Nu prea am avut chef sa scriu despre o prostie atat de crunta, dar ma uit la televizor, si presa noastra comenteaza de zor o informatie aparuta in Financial Times editia germana, despre o posibila vanzare de EF germane, probabil Tranche 1, sh adica, dar cu foarte putine ore la bord, catre Bulgaria si poate si catre Romania.
Ziarul german anunta ca discutile cu Bulgaria vor fi duse la cel mai inalt nivel, la vizita premierului bulgar la Berlin in urmatoarele zile. Tot Financial Times mai spune ca o eventuala vanzare de Typhoon sh are putea viza si Romania sau Croatia.
Desi editia germana a faimosului ziar economic este una foarte serioasa si credibila, informatiei nu trebuie sa-i acordam prea mult credit. Eurofighter nu a fost nici un moment o varianta pentru RoAF datorita pretului enorm de intretinere. Desi in mod sigur cel mai bun avion no-stealth de pe piata, un superb vanator greu, Tranche 1 nu prea are capabilitati aer-sol, decat limitate.
Sa nu uitam ca ideea Germaniei de a scapa de unele dintre EF Tranche 1 este mai veche si nu le-a venit doar lor. In urma reducerilor bugetare si britanicii au venit cu astfel de oferte, in ideea de a obtine fonduri pentru a achiziona EF Tranche 3. De asemenea Italia a oferit Romaniei astfel de avioane.
Problemele unei astfel de tranzactii sunt doua, dar mari si cam nesolutionabile: sumele enorme inghitite de operationalizarea aparatului si mentinerea lui activ, iar a doua, faptul ca are capacitati foarte limitate de atac la sol. Iar pentru niste tari sarace, un vanator pur-sange, pur si simplu este prea mult.
Asadar sa privim cu retinere aceasta informatie, pe care eu o vad mai mult ca pe o oferta germana pentru estul Europei. O oferta facuta prin mijloace mai putin ortodoxe…
Sursa: adevarul.ro
Se pare ca aviatiile nemtilor si bulgarilor ne iau in „tarbaca”…
http://www.gandul.info/magazin/video-ritual-socant-in-bulgaria-9127846
🙂 🙂 🙂 🙂 da am vazut chestia asta…chiar aviatie, astia vor Eurofighter ?….poate antreneaza un caine din asta si-l piloteaza
🙂 🙂 🙂 Acum dupa ce m-ai luminat inteleg in sfarsit! Bulgarii in tampenia lor, nu sunt sadici cu bietele animale, ci neavand bani de centrifuga isi antreneaza…pilotii, cu sfoara?! Bre daca e destepti e…dai dracului ca sunt simpatici foc! 🙂 🙂
Astia au o descoperit o noua nuanta a definitiei „dog fight”…
Acum fiind seriosi (mda, sigur, saracii caini), nici noi nu cred ca suntem mai breji, am asistat la o astfel de chestie la tara ,langa Dunare in Olt, cam prin ’88, dar tin minte ca javra era furioasa rau pe cand ai astora vad ca sunt deja mielusei inainte de centrifugare (la cati G or rezista oare?), probabil e o chestie preventiva, naiba sa ma ia, diferente culturale, deh…
O fi vreo rasa speciala rezistenta la G mare…dracu sa-i ia, nici ai nostri nu-s mai breji, dar intradevar cainii bulgaresti par calmi si destul de relaxati…Or fi mereu aceeiasi?!
„datorita pretului enorm de intretinere” 🙂
Si dupa cum se stie Romania este un cumparator care in contractele sale publice alege intotdeauna varianta cea mai ieftina, economica si avantajoasa pt tara. Se poate spune ca avem unul dintre cele mai oneste, transparente, consiste si realiste sistem de achizitii publice din Europa. Jurnalisti probabil ca mananca si ei o paine pt ca noi niciodata nu ne-am batut joc de bani publici si toate achizitiile noastre inclusiv cele militare nu au avut in considerare decat elemente economice si de eficienta. (vezi http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems – BAE is alleged to have paid „secret offshore commissions” of over £7 million to secure the sale of HMS London and HMS Coventry to the Romanian Navy. BAE received a £116 million contract for the refurbishment of the ships prior to delivery however the British taxpayer only received the scrap value of £100,000 each from the sale)
Deci de ce sa comentam ceva ce e imposibil in politica romaneasca ?
Adica daca platim 116 mil lire sterline doar pt o varuiala la 2 nave fara macar a le inarma de ce ne facem griji de pretul de intretinere a unor avioane de vanatoare.
Nu zic ca se va intampla dar….nici foarte de exclus nu este. Parca citeam undeva ca Basescu se plangea nu vom putea asigura securitatea spatiului aerian, nu zicea nimic de capacitati aer-sol.
Ele se pot instala dupa…..contra cost (ca la fregate) problema ar fi ca macar armament aer-aer sa aiba si nu doar radar si tun (tot ca la fregate
🙂 🙂 Bre nu stiu ce e cu domniile voastre astazi, dar reusiti sa exprimati realitati dure si nu foarte placute, intr-o maniera care ma face sa rad manzeste…Ai dreptate, de cand dracu eficienta si bunul simt au ceva legatura cu politicienii nostri?!
Pe principiul ca suntem prea saraci sa……sa cumparam domne un RollsRoyce al avioanelor, cei mai bun pe piata, sa luam EF.
Daca si cum dracu le vom zbura vedem noi mai traziu! Bre nu crez sa fie atat de imbecili! Ador Typhoonul, da chiar nu vad RoAF zburand cu un avion care face 25-35000 de euro pe ora, si asta daca suntem optimisti. Poate poze sa faca cu pilotii in carlinga. 🙂
„116 mil lire sterline doar pt o varuiala la 2 nave”…adica precedent ar fi…
Articolul acesta e din ciclul hai sa ne aflam in treaba.
Probabil ca se va incerca bagare pe gat a unor Eurofightere. S-ar putea sa nu fie neaparat Tranche 1, ci o parte din comanda Tranche 2 care nu a fost inca finalizata (germanii vor sa reduca numarul EFurilor cu 37 de bucati, nu a precizat cate T1 si T2).
Dezavantajul nu e numai legat de costuri ci de varianta: T1 este greu de adus la standardul T2. Practic Romania cu o comanda de 24 de T1 arunca banii pe geam – ca upgradeul ptr capabilitati multirol costa (practic nu exista, trebuie tailor made). Bine, asta daca nu vrem sa ne limitam la protejarea spatiului aerian.
De asemenea Bulgaria nu a achesat la Gripen. Oricat de
Oricat de ” ieftin” ar fi Gripen, bulgarii nu au muscat „superoferterele” suedeze.
Toata lumea vede o oportunitate in prostia noastra. Ar fi pacat sa nu incerce, poate, poate! Da tre sa recunoastem ca ar fi haios sa avem 24 EF T1…nici la parada nu cred ca le vom ridica!
Cred ca cei de la FT Germania incercau sa sugereze idei, sau era un efort de lobby al EADS/Cassidian. Daca se vroia T1 utilizate lua de mult Romania. Problema e ca la 1.3 mld. de dolari trebuia adaugat inca pe atata pentru upgrade (nu e o cifra exact, dar avand in vedere modul in care a evoluat programul Typhoon, e de asteptat un cost destul de mare.
Daca Romania avea bani si o economie sanatoase, 24-36 de EF Typhoon T2 sau T3 nu erau de aruncat. Problema e ca nu se indeplinesc conditiile de mai sus.
