Saab si MiG 29 poloneze

mig-29a-111-41elt-polish-af-riat-2012

Polacii nu renunta la MiG-urile 29 nici sa-i pici cu ceara desi au in inventar 48 de F 16 Block 50/52. Acum cat de scump de operat sunt “29-uile si cat de proasta este celula nu stim exact, cert e ca Varsovia nu renunta la aparatele fost-sovietice ci dimpotriva continua sa le modernizeze si le foloseste intens inclusiv pentru misiunile de Politie Aeriana din Tarile Baltice (unde apropo noi nu am mai fost chemati de multisor).

Revenind la MiG 29, Saab a anuntat ca va furniza Poloniei – pentru “29 – sisteme de razboi electronic defensive. Asfel seful Saab Electronic Warfare, Carl-Johan Bergholm, a declarat: “As an international supplier of electronic warfare systems, Saab fully recognises the importance of finding the right partners to complement our portfolio. Along with WZL2, we can use our knowledge to develop projects that are very favourable to the Polish Air Force and the Polish industry.”

De aici intelegem ca suedezii vor coopera cu uzina poloneza Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 2 in aceasta afacere, polonezii integrand sistemele Saab pe avioanele lor cu ajutor suedez.

Suedezii ofera un sistem care va aduce MiG-urile poloneze in situatia de putea lupta cu orice adversar: “Saab’s EW systems will offer situational awareness with the ability to detect, localise and identify radar frequency based threats, reducing the risks in the hostile engagement. In addition, it will provide the pilot with the information and decision superiority required on top of the electronic battlefield, the company stated.”

1130408

                                                  MiG 29 romanesc pe Kogalniceau…

Si cam asta-i stirea, nu cine stie ce, dar citind-o nu m-am putut opri sa nu ma gandesc din nou la MiG-urile noastre 29 putrezite de vii pe Kogalniceanu. De precizat ca la vremea cand s-a hotarat retragerea din exploatare avioanele erau practic noi, mult mai noi decat F 16 Block 15 cumparate acum din Portugalia. Drept este ca aveau nevoie de intretinere, piese de schimb sau refacerea motoarelor.

Stiu, nu mai trebuie sa-mi amintiti, cam toate argumentele aduse in favoare renuntarii la explotarea acestora de catre Romania, dar in acelasi timp nu pot sa nu ma gandesc ca bulgarii opereaza si astazi “29, slovacii la fel, polonezii la fel. Cu toti au gasit modalitati pentru intretinere, polonezii le-au si modernizat, si tot Polonia nu vrea sa renunte la ele nici in ruptul capului desi au 48 de F 16 nou-noute.

Numarul mic pe care Romania il avea nu este o scuza, atat timp cat am fi putut  – cel mai probabil – sa le cumparam pe cele ale Republicii Moldova, avioane achizitionate de americani pe cateva zeci de milioane de dolari. Am fi putut sa ne “lipim” si noi de polaci si programul lor pentru MiG 29, am fi putut sa gasim solutii, motoare, etc, atat timp ca “29le este un avion destul de raspandit, am fi putut poate cumpara din Ucraina piese si know-how, am fi putut…

Dar s-au dus dracului si poate nu este doar o coincidenta, atat timp cat Romania a renuntat – in mod foarte ciudat – la cele mai performante sisteme de arme pe care le avea in 1990.

Sa ne aducem un pic aminte:

  • Cea mai performanta nava a Marinei Militare, submarinul Delfinul, destul de nou de altfel pe atunci, a fost tras pe dreapta la mijlocul anilor “90 si acolo a ramas si astazi. Eu cred ca daca s-ar fi vrut, s-ar fi putut, tot asa cum s-au gasit bani pentru cele doua fregate
  • MiG 29 aruncat sa moara pe MK, desi solutii am fi avut daca se dorea cu adevarat. Aici o mica divagatie. Programul MiG 21 Lancer este unul foarte reusit din punctul meu de vedere, dar totusi “21 nu prea este avion de suprematie aeriana, nici macar vanator dedicat, MiG 21 fiind de fapt un interceptor in rol de vanator. Astfel prin renuntarea la “29 Romania a renuntat la singurul avion pur-sange de suprematie aeriana si inalta manevrabilitate, singurul avion care ar fi putut sa foloseasca rachete aer-aer ghidate radar cu raza lunga. Adica ne-am castrat singuri ca si in cazul Delfinului.
  • Renuntarea la “29 ne-a lasat chiori si fara o mana in razboiul aerian, cum tot chiori si la mana altora ne-a lasat si renuntarea la o gramada de programe pentru dezvoltare de noi sisteme de arme romanesti, racheta anti-nava NN 86 si cea de croaziera fiind doar doua exemple.
  • Renuntarea fara nici o explicatie la cel mai nou si modern sistem AA cu baza la sol – S 125 Neva, sistem retras din dotare pe furis. Nici pana astazi nu avem o explicatie pentru acest lucru. Odata cineva a incercat sa-mi explice ca nu aveam piese si know how sa intretinem sistemul, dar cand l-am intrebat cum se face ca SA 8 Geko este si astazi in dotare desi este un sistem chiar mai nou decat Neva a tacut chitic.
  • Trimiterea la taiere a multe tancuri TR 85 si pastrarea in dotare a trei batalioane de T 55AM, un tanc cu totul inutil din absolut orice punct de vedere. TR 85 putea fi usor modernizat macar la standardul “M”, dar n-a fost sa fie. Si nu este cazul sa mi se explice ca TR-ul nu era fiabil pentru ca asta este o minciuna! TR 85 cu doar 2000$ per tanc piese importate este unul dintre cele mai fiabile tancuri operationale din lume astazi. Nu este performant dar fiabil este!
  • Renuntarea la fabricare radarului START 1M, desi unicul radar fabricat functioneza si astazi. In schimb am importat TPS 79 “la cheie”, iar cand a venit vremea sa le facem mentenanta le-am impachetat si trimis in SUA cu vaporul, desi ni se spune si astazi ca TPS 79R este un radar romanesc…

Ar mai fi poate si alte exemple, multe alte exemple, dar acum doar acestea imi vin in minte, insa tendinta este clara, scoaterea din dotarea a celor mai moderne si eficiente sisteme de armament si pastrarea in schimb a celor care trebuiau de fapt aruncate la fier vechi inca inainte de “89 si care n-au in realitate aproape nici o valoare militara pe campul de lupta din ziua de astazi. Explicatia acestui fenomen?!

Nobody knows…

GeorgeGMT

 

 

133 de comentarii:

  1. Buna ziua, stimati telespectatori!
    Stam de vorba cu tovarasul general Vasile Ionel, fost sef al Departamentului Inzestrare in anii 80, fost sef MSM intre ’89 is ’91, fost consilier pe probleme de aparare al tovarasului presedinte Ion Iliescu pana prin ’96, fost cercetat in dosarul de spionaj „Corbii” alaturi de tovarasul general N. Militaru si proaspat plecat pe lumea ailalta in iunie ac. (asta, conform Wikipedia…)
    -Tovarase general, ce raspunsuri aveti la intrebarile de mai sus?
    -Sto gavarit? Ia niznaiu! Ia niznaiu!

  2. Fostul ministru de externe Cristian Diaconescu a dat candva o declaratie (nu am o explicatie pentru faptul ca a lasat sa-i scape porumbelul) in care a afirmat ca admiterea noastra in NATO a fost conditionata de distrugerea industriei nationale de armament. Guvernul Nastase a fost de acord, iar el, Cristian Diaconescu a fost pus sa coordoneze acest lucru (distrugerea).
    In ceea ce ma priveste, consider ca cererea NATO nu a fost de fapt o cerere NATO, ci una a Germaniei, stimulata de catre Rusia.
    Din pacate, americanii au fost atunci de acord cu acest lucru si ar cam trebui acum sa-si traga pumni in cap deoarece ei sunt cei chemati sa suporte in acest moment costurile acelei decizii stupide.

    • @ a
      care costuri ? pai tot noi le suportam si le platim plus alte concesii facute tacit , si suma se ridica la ordinul milioanelor de euro cand vin americanii sau altii cu avioane la exercitii , si plimbari pe balta cu distrugatoare ticonderoga protectia costa bani !!!

      • A esti cu vaca! Cum sa suporte americanii costurile? Noi vom cumpara de la americani si vom plati din greu. La fel cum ne platim participarea in teatrele de operatii.

    • Nu cred ca a fost asa.Mai degraba a fost vorba de compatibilizarea industriei noastre de aparare cu cea a tarilor membre NATO, lucru foarte pertinent, care insa a dus la inchiderea unor linii de productie specifice exclusiv fostelor tari membre ale Tratatului de la Varsovia care produceau doar echipament proiectat de sovietici si aflat in dotarea tarilor satelit ale URSS.

      • Ca sa fabrici un alt produs trebuie sa ai o alta linie de productie si sa renunti la actuala.

        • Aha, de aceea trebuia distrus IOR Timisoara, de exemplu, pentru compatibilizare. Buuuna treaba. De aceea trebuiau facute una cu pamantul combinatele siderurgice, tot pentru compatibilizare. Tare prosti nemtii, domnule, de ce naiba repara, modenizeaza masini unelte si monteaza computer pe ele???

  3. :(…daca si cu parca din pacate nu ajuta prea mult…neamul romanesc e foarte bun in a-si plange singur de mila…de asemenea e expert in a spune ce va face sau ce ar fi facut…nicodata inca nimic la timpul prezent
    daca insa ii ceri sa nu mai scuipe semintele pe jos, ca asa nu o sa ajungem niciodata ca la nemti, devine foarte macho…machism care insa pun pariu ca s-ar transforma rapid in ‘datul birului cu fugitii’ in caz de ‘razbel’ prin regiune

  4. Asta a fost in anii ’90 . Cine ne opreste astazi sa ne facem treaba ? Cine ne opreste sa bagam 30 40 mil euro sa facem Delfinul operational , sa terminam programul TBT , sa dezvoltam un nou tanc cand am inteles ca unii s-au oferit sa ne ajute , sa modernizam IAR 99 ? Cine nu ne lasa sa reluam sau sa analizam daca unele programe abandonate care au fost enumerate mai sus mai sunt viabile ? Nimeni . Doar delasarea , incompetenta , coruptia si neprofesionalismul unor ministrii si inalti ofiteri din armata . Adica noi .

    • Am revăzut Delfinul zilele acestea. Peste el și peste dana militară din Constanța se așterne praful. Nu la figurat ci chiar la propriu.
      Lângă dana militară este un siloz și un terminal de de cereale – Canopus Star. Anul trecut acesta s-a extins până lângă gardul danei militare. Praful rezultat din manevrarea cerealelor se așterne conștiincios peste întreaga zonă. Navele capătă, în zile cu vânt din est, o culoare sahariană iar filtrele diverselor instalații trebuie curățate tot timpul.

  5. Probabil au fost mai multi factori. Tradatorii nostri, incompetentii nostri, Rusia, lobby-ul maghiar (poate ati uitat cate probleme ne-au facut pana la intrarea noastra in Nato), poate chiar si Us.
    Un lucru este cert. Am avut si inca avem multi tradatori.Multi facuti pusi in functii chiar de noi,populatia care ii voteaza.

    • hai sa fim seriosi … lobby-ul maghiar ne impiedica sa miscam un deget .. asta-i buna acuma ungurii or fi de vina si pentru lenea si balcanismul nostru, pozele cu migul polonez si cel romanesc reflecta perfect diferenta dintre Romania si Polonia

    • Aiurea.Singurii vinovati de situatia tarii noastre, dupa decembrie 1989, sunt exclusiv factorii decizionali romani, care din interese meschine, si-au batut joc de tara asta, ca sa se capatuiasca ei material.
      Politicienii romani au fost mai interesati sa praduiasca banul public, strict in interes personal, in special in cadrul achizitiilor publice realizate de institutiile statului si pomenilor electorale acordate unui segment al electoratului, decat sa investeasca in armata si industria noastra de aparare care dupa anul 1990 a avut si inca are, insa nu se doreste, posibilitatea tehnica sa se modernize si sa produca tehnica militara performanta, la nivelul celorlalti fabricanti de profil.
      In primii ani de dupa 1990, cand inca mai aveam capacitati de productie si personal specializat am fi putut produce in tara, dupa licenta si cu componente achizitionate(care pot fi si ele fabricate local, pe baza de licenta) de la marii producatori de armament, aproape toata gama de tehnica militara de care are nevoie armata noastra, asa cum au facut suedezii sau elvetienii.Chiar si acum s-ar putea face destule insa nu la nivelul existent in anii 1990, insa nu se doreste asta de politicienii nostrii.

  6. Apropo , diferenta o vedeti din fotografiile din articol . ce au putut polonezii sa faca din MIG 29 si cum au ramas ale noastre , daca mai exista unul pe aici prin curtea noastra .

  7. Acum o sa iti vina nea Flogger peste tine sa iti spuna ce cvasi naspa era MIG 29 si ca nu reusea sa incadreze tinte aproape de sol, nici macar un C 130 Hercules, de parca radarul nu era in planurile de modernizare la standardul Sniper…..
    Polonia face ceea ce noi am fi putut deja sa avem acum vreo 10 ani cel putin in stare operationala. Ceea ce adauga ei fac din MIG 29 A/B un pseudo netcentric fighter pe care sa il integreze apoi cu comunicatiile criptate pentru F 16 50/52+ .
    Practic se vor folosi de iferite sisteme pentru a vedea campul de lupta prin toti senzorii inclusiv EW. Astfel Polonia se poate concentra pe alte programe si nu trebuie sa achizitioneze in urmatorii 15 ani F 35.
    Asta insemana sa gandesti in perspectiva! Asta insemna sa gandesti si din punct de vedere economic o achizitie, totodata desi au luat F 16 au colaborat si cu suedezii astfel ca si-au lasat toate optiunile deschise pentru viitor.

    • Ceea ce fac polonezii cu „29 dovedeste ca se putea si la noi si cam toate argumentele anti-29 sunt de fapt cam false.

      • Touche – dar de ce sa nu iti iei leafa si sa taci chitic asteptand pensia……asa gandesc majoritatea de la colonel in sus in MApN.
        Daca ami apare unul ca si Generalul Croitoru care vrea tehnica noua i se inchide gura rapid cu un furt de arme imaginar. Sistemul se apara din interior, coruptia este la varf si daca nu se reformeaza atitudinea de ghiocel a cadrelor superioare din MApN totul este degeaba…..

      • Ar fi fost grozav daca ai nostrii macar vindeau aparatele MIG29, la pretul corect, atunci cand le-au scos din uz si achizitionau aparate multirol, noi, inclusiv F16, macar versiunea block 52+, aflat si in dotarea principalului nostru aliat militar, SUA.

      • din nefericire doar mareata F.A.R si cativa ”specialisti” de pe aici au sustinut ca mig-ul29 este o pasare moarta,restul mapamondului a facut altceva.

        • multi au fost luati de val,
          pestii mari au castigat banii adevarati pt. mentinerea lui Migu` 21, a fost prea frumos prezentata ca sa nu puna botu` orice cetatean al patriei,
          la fel cu povestea vinderii si capusarii fabricilor patriei,
          tara noastra a pierdut din nou, si noi odata cu ea, un razboi inainte de a trage un foc de arma,
          sefii armatei, csatu` si restu` sa ne traiasca, ne`au ciuruit cu Migu` 29, Iaru` 93, Delfinu`, ROT, frecate, etc,
          pensii marite… pai sa le dea domle la toti,
          astia`s specialishtii nostri,
          asta am produs noi: tradatori pe banda rulanta,
          servicii secrete in slujba interlopilor si a politicienilor verosi,
          de aceea tara a ajuns asa de goala, iar populatia scade in fiecare an,
          serviciile noastre au lucrat..conjugat,
          nu stiu care a fost mai mare tradare in istoria serviciilor noastre: unii zic ca ar fi fost pacepa, da` i sigur ca dupa `89 am intrat intr`un regres, ca`s mai multi tradatorii militari ai Statului Roman ca efectivele de lupta,

          iubesc tradarea dar urasca pe tradator.

    • Nu ar fi fost mai ok pentru polonezi sa achizitioneze inca 24 de aparate F16, noi, ideal versiunea V, si sa se renunte la MIG29?
      Sa iasa mai ieftin polonezi modernizand si tragand de MIG29, ani buni de acum incolo, in loc sa aiba o flota formata exclusiv din F16?Nu cred ca un MIG29, modernizat ar fi mai grozav decat un F16, nou, mai ales versiunea Viper.
      Ma indoiesc ca polonezii sunt prosti si stiu ca sunt capabili, in linii mari, sa isi asigure singuri mentenanta la aparatele MIG29 fara sa stea la fel lucrurile si la F16.

  8. Lumea abereaza aici de mama focului.

    Nu mai spuneti ca suntem in stare/nu s-a vrut/nu avem bani si multe alte scuze pe care le banuiti. Nu ni se da voie. PUNCT.

    Nici acum nu va dati seama ca NU se doreste de la cele mai inalte sfere din afara Romaniei ca noi sa fim o forta ci mai mult o colonie de facto ? E chiar asa de greu de vazut asta dupa 25 de ani ?
    Sa ne aducem aminte de FMI si cei 0,2 %( parca atat era ) majorare pentru bugetul Apararii care nu ni s-a permis din nu stiu ce motiv economic ( Pff ). Iar asta e doar un exemplu minuscul.

    Noi daca luam ceva, luam ca e MAXIMA urgenta ( F16-vechi ) iar restul nu au importanta strategica sau care pot face diferenta pe campul de lupta.
    Este dezarmata total si asa va ramane. Tot ce are acum este o „militie” cu ceva steroizi si o alta forta armata pe teritoriul ei care sa o apere ca nu este in stare.

    Marile Puteri din sec 18 au creat ( permis ) Romania pentru a fi un hop in fata altor popoare cuceritoare ( Rusi si altii ) dar niciodata nu a vrut sa fie o forta cu care sa-si bata capul. Nimeni in jurul Romaniei nu doreste Romanie puternica si asa va fi mereu.
    Fara exagerare tara asta putea fi pe locul 1-2 sau 3 in Europa tot ce i-a lipsit este pozitionare strategica la rascruce de drumuri de care toti se folosesc.

    E jenant, ma doare sufletul, dar asta e realitatea.

    Credeti ca ma insel ? Istoria ne e martora viitorul este usor de intuit.

    • Imi pare rau sa iti spun ca…ai dreptate.

    • Da, da, noi am putea fi stapanii lumii, dar nu ne lasa altii, dom’le. Sa le fie rusine!

      Foarte serios acum, chiar iti lipseste simtul penibilului. Nu e datoria Frantei sau a Mexicului sau a Uzbekistanului ca Romania sa devina o tara puternica.

    • Cine maica sfantului nu iti da voie?!

    • Corect. Daca altii decid cum sa aloci bugetul in propria tara atunci se cheama ca esti sclav la tine acasa.
      Problema e ca nici in prezent nu se doreste modernizarea armatei romane asa ca deciziile impuse din afara in anii ’90 au continuitate si in prezent.

  9. „Sa ne aducem un pic aminte:”

    Ai uitat de ROT-uri 🙂
    Ca nici alea nu mai erau bune ca cica dura pana le puneau in pozitzie de tragere si in plus le modernizasera si ghidarea deci erau si mai proaste 🙂 ,le-am dat pe shest platind bani evreilor ca sa le distruga ei 😉

    S-au pus multe conditzii, parca era un institut care se ocupa cu modernizari la ghidaj rachete, a disparut si ala

    NN-86 si cate or mai fi de nu le stim

    Se pare ca inca suntem sub embargou si nu avem voie sa facem nimic, ca deja partea cu vrutul nu mai tzine, cand au vrut niste oameni sa se apuce sa faca un tank li s-a dat peste bot si s-a pus stop politic

    O colonie mica la marginea imperiul lui nu fabrica tancuri, nu are armament sofisticat, sta acolo mica si face ce i se ordona 🙂

    Polonezii’s alta mancare de peste, aia’s tamponul vajinal al vacii aleia cu inima larga din jarmanica, noi suntem tampon pt bulgari 🙂 deci ne inarmam mai putzin

  10. Explicatia este cat se poate de simpla….o stie Iliescu&CO, precum si ceilalti care i-au urmat pasii la indigo! Asa am ajuns in situatia in care avem arme pe foaie si in hangare, dar fara nicio valoare practica in razboiul modern!!! 🙁

  11. Si nu astora le-am dat noi motoarele si ce o mai fi fost de luat de pe ele?
    Ma intreb de ce dreacu le mai tzin pe aerodrom si nu le taie, ca nu se mai poate face nimic cu ele, le plac cimitirele astea gothice

  12. Tratatul cu privire la Forțele Armate Convenționale în Europa

    România are dreptul de a deține:

    Tancuri: maxim 1375 de exemplare.
    Vehicule blindate de luptă: maxim 2100 de bucăți.
    Mașini de luptă a infanteriei: maxim 552 de exemplare.
    Piese de artilerie (calibrul mai mare sau egal cu 100 mm): maxim 1475 guri de foc.
    Avioane de luptă: maxim 430 de bucăți.
    Elicoptere de atac: maxim 120 de exemplare.

