Stirea este serioasa si se refera la lansarea din Guyana Franceza (America de Sud) a primului satelit romanesc botezat…Goliat. Stelitul, care este de fapt un nanosatelit, cantareste un kilogram si are la bord o camera video si un detector de radiatii nucleare.
Satelitul este o realizare a Agentiei Spatiale Romane si a fost proiectat de studenti ai Universitatii Bucurestene si ai Politehnicii. La proiect s-a lucrat cam cinci ani si face parte dintr-un proiect european care are in vedere lansare a sapte astfel de nanosateliti, de la facilitate ESA din Guyana. Lansarea va avea loc pe 9 februarie ora 12.00.
Satelitul va fi controlat de la Marisel, jud. Cluj si Magurele langa Bucuresti.
Desi poate nu pare cine stie ce, se vede inca o data reasursele extraordinare de inteligenta pe care Tara le are inca. Este un inceput si….sa aiba bafta la lansare!
„Acest satelit ştie să observe Pământul. Ia imagini pe o bandă de vreo 70 de km, cu o rezoluţie de vreo 10-20 de metri. De asemenea, măsoară doza de radiaţii integrală la nivelul orbitei şi face un experiment interesant de determinare a fluxului de micrometeoriţi la nivelul orbitei sale”, a declarat azi într-o conferinţă de presă Marius-Ioan Piso, preşedintele Agenţiei Spaţiale Româneşti.
„Lansarea va dura până în momentul orbitării sateliţilor mici. Vor trece aproximativ 4.400 de secunde. Nu ştim încă exact momentul în care sateliţii vor fi recepţionaţi de staţiile noastre. Controlul misiunii se realizează prin trei antene principale, două sunt amplasate la Măgurele, altă staţie, în Munţii Apuseni (cea de la Mărişel, n.r.). În funcţie de ora la care va fi lansat satelitul, vom şti momentul în care satelitul va intra în conul sistemelor noastre de recepţie”, a explicat cercetătorul Mugurel Bălan, prezent la eveniment.
Lansarea poate fi urmarita LIVE pe sit-ul ESA.
Poze cu Domnul…Goliat in sarme si circuite! Sa-i uram multa bafta la lansare si o cariera cat mai spectaculoasa!
sursa: jurnalul.ro
TVR
cam pompoasa exprimarea cu puterea spatiala.oricum romania participa la programe spatiale(io asa mi aduc aminte) cu subansamble si alte chestii testii.bravo lor.
Nu am vrut sa pun un zambaret dinala, pt ca in sine stirea este importanta…dar ar trebui sa se subinteleaga 🙂
Asta este cel mai prapadit nanosatelit care a fost lansat pana acuma .
Mai prapadit ca MIG-ul 35?! Ala de au zis indienii ca schimba motoarele mai des dacat pilotii sosetele?! 🙂
Mai prăpădit… :))
Baaaaaaaaaa voi ma cam enervati pe mine! Pai daca-i NANO-satelit, ce-ati vrea, sa fie cat SSI-ul? ! 🙂 Carcotasi bre si rau intentionati! Nano-satelitul iaste un satelit mai mic ce nu depaseste una bucata kilogram, ca daia ii zice nano si nu macro…Fete de…macro..ou ce sunteti! 🙂 🙂
Am putea lansa unul mai mare, sa tina loc de portavion orbital!
Pe urma vom vedea cu ce vom ajunge acolo!
nano satelitul se deosebeste de ceilalti sateliti dar mai ales de….crastavete care iaste un fruct dicotiledonat de culoare galben-verzuie, face parte din familia curcubitaceelor, are tulpina in forma de vrej, se inmulteste prin seminte si are 98 % apa.Gata!….. 🙂 🙂 🙂
Asta e o comparatie cu satelitul bulgarilor, nu?
@MCM Bre la comieta m-am gandit si eu! Ma bucur ca gandim la fel 🙂 !
nu. raspunsul lui George m-a dus cu gandul la Florin Piersic.dar mareata realizare tehnologica se potriveste de minune comentariului anterior
http://www.youtube.com/watch?v=ww6Lpl8F4wE
Macar de diametrul unui Sputnik, ceva…
🙂
Glumesc, n-am nimic impotriva proiectelor romanesti spatiale…
No’ io acu’ m-am prins, asta e satelitul motilor, ca e controlat de la Marisel!
Poate are si o legatura cu Florin Piersic, ca vorba aia, daca te incrunti putin, se zareste Clujul de la Marisel…
Vali,
la ce altitudine crezi ca au ajuns? au trecut de 80 km?
https://picasaweb.google.com/114503320666283130750/ARCAFlights#
Cred ca sunt multe date secrete, multe legate de comunicatii, probabil de aceea n-au facut tam-tam…
@MCM: Eu as compara imaginile cu celalalt experiment suborbital de anul asta Stratospherium 2011, 35km altitudine cu un balon:
http://www.stiintasitehnica.com/stratospherium-2011-experiment-unic-in-romania_785.html
Dar nu as putea sa ma arunc la vreo supozitie legata de unde au ajuns…chiar nu stiu sa estimez, dar banuiesc ca exista persoane care sint mai avizate ca mine si isi pot spune opinia 🙂
Ce e interesant in imaginile ARCA ar fi acea tinta radar (sau cel putin asta cred eu ca e), asta inseamna ca au fost monitorizati de la sol prin radar, deci nu s-au bazat (doar) pe altimetru sau GPS ca data trecuta (lansarea rachetei din balon care ar fi ajuns la 40km altitudine).
Ce am retinut a fost ca GPS-ul are o altitudine maxima de functionare, deci fie au depasit acea altitudine fie au vrut doar sa se asigure ca instrumentele lor functioneaza corect.
ARCA e mai sus…mult mai sus fata de pozele din link-ul tau.te intrebam asa…poate stii.eu zic ca e mult peste cu 35-40 km dar sub 80.nu cred ca au ajuns pana acolo.secretosi si astia de la ARCA nevoie mare.au fost totusi 5 lansari si avem doar cateva poze.
PR-ul a fost facut la marea arta, jos palaria! Daca vroiau sa tina lansarile secrete nu le mai anuntau deloc, dar din dimpotriva, au fost anuntate de acum o luna.
O alta chestie interesanta ar fi legata de data lansarilor, nu sint foarte sigur ca lansarile au putut fi facute in perioada asta, din cauza vremii (vant puternic, vizibilitate scazuta, etc…).
As zice ca mai degraba au fost facute cu ceva timp in urma si acum sint doar facute publice.
Din pacate nu stiu mai multe detalii decat ce se poate citi din comunicatele oficiale ARCA 🙁
Ma indoiesc ca este mai sus. Ne bazam pe geometria imaginilor. Sunt imagini defocusate cu lentila de camp mare care curbeaza imaginea.
In plus din comunicatiile in banda de radioamatori altitudinea lor nu a trecut de 20 km. Atentie la iluziile optice- pot induce in eroare.
Totodata nu sunt furnizate nici date de traiectorie- lucru care iarasi ridica semne de intrebare.
1450km
e vorba de ARCA….
https://www.arcaspace.com/?p=995
Bravo si la mai mare!
ARCA a inceput constructia motorului avionului supersonic IAR-111.
http://www.facebook.com/pages/ARCA/225552438331?sk=wall
Dap, in sfarsit mai multe detalii despre motoare 🙂
Tot despre motorul IAR111 – Executor:
http://www.ziuaveche.ro/stiinta-it/stiinta/iar-111-cum-va-arata-executor-motorul-supersonicului-romanesc-71722.html
Motorul, având o lungime de 2,2 m şi o greutate de 600 kg este realizat din materiale compozite, precum răşini fenolice şi epoxidice, ranforsate cu fibre de quartz şi carbon, precizeaza ARCA. Combustibilul este format din oxigen lichid şi kerosen, acestea alimentând motorul prin intermediul a două pompe antrenate de o turbină de 1,2 Mega Wati.
Presiunea in camera de ardere a motorului este de 44 atmosfere, iar temperatura de 3000°C. Tracţiunea la sol a motorului este stabilită la 24 tone-forţă. În prima fază se vor realiza 18 motoare, pentru testele care vor demara la jumătatea anului.
„În prima fază se vor realiza 18 motoare, pentru testele care vor demara la jumătatea anului.”
Holy Crap! 18!
Trebuie sa-i iubesti pe „nebunii” astia, dupa Excelsior (Star Trek), acum Executor (Star Wars)!
🙂
Ok, sper sa nu ma incurc in calcule…
Motorul racheta ARCA Executor de 24 tone-forta e echivalent cu vreo 52 900 lbf (motorul jet de F-35 are cam 43 000 cu fortaj si numai undeva pe la 28-29 000 pe „uscat” in conditii ideale atmosferice).
Cat as vrea sa stiu masa totala a Excelsior impreuna cu Haas II… 🙂
Deocamdata nu se stie decat ca masa cabinei este de „peste 500kg”.
Ramane necunoscuta provenienta turbo-pompelor, nu e ceva ce poti face intr-un mic atelier altfel i-ar face invidiosi si pe iranieni.
Pai una din firmele asociate ARCA este CALOR. Vad ca in portofoliu au tot felul de pompe http://www.calor.ro/
Pai cred ca multi din membrii ARCA si-au hranit visele cu Star Trek sau Star Wars. generatiile ce vin habar n-au ce sunt acelea si nici nu sunt interesate decat de ……cluburi, distractie si altele asemenea.
Si Star-Gate?
@RomaniaTricolor: Nu cred vor gasi turbo-pompele necesare off-the-shelf, lasand la o parte ca sint componente supuse controalelor speciale. Sint unele din cele mai critice parti ale motoarelor racheta cu combustibil lichid si fiind dual-use, importul este dificil.
@Vali
Nu puneau ei „400 000 cai putere” la Executor daca nu aveau deja asigurat modelul de turbo-pompa.
Apropo, doneaza cineva sau numai gura e de noi?
https://www.arcaspace.com/ro/executor_ro.htm
Adica 200.000 $ bucata x 18 bucati?
@RomaniaTricolor: Sigur le au de undeva, interesant ar fi fost sa aflam si de unde 🙂
Btw, turbina are 1,2MW deci cam 1600CP, destul de respectabil.
Sunt motoare diferite – e vorba de un motor racheta, care arde combustibilul foarte repede, nu de un turbocompresor.
La aceeasi masa cu F16 (aprox 10T), raportul forta/greutate ar fi pe la 2.4…
Normal ca-s „mere si portocale”, dar vreau sa ma mai verific odata, am un lapsus de nu mai pot, nu mai stiu daca trebuie sa impart sau sa inmultesc, nu mai radeti. 🙁
Deci unitatea de masura de baza e pentru forta/tractiune: 24 000 kg forta (sau 24 tone forta). Daca 1 pound-force (lbf) e egala cu 0,45359 kg forta (kp), atunci 24 000 impartit la 0,45359 = 52 911 lbf ! 🙂
Ei, acum trebuie numai sa aflam raportul asta intre tractiune si masa, de aceea vreau sa stiu cam cat cantareste Excelsior impreuna cu Haas II sub burta (basca combustibil si cei doi piloti. Nu ma bag la coeficientul de aerodinamica, dar pana acum, cu datele astea, Executor pare un „motoras” dat dracu’. 🙂