Mockup YAK-152
Noul avion de antrenament primar al fortelor aeriene ruse, YAK-152, este in curs de asamblare la fabrica din Irkutsk si este asteptat sa faca primul zbor in toamna anului curent, anunta Jane’s.
Pana acum au fost prezentate imagini ale mockup-ului si cateva detalii tehnice care arata ca rusii pastreaza traditia de a proiecta avioane de antrenament derivate din cele de acrobatie, asa cum s-a intamplat si in cazul YAK-52, provenit din acrobaticul YAK-50.
In cazul YAK-152, “bunicul” este YAK-55, monoloc, iar “tatal” este bilocul YAK-54.
Ramane de vazut daca se va opta pentru aceeasi motorizare ca la YAK-54, veteranul M14P, un motor conceput in anii ’40 dar inca extrem de raspandit, acesta fiind folosit inclusiv pe actualul YAK-52, construit la Aerostar Bacau.
Si pentru ca am ajuns la actualul avion de antrenament si scoala al RoAF, stirea referitoare la YAK-152 nu face decat sa scoata in evidenta ceva deja stiut: nimic nu rezista vesnic, nici macar robustul YAK-52.
Inlocuirea lui nu reprezinta, desigur, nici prima, nici a doua si probabil nici macar a zecea prioritate a MApN insa cu cat se amana momentul inceperii pregatirii pentru retragere si inlocuire, cu atat va fi mai putin spatiu de manevra. Istoria trista a multirolului ar trebui sa fie invatatura de minte.
Iar daca inlocuirea YAK-52 nu e o prioritate atunci cu siguranta poate fi o oportunitate. Undeva in zona low-cost a UAV-urilor si a avioanelor de antrenament cu elice se gaseste cea mai simpla cale de a recupera din experienta in proiectarea aeronavelor atrofiata in atatia ani de stagnare si de a incerca tehnologii noi, aplicabile apoi altor proiecte.
Desi piata pare acaparata de marii jucatori precum Embraer (Tucano) si Pilatus (PC-7/9), au aparut o serie de proiecte care incearca sa isi faca loc cum ar fi PZL-130, KAI KT-1, TAI Hürkuş sau Utva Lasta 95. Unde incap atatia ar mai fi loc si pentru un urmas al IAR-825 Triumf.
http://incomemagazine.ro/articole/rusia-adevarul-despre-avionul-de-atac-su-35s#
Daca ce scrie in articol este adevarat, printrun embargou riguros al occidentalilor si ucrainenilor, rusii nu isi mai pot construi iubitul SU35s.Cu siguranta ca si alte categorii de armament rusesti se afla in aceeasi situatie.Fara tehnologia occidentala, in anumite domenii, rusii sunt in plop iar plopul in aer.
Off topic.
Aviatorul de origine română Alex Vraciu, o legendă a US Navy, a murit. Faptele prin care a intrat în istorie
http://www.gandul.info/international/aviatorul-de-origine-romana-alex-vraciu-o-legenda-a-us-navy-a-murit-faptele-prin-care-a-intrat-in-istorie-13809706
RIP
http://www.warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=55121
Ceruri Senine domnului Alex Vraciu .
Macar in domeniul acesta s-ar putea face cate ceva …materiale moderne sunt , motorizari …s-ar mai putea gasi , oameni capabili ar fi …acu toata problema e acolo unde este ea de mult ,si probabil solutia cea mai la indemana poate ar fi o asociere sau firma privata care sa FIE LASATA ! [macar ] sa scoata un produs care apoi sa fie preluat si de armata pt. antrenament . Problema nu e neaparat atat a produsului ci si a ”cadrului legislativ ” ,care ar trebui sa usureze sau ,sa permita omologarea cat mai rapida a produsului si nu crearea situatiilor de imposibilitate si tergiversari
Si ca sa va provoc la o discutie am auzit de o firma italiana comoti care face testari la tot felul de motoare de avioane atit subsonice cit si supersonice care este la noi in tara venita de aproape un an dar la noi nu exista vointa sa se faca ceva Uitativa in astea peste 20 de ani care sau scurs poate sa va raspunda la o singura intrebare , cu un singur raspuns nepasare si indiferenta , si acuma hai sa o luam logic astea 12 avioane m l u blok15 care vor veni sint foarte putine si vin prea tirziu in raport cu amenintarile si potrivit cu nevoia actuala de inzestrare .Am vazut un articol in care ponta spunea ca vrea sa sustina industria de aparare poi cum o sustine ca noi am putea creea locuri de munca pe inzestrare aviatiei cu avioane de lupta romanesti cu unele upgradari ,am citit pe un articol in care spunea un inginer aeronautic ca i a r e 93 usor reproiectat se poate preta la o motorizare supersonica sau chiar si transonic e bun pentru ca avem avioane multirol in numar foarte mic . In continuare vreau sa va spun ca potential exista dar nu exista vointa sa se faca ceva