    Dreptul de a avea ce scrie mai sus il avem.Ca nu se doreste de catre conducatorii nostrii e altceva, ca nu cumva sa-i suparam pe unii sau pe altii…
    Iar cu privire la armamentul bun pe care l-am avut si sa renuntat la el in favoarea altuia mai slab parerea mea e ca s-a vrut a fi vandut initial dar probabil nu s-au inteles la pret sau spaga:))

  13. Din interior politicienii si fosta Securitate nu au vrut ca armata sa mai aiba puterea si influenta de dinainte de 1989 , din exterior Rusia avea interesul ca Romania sa nu aiba o armata puternica.

    Am luat F-16, capitolul MiG se apropie de sfarsit, trebuie sa privim inainte.

    • Asa este domnule Mosoiu, aveti o parere pertinenta. Trebuie sa privim inainte, nu in urma, sa ne tot vaitam. Putem accesa cumpararea de F 16 noi, fregate si alte nave maritime militare noi, alte sisteme de armament noi si performante. Sunt deosebit de necesare in conditiile actuale, cand Romania este intre Kalasnicovul rusesc si briceagul ISIS.
      In schimb, ne certam cu ungurii ca pun garduri. Parca asta ar fi treaba noastra? Pai cu asta se ocupa guvernul Romaniei? In loc sa ia masuri in ceea ce securitatea tarii se ocupa de alte lucruri. Fac pe bunii samariteni fara sa-i oblige nimeni! Aduc prejudicii tarii, pupand mana la altii. Ba mai mult, unii, culmea dintre romani (un moderator de la B1 cerea cu insistenta aseara) sa se construiasca moschei in Bucuresti. Eu cred ca unii au luat-o rau pe aratura in tara asta…. O fi de la caldura?

      • Putem cumpara arme noi, dar asta nu inseamna ca o vom si face. Cand salariile si pensiile militare au un buget mult mai mare decat achizitiile sau investitiile in armament, inseamna ca vom ramane in continuare cu o armata slab echipata.

  14. sabotaj din interior!!!

  15. De ce?
    hai sa repet. Poate vechiul meu „oponent” Raul Weiss are dreptate. Cu Weiss m-am incontrat mult pana a-l aduce la disperare …
    Motivații geopolitice ale politicii occidentale a pământului pârjolit aplicată României actuale http://www.activenews.ro/prima-pagina/Analiza-Occidentalii-aplica-asupra-Romaniei-politica-PAMANTULUI-PARJOLIT-explica-un-profesor-francez-16395
    Ma rog articolul este mai vechi, unele lucuri au evoluat altfel .

  16. Cateva comentarii:

    1. Submarinul Delfinul poate fi reparat si imbunatatit numai in Rusia. Prima etapa ar fi ca rusii sa accepte sa faca reparatiile si imbunatatirile ceea ce eu ma indoiesc cu adevarat ca vor voi. Dupa aia, dupa cum am mai scris pe aici pe site, trebuie ca cineva sa verifice daca in timpul reparatiilor nu au pus tot felul de deviceuri care transmit pozitia submarinului in anumite conditii (ceea ce dpdv practic sunt imposibil de detectat). Cu alte cuvine sumbarinul e mort si ingropat, nu va mai legati de el ca nu aveti de ce.
    2. Acelasi lucru este valabil si pentru MiG29. Noi romanii ne uitam ca maimutele la ele si trebuiau reparate in Rusia, motoarele trimise din Rusia samd. Tinand cont ca Rusia este principalul nostru inamic nici nu are rost sa mai vorbim de asta.
    3. Am reparat MiG 21 pentru ca alea erau mult mai simple si asta a fost maximul ce am putut sa facem la momentul asta. Azi daca am vrea sa reparam F16urile noastre sau sa le imbunatatim ar fi imposibil pentru noi …
    4. Acelasi lucru este valabil si pentru rachetele alea AA. Nu sunt specialist nici in avioane si nici in rachete AA, dar tind sa cred ca omul care zice ca erau greu de reparat si intretinut are dreptate.

    In rest referitor la teoria cu „nu ne lasa altii” tot ce pot sa spun e ca istoria se scrie „on the go”. Acum 10 ani a trebuit sa ne taiem industria de aparare, acum nu avem voie sa facem asta, sa facem ailalta etc. Este posibil sa fie adevarat ca germanii sau americanii nu vor ca noi sa ne inarmam dar principala problema este la noi. Adica nu prea au cu ce sa ne santajeze mai ales in conditiile in care EU isi traieste ultimele clipe de viata.
    Orice zi poate sa fie ziua ZERO, adica ziua in care tragem linie si o luam de la capat. Si ne facem o industrie noua de armament. Romania trece printr-o schimbare accelerata de paradigma, adica s-a dat clar semnalul ca nu se va mai fura in tara asta cum s-a furat pina acum.

    In alta ordine de idei, acum vreo 2 saptamini INS a anuntat ca exporturile au crescut in primul semestru cu 5.8%, ceea ce va genera o crestere anuala a economiei de cel putin 3-4%. Noi crestem in timp ce altii din jurul nostru stau pe loc sau o iau inapoi. Si in scurta vreme o sa intrecem o multime de natiuni care astazi sunt in fata noastra si pe care acum 10 ani nu credeam niciodata ca le vom intrece.

    • Bre nea Lion-e, matale nu ai citit cu suficienta atentiune si aplecaciune spre intelegere articolul meu… Tocmai de aceea, pt cultivarea pacatosului 🙂 , fac cuvenita precizare ca si polonezii opereaza astazi un submarin Kilo, frate geaman cu Delfinul nostru, reparat si modernizat de ei in parteneriat cu germanii, un sub nu-i chiar un OZN sa nu stii unde-i chepengul de intrare 🙂 .

      La faza cu MiG 29 am crezut eu ca am fost destul de clar: polonezii si le-au modernzat si intretinut fara rusi, asadar…

      Referitor la rachete AA e clar ca nu esti nici macar aproape cu casa de vreun specialist atat timp cat Romania detine astazi: SA 2 Volhov, SA 6 KUB si SA 8 Geko, le opereaza si le surubreste in asa fel incat de bine de rau – mai mult de rau as spune au – le tine operationale. Crezi matale ca S 125 Neva avea propulsie antigravitationala si ai nostri nu aveau fabrica de anti-materie sa le faca plinul?!

      • @George GMT: parerea mea e ca LionHeart are partial dreptate, in sensul ca daca era relativ ieftin si nu prea complicat, s-ar fi putut face ceva si cu Delfinul si cu Mig-29.
        Dar pentru proiecte costisitoare si complicate nu avem cu cine, ar trebui sa fie managerul de proiect cinstit si competent, iar in plus si curajos – ca va avea de luptat cu multi.
        Polonezii au demonstrat ca se poate, dar in multe proiect ale lor au avut probleme, insa a existat vointa politica si finantare pentru a le depasi.

        • Usor nu era, ca nici viata nu-i usoara, nici sa cresti un copil, sa aduci zi de zi paine acasa…
          N-am avut intentia sa sugerez ca ar fi fost usor, dar ce-i usor intr-o viata de om si nu vreau sa par filosof?

      • George, cum zici tu, nu ma contrazic unde nu ma pricep…

      • Polonezii le-au modernizat cu nemții și le-au întreținut canibalizîndu-le pe ale noastre. Nu uita că jumătate din MiG-urile 29 poloneze sînt de la nemți, modernizate în anii 90.

    • @LionHearth
      unde sa dat semnalul ca in romania nu se mai Fura sau nu se va mai fura ?
      nimic mai Fals !!!
      citezi lozincile ins-ului , organism pe care nu poti sa de duci la WC !!!
      care crestere economica de 3.4% ? poate din vanzarea activelor si rezervele strategice ale statului. zacamintele de aur , uraniu , petrolul care mai este , gazele , padurile , terenul agricol., da pe moment este crestere economica insa deja esti cu un picior in groapa !!!

  17. Bai fratilor lasati-o cu teoria conspiratiei ca ne dau altii peste degete sa nu fim noi o forta pe aici prin SE Europei. Este o lista mai sus . Avem dreptul la 430 de avioane de lupta si nu stiu daca mai avem 30 . Credeti ca ne impiedica aia sa avem 430 de F 16 sau mai stiu eu ce avion . Nu vedeti ca se screm sa scoata o amarata de AK modificata , nici macar o arma de asalt conceputa de la 0 . Au cumparat Piranhia alea sa le trimita in Afganistan si si-au dat seama ca nu sunt bune nici de dracu dar de Afganistan Ati vazut voi vreo armata care are trupe in Afganistan cu transportoare Piranha acolo ?
    Baaaa , doar daca se uitau dracu in jurul lor si vedeau ca nu mai are nimeni trasportore din alea acolo si si-ar fi dat seama ca nu sunt bune pentru misiuni in Afganistan

  18. Intrebarile au un raspuns foarte simplu, dar poate va e teama sa-l rostiti. Armata Romaniei trebuia redusa la stadiul de simplu decor, pentru ca altfel am fi avut un mic-mic-mic back-up, in caz de scandal cu partenerii strategici. Ca de-obicei in istorie, totul s-a facut cu ajutorul cozilor de topor, oricand gata sa-si vanda mamele pentru un dolar azi, ieri rubla, in plus. Faptul ca Polonia a facut opusul nostru nu arata decat faptul ca ei au avut COAIE, sa ma iertati de expresie, in relatie cu partenerul…Noi…am demarat lupta anticoruptie, statul de drepti, etc, bla, bla

    • Petrache tati, lupta anticoruptie e un prim pas dintr-un drum lung… eu zic ca noi o sa ajungem acolo, ca timpul curge in favoarea noastra!!!

  19. Stiu ca ceausescu semnase un contract pentru 50 de MiG-29…dupa ’89 noi am anulat contractul sau rusii?

    • Da de submarinele pentru Ghadafi ce trebuiau luvrate in 91-92 nu ziceti nimic?

    • @vioniribu
      contractul era pt 45 de mig 29.
      negocierile au inceput in 87 si desemnatul pt aceste negocieri era nimeni altul decat victor atanasie stanculescu. ( acuma joaca pe la cazinouri )
      contractul a fost anulat de petre roman pe atunci prim-ministru !!!

  20. Iti dau eu o explicatie.
    Ca si in celelalte segmente de activitati, existente in societate si armata nu e condusa de romani.In structura ei exista oameni sus pusi care servesc alte interese si nu pe cele ale Romaniei.

  21. Mig 29:

    Cele bulgaresti: Au 13 MiG29 A si 3 Mig29B din care doar cateva operationale (abia pot asigura QRA-ul). La momentul actual e prea scump sa mai investeasca in ele, chiar si pentru un upgrade minor al avionicii pentru a asigura compatibilitatea NATO doar pentru cateva avioane. Si intelegerea pentru suportu cu RAC MiG expira luna aceasta. Acum incearca sa stabileasca contacte cu WZL-2 pentru facut ceva la ele sa zboare.
    Cele slovace: Au 10 MiG29 A si 2 Mig29UBS. In 2013 rata operationala eera de doar 30%. Sunt in trative cu Saab ghici pentru ce 😀 …
    Cele sarbesti: Au 3 MiG29 A si 1 Mig29B. Pilotii zboara cam 30 ore pe an iar avioanele sunt capabile sa zboare pana in 2018; apoi doar extinderea resursei le mai ajuta.

    Concluzia e ca MiG29 in Europa de Est mai zboara doar datorita Polonezilor; in rest totul e cam pe cale de disparitie. Deci si prin urmare problema este ca nu le-am vandut si noi cand conta; poate acum sa le vindem polacilor care pot sa le tina pentru piese/upgrada maxim 5.

    Delfinul:
    Modernizarea trebuie facuta la rusi. Prin urmare nu; din cauza de pret umflat plus cine stie ce ne mai baga in el a.i. sa ne lase cand ne e lumea mai draga. Vrem submarine? Suedia si Germania ne pot ajuta pentru echiparea cu 2.

    S125:
    Sincer acum era cam depasit iar modernizarea lui cu adevarat se putea face doar cu ursul deci mai bine nu. Ca l-am retras pe furis sau l-am vandut tot pe neve asta e o alta problema; dar sistemul trebuia retras (ca deh Hawk 😀 ).

    TR85 vs. TR55:
    Aici sincer doar un specialist de la arma tancuri poate sa ne lamureasca si sa ne linisteasca. Si nu un „specialist” gen persoana care s-a aberat cu un articol despre tancuri acu ceva timp (una din perle „sub comanda maiorului Kleiner Ritter von Thoma (viitor general in Wehrmacht)” ??? SERIOS? DOAR ATAT A PUTUT SPUNE DESPRE von Thoma??? ) si care are la bibliografia articolului ZERO/0 carti (si nu mizeriile lui Suvorov sau alti autori de la est; si anume poate un Sir Liddel Hart/ Fuller/ Guderian).

    Cam atat cu rant-ul 😀 …

    • Aici cred ca e o mica neintelegere la mijloc … nu cred ca multi din cei de mai sus sugerau ca noi ar fi trebuit sa pastram pana acum anumite elemente in dotare dar cel putin puteam sa fi avut un stop-gap solution mai acatari daca ma intelegi … una e sa treci de la Mig21 care lanseaza doar rachete IR si e destul de limitat manevrier … si alta e sa fi avut o escadrila de Mig29 Sniper. Si ca sa pun un pic paie pe foc, Mig29 nu are sistem fly-by-wire ca Su27 ci hidraulic asa ca nu era un capat de lume sa fie surubarit iar motoare (calcaiul lui Ahile la aparatul asta) cred ca se mai gaseau pe la unii, pe la altii. Eu nu sunt expert in avioane dar tin minte ce facea Dorel Luca cu Mig29 si cum l-a pocnit la un exercitiu pe pilotul olandez de F16 care facuse senzatie prin Serbia …asa ca am fi putut dispune pt o perioada limitata ce-i drept de o tehnologie inca valabila pana treceam integral pe echipament vest. In privinta Delfinului, daca vrei capacitati ASW trebuie sa ai si pe ce sa exersezi iar asta era un minim pt care sa fie tinut functional. S125 era bun la casa omului, era mai rezistent la ECM decat S75 si mult mai manevrier, iar cireasa de pe tort e F117 din Serbia … La tancuri nu mai comentez ca nici eu nu m-am lamurit inca daca e adevarat sau nu zvonul ca la TR 85 blindajul nu mai are legatura cu cel de pe T55 … Doar parerea mea umila, in rest la cat mai multe scule noi pentru brava noastra armie si cat mai putine tepe gen fregate, Hawk, etc. (cu F16 iarasi nu m-am lamurit …).

    • @hohenstaufen

      Nu stiu cat de actuale sunt datele tale despre avioane, eu stiu asa:

      in Bulgaria mai zboara doar 4 MiG-29 si daca nu fac ceva urgent in urmatoarele luni, in curand nu va mai zbura nici unul,

      in Slovacia mai zboara doar 2 MiG-29,

      in Serbia zboara 0 avioane supersonice, ultimele cateva MiG-21 au fost retrase de la zbor la inceputul anului. Nu stiu daca s-ar reintrodus intre timp, eu nu am auzit. Interesant ca anul trecut au avut un exercitiu cu romanii, ce rost are sa faci exercitii cand tu stii foarte bine ca in 6 luni ramai fara ele, oare ca sa ne evalueze pe noi? Vecinii nostri cu baza ruseasca in casa.

      Iar dintre TR-85 si T-55 din ce s-a tot scris aici de-a lungul anilor am inteles ca TR-85 ar fi putin mai bun insa mai putin fiabil, am inteles ca tanchistii prefera T-55 din cauza ca, citez, „TR-85 nu gasesti doua la fel”. Remarca din citat a fost spusa acum 10-15 ani si despre IAR-93 inclusiv de persoane care au lucrat la ele. Deh, treaba romaneasca 🙂

      • EXACT ca la dacia,niciodata doua la fel inclusiv la piese.poate a fost doar o ”tactica” dar spune multe despre industria constructoare romaneasca.

      • Datele sunt destul de noi; fiind sunt preluate din revista Air Forces, numarul din Septembrie 2015. Revista e dedicata aviatiei; impedimentul fiind costul (54 RON) apare lunar si se gaseste la Gara de Nord.
        In numarul din septembrie au avut un articol culmea dedicata MiG-urilor 29 din estul Europei 🙂 … Baietii se documenteaza destul de bine si au articole pertinente inca (zic inca deoarece au avut o schimbare in redactie acum 7-8 luni). Pentru mine era destul de distractiv cand baietii publicau despre programul F35 (problemele lui/depasirea problemelor/intrarea in dotare) si aici pe site unii se aberau despre cat de prost este 🙂 …
        Astept un numar care sa contina un articol despre RoAF.

    • @hohenstaufen. Nu-i chiar asa. Bulgarii sunt rapandule, chiar mai rau ca noi si din acest motiv nu prea mai zboara „29, slovacii au un numar mic, amici buni cu rusii ce dracu sa fac aia cu supersonice? Acu’ incearca sa se lege cu cehi pentru niscai Gripen C/D. Ungurii si-au retras „29 din lipsa de bani pt zbor, au cumparat 14 Gripen si nici pe alea nu le zboara, iar cand le zboara nu prea le ies aterizarile…

      Idee de baza din articol este ca noi am tras pe dreapta sisteme de arme net superioare celor pe care le-am pastrat sub tot felul de motive abjecte si mincinoase.

      In mod nomal astazi Romania ar fi trebuit sa aibe cel putin 48 de avioane noi. In aceeasi ordine de idei Delfinul putea fi modernizat cu germanii, au existat chiar oferte pentru acest lucru. Ce crezi ca nu poate fi modernizat la un submarin din anii 80, atat de sofisticat incat restul lumii sa nu-l inteleaga?! Repet: Kilo polonez, monernizat functioneaza si acum.

      In privinta TR 85vs T 55 nu incape comparatie din cam nici un punct de vedere, dar de ce ma mir cand idotii au retras din dotare T 72, tancuri noi pe motiv ca n-au munitie?! Pai munitie de 125 puteam cumpara de prin 1001 si una de locuri…

      De exemplu puteam cumpara din Germania la preturi de fier vechi, din Polonia, din Ucraina, etc, etc si munitie si piese de schimb, T 72 fiind un tanc foarte larg raspandit prin lume.
      In urma cu juma” de an un T 72 a fost un pic spalat pe cap si motorul i-a pornit la prima cheie dupa 20 de ani de stat in ploaie, iar comparat cu T 55 🙂 🙂 😉 .

    • Eu sunt si mai putin specialist
      INSA la EXPOMIL 2002 m-am zgait la TR 85 Bizonul. Am mai intrebat una alata. Din cate tin minte modernizarea (nivelul Bizonul) fusese facuta cu 2 sau 3 firme germane din alea care in mod normal faceau Leopardul Parca si Krauss Mafei

      Deci oare ce o fi fost uni bun? Un T 55 (candva nec plus ultra da CANDVA) de o varsta ….. sau un Bizon proiectata prin anii 80 si modrnizat in aniio 2000 de aia de facreau Leopardul?!

  22. Daca se dorea MiG-29 putea sa ramana in dotare…singura faza este ca mentenanta nu era integrata in tara..dar eu sunt de parere ca daca achizitionam mig-urile moldovenilor modernizarea ar fi meritat…sa zicem ca reuseam sa avem 48 de avioane operationale si inca cateva pentru canibalizare…pai 48 de MiG-29 Sniper ar fi valorat mai mult decat alea 110 LanceR pe care le-am avut…si probabil ca acum ar fi zburat mai multe MiG-uri 29 decat zboara 21…la urma urmei erau noi…mai noi decat F-16
    Si chiar daca nu mai zburau 48…daca aveam jumatate, adica doua escadrile, tot era ceva.
    Ce e mai bine? ~16-18 MiG-21 LanceR + 12 F-16 sau ~24 de MiG-29 Sniper + 12 F-16
    Eu unul zic ca indiferent cum o dam tot ar fi fost mai avantajoasa investitia in MiG-29…nu zic, si din MiG-21 s-a scos maximul care se putea scoate prin standardul LanceR.

  23. Bah baieti, MiG29 e istorie pentru noi. Ca nu am facut aia, ca nu am facut aialalta, ce mai conteaza?
    Conteaza viitorul si sa vedem ce facem de acum incolo. Ca nevoi pentru armata avem cacalau, insa putirinta nema. Am fost ieri prin Mizil, fabrica de MLIuri arata parasita :(, cred ca numai paznicii mai lucreaza pe acolo. Linga ea era o fabrica a lui Elvila care arata si mai rau decat fabrica de MLIuri.

    Asa ca daca am inceput cu F16, sa luam cat mai multe ca sa avem si noi un avion acolo sa facem o pulitie aeriana ceva. Delfinul vandut la polonezi daca vor sa il cumpere pe 2 lei si inarmate frecatele alea.

    Ca tot nu am avut timp sa scriu la articolul ala:
    La Marea Neagra aveam asea:
    1. Rusia – dusmanul etern
    2. Turcia – aluneca inspre sultanat/manea
    3. Georgia – un pod prea indepartat
    4. Bulgaria – maximul pe care il pot face e sa creasca zarzavaturi
    5. Romania – singura tara de handicapati care ar putea sa faca ceva. Asa ca un intern de pe la Departamentul de Aparare s-a uitat pe harta si a ajuns la concluzia ca NOI trebuie sa fin o contrapondere la rusi, si daca sultanatul manea o ia complet pe aratura si impotriva lor. Asta este si motivul pentru care eu cred ca sunt sanse mari ca de data asta Dusca sa fie serios.

    • Ahhh, mai e si Ucraina, dar nu se stie pentru cata vreme…

    • Da, e clar ca se va merge pe F-16 de acum incolo. MiG-29 la noi e mort si ingropat de cel putin 10 ani, in clipa in care RK-ul se facea la rusi, rusii ne taraganau cu motoarele si s-a anulat si programul Sniper, era clar ca MiG-29 nu va mai zbura vreodata la noi iar oricine zice altceva (din 10-15 ani incoace) e cel putin fantezist. Mai ales acum, in 2015. Aici pe blog nu prea e cazul dar anul asta s-a umplut netul cu comentarii despre reintroducerea MiG-29 in serviciu la noi.

      Aici in est ar fi doar doua tari inarmate serios, Turcia si Polonia, iar prima e vesnic sub amenintarea caderii in extremism din cauze interne.

      Mai raman niste tari de categoria a doua care nu vor fi lasate sa progreseze foarte mult insa vor fi dotate la un nivel de „Doamne-ajuta” in caz de forta majora si impinse la inaintare, si anume Romania si Ucraina.

      Iar restul, gen Slovacia, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Macedonia etc sunt umplutura, sau daca vrei balast, remorci, pioni, praf in ochi, masa de manevra, etc.

      PS: am uitat Grecia. La aia sincer nici nu stiu ce sa zic, eu continui sa cred ca la ei dpdv militar viitorul e doar in jos, oricat le-ar sterge din datorii, oricat si-ar vinde din tara si oricati ani le-ar mai da submarine pe datorie, e inevitabil ca armata lor sa intre pe o traiectorie descendenta, incet si sigur, cu panta molcoma. Nu zic c-o s-ajunga sub noi (ar fi si greu………..) dar peste 10-20-30 de ani nu vor mai fi ce-au fost si vor fi mult sub Turcia sau Polonia. Ceea ce e si normal pentru o tara de 8 (pe viitor 10) sau 4 ori mai mica fata de cele de mai sus.

      • Si eu cred ca Romania o sa ajunga in urmatorii 20 de ani a 7-a putere in UE(asa cum ar fi trebuit sa fim) din punct de vedere militar si economic…asta daca interesul american in zona continua, si eu cred ca va continua.

    • @Lion. Ai dreptate „29 si alte multe sunt istorie, insa trebuie sa intelegem de ce am ajuns in halul asta ca sa pricepem spre ce ne indreptam…

  24. Bravo
    Dar si US ar trebui sa ne aduca si noua din jucariile lor ca sa ne obisnuim cu ele. Sa stim si noi ce butoane apasam…

  25. https://www.youtube.com/watch?v=aRSY-mSbGt4

    Uitati aici accident aviatic la un AirShow in Ucraina….

  26. in mod normal ne trebuie vreo 120 vanatori…
    cam 80-90 atac la sol si daca se poate 3 awacs locale (daca pica reteaua cu licuriciu usa) un numar cat mai mare de elicoptere …pe astea m-as axa *(usor de ascuns prin paduri munti..etc…) in plus nush de ce dracu nu producem 10000 de drone … ca la jocuri suntem meseriasi… antrenament este

  27. si la dracu … sa ne dea us din ragaliile ce ruginesc in desertul lor… sa le rurubarim si sa le dam un grund…

  28. Pentru polonezi e relativ ieftin de operat MiG-ul 29 pentru ca au toate operatiunile de mentenanta si RK, inclusiv pentru motoare, integrate in industria proprie, asa ca isi cam stabilesc singuri costul orei de zbor.

    • NU! Polonezii zboara „29 pentru ca vor sa-l zboare si este inca un avion serios. Ieftin nu-i, dar polacii au facut o gramada de eforturi sa-l zboare de la downgradarea motoarelor, la cumpararea de piese de schimb la bucata de pe unde au putut si modernizare+inlocuire de hardwere unde s-a putut.

      Il zboara pentru ca au vointa si aparatul merita inca zburat nu pentru ca ar fi ieftin. Industria pe care o au acum si-au construit-o in anii de zile cu seriozitate.

      • unii cuantifica costurile doar in moneda.
        avantajele unor ipotetice flotile de mig-29 sburatoare modernizate ar fi fost exponential mai mari in plan de securitate nationala/regionala decat Costurile cuantificate in moneda.nu resursa financiara a fost problema in tara asta ci foamea politrucilor civili si in uniforma.
        multi spun ca poporul este vinovat ca a votat asa…poate poporul a fost chior dar ei ne-au tinut si in intuneric pe langa asta.am fost facuti de ai nostri dragi romani emanati si bia dupa de straini.

        • Usor cu sburatoarele ca Romania nu-i vreo forta militara. Basca vorbim de vreo 15-18 bucati sau dracu’ stie care mai supravietuisera dupa ce le-au canibalizat la sfarsitul anilor ’90.

      • Astea sunt simple lozinci 🙂 Il zboara pentru ca e rentabil si n-au o varianta mai buna/ieftina pentru moment.

  29. Din cîte cîte știu eu avioanele noastre Mig 29 au fost retrase din exploatare pe motiv de piese de schimb,rusnacii s-au șucărit pe noi că am modernizat migurile cu Elbit.

    • Israelienii s-au angajat sa ne procure piese de schimb .
      Polonezii , de asemenea, au rezolvat problema .
      Mentenanta si modernizarea erau asigurate de Aerostar .
      Restul sunt povesti .
      IAR-ului 93 ce piese de schimb rusesti ii lipseau ?

      • In ce filme asigura Aerostar mentenanta si RK-ul la 29?

        • RK-urile urmau sa fie executate de Aerostar. Elbit venea cu avionica iar Dasa ajuta la montarea ei. Se avea in vedere prelungirea resursei ca la MiG-21. Am fi avut in dotare inca un avion pe care il puteam „resapa” la noi acasa. Tehnicienii de la uzina facusera cateva luni de cursuri pe Mk inainte de proiect. Ai fost vreodata in Aerostar?

          • Asa auzisem si eu fara insa sa pot dovedi acest lucru. MiG 29 putea fi „surubarit” in tara la Aerostar fara problema, iar piese se gaseau destule inclusiv motoare. Pur si simplu nu s-a vrut …

            • Aerostar a șurubărit la programul „Sniper” (Chelul pe moldovenește) atît. Nu făceau nici un fel de RK la ele. Tot acolo a fost dusă și dubla pusă de dl. Ganea pe burtă în 98. Probabil voiau să facă și un Sniper DC după reparare, oricum nu avea probleme mari, doar table deformate. Acum dubla este pe MK fără motoare. Și cu găsitul pieselor fără probleme, sînt de acord. Polonezii le-au găsit la noi.

          • Mai zi-le si ca structura 29 e infinit mai complexa, ca nu aveam tehnologia, datele tehnice pt agregat. Rusnacii n-au livrat nici macar pt 21 toata documentatia, care a fost redescoperita in cursul exploatarii.
            Am fost la voi, la Bacau de multe ori, cu placere de fiecare data. Fabrica este deja foarte dotata si oamenii bine pregatiti. Ia zi, s-au montat/lucreaza cu ultimele echipamente achizitionate in toamna?

            • A, da, la motor ce **** RK se putea face? Dar mentinerea sistemului de radiolocatie si KOLS, clasicele? Fundatura se numea!

              • Avionica ar fi fost inlocuita pe model lancer. Apropos sti ca a existata – spre sfarsitul anilor 90 – o oferta din partea Moldovei sa ne dea MiG urile 29 in barter pe curent electric?
                Suma ceruta in echivalent energie electrica era in jurul a 55 milioane de dolari pentru toate MiGurile si piesele de schimb avute in stoc.
                La motoare gaseam solutii cum au gasit si polacii, le downgradam, vedeam ce faceam.

                • „Știam” așa cum ai aflat și matale… vorbe! N-am știut de niciun document în care să scrie, negru pe alb, treaba. Tu îi crezi pe moldoveni? Eu nu. Au dat și mai ieftin yancheilor, măcar armamentul puteau să ni-l vândă, în contrapartidă serviciilor și produselor livrate de noi când cu „răzbelul” lor de dependență…
                  Adevărat însă că au livrat, în zbor, un 9.13. De altfel e singurul „cocoșat” din dotare, prototipul Sniper… îl cunoști. Dar nu s-au angajat în scris sau în fapt pt mai mult. Dânșii au considerat că un 29 ajunge. Personal, nu cred că a fost de ajuns, cu atât mai mult cu cât am cerut motoare și R-27 în mod repetat până prin 2001. De aceste fapte știai?

                  • Pai 2001 corespunde cu data abandonarii proiectului Sniper parca…

                  • @Flogger. Asa „pe surse” stiam de mult dar de curand am aflat si raspunsul Romaniei si l-am vazut scris, stampilat si semnat. Adevarat ca s-a dat prin Ministerul economiei, dar in subsol se explica ca s-au consultat cu MApN. N-am vazut oferta Moldovei dar raspunsul nostru este elocvent.

                    Raspunsul „zice” ca Romania nu are nevoie de MiG-uri si ca oricum suma de 50 de milioane de dolari este foarte mare pentru posibilitatile noastre (undeva prin 1998). Curios cum in acelasi an am livrat Moldovei electricitate in valoare de 38 milioane de dolari cu titlul de ajutor gratuit…

                    PS Nu sunt sigur daca cifra de 38 de milioane de dolari este corecta pentru anul 1998.
                    PSS Stiam ca rusii au refuzat sa ne mai vanda piese si alte consumabile.

                    • Aștept email cu documentul scanat, GMT!
                      Nu cred că există. Că până prin 2000 nu puteam plăti 50 de bulioane valută cash, e clar. Ofertă concretă barter pe curent nu cred că a fost de la dânșii… cu curu-n șepte luntri.
                      Nici acum nu ne-ar da! MiG-uri mai au (nu le mai zboară din varii motive), cred că au păstrat și motoare extra, rachete trebuie să aibă prin hamabar, măcar de-o salvă.

                    • @Flogger. Asteapta-l frate, stai la poarta cu mana streasina la ochi 🙂 :). INtr-o ordine de idei…sinergetica nu-i frumos sa ma faci mincinos. Pana acum dintre noi doi doar eu mi-am probat o parte din alegatii cu nume clare si verficabile, tu nu prea, o ti in generalisme.
                      Eu am demonstrat de „n” ori ca nu sunt „senzationalist” si chiar stiu ce vorbesc cand ma refer la astfel de lucruri…
                      Un astfel de document nu poate fi scanat si trimis prin mail unuia pe care nici macar nu-l cunosc (oamenii sunt rai bre 🙂 ), sa fim un pic seriosi cand cerem cai verzi pe pereti, dar informatia se poate verifica (relativ foarte usor) si prin alte canale, canale pe care tu ai lasat sa se inteleaga ca le poti accesa.
                      Go!
                      Tot asa cum eu am scris – in premiera nationala – despre sistemul AAS „Siret” tot asa am scris acum, la nivel de comentariu si despre raspunsul nostru. Nici atunci nu am dat documentele – desi le aveam – nu le dau nici acum, desi in aceata situatia chiar nu le am. Ar fi o infractiune sa le am si sa le distrubui, nu?! 🙂 🙂

                    • Deci nu este, în scurt. N-am ce verifica, dar sap să văd!
                      Unde am considerat că e de bunbsimț, am scris cu subiect și predicat, nume și prenume.
                      Treaba-i expirată, dar așa pt cultura generală eram curios 😉 de oferta de barter pe curent. Un indiciu de unde să încep, pe la care sinister, o dată, un nume – în privat, desigur. Sigur, dacă consideri că e mai fain, las-o așa, după jigniri repetate. Nu mai insist. O zi faină în continuare!

                    • fiind vorba de troc energie contra echipamente militare, banuiesc ca la min. Ec. si Comertului/Energiei si la MApN…

                    • 🙂 🙂 Ti-am spus tot ce stiu: 1998, Min Economiei, nu-i mare scofala… Eu n-am cum sa obtin legal documentul pt ca domn Nita a dat un ordin de minstru ca sa ne blocheze, asadar 🙂 .
                      Un astfel de „docoment” este semnat de un secretar de stat si nu-i vorba de jigniri – tu te-am jignit niciodata, in fapt tu ai obiceiul sa ridici tonul – doar ca atat timp cat stiu ceva foarte bine nu o mai las in dorul lelii. Despre „29 nu stiam mare lucru, dar acum stiu! In anumite cazuri si pt anumite persoane stiu mult mai mult decat scriu si Marius poate confirma, doar ca sunt un domn si nu ma mag in viata personala a nimanui.

                      PS N-ai folosit niciodata „nume si prenume”: un capitan, o delegatie, misiune, etc, etc, generalitati dar dialogul cu tine este o placere!

                  • Flogger: „Adevărat însă că au livrat, în zbor, un 9.13. De altfel e singurul „cocoșat” din dotare, prototipul Sniper… îl cunoști.”

                    Nu nu, 9.13-le livrat a avut nr de inmatriculare 53 iar prototipul Sniper a avut nr de inmatriculare 67, e alt aparat.

                    E o confuzie des intalnita pe toate forumurile. In fond nici nu ar fi avut sens sa modernizezi ca prototip singurul avion de un anume tip si apoi sa modernizezi in serie alte avioane de alt tip.

                    • Da, ai dreptate Sorin, nu 67 e prototipul Sniper… și eram sigur că e un 9.13!!! însă nu poate fi, din moment ce moldoveanca era singura cocoșată românească.
                      Mea culpa public. Deși nu-s moș 8serv că mă lasă memoria 🙁

                    • asa arata anul trecut (poza de pe rospotters)
                      se vede numarul de bord 67
                      si ca nu e 9.13
                      http://i909.photobucket.com/albums/ac295/gac200076/muzeulaviatiei-avioane-lupta1-2012/mig-29-side-crop.jpg

                      53 a fost canibalizat pentru polonezi, asta e acuma, mortul de la groapa nu se mai intoarce, nu stiu ce ne ambalam acuma cu reshapatul si revitalizarea lor

                    • Confirm, 67 era 9.12 cu ceva resursa, achizitionat din urss. Prototipul demonstrator retinea in totalitate sistemul radiolocator mai vechi, dar cu suita de contramasuri imbunatatita fata de LanceR. Avea posibilitatea utilizarii unui arsenal complet, estic, vestic si israelian, de maniera LanceR
                      9.13 avea cablajele repozitionate, procesorul de semnal mai nou, sisteme de bruiaj si contramasuri evoluate, rezerva dorsala marita si ceva electrocasnice in plus. Autonomie marita si posibilitatea lansarii armamentului nuclear tactic al VVS. Dinamic, putea AoA de 28dg (datorita ameliorarii sist de control si electronic) fata de 26 pe 9.12 si era mai usor de pilotat – boala 9.12, inafara de radar. KOLS era identic cred.

                  • Avionul ala chiar a fost barter
                    Dat in schimbul unor taburi cand a fost imbranceala din transnistria

                    Le-ar fi dat cred moldovenii pe toate, numai sa le fi vrut cineva – mai au inca 6 tinute la sol si la ei nu stiu daca asa „spartan” ca ale noastre la MK si daca nu cumva le-au cumparat si lor polonezii motoarele, si ale lor mai zboara doar dezmembrate in cala la Hercules
                    La noi cand cu sniper (care a fost oficial ingropat in 2003, si nu stiu de ce eu tin minte ca nu e nici un Elta pe sniper ci tot radarul ala saphir downgradat de rusi pentru prieteni), nu ne-a trebuit atunci ca peste 5 ani in 2008 ne dotam cu avion multirol nou etc – suntem plini de avioane noi din 2008 incoace

                • Bre, lasatzi-le dreacu ca’s moarte si ingropate demult 🙂

                  Ce va tot ambitzionatzi sa ramanetzi fixati cu mintea la alea 18 ragalii sovietice dar ignorati total contextul in care s-a luat decizia abandonarii lor 🙂

                  Am descris asta intr-un comentariu mai jos

                  Armata intrase in reduceri masive, dispareau mari unitatzi, se scoteau oameni pe banda rulanta la pensie la +40 ani si cu solde compensatorii, o cotiseram spre NATO deci pa pa si muuuuuuie cu rusii, programul Doru Davidovici era in desfasurare si consuma putzinii bani si programul ala facea sens pt ca aveau multe aparate si le puteau face RKul, bani nu prea erau in general samd

                  Daca resapau atunci 18 bucatzi la Sniper acuma cate cacat credetzi ca mai aveam functzionale, din 110 Lancere mai sunt sub 20, atunci din 18 la care nu le puteau face RK si trebuiau sa cumpere consumabile pe piatza neagra sau prin intermediari cu cate crezi ca ramaneau acuma functionale, 2-3-4?

                  Si ce mare rahat faceai acuma cu ele? Faceau vreo diferentza? Nu

                  29 au fost avioane frumoase, dar am avut prea putzine si la noi conjunctura generala a fost impotriva lor

                  Cu altzi oameni, cu altzi politicieni, cu altzi bani din alta economie poate ar fi avut alta soarta mai buna

                  Polonezii sunt irelevantzi in contextul nostru, alta poveste alta mancare de peste

                  Programul LanceR a fost gandit pt un aparat de tranzitie al fortelor aeriene catre un multirol modern

                  Ca in final nu s-a mai facut nici o tranzitie la nimica si am desfiintzat fortele aeriene infiintzand pulitzia aerialistica, ca am murit inecatzi cu ceafa groasa si ratul scufundat in 2-3 cm de apa intr-un shantz la o escadrila de F16uri la mana a 3-a asta e alta discutzie, ca altele sunt planurile si asteptarile si alta e realitatea cruda

                  • Bre Irlandezule, problema nu este ca astazi Romnaia ar fi avut o flota impresionanta de MiG 29, poate nici nu le mai zburam, nu asta-i ideea, ci faptul ca dea lungul timpului nus cum dracu s-a intamplat da tot ce era mai bun si mai nou a fost tras pe dreapta si am pastrat in schimb ce aveam noi mai vechi.
                    „29 este un capitol mort pt noi, da io ma intreb de ce? Nu ti se pare si tie ca prea sunt toate cusute cu ata alba?!

                    • Bre, geaba va mai facetzi sange rau acuma…

                      Pai o prima problema era ca tot ce-am avut noi mai bun si mai modern era in numere mici mici miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiici…

                      Aveam 18 29-uri ramase la care ne cam uitam ca la masini straine ca nu prea puteam sa le surubarim in schimb aveam nu stiu cate sute de 21-uri prin magazii la care stiam sa surubarim cum vroiam noi…

                      Daca am fi avut macar 3-4 escadrile de 29uri, macar 48 de avioane, atunci da, dar nu aveam…

                      Cu atza alba?
                      Nu, mie mi se par cusute cu atza maro, ca la maro cacam stam noi bine in general 🙂

                      De Neva alea nu stiu ce era cu ele

                      SCUD a fost decizie politica, daca vrei in gasca asta ni s-a impus asta

                      T72-uri iarasi aveam un batalion in schimb aveam sute de 55uri si 85uri la care iarasi puteam surubari

                      De Delfin stiu ca au facut rusii gat si pe ai nostri oricum ai durea in peula de el

                      Deci o problema ar fi ca tehnica mai moderna era practic numarabila pe deshte…

                      Si atunci aia din armata si-au bagat picioarele in ea odata cu schimbarea taberei de refugiatzi si au pastrat grosul, pe aia din armata i-a interesat sa pastreze cantitatea nu calitatea, i-a interesat sa conserve cat mai multe unitatzi, posturi si functzii.

                      Si iti repet, matale uiti contextul, atunci era in plina desfasurare marea desfiintzare si marea scoatere la pensie

                      Armata era supradimensionata de pe vremea comunistilor si inzestrata la numar si mediocru at best, cand a cazut lagarul de refugiatzi de la Varsovia n-aveam cum sa pastram si sa operam cantitatea aia de armament si trupe, nu aveam cu ce bani, economie si nici motive

                      Dupa aia eterna si fascinanta rasa mioritica…atat i-a dus capu’, dovada uite unde au ajuns acuma…

                      Armata e intr-un colaps total si n-o sa-si mai revina, or s-o mai frece cu niste vechituri verificate din 6 in 6 luni inca nu stiu catzi ani si dupa aia mai vine inca o tura de marea desfiintzare, parerea mea…

                    • La final, de acord cu tine! De ce pastram noi in dotare TAB 71, S 60 si T 55, basca alte multe chestii cu nimic de folos, pai pentru pastrarea unitatilor si a functilor si a salariilor.
                      Este probabil singurul motiv pentru care mai avem armata astazi!

                      Pe de alta parte niste oameni destepti ar fi pastrat cantitatile alea mici de tehnica relativ moderna si pe baza lor ar fi inceput modernizarea treptata, dar ce-a fost s-a dus si ce-a ramas a ramas degeaba!
                      Amin!

                    • In fond nici n-aveau alta alternativa, si matale ai fi facut la fel daca vroiai sa supravietzuiesti ca armata

                      Daca alegeau sa ramana cu 18 Mig29, 30 T72 si Neva erau practic desfiintzatzi de atunci, lichidai sandramaua

                      Ce au pastrat trebuia sa fie tehnica suficienta numeric pe care sa se antreneze pana se facea trecerea la tehnica mai moderna NATO

                      Numai ca puliticienii grohaitori giratzi de gloata oierista au decis altceva pt ei, Flescaisceanu-Blegisceanu a decis ca nu avem nevoie de avioane in 2007 si restul de sifilitici la fel, au decis ca e mai bine sa fure ei decat sa dea banii pe armament

              • da, ok, sa zicem ca atunci nu aveam ce sa le facem, dar de ce mama naibii le-au lasat asa afara si nu le-au bagat in conservare pentru mai tarziu? ca asta ma tot intreb de fiecare data cand vad poze cum stau afara si s-au facut praf. Cat costa sa le faci cate un garaj de tabla sau sa le bagi intr-o cutie cu vaselina? bine ca de t55 au grija, sa le „conserve” de mig 29 nu s-a putut avea? oare cand o sa fie luati la intrebari ratatii responsabili?

                • 100% de acord! Le-au „stocat” mizerabil, ca și 23-ul… Ungurii sunt un exemplu pozitiv, ce să vb de slovaci, polaci și nemți.

                • Să le conserve pentru ce? Irlandezul a explicat clar motivele obiective care a dus la casarea lor. Credeți că cele cîteva 29 revitalizate ar mai fi contat azi? Sau veteranele MiG-23 MF? Așa văd peste tot. Toată lumea strigă mai ales veteranii, că de ce le-au casat, dar nimeni nu zice nimic de cei care ar fi trebuit să pună ceva nou ți în cantități îndestulătoare în loc. Și mulți dintre cei care ar fi putut face ceva sînt din sistem, colegi cu cei care acum plîng după minunățiile de avioane retrase prematur.
                  P.S. vă mai amintiți revista „Flaps Up” din anii 90? În primul număr era un articol cu un ofițer de aviație, care visa la o grămadă de tipuri de avioane și în cantități industriale, achiziționate de țărișoara noastră. Visa ăla la Tornado, Mirage 2000, F-16, etc. Pe unde o fi el acum?

  30. Haideti sa vedeti ceva frumos.

    http://www.ziare.com/international/ucraina/ucraina-infiinteaza-o-brigada-de-asalt-pentru-apararea-bucovinei-de-romania-1383537

    Le-a trecut la ucraineni de ajutorul dat de romani contra rusilor, acum fac brigazi impotriva noastra! 🙂

    Ucraina infiinteaza o brigada de asalt „pentru apararea Bucovinei de Romania”

    Cititi si va minunati!!!!!!!!

  31. Mda !
    Noi suntem de vina ,suntem incapabili, refrenul zilei .
    Nu stiu cum se face ca postacii care il canta sunt tot aceiasi , e destul sa te uiti la nick ca sa stii dinainte ce o sa spuna .

    • @nicusor si tie ti se pare ca ce s-a intamplat in tara asta e rezultatul „activitatii” unor oameni capabili? hmmm

      • Oameni capabili au fost cei care au realizat radarul START-1M ,spre exemplu .
        Cei care sspun ca am ajuns asa din cauza din cauza incapabilitatii noastre, sunt, sincer , prostii ajunsi la putere , si care stiu ca daca nu tin cu dintii de ea nu o s-o mai prinda .
        Si cand ma uit la ei , nu-mi vine in minte decat broasca testoasa ajunsa in varf de stalp : fara ajutorul cuiva nici nu ajungea acolo, nici nu se mentinea .

        • ah ok, vorbim de doua lucruri diferite; eu ma refeream in special la gibonii de la conducerea tarii, nu la oamenii care au realizat sau au vrut sa realizeze ceva. Acestia din urma sunt cu atat mai de laudat cu cat nu au trbuit sa surmonteze problemele tehnice ci si problemele cauzate de gibonii de la „putere” l stiu cum e ( desi nu in domeniul tehnic sau militar) ci in cel civil; degeaba ai o dovada clara, daca gibonul e interesat de pastrarea pozitiei lui, si a camarilei ce il sustine, el va calca peste rationamente, bun simt, peste tot; lasand in urma lui doar distrugere si jale… ar trebui militat pentru insaprirea pedepselor in codul penal pentru sabotaj si trecerea unor infractiuni la tradare; gen ai dat un tun peste 500.000 euro ( sau de ce nu, dolari) zbang inchisoare pe bune 20 de ani , la revedere taica si noroc

  32. In anii in care sa renuntat la mig29 era clara treaba , prea putin fiabil , durata de exploatare 250 de ore intre RK , piesele si RK depindeam direct de maica Rusia , era clar ca pe vremea aia era peste puterile noastre sa facem rost de motoare noi , piese de schimb , si cele trebuincioase , una peste alta acest avion era un mare mincator de resurse datorita fiabilitati reduse

  33. Lucrurile trebuie facute la timpul lor. Submarinul se putea repara si chiar moderniza ieftin in 1997-1998 la rusi.
    Cautati inregistrarea emisiunii „Submarinul României-Prizonier în adâncuri” de la TVR-1 de vineri, in care spune multe despre submarin Dumitru Plesca, ultimul comandat al acestuia de pe vremea cand mai naviga si se scufunda.
    Este putin probabil ca acesta sa mai fie revitalizat.

    • Bon, si in mareatza idiotzenie din marina romulana pt ce mai tzin ragalia aia parcata la cheu?

      Pt ce mai platesc catziva oameni sa se joace dea sujimarinul?
      Ca sa opereze pompe, sa incarce torpile de exercitiu si ce-or mai freca pe acolo?

      Pt ce?

      Risipa e inca mare prin „sistem”

      Daca este clar ca nu se mai revitalizeaza atunci sa incerce sa-l vanda pe un milion unora care-l mai pot repara la rusi, gen chinezi, indieni etc

      Daca nu poate fi nici macar vandut atunci sa-l taie dracu sa terminam cu el…

      • Pentru a avea niste oameni antrenati in folosirea unui submarin, in speranta unor vremuri mai bune.
        Vanzarea acestuia nu se poate face oricum si oricui.
        Taiatul costa si el. O zi de stationare a unei nave pe un doc costa destul de mult.

  34. Eu cred ca daca s-ar fi mers putin mai incolo cu ”sapaturile arheologige ” , luand in considerare si initiativele de ”relansare ” amintindu-ne de un proiect de tanc facut in colaborare cu nemtii , un proiect de elicopter de atac dupa Cobra si un rateu urat cu Saabul , plus un proiect de obuzier , si alte ”cateva ”, dincolo de asazisele ”stratejii ” , de fapt , pana la urma , ca o fost dictata , sau nu , distrugerea armatei s-a facut ,cam ,doar de biznis . Adica ”casca ” si atat …pana la urma e in cea mai mare parte doar o ”afacere ” pe spatele armatei si a contribuabilului , in care s-au jucat cu ”stratejia ” pe banca blocului , pocnind seminte ,
    Apoi or mai aruncat cate un ciolan in gura presei cu cate un ”multiroale ” si ”modernizare …” la combinatie cu sclobozarea a cate unui suspin ipocrit cum ca ”pe toti ne doare ” …sau” toti suntem de vina ”…sau ”nato ne impune ” …pt. a se pierde in multime cata vreme e tocat dosarelu ”afacerii ”…..umflandu-si branhiile pa plasma ca , cum ca ei lucreaza la linistea stresatului de jurnalul de la 5 imbuibat de junk-food si bingo-metropulis , sa nu cumva sa I-o taie neuronu ‘ de la dulcea indobitocire spre oaresce iesiri necontrolabile in strada .

  35. Daca as folosi un singur termen care sa cuprinda tot ce s-a intamplat in Romania din „90 incoace (insemanand distrugerea economica, emigratia, armata si dotarea sa, etc) as folosi termenul de SABORDARE!
    Romania a fost pur si simplu sabordata, desi era intr-o forma buna, gata sa ia startul spre o economie de piata sanatoasa si prospera.

    Pt cine nu stie „sabordarea” unei nave se refera la scufundarea acesteia de catre propriul echipaj la ordinul comandantului sau, desi nava inca pluteste. In marina sabordarea unei nave este un lucru onorabil si are in vedere evitarea capturarii acesteia de catre inamic si de multe ori in istorie comandantul navei a ramas la bordul acesteia…
    La noi saboradrea are legatura cu distrugerea voita a unei tarii intregi in scopuri obscure si mercantile de cele mai multe ori.

  36. Vrem si noi o tara si o armata ca in vest..unde potentialul unei natiuni,si a indivizilor care o alcatuiesc, este valorifcat complet..va rugam frumos:(

  37. „Ceea ce fac polonezii cu „29 dovedeste ca se putea si la noi si cam toate argumentele anti-29 sunt de fapt cam false.”

    Bre, nushce tot batetzi campii cu 29urile alea…

    Sunteti total ruptzi de context

    Contextul era ca aia din aviatie erau in colaps deja, nu erau bani pt toate cele

    Si asa au ales sa pastreze 21urile Lancerizate, ca aveau multe, aveau multe de dezmembrat pt piese si le faceau mentenantza integral la Bacau

    Ca au fost facute de niste idiotzi in proportie de 75 atac la sol 🙂 🙂 si 25 de interceptzie asta e alta poveste

    Probabil aceiasi idioti care au taiat 93iurile in loc sa le fiabilizeze si modernizeze motoarele, armament, avionica, pt ca le fabricam noi aici si atunci au ales struzocamila aia cu MiG21 de atac la sol 🙂

    In jur de anul 2000 am intalnit pilot de MiG, locotenent de aviatie in uniforma, in rectorat in Poli, rectorat e cladirea aia mare cu cupola unde zace rectorul si o freaca alti sefi cu secretarele

    Am sarit pe el cu intrebari, mi-a zis ca incearca sa-si echivaleze ceva studii si sa se inscrie la facultate pt ca in avitzia decedata militara nu sunt bani, nu se zboara, nu sunt avioane, se dau piloti afara, nu exista viitor

    Tipul era tanar si incerca sa-si refaca viata

    Deci contextul era ca nu erau de nici unele

    A mai fost si socul cu reduceri de personal si demilitarizare si salarii compensatorii si scoatere la pensie la 40 de ani, stiu comandant de mare unitate desfiintata, nu spui care, iesit la 40 de ani la pensie si cu nu stiu cate solde compensatorii de si-a facut casa

    Toate astea au costat bani si economic era jale in anii aia

    In plus intram in NATO si au fost intelegeri pt zona tampon demilitarizata

    Ghici cine era in zona aia…

    Colac peste pupaza aveam putzine aparate, daca am fi avut cateva escadrile mai ziceai dar nu aveam, si depindeam de rusi sau de interpusi ca sa 8tzinem ceva piese de schimb, nu aveam nici documentatzia pt ele si germanii parca au refuzat sa ne-o dea, asa ca sa cumparatzi Leoparzi de la ei, ca-s baietzi buni!

    Alegerea naturala a fost clara, trase pe dreapta

    Lasatzi dreacului comparatziile cu polonezii, ca aia au reusit si noi nu

    Pai noi nu suntem polonezi, ce rahat o fi greu de inteles aicea…

    Aia au interes pt aparare, noi n-avem, aia au bani mai multi noi o festelim cu 2% din „2017”, aia si-au pastrat industria militara noi ne-am daramat-o

    Aia au fost ajutatzi

    Aia au primit avioanele alea la 1 EUR bucata si probabil germanii le-au intretzinut bine si le-au dat cu ceva resursa si piese de schimb, pt ca germanii + rusii = big love

    Mai acu de curand parca le-au dat ai nostri si ce mai era bun din motoare de pe ale nostre carcase putrezite pe aerodrom

    Noi am fost incurajatzi sa ne dezarmam ca ne apara NATO si 9 nu ne-a trebuit prea multa incurajare ca sa distrugem tot, salariile si o spaga mica pe unde se poate si happy days

    Si atunci cacare e asemanarea in contextele astea intre polonezi si romani, ca eu nu vaz nici una…

    Ce rost are sa spui ca uite polonezii au facut si au dres, ca polonezii le zboara…

    Si ce rost are sa mai jelim acuma ce-a fost

    Mai bine jelitzi prezentul, ca uite, sunt intr-un colaps total

    Mananca miliardul si ceva pe buget si ne apara cu Volkhovuri din anii 70 pe care le verifica ca disperatzii din 6 in 6 luni si le lanseaza si cu combustibili expiratzi numai ca sa aiba ce bifa acolo o aparare la aplicatzii

    In fond astia au taiat 93iuri cu cateva ore de zbor si dintr-un link pus de personajul de tip Nicusor cica ar fi taiat si 99uri nou-noutze din fabrica la care nu le facusera receptzia…

    Au taiat TR85uri noi…

    A fost veselie mare…

    Asa ca in conditziile astea de ce dreacu sa mai plangi dupa o escadrila de 29…

    Atat i-a dus mintea, atata au facut, acuma n-are nici un rost…

    Si nu vezi ca nici acuma in al coispelea ceas nu-i duce mintea la mai mult … zero barat 🙂

    • GSG-ule în perioada 95 – 98 prin Facultatea de Aeronave era o grămadă de personal tehnic din aviația militară, toți veniți să-și echivaleze studii plus un simulacru de școală în plus pentru a ieși ingineri cu diplomă civilă. Pe unii i-am reîntîlnit în 2002 la Boboc cînd am „satisfăcut stagiul militar” 🙂

  38. S-ar putea ca Americanii si Rusii s-o fi dat la pace in privinta aderarii Romaniei la NATO. Adica „ok, ati tot impins granita NATO spre noi, acu luati-i si pe astia dar dezarmati”. Si Americanii la momentul si contextul respectiv sa fi fost de acord.
    Bâtele de la conducere, nefiind in stare sa-si demonstreze competenta la construit, s-or fi inghesuit s-o demonstreze la daramat si taiat.
    E doar un scenariu, insa unul plauzibil.

  39. Nu ma prea pricep dar cum poate putrezi duralul? Sau ce altceva mai putrezeste la ele?

    • Uite aici la gaurile de nituri, apropos de zicea gsg cu putrezitul

      http://i909.photobucket.com/albums/ac295/gac200076/muzeulaviatiei-avioane-lupta1-2012/mig-29-side-crop-stema.jpg

      In plus la 29 suprafetele de comanda, derive etc sunt din fibra de carbon care astia in intelepciunea lor l-au lasat sa se coaca la soare
      lonjeroanele sunt din aliaj cu litiu – si la suprafata unde oxideaza nu doar aluminiu – e un oxid mixt aluminiu litiu.
      In plus suprafata aia de oxid de o stie lumea ca e protectoare la aluminiu – cand stresezi mecanic treaba gen o aripa de avion care e flexibila, oxidul ala intra in profunzime
      In plus de ce si le tin americanii in desert in cel mai uscat loc unde au putut face baza aeriana, si de ce noi le-am tinut aproape de apa sarata : http://www.physchem.co.za/data/electrode_potentials.htm – apropo de aliajul ala aeronautic aluminiu si litiu

      In plus ai carlinga din ceva policarbonat special, ai jde mii de furtune, cabluri electrice cu izolatie din materiale care putrezesc si ele, le rod soarecii etc

      adica gura pacatosului gsg, adevar graieste

      • Deci oricum tot acolo ajungeau daca nu se inlocuiau consumabilele respective. Deci este in planul de intretinere perioada de schimbare la tot nu? Oare polonezii produc ce au nevoie? Dar oare UKR nu ar putea face RK la ele sau sa le preia pt reabilitare si sa ne dea ceva tancuri sau uragan.

  40. Eu consider intotdeauna binevenita o comparatie , nu doar cu polacii ci si cu cehii , croatii , chiar sarbii …astia , mai de langa noi …pe domenii unde ei zburda ia aici se merge cu initiative pana la punctual unde UN ASASIN creapa proiectul …in aplauzele media
    …Cam asta e diferenta principala .
    La ei se voteaza si patrioti …la noi numai ASASINI ! Ciudat …trebuiau de mult judecati pt. cat or facut , nu realesi dupa ce s-or rotit aceeasi aialalti …comunistoizi securisti si frankensteinii lor politruci

    Si ca idee …[off topic ] mai nou o stire , intre altele la fel …aplaudata pe protv , ca-i bine sa-i zic si numele , ca parca ,mai nou face reclama intensa la oaresceva corporatii …in colaborare cu ”guvernu …”[?!!]
    Cica din cauza secetei se vor baga hibrizi de plante rezistenti la seceta in locul celor cat de cat bastinase …DA UNDE-S IRIGATIILE PROMISE BA BOILOR !!! De asta a-ti uitat !!!

  41. Bah baieti, inca odata, e bine sa discutam trecutul, ca am avut, ca am facut, ca am taiat si alte alea.

    Dar mai important e sa ne focusam pe prezent si pe viitor. Doar ca prezentul este cam cacaniu – remarcati ca DNAul si-a scazut ff tare rata arestarilor? Toamna asta nu l-au saltat decat pe Oprescu, care oricum dpdv politic era de esalon doi. Ahh, si l-au trimis in judecata pe Ponta, dosarul asta nefiind in mod evident motivat politic. In rest liniste de si pace :), ca nu mai fura nimeni in tara asta … Aaaa, astea in conditiile in care Oprea a suplimentat organigrama DNAului.
    Deci noi mai asteptam o tura cu inarmarea. Prima data trebuie sa ne mai primenim actorii politici si dupa aia trebuie sa dam bani pe aparare. Inca odata, voi toti pe aici plangeti „sa se dea” bani la aparare… Pai jumatate din oamenii pe care ii cunosc eu personal conectati la industria de aparare ar sifona tot ce prind in secunda 2, si asta e ce vad eu care sunt in exteriorul sistemului :). Asa ca daca „se dau” bani, sunt ferm convins ca vor fi cheltuiti pe niste imbecilitati de care nu avem nevoie, doar pentru un comision.
    Prima data ne mai imbunatatim clasa politica si dupa aia functionarimea si abia dupa aia dam bani ca sa facem si sa dregem. Altfel ii aruncam pe fereastra…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *