In luna martie, in ajunul deschiderii targului Heli-Expo la Verticon, Robinson Helicopter Company a anuntat noul model R88, primul dupa 15 ani.
R88 este estimat a costa 3,3 mil.$, fiind dispnibil la vanzare incepand cu 11 martie.
Acesta este cel mai mare model de elicopter construit de Robinson, avand o cabina de 2+8 locuri cu un volum de 7,8 metri cubi si putand fi configurat pentru diverse misiuni: turism, transport, pompieri, ambulanta, lucrul in zone inalte. Masa utila maxima este asteptata a fi de 1270 kilograme. Cabina este echipata cu usi in partea din spate care permit manipularea usoara a targilor si altor obiecte transportabile.
Cei de la Robinson au trecut de la motorul Rolls Royce, folosit pe modelele mai mici anterioare, la Safran Arriel 2W de aproape 1000 CP. Safran au oferit un pachet financiar si de intretinere numit „Serenity” care acopera defectiunile aparute in primii 5 ani sau in timpul primelor 2000 de ore de functionare cu monitorizarea starii de sanatate.
Cu respectiva motorizare, distanta de zbor este de 650 kilometri, cu o autonomie de zbor de peste 3 ore si jumatate.
Ca o paranteza, daca va mai amintiti, pentru Kamov-126 produs la noi in tara se propusese si o versiune cu motorizare occidentala Turbomeca Arriel 1D1 de 722CP, versiune redenumita KAMOV-128.
Schiurile pot fi oferite in varianta standard sau cea suprainaltata pentru a permite instalarea unui rezervor de apa. Sub fuselaj se poate acrosa un carlig cu capacitaea de agatare de 1360kg, cos utilitar, dinti de taiat sarma sau flotoare.
Pentru navigatie, elicopterul foloseste avionica Garmin cu pilot automat pe 4 axe, afisaje G500H TXi si tablete de navigatie GTN cu comenzi tactile.Impreuna cu alte functionalitati, cum ar fi modul de aliniere in zbor sau asistenta la zbor stationar, se permite certificarea aeronavei pentru zborul cu un singu pilot.
R88 dispune in standard de sistem hidraulic dual pentru axele de control al zborului, parbrize rezistente la impact certificate cu legislatia in vigoare, iluminare externa cu LED (faruri aterizare, rulare, iluminarea elicii anticuplu, iluminarea cabinei si a usilor).
Daca ne uitam la puterea motorului, numarul de locuri si variantele utilitare, observam ca noul Robinson R88 concureaza pe nisa pe care se afla candva si al nsotru Kamov 126/128…
Vom vedea daca se va vinde pe cat spera constructorii sai.
Marius Zgureanu
Surse:
Robinson ujawnia R88 – Altair Agencja Lotnicza
Safran Arriel engine selected to power new Robinson R88 helicopter | Safran
intra pe o nisa unde concurentii folosesc configuratii bi-motor (FADEC deasemenea redundant) si elice cu patru sau cinci pale, ceea ce pentru SAR, MEDEVAC, EMS, etc este normal (redundanta)
cu doua pale pe rotorul principal, nu stiu cum va primii certificarile pt emisii de zgomot ca sa opereze ca si airtaxi in medii urbane aglomerate , iar doar doua pale si rotor cu pas ciclic il va trimite mai des la mentenanta
probabil marseaza pe costul de achizitie mai mic si costuri de exploatare mai reduse..insa nu e chair sigur (H145 are un rotor nearticulat – hingeless – si axul rotorului este monolitic ceea ce duce la costuri de mentenata mai reduse versus un rotor clasic)
Cu paranteza aia cu privire la Kamov-126 ai pus degetu pe rana.
Mie îmi aduce aminte de Alouette III
Sper să fie un succes la fel de mare
H135 nou de la 5,7 milioane
Deci prețul este principalul atu
https://youtu.be/XR7PcQyUIdE?si=GXiomkz82ldiaxuS
am fost curios….
Bell UH1 cunoscut ca Huey , e bunicul acestui elicopter.
– 1 motor.
– O elice cu doar doua pale.( Implică un puternic zgomot tip tobă. Așa vietcong erau anunțați din timp și puteai pregăti artileria AA. Care de regula pentru zborul la joasă înălțime a Huey, era cu mitraliere de 14,5 mm sovietice)
Nu știu care civil va avea încredere în elicopterul asta cu un singur motor. Având și doar doua pale, automat și vibrațiile sunt puternice. Ca la Huey (bănuiesc) Dar dacă în Vietnam nu era problema că transporta militari, azi cu civilii care pretind comfort , e cam greu .
Succes și la mai mare.
PS.
Elicopterul care a căzut recent în USA era un Bell 206. Elicea tot cu doar doua pale.
Si tot cu un singur motor.