Croatia si Gripen sh…. ca sa respectam titlul articolului. :)http://www.croatiantimes.com/news/General_News/2012-01-05/24247/Hungary_offers_six_fighter_planes_to_Croatia
Huh? Adica Orban da mai departe ceva pentru care nu are bani sa plateasca…
Se pare ca da! Da acum ma intreb, daca cedeaza 6 aparate, ce mai fac ungurii cu 8 bucati?!
Neaparat trebuie sa caseze si 6 tancuri … ca suna cam urat armata cu 8 avioane si 14 tancuri.
Ce aveti breh cu tancurile ungurilor.
Or fi numa 14 dar sunt MULTIROL 🙂
La fel ca si la noi, 24 de avioane de cumparat sunt absolut la misto, chiar daca se accentueaza si se pronunta apasat MUUUL-TI-ROOOOL
eu cred ca se incearca acum o treaba noua in Romania – un amestec de avioane Typhoon si F-16, ca sa multumeasca pe toata lumea (raportul UE/ SUA).
am vazut recent niste declaratii in genul asta date de cineva.
nu cred insa ca ar fi sustenabila ar fi o astfel de achizitie, chiar daca dpdv tehnic si politic ea pare logica – combinatie europa-sua, avion de superioritate aeriana cu avion preponderent de bombardament.
pe de alta parte, unii din partidul de la putere din Austria vor sa renunte la flota de Eurofighter, Italia vrea sa mai scape de ele, Germania la fel, asa ca exista oferte cacalau.
mi-am adus aminte cine era cu propunerea, era blanculescu, care comenteaza de toate la tv:
http://www.ziare.com/stiri/armata/blanculescu-f-16-si-eurofighter-vectori-ai-mortii-insa-si-ai-integrarii-economice-1140557
„Blank-ulescu”…
Poate ca ii o intrebare prosteasca, dar … de ce nu se investesc bani ca sa ne facem noi singuri avioanele ? Adica acum mai multi ani s-a putut , nu vad de ce nu s-ar putea din nou.
Poate ca pare o intrebare prosteasca, dar … de ce nu ne facem noi singuri avioane ? Adica ,acum mai multi ani s-a putut,acum de ce nu s-ar putea ?(chiar daca ar dura cativa ani si s-ar folosi niste bani pana sa se termine de proiectat …)
Problema este complicata si extrem de spinoasa. Pe acest blog s-a discutat destul de dur 🙂 o astfel de varianta. Problemele ar fi destule, dar nici imopsibil nu ar fi !
http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/11/17/multirolul-construit-in-romania/
Spun asta pentru ca am citit pe undeva ca s-a construit demult un avion de lupta romanesc dar proiectul a fost furat de China sau ceva de genul , si mai este IAR 99 care cu cateva modificari PRESUPUN ca ar putea face fata la cerinte.
Este vorba de IAR 95! Cunosc discutia, si intradevar cele doua avioane, cel romanesc si cel chinezesc, seamana foarte mult. Dumnezeu stie: furat, cedat, sau poate doar o coincidenta de proiectare…
In privinta IAR 99 exista deja un proiect de upgrad-are,numit IAR XT, il gasesti pe blog, dar este destul de putin probabil.
Iar intrebarea nu este deloc prosteasca! Prosti sunt cei care sunt platiti sa se gandeasca la asa ceva si nu o fac…
NU, IAR 99 nu face fata la cerinte!
Intr-adevar. Apropo de domnul Blanculescu, i-am adresat si dansului materialul + cateva sugestii in plus… mai jos, in extras:
· Am putea cumpara la pret redus cateva zeci de bucati de MIG-29 de la Ungaria, spre exemplu, (aprox. 28 bucati) si R. Moldova (6 bucati) si alaturi de cele 20 de bucati in conservare ale Romaniei, am putea sa le modernizam la nivelul Sniper sau re-folosind electronica de pe MIG21 si cateva upgrade-uri in colaborare cu Elbit sau alte societati si sa avem cateva zeci de avioane interceptor (specializate in lupta aer-aer).
· Ca fapt interesant, o comparatie a performantelor si dimensiunilor Eurofighter Typhoon si MIG29 (chiar si din fisa de pe Wikipedia), facand abstractie de electronica si manevrabilitate, arata ca ele sunt foarte apropiate, diferenta majora fiind raza de actiune mult mai mare a Eurofighter, un plus de viteza pentru MIG29 si o mica diferenta la plafon in favoarea Eurofighter.
· Problema majora sunt motoarele (resursa de zbor) pentru care ar trebui sa gasim o solutie fie prin colaborare directa cu Rusia sau obtinand licenta unui motor competitiv si compatibil fie de la China fie de la firma care ne va vinde cateva zeci de bucati de avion multirol (Grippen sau Lockheed). Aceasta ar fi principala problema, de care ar depinde realizarea restul programului de cumparare si modernizare a MIG29.
Dupa modelul polonez, pe langa MIG 29 pentru interceptie si lupta aeriana, am putea cumpara sau moderniza/asambla in tara cateva zeci de bucati multirol F16 sau Grippen.
Aceasta ne-ar da ragazul necesar (de 5-10 ani) fie sa colaboram cu Turcia/Israel/Corea la un nou avion de lupta, fie sa asimilam tehnologia Grippen sau F16 si sa producem sub licenta un numar semnificativ de avioane noi, care vor putea opera dincolo de 2020 alaturi de F35 ce intentionam sa-l cumparam.
La componenta economica, ce trebuie privita ca o investitie in tehnologie si cercetare pe termen lung si o contributie consistenta la PIB prin crearea de locuri de munca de inalta calificare, este necesar a se adauga o strategie de inzestrare la nivel national si chiar regional, tehnologia obtinuta prin offset trebuind refolosita in maximul de programe posibile, pentru a amortiza cat mai rapid costul initial al investitiei.
Spre exemplu, in cazul unui contract sau joint-venture cu Lockheed Martin (sau cu Saab), ar fi interesanta obtinerea unei licente de motor turboreactor si a unei avionici avansate, precum si crearea unor joint-venture-uri pentru diverse sisteme de arme produse de respectiva firma sau partenerii sai: radare, rachete, sisteme electronice, etc.
Licentele obtinute pot fi folosite pentru asimilarea de tehnologie care, alaturi de parteneri strategici din regiune (Turcia, Israel, Polonia) sa dea nastere unor programe de dezvoltare de avioane de antrenament, de sprijin apropiat, multirol si/sau interceptor, programe care sa utilizeze un procentaj cat mai ridicat de componente si sisteme comune, rentabilizand costurile de productie.
De asemenea, prin lobby la nivelul statului american, in acest caz, s-ar putea obtine si anumite facilitati pentru inzestrarea altor categorii de arme, un exemplu fiind propunerea SUA de a ceda Greciei cateva sute de tancuri Abrams.
Inca nu am primit un raspuns… dar mai asteptam reactii din partea domniei sale.
Mariuse nu crezi ca pierzi timpul?!
Exagerata chestia asta cu asemanarea intre Eurofighter si Mig 29. Sunt mult mai multe lucruri care le deosebesc in ceea ce priveste performantele.
Am vrut sa fiu impacat cu constiinta mea, ca le-am dat variante, chiar daca sunt departe de a fi cele mai bune, ca atat m-a dus capul… dar poate mai mult decat au debitat zeci de senatori, deputati si „specialisti”.
De-acum incolo ma voi ocupa de lucruri mai personale, ca oricum in urmatorii 1-2 ani lucrurile nu vor evolua spectaculos in domeniul asta….
Timpul pierdut cu politicienii este INTOTDEAUNA timp pierdut! Ori sunt prosti, ori incompetenti si mereu aroganti! Cum sa asculte ei pe cineva din afara cercului lor de …initiati 🙂 🙂 ! Ca marea, imensa lor majoritate sunt de trei, patru ori mai prosti, decat cel mai naiv dintre noi, este fara importanta!
Mai da-i dracului de analfabeti si jegosi! Noi sa traim! 🙂 🙂 Sa zici tu ca nu am surprins in cateva fraze chintesenta politicii in general, si a politicii romanesti in special.
Cateodata asa-mi vine sa scriu cate ceva despre ratati astia…………..da nu vreau sa-mi poluez blogul cu terciul respectiv!
Politicienii nostri isi maresc doar propriile interese, de regula mesechine.Incearca sa se imbogateasca cat mai repede, cat inca se mai afla la guvernare.Li se falfaie sa faca afaceri rentabile pentru stat.Ei sunt interesati doar de propria lor bunastare.
Era o treaba sa se modernizeze MIG29, partial cu constructorul rus, iar la avionica si motoare cu occidentalii sau evreii.Ma indoiesc ca un motor de avion occidental nu poate fi adaptat la MIG29.Chiar daca are autonomia de zbor mai mica, pentru actualele nevoi ale Romaniei, adica politie aeriana , era suficient acest aparat. Modernizarea MIG-ului 29a fost abandonata inca din anul 2002, asa ca este o pierdere de vreme sa le amintesti guvernantilor acest subiect.Chiar nu ii intereseaza acest subiect.
Daca ar fi fost posibil, in anii 1990, cand s-a modernizat MIG21, eu nu l-as fi modernizat ci as fi cumparat F16, sau macar Mirage 2000, daca americanii ne-ar fi refuzat.
Probabil ca puteam sa zburam inca MIG 29 si 23, iar prin 2000 sa ne luam avioane vestice, da….puteam.
Sa ne vedem de ale noastre si sa excelam in profesiile noastre! Apoi le vine si lor randul sa fie schimbati, ca nu sunt vesnici…
Eurofighter este un aparat modern insa din punct de vedere financiar ar fi cea mai mare greseala pe care ar putea-o face oficialii romani.Suntem mult prea parliti ca sa exploatam un asemenea aparat.Practic avioanele ar sta doar la sol.
Subscriu! Ar da bine in poze si la parada, da cam atat…
Daca reusim sa tinem aurul, argintul si wolframul muntilor nostri Apuseni in tara, apoi bazam Leul pe aceasta avere,l ne vom permite orisice avioane crede Armata ca are nevoie. Saracia e numai in mintile intunecate de ura, lacomie si prostie ale politicienilor „nostri”. In ciuda jafului exercitat metodic asupra ei, Romania este inca o tara bogata. Scapam de hoti si va ramane asa in veci!
Natioanlistii nu fura. Cum facem ca sa instalam un guvern cu adevarat reprezentativ in Romania?
Lumea dupa Eufrosin cauta solutii, dar ofera si raspunsuri din cand in cand. Acum numai sa fim parte a solutiei si nu a problemei!
Muntii nostri aur poarta, noi cersim din poarta-n poarta !
Buna credinta si intentile buna sunt, din pacate, rareori castigatoare. Globalizarea inseamna intr-un sens mai larg, scaderea numarului de optiuni, scaderea de facto a unei independente reale. Sa fim realisti UE inseamna sfarsitul statului national, iar Euro, ca moneda, inseamana literalmente federalizare.
Iesirea din acest clinci pur si simplu nu este psibila. Fata de Rosia Montana intru totul de acord. Putem sa incercam sa o oprim, insa marele balaur nu este coruptia politicienilor, ci imbecilitatea populatiei. Mergeti pe strada, intrati intr-un birt sau mall…acolo gasesti arhetipul cetateanului de astazi! Idiot, consumerist, usor de manipulat…sanse de mai bine?! Doar teoretice…asta cu nationalisti…sa-mi fie cun iertare dar legionari sunt cel mai bun exemplu de ideei bune facute praf de o gasca de idioti!