Sa privatizam achizitiile de armament!

Cu totii am cazut de acord ca saracia lucie, in materie de dotare, a Armatei Romane nu are legatura directa cu banii de la buget, sau mai exact cu lipsa lor, ci mai degraba, cu slabul management al acestora si lipsa de ideei si vointa, cronica. Mai are legatura si cu incompetenta celor pusi sa faca astfel de tranzactii.

Managementul statului este, in afara oricaror discutii, extrem de slab si incompetent, iar din acest motiv s-a cerut inlocuirea lui cu managementul privat in companile de stat. Dar ce este de fapt un management privat?! Explicat mai simplu, lucrurile stau cam asa: propietarul, statul adica, intocmeste un fel de caiet de sarcini, adica stabileste niste conditii, criterii de performanta, etc, prin care cere ca respectiva companie sa atinga anumiti parametri investitionali, de profitabilitate, etc. Apoi scoate caietul de sarcini pe piata libera, la concurs. Castigatorul competitiei semneaza apoi un contract, pe o periodada determinata.

Singurul lucru care ii ramane statului de facut este sa urmareasca indeplinirea obligatilor asumate de catre managerul privat in privinta companiei respective. Insa nu poate interveni de loc, ceea ce, in cazul nostru, este foarte bine.

Acum, revenind la achizitile de armament, problema poate fi rezolvata cam la fel.

MApN-ul stabileste ce categorii de arme doreste, cantitatile, graficul de livrare si bineinteles pretul maximal pe care este dispus sa-l plateasca.

Ministerul de Finante, stabileste la randul sau ce sume anuale poate plati si in ce conditii poate accepta liniile de finantare. In esenta treaba Finantelor este sa spuna ce suma doreste sa imprumute, in ce conditii, ce volum ar trebui sa aiba serviciul datoriei. Astfel MF poate cere o anumita dobanda, un anumit grafic de rambursare, inclusiv cu perioada de gratie, iar prin intermediul agentiei care se ocupa cu offsetul, se poate cere care o anumita parte din productia sistemelor de armament sa se faca in tara.

Tot in cadrul programului de offset, Romania poate impune un anumit grafic si o anumita structura investitilor compensatorii. Practic noi am putea cere ca offsetul sa se faca in anumite ramuri economice, sa ne aduca o anumita suma anula la buget, etc, etc.

Acum, cum toata lumea stie ca ai nostri ori sunt foarte slabi, ori foarte corupti, asa ca haideti sa lasam negocierea si gasirea banilor pe seama unui partener privat.

Ideea este urmatoarea! Gasesti o firma mare de audit si un partener bancar solid si cu nume mare, eventual o banca de investiti de pe Wall Street. Respectiva banca semneaza cu Statul Roman un contract prin care se obliga sa aduca o anumita finantare, in anumite conditii specifice, un fel de credit sindicalizat. De unde aduce banca banii, este strict problema lor, noi am cerut doar ca dobanda sa nu depaseasca un anumit procent, iar durata de rambursare sa fie cea stabilita de Romania.

Avantajul unei astfel de ideei este dat de faptul ca absolut toate negocierile, de la finantare, la pretul armamentului si pana la implementarea offsetului, va fi negociat si apoi urmarit cu atentie de banca respectiva. Practic managementul afacerii, finantarea, livrarea, offsetul, rambursarea datoriilor, ar fi facute sub directa supraveghere a managerului privat angajat in acest scop.

Diferenta dintre Romania si o mare banca de investitii este uriasa! Asfel banca respectiva are cei mai buni specialisti in astfel de negocieri, nimeni nu indrazneste sa-i pacaleasca, au un nume foarte respectabil, si una peste alta am iesi muuuult mai ieftin.

La un credit total de 20 miliarde de dolari, la care adaugam si offsetul, banca va fi platita cu un comision, care la aceste sume gigantice nu ar trece de 1,5-2%, sau s-ar putea negocia si o suma maximala nominala.

Poate credeti ca este mult, insa din experienta noastra de zi cu zi, stim foarte bine, ca in Romania “comisionul”, adica spaga perceputa la contracte cu statul,  sare binisor de 30%, basca calitatea slaba a executarii contractului si respectarii teremenelor convenite.

O banca de investitii mare precum Merryll Lynch, sau JPMorgan, ar fi mult mai ieftina si eficienta, decat toate ministerele noastre puse la un loc. Au efectiv cei mai buni negociatori si experti financiari si ar putea foarte usor sa creeze o echipa dedicata de specialisti militari.

Una este ca la masa negocierilor sa stea fata-n fata Saab si niste fraieri din ministerele noastre si alta ca Romania sa fie reprezentata de o banca gen JPMorgan!

Finantarea, gasirea finantarii, ar fi strict problema bancii, ca si derularea contractului, in intregimea parametrilor sai, adica inclusiv obligatiile de offset.

Bineinteles ca tipul de armament, caracteristicile lui, sunt apanajul MApN-ului. Banca iti ofera doar un sistem militar in cantitatile si la pretul dorit de tine. Ce anume va sti sa faca, ce detalii tehnice va avea, aceastea nu sunt problema bancii, astfel ca secretul militar nu va fi deloc o problema.

Asadar RoMilitary nu doar face galagie ca doreste o Armata Romana moderna si bine echipata, ci ofera si solutii. In toata lumea civilizata, statul sau marile companii, externalizeaza investitile majore si finantarea lor, catre astfel de banci, sau firme specializate, datorita eficientei dovedite. Cand ai nevoie de miliarde de euro cea mai buna varianta este sa ai langa tine pe cei mai buni experti din lume.

 

In mod clar Romania nu are astazi un corp de functionari publici suficient de bun pentru a face o afacere serioasa, de multe miliarde de euro. Angajarile pe baze politice si de cumetrie, au umplut pana la refuz structurile statului cu analfabeti si gioarse clientelare, incapabile sa faca ceva. Fondurile europene fiind un foarte bun exemplu. Practic personalul pe care noi il platim din banii nostri nu poate/nu stie absolut deloc meserie!

Este imposibil ca un astfel de sistem birocratic sa fie performant  si sa poata tine sub control un astfel de mega-contract, nemaivorbind aici de negocierea lui.

Inca o data spun: solutii sunt cu duiumul, iar privatizarea achizitilor militare ar oferi Romaniei cea mai buna afacere posibila: finantare  ieftina si sustenabila, investii enorme, prin offset si tehnica  militara moderna si suficienta. Daca am angaja cei mai buni experti pentru asta, in maximum zece ani, Romania si Armata Sa ar avea o cu totul alta fata, iar criza economica ar fi doar o amintire urata.

 

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Sa apara cei cu : „Nu ne vindem tara!”

  2. in acest articol te referi la achizitii majore din strainatate.
    pentru productia interna de armament , ce solutii propui?

    • Ma refer la integrarea in industria noastra, de stat sau privata a cat mai multe componente ale sistemelor de armament achizionate din afara. Ideea ar fi ca o parte din contracte sa se regasesasca si in industria nationala. Ca solutii de finantare…ei bine finantarea ar trebui sa fie problema producatorului, in sensul ca as cere ca fiecare producator sa-si gaseasca propria finantare, iar noi sa alegem varianta cea mai buna…

      • Alexandru Michael

        Comentariul nu are legatura cu articolul dar mi-am amintit o dorinta al ta despre faptul ca vrei ca Siria sa reziste.Am citit astazi articolul despre faptul ca un consul american in Libia si membri ai ambasadei au fost ucisi.Sper ca USA sa isi dea seama ca nu ii va putea controla pe arabi cu miracolul libertatii sau al democratiei si sa ii lase sa se omoare in liniste pana nu va mai ramane nici unul.

  3. Ideea indusa este ca „astia sint hoti, prosti si tradatori” asa ca ar fi bine sa angajam niste mercenari. In felul asta nu va trebui sa le-o spunem in fata ca sint hoti, prosti si tradatori. De ce ministrii lui ceasca au fost in stare sa planuiasca achizitionarea cite unui submarin pe cincinal iar ministrii cu studii la Harvard, Oxford, etc, etc, nu pot sa cumpere niste avioane nici macar cu banii negustorilor? Si vreti sa dea piinea din mina lui JP Morgan?
    MRU s-a scolit prin alea strainataturi, are un CV aproape cit cartea de telefon. A mai fost si grangurele-sef la SIE. L-a auzit cineva sa spuna vreo vorbulita despre achizitii militare cit a avut piinea si cutitul in mina in calitate de premier?
    Spuneti ca e prost si nu se pricepe? Analfabetii comunisti cum au reusit? Stim cu totii raspunsul. Ion Antonescu a sfirsit la stilp la Valea Piersicilor. In schimb, Adrian Nastase face doua luni de „cantonament”, in vreme ce Base este reales la congresul Hillary- Angela.

    Lui ceasca i s-a pus in circa „subminarea economiei nationale”. Asa-i ca va vine sa rideti cind Base vorbeste de Chevron?

  4. George, eu zic sa extindem ideea asta la intreg sistemul de achizitii al statului roman.

    Este cunoscut faptul ca din bugetul anual de investitii de 23 mld euro se sifoneaza aproximativ 13 mld euro (bani cheltuiti netransparent)!

    Hai sa facem ordine pana la capat!

    • Imi spui si mie te rog unde ai vazut vreodata 23 de miliarde pentru investitii cand tot bugetul nostru abia are circa 40 de miliarde?

      • Bre tot asa ziceau si amartii aia de s-au tot perindat pe la Palatul Victoria! In opinia mea daca nu sti sa faci rost de bani, ca politician, tre sa te duci dracului sa-ti cauti alta slujba. De finantare externa si investiti compensatorii ce zici?! Offset adica?! De parteneriat public-privat?! Aici nu ai nevoie de bani, ci doar de lipsa coruptiei si ceva minte in cap…
        Doar fraierii nu au bani, Crede-ma stiu foarte bine ce vorbesc! Bineinteles ca aici ma refer doar la fraierii de politicieni. Si Boc se plangea ca n-are bani si altii ca el….

        • Eu nu ma refer la ce am putea avea ci la ce avem acum concret.

        • In urma cu 20 de ani, noi toti de pe aici eram stresati ca cei care au plecat fura si ne fac de ras, ca noi ca natie suntem necivilizati,cruzi si fiorosi, ca se fura de peste tot, ca e un haos general.
          Atunci niste Domni englezi mi-au explicat punctul lor de vedere si am ajuns la urmatoarele concluzii:
          1.singura modalitate de disciplinare e constrangerea si frica de consecintele legii: inchisoarea, amenzi usturatoare si perspectiva confiscarii averilor. E o chestiune de organizare ferma si atat. (la momentul ala in Romania fiecare fura 1 dolar pe zi, nu ii ajungea pentru nimic, dar se furau 22 mil. pe zi, la capatul opus era UK unde fura decat seful, cel mult o dat in viata de ordinul zecilor de milioane si avea grija ca actiunea din care fura sa se realizeze impecabil, caci altfel risca sa piarda si ce are)
          2. la un moment dat (si in acest moment e evident) cei care au strans averi vor constientiza ca trebuie sa creeze acest sistem ferm si cu reguli si din aceea zi sa se respecte regulile de catre toti, pentru ca nimeni in viitor sa nu poata atenta arbitrar la averile lor.
          3. singura garantie a pastrarii independentei, suveranitatii, a respectului si a respectarii intereselor tale ca tara e o armata puternica care sa inspire teama.

          Restul…..democratie, constiinta, moralitate sunt consecinte generate de teama si constrangerea legii.

        • Eu cred ca e vorba de RON si nu de euro, insa procentajul e important de retinut.

        • Ahizitiile nu au treaba cu investitiile. Sunt lucruri total separate marius.

          • Si de ce nu am implementa acelasi sistem, indifernet ca vorbim de achizitii sau investitii?

            Tot de cheltuirea banului public este vorba si stim ca avem probleme mari in ambele cazuri, chiar si daca se ajunge la asa-zise licitatii!

            • Pai sunt lucruri diferite. Categoria ,,achizitii,, in bugetul de stat presupune cheltuieli de birotica,intretinere si asa mai departe. Nu cred ca poti compara achizitia de auto pentru parlamentari de exemplu cu constructia unei autostrazi. La Tulnici unde sunt eu consilier , am observat ca dintr-un buget de 25 de miliarde peste jumatate se ducea cheltuieli cu bunuri si consum. Am rectificat bugetul si am taiat 5 miliarde din acele cheltuieli pe care dupa i-am impartit in 4,5 miliarde destinate cofinantarii proiectelor europene si 0,5 miliarde destinate realizarii de proiecte europene. Momentan am reusit sa finalizam proiectul pentru alimentarea cu apa , l-am supus votului iar din primavara vom incepe lucrarile. Cam asa cred eu ca ar trebui facut si la nivel inalt.

          • In aparare achizitiile si investitile pot merge mana in mana.

  5. Rusii ne lasa fara industria de oteluri speciale din cauza unor contracte de privatizare bine gandite si mai ales urmarite ulterior:
    http://www.napocanews.ro/2012/09/rusii-de-la-mechel-pun-pe-butuci-industria-metalurgica-cu-ajutorul-lui-videanu.html

    Ruşii de la Mechel pun pe butuci industria metalurgică cu ajutorul lui Videanu | 12-09-2012 11:04

    Mechel mai are în România aproximativ 6.000 de angajaţi şi la aproape toate unităţile din ţară s-au făcut concedieri anul acesta. Şi vor continua. Toate combinatele sunt puse pe butuci cu toate că Mechel trebuia să investească sute de milioane de euro în ele. Dar investiţiile nu s-au mai făcut după o plimbare la Moscova a fostului ministru al Economiei Adriean Videanu, care s-a întâlnit cu principalul acţionar al Mechel, Igor Ziuzin.

    Grupul rusesc Mechel deţine în prezent în România combinatele Mechel Câmpia Turzii, Mechel Târgovişte, Ductil Steel Oţelu Roşu, Ductil Steel Buzău, Laminorul Brăila şi Mechel Reparaţii Târgovişte. Nici una dintre societăţi nu o duce bine. Spre exemplu, la Mechel Târgovişte şi Mechel Reparaţii Târgovişte sunt 2.156 de salariaţi. Anul acesta au fost concediaţi 200.

    La Mechel Câmpia Turzii sunt acum circa 1.000 de angajaţi. Au fost concediaţi 800 în această vară şi se mai anunţă 800 de disponibilizări zilele acestea. Vor mai rămâne doar paznicii.

    Ductil Steel Buzău are 1.362 de angajati. În luna iunie au avut loc concedieri colective, fiind trimişi acasă 135 de angajaţi. Ductil Steel Oţelu Roşu are 500 de angajaţi, iar Laminorul Brăila, 525 de muncitori. De la ultimul au fost disponibilizaţi anul acesta nu mai puţin de 164 de muncitori.

    Ioan Pascu, preşedintele Sindicatului Industria Sârmei din Câmpia Turzii, este de părere că Grupul Mechel dă semne că vrea să se retragă din ţara noastră: „Eu cred că strategia lor este să plece din România. Eu am experienţă cu ei şi am păţit cu acte semnate şi parafate pe care nu le-au respectat. Am preconizat această strategie de la începutul anului. Nu au făcut bugetul decât pentru o lună sau două, s-au plâns că nu au comenzi, dar au dat dispoziţie ca din septembrie să nu se mai ia nici o comandă. Eu cred că şi-au scos de câteva ori banii investiţi în fabrici şi acum pleacă. Ei au profitat de monopolul de pe piaţă şi au stabilit preţul. Când a venit criza, s-au concurat între ei şi au început să piardă. Acum caută pretexte să plece. În ţară au circa 6.000 de angajaţi şi cred că şi posturile acestora sunt în pericol”.

    Din păcate, situaţia actuală de la Mechel a fost posibilă pentru că Ministerul Economiei, cel care trebuia să urmărească investiţiile făcute de ruşi după privatizarea combinatelor, nu şi-a făcut treaba. Ba mai mult, Adriean Videanu, pe vremea când era ministru al Economiei, s-a deplasat la Moscova şi s-a întânit cu principalul acţionar al Mechel, Igor Ziuzin. Videanu a fost se pare de acord ca ruşii să nu mai facă în România investiţiile pe care le anunţaseră şi le angajaseră potrivit contractelor de privatizare ale combinatelor. De ce a fost Videanu de acord cu această situaţie? E o întrebare la care organele de investigaţii ale statului ar trebui să dea un răspuns. Cert este că nu s-au mai făcut. Şi de-abia acum, la aproape 10 ani de la privatizarea combinatelor, s-a trezit şi statul român.

    “Există semne de întrebare legate de privatizarea combinatului Mechel Câmpia Turzii în anul 2003 şi de activitatea desfăşurată aici, fiind aplicate decizii luate în altă parte. Sunt semne că acest contract nu ar fi fost respectat. La nivelul Guvernului suntem obligaţi să facem primii paşi şi vom avea o discuţie cu miniştrii Economiei, Finanţelor, Mediului, AVAS pentru a vedea care este situaţia contractului de privatizare şi a consecinţelor acestuia. Dacă se vor constata elemente de nereguli, vor fi sesizate organele statului – dacă este vorba de concurenţă neloială, abuz în funcţie, neglijenţă în serviciu. Vom încerca desecretizarea acestui contract“, a declarat, într-o conferinţă de presă susţinută la Câmpia Turzii, Liviu Pop, ministrul delegat pentru Dialog Social.

    Traian Băsescu, mulţumit că ruşii au preluat industria metalurgică a României

    “Ştiţi foarte bine că eu nu sunt un adversar al Statelor Unite, dimpotrivă, sunt un prieten al Statelor Unite, dar la fel de bine, dacă n-aţi ştiut până acum, trebuie să ştiţi că nu am fost niciodată un adversar al Federaţiei Ruse. Şi mi-aş dori mult, dând la o parte lucrurile în care, să spunem, nu putem coopera, să le găsim pe acelea în care putem coopera”, declara cu puţin timp în urmă Traian Băsescu, într-un interviu la postul de radio Vocea Rusiei.

    “Şi sunt extraordinar de multe zone în care, eu consider, am putea coopera. Ţineţi cont că sunt preşedinte de 8 ani şi firme ruseşti deţin aproape integral producţia de oţel a României, cel puţin producţia de oţeluri speciale este în mâna unor investitori ruşi. Investitori ruşi deţin toată producţia de aluminiu a României. Investitori ruşi deţin rafinării în România. Investitori ruşi deţin perimetre de exploatare a gazelor şi a ţiţeiului în Marea Neagră”, afirma Traian Băsescu.

  6. Deci, la fel, as angaja consultanti si pentru contractele de privatizare!

    • Asa e Marius, ai dreptate, numai ca firmele de audit au comisioane modice, fata de spaga care se ia la astfel de contracte…Daca intra firmele private de consultanta, adevaratele firme, nu capusele astea de tip…si nu vreau sa dau nume, atunci spaga scade spre prag de disparitie. Si ar fi pacat, nu!? 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *