Saab-ul scoate Gripen-ul E/F la soare!

Saab a adus noua sa generație de avioane de luptă Gripen la Farnborough International Airshow, însă nu ca variantă demo pentru posibile noi tehnologii, cum a făcut până acum, ci ca prototip pentru producția de Gripen NG, cunoscut și sub denumirea de Gripen E/F.

 

Avionului Gripen 39-7 biloc i-au fost instalate o cabină nouă, precum și noi sisteme electronice de bord și chiar înainte de Farnborough a primit radarul Selex Galileo ES-05 Raven. Astfel, modelul 39-7 a devenit platforma de testare a sistemelor electronice de bord pentru Gripen E/F.

Radar AESA Raven, in boticul E/F-ului

 

Gripen Cockpit

 

Până la sfârșitul anului viitor, Saab și-a propus să testeze în zbor prototipul avionului E/F (39-8). Configurația finală a modelului E/F nu a fost încă decisă, dar elementele principale au fost deja selectate. Avionul va avea un motor General Electric F414, posibil în varianta EPE, și un fuselaj mai mare, capabil să stocheze mai mult combustibil. De asemenea, vor fi instalați piloni suplimentari pentru arme.

După livrarea radarului Raven, fabrica din Nerviano a companiei Selex Galileo va livra la sfârșitul anului 2012 primul sistem de căutare și urmărire prin infraroșu Skyward G, care va fi montat și pe avionul 39-7 pentru testele programate să înceapă anul viitor. Skyward G oferă avionului Gripen E/F posibilitatea unei urmăriri pasive multi-target, făcându-l capabil să gestioneze până la 200 de ținte. Capacitatea sa de scanare se potrivește cu cea a radarului la azimut. De asemenea, acesta poate fi utilizat și pentru imagistica țintelor și ca ajutor în zbor, prin producerea unei imagini cu acționare în infraroșu într-un ecran montat pe cască.

Sistemul de identificare amic-inamic (IFF) SIT426 pe care Selex Galileo l-a dezvoltat pentru Gripen E/F a fost deja testat în baza de la Arboga. Însă acest sistem nu va fi instalat pe Gripen până la apariția primului avion JAS 39 E/F, care este programat să zboare pentru prima dată în decembrie 2014. Pentru că sistemul IFF este separat de radar, acest lucru nu afectează dezvoltarea programului, întrucît testarea la sol poate îndeplini majoritatea cerințelor programului IFF.

Suedia și-a luat angajamentul de a cumpăra JAS 39E/F, care a mai fost selectat și de Elveția, țară în care încă mai trebuie parcurs un proces politic până la semnarea unui contract. Suedia dorește undeva între 60 și 80 de avioane, care vor înlocui treptat flota actuală de Gripen JAS 39C/D între 2020 și 2030. Cel mai probabil toate avioanele vor fi de tipul JAS 39E monoloc.

Elveția are nevoie de 22 de avioane care să înlocuiască flota de Northrop F-5. Procesul politic presupune ratificarea deciziei de către cele două camere ale Parlamentului elvețian și este posibil să includă și un referendum. Procesul se va încheia probabil în 2014.

 

Saab și-a luat angajamentul să livreze primul Gripen E/F la patru ani de la atribuirea contractului, dar nu a exclus posibilitatea de a grăbi dezvoltarea în cazul în care un alt client ar solicita o livrare mai rapidă. Suedia și Elveția și-au corelat cerințele pentru un avion cu o configurație de bază comună, iar capacitatea operațională inițială se așteaptă să fie obținută în 2018.

Avionul Gripen NG va fi aproape construit de la zero, unele elemente ale JAS 39C/D fiind reutilizate, în special aripile. Acest lucru este posibil datorită design-ului modelului E/F, care are un fuselaj mai mare, ce creează o suprafață de ridicare mai mare.

Între timp, Saab continuă să promoveze varianta Gripen C/D, evidențiind performanțele mărite și costurile scăzute pentru ora de zbor, dar și să își sprijine clienții existenți. Recent, Ungaria a extins contractul de leasing pentru Gripen până în 2026, iar negocierile cu Republica Cehă sunt în curs de desfășurare. Thailanda va primi al doilea lot de șase avioane anul viitor, cele mai multe dintre ele zburând deja în Suedia.

Gripen 39-7 la Farnborough International Airshow

Africa de Sud va primi ultimele avioane în această vară, la începutul acestui an începând operațiunile cu Thales DJRP (digital joint reconnaissance pod). Toate avioanele au fost predate în mod oficial, dar patru dintre ele au rămas în Suedia pentru a participa la exercițiul Lion Effort ce a avut loc în luna mai la baza aeriană din Ronneby.

 

Saab continuă să identifice o serie de oportunități pentru Gripen în întreaga lume. Brazilia este cea mai evidentă dintre acestea, Gripen concurând cu Rafale și F-18. Un eventual succes în această țară ar putea deschide ușa unor oportunități de vânzare și în alte țări din America Latină. De asemenea, este posibil ca Thailanda să comande un al treilea lot de avioane, în timp ce Malaezia caută pe piață un înlocuitor pentru MiG-29. Alte posibilități în Orientul Îndepărtat sunt în Filipine, Indonezia și Vietnam, în timp ce în Europa de Est mai multe țări au nevoie de avioane de luptă noi.

 

De asemenea, biroul Saab din Marea Britanie continuă lucrările de dezvoltare a unui Sea Gripen cu capacitate de transport, vizând cerințele provenite din India și Brazilia. Lucrările de reducere a riscurilor pentru Sea Gripen vor continua până în punctul în care va exista o evaluare a conceptului, potrivit unui reprezentant Saab, după care „vom face o pauză” și se vor aștepta evoluțiile ulterioare.

 

 

Sursa: ainonline.com via cook

 

16 comentarii:

  1. Dupa cata minte au ungurii si cehii, mai mult ca sigur ca vor opta pentru Gripen E/F, dupa ce le expira actualul contract de leasing pentru versiunea C/D.Pacat ca Romania nu va cumpara acest avion.

  2. Apreciez articolul. Ar fi fost mai interesant totusi daca avea si ceva personal in el, din partea voastra, eu inteleg ca stirea e aceasi indiferent cum o prezinti si chiar daca indici sursa articolului……. totusi : chiar – copy – paste -. Amandoi. Mai citesc si unele bloguri de afara si deja recunosc unele stiri pe care le ipostati , alte articole sunt originale si schiar cele care nu sunt cometariile si aportul propriu le dau valoare, deasemenea am apreciat ca pana acuma nu prea va calcati pe bombeuri si prezentati stiri diferite, dar de data asta… Se poate spune ca aveti stofa de premier – professore, dottore, etc

    • Chiar ma miram si eu ca George nu a scris la final parerea lui cu multe semne de intrebare si exclamatie 😀

    • Este un articol promovat de Saab in Romania si a fost publicat pe baza acestui fapt din curtoazie, dar si datorita informatilor continute. Alte remarci ?!

      • George chiar nu este nici o posibilitate sa-i bage cineva sub nas lui Dobritoiu acest articol si sa-i deschida ochii? AESA, IRST, vizor pe casca, motor mai puternic, etc. si toate astea posibil in rate cu bani de la guvernul Suediei. Ce am putea dori mai mult?

        • Poti fi sigur ca aceste lucruri sunt foarte cunoscute la nivel inalt. Nu pot clama faptul ca nu au stiut!

        • Inca ceva, am vazut un articol mai deunazi in care erau calculate costurile cu un avion nou si se vedea foarte clar ca nu suntem atat de saraci incat sa nu ne putem permite optiunea asta. Crezi ca ia putea sa-l trimiti pe la niste oameni destupati de la televiziuni care sa-l provoace pe Mr. Dobritoiu la o discutie mai serioasa pe cifre? Ma gandesc ca poate totusi s-ar mai gasi loc si de altceva in afara de politica asta murdara prin programul unor posturi TV…

        • Astfel de calcule, intradevar intr-o formula mai eleganta, au fost trimise si catre MApN si catre televiziuni…Rezultatul este un mare zero barat. MApN-ul mai raspunde cateodata, dar numai cu generalitati, de genul: „materialul trimis de dumneavoastra a fost transmis factorilor direct implicati!”

        • ima80
          Gandeste-te in felul asta cu privire la bani: Romania avea un „buffer” de valuta de vreo 5 miliarde euro. Motivul? Guv. Boc dorea sa faca acelasi lucru pe care la anuntat Ponta recent, schimbarea moddalitatii de colectare a TVA. De aceea era nevoie de bufferul asta pentru cateva luni cand se facea schimbarea. Recent Basescu a afirmat (si confirmat azi de Min. Finantelor) ca au mai ramas vreo 3 miliarde. Pe ce s-au cheltuit restul? Pe vreo 2 transe de platit imprumuturi, dar Min. Finatelor spune ca recent a contractat preventiv 1 miliard de la Banca Mondiala, per total bufferul fiind acum de vreo 4,1/4,2 miliarde.

          Asa cum a zis si George de nenumarate ori, bani se pot gasi, vointa insa nu-i.

    • Tu ce faci iti copiezi postarile dintr-un loc intr-altul?

  3. Fac avioane faine suedezii aia. Cred ca elvetienii au facut o alegere buna, alegere pe care am putea sa o facem si noi daca factorii de decizie si-ar scoate capetele din cur.
    Pana una alta – dedicatie :

    http://www.youtube.com/watch?v=Uq2dZ0rxM68

    Apar si niste Gripen la un moment dat.

  4. cum poate sa arate cabina all glass – incredibul. e lasa ca si F16 MLU arata la fel de bine, si cel mai important sunt si mult, mult mai ieftine si mult, mult, mult, mult, mult mai bune! Romania Trezeste-te! daca mai poti!

  5. ma gandeam la ce a zis ministrul ca noi vrem F-35 si acum cautam o solutie de tranzitie.

    OK, presupunand ca asa ar sta lucrurile, logic ar fi totusi sa luam 24 bucati Gripen C/D acum in prima faza, asta ca sa mai avem aviatie pana or aparea F-35 alea.

    peste vreo 10-15 ani putem completa flota de Gripen cu cateva avioane de atac JSF (F-35). Daca ne luam JSF-uri, in mod sigur va fi pentru niste misiuni speciale – banuiesc ca la costurile de operare care se anunta nu se vrea sa il luam in numar mare pentru misiuni de rutina gen politie aeriana, ar fi enorm de scump si ineficient sa le folosesti pentru asta.

    tot peste vreo 10-15 ani, putem face retrofitting la avioanele Gripen C/D cu unele bunatati de pe E/F – de ex. radarul AESA, IR ST (infrared search and track) Skyward G. La momentul respectiv, putem adauga inca 8-14 bucati E/F, care atunci ar fi in productie de serie pentru Suedia.

    daca cei din minister sunt destepti, pot sa comande avioanele astfel incat tot timpul sa avem avioane noi care vin din fabrica.

    eu cred ca ar fi o solutie inteligenta care ar impaca pe toata lumea si ar corespunde economic, strategic si militar.

    am avea o aviatie noua, foarte competitiva, respectabila, care ne-ar da un profil de tara serioasa (nu de milogi). in plus, industria s-ar mai carpi cu offsetul, economia ar respira, platile s-ar face esalonat cu niste sume rezonabile, suportabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *