SAGETILE DACIEI (2)

Continuam povestea lansatoarelor multiple de rachete in armata noastra, povestea unei Arme ce are inca potential in lumea militara de astazi si in cea viitoare…Din pacate, cu regret o spun, capitolul de astazi sta sub flamura “avantul-prabusirea”, asta deoarece am avut “pornire” (chiar in forta, putem spune), am avut “continuitate” (remarcabila), avem “prezent” (chiar daca deloc luminos. Cu “multumiri” stiti voi cui!) dar n-avem “viitor” (dezinteres, nepasare, minciuna, uitare, abureala, incompetenta). Asa cum bine spune Marele Eminescu in Scrisoarea III –“Au prezentul nu ni-i mare? N-o sa-mi dea ce o sa cer?”. Nu, nu ne este “mare” si nici n-o sa ne dea dotarea pe care militarii nostri, cei dedicati cu trup si suflet Meseriei si Tarii, o merita! Cititi va rog acest articol 100% adevar, strigat de disperare, de revolta, de neputinta nascut din dorinta de a schimba mentalitatea bolnavicioasa, dramatica pentru aceasta Tara si inertia ce viruseaza toate institutiile statului si pe slujbasii “ce cu credinta servesc”! Un articol dureros de adevarat ce descrie pura si deloc cosmetizata Realitate: https://www.rumaniamilitary.ro > la-capitolul-inzestrare   

Sintagma mult trambitata de catre propagandisti si latrai aserviti unora si altora, “noi facem fata tuturor provocarilor”, nu mai convinge decat copiii de clasa a IV-a…Dar mergem inainte, atat timp cat inca existam stam bine! Respect tuturor militarilor ce isi servesc cu credinta Tara, in uniforma sau nu! Respect tuturor celor ce si-au servit Tara cu credinta si onoare! Vesnica recunostinta celor ce s-au jertfit pe Altarul patriei! Ne cerem scuze ca noi, cei de astazi, nu ne ridicam nicicum la valoarea faptelor si realizarilor voastre! M-a bufnit rasu’-plansu’ cand am citit recent o lamentare a unui astfel de trepadus care spunea, bietul de el, ca “nu este cazul sa ne speriem peste masura fiindca in caz de razboi nuclear….”. Asa mai, deci putem merge linistiti inainte cu tehnica veche de 30-40 de ani…poate inca pe-atat! (Doamne-fereste pan’ te nimereste!). 

Mergem inainte…APRA-40! Masina de lupta produsa, ca si APR-21, la Intreprinderea de Reparat Avioane/I.R.Av din Bacau, actuala Aerostar Bacau (initial a fost UM 03767/Intreprinderea “Uzina de Reparatii Avioane”/U.R.A, unitate aflata in subordinea Ministerului Fortelor Armate/M.F.A infiintata prin Hotararea Consiliului de Ministri/HCM nr.1165/17.04.1953. Fabrica a inceput sa fie construita in 1949, primele utilaje, foste IAR Brasov sau importate din URSS, fiind montate in 1951. Pe 1 aprilie 1969, U.R.A trece din subordinea M.F.A in subordinea Ministerului Industriei Constructoare de Masini/M.I.C.M in cadrul Centralei Industriei de Mecanica Fina si Aeronautica/C.I.M.F.A. Din 1970, C.I.M.F.A devine Grupul Aeronautic Bucuresti iar U.R.A devine I.R.Av Bacau, avand 1552 de angajati! In 1974, I.R.Av ajunsese la 2630 de angajati, o crestere substantiala de specialisti si muncitori calificati in doar 4 ani…Fara cuvinte! Din 1978, I.R.Av Bacau devine Intreprinderea de Avioane Bacau/I.Av.Bacau. Din iunie 1991se transforma in Societatea Comerciala Aerostar Bacau. Ca fapt divers, primele aeronave cu reactie au inceput sa fie reparate aici din 1956, aeronave Iak-17 UTI si Iak-23, precum si motoare RD-500. Din 1957 au inceput reparatii la aeronave mult mai moderne, Mig-15/15 Bis/15 UTI si S-102, inclusiv motoare RD-45F/FA, VK-1A si Lis-2).

Dupa APR-21 a urmat APRA-40, instalatia fiind varianta romaneasca realizata la I.Av.Bacau a BM-21 Grad (in armata romana Grad-ul era cunoscut drept APR-40. Nu este sigur cate BM-21 Grad am avut in dotare dar se pare c-au fost intre 50-65 de instalatii. Am gasit surse rusesti care sustin ca Romania a avut in dotare 352 de BM-21 Grad. Putin probabil sa fie asa fiindca Polonia, o tara muuult mai bine dotata de catre sovietici decat noi, a avut 219 Grad-uri). Modernizarea, sa-i spunem asa, a constat in montarea instalatiei de lansare pe o platforma romaneasca, camionul DAC-665T/6×6. Prototipurile au aparut si au fost testate in perioada 1977-1978, insa productia de serie a debutat la Bacau in 1979. Masina de lupta a purtat numele de APRA-40/122 mm (ca fapt divers, in 1979 la Bacau se produceau pentru armata autospeciale, echipamente hidraulice, autoateliere. Din 1980 au inceput productia instalatiilor autopurtate de decontaminare termica ADTT-1 si decontaminare echipamente si tehnica de lupta/ADE-84. Ca fapt divers, la sfarsitul anilor *80 a aparut o instalatie deosebita destinata stingerii incendiilor la sonde, instalatie dotata cu motor turboreactor R-37, instalatie cunoscuta sub numele de Turbojet.

O astfel de instalatie a facut senzatie in Kuweit reusind stingerea sondelor incendiate de catre armata irakiana in retragere, vara lui 1991 – a fost oferita la export sub numele de JET-TR-96. Timpul de functionare al motorului la putere maxima era de 43 de minute, acesta fiind controlat din afara cabinei printr-o telecomanda atasata unui cablu de 100 m lungime. O bijuterie de masina specializata care a atras privirile si invidia multora! Un proiect 100% romanesc! N-a fost singura fiindca Aerostar a realizat o astfel de instalatie pe platforma Liebherr/8×8, instalatia de stingere utilizand motorul Tumansky R-13-300 de pe MIG-21, cu postcombustie. Din cate stiu, unicul exemplar produs a ajuns la Petrom…daca l-or mai avea –se numeste JET-RAF. Offf…ce am fost si ce am ajuns! Avem si astazi in uz astfel de instalatii in numar limitat, din cate stiu. Autospeciala pentru Decontaminare Tehnica/ADT, Autospeciala pentru Decontaminare Persoane/ADP –capacitate de decontaminare 150 persoane/ora, ambele pe platforma Iveco, instalatiile sunt produse de catre Romtech/Sibiu. Compania este furnizor MApN, Protectia Civila, SRI, MAI,utilizatori economici). APRA-40, in uz si astazi, foloseste atat rachete sovietice originale cat si variante romanesti produse, candva, la U.M. Tohan/Brasov, variante echipate cu fuzee de proximitate sau impact, ogiva HE-Frag sau submunitii. In 2008-2010 a aparut racheta calibrul 122 mm cu raza extinsa la 40 km, racheta care, din pacate, n-a mai fost achizitionata de catre MApN –de ce oare, ei stiu! Asa, ca sa fac haz de necaz, probabil stricam “echilibrul zonal”….

Mda, pai slovacii, polonezii, cehii, chiar si sarbii, pot, ei nu “strica” absolut nimic! Nu ne vom opri asupra caracteristicilor acestor rachete fiindca am facut-o intr-un articol anterior, dar mentionez faptul c-a existat intentia de a inlocui motoarele-racheta de origine sovietica cu unele frantuzesti, asta dupa anul 2000 cand LAROM se nastea si era in durerile facerii.

Da…LAROM s-a nascut greu, abia in 2003 executandu-se primele trageri cu aceste instalatii in poligoanele Cincu si Malina, intrarea efectiva in dotare efectuandu-se din 2004 (a fost prezentat oficial lumii militare la Eurosatory 2006). Din cate stiu, primele unitati care au primit LAROM in dotare au fost Regimentul 81 Artilerie din Focsani, comandat la acea vreme de Colonel-doctor Ignat Radu (a luat fiinta pe data de 01.12.2001, face parte din Brigada 8 LAROM. La momentul intrarii in inzestrare a LAROM, din informatiile mele, seful Statului Major al Brigazii era colonelul Emil Dabija. Daca gresesc, sa-mi fie cu iertare! Respect, domnului colonel si militarilor acestei deosebite Arme! Oricum, din data de 04.10.2004, Regimentul 81 Artilerie devine Divizionul 81 Artilerie.

Doi ani mai tarziu, pe 01.04.2006 primeste numele de Batalionul 81 Artilerie “Maior Gheorghe Sontu”, primindu-si Drapelul de Lupta pe 19.10.2006. De la 01.10.2010 devine Batalionul 81 LAROM “Maior Gheorghe Sontu”. Respect Armatei Romane pentru denumirea unor unitati militare reprezentative cu numele unor eroi romani! Asta este normalitate, asta este adevar, dreptate, recunostinta si continuitate, nicidecum Scorpionii Rosii si alte denumiri exotice total rupte de Istoria Militara Romaneasca. Sa-mi fie cu iertare! Maior Gheorghe Sontu, Erou al Razboiului de Independenta, a cazut in fruntea ostenilor sai din Regimentul 10 Dorobanti la asaltul redutei Grivita 2. Vesnica recunostinta si aducere aminte, D-zeu sa-i odihneasca pe Eroii Neamului Romanesc!) si Regimentul 83 Artilerie din Tecuci, comandat la acea data de catre Colonel-doctor docent Adrian Dabija. Astazi, toate acestea fac parte dintr-o unitate reprezentativa a armatei noastre, Brigada 8 LAROM “Alexandru Ioan Cuza” din Garnizoana Bucuresti (respect MApN pentru numele ales!

 

O unitate cu mare traditie artileristica, continuatoare a Brigazii 2 Artilerie Grea infiintata prin Inaltul Decret nr.2436/27 iunie 2016, unitate a carui prim comandant a fost generalul de brigada Teodor Georgescu, un mare Artilerist). Brigada 8 LAROM deriva din Brigada 8 Artilerie (pana pe 30 iunie 1995 a purtat numele de Brigada 8 Artilerie Tunuri, nume purtat timp de 36 de ani incepand din data de 23.02.1959). Pe data de 04.10.2004, Brigada 8 Artilerie Mixta ce apartinea pe atunci Corpului 1 Armata Teritorial, avea urmatoarea alcatuire: comandamentul brigazii si bateria statului major isi aveau locatia in Focsani; Batalionul 81 Artilerie/Focsani, la acea vreme aveau in dotare obuziere calibrul 152 mm; Batalionul 82 Artilerie Mixta/Barlad, la acea vreme aveau in dotare tunuri antitanc calibrul 100 mm; Batalionul 83 LAROM “Bogdan I”/Barlad; Batalionul 96 LAROM “Mircea Voievod”/Ploiesti avand in dotare APRA-40/122 mm Model 1978; Batalionul 84 Asigurare Date “Marasti”/Focsani; Batalionul 85 Logistic “General Mihail Cerchez”/Barlad. Din ianuarie 2006, Brigada 8 Artilerie Mixta primeste numele de “Alexandru Ioan Cuza”. Din 01.11.2010, Brigada 8 Artilerie Mixta devine Brigada 8 LAROM “Alexandru Ioan Cuza”, vechile unitati componente schimbandu-si denumirea dupa cum urmeaza: din 01.08.2010, Batalionul 82 Artilerie Mixta se subordoneaza Diviziei 2 Infanterie; din 01.07.2010, Batalionul 85 Logistic devine Batalionul 85 Sprijin Logistic “General Mihail Cerchez”; din 01.07.2010, Bateria 86 Stat Major devine Bateria 86 Sprijin. Deci, Armata Romana are astazi in dotare 3 unitati luptatoare LAROM -Batalioanele 81/83/96 LAROM, o unitate de sprijin de lupta/Batalionul 84 Asigurare Date si o unitate de sprijin logistic/Batalionul 85 Sprijin Logistic, toate grupate in cadrul Brigazii 8 LAROM. Romania are 54 de lansatoare LAROM (toate aflate in dotarea Brigazii 8 LAROM) si 134 de APRA-40, foarte probabil multe fiind stocate.

APRA-40 a aparut in 1978 inlocuind etapizat APR-21. Lansatorul era identic BM-21 Grad, insa era montat pe platforma DAC-665T. Inainte insa de a vedea APRA-40 cel dintai, sa ne oprim asupra platformei DAC-665T, un cal de povara reusit aflat inca in dotarea armatei romane. Un cal de povara exportat in Ungaria, Egipt, Irak si Cuba, asta fiindca…puteam!

DAC-665T/Transport are urmatoarele caracteristici: aparut in 1978, fabricant ROMAN Brasov; 6×6, arcuri lamelare, amortizoare hidraulice telescopice. Puntea spate –arcuri lamelare; lungime 7,57 m; ; motor MAN D-2156 HMN 8, V6, Diesel in 4 timpi, injectie directa de combustibil, racit cu lichid, 6 cilindri in linie inclinati la 40◦, 215 CP la 2200 rpm, 10344 cmc;consum de combustibil 32,40 L/100 km, pe sosea; cutie de viteze manuala AK6-80, 6+1 trepte; autonomie cuprinsa intre 800-1000 km; viteza maxima pe sosea 85 km/h fara remorca; urca pante de maxim 30◦ fara remorca; trece rampe laterale de maxim 20◦ fara remorca; spatiul de franare la viteza de 40 km/h –frane reci 17 m/frane calde 19,90 m; trece vaduri adanci de 1,20 m; trece fara probleme gropi de noroi cu adancimea de 40 cm; trece santuri cu lungimea de 70 cm.

Au fost produse si variantele DAC-665G, port-pontoane, lungime 9,98 m, consum de combustibil pe sosea 49,30 L/100 km; garda la sol fata/spate 39 cm; greutate proprie 9,94 tone.

DAC-665C –autospeciale, autoateliere de reparatii si intretinere avand caroserii tipizate din tabla de otel, materiale plastice armate cu fibra de sticla sau structura sandwich (transmisiuni, geniu, chimice –decontaminare, laboratoare, vehicule de comandament); greutate pe puntea fata 4,64 tone; greutate pe puntea spate 5,30 tone; sarcina utila pe sosea si in teren neamenajat –autocamion 5 tone/autosasiu 6 tone; greutatea maxima a remorcii: pe sosea 10 tone/in teren 5 tone; greutatea totala rulanta in autotren: pe sosea 24,94 tone/in teren 18,94 tone; este echipat cu reductor distribuitor ce dispune de un diferential interaxial cu posibilitati de blocare. Asta permite folosirea integrala a fortei de aderenta pe orice teren fara a pierde putere.

APRA-40 Model 1978 are urmatoarele caracteristici: platforma de transport DAC-665T, viteza maxima de deplasare pe  sosea 75-80 kmh/pe teren neamenajat 25 kmh; autonomie pe sosea 700 km; 40 de tuburi de lansare similar BM-21 Grad, fiecare avand 3 m lungime; doua moduri de tragere, foc cu foc/timp total de tragere 30 secunde si salva/o racheta la fiecare 0,5 secunde; foloseste rachete neghidate calibrul 122 mm, raza maxima de actiune 20,45 km, sovietice sau de productie romaneasca. Conform unor surse independente, bataia maxima a rachetelor fara inel de franare este de 20,75 km, iar cu inel de franare 11,98 km; echipaj 6, transportabili in cabina; este deservit de masina de transport rachete pe platforma DAC-665C/G, in caroseria acestuia gasindu-se doua stelaje, fiecare continand cate 40 de rachete/total 80 de rachete; s-a exportat in Nigeria, Iran, Irak, Etiopia, Maroc, Iugoslavia (Croatia si Bosnia inca le opereaza conform unor surse independente sub numele de SVLR 122 Grad. Foarte probabil acestea sunt model APRA-40 FMC); lungime 7,39 m; latime 2,15 m; inaltime 3,25 m; camp de tragere vertical cuprins intre 0◦-55◦; camp de tragere orizontal: stanga 100◦/dreapta 80◦; incarcare manuala in aproximativ 15 minute.

 APRA-40 MODEL 1985

In 1985, APRA-40 a fost modernizat de catre specialistii romani la Bacau pentru prima data. A fost prima si ultima modernizare a masinii de lupta pana la …democratie. Cunoscut sub numele de APRA-40 FMC dispunea de modernizari substantiale: stabilizatoare hidraulice mai bune; sistem de vizare si ochire imbunatatit, similar cu cel de pe AG-9M; cele 40 de rachete sunt impartite in doua blocuri. Fiecare bloc are cate 20 de rachete. Cele doua blocuri se schimba in maxim 10 minute datorita vehiculului de transport si realimentare cu munitie MITC, acesta dispunand de o macara hidraulica de 6 tone si remorca RM-13 (pe platforma remorcii sunt transportate 2 blocuri a cate 20 de rachete. Pe platforma camionului pot fi transportate 2 blocuri a cate 20 de rachete/total 40 de rachete. I se mai spune “Autocamion pentru Incarcat si Transport Rachete Tip 122”, in mediul militar); camp de tragere vertical cuprins intre 0◦-55◦; camp de tragere orizontal: stanga 110◦/dreapta 100◦; rata de foc minima este de 20 de secunde, maxima 40 secunde; echipaj 5 in cabina; trage rachete sovietice M-21OF (9M22, 9M22U) sau echivalentele romanesti. Din pacate, desi ar putea, nu trage si rachete cu bataie marita la 40 km fiindca MApN-ul nu le-a cumparat; dispune de sistem de control al focului, primul astfel de sistem realizat si proiectat la noi. O caracteristica interesanta a acestui sistem e faptul ca afiseaza pe panoul de control numarul de rachete ramas in tuburile de lansare.

Darea focului se poate face si din afara cabinei prin telecomanda atasata unui cablu cu lungimea de 50 m. Rata de foc/salva poate fi programata la 1 secunda, 0,50 secunde sau 0,70 secunde/timpul de tragere a 40 de rachete este de 15,50 secunde. Se poate trage si foc cu foc; masina de lupta este echipata cu propriul sistem de comunicatii. Antena radio mobila are 1,20 m lungime, raza de emisie-receptie fiind de 10-12 km. Echipamentul radio era de productie romaneasca, ulterior fiind inlocuit cu sisteme mai moderne, Harris si Panther; platforma de transport DAC-15215 DFAEG, 6×6, o imbunatatire a DAC-665T. Greutate gata de lupta, fara servanti, 17 tone; lungime 7,39 m; latime 2,51 m; inaltime 3,25 m. Toate APRA-40 Model 1978 au fost aduse la standard APRA-40 FMC pana la sfarsitul lui 1988 la actuala Aerostar Bacau; s-a exportat in Nigeria, Liban, Liberia, Camerun, Botswana, Iran, Irak, Etiopia, Iugoslavia (Croatia si Bosnia inca le opereaza conform unor surse independente sub numele de SVLR 122 Grad). In 1989, conform CIA, aveam 290 de instalatii APRA-40…290!!! Mult sau putin, real sau ireal, cert e faptul ca aveau o mare putere de lovire si erau un mijloc eficient de descurajare. Astazi, cel mai probabil, mai sunt 134 de instalatii APRA-40 FMC, posibil multe stocate.

Va urma.

 

   WW

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.

https://defencyclopedia.com/…/greatest-world-war-ii-weapon…

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://ww2db.com/photo.php?source=ll&color…

www.o5m6.de/redarmy_old/chevy_7117.html

www.artillery-museum.ru/…/the-history-of-rocket-armament…

https://historicspacecraft.com/Rockets_Russian.html

hram-tbm-spb.ru/2015/11/rzhevskiy-poligon/

WW2 Equipment Data

https://www.rbth.com/history/328229-katyusha-5-facts-about marksrussianmilitaryhistory.info/ROCKARTY.html

Panzerserra Bunker

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id. https://forum.warthunder.com/index.php?/…raketen-vielfach…

https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=79048…30

Valka.cz

bashny.net

zweiterweltkrieg.org

Энциклопедия военной техники

Wehrmacht-Awards.com 

www.kfzderwehrmacht.de/…/Somua/Somua_MCL/somua_m

beutepanzer.ru/Beutepanzer/france/france.html 

www.bocn.co.uk › Forum › ORDNANCE › Cutaways

Weltkrieg

http://www.deutsche-artillerie.de/geschichte/raketenartillerie.html

http://www.roden.eu/HTML/714.htm

http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=810

http://en.valka.cz/topic/view/30641/8-cm-Raketen-Vielfachwerfer-auf-Fahrgestell-Maultier   

https://www.academia.edu/…/Motorizarea_tracțiunii_în_armata_română_între_1948_ș… 

www.historyandpolicy.org › Policy Papers  

https://defensionem.com › Aviation 

Encyclopedia of safety 

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id

https://www.forecastinternational.com/…/disp_pdf.cfm?DAC

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

tanknutdave.com/the-russian-bm-27-uragan-mlrs/ 

https://112.international/…/Militants-use-220mm-multiple-ro…

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

https://www.army-technology.com/projects/uragan/

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_BM-30_Smerch_v…

Army Recognition

vniisignal.ru

https://www.pmulcahy.com/artillery…vehicles/russian_asv.ht

https://southfront.org/a-hurricane-of-fiery-arrows/

www.ramg.info/ramg-2017-17.php

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

desert-storm.com

www.strategic-bureau.com/en/bm-22-uragan-lrm-russie/

www.army-guide.com/eng/product1808.html

https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/9p140.htm

radartutorial.eu

https://www.armyrecognition.com/…/bm-30_smerch_9k58_…

https://www.armyrecognition.com/…/9a52-2_smerch-m_bm-..

www.military-today.com › Artillery

warforukraine.com › Weapons › Artillery › Ukrainian artillery

https://www.defenseindustrydaily.com/indias-500m-smerchm…

Strategic Bureau

https://www.armyrecognition.com/…/russian_army_arctic_br…  https://www.tapatalk.com/…/9m55k4-rocket-shell-t10211.ht… www.deagel.com/Defensive…/9M55K5_a000988006.aspx

www.enics.ru/company-e

https://www.volatdefence.com/en/about/istoriya/1912/

https://ro.performancegunworks.com/761-universal-military-chassis-maz-543.html

https://defence-blog.com/…/ukraine-successfully-tests-new-3..

www.military-today.com › Artillery

https://www.armyrecognition.com/…/bm-21_grad_9k51_mlr…

characterisationexplosiveweapons.org/…/annex-a-122-mm-…

www.weaponsystems.net/…/DD05+-+BM-21+Grad.html

https://www.warhistoryonline.com/…/soviet-mrls-vehicles-co…

tonnel-ufo.ru/…/122-mm-multiple-rocket-launcher-ship-a-2… https://en.topwar.ru/30276-naslednik-katyushi.html

www.tohan.ro/WARHEADS%20for%20122%20mm%20RO… www.worldandwe.com/…/about_incendiary_ammunition_us

www.strategic-bureau.com/db-62-damba-lrm-russie/

weaponsystems.net/weaponsystem/DD05+-+Type+81.html

tanknutdave.com/the-chinese-type-90-122mm-mlrs/

https://www.armyrecognition.com/china_artillery…systems…

Valka.cz

https://www.tatra.cz/…/files/tatra-military-vehicles_en.pdf

https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/sakr-36.htm https://rogueadventurer.com/…/sakr-122mm-cargo-rockets-s…

https://nationalinterest.org/…/north-koreas-artillery-rocket-la…

Uskowi on Iran

Большая военная энциклопедия

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

Tank Encyclopedia

https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_WR-40_Langusta_…

defenceindustry.co.za

https://www.army-technology.com/…/langusta-wr-40-rocket-… https://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic…

https://www.academia.edu › Contribuții_la_istoria_dotării_cu_armament_a… https://www.academia.edu › Contribuții_la_istoria_dotării_cu_armament_a… www.brigada8art.ro › Istoricul_unitatii

 

 

 

 

 

 

22 de comentarii:

  1. Va povestesc o chestie haioasa: Am facut armata la 01499, la Ineu. Pe atunci nu mai existau ROT, iar unitate avea in dotate, APR, tunuri de 130 si obuziere. Tragerile de aplicatie le-am facut la poligonul Taut. Chestia haioasa a fost cand am participat la prima tragere, care a fost cu APR. Noi mai vazusem prin filme cum e cu tragerile cu Katiusa, dar viata bate filmul, asa ca in momentul in care a plecat primul proiectil reactiv, bubuitura ne-a surprins asa tare, incat majoritatea militarilor am executat culcat, sau ne-am adapostit dupa ceva, in cazul meu dupa lazile cu munitie… Crezusem ca a explodat masina….si s-a terminat….:)) altfel … a fost fain

    1
    • Mai Jus nu stiu daca voi la 01499 a-ti avut APR,sau obuziere!Eu am facut la 01214,la noi erau APR 21,obuziere de 122 si tunuri antitanc AT 44.Aveam 1 divizion,12 masini,in 3 baterii.Despre voi stiam ca aveti rachete cu raza scurta.Am incorporat in 1980

      • cand am flst eu se schimbase treaba , incorporat 1998, era ceea ce am zis, Rot nu mai era,trageri in poligon am facut cu apra si skoda 122.

  2. Respect si Onoare, WW!
    Multumesc pt articol!

  3. erata APRA nu APR

  4. „O astfel de instalatie a facut senzatie in Kuweit reusind stingerea sondelor incendiate de catre armata irakiana in retragere, vara lui 1991 – a fost oferita la export sub numele de JET-TR-96. Timpul de functionare al motorului la putere maxima era de 43 de minute, acesta fiind controlat din afara cabinei printr-o telecomanda atasata unui cablu de 100 m lungime. O bijuterie de masina specializata care a atras privirile si invidia multora! Un proiect 100% romanesc!”

    Am vàzut la epoca respectivà o astfel de masinàrie în functionare în Kuweit. Dar era ungarà (douà reactoare de MiG-21 puse pe un sasiu de T-34. Despre masinària româneascà nu am auzit si vàzut nimic, desi România a fost printre putinele tàri care au avut capacitatea sà intervinà (Besides the Hungarians, there are American, Canadian, Chinese, Kuwaiti, Iranian, Romanian and French teams fighting the fires in the south and north of the emirate.)

    https://www.apnews.com/e78afc2d6d380d5470ef240e9b341854

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=0gcydue2wzk

  5. Romania are viitor,au fost sunt și vor fi specialiști în slujba neamului,Nimic nu este pierdut cat limba și neamul românesc există.

    1
  6. Cele 54 de masini LAROM par sa fi costat spre 160 milioane dolari americani (estimari 2002-2004).
    Loviturile cu raza extinsa nu au fost comandate de MApN probabil din cauza dispersiei prea mari a loviturilor fara corectie de ghidaj. Iar ghidajul ar fi crescut probabil simtitor costurile, de unde decizia ca mai bine nu fac nimic.
    Faptul ca am cumparat Himars, n-ar trebui sa insemne un capat de drum pentru LAROM si APRA 40. La cat de rau stam pe partea de artilerie conventionala, o modernizare limitata a LAROM si APRA ar furniza vreo 180 de platforme (+ sistemele instalate pe flota fluviala) capabile sa execute lovituri pana in 50 de km, avand optiunea munitiilor ghidate si cu raza extinsa cal.122mm si posibil a MK.IV. De vazut si cat ar costa tot deranjul, avantajul fiind ca ar putea fi facut local (in plus, Elbit tocmai au achizitionat IMI).

    1
  7. Platforma de transport e noua -camioanele, autosasiurile. Instalatia de suport a containerelor este modernizata. Containerele Grad sunt revizuite de catre specialistii romani. Containerele LAR sunt importate si de unica folosinta. Sistemul ACCS este majoritar din import, insa are si componente realizate in tara. O sa vorbim despre ele in capitole urmatoare…cat putem sti.

  8. Bun…acuma fara suparare, dar practic ce am facut atunci a fost sa integram ceva strain pe o platforma romaneasca…sa domesticim
    Asta nu e rau …nu trebuie reinventata roata…dar nici nu e ceva SF
    Cel putin eram in stare sa facem asta…azi nu putem rezolva pirandele dupa un an deja

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *