S-97 Raider
Sikorsky a inceput asamblarea finala la primul prototip S-97 Raider la sfarsitul lunii septembrie, iar primul zbor se asteapta sa fie programat la sfarsitul anului urmator.
S-97 este oferta celor de la Sikorski pentru programul armatei americane care are in vederea achizitionarea unor noi elicoptere de cercetare si are la baza tehnologie X-2 dezvoltata de companie in anii 2000, dar configurata acum pentru un elicopter mult mai mare si mai greu. Initial X-2 a fost un elicopter micut pentru o singura persoana, un demonstrator tehnologic pana la urma, dar care acum isi arata beneficile. Noul S-97 Raider va putea trasporta sase militari, in varianta de elicopter de asalt, in timp ce in versiunea pentru recunoastere, spatiul lasat liber de trupe poate fi folosit pentru echipamente.
Si cu toate ca S-97 este mai greu cu aproximativ 120% decat demonstratorul X-2, executivii de la Sikorski sunt sbsolut siguri ca aeronava va avea o viteza si o manevrabilitate nemaivazuta la un alt elicopter!
Fuzelajul aeronavei este construit in intregime din materiale compozite si va oferi pe langa o masa foarte scazuta si o rezistenta sporita. S-97 Raider are in vedere inlocuirea flotei de OH-6 Kiowa dar este un proiect cu bataie lunga, spre foarte lunga, atata timp cat datorita restrictilor bugetare armata a preferat sa-si modernizeze actuala flota de OH-6, cam 300 de aparate, in timp ce elicopterul care il va inocui va fi operational la orizontul anilor 2050.
Sikorski nu este singura in aceasta competitie, ci are “alaturi” cam toata floarea constructorilor de elicoptere americani si europeni: AgustaWestland, Boeing, EADS si Bell Helicopter. Oficialii armatei americane au facut deja anul trecut un tur de orizont, vizitand toti producatorii care au in dezvoltare elicoptere pentru inlocuirea OH-6B si deocamdata nu par prea multumiti, declarand: “we didn’t find a single aircraft that was out there that could meet the Army’s requirements”.
Cu toate aceste, si tinand cont si de restrictile bugetare, Sikorski este increzatoare ca armata va gasi bani pentru continuarea programului si oricum, din punctul de vedere al celor de la Sikorski, S-97 este un proiect cu scop dual. Pe de o parte spera sa castige contractul pentru Armed Aerial Scout, dar in acelasi timp folosesc Raiderul si pentru dezvoltarea unui elicopter mai mare si mai complex in asteptarea declansarii unui program mult mai amplu si infinit mai banos: inlocuirea elicopterului mediu de transport UH-60 Blackhawk, in cadrul programului Army’s Joint Multi-Role Helicopter.
GeorgeGMT
O mica corectie de la „aircraft type nazi”. Kiowa este OH-58 si a inlocuit OH-6 in anii 80. Singurele varianta a lui OH-6 inca in a exploatare la americani sunt MH-6 Little Bird (https://en.wikipedia.org/wiki/MD_Helicopters_MH-6_Little_Bird) si AH-6 Little Bird (https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-6) folosite exclusiv de Regimentul 160 Operatiuni Speciale Aviatie, parte a SOCOM. MH-6 Little Bird joaca un rol destul de important in Black Hawk Down (il tot dau pe AXN) este elicopterasul ala mic pe care il folosesc Deltasi si care in timpul noptii ii ataca pe somalezi. AH-6 a intrat in exploatare in anii 2000.
Cam atat. Multumesc pentru atentie si sper ca nu am suparat pe nimeni.
Care-i faza cu “aircraft type nazi”?
Ah, ok… 🙂
Nu stiu de ce naiba ma gandeam la „aeronave folosite ca..naziste” in media…
🙂
Cum a fost ARES-ul lui Burt Rutan…insa si „oul” a jucat roluri negative, il tin minte intr-un episod din Airwolf si cu siguranta a fost un animal mic si dracos in „Firebirds”, un film de actiune cu Nicolas Cage la inceputurile carierei sale (rolul de pilot pe AH-64 Apache)…
http://www.youtube.com/watch?v=2FyuHA_zAOM
PS, una din greselile commune ale celor veniti mai recent pe aici e sa dea informatii arhicunoscute care au fost rumegate bine-mersi in anii astia…sa nu uitam ca pe blog au fost publicate vreo 3000 de articole pana acum…
„aircraft type nazi” e bazat pe un joc de cuvinte folosit de americani. Pui cuvantul „nazi” dupa un cuvant ca sa descri o persoana care este foarte stricta, tipicara si de-a dreptul tiranica in domeniul descris de primul cuvant. Cred ca totul a inceput de la „soup nazi” din Seinfeld ( https://en.wikipedia.org/wiki/Soup_Nazi , http://www.youtube.com/watch?v=uVqBzP0xdKk )
Stiu bre, cu toti uram „grammar nazis”…
Aia sunt o specie aparte care ar trebui sa aiba un al zecelea cerc al iadului dedicat lor
PS. Sti acu privind inapoi mi se pare foarte amuzant Firebirds, mai ales cum doborau ei Draken-uri cu Apach-ul si cum un prapadit de OH-6 (parca-i zicea Scorpion) da de Pamant cu Cobre si Apache de parca erau facute din carton 😀 😀 😀 .
Din poza aia micuta cum sunt eu orbete mi s-a parut ca are elice anticuplu SI 2 rotoare coaxiale, si la putinele mele cunostiinte despre ‘beliscoptere’ ceva nu se lega 🙂 Ca daca are rotoare coaxiale nu prea mai are nevoie de anti-cuplu.
De fapt aia din e ‘pusher propeller’, adica il impinge like … de la spate 🙂 Noroc cu goagalu’, vorba unui clasic in viata, ca am gasit poze mai mari din profil si eggsplicatzii…
Se pare ca impinsu’ ala like…de la spate 🙂 cuplat cu o forma mai aerodinamica il duce la 407Kmh viteza de croaziera cu armament extern acrosat…sau cel putin asa se lauda ‘baetii’…
Pana una alta US Army a atribuit ieri 4 contracte de tehnologie demonstrativa pentru „future vertical lift” care va inlocui flotele de AH-64 is UH-60. Propunerea Sikorski este bazata pe X-2 in continuare. Alte contracte au fost atribuite lui Bell (care lucreaza cu Lockheed Martin) si a carei propunere este bazata pe un derivat al V-22 si doi mari necunoscuti: AVX Aircraft si Kerem Aircraft. Incidental, Sikorski lucreaza cu Boeing la dezvoltarea plaformei, care la randul sau are destul de mult de spus despre oferta Bell…sa presupunem ca Boeing nu o sa intre intr-un conflict de interese care o sa se tot tergiverseze prin tribunale atunci cand un contract de dezvoltare si cercetare va fi atribuit.
Deocamdata Bell nu are de ce sa se planga…o parte din flota OH-58 va fi adusa la standardul F (bazat in special pe partea de avionica/senzori si integrarea unei noi carlingi de sticla) si F Block II (sisteme de propulsie noi) care vizeaza cam 300 de aparate de zbor cu o viata operationala pana in 2036.
Principalul contracandidat pentru FVL (JMR-medium), V-280 Valor: http://sobchak.wordpress.com/2013/09/18/mock-up-del-v-280-esposto-a-fort-benning/
Cel al lui AVX Aircraft mi se pare mai mult decat ok , dar pentru mine, solutia este in continuare cea a lui „Airwolf”, S-69/XH-59 https://www.youtube.com/watch?v=TIFkCxQWAfU , tractiunea sa fie realizata chiar de puterea directa a motoarelor reactive (care insa erau auxiliare tocmai pentru ca exista problema amplasarii acestora ca jetul lor sa nu fie influentat de downwash-ul elicelor portante) si nu de o pusher-propeller (cel putin una interna care sa fie pusa in miscare de gazele evacuate ale motoarelor suna mai bine).
Karem Aircraft vine cu un tiltrotor (care nu-mi plac deloc si pace), asa ca tot modelul Sikorsky (un UH-60 coaxial si cu pusher) http://www.aviationnews.eu/blog/wp-content/uploads/2013/02/Sikorsky-Boeing_JMR-FVL.jpg mi se pare de pe acum favoritul.
Deci ne luam blackhawk in 30 de ani, la fel ca faza cu tancurile 😀
OH-58 aveam in cap, cu cele mai sincere scuze pt inducerea in eroare!