Sah-Mat! Schahko Matto (traducere „sapte ursi” à la Karl May)… sau cand rusii asculta de Razvan Mihaeanu

Cuvantul cheie fiind „commonality” (oare cum s-o traduce in limba rusa?..am facut-o la scoala si-n liceu dar nu-mi aduc aminte). 🙂

Ok, ok…via Snafu-Solomon: https://www.snafu-solomon.com/2021/07/sukhoi-lightweight-stealth-fighter.html

Adica ce trebuiau sa fie Rafale si Novi Avion…totul de la Mirage 2000 la Mirage 4000 citire (dar pe invers, de la bimotor la monomotor). Da, acelasi motor, componente structurale, avionica, etc…Big Bro-Bear and Little Bro-Bear.

„Commonality”.

Postati/repostati-va comentariile pe subiect aici…ca sa nu mai zica lumea ca luam in bascalie prea mult tehnica ruseasca.

123 de comentarii:

  1. 7 dintr-o lovitura!
    Asa-i batem pe urssi!
    Nu cu laseru’, nu cu oile…ci ma trimiteti pe mine ca sa le dau idei!

    9
  2. Doamne ferește noi nu radem de avionu asta, se vede foarte clar ca radem cu el…

    7
  3. Le urez ‘succesuri’ la ivani. Sa le iasa ca MIG-ul 35!!!

    Sa il cumpere si altii la fel ca pe MIG-ul 35!

    PS Egiptenii facut ce multi asteptau, dog fight intre SU 35 si Rafale. Frantuzoaica a dat cu bruiaj, i-a orbit radarul si apoi a dat de pamant cu betiva rusoaica. Razboiul electrnic sau orice alta chestiune electronica a a vioanelor rusesti este praf!!!

    Urla internetul de bascalie fara de ‘sculele’ ivanilor! 🙂

    31
    • Eu tin minte – nu cu mult timp in urma – un pilot de Rafale care a dat 50-50 sanse intr-o astfel de lupta ipotetica.
      Sincer, parea cam dubios de respect(u)os fata de rus. Cred ca se temea putin. True story.

      5
        • Domnule Cezar dar Rafale „a dat de pământ” și cu americanca de generația a V-a. Să catalogăm și americanca la fel de „praf” ca rusoaica?

          4
          • N-a dat.

            6
            • N-a dat de pământ, a dat de nisipul din Emirate în noiembrie 2009! E și filmare pe internet!

              1
              • Eram sigur ca despre asta vorbesti. Mai informeaza-te. Pilotul de pe Rafale a incadrat si filmat dupa incheierea exercitiului cand avionul american redusese viteza si incetase manevrele evazive. Plus de asta a fost o simulare de lupta WWR cu tunul de bord. Iar americanii neaga ce clameaza pilotul francez recunoscand ca F22 a avut o singura infrangere atunci in fata unui Mirage 2000 emiratez. Si asta tot in WWR. In rest doar victorii ale F22 sau situatii de egalitate.

                8
                • https://youtu.be/ioTTnjxNc7o

                  Mai clar de atât ce doriți? Cealaltă minciună este că F-22 zbura cu rezervoarele externe.

                  Am mai găsit informații cum că l-au mai caftit și altii pe F-22: F-16 în 2006, Eurofighter în 2012! Dar despre astea nu știu nimic sigur! Ca să nu mai zic că MiG-35, Su-35 și Su-57 l-ar bate de fiecare dată în lupta de aproape pentru că sunt cele mai manevrabile… Bine era dogfight a apus de mult și tehnologia stealth îl plasează pe F-22 în fruntea avioanelor de vânătoare. Su-57 pare promițător dar în ce spun rușii nu poți avea niciodată încredere, ei mereu zic că sunt cei mai buni la toate.

                  Atât doar că F-22 nu este invincibil. Dacă o rachetă sovietică a doborât un F-117 de ce nu ar putea vârful tehnologiei franceze să fie superior lui F-22 măcar o data?

                  8
                  • in razboi nu se pune problema sa dai jos pe unul macar o data, cand tu pierzi zeci sau sute. Vorba vine, unii pica si singuri in misiune, fara sa ii doboare nimeni… se numeste defectiune.
                    Cat despre F-22, nu cred ca ar pierde asa usor nici macar in dogfight. Nu il confunda cu F-35, care si ala e mai agil la primele manevre decat pare… pana isi mai pierde din energie.

                    4
                    • Dar eu nu am spus asta… eu am spus că așa cum a pierdut Su-35 cu Rafale, a pierdut și Raptor cu Rafale! Atât! Nu am spus de câte ori a pierdut Rafale în fața lui Raptor, nu am spus nimic de război sau altceva… Nu am spus că, una peste alta, Rafale este peste Raptor!

                      Su-35 este făcut „praf” dar de F-22 nu avem voie să zicem nimic?
                      L-a făcut Rafale pe Su-35, poate e mai bun, dar asta nu înseamnă că Su-35 nu este un avion de vânătoare bun sau nu poate depăși Rafale la alte capitole.

                      Într-un moment de sinceritate, mă interesează mai puțin care e cel mai bun avion, eu am un respect pentru toți cei care proiectează avioane pentru că este o inginerie extraordinară la fel cum am un soi de dezgust atât pentru politica Rusiei cât și pentru cea americană. Acuma nu o să zic că Su-35 este un aparat prost pentru că Putin afirmă despre noi că am invadat Basarabia și Bucovina în WW2. Pot să zic că Putin minte fără scrupule și resentimente pentru a își atinge obiectivele. Încerc să nu intru în jocurile de propagandă fie ele rusești sau occidentale pentru că astfel pot să înțeleg mai exact ce se întâmplă de fapt.

                      Dar ce să facem nu suntem toți la fel! În această lume liberă, ai din ce în ce mai puțin loc dacă ai o părere diferită de a majorității… tot un soi de dictatură! Dacă unii dintre voi nu ați vrea să mă exprim, nu am ce să vă fac! Am și eu voie să afirm că odată, la sfârșit de 2009 un Rafale a câștigat un dogfight un un Raptor.

                      11
                  • Dacà nu se stie regulile de angajare a exercitiului, nu poti sà tragi concluzii.

                    În scenarii poate sà fie un radar stins, interdictie de a lansa rachetà în BVR, etc.
                    Chiar si dog-fight-ul poate fi dezechilibrat, depinde de altitudini, viteze sau unghiuri de atac la început, atribuite fiecàruia, etc.

                    De asta sunt exercitii.

                    3
                  • https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=28459&f=33#p310753
                    Poate mai citesti si alte surse decat clipuri editate de pe Youtube.Da este un forum american dedicat F-urilor si discutiile de acolo desi au doza lor de subiectivism fac mai mult decat clipurile de pe YT articolele de pe NationalInterest.
                    La restul postarii dumitale m-am lamurit ce hram porti. Daca ai readus in discutie problema doborarii unui Nighthawk in Iugoslavia dupa ce problema a fost discutata de nu stiu cate ori pe forum este clar cam in ce ape te scalzi ca sa nu mai vorbim despre tentativa prudenta de a ridica in slavi Su-urile intr-o postare de mai jos. Asta ca sa ne lamurim cine posteaza minciuni pe aici. Despre esecurile avioanelor americane in fata altor avioane, sovietice dar si europene lucrurile stau cam asa. In 2004 si 2005 daca tin minte bine avioane F15 de la baza Kadena si F16 pierdeau la scor in Cupa Indiei in fata Su30 MKI. Explicatiile ofiterilor americani care aratau ca RoE cerute de indieni au dezavantajat avioanele americane au fost catalogate drept penibile. Pe acelasi fir in anul de gratie 2020 confruntari indo-pakistaneze, Mig 21 Bison trimise contra F-urilor si J-urilor pakistaneze doborate cu AMRAAM. Su- 30 care trebuia sa adigure acoperirea Mig-urilor dadea neputincios rotocoale la distanta sigura de bataia AMRAAM. Deci in final cine-i penibil si cine clameaza rezultate mincinoase?
                    Revenind la cine minte fie si prin omisiune de ce pilotul lu’ Rafale n-a pomenit si de cele 6 infrangeri in fata lui F22. Cum suna ratia asta de pierderi de 1-6 daca totusi acceptam aceasta presupusa victorie care dupa info de pe f16. net nu a prea fost victorie.
                    Si daca extindem un pic discutia confruntarea egipteana intre Rafale si Su35 arata cam pe unde este valoarea reala a Su-urilor supermanevrabile. Si chinezii au spus ca Flankerul nu-i ca in reclame dar au fost acuzati ca mint. Poftim confirmarea ca nu mint.

                    12
                    • Domnule, acest video a fost publicat ca mărturie de către Ministerul Apărării din Franța după ce americanii au negat ce s-a întâmplat! Dacă ei ar edita clipuri și le-ar da publicului, atunci recunosc că am greșit pentru că i-am căzut.

                      Dacă port hramul pe care îl port, dacă mă scald în apele în care mă scald, dacă am avut o tentativă prudentă de a ridica în slăvi Su-urile (deși eu aș numi-o afirmație fără echivoc) sunt un mincinos :))… de fapt singura dvs. problemă este că eu gândesc diferit!

                      Dumneavoastră duceți discuția în altă direcție… Totul se rezumă la faptul că în 2009, la un exercițiu de dogfight un Rafale a reușit să facă un Raptor iar dvs. ați negat…. eu nu am spus că Rafale l-a bătut de nu știu câte ori, eu nu am spus nimic de scorul general, eu nu am spus nimic despre nu știu ce jocuri. Dar mă bucur că până la urmă recunoașteți ceea ce mai sus ați negat evident.

                      Ziceți sincer acum, e adevărat sau fals clipul :))?

                      Cât despre extinderea discuție, este și asta o posibilitate ca valoarea reală a lui Su-35 să fie mult în urma a ceea ce vor rușii să pară că este dar nu este nici un avion de aruncat la gunoi cum vreți voi să îl prezentați!

                      PS: să vă învăț un lucru, într-o discuție pentru a putea dialoga eficient, nu trebuie să jigniți pentru că e greu să o mai scoateți la capăt pe urmă! Eu nu v-am făcut pe dvs. mincinos, m-am referit la minciunile pe care le-au spus americanii și dvs. le credeți; e o diferență de nuanță!

                      12
                    • E un comentariu acolo care vine cumva in apararea F-22…

                      @Stormsquad:
                      „See what you said makes sens about the Raptor constantly reversing. I don’t think that was a very experienced pilot. Also it should be noted that back in 2009 the F-22s were plagued with oxygen system problems, so maybe the Raptor pilot was also G restricted or something for his own safety. Cause I do remember reading back then the F-22’s were restricted with certain maneuvers due to the oxygen problems”

                      1
                    • Domnue se pare ca tu crezi doar una din parti, cea care iti convj e. In primul rand nu postarea nu este a ministerului francez, edte a unui oficial din ministerul respectiv, in al doilea rand ce garantie ai ca filmarea nu este trunchiata in al treilea rand raman la ideea ca incadrarea s-a facut dupa incheierea simularii de lupta, imi pare rau ca nu mai gasesc declaratia partii americane despre asta.
                      Si da minti prin omisiune si jumatati de adevar, dumneata ai sugerat ca prin presupusul succes al avionului francez F-22 s-ar tavali in aceeasi mocirla propagandistica cu Su35. Nu ai afirmat doar ca un Rafale a doborat intr-o lupta simulata un F22, afirmatie care la randul ei este supusa indoielii.
                      Si era vorba despre un avion din familia Su, care era vazut drept zmeul zmeilor, paunasul codrilor care este supermanevrabil, vede tot la sute de km iar rachetele lui lovesc mai departe decar toate cele. Si? La ce i-a folosit? Uriasul cu picioare de lut a cazut. Dar cum pastila era prea amara trebuia sa apara unul care sa deturneze atentia spre F22. Si desigur cu dovezi dubioase din perioada in care toti se intreceau sa doboare F22-ul. Au afirmat-o si nemtii. Fara sa precizeze care erau regulile de angajament. Care este principalul atu al F22? Stealth-ul. Ai vazut vreun film cu F22 batut in lupta BVR? In lupta WWR nu conteaza doar manevrabilitatea aparatului ci si talentul pilotului. In cate situatii crezi tu va ajunge F22 sa lupte doar cu tunul de bord? Sau sa zicem altfel, in cate confruntari aeriene apropiate de zilele noastre s-a mai folosit tunul de bord? In exercitiul Rafale vs Su35 vorbim clar despre o lupta BVR pentru ca odata orbit radarul de pe Su35 avionul a devenit victima sigura. Deci dumneata despre ce pretinzi ca vorbesti?

                      9
      • Da, bine ca francezul sau americanul e prudent in afirmatii. Noi suntem jmekeri cand e rusul la 2000 de km…la o adica in caz de nevoie stim si sa mutam capitala si sa „intoarcem armele” si sa indopam inamicul cu paine&sare, ne vom descurca.
        Economia lor e varza dar a mai fost si mai varza si tot au facut dezastru pt. 40 de ani pe un sfert de Europa.

        23
    • 1- Eu nu am găsit articolul citat de toți în Breaking Defense.
      2- În ipoteza că știrea este adevărată, asta nu înseamnă neaparat că Suhoiul e prost. Poate o fi SPECTRA de pe Rafale excelent.
      Istoria paharului pe jumătate plin/gol.

      19
      • Su-35 și Su-30 SM2 nu sunt proaste deloc. Acuma fiecare zice de al lui că e cel mai bun și toți sunt foarte convingători. Probabil că este important și numărul de avioane iar americanii excelează aici plus că au o industrie care în caz de război, va face iar diferența.
        Visau egiptenii că o să fie invidiați de toată lumea?
        Dar, orice ar fi, este un mare plus de imagine pentru Rafale iar asta mă bucură. Mai merită și rușii ăștia o palmă câteodată.

        6
  4. E adevarat, sunt niste machete de speriat.

    Economia lor insa e mai varza decat pare ochiului neantrenat.
    30% din pib e generat de petrol si gaz, care se duce direct la stat. Banii nu ajung pe mana populatiei deloc.

    Asta inseam a ca daca o dezbracam dpetrol si gaz, rusia e economic in liga Serbiei, Iranului, uzbekistan etc. Asta explica si de ce e asa o saracie izbitoare in imagini, desi pe hartie au un Pib apropiat noua.

    Atat de simplu a fost lui Obama sa scada pretul petrolului ca sa prabuseasca economia marelui strateg de la Kremlin.

    Asa ca atat timp cat petrolul va fi jos, si nu sunt semne de urcare mai ales ca s-a descoperit atat in Venezuela etc, putem spune ca Ceckmate e de export, din nevoie, nu ca ar fi rau pt aviatia rusa.

    12
    • Nu doar petrol si gaze, mai au minereuri, unele rare, lemn si pietre pretioase. Dar cele mai multe si banoase la export, desi le-a scazut pretul mult in ultima vreme ca urmare a abundentei ofertei pe piata mondiala, sunt blondele cu ochi albastri.

      Ele sunt darnice si duc mult, asa cum era ARO pe vremuri. Odata pornit nu se mai oprea decat daca ramanea fara motorina. Asa si rusoaicele….e piata plina in toata lumea cu ele, iar lucrul asta nu se datoreaza decat clasei politice rusesti. Pentru cele din ziua de azi care s-au nascut sau erau chiar copii cand Putler a ajuns presedinte, vina e numai a lui. Dar cui ii pasa atat timp cat fetele presteaza. Daca o mai fac si ieftin, toata lumea e fericita!

      Jalnic la fel ca propaganda ruseasca!

      21
  5. Cel mai greu in ziua de azi, cind e vorba de proiectat avioane, e sa stii ce vrei sa faci. Vrei ceva manevrabil, ceva de viteza, ceva cu multa incarcatura, ceva stealth, sau ce?
    Care sunt scenariile probabile de folosire a unui avion? Se cunosc greselile din trecut, mai ales din Vietnam cind americanii au promovat un avion mare si greoi, victima sigura in fata unora mici si fisnete.

    In acest context mi se pare planul european FCAS cel mai potrivit. O combinatie de avioane, relativ simple, cu drone. Pe hirtie arata f bine, ma tem insa ca nu va fi niciodata realizat in parametrii proiectati.

    Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.

    25
    • Grăiești aur.
      Fiindcă est greu să știi ce vrei în perspectiva războiului de mâine.
      În general, se preparară războiul de ieri, cu idei de astăzi.

      11
    • @neamtu tiganu…un conflict si se iese din blocaj. Avioanele militare au aparut ca urmare a unor necesitati, momentan nu exista necesitatile. Ce se intampla acum cu „politie aeriana”, „mentinerea pacii” sau „lupta cu piratii” e un fel de-a justififca niste fonduri, nu necesitate. Cand va aparea nevoile reale vor apare si avioanele noi. De fapt in mare parte de avioanele de gen 4.5/5 n-are nevoie nimeni deocamdata, sunt proiecte ca sa tina in viata industriile de aparare, elefanti albi.

      10
    • @neamtu tiganu

      „Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.”

      https://www.youtube.com/watch?v=rO_M0hLlJ-Q

      esti sigur ? s-a zis de multe ori asta in trecut.

      2
    • As spune ca s-a ajuns intr-un impas daca privim dintr-o paradigma relativ ingusta, cu avioane care d-abia pot depasi viteza sunetului fara post combustie si care sunt manevriere, cu capacitati stealth, bruiaj si radare bune. Dar, spre exemplu, se poate ca pe viitor, paradigma sa evolueze in sensul necesitatii reaparitiei interceptorilor de inaltime mare si viteza mare, cum era Valkirye sau MiG-23. Nu stii niciodata…
      Sau poate aviatia cu primate ambarcate e pe ultimele picioare…

      1
  6. capatu satului

    intrebarea pt ceseate, statu major de somn si misteru de somn este: ce poate face F16 third hand in fata Su 57 si a lu asta nou
    speram ca F 16 third hand sa nu faca ce a mai facut conducerea armatei si a natiunii in 40
    avem noi istoria noastra plina de fapte mari de razboi si oameni mari de razboi,
    capitularea fara sa tragi un glont este cea mai smechere chestie de strategie,
    si e din antichitate pana azi,
    putini in istorie au avut curaju asta sa capituleze fara sa lupte deloc,

    statu major al FAR s-a exprimat recent ca mai vrea doar F16,
    https://adevarul.ro/news/eveniment/fortele-aeriene-romane-mai-cumpara-doua-escadrile-f-16-fighting-falcon-vor-costa-avioanele-vor-gata-lupta-video-1_60ded9be5163ec4271adf2b2/index.html
    avem noi relatia noastra intima si personala cu tehnica de lupta si nu putem renunta asa usor la ce arunca altii,
    conducere third hand,

    8
  7. Salut. Tot vrajala ivaneasca, daca am cetit bine au facut zburatoarea si dupa vor face motorul, rezultatul va fi cal vom astept mult si bine.

    6
  8. „Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.”

    Intotdeauna va fi un decalaj urias intre ce foloseste publicul si ce dezvolta „lumea secreta”. Te asigur ca inca nu s-a ajuns la faza cu „cunostinta va lua sfarsit”. E adevarat insa ca Rusia a ramas in urma, de aceea e ajutata.

    2
    • Kelvin confidently stated that “heavier-than-air flying machines are impossible”.

      „Electricity is just a fad” Junius Morgan to his son J.P. Morgan.

      William Orton, dismissed phones as a “toy” when Alexander Graham Bell offered to sell him the patent for $100,000. According to True West magazine, Orton wrote an internal memo stating, “The idea is idiotic on the face of it. Furthermore, why would any person want to use this ungainly and impractical device.”

      “There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance.” Steve Ballmer, the CEO of Microsoft said in 2007.

      Are we ever going to learn something?!

      12
      • Oops…postat gresit.
        Era pentru domnii cu predictiile.

        4
      • Bill Gates nu are facultate, Beethoven a fost surd, deci pt a deveni bogat nu trebuie sa faci scoala si pt a compune trebuie sa fi surd.

        Asta e pacatul vorbelor de duh, se refera la niste fapte singulare, afirmatiile unora intr-un anumit stadiu si se generalizeaza, adica tot ce a fost considerat falimentar e de succes. Se uita reversul, multimea ideilor, proiectelor, care erau considerate revolutionare si s-au dovedit un flop.

        La avioane cea mai mare revolutie tehnologica au fost turboreactoarele. Mai apoi s-au facut pasi mici, FBW, radare performante, materiale noi atit pt structura cit si pt motoare, digitalizarea avionului. Desigur, avioanele s-au imbunatatit, dar nu s-a produs un salt, astfel incit avioane proiectate in anii 50, MIG 21, sau in anii 70 F 16, inca mai fac fata sunt oarecum concurentiale.

        Si teoriile conspiratiilor joaca un mare rol. Exista credinta ca undeva in munti, sau in desert exista niste chestii secrete la care se lucreaza de zor si intr-o bruna zi vor iesi la iveala sa revolutioneze lumea. Desigur filmele SF joaca un rol…

        9
        • @neamtu tiganu, nu cred in conspiratii dar cred ca din anii 60-70 cand s-a domolit ritmul performantei brute (viteza/plafon) in aviatia militara s-a strans destula tehnologie ca sa permita un nou salt. Doar ca nu e nimeni nerabdator sa riste, acolo unde sunt banii si cunostintele (marile companii vestice in general) e vorba de listare pe bursa, management excesiv comercial, samd – pana la urma scopul lor primar a devenit sa produca bani pt. actionari nu sa inoveze. Cand va aparea nevoia, cred ca tehnologia e pregatita pt. aparate cu Mach 3-5 la plafoane duble fata de ceea ce avem acum. F-16 (si mai putin MiG-21) fac fata pentru ca n-au fost implicate intr-un „peer conflict”. Un conflict SUA-China si ar pica F-urile 16 ca plumbii (ca sa nu mai spun de J-urile chinezesti) asa ca aia ar incepe sa-si puna problema „bai, ne trebuie un avion mai bun, nu mai merge cu astea”. S-a adunat intre timp o gramada de tehnologie, aliaje, suduri, de comenzi de zbor si putere de calcul nu mai spun. Cum spuneam ieri, ceea ce fac producatorii de azi care se screm cate 30 de ani sa faca avioane mediocre este bataie de joc. Desigur, dpdv comercial e avantajos sa freci menta pe contracte sigure intinse pe decade decat sa investesti in tehnologii riscante.
          Cine-ar fi spus acum 5-6 ani ca se pot face lansatoare spatiale din inox, asamblate aproximativ sub cerul liber, la 1/20 din pretul unei rachete „clasice”?

          10
  9. la astia si PDF ul panaramei, si desenele animate de pe net cu el, sunt mai scumpe decat toate avioanele Romaniei la un loc. Bine, cu PDFuri nu castigi razboaie, dar macar sperii țugulani ca ce super-putere esti tu… Sanatate sa le dea Dumnezeu, sa se dezintegreze cat mai repede!

    6
  10. Mai lipsește să facă și varianta trimotor, destinată exclusiv forțelor spațiale…

    13
  11. repost:
    hai sa ne uitam impreuna la the bigger picture.

    avionul ala daca(si asta e un mare daca) o sa iasa o sa fie in 10-15 ani si daca o sa coste 30 de milioane inseamna ca o sa fie un stift. sub capota nu o sa aibe nimic impresionant.
    aia care sunt atat de saraci incat nu isi permit rafale si f35 or sa prefere drone in 10 ani ca sa aiba aviatie decat sa cumpere avionul ala, asta e trendul. tarile sarace nu merg spre avioane ieftine ci spre drone.
    https://www.ispionline.it/en/pubblicazione/middle-easts-game-drones-race-lethal-uavs-and-its-implications-regions-security-landscape-28902

    in 20 de ani au produs 2 avioane de serie noi su 57 dintre care unul a picat in conditiile in care nici acum nu are motoare si e produs cum e produs. nici macar radare aesa nu au, singurul avion cu asa ceva e su 57 care il au in dotare la singular ca au doar 1.

    nu pot sa dau copy paste din asta dar citeste-l atent ca iti descrie ca pana si china ii depaseste masiv pe rusi la radare aesa.
    https://www.globaldefensecorp.com/2020/07/13/why-russia-cant-make-an-aesa-radar/

    raspunsul lor la f35 va veni cand nato trece la generatia 6.
    https://www.defensenews.com/global/europe/2021/06/10/top-nato-general-urges-alignment-between-us-and-european-sixth-gen-fighter-plans/

    sa vedem daca gasesc prosti care sa bage bani in avionul ala sa il dezvolte ca rusii sigur nu o sa il dezvolte pe banii lor. rusii daca aveau bani de cheltuit ii bagau pe toti in su57 nu se intindeau la inca un program in timp ce su57 sta pe butuci. deci nu va fi chiar asa de ieftin chiar daca pretul pe unitate si de exploatare o sa fie mic.
    programul asta s a nascut mort si fara viitor.

    daca te uiti la faptul ca vin alegerile la rusi incepe sa apara motivul real pentru care fix acum apare acest avion (cu care face putin poze) si s500.
    problema liderilor rusi e aceeasi ca a liderilor sovietici…niste mosi fosilizati cu putin in frunte ce are aproape 70 de ani care nu inteleg ca nu poti sa mananci rachete si traiesc in bula lor la kremlin in ultra lux.

    Recent polls have shown that support for the ruling party is falling – in some surveys dropping as low as 27 percent – suggesting that it risks losing its constitutional majority in the Duma.
    https://www.aljazeera.com/opinions/2021/7/6/in-the-duma-election-campaign-putin-is-in-survival-mode

    ce ti-am scris mai sus nu e o batjocorire.

    in ciuda propagandei lor cu cele mai bune avioane, tehnica lor nu a impresionat niciodata intr-un razboi si de obicei e cumparata din considerente geopolitice si economice nu tehnice.
    realitatea e ca vestul la aviatie le-a cam dat mereu peste ochi.

    daca ne uitam la chinezi care au cam 150 de j20 si rusii un singur su 57 incepem sa vedem cat de in urma chinezilor sunt rusii azi.

    The deployment indicated China had delivered at least four aviation brigades with a total of 150 J-20 fighter jets, including two training bases in Inner Mongolia and Hebei and two aviation brigades in the eastern and northern theatre commands, a military insider said.
    https://www.scmp.com/news/china/military/article/3138783/china-deploys-j-20-stealth-fighter-jets-units-monitoring-taiwan

    la care mai adaug 1.15
    https://consent.youtube.com/m?continue=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D9X35wESmzu0&gl=RO&m=0&pc=yt&uxe=23983172&hl=en&src=1

    De la colegul @Ion
    1.07
    https://www.youtube.com/watch?v=7FzsxpXdW80

    fierul ala rupt arata ca o bara de plafoane in U din dedeman. very high tech

    18
  12. Cat punem pariu că la primele 10 zboruri iar adună pilotul cu lopata?
    Motorul nu l-au pus la punct, presiunea este imensă pe ei, rețetă sigură pentru epic fail.

    22
  13. După 30 de la prezentarea inițială, propunerea Mc Donnell pentru JSF își găsește în sfârșit un loc pe afis…. Nu ca X-36, ci ca SU-75. Dar, tare imi e ca va avea aceeași soartă.
    In rest, proiectul asta nu are vreo logica… iar daca va fi promovat, il va canibaliza pe SU-57 care si asa respira greu. Este doar o megalomanie marca Putin. Stiti, dictatorii nu le au cu logica si bunul simt.

    10
  14. Între noi fie vorba, se potrivește proverbul „râde ciob de oală spartă” și la avioane și la femei, că tot zicea cineva de rusoaice!

    7
    • noi nu avem pretentii de super putere si nici nu invadam alte tari

      31
      • Păi cam asta zic și eu, cu mențiunea că noi nu mai avem NICIUN FEL de pretenție! Practic cu dotările noastre nu ne permitem luxul să râdem de cineva!

        6
        • care vecin are aviatie militara mai puternica ca a noastra?

          2
          • Ce am găsit pe net:
            – Ucraina are 36 MiG-29 și 33 Su-27 + Su-24, Su-25
            – Ungaria are 14 Gripen C/D
            – Serbia are14 MiG-29 pe care ar dori să le modernizeze
            – Bulgaria are 14 MiG-29 și 8 F-16 V pe drum
            – Moldova pare că nu are mai nimic!

            Întrebarea logică era alta: Dacă Rusia invadează Ucraina și o cucerește sau dacă izbucnește un conflict între NATO și Rusia, are România un tip de avion pe care să se poată baza? Altfel o să aibe piloții români soarta tanchiștilor care au luptat pe Skoda R-2 în fața tancurilor sovietice T-34 și KV-1!

            4
            • pai si noi avem prin hangare o gramada de mig 21 si capacitatea sa le modernizam, cate sunt combat ready la noi si la ei?,ca doar hartia si internetul suporta orice,inclusiv machete de avioane,si rusia numai invadeaza ucraina pt ca si a aratat limitele in 2014

              2
              • Era corect „nu mai” în loc de „numai”!

                Că nu îi suportăm pe ruși e una pentru că nu ai cum să îi suporți pe cei care ne-au produs cele mai mari nenorociri din istoria noastră dar să le desconsiderăm tehnica militară pe principiul lui CTP că vaccinul rusesc e prost doar pentru că e rusesc e alta.

                Au investit și s-au străduit enorm în ultimii ani să recupereze decalajul față de vest. Rezultate sunt, cât de bune sunt nu știu să vă zic dar pot să vă spun că experiența din Siria a arătat că nu mai sunt cei de acum 20-25 de ani.

                În timp ce alte țări din NATO își văd interesele și se străduiesc să aibe un cuvânt de spus, noi îi tot ovaționăm pe alții și facem mișto de ruși… dar despre noi ce să zicem? Mi-e și frică să caut pe internet câte rachete aer-aer și ce tip avem pentru F-16-le noastre… să nu pățim ca armenii cu cele 4 Su-30 SM.

                Dacă Occidentul se va implica prea mult în Ucraina atunci o să vedeți dvs. ce „limitată” este armata rusă. Acum, dacă rușii vor face vreo nesăbuită, unde nu le fierbe oala (ceea ce te poți aștepta de la unul ca Putin),normal că vesticii vor câștiga din același motiv pentru care au câștigat în Al Doilea Război Mondial.

                4
                • pai nu trebuie sa cauti pe net cate rachete avem exista pe site asta cel putin 3-4 postari ale mele cu loturile de amraam si sidewinder produse de raytheon la care Romania are parte din 2013 incoace ,iar limitele Armatei ruse sau vazut cand tu care clamezi ca esti cea mai mare putere militara a lumii la granita ta,dupa ce cuceresti crimeea in care ai avut prepozitonati 25000 de militari intr-un mediu necontestat ,cand a trebuit sa iti asiguri un culoar terestru catre ea la est de Nipru intr-un mediu contestat te-ai impotmolit in fata unor racani luati cu arcanu de la granita cu Romania Ungaria si Polonia si ai dat chix trebuind ca acces terestru sa iti creezi pe un pod care poate fi distrus la prima bomba ,si totul pt ca putin si oligarhii lui nu a avut oua sa se izoleze de vestul decadent unde au depusi banii din furaciuni ,cred ca Stalin se rasuceste in mormant ca lesinatul de la kremlin numai e in stare sa bata cu pumnu in masa sa tremure toata lumea si urmasa maretei armate rosii eliberatoare popoarelor de sub jugul fascist nu reprezita o sperietoare nici la granita ei

                  6
      • Doar de pilon de stabilitate, furnizor regional de securitate ?

        3
  15. Nu ma astept ca Su-ul asta 75 sa fie mare minune. Pe de alta parte daca-l fac cu cap, rusii s-ar putea sa scoata ceva parale cu el. Nici macar datele de pe PDF nu-s f impresionante in schimb pretul e f. scazut, probabil va fi un fel de MiG-21 al sec 21, sunt de inlocuit sute de Mirage-uri III vechi, de MiG-uri 21 si 23, de J-uri chinezesti de generatia a 2-a…poate si ceva Tiger-uri, poate si ceva Skyhawk-uri, samd. Africa, America Latina, parte din Asia, parte din Orientul Mijlociu sunt pline de harburi care trebuie inlocuite. Avioanele vestice sunt prohibitive la momentul asta pt orice tara in afara celor bogate. Si uneori chiar si pt. aia. Ce-au facut constructorii de avioane (oarecum conditionate si de deciziile guvernelor) in ultimii 20 de ani e bataie de joc. E posibil ca daca rusii fac 80% din ce se lauda acolo sa aibe un business case. Din pct. meu de vedere daca rusii reusesc sa scoata ceva cu performante decente la un pret sub 40-45 mil $ per aparat ar pune presiune pe producatorii vestici in directia asta ceea ce pt. tari mici ca noi ar fi un avantaj. Doua duzini de jet-uri nu se cheama forta aeriana in caz de razboi. Trebuie sa ai si numere, pt disponibilitate, pt pierderi, pt. situatii neprevazute, samd, samd.

    10
  16. Asa da. Dar un game change nu poti sa faci din SU-75 cu 40 mil usd. Spre comparație, FA-50 costa 30 mil de dolari. Dacă vrei un motor mai puternic (F-414), radar AESA (Sabr sau 2052 etc) , posibilitate lupta BWR , plus alte integrari de armament și avionica o sa sara usor de 45-50 mil usd. Si oricum tot un light fighter va fi. De asta si coreenii il îmbunătățesc marginal , sa ramana la un pret mic pentru cantitate. Asa si cu SU-75, pret mic, performante mici.
    Acum cred ca oamenii sunt înnebuniți să compenseze un pic banii si timpul băgați în motorul Izdeliye 30, care încă nu e in productie. Posibil ca se gandesc ca vor putea împărți costul de productie si cu SU-75 si astfel costul va fi suportabil. Motorul asta e atât de important, ca poate fi renașterea sau poate moartea industriei aeronautică ruse.

    9
  17. Pt cei care sunt interesati de adevarta forta a aviatiei ruse ar fi de remarcat o comparatie:
    – MiG31BM are doua tone „de radar”, atat cantareste faimosul sau radar, dar care desi are doua tone este o mare mizerie, nu poate mentine legatura cu racheta prea multi km;
    – F 14 Tomcat, avion deja venerabil avea un radar de doar 700kg, net superior si astazi radarului de pe MiG 31.

    Rusii au probleme cu miniaturizarea, cumpara cantitati mari de electronica din Vest pentru tehnica lor militara. Cum sa inceapa un razboi cu principalul lor furnizor de tehnologie militara?!

    Si nu mai faceti comparatie Rusia vs URSS pt ca nu este deloc corecta, atunci cum ne-cum mai scoteau cate ceva, astazi coruptia din Rusia este mult peste ce vedem noi in Romania si pe cale de consecinta au foarte mari probleme cu calitatea produselor, asta daca chiar le pot face si pot functiona asa cum le prezinta ei.
    Asa ca Suhoi Su 57 va fi o mare bascalie.

    In privinta opiniei pilotului francez de Rafale (cu 50% sanse) eu cred ca pe de o parte era politicos, pe de alta parte nu putea sa spuna ca intr-un conflict real, cel mai probabil, ca sistemele electronice de pe Rafale ar fi facut aparatele rusesti sa cada ca mustele, mai ales acum ca Rafale poate angaja de la foarte mare distanta (cu Meteor) si are in dotare o rachete cu raza mica/medie, ghidata IIR excelenta: MICA si MICA NG peste cativa ani.

    27
    • Sincer, cred ca tot francezii le vor da solutiile. E un joc acolo ,in straturile superioare… Franța vs Germania ,UK…chiar si US.

      3
    • „– MiG31BM are doua tone „de radar”, atat cantareste faimosul sau radar, dar care desi are doua tone este o mare mizerie, nu poate mentine legatura cu racheta prea multi km;”

      MiG-31BM nu are echivalent. 3000 km/h sustinuti si cu mare autonomie.
      Cele douà tone de radar Zoslon AM permit totusi detectarea tintelor aérienne de dimensiuni mari la 240 km. Versiunea initialà a fost primul radar PESA îmbarcat pe un interceptor / vânàtor.
      Sistemul de comunicatie APD-518 permite transferul coordonatelor de interceptie la alte MiG-uri 31. Asta acum 40 de ani !
      R-33 are un ghidaj radar partial. Dar este aproape hipersonic (Mach 4,5) si o razà de actiune de 120 la 160 km (în functie de profilul de zbor).

      Oricum, una din glumele pe care le apreciam cel mai mult în epoca de aur era cea cu „microprocesoarele sovietice care erau cele mai mari din lume” !

      14
      • Stii cate kg avea radarul F 14 Tomcat?! Cam 700 si este si astazi, desi aparatul a fost retras de mult, un radar care bate cam orice au rusii astazi.
        Tomcatul „vedea” tinta la 700km, asta daca nu luam in considerare curbura pamantului si dirija Phoenixul la peste 180km.
        R 33 este magnifica, chestia e sa n-o folosesti in lupta, pt ca atunci cand este cazul, vezi Paki-India, paki dau cu AMRAAM si lovesc tinta, Su 30 sta la adapost pt ca stie ca raza lui efectiv operationala (cu rachete si radar) n-are nici o treaba cu pliantul…

        16
      • @MirceaS, la ce ajuta cei 3000 Km/h in razboiul modern ?
        Mig 25 avea cam aceeasi viteza si a fost fugarit la greu in anii 80 de persi si evrei.
        La acea viteza motoarele au o emisie IR enorma, iar avionul este gigantic si fara optimizari stealth, deci cu amprenta radar pe masura.
        Nu stiu, dar intreb, care este valoarea acestei viteze de top cand apari ca ditamai tinta la primul AWACS de la sute de km ?
        Spui de cel radar fenomenal de 2 to, ok si un P18 are o raza de detectie impresionanta, dar care este resistenta sa la bruiaj sau la tinte false?
        Mi se pare o arma a anilor 70 gandita pe vremea de copilarie a electronicii cand te puteai apropia la limita de detectie dupa care accelerai lansai si te intorceai pana reactiona apararea.

        11
    • Ghita Bizonu'

      Ai dreptate. E de rasu curcilor…

      INSA .. exista o explicatie ……..

      Sculele rusesti sunt ptr un mediu „intens ionizat” …. MiG31 chiar era de aspetat sa evouleze intr-un mediu chiar foarte „intens ionizat” …..

      6
  18. Vad ca majoritatea fac misto de noul (viitor) avion monomotor rusesc. Dar…
    – atunci cand va intra in serviciu, va avea un RCS mic, va fi aproape stealth, iar radarul va fi un AESA, superior unui AN/APG-66v2.
    – noi tot atunci vom avea tot F-16 cu radarul vechi, pentru ca idiotii din MApN nu par sa doreasca trecerea la un AESA.

    Pentru noi, cea mai eficace solutie ar fi dotarea cu F-16 pentru politie aeriana si cu F-35A pentru bum-bum.

    16
  19. Salut,

    Stealth din ciocan, vedere de dedesubt.

    https://twitter.com/clemente3000/status/1418286652926177287

    16
    • zici ca a fost facut intr-un garaj pe fuga din tabla. nici macar nu sunt simetrice suruburile pe langa indoiturile din tabla.

      12
    • stealth-ul ala iranian arata mult mai bine ca finisaj.
      Scopul lor propagandistic e atins, vad ca si voi vorbiti despre el, site-urile rusesti sunt in delir, occidentalii il iau in caterinca, dar atentia a fost captata cu ce ? Cu o tinichea de mock-up facut din ciocan, flex, bormasina, nituri si cu niste intrerupatoare ca alea de la veioza bunicii + un show cu prelata si lumini. Coreeni au facut asta cand primul produs a fost construit, nu cu o macheta.
      Au iesit acum cu acest spectacol ca poate gasesc cumva si investitori ca nu prea mai sunt bani.
      Ar fi culmea sa le mai dea cateva MLD indienii, ca aia se uita fix dupa un monomotor ca asta, dar pe site-urile lor blameaza la greu tehnica rusa dupa ce au vazut Rafale.

      12
  20. O mizerie ruseasca, daca va intra vreodata in productie, probabil va fi undeva la nivelul Tejasului indian, poate chiar sub, indienii mai au acces la ceva tehnologie americana.

    Industria aeronautica ruseasca, aia cat era, e moarta si ingropata.

    9
    • „O mizerie ruseasca, daca va intra vreodata in productie, probabil va fi undeva la nivelul Tejasului indian…”

      E proiectat sa doboare un F-35. altfel, nu numai ca nu-l va putea vinde, dar isi vor rata si obiectivul principal. Miza e uriasa!!!

      Din punctul nostru de vedere, un F-16V complet echipat ii face fata. Dar vom vedea cand SU-75 va demonstra ce are de demonstrat.

      2
  21. Rusii au declarat ca avionul asta e destinat (si) exportului.

    Tinand cont ca acum cativa ani le-au vandut indienilor niste MiG-uri care erau compuse din celule vechi de zeci de ani pe care le-au gasit prin diverse fabrici uitate de lume nu ma mira ca macheta asta arata de zici ca a fost facuta de niste amatori. Si au mai dat tepe si altora dar nu are rost sa-i „laudam”.

    Eu cred ca incet-incet chinezii o sa le fure din ce in ce mai mult cota de piata a rusilor pentru armament. Chinezii incep sa aiba capabiliati economice/industriale similare cu ale Occidentalilor si e doar o chestiune de timp pana cand o sa-i intreaca complet pe rusi. Unii inca sunt cu bautura, religia si bataia, ceilalti au mai evoluat un pic: computere cuantice, roboti spatiali, cercetare, etc.

    Data fiind geografia noastra imi convine mai degraba sa-i vad pe chinezi puternici, decat pe rusi. 🙂 Si unii si altii sunt periculosi dar macar chinezii nu-s aproape.

    Cam tot ceea e au scos rusii in ultimul timp sunt design-uri sovietice resapate… Mult „succes” cu ele.

    14
    • Și dacă rusii + chinezii = love și se aliază înclusiv pe plan militar împotriva occidentului? E cam nasol și pentru noi…

      3
      • nici daca ambele tari vor love nu se poate cat timp siberia aia plina de resurse e la rusi.

        5
      • Imi place de rusi ca incheie contra Occidentului numai aliante contra firii. Una a fost cu Hitler care vedea vestul URSS drept spatiul vital al Germaniei. Acum ar fi cu Qin care vede acelasi lucru in estul siberian al Rusiei.

        15
      • Nu inca. Pentru ca aroganta Chinei e la cote maxime, iar Rusia nu vrea decat ca sef de haita. Si ca sa fie sef de haita, Rusia trebuie sa demonstreze in forta. Adica sa bage frica in oasele Chinei. Efectiv, nu declarativ. Doar asa poate demonstra ca e masculul alfa. Abia dupa aceea incep tratativele.

        3
  22. „… dar macar chinezii nu-s aproape.”

    Ha ha! Astia sunt peste tot, mai dihai ca Rusii (uite cate proiecte au pornite in mai toate tarile). Si la noi in tara. Si uite cum se poarta la ei in tara cu oamenii de alta rasa. Sa ii ai pe astia ca putere dominanta, e cea mai nasoala varianta dintre toate. Din toate punctele de vedere.

    10
  23. Cine știe ceva tehnică cunoaște că un întrerupător poate fi în poziție normal închis, sau normal deschis. În filmulețul de mai sus din cabina samaliotului, pe lângă aspectul de „veioza bunicii” ca să citez un clasic de pe site, văd că fiecare buton pare a fi în altă poziție. Derutant.

    3
  24. In alta ordine de idei, Rafale i-a dat nana Su-ului. Electronică mult mai avansată se pare. In acest caz, probabil si EF-urile si Gripen-urile il vor nimici.

    4
  25. Nu vreau să par răutăcios dar pare că tehnica rusească este făcută pentru tarile sarace (inclusiv Rusia). Fără colaborarea lor clasică cu francezii, acești ruși par lipsiți de idei si strălucire. Sper din tot sufletul sa nu se îndrepte in mod real către China. O uniune Rusia-China ar transforma Europa într-un apendice extirpabil la prima inflamație.

  26. Nu-ti fa griji,mariajul asta nu se va intampla.Rusii stau deja cu frica sa nu piarda Siberia in favoarea Chinei.Incet-incet,tolomacii aia or sa vina spre UE.Problema este ca la Bruxelles frica de o Rusie in interiorul UE e la fel de mare ca si greata rusilor de a fi in postura aia.
    Dar nu subestima tehnologia si inventivitatea rusilor.Sa nu uitam de ex. ca razboiul hibrid e inventia lor ..

    5
  27. Rusia de azi are mari probleme demografice si culturale. Azi ei nu mai cred in nimic, nu au o ideologie care sa-i ghideze ,se confruntă cu o migratie masivă din spatiul ex-sovietic iar islamul cuprinde din ce in ce mai mult din vechea Rusie.
    Paradoxal , rusii slavi sunt foarte europeni (multi au proprietăți sau isi trimit copiii la studii in Franta,UK,Spania,Cehia ) însă tăvălugul asiatic si istoria reală sau nu, ii împinge la rele. Rusia lui Putin este doar un episod bun sau rau. In viitorul nu foarte îndepărtat s-ar putea sa luptăm de aceeași parte a baricadei.

    3
    • De ce crezi ca NATO a plecat subit din AStan?
      Sa se spele pe cap acum rusii si aliatii cu radicalii islamici. Nici chinezii nu vor fi confortabili cu investitiile lor in zona cand va incepe exportul de fundamentalism.

      7
    • Amice,rusia lui putin este drumul catre rusia in granitele firesti.
      Adica,10 km2 in jurul Kremlinului !

      14
  28. Citind comentariile ajungi la concluzia ca romanul este cel mai tare din parcare. Dupa ce ca nu facem nimic, radem de ne tavalim pe jos, de altii care fac ceva. Bun rau dar fac. Rusii orice ar face, ca economie si industrie militara sunt peste Romania. Nu vreau sa fiu inteles gresit, nu sunt rusofil, dar este o vorba, dai cezarului ce este al cezarului.

    11
  29. Râdem, glumim, dar nu părăsim incinta…

    În ceea ce mă privește și dincolo de fumul propagandei, mutarea rușilor mă pune pe gânduri. Faptul că motorul e piesa centrală în dezvoltarea unui avion de luptă nu e niciun secret, iar ideea că motorul a întârziat nu e de mirat. Totuși, coroborând probabilitatea ca produsul să fie gata, cu faptul că acum va fi integrat într-o platformă realmente necesară și aparent studiată de mult, totul pare mai logic și nu e de ignorat.

    Acum circa un deceniu susțineam că nu e cazul să ne agităm degeaba în privința capacității (mai ales aviației) rusești în contextul confruntării cu NATO sau riscul efectiv al poziției României.
    Rusia atunci era cam ce susțin mulți acum, un bețiv bătrân care a fost mare grangur în vremuri mai bune și campion în tinerețe. Spuneam că forțele noastre subfinanțate și prost echipate par (și sunt) slabe, însă armata ucraineană și, oarecum, ce rusă sunt mai degrabă tigrii de hârtie. Descriam tehnica rusească ca marginal funcțională și nu neaparat performantă deoarece e aceeași pe care am cunoscut-o din anii 80. Platforme iconice precum MiG-29 și mai ales Su-27 sunt efectiv puternice, dar în forma nemodernizată sau la nivelul la care le-a lăsat prăbușirea dramatică a URSS (aia de care se bâțâie nea Putin) platformele nu erau deloc impresionante la nivelul anilor 95-2000, darămite 2010.
    Practic, slăbiciunile și vulnerabilitățile au rămas în mare necorectate timp de peste 20 de ani, astfel că pentru un cunoscător nu era greu de intuit că într-un scenariu realist și nu de miting acrobatic aerian, LanceR și așteptatele F-16 ale FARo s-ar fi descurcat.
    Avioanele rusești sunt frumoase, zboară excelent, sunt foarte fiabile în sens strict mecanic și structural, relativ funcționale. Pe de altă parte chiar și bătrânul LanceR găsește un Su-27 de la trei poște, iar realist frumosul vânător rusesc nu prea avea cum să dea jos vechea platformă modernizată înainte ca să fie țintă, datorită factorilor precum: armament, perspectivei situaționale, sisteme de alarmare și bruiaj, interfața pilot-mașină etc.
    Dincolo de limitările de rază și profil de zbor, LanceR era mai multi-rol (A-S) decât mare parte din platformele estice contemporane și abia acum derivatele moderne ale Su-30 pot ataca precis ținte la sol. Noi puteam face asta începând din anii 90. În rol A-A LanceR C avea avantaje tactice specifice în fața adversarilor probabili atunci. Apoi, saltul de capacitate adus de dotarea cu F-16 ar fi trebuit să încline și mai mult balanța.

    Ca să ating din subiectele și temele istorice dezbătute aici, încă consider că strategia românească nu a fost atât de eronată pe cât a părut și pare, dar trebuie să admit că s-a lălăit nepermis de mult cu implementarea.
    În viziunea mea, (Re)Constituirea Forțelor Aeriene având ca fundație utilizarea unei platforme mono-tip, relativ flexibile, parțial multi-rol, veche dar modernizată foarte profund în vederea eliminării a ce se putea din vulnerabilități în paralel cu punerea în valoare a avantajelor și resurselor, a fost o decizie strategică corectă 100%.

    Revenind în prezent, cu toate că dpdv economic și social Rusia nu e comparabilă cu URSS, faptul că au reușit să modernizeze infrastructura, fundamentele militare, că a reorganizat o țară, un popor și o armată anchilozată, jerpelită, fără moral și înfometată, cu toată corupția, într-o entitate funcțională din punct de vedere strategic și militar, nu e de neglijat. Faptele vorbesc pentru cine le urmărește: Rusia de azi nu este deloc Rusia din 2008, cu atât mai puțin Rusia haotică a anilor 90. Rusia de azi are țeluri, planuri, posibilități și strategii validate, pe care a demonstrat că le poate executa cu succes în ultimii ani.

    La subiect, strict superficial, avionul acesta mi se pare mai închegat per ansamblu decât Su-57. Din start este clar optimizat pentru reducerea semnăturii radar, probabil este mai simplu și ieftin de exploatat, mai ușor de produs. Mie îmi pare o platformă mai logică și mai închegată decât ce am văzut în ultimii 20 de ani și, cel mai important, arată că forțele aeriene rusești nu se vor baza pe platformele (modernizate) ale anilor ’70 și 80. Pe cât eram de liniștit când defilau cu MiG-29 și Su-27 zburate de piloți de teste, dat fiind că fondurile nu permiteau formarea și antrenamentul decent, pe atât mă îngrijorează faptul că ăștia au schimbat macazul de ceva vreme și fac salturi în direcția bună (pt ei). Să nu uităm că Rusia încă deține suficientă infrastructură, bază industrială și tehnologie cât să pună mari probleme oricui.

    Sunt tare curios dacă proiectul acesta merge în direcția în care mi se pare sau e doar joc de fum și oglinzi.

    33
    • Chapeau Flogger!
      Legat de SU-75 am cateva semne de intrebare totusi:
      – cat de avansat este proiectul? Faza de design este finalizata? Ca un profan ce sunt pot sa fac doar comparatii vizuale si in acest caz compar avionul kf-21 prezentat de coreeni si SU-75. Cel puțin vizual este o diferenta enormă între cele două, în favoarea coreanului .
      – ce ar putea aduce în plus si cand? Experienta din ultimii 30 de ani, vestică și rusă, ne arată că între zborul initial al prototipului si operationalizarea limitată trec cel puțin 10-15 ani. Cu ce ar putea sa ne surprinda acest avion in 2035?
      – motorul, Izdeliye 30, într-o veșnică dezvoltare si testare, este totusi prevazut a functiona singur (si nu in tandem) pentru asigurarea energiei unui întreg ansamblu energofag al avionicii ce ar trebui instalat pe acest avion?
      – este ceva din cadrul avionicii si aici ma refer la radar, echipament de comunicatii si control al dronelor, echipamente de jamming etc.. dezvoltat?
      – in ziua de azi, poti sa folosesti materiale high-tech compozite, radar absorbante si sa ingheti pretul la 30 de mil de usd?

      7
      • Excelentă întrebare, VS!

        Când vor avea produsul funcțional, la stadiu de MVP să zicem? Intuiția îmi spune puțin peste 11-12 ani din momentul primului prototip. Aici avem de-a face cu un mock-up (funcțional???), deci teoretic în etapa ce precede primul prototip.
        Pe de altă parte avem două aspecte specifice:
        1) rușii cel mai adesea ard etape, din anii 20 încoace tot asta au făcut, în cele mai variate circumstanțe (vedeți dezvoltarea tancului în anii 30, aviației, luptei conjugate și tacticilor specifice blitzkrieg în anii 20-30, evoluția turboreactoarelor și platformei MiG-21, submarinele din anii ’70, cursa spațială și rachetele AN, să dau numai câteva exemple!)
        2) faptul că, în pofida bănuielilor unora (eu așteptam platforma mono-motor de circa 15 ani), au păstrat un secret tipic. Ca paranteză, în Occident secretele nu sunt chiar secrete, însă în Rusia se pare că încă sunt, vedeți familia de produse T14, dezvoltarea și modificarea submarinului Belgorod, a mega-torpilei autonome nucleare ce vor patrula oceanele în așteptarea ordinului de atac inclusiv „dead-hand trigger” (o armă genială, chiar dacă în sens malefic)

        Acestea, cunoașterea specificului rusesc și intuiția mă fac să cred că proiectul e ceva mai avansat decât pare, dat fiind că au piesele fundamentale ale puzzle-ului: motor, pachet senzori/sist. de luptă (modificată suita existentă), fuselaj bine studiat (în opinia mea airframe-ul e net superior Su-57!!! și a tot ce a existat până acum).
        Pe scurt, nu știu alții cum sunt, dar viziunea mea legat de viitorul Rusiei diferă de ce am văzut în ultimii 30 de ani, oricât am bagateliza subiectul Rusia revine și e din ce în ce mai puternică, chiar fără apanajul URSS (în refacere de asemenea 🙁 ).
        Nu cred că e la nivelul F-35, însă cred că e cel puțin la paritate cu cele mai avansate J-uri chinezești sau platforme europene care nu sunt…
        Or, dacă scoatem SUA din ecuație, vedem că Rusia nu stă chiar așa rău, tehno-militar, comparată cu puteri de referință pe plan mondial: Marea Britanie, Franța, Germania, Suedia, Italia șamd. Britanicii nu vor coace mai mult de un UCAV decent, Germania deloc, Franța poate și vrea – dar la nivelul tehnologic Rafale actualizat, Italia a plătit expertiza rusească pt un trainer avansat, iar Suedia abia a stors un avion de ge 4 competitiv în 3,5 decenii și cu acces la toate bunătățile posibile. În ciuda bugetului scheletic față de ceilalți, parcă rușii nu sunt chiar ultimii, nu?

        Rușii au actualizat gama legacy (Su-27 et co.), au scos un produs de tranziție, Su-57, care e probabil competitiv cu Rafale și Eurofighter, lucrează la ceva mai elaborat (în opinia mea), în timp ce puterile tehnologice vechiului continent freacă menta la turație maximă. Nu mai amintesc de România, Cehia, Polonia sau Ucraina care n-au mai făcut nimic interesant în ultimii 20 de ani.
        De aceea, ca român, nu mă prea apucă râsul de ruși acum când nu reușim nici măcar actualizarea IAR-99 proiectat în anii ’70-80 🙁 cu finanțare similară biroului MiG la scară și acces la toate bunătățile tehnicii occidentale.

        Cum mama dracu să râdem?! Nu vedeți că ne ducem la dracu rapid ca stat și nație?

        18
        • ai atins multe puncte interesante si bune dar mai e o problema. rusii si-au actualizat gama legacy su 27 dar nu au adus-o la nivelul vestului nici macar la nivelul europenilor.

          nu au nici acum motoare performante cu durata de viata si eficienta celor din vest, nu au nici acum sensor fusion si nici radare aesa. in plus la rachete de croaziera kalibr alea n-au fost cele mai precise cand le-au tras prin siria pe cand storm shadow si kepd taurus sunt in alta liga.
          la rachete aer aer nu au nimic comparativ cu meteor.
          actualizarea aia i-a adus unde erau europenii acum 15 ani.

          in 2030 o sa fie in jur de 400 de f35 in europa pe cand la rusi in cel mai bun caz o sa fie 70 si ceva de su 57 in conditiile in care au o tara enorma cu china la capatul celalalt.
          su 57 ala momentan e unul singur ca primul s-a prabusit si fondurile alocate de ei pentru achizitia de restul nu acopera comanda de 76.

          in cel mai bun caz pentru rusi le iau pe toate 76 si apoi au sub 10 % din fortele lor aeriene cu radare aesa, calculatoare decente si low observable pe cand in europa majoritatea au radare aesa sensor fusion si arme de ultima generatie

          problema europenilor o sa fie mereu sam-urile alea tactice si strategice ale lor care sunt si in numar mare si cu raza mare sustinute din spate de aviatia lor.
          intr-un vid nu vad cum ar putea vreodata aviatia rusa sa se puna cu aia europeana nu mai zic ca daca ii incuzi si pe americani e game over.

          5
          • @robi
            De acord cu ce ai scris!

            În opinia mea, europenii sunt subminați de absența dorinței de confruntare (normal, oarecum) și a doctrinei.

            Pe partea cealaltă, cred că Rusia nu se pregătește de război cu NATO, ci război limitat la granițe, eventual în fostele granițe ale URSS.
            Ofensiv, Rusia nu planifică să cucerească Mediterana și să ajungă la Atlantic 😉 Probabil caută să își refacă spațiul vital proxim și, oportunitatea de a înșfacă Istanbul… zic și eu. Defensiv, trebuie să apere Siberia și Estul îndepărtat.

            Legat de derivatele Su-27, cele mai moderne cred că sunt competitive cu Eurofighter T1/2, iar unei confruntări cu F-15 și F-16 C fac față, deși districtele militare din Vest sunt atât de înțesate de AAA tactice și S-300/400/500 cu radare de supraveghere foarte puternice, din spatele cărora ar opera Su-27, 30, 35, iar efortul SEAD ar dura luni. Repet că VVS nu cred că are în vedere confruntarea cu cele 100 F-22 și 400 de F-35 ale NATO, ci maxim tachinarea duzinilor de F-16 AM și C ale „tovarășilor” estici, noi spre exemplu…

            Mai degrabă au în vedere sutele de Su-27 și clone J sau F-15 japoneze, la o adică.

            12
          • Rusia nu va ataca NATO. Insa in ultima vreme, Europa parca si-a pierdut mintile. Ataca familia pe toate fronturile si in ultima vreme tinteste si copiii. Si nu vrea sa faca concesii. Cu alte cuvinte, cei care nu se aliniaza, sunt liberi sa iasa din uniune. Cred ca vom asista la o reconfigurare, mai ales ca Marea Britanie a demonstrat ca se poate. Cum stim ca e posibila si o reconfigurare NATO.

            Cred ca la amandoua le convine sa renunte la „balast”.

            2
        • Salut Flogger si salut si sagacitatea spuselor tale.

          Pentru mine, Checkmate (cà Su-75 nu e deloc oficial) are un studiu aerodinamic împins si i s-a gàsit si o nișà de întrebuintare.
          Nu va fi stealth-ul sau generatia lui peste, dar are calitàtile unui avion „low-observable” de linie de front, cu calitàtile si limitele sale ale tehnologiei rusesti.

          Faptul cà împarte cu Su-57 multe subansambluri si motorul, mà face sà cred cà un prototip ar putea sà zboare prin 2024.

          10
          • On est d accord!

            Acestea ar fi și opinia mea, chiar pare un mock-up închegat, cu airframe studiat și realmente optimizat pt a fi furtiv în spectrul radar și IR.

            Mai mult, la puterea dezvoltată de noul agregat, mă aștept să integreze un radiolocator și suită EW decentă.

            7
  30. Majoritatea avioanelor rusesti moderne (de la Mig-29 la Su-27/35) arata frumos si cred ca sunt foarte bune dpdv aerodinamic desi raman la parerea ca cel mai fain avion modern ramane YF-23, de la aspect la caracteristici tehnice, atat cat au transpirat spre public. Era superior oricarui avion, inclusiv prototipurile de azi (mai putin posibil celor de gen 6, care deocamdata tot doar americanii le au si care posibil se bazeaza si pe YF-23). Legat de tractiune vectoriala, din ce am inteles eu e folositoare doar la decolare-aterizare pentru scurtarea distantei si in zbor doar la viteze mici, viteze care nu prea se folosesc in lupta aeriana decat in putine cazuri

    Su-57 nu arata rau nici el, dar se pare ca nu prea se apropie ca „stealth” de rivalul F-22.
    Su-57 cred ca e si primul proiect nou post-sovietic (ori cel putin in majoritate post-sovietic).

    Su-75, monomotorul, nu arata rau nici el mie imi pare cum s-a scris mai sus, un fel de F-32 ca inspiratie, doar ca (mult) mai suplu.

    Unde se poticnesc tot mai mult rusii pare ca e la motorizare si evident la electronica si miniaturizarea ei.

    Au fost multiple anunuturi despre intrarea in productie de serie si in dotare a Su-57, daca nu ma insel trebuia sa aiba loc inca din 2017 dar nu a avut loc nici pana astazi (nu stiu daca au unu doua in dotare, plus zece prototipuri sau asa) sii inca mai au mult de lucru la motoare si radar. Indienii au renuntat la proiect si colaborare prezentand diverse probleme (avionul nu e stealth, motorizarea slaba, radar nou si performant lipsa, etc etc).

    Nu vad cum Su-75 sa apara prea curand in productie de serie (nici macar n-au un prototip in stare de zbor, doar o macheta la scara) si la sub 40 milioane nu stiu ce poate oferi. Daca va avea pana la urma motorul promis, probabil va oferi caracteristici Ok de zbor, sectiune radar mai redusa decat la alte avioane rusesti (dar fara sa ajunga la nivelul F-35) si cam atat. Radarul va fi inferior, electronica de bord inferioara, cel mai probabil si motorizarea, cel putin ca fiabilitate

    As pune pariu ca la data aia americanii deja vor zbura cu generatia 6, superioara din mai toate pct de vedere lui F-22 si F-35 si evident lui Su-57 si 75.

    Rusia a avut o revenire spectaculoasa de la inceputul anilor 2000 pana pe la mijlocul anilor 2010-2015.
    A profitat mult de preturile la gaze si petrol si de piata captiva europeana, a profitat de o anume relaxare vizibila a politicilor externe si incercari ale unor tari UE de a intra in gratiile ei si de a face afaceri cu Rusia, dar totul a inceput sa se naruie dupa Crimeea si scaderea preturilor la gaze si petrol.

    Sistemul autocratic si oligarhic corupt si care pe de o parte ii asigura o conducere centralizata puternica si rapiditate in luarea deciziilor ii este si fatal in acelasi timp din cauza coruptiei si a blocarii oricarei tentative de dezvoltare a tarii venite din afara „sistemului” si fara aprobarea lui (inclusiv partea de rigoare din profit). Practic nu este permisa niciun fel de meritocratie, ori e permisa doar la anumite niveluri si doar intre oameni de incredere ai „sistemului”, restul nu are mai nicio sansa si totul se bazeaza pe relatii de putere si frica

    Nu ca ar fi ceva nou in Rusia, de ex daca nu era WW 2 si nu puneau mana pe ceva rachete germane la sfarsitul lui Korolev ar fi murit in gulag si rusii nu ar fi avut nici pe departe dezvoltarea aerospatiala din anii 50-60-70 sau de acum.

    1
    • „Unde se poticnesc tot mai mult rusii pare ca e la motorizare si evident la electronica si miniaturizarea ei.”

      ” un fel de F-32 ca inspiratie, doar ca (mult) mai suplu.”

      In cazul asta ori o sa se ingrase ori o sa fie chel sub capota

    • La ultimul dvs. alineat aș mai adăuga că și britanicii au avut vina lor pentru că le-au vândut motorul Rolls-Royce Nene pe care l-au folosit pe MiG-15 și nu numai. Sovieticii aveau două motoare: Junkers Jumo 004 pentru Yak-15 și BMW 003 pentru MiG- 9 dar nu erau prea mulțumiți.

  31. Totuși ar trebui remarcat ca rușii au ceva avans intr-un anumit domeniu. Avangard, Kinzhal , Zircon sunt niste arme care ridică multe semne de întrebare. Pe hârtie cel putin stau f bine…

  32. Avionul rușilor chiar dacă va zbura și am lua în calcul diferențele cu costurile de producție nu va ajunge să coste cât un f35 deci vor fi diferențe tehnologice mari intre cele 2 aparate. Eu cred că merg pe repede înainte pentru că au rămas nu doar în urma SUA dar și a RPC. Concurentul lor nu e F35 -care are piața lui de desfacere- ci aparatul chinezilor. Jumatate din ce vând ruși pe sfera militară are legătură cu aviația iar pierderea pieței la platformele integrate înseamnă să iasă din competiție și la alte produse.

    2
    • „nu va ajunge să coste cât un f35 deci vor fi diferențe tehnologice mari intre cele 2 aparate”.
      Anume, aici sunt doua chestii diferite. Unii au industrie ofensiva, altii au industrie defensiva.
      Unii baga bani intr-un avion cat sa hraneasca si sa construiasca locuinte pentru un intreg glob, iar altii creaza sisteme de al neutraliza cu banii de o masina mai luxoasa.
      Eu ma intreb, domeniul asta stealth acum e mai mult pentru a nu pierde statutul de putere si de demonstratie tehnologica in fata restora mai putini capabili care sunt multi (la tari ma refer) si incapabili care sunt majoritatea, bani pe care nu ajung in nici un fel in viata sociala ci numai in buzunarul unor companii conduse de cativa …
      Si inca la ce folosesc aceste tehnologii cand ele nu au rolul decat de demonstrator si de spectacol. Cazul chinei, escadrile de F-22 la granita lor, bun, dar pentru ce cand realitatea e una clara, ce sa faca cu ele cand sunt contramasuri care pot destabiliza capacitatea lor reala de a fi folosite.
      Pana una alta inca adevaratul pericol vine de sub apa, acolo cine detine cu adevarat o forta va detine si puterea absoluta!

  33. „nu va ajunge să coste cât un f35 deci vor fi diferențe tehnologice mari intre cele 2 aparate”.
    Anume, aici sunt doua chestii diferite. Unii au industrie ofensiva, altii au industrie defensiva.
    Unii baga bani intr-un avion cat sa hraneasca si sa construiasca locuinte pentru un intreg glob, iar altii creaza sisteme de al neutraliza cu banii de o masina mai luxoasa.
    Eu ma intreb, domeniul asta stealth acum e mai mult pentru a nu pierde statutul de putere si de demonstratie tehnologica in fata restora mai putini capabili care sunt multi (la tari ma refer) si incapabili care sunt majoritatea, bani pe care nu ajung in nici un fel in viata sociala ci numai in buzunarul unor companii conduse de cativa …
    Si inca la ce folosesc aceste tehnologii cand ele nu au rolul decat de demonstrator si de spectacol. Cazul chinei, escadrile de F-22 la granita lor, bun, dar pentru ce cand realitatea e una clara, ce sa faca cu ele cand sunt contramasuri care pot destabiliza capacitatea lor reala de a fi folosite.
    Pana una alta inca adevaratul pericol vine de sub apa, acolo cine detine cu adevarat o forta va detine si puterea absoluta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *