
              Smenarii din RO, au banii in conturi in strainatate sau in criptomonede.
              Singura lor problema va fi cum sa plece mai repede din RO si cred ca de-aia se dau bine cu BOR sa inalte aia rugaciuni mai cu ardoare, ca nu cumva rusii sa deschida balul direct cu o nuculara si sa fie Bucurestiul pa,pa.

              In rest, daca apuca sa plece din Tara, ii va durea la bascheti, vor veni inapoi daca vor mai avea unde sa vina, sa se pozeze in salvatori, „gheroi” din exil si vor avea pretentia sa fie tot ei in fruntea bucatelor.

              1
  28. CEVA E PUTRED IN DANEMARCA
    Printre schimburi de amabilitati, unele editate, altele nu,printre lectii de istorie predate unui ignorant, as dori sa-mi exprim nedumerirea pe subiectul de mai sus,daca a existat pe RM o dezbatere pe subiectul acesta imi cer scuze, dar subiectul mi se pare mult prea important .
    Achizitia Caesar de catre cehi mi se pare teapa secolului, un fel de „Afacerea Skoda”, doar ca in cazul acesta pagubitii au fost cehii. https://dita.excaliburarmy.cz/ Grupul CSG a scos la o expozitie militara la inceoutul anului obuzierul DITA., care pare mult mai avansat decat Caesar,incarcare automata, doar 2(doi!!!!) membri echipaj,protectie marita fata de Caesar,plus ca e un produs cehesc, nu mai are nevoie de nici o integrare.Plus ca se preteaza si la vehicule senilate.In aceste conditii, achizitia Caesar este foarte dubioasa, MApN ul ar trebui sa evite asemenea tepe, e drept ca noi nu producem mai nimic, nu avem ce tepe sa luam.Cum descriu cehii achizitia
    „The concept of DANA, Zuzana and DITA howitzers undoubtedly offers higher protection for the crew, which is always under the protection of armor. In the case of conventional TMG howitzers, which also includes the CAESAR, it is usually necessary for the operator to get out of the cabin and perform loading to conduct combat operations, as most of these types use manual or assisted loading. This is also the case with the current version of the CAESAR howitzer. To the left of the breech there are two loaders, who place powder charges in a device that inserts them into the chamber, while to the right there is a third loader, who takes care of grenades”
    „and the French company Nexter wants to offer fully automatic loading for CAESAR, although this will probably mean a reduction in ammunition.”
    „The claim that if a modern Czech howitzer DITA is available, it was a mistake to choose the CAESAR type for the Czech Army is in fact extremely misleading. CAESAR has been a well-established weapon for many years, which has been well established in operation and in real combat, while DITA is currently only an experimental demonstrator.”
    Redactia ceha pare mai curand platita de francezi .
    „It is also worth mentioning the broader dimension of Czech-French cooperation, in which CAESAR is fitting. Nexter can be expected to be interested in further using this version of the CAESAR howitzer on the world market, which offers another great chance for Czech industry, because France can understandably enforce CAESAR howitzers on the Tatra chassis in countries where it has political or economic influence. In summary, CAESAR addresses current needs and gives Czech industry the position of an important subcontractor in a potentially large production and export program. The DITA howitzer then proves that Czech industry can also come up with world-class domestic programs that continue the famous tradition and can offer huge opportunities in the future. In fact, the involvement of Czech industry in the CAESAR project can help the DITA howitzer program to become successful in the future, and French and Czech industry can work together to develop next-generation artillery systems.
    Author: Redakce CZD”
    https://www.czdefence.com/article/caesar-and-dita-howitzers-different-approaches-not-direct-competition
    O alta „explicatie”;
    „Probably the aspect which speaks the most in favor of the CAESAR self-propelled gun is the fact that it was already selected by our Army, respectively by the Ministry of Defense, and that this decision has already been officially published. Of course, this is still not a real contract with all the relevant legal action, but it is nevertheless clear that a possible repeal of this decision would bring a number of negatives. Such a step would shed a bad light on the Czech Republic, especially among our allies. It can be assumed that the possible revocation of the decision to purchase the CAESAR self-propelled guns would complicate relations with Nexter itself, which, given the fact that Nexter cooperates significantly with the Czech defense industry, would probably not be a step in the right direction. It could also worsen global relations between the Czech Republic and France. At the same time, France is our important ally both within NATO and in the EU.”
    https://www.czdefence.com/article/new-dita-self-propelled-cannon-howitzer
    Se suparau francezii,din cauza asta guvernul ceh nu putea dormi noaptea!
    Pentru o comparatie,
    Nexter Caesar 6*6 https://youtu.be/U2VnQU_xSVM
    Nexter Caesar 8*8 https://youtu.be/MjfKqpmKf_s
    Se observa cum miltarii se plimba cu munitia in mana pe linga tun,ochirea se face tot din exterior.36 de proiectile.
    Si DITA https://youtu.be/lkFfPFLKKrs
    Totul automatizat, se lucreaza numai din interior, 40 de proiectile,arata excelent.
    Si de aici intrebari si raspunsuri

    https://twitter.com/ninja998998/status/1441036879860797440
    Corruption 🙂 Easy.
    foreign policy .. the search for friends
    French offer better kickbacks.
    Because they’re serfs and slaves to the u.s. and to the western countries, they had much more dignity and autonomy under Socialism…
    Corruption, politicians and military elites sold out the entire army in the 90s. Now completely overpriced orders are being bought. I wonder when the mud, snow, frost will start who will run around the Caesar. Suicidal drone and end.

    Parca citesc pe RM despre achizitiile militare romanesti, nu ma asteptam asta de la cehi.
    Pe scurt, achizitia ceha pare udata din belsug cu spaga, alta explicatie nu gasesc.

    6
    • Aceiasi chestie,ca la noi, avem prototipuri de arme de asalt facute de ai nostrii si noi vrem sa luam bereta pe combinatii, care nu sunt cu nimic mai performante sau mai fiabile.. asa a fost si cu cehii…

      3
    • Am aflat ca slovacii au montat turela de pe obuzierul DANA cal 155 cu sasiu 8×8 pe sasiu de tanc T 72, au pus si un motor de 780Cp, in locul celui rusesc de 840, si l au denumit ShKH A40 Himalaya, initial construit pentru India ! Acum stau si ma intreb, slovacii au mentionat ca pot monta sistemul pe orice sasiu de tank cu dimensiuni apropiate…Nu spun nimic de cele 28 buc T 72 ale noastre, dar de cele cateva zeci de TR 85 nemodernizate ? Nu ar fi mai bine sa punem obuzier pe ele cu slovacii sau cu sarbii?

      2
      • La asta mă gândeam și eu. Combinația sasiu TR cu obuzier slovac mi se pare logica. Dacă eram jmecheri, luam licența de la DITA si o produceam noi, o puteam pune si pe un sasiu de tanc.
        Oricum CSG nu are ce sa mai faca cu proiectul, e deja îngropat, mai pot doar recupera din banii cheltuiți pe cercetare. Dar cred că gândesc prea mult.

        2
        • Dacă suntem „jmecheri” cumpărăm firma și producem DITA în mai multe variante și în 2 fabrici ( a doua construită la noi).

          1
          • Nu putem fi asa „jmecheri ” , din ce am citit CSG apartine unui investitor privat care a început cu achiziții de fier vechi de la armata ceha si a ajuns sa cumpere TATRA,.Nu stiu cum a putut sa rateze afacerea cu obuzierele autopropulsate , e deztul de puternic in Cehia.

            1
            • Facuta o firma in care se asociaza CSG cu una romaneasca, pentru a fabrica un prototip de Obuzier 155/L52, pe sasiul de TR 85,conditi tehnice, bataie min cu munitie standard 40km, 8-10 lovituri pe min, 3-6 runde rapide, MRLS cu incarcator automat, viteza min 60km,autonomie 350km. Specificati decente zic eu… Trimitem la slovaci un TR fara turela..de prin rezerva care are probleme cu turela sau tunul si aia monteaza obuzierul,il testeaza…. daca iese ce trebuie ca specificatiile din caietul de sarcini,fac o oferta armatei….

              2
              • Noi avem sasiul, ei au deja prototipul de obuzier facut,il da jos de pe sasiul de T72 si il pune pe TR 85. Nu ar trebui sa coste sume enorme. Atat ca ei trebuie sa mai lucreze la obuzier sa se incadreze in specificatii….

                2
                • Am gasit pe un site: pret sistem A40 Himalaya cu tun L155/45, 917000 $ si modelul A40M1 cu tun 155l52, 1.505,613 $. in concluzie ce spuneam eu este 100% realizabil cu bani putini, dar nu avem cu cine. ca ……decidentii sunt praf………..!

                  2
      • Cred ca mai mult de 2 miloane de euro pe buc,nu ar costa sa punem turela de obuzier pe TR 85 si ar ramane bani si pentru sistem de protectie Trophy, adica cu 270 milioane de euro ai sanse sa faci 80-100 de obuziere pe senile, pe sasiurile unor tancuri care vor ajunge la fier vechi, pentru ca, acestea este adevarul ,nu vor fi cumparate de nimeni. Si scuze,,,, dar nu prea am vazut obuziere cu Trophy,,,,,,,, Am avea echipajele in siguranta…. nu ce pun altii blindaj…… vine drona sau infanteristu si da cu o racheta si il pulverizeaza….dar cu trophy situatia este alta… Oricum ne vom lua tancuri, e pacat de aceste sasiuri…….

        2
  29. E adevarata povestea cu taburile trimise acasa ca au lasat dare de ulei pe drumurile germane?

    3
  30. eu unu vad roata pentru viteza de raspuns si stationare pe o perioada indelungata in baze gen sa asigure un perimetru / cupola in juru bazei si senila o vad super mobila in ( tot teren ) si suport din spate mentu tancuri gen.

    2
  31. Suntem cam mironosite, pentru unii care imping inca la tunuri tractate, sa le puna pe pozitie.

    • Când mă gândesc la CV90 mk4, motorul diesel Scania V8 de 1000hp și ce alte bunătăți mai are pe el.
      Agilica cu motorul ăsta este mașină de formula 1, folosești aceeași turelă și ai tab care plutește.
      Schimbi motorul la Piranha și ai un tab mai vioi, pe Tr580 cu tun de 155, T55 cu tunurile de 100mm AT, o nouă generație de camioane DAC 665 (inclusiv versiune pentru transport tancuri pe platformă).
      Transmisia Piranha și motorul Scania, ai Saur 4,5,6,7…., 4×4,6×6,8,,8 și 10×10 pe care le poți configura pentru multe variante (logistic, medevac, tehnic, apra, etc), Piranha mai bine blindat, etc.
      Poți stabili cooperări, barter ( realizezi un Atrom, sasiul tău, turelă partener) pentru echiparea fiecăruia sau vânzare terți.
      Singura problemă este să dispară steluțele roșii care praduiesc banii de investiții. Împreună cu tovarășii care într-un an și jumătate au luat 16miliarde euro împrumut și nici măcar nu se vede pe ce au fost „sparți”. Doar anul trecut au dat 80milioane euro să plătească propagandă media (și anul ăsta continuă), bani care se puteau utiliza cu folos pentru începerea producției de pulberi la Făgăraș și fabricarea de muniție.

      4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *