Sah-Mat! Schahko Matto (traducere „sapte ursi” ร  la Karl May)… sau cand rusii asculta de Razvan Mihaeanu

Cuvantul cheie fiind „commonality” (oare cum s-o traduce in limba rusa?..am facut-o la scoala si-n liceu dar nu-mi aduc aminte). ๐Ÿ™‚

Ok, ok…via Snafu-Solomon: https://www.snafu-solomon.com/2021/07/sukhoi-lightweight-stealth-fighter.html

Adica ce trebuiau sa fie Rafale si Novi Avion…totul de la Mirage 2000 la Mirage 4000 citire (dar pe invers, de la bimotor la monomotor). Da, acelasi motor, componente structurale, avionica, etc…Big Bro-Bear and Little Bro-Bear.

„Commonality”.

Postati/repostati-va comentariile pe subiect aici…ca sa nu mai zica lumea ca luam in bascalie prea mult tehnica ruseasca.

123 de comentarii:

  1. 7 dintr-o lovitura!
    Asa-i batem pe urssi!
    Nu cu laseru’, nu cu oile…ci ma trimiteti pe mine ca sa le dau idei!

    9
  2. Doamne fereศ™te noi nu radem de avionu asta, se vede foarte clar ca radem cu el…

    7
  3. Le urez ‘succesuri’ la ivani. Sa le iasa ca MIG-ul 35!!!

    Sa il cumpere si altii la fel ca pe MIG-ul 35!

    PS Egiptenii facut ce multi asteptau, dog fight intre SU 35 si Rafale. Frantuzoaica a dat cu bruiaj, i-a orbit radarul si apoi a dat de pamant cu betiva rusoaica. Razboiul electrnic sau orice alta chestiune electronica a a vioanelor rusesti este praf!!!

    Urla internetul de bascalie fara de ‘sculele’ ivanilor! ๐Ÿ™‚

    31
    • Eu tin minte – nu cu mult timp in urma – un pilot de Rafale care a dat 50-50 sanse intr-o astfel de lupta ipotetica.
      Sincer, parea cam dubios de respect(u)os fata de rus. Cred ca se temea putin. True story.

      5
        • Domnule Cezar dar Rafale „a dat de pฤƒmรขnt” ศ™i cu americanca de generaศ›ia a V-a. Sฤƒ catalogฤƒm ศ™i americanca la fel de „praf” ca rusoaica?

          4
            • N-a dat de pฤƒmรขnt, a dat de nisipul din Emirate รฎn noiembrie 2009! E ศ™i filmare pe internet!

              1
              • Eram sigur ca despre asta vorbesti. Mai informeaza-te. Pilotul de pe Rafale a incadrat si filmat dupa incheierea exercitiului cand avionul american redusese viteza si incetase manevrele evazive. Plus de asta a fost o simulare de lupta WWR cu tunul de bord. Iar americanii neaga ce clameaza pilotul francez recunoscand ca F22 a avut o singura infrangere atunci in fata unui Mirage 2000 emiratez. Si asta tot in WWR. In rest doar victorii ale F22 sau situatii de egalitate.

                8
                • https://youtu.be/ioTTnjxNc7o

                  Mai clar de atรขt ce doriศ›i? Cealaltฤƒ minciunฤƒ este cฤƒ F-22 zbura cu rezervoarele externe.

                  Am mai gฤƒsit informaศ›ii cum cฤƒ l-au mai caftit ศ™i altii pe F-22: F-16 รฎn 2006, Eurofighter รฎn 2012! Dar despre astea nu ศ™tiu nimic sigur! Ca sฤƒ nu mai zic cฤƒ MiG-35, Su-35 ศ™i Su-57 l-ar bate de fiecare datฤƒ รฎn lupta de aproape pentru cฤƒ sunt cele mai manevrabile… Bine era dogfight a apus de mult ศ™i tehnologia stealth รฎl plaseazฤƒ pe F-22 รฎn fruntea avioanelor de vรขnฤƒtoare. Su-57 pare promiศ›ฤƒtor dar รฎn ce spun ruศ™ii nu poศ›i avea niciodatฤƒ รฎncredere, ei mereu zic cฤƒ sunt cei mai buni la toate.

                  Atรขt doar cฤƒ F-22 nu este invincibil. Dacฤƒ o rachetฤƒ sovieticฤƒ a doborรขt un F-117 de ce nu ar putea vรขrful tehnologiei franceze sฤƒ fie superior lui F-22 mฤƒcar o data?

                  8
                  • in razboi nu se pune problema sa dai jos pe unul macar o data, cand tu pierzi zeci sau sute. Vorba vine, unii pica si singuri in misiune, fara sa ii doboare nimeni… se numeste defectiune.
                    Cat despre F-22, nu cred ca ar pierde asa usor nici macar in dogfight. Nu il confunda cu F-35, care si ala e mai agil la primele manevre decat pare… pana isi mai pierde din energie.

                    4
                    • Dar eu nu am spus asta… eu am spus cฤƒ aศ™a cum a pierdut Su-35 cu Rafale, a pierdut ศ™i Raptor cu Rafale! Atรขt! Nu am spus de cรขte ori a pierdut Rafale รฎn faศ›a lui Raptor, nu am spus nimic de rฤƒzboi sau altceva… Nu am spus cฤƒ, una peste alta, Rafale este peste Raptor!

                      Su-35 este fฤƒcut „praf” dar de F-22 nu avem voie sฤƒ zicem nimic?
                      L-a fฤƒcut Rafale pe Su-35, poate e mai bun, dar asta nu รฎnseamnฤƒ cฤƒ Su-35 nu este un avion de vรขnฤƒtoare bun sau nu poate depฤƒศ™i Rafale la alte capitole.

                      รŽntr-un moment de sinceritate, mฤƒ intereseazฤƒ mai puศ›in care e cel mai bun avion, eu am un respect pentru toศ›i cei care proiecteazฤƒ avioane pentru cฤƒ este o inginerie extraordinarฤƒ la fel cum am un soi de dezgust atรขt pentru politica Rusiei cรขt ศ™i pentru cea americanฤƒ. Acuma nu o sฤƒ zic cฤƒ Su-35 este un aparat prost pentru cฤƒ Putin afirmฤƒ despre noi cฤƒ am invadat Basarabia ศ™i Bucovina รฎn WW2. Pot sฤƒ zic cฤƒ Putin minte fฤƒrฤƒ scrupule ศ™i resentimente pentru a รฎศ™i atinge obiectivele. รŽncerc sฤƒ nu intru รฎn jocurile de propagandฤƒ fie ele ruseศ™ti sau occidentale pentru cฤƒ astfel pot sฤƒ รฎnศ›eleg mai exact ce se รฎntรขmplฤƒ de fapt.

                      Dar ce sฤƒ facem nu suntem toศ›i la fel! รŽn aceastฤƒ lume liberฤƒ, ai din ce รฎn ce mai puศ›in loc dacฤƒ ai o pฤƒrere diferitฤƒ de a majoritฤƒศ›ii… tot un soi de dictaturฤƒ! Dacฤƒ unii dintre voi nu aศ›i vrea sฤƒ mฤƒ exprim, nu am ce sฤƒ vฤƒ fac! Am ศ™i eu voie sฤƒ afirm cฤƒ odatฤƒ, la sfรขrศ™it de 2009 un Rafale a cรขศ™tigat un dogfight un un Raptor.

                      11
                  • Dacร  nu se stie regulile de angajare a exercitiului, nu poti sร  tragi concluzii.

                    รŽn scenarii poate sร  fie un radar stins, interdictie de a lansa rachetร  รฎn BVR, etc.
                    Chiar si dog-fight-ul poate fi dezechilibrat, depinde de altitudini, viteze sau unghiuri de atac la รฎnceput, atribuite fiecร ruia, etc.

                    De asta sunt exercitii.

                    3
                  • https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=28459&f=33#p310753
                    Poate mai citesti si alte surse decat clipuri editate de pe Youtube.Da este un forum american dedicat F-urilor si discutiile de acolo desi au doza lor de subiectivism fac mai mult decat clipurile de pe YT articolele de pe NationalInterest.
                    La restul postarii dumitale m-am lamurit ce hram porti. Daca ai readus in discutie problema doborarii unui Nighthawk in Iugoslavia dupa ce problema a fost discutata de nu stiu cate ori pe forum este clar cam in ce ape te scalzi ca sa nu mai vorbim despre tentativa prudenta de a ridica in slavi Su-urile intr-o postare de mai jos. Asta ca sa ne lamurim cine posteaza minciuni pe aici. Despre esecurile avioanelor americane in fata altor avioane, sovietice dar si europene lucrurile stau cam asa. In 2004 si 2005 daca tin minte bine avioane F15 de la baza Kadena si F16 pierdeau la scor in Cupa Indiei in fata Su30 MKI. Explicatiile ofiterilor americani care aratau ca RoE cerute de indieni au dezavantajat avioanele americane au fost catalogate drept penibile. Pe acelasi fir in anul de gratie 2020 confruntari indo-pakistaneze, Mig 21 Bison trimise contra F-urilor si J-urilor pakistaneze doborate cu AMRAAM. Su- 30 care trebuia sa adigure acoperirea Mig-urilor dadea neputincios rotocoale la distanta sigura de bataia AMRAAM. Deci in final cine-i penibil si cine clameaza rezultate mincinoase?
                    Revenind la cine minte fie si prin omisiune de ce pilotul lu’ Rafale n-a pomenit si de cele 6 infrangeri in fata lui F22. Cum suna ratia asta de pierderi de 1-6 daca totusi acceptam aceasta presupusa victorie care dupa info de pe f16. net nu a prea fost victorie.
                    Si daca extindem un pic discutia confruntarea egipteana intre Rafale si Su35 arata cam pe unde este valoarea reala a Su-urilor supermanevrabile. Si chinezii au spus ca Flankerul nu-i ca in reclame dar au fost acuzati ca mint. Poftim confirmarea ca nu mint.

                    12
                    • Domnule, acest video a fost publicat ca mฤƒrturie de cฤƒtre Ministerul Apฤƒrฤƒrii din Franศ›a dupฤƒ ce americanii au negat ce s-a รฎntรขmplat! Dacฤƒ ei ar edita clipuri ศ™i le-ar da publicului, atunci recunosc cฤƒ am greศ™it pentru cฤƒ i-am cฤƒzut.

                      Dacฤƒ port hramul pe care รฎl port, dacฤƒ mฤƒ scald รฎn apele รฎn care mฤƒ scald, dacฤƒ am avut o tentativฤƒ prudentฤƒ de a ridica รฎn slฤƒvi Su-urile (deศ™i eu aศ™ numi-o afirmaศ›ie fฤƒrฤƒ echivoc) sunt un mincinos :))… de fapt singura dvs. problemฤƒ este cฤƒ eu gรขndesc diferit!

                      Dumneavoastrฤƒ duceศ›i discuศ›ia รฎn altฤƒ direcศ›ie… Totul se rezumฤƒ la faptul cฤƒ รฎn 2009, la un exerciศ›iu de dogfight un Rafale a reuศ™it sฤƒ facฤƒ un Raptor iar dvs. aศ›i negat…. eu nu am spus cฤƒ Rafale l-a bฤƒtut de nu ศ™tiu cรขte ori, eu nu am spus nimic de scorul general, eu nu am spus nimic despre nu ศ™tiu ce jocuri. Dar mฤƒ bucur cฤƒ pรขnฤƒ la urmฤƒ recunoaศ™teศ›i ceea ce mai sus aศ›i negat evident.

                      Ziceศ›i sincer acum, e adevฤƒrat sau fals clipul :))?

                      Cรขt despre extinderea discuศ›ie, este ศ™i asta o posibilitate ca valoarea realฤƒ a lui Su-35 sฤƒ fie mult รฎn urma a ceea ce vor ruศ™ii sฤƒ parฤƒ cฤƒ este dar nu este nici un avion de aruncat la gunoi cum vreศ›i voi sฤƒ รฎl prezentaศ›i!

                      PS: sฤƒ vฤƒ รฎnvฤƒศ› un lucru, รฎntr-o discuศ›ie pentru a putea dialoga eficient, nu trebuie sฤƒ jigniศ›i pentru cฤƒ e greu sฤƒ o mai scoateศ›i la capฤƒt pe urmฤƒ! Eu nu v-am fฤƒcut pe dvs. mincinos, m-am referit la minciunile pe care le-au spus americanii ศ™i dvs. le credeศ›i; e o diferenศ›ฤƒ de nuanศ›ฤƒ!

                      12
                    • E un comentariu acolo care vine cumva in apararea F-22…

                      @Stormsquad:
                      „See what you said makes sens about the Raptor constantly reversing. I don’t think that was a very experienced pilot. Also it should be noted that back in 2009 the F-22s were plagued with oxygen system problems, so maybe the Raptor pilot was also G restricted or something for his own safety. Cause I do remember reading back then the F-22’s were restricted with certain maneuvers due to the oxygen problems”

                      1
                    • Domnue se pare ca tu crezi doar una din parti, cea care iti convj e. In primul rand nu postarea nu este a ministerului francez, edte a unui oficial din ministerul respectiv, in al doilea rand ce garantie ai ca filmarea nu este trunchiata in al treilea rand raman la ideea ca incadrarea s-a facut dupa incheierea simularii de lupta, imi pare rau ca nu mai gasesc declaratia partii americane despre asta.
                      Si da minti prin omisiune si jumatati de adevar, dumneata ai sugerat ca prin presupusul succes al avionului francez F-22 s-ar tavali in aceeasi mocirla propagandistica cu Su35. Nu ai afirmat doar ca un Rafale a doborat intr-o lupta simulata un F22, afirmatie care la randul ei este supusa indoielii.
                      Si era vorba despre un avion din familia Su, care era vazut drept zmeul zmeilor, paunasul codrilor care este supermanevrabil, vede tot la sute de km iar rachetele lui lovesc mai departe decar toate cele. Si? La ce i-a folosit? Uriasul cu picioare de lut a cazut. Dar cum pastila era prea amara trebuia sa apara unul care sa deturneze atentia spre F22. Si desigur cu dovezi dubioase din perioada in care toti se intreceau sa doboare F22-ul. Au afirmat-o si nemtii. Fara sa precizeze care erau regulile de angajament. Care este principalul atu al F22? Stealth-ul. Ai vazut vreun film cu F22 batut in lupta BVR? In lupta WWR nu conteaza doar manevrabilitatea aparatului ci si talentul pilotului. In cate situatii crezi tu va ajunge F22 sa lupte doar cu tunul de bord? Sau sa zicem altfel, in cate confruntari aeriene apropiate de zilele noastre s-a mai folosit tunul de bord? In exercitiul Rafale vs Su35 vorbim clar despre o lupta BVR pentru ca odata orbit radarul de pe Su35 avionul a devenit victima sigura. Deci dumneata despre ce pretinzi ca vorbesti?

                      9
      • Da, bine ca francezul sau americanul e prudent in afirmatii. Noi suntem jmekeri cand e rusul la 2000 de km…la o adica in caz de nevoie stim si sa mutam capitala si sa „intoarcem armele” si sa indopam inamicul cu paine&sare, ne vom descurca.
        Economia lor e varza dar a mai fost si mai varza si tot au facut dezastru pt. 40 de ani pe un sfert de Europa.

        23
    • 1- Eu nu am gฤƒsit articolul citat de toศ›i รฎn Breaking Defense.
      2- รŽn ipoteza cฤƒ ศ™tirea este adevฤƒratฤƒ, asta nu รฎnseamnฤƒ neaparat cฤƒ Suhoiul e prost. Poate o fi SPECTRA de pe Rafale excelent.
      Istoria paharului pe jumฤƒtate plin/gol.

      19
      • Su-35 ศ™i Su-30 SM2 nu sunt proaste deloc. Acuma fiecare zice de al lui cฤƒ e cel mai bun ศ™i toศ›i sunt foarte convingฤƒtori. Probabil cฤƒ este important ศ™i numฤƒrul de avioane iar americanii exceleazฤƒ aici plus cฤƒ au o industrie care รฎn caz de rฤƒzboi, va face iar diferenศ›a.
        Visau egiptenii cฤƒ o sฤƒ fie invidiaศ›i de toatฤƒ lumea?
        Dar, orice ar fi, este un mare plus de imagine pentru Rafale iar asta mฤƒ bucurฤƒ. Mai meritฤƒ ศ™i ruศ™ii ฤƒศ™tia o palmฤƒ cรขteodatฤƒ.

        6
  4. E adevarat, sunt niste machete de speriat.

    Economia lor insa e mai varza decat pare ochiului neantrenat.
    30% din pib e generat de petrol si gaz, care se duce direct la stat. Banii nu ajung pe mana populatiei deloc.

    Asta inseam a ca daca o dezbracam dpetrol si gaz, rusia e economic in liga Serbiei, Iranului, uzbekistan etc. Asta explica si de ce e asa o saracie izbitoare in imagini, desi pe hartie au un Pib apropiat noua.

    Atat de simplu a fost lui Obama sa scada pretul petrolului ca sa prabuseasca economia marelui strateg de la Kremlin.

    Asa ca atat timp cat petrolul va fi jos, si nu sunt semne de urcare mai ales ca s-a descoperit atat in Venezuela etc, putem spune ca Ceckmate e de export, din nevoie, nu ca ar fi rau pt aviatia rusa.

    12
    • Nu doar petrol si gaze, mai au minereuri, unele rare, lemn si pietre pretioase. Dar cele mai multe si banoase la export, desi le-a scazut pretul mult in ultima vreme ca urmare a abundentei ofertei pe piata mondiala, sunt blondele cu ochi albastri.

      Ele sunt darnice si duc mult, asa cum era ARO pe vremuri. Odata pornit nu se mai oprea decat daca ramanea fara motorina. Asa si rusoaicele….e piata plina in toata lumea cu ele, iar lucrul asta nu se datoreaza decat clasei politice rusesti. Pentru cele din ziua de azi care s-au nascut sau erau chiar copii cand Putler a ajuns presedinte, vina e numai a lui. Dar cui ii pasa atat timp cat fetele presteaza. Daca o mai fac si ieftin, toata lumea e fericita!

      Jalnic la fel ca propaganda ruseasca!

      21
  5. Cel mai greu in ziua de azi, cind e vorba de proiectat avioane, e sa stii ce vrei sa faci. Vrei ceva manevrabil, ceva de viteza, ceva cu multa incarcatura, ceva stealth, sau ce?
    Care sunt scenariile probabile de folosire a unui avion? Se cunosc greselile din trecut, mai ales din Vietnam cind americanii au promovat un avion mare si greoi, victima sigura in fata unora mici si fisnete.

    In acest context mi se pare planul european FCAS cel mai potrivit. O combinatie de avioane, relativ simple, cu drone. Pe hirtie arata f bine, ma tem insa ca nu va fi niciodata realizat in parametrii proiectati.

    Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.

    25
    • Grฤƒieศ™ti aur.
      Fiindcฤƒ est greu sฤƒ ศ™tii ce vrei รฎn perspectiva rฤƒzboiului de mรขine.
      รŽn general, se prepararฤƒ rฤƒzboiul de ieri, cu idei de astฤƒzi.

      11
    • @neamtu tiganu…un conflict si se iese din blocaj. Avioanele militare au aparut ca urmare a unor necesitati, momentan nu exista necesitatile. Ce se intampla acum cu „politie aeriana”, „mentinerea pacii” sau „lupta cu piratii” e un fel de-a justififca niste fonduri, nu necesitate. Cand va aparea nevoile reale vor apare si avioanele noi. De fapt in mare parte de avioanele de gen 4.5/5 n-are nevoie nimeni deocamdata, sunt proiecte ca sa tina in viata industriile de aparare, elefanti albi.

      10
    • @neamtu tiganu

      „Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.”

      https://www.youtube.com/watch?v=rO_M0hLlJ-Q

      esti sigur ? s-a zis de multe ori asta in trecut.

      2
    • As spune ca s-a ajuns intr-un impas daca privim dintr-o paradigma relativ ingusta, cu avioane care d-abia pot depasi viteza sunetului fara post combustie si care sunt manevriere, cu capacitati stealth, bruiaj si radare bune. Dar, spre exemplu, se poate ca pe viitor, paradigma sa evolueze in sensul necesitatii reaparitiei interceptorilor de inaltime mare si viteza mare, cum era Valkirye sau MiG-23. Nu stii niciodata…
      Sau poate aviatia cu primate ambarcate e pe ultimele picioare…

      1
  6. capatu satului

    intrebarea pt ceseate, statu major de somn si misteru de somn este: ce poate face F16 third hand in fata Su 57 si a lu asta nou
    speram ca F 16 third hand sa nu faca ce a mai facut conducerea armatei si a natiunii in 40
    avem noi istoria noastra plina de fapte mari de razboi si oameni mari de razboi,
    capitularea fara sa tragi un glont este cea mai smechere chestie de strategie,
    si e din antichitate pana azi,
    putini in istorie au avut curaju asta sa capituleze fara sa lupte deloc,

    statu major al FAR s-a exprimat recent ca mai vrea doar F16,
    https://adevarul.ro/news/eveniment/fortele-aeriene-romane-mai-cumpara-doua-escadrile-f-16-fighting-falcon-vor-costa-avioanele-vor-gata-lupta-video-1_60ded9be5163ec4271adf2b2/index.html
    avem noi relatia noastra intima si personala cu tehnica de lupta si nu putem renunta asa usor la ce arunca altii,
    conducere third hand,

    8
  7. Salut. Tot vrajala ivaneasca, daca am cetit bine au facut zburatoarea si dupa vor face motorul, rezultatul va fi cal vom astept mult si bine.

    6
  8. „Si tehnologia a ajuns intr-un adevarat impas, deja nu se mai intrevad noi materiale deosebite, nici salturile in aerodinamica nu se mai intrevad, chiar si electronica a ajuns la o saturatie.”

    Intotdeauna va fi un decalaj urias intre ce foloseste publicul si ce dezvolta „lumea secreta”. Te asigur ca inca nu s-a ajuns la faza cu „cunostinta va lua sfarsit”. E adevarat insa ca Rusia a ramas in urma, de aceea e ajutata.

    2
    • Kelvin confidently stated that โ€œheavier-than-air flying machines are impossible”.

      „Electricity is just a fad” Junius Morgan to his son J.P. Morgan.

      William Orton, dismissed phones as a โ€œtoyโ€ when Alexander Graham Bell offered to sell him the patent for $100,000. According to True West magazine, Orton wrote an internal memo stating, โ€œThe idea is idiotic on the face of it. Furthermore, why would any person want to use this ungainly and impractical device.”

      โ€œThereโ€™s no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance.โ€ Steve Ballmer, the CEO of Microsoft said in 2007.

      Are we ever going to learn something?!

      12
      • Oops…postat gresit.
        Era pentru domnii cu predictiile.

        4
      • Bill Gates nu are facultate, Beethoven a fost surd, deci pt a deveni bogat nu trebuie sa faci scoala si pt a compune trebuie sa fi surd.

        Asta e pacatul vorbelor de duh, se refera la niste fapte singulare, afirmatiile unora intr-un anumit stadiu si se generalizeaza, adica tot ce a fost considerat falimentar e de succes. Se uita reversul, multimea ideilor, proiectelor, care erau considerate revolutionare si s-au dovedit un flop.

        La avioane cea mai mare revolutie tehnologica au fost turboreactoarele. Mai apoi s-au facut pasi mici, FBW, radare performante, materiale noi atit pt structura cit si pt motoare, digitalizarea avionului. Desigur, avioanele s-au imbunatatit, dar nu s-a produs un salt, astfel incit avioane proiectate in anii 50, MIG 21, sau in anii 70 F 16, inca mai fac fata sunt oarecum concurentiale.

        Si teoriile conspiratiilor joaca un mare rol. Exista credinta ca undeva in munti, sau in desert exista niste chestii secrete la care se lucreaza de zor si intr-o bruna zi vor iesi la iveala sa revolutioneze lumea. Desigur filmele SF joaca un rol…

        9
        • @neamtu tiganu, nu cred in conspiratii dar cred ca din anii 60-70 cand s-a domolit ritmul performantei brute (viteza/plafon) in aviatia militara s-a strans destula tehnologie ca sa permita un nou salt. Doar ca nu e nimeni nerabdator sa riste, acolo unde sunt banii si cunostintele (marile companii vestice in general) e vorba de listare pe bursa, management excesiv comercial, samd – pana la urma scopul lor primar a devenit sa produca bani pt. actionari nu sa inoveze. Cand va aparea nevoia, cred ca tehnologia e pregatita pt. aparate cu Mach 3-5 la plafoane duble fata de ceea ce avem acum. F-16 (si mai putin MiG-21) fac fata pentru ca n-au fost implicate intr-un „peer conflict”. Un conflict SUA-China si ar pica F-urile 16 ca plumbii (ca sa nu mai spun de J-urile chinezesti) asa ca aia ar incepe sa-si puna problema „bai, ne trebuie un avion mai bun, nu mai merge cu astea”. S-a adunat intre timp o gramada de tehnologie, aliaje, suduri, de comenzi de zbor si putere de calcul nu mai spun. Cum spuneam ieri, ceea ce fac producatorii de azi care se screm cate 30 de ani sa faca avioane mediocre este bataie de joc. Desigur, dpdv comercial e avantajos sa freci menta pe contracte sigure intinse pe decade decat sa investesti in tehnologii riscante.
          Cine-ar fi spus acum 5-6 ani ca se pot face lansatoare spatiale din inox, asamblate aproximativ sub cerul liber, la 1/20 din pretul unei rachete „clasice”?

          10
  9. la astia si PDF ul panaramei, si desenele animate de pe net cu el, sunt mai scumpe decat toate avioanele Romaniei la un loc. Bine, cu PDFuri nu castigi razboaie, dar macar sperii ศ›ugulani ca ce super-putere esti tu… Sanatate sa le dea Dumnezeu, sa se dezintegreze cat mai repede!

    6
  10. Mai lipseศ™te sฤƒ facฤƒ ศ™i varianta trimotor, destinatฤƒ exclusiv forศ›elor spaศ›iale…

    13
  11. repost:
    hai sa ne uitam impreuna la the bigger picture.

    avionul ala daca(si asta e un mare daca) o sa iasa o sa fie in 10-15 ani si daca o sa coste 30 de milioane inseamna ca o sa fie un stift. sub capota nu o sa aibe nimic impresionant.
    aia care sunt atat de saraci incat nu isi permit rafale si f35 or sa prefere drone in 10 ani ca sa aiba aviatie decat sa cumpere avionul ala, asta e trendul. tarile sarace nu merg spre avioane ieftine ci spre drone.
    https://www.ispionline.it/en/pubblicazione/middle-easts-game-drones-race-lethal-uavs-and-its-implications-regions-security-landscape-28902

    in 20 de ani au produs 2 avioane de serie noi su 57 dintre care unul a picat in conditiile in care nici acum nu are motoare si e produs cum e produs. nici macar radare aesa nu au, singurul avion cu asa ceva e su 57 care il au in dotare la singular ca au doar 1.

    nu pot sa dau copy paste din asta dar citeste-l atent ca iti descrie ca pana si china ii depaseste masiv pe rusi la radare aesa.
    https://www.globaldefensecorp.com/2020/07/13/why-russia-cant-make-an-aesa-radar/

    raspunsul lor la f35 va veni cand nato trece la generatia 6.
    https://www.defensenews.com/global/europe/2021/06/10/top-nato-general-urges-alignment-between-us-and-european-sixth-gen-fighter-plans/

    sa vedem daca gasesc prosti care sa bage bani in avionul ala sa il dezvolte ca rusii sigur nu o sa il dezvolte pe banii lor. rusii daca aveau bani de cheltuit ii bagau pe toti in su57 nu se intindeau la inca un program in timp ce su57 sta pe butuci. deci nu va fi chiar asa de ieftin chiar daca pretul pe unitate si de exploatare o sa fie mic.
    programul asta s a nascut mort si fara viitor.

    daca te uiti la faptul ca vin alegerile la rusi incepe sa apara motivul real pentru care fix acum apare acest avion (cu care face putin poze) si s500.
    problema liderilor rusi e aceeasi ca a liderilor sovieticiโ€ฆniste mosi fosilizati cu putin in frunte ce are aproape 70 de ani care nu inteleg ca nu poti sa mananci rachete si traiesc in bula lor la kremlin in ultra lux.

    Recent polls have shown that support for the ruling party is falling โ€“ in some surveys dropping as low as 27 percent โ€“ suggesting that it risks losing its constitutional majority in the Duma.
    https://www.aljazeera.com/opinions/2021/7/6/in-the-duma-election-campaign-putin-is-in-survival-mode

    ce ti-am scris mai sus nu e o batjocorire.

    in ciuda propagandei lor cu cele mai bune avioane, tehnica lor nu a impresionat niciodata intr-un razboi si de obicei e cumparata din considerente geopolitice si economice nu tehnice.
    realitatea e ca vestul la aviatie le-a cam dat mereu peste ochi.

    daca ne uitam la chinezi care au cam 150 de j20 si rusii un singur su 57 incepem sa vedem cat de in urma chinezilor sunt rusii azi.

    The deployment indicated China had delivered at least four aviation brigades with a total of 150 J-20 fighter jets, including two training bases in Inner Mongolia and Hebei and two aviation brigades in the eastern and northern theatre commands, a military insider said.
    https://www.scmp.com/news/china/military/article/3138783/china-deploys-j-20-stealth-fighter-jets-units-monitoring-taiwan

    la care mai adaug 1.15
    https://consent.youtube.com/m?continue=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D9X35wESmzu0&gl=RO&m=0&pc=yt&uxe=23983172&hl=en&src=1

    De la colegul @Ion
    1.07
    https://www.youtube.com/watch?v=7FzsxpXdW80

    fierul ala rupt arata ca o bara de plafoane in U din dedeman. very high tech

    18
  12. Cat punem pariu cฤƒ la primele 10 zboruri iar adunฤƒ pilotul cu lopata?
    Motorul nu l-au pus la punct, presiunea este imensฤƒ pe ei, reศ›etฤƒ sigurฤƒ pentru epic fail.

    22
  13. Dupฤƒ 30 de la prezentarea iniศ›ialฤƒ, propunerea Mc Donnell pentru JSF รฎศ™i gฤƒseศ™te รฎn sfรขrศ™it un loc pe afis…. Nu ca X-36, ci ca SU-75. Dar, tare imi e ca va avea aceeaศ™i soartฤƒ.
    In rest, proiectul asta nu are vreo logica… iar daca va fi promovat, il va canibaliza pe SU-57 care si asa respira greu. Este doar o megalomanie marca Putin. Stiti, dictatorii nu le au cu logica si bunul simt.

    10
  14. รŽntre noi fie vorba, se potriveศ™te proverbul „rรขde ciob de oalฤƒ spartฤƒ” ศ™i la avioane ศ™i la femei, cฤƒ tot zicea cineva de rusoaice!

    7
    • noi nu avem pretentii de super putere si nici nu invadam alte tari

      31
      • Pฤƒi cam asta zic ศ™i eu, cu menศ›iunea cฤƒ noi nu mai avem NICIUN FEL de pretenศ›ie! Practic cu dotฤƒrile noastre nu ne permitem luxul sฤƒ rรขdem de cineva!

        6
        • care vecin are aviatie militara mai puternica ca a noastra?

          2
          • Ce am gฤƒsit pe net:
            – Ucraina are 36 MiG-29 ศ™i 33 Su-27 + Su-24, Su-25
            – Ungaria are 14 Gripen C/D
            – Serbia are14 MiG-29 pe care ar dori sฤƒ le modernizeze
            – Bulgaria are 14 MiG-29 ศ™i 8 F-16 V pe drum
            – Moldova pare cฤƒ nu are mai nimic!

            รŽntrebarea logicฤƒ era alta: Dacฤƒ Rusia invadeazฤƒ Ucraina ศ™i o cucereศ™te sau dacฤƒ izbucneศ™te un conflict รฎntre NATO ศ™i Rusia, are Romรขnia un tip de avion pe care sฤƒ se poatฤƒ baza? Altfel o sฤƒ aibe piloศ›ii romรขni soarta tanchiศ™tilor care au luptat pe Skoda R-2 รฎn faศ›a tancurilor sovietice T-34 ศ™i KV-1!

            4
            • pai si noi avem prin hangare o gramada de mig 21 si capacitatea sa le modernizam, cate sunt combat ready la noi si la ei?,ca doar hartia si internetul suporta orice,inclusiv machete de avioane,si rusia numai invadeaza ucraina pt ca si a aratat limitele in 2014

              2
              • Era corect „nu mai” รฎn loc de „numai”!

                Cฤƒ nu รฎi suportฤƒm pe ruศ™i e una pentru cฤƒ nu ai cum sฤƒ รฎi suporศ›i pe cei care ne-au produs cele mai mari nenorociri din istoria noastrฤƒ dar sฤƒ le desconsiderฤƒm tehnica militarฤƒ pe principiul lui CTP cฤƒ vaccinul rusesc e prost doar pentru cฤƒ e rusesc e alta.

                Au investit ศ™i s-au strฤƒduit enorm รฎn ultimii ani sฤƒ recupereze decalajul faศ›ฤƒ de vest. Rezultate sunt, cรขt de bune sunt nu ศ™tiu sฤƒ vฤƒ zic dar pot sฤƒ vฤƒ spun cฤƒ experienศ›a din Siria a arฤƒtat cฤƒ nu mai sunt cei de acum 20-25 de ani.

                รŽn timp ce alte ศ›ฤƒri din NATO รฎศ™i vฤƒd interesele ศ™i se strฤƒduiesc sฤƒ aibe un cuvรขnt de spus, noi รฎi tot ovaศ›ionฤƒm pe alศ›ii ศ™i facem miศ™to de ruศ™i… dar despre noi ce sฤƒ zicem? Mi-e ศ™i fricฤƒ sฤƒ caut pe internet cรขte rachete aer-aer ศ™i ce tip avem pentru F-16-le noastre… sฤƒ nu pฤƒศ›im ca armenii cu cele 4 Su-30 SM.

                Dacฤƒ Occidentul se va implica prea mult รฎn Ucraina atunci o sฤƒ vedeศ›i dvs. ce „limitatฤƒ” este armata rusฤƒ. Acum, dacฤƒ ruศ™ii vor face vreo nesฤƒbuitฤƒ, unde nu le fierbe oala (ceea ce te poศ›i aศ™tepta de la unul ca Putin),normal cฤƒ vesticii vor cรขศ™tiga din acelaศ™i motiv pentru care au cรขศ™tigat รฎn Al Doilea Rฤƒzboi Mondial.

                4
                • pai nu trebuie sa cauti pe net cate rachete avem exista pe site asta cel putin 3-4 postari ale mele cu loturile de amraam si sidewinder produse de raytheon la care Romania are parte din 2013 incoace ,iar limitele Armatei ruse sau vazut cand tu care clamezi ca esti cea mai mare putere militara a lumii la granita ta,dupa ce cuceresti crimeea in care ai avut prepozitonati 25000 de militari intr-un mediu necontestat ,cand a trebuit sa iti asiguri un culoar terestru catre ea la est de Nipru intr-un mediu contestat te-ai impotmolit in fata unor racani luati cu arcanu de la granita cu Romania Ungaria si Polonia si ai dat chix trebuind ca acces terestru sa iti creezi pe un pod care poate fi distrus la prima bomba ,si totul pt ca putin si oligarhii lui nu a avut oua sa se izoleze de vestul decadent unde au depusi banii din furaciuni ,cred ca Stalin se rasuceste in mormant ca lesinatul de la kremlin numai e in stare sa bata cu pumnu in masa sa tremure toata lumea si urmasa maretei armate rosii eliberatoare popoarelor de sub jugul fascist nu reprezita o sperietoare nici la granita ei

                  6
      • Doar de pilon de stabilitate, furnizor regional de securitate ?

        3
  15. Nu ma astept ca Su-ul asta 75 sa fie mare minune. Pe de alta parte daca-l fac cu cap, rusii s-ar putea sa scoata ceva parale cu el. Nici macar datele de pe PDF nu-s f impresionante in schimb pretul e f. scazut, probabil va fi un fel de MiG-21 al sec 21, sunt de inlocuit sute de Mirage-uri III vechi, de MiG-uri 21 si 23, de J-uri chinezesti de generatia a 2-a…poate si ceva Tiger-uri, poate si ceva Skyhawk-uri, samd. Africa, America Latina, parte din Asia, parte din Orientul Mijlociu sunt pline de harburi care trebuie inlocuite. Avioanele vestice sunt prohibitive la momentul asta pt orice tara in afara celor bogate. Si uneori chiar si pt. aia. Ce-au facut constructorii de avioane (oarecum conditionate si de deciziile guvernelor) in ultimii 20 de ani e bataie de joc. E posibil ca daca rusii fac 80% din ce se lauda acolo sa aibe un business case. Din pct. meu de vedere daca rusii reusesc sa scoata ceva cu performante decente la un pret sub 40-45 mil $ per aparat ar pune presiune pe producatorii vestici in directia asta ceea ce pt. tari mici ca noi ar fi un avantaj. Doua duzini de jet-uri nu se cheama forta aeriana in caz de razboi. Trebuie sa ai si numere, pt disponibilitate, pt pierderi, pt. situatii neprevazute, samd, samd.

    10
  16. Asa da. Dar un game change nu poti sa faci din SU-75 cu 40 mil usd. Spre comparaศ›ie, FA-50 costa 30 mil de dolari. Dacฤƒ vrei un motor mai puternic (F-414), radar AESA (Sabr sau 2052 etc) , posibilitate lupta BWR , plus alte integrari de armament ศ™i avionica o sa sara usor de 45-50 mil usd. Si oricum tot un light fighter va fi. De asta si coreenii il รฎmbunฤƒtฤƒศ›esc marginal , sa ramana la un pret mic pentru cantitate. Asa si cu SU-75, pret mic, performante mici.
    Acum cred ca oamenii sunt รฎnnebuniศ›i sฤƒ compenseze un pic banii si timpul bฤƒgaศ›i รฎn motorul Izdeliye 30, care รฎncฤƒ nu e in productie. Posibil ca se gandesc ca vor putea รฎmpฤƒrศ›i costul de productie si cu SU-75 si astfel costul va fi suportabil. Motorul asta e atรขt de important, ca poate fi renaศ™terea sau poate moartea industriei aeronauticฤƒ ruse.

    9
  17. Pt cei care sunt interesati de adevarta forta a aviatiei ruse ar fi de remarcat o comparatie:
    – MiG31BM are doua tone „de radar”, atat cantareste faimosul sau radar, dar care desi are doua tone este o mare mizerie, nu poate mentine legatura cu racheta prea multi km;
    – F 14 Tomcat, avion deja venerabil avea un radar de doar 700kg, net superior si astazi radarului de pe MiG 31.

    Rusii au probleme cu miniaturizarea, cumpara cantitati mari de electronica din Vest pentru tehnica lor militara. Cum sa inceapa un razboi cu principalul lor furnizor de tehnologie militara?!

    Si nu mai faceti comparatie Rusia vs URSS pt ca nu este deloc corecta, atunci cum ne-cum mai scoteau cate ceva, astazi coruptia din Rusia este mult peste ce vedem noi in Romania si pe cale de consecinta au foarte mari probleme cu calitatea produselor, asta daca chiar le pot face si pot functiona asa cum le prezinta ei.
    Asa ca Suhoi Su 57 va fi o mare bascalie.

    In privinta opiniei pilotului francez de Rafale (cu 50% sanse) eu cred ca pe de o parte era politicos, pe de alta parte nu putea sa spuna ca intr-un conflict real, cel mai probabil, ca sistemele electronice de pe Rafale ar fi facut aparatele rusesti sa cada ca mustele, mai ales acum ca Rafale poate angaja de la foarte mare distanta (cu Meteor) si are in dotare o rachete cu raza mica/medie, ghidata IIR excelenta: MICA si MICA NG peste cativa ani.

    27
    • Sincer, cred ca tot francezii le vor da solutiile. E un joc acolo ,in straturile superioare… Franศ›a vs Germania ,UK…chiar si US.

      3
    • „โ€“ MiG31BM are doua tone โ€žde radarโ€, atat cantareste faimosul sau radar, dar care desi are doua tone este o mare mizerie, nu poate mentine legatura cu racheta prea multi km;”

      MiG-31BM nu are echivalent. 3000 km/h sustinuti si cu mare autonomie.
      Cele douร  tone de radar Zoslon AM permit totusi detectarea tintelor aรฉrienne de dimensiuni mari la 240 km. Versiunea initialร  a fost primul radar PESA รฎmbarcat pe un interceptor / vรขnร tor.
      Sistemul de comunicatie APD-518 permite transferul coordonatelor de interceptie la alte MiG-uri 31. Asta acum 40 de ani !
      R-33 are un ghidaj radar partial. Dar este aproape hipersonic (Mach 4,5) si o razร  de actiune de 120 la 160 km (รฎn functie de profilul de zbor).

      Oricum, una din glumele pe care le apreciam cel mai mult รฎn epoca de aur era cea cu „microprocesoarele sovietice care erau cele mai mari din lume” !

      14
      • Stii cate kg avea radarul F 14 Tomcat?! Cam 700 si este si astazi, desi aparatul a fost retras de mult, un radar care bate cam orice au rusii astazi.
        Tomcatul „vedea” tinta la 700km, asta daca nu luam in considerare curbura pamantului si dirija Phoenixul la peste 180km.
        R 33 este magnifica, chestia e sa n-o folosesti in lupta, pt ca atunci cand este cazul, vezi Paki-India, paki dau cu AMRAAM si lovesc tinta, Su 30 sta la adapost pt ca stie ca raza lui efectiv operationala (cu rachete si radar) n-are nici o treaba cu pliantul…

        16
      • @MirceaS, la ce ajuta cei 3000 Km/h in razboiul modern ?
        Mig 25 avea cam aceeasi viteza si a fost fugarit la greu in anii 80 de persi si evrei.
        La acea viteza motoarele au o emisie IR enorma, iar avionul este gigantic si fara optimizari stealth, deci cu amprenta radar pe masura.
        Nu stiu, dar intreb, care este valoarea acestei viteze de top cand apari ca ditamai tinta la primul AWACS de la sute de km ?
        Spui de cel radar fenomenal de 2 to, ok si un P18 are o raza de detectie impresionanta, dar care este resistenta sa la bruiaj sau la tinte false?
        Mi se pare o arma a anilor 70 gandita pe vremea de copilarie a electronicii cand te puteai apropia la limita de detectie dupa care accelerai lansai si te intorceai pana reactiona apararea.

        11
    • Ghita Bizonu'

      Ai dreptate. E de rasu curcilor…

      INSA .. exista o explicatie ……..

      Sculele rusesti sunt ptr un mediu „intens ionizat” …. MiG31 chiar era de aspetat sa evouleze intr-un mediu chiar foarte „intens ionizat” …..

      6
  18. Vad ca majoritatea fac misto de noul (viitor) avion monomotor rusesc. Dar…
    – atunci cand va intra in serviciu, va avea un RCS mic, va fi aproape stealth, iar radarul va fi un AESA, superior unui AN/APG-66v2.
    – noi tot atunci vom avea tot F-16 cu radarul vechi, pentru ca idiotii din MApN nu par sa doreasca trecerea la un AESA.

    Pentru noi, cea mai eficace solutie ar fi dotarea cu F-16 pentru politie aeriana si cu F-35A pentru bum-bum.

    16
    • zici ca a fost facut intr-un garaj pe fuga din tabla. nici macar nu sunt simetrice suruburile pe langa indoiturile din tabla.

      12
    • stealth-ul ala iranian arata mult mai bine ca finisaj.
      Scopul lor propagandistic e atins, vad ca si voi vorbiti despre el, site-urile rusesti sunt in delir, occidentalii il iau in caterinca, dar atentia a fost captata cu ce ? Cu o tinichea de mock-up facut din ciocan, flex, bormasina, nituri si cu niste intrerupatoare ca alea de la veioza bunicii + un show cu prelata si lumini. Coreeni au facut asta cand primul produs a fost construit, nu cu o macheta.
      Au iesit acum cu acest spectacol ca poate gasesc cumva si investitori ca nu prea mai sunt bani.
      Ar fi culmea sa le mai dea cateva MLD indienii, ca aia se uita fix dupa un monomotor ca asta, dar pe site-urile lor blameaza la greu tehnica rusa dupa ce au vazut Rafale.

      12
  19. O mizerie ruseasca, daca va intra vreodata in productie, probabil va fi undeva la nivelul Tejasului indian, poate chiar sub, indienii mai au acces la ceva tehnologie americana.

    Industria aeronautica ruseasca, aia cat era, e moarta si ingropata.

    9
    • „O mizerie ruseasca, daca va intra vreodata in productie, probabil va fi undeva la nivelul Tejasului indian…”

      E proiectat sa doboare un F-35. altfel, nu numai ca nu-l va putea vinde, dar isi vor rata si obiectivul principal. Miza e uriasa!!!

      Din punctul nostru de vedere, un F-16V complet echipat ii face fata. Dar vom vedea cand SU-75 va demonstra ce are de demonstrat.

      2
  20. Rusii au declarat ca avionul asta e destinat (si) exportului.

    Tinand cont ca acum cativa ani le-au vandut indienilor niste MiG-uri care erau compuse din celule vechi de zeci de ani pe care le-au gasit prin diverse fabrici uitate de lume nu ma mira ca macheta asta arata de zici ca a fost facuta de niste amatori. Si au mai dat tepe si altora dar nu are rost sa-i „laudam”.

    Eu cred ca incet-incet chinezii o sa le fure din ce in ce mai mult cota de piata a rusilor pentru armament. Chinezii incep sa aiba capabiliati economice/industriale similare cu ale Occidentalilor si e doar o chestiune de timp pana cand o sa-i intreaca complet pe rusi. Unii inca sunt cu bautura, religia si bataia, ceilalti au mai evoluat un pic: computere cuantice, roboti spatiali, cercetare, etc.

    Data fiind geografia noastra imi convine mai degraba sa-i vad pe chinezi puternici, decat pe rusi. ๐Ÿ™‚ Si unii si altii sunt periculosi dar macar chinezii nu-s aproape.

    Cam tot ceea e au scos rusii in ultimul timp sunt design-uri sovietice resapate… Mult „succes” cu ele.

    14
    • ศ˜i dacฤƒ rusii + chinezii = love ศ™i se aliazฤƒ รฎnclusiv pe plan militar รฎmpotriva occidentului? E cam nasol ศ™i pentru noi…

      3
      • nici daca ambele tari vor love nu se poate cat timp siberia aia plina de resurse e la rusi.

        5
      • Imi place de rusi ca incheie contra Occidentului numai aliante contra firii. Una a fost cu Hitler care vedea vestul URSS drept spatiul vital al Germaniei. Acum ar fi cu Qin care vede acelasi lucru in estul siberian al Rusiei.

        15
      • Nu inca. Pentru ca aroganta Chinei e la cote maxime, iar Rusia nu vrea decat ca sef de haita. Si ca sa fie sef de haita, Rusia trebuie sa demonstreze in forta. Adica sa bage frica in oasele Chinei. Efectiv, nu declarativ. Doar asa poate demonstra ca e masculul alfa. Abia dupa aceea incep tratativele.

        3
  21. „… dar macar chinezii nu-s aproape.”

    Ha ha! Astia sunt peste tot, mai dihai ca Rusii (uite cate proiecte au pornite in mai toate tarile). Si la noi in tara. Si uite cum se poarta la ei in tara cu oamenii de alta rasa. Sa ii ai pe astia ca putere dominanta, e cea mai nasoala varianta dintre toate. Din toate punctele de vedere.

    10
  22. Cine ศ™tie ceva tehnicฤƒ cunoaศ™te cฤƒ un รฎntrerupฤƒtor poate fi รฎn poziศ›ie normal รฎnchis, sau normal deschis. รŽn filmuleศ›ul de mai sus din cabina samaliotului, pe lรขngฤƒ aspectul de „veioza bunicii” ca sฤƒ citez un clasic de pe site, vฤƒd cฤƒ fiecare buton pare a fi รฎn altฤƒ poziศ›ie. Derutant.

    3
  23. In alta ordine de idei, Rafale i-a dat nana Su-ului. Electronicฤƒ mult mai avansatฤƒ se pare. In acest caz, probabil si EF-urile si Gripen-urile il vor nimici.

    4
  24. Nu vreau sฤƒ par rฤƒutฤƒcios dar pare cฤƒ tehnica ruseascฤƒ este fฤƒcutฤƒ pentru tarile sarace (inclusiv Rusia). Fฤƒrฤƒ colaborarea lor clasicฤƒ cu francezii, aceศ™ti ruศ™i par lipsiศ›i de idei si strฤƒlucire. Sper din tot sufletul sa nu se รฎndrepte in mod real cฤƒtre China. O uniune Rusia-China ar transforma Europa รฎntr-un apendice extirpabil la prima inflamaศ›ie.

  25. Nu-ti fa griji,mariajul asta nu se va intampla.Rusii stau deja cu frica sa nu piarda Siberia in favoarea Chinei.Incet-incet,tolomacii aia or sa vina spre UE.Problema este ca la Bruxelles frica de o Rusie in interiorul UE e la fel de mare ca si greata rusilor de a fi in postura aia.
    Dar nu subestima tehnologia si inventivitatea rusilor.Sa nu uitam de ex. ca razboiul hibrid e inventia lor ..

    5
  26. Rusia de azi are mari probleme demografice si culturale. Azi ei nu mai cred in nimic, nu au o ideologie care sa-i ghideze ,se confruntฤƒ cu o migratie masivฤƒ din spatiul ex-sovietic iar islamul cuprinde din ce in ce mai mult din vechea Rusie.
    Paradoxal , rusii slavi sunt foarte europeni (multi au proprietฤƒศ›i sau isi trimit copiii la studii in Franta,UK,Spania,Cehia ) รฎnsฤƒ tฤƒvฤƒlugul asiatic si istoria realฤƒ sau nu, ii รฎmpinge la rele. Rusia lui Putin este doar un episod bun sau rau. In viitorul nu foarte รฎndepฤƒrtat s-ar putea sa luptฤƒm de aceeaศ™i parte a baricadei.

    3
  27. Citind comentariile ajungi la concluzia ca romanul este cel mai tare din parcare. Dupa ce ca nu facem nimic, radem de ne tavalim pe jos, de altii care fac ceva. Bun rau dar fac. Rusii orice ar face, ca economie si industrie militara sunt peste Romania. Nu vreau sa fiu inteles gresit, nu sunt rusofil, dar este o vorba, dai cezarului ce este al cezarului.

    11
  28. Rรขdem, glumim, dar nu pฤƒrฤƒsim incinta…

    รŽn ceea ce mฤƒ priveศ™te ศ™i dincolo de fumul propagandei, mutarea ruศ™ilor mฤƒ pune pe gรขnduri. Faptul cฤƒ motorul e piesa centralฤƒ รฎn dezvoltarea unui avion de luptฤƒ nu e niciun secret, iar ideea cฤƒ motorul a รฎntรขrziat nu e de mirat. Totuศ™i, coroborรขnd probabilitatea ca produsul sฤƒ fie gata, cu faptul cฤƒ acum va fi integrat รฎntr-o platformฤƒ realmente necesarฤƒ ศ™i aparent studiatฤƒ de mult, totul pare mai logic ศ™i nu e de ignorat.

    Acum circa un deceniu susศ›ineam cฤƒ nu e cazul sฤƒ ne agitฤƒm degeaba รฎn privinศ›a capacitฤƒศ›ii (mai ales aviaศ›iei) ruseศ™ti รฎn contextul confruntฤƒrii cu NATO sau riscul efectiv al poziศ›iei Romรขniei.
    Rusia atunci era cam ce susศ›in mulศ›i acum, un beศ›iv bฤƒtrรขn care a fost mare grangur รฎn vremuri mai bune ศ™i campion รฎn tinereศ›e. Spuneam cฤƒ forศ›ele noastre subfinanศ›ate ศ™i prost echipate par (ศ™i sunt) slabe, รฎnsฤƒ armata ucraineanฤƒ ศ™i, oarecum, ce rusฤƒ sunt mai degrabฤƒ tigrii de hรขrtie. Descriam tehnica ruseascฤƒ ca marginal funcศ›ionalฤƒ ศ™i nu neaparat performantฤƒ deoarece e aceeaศ™i pe care am cunoscut-o din anii 80. Platforme iconice precum MiG-29 ศ™i mai ales Su-27 sunt efectiv puternice, dar รฎn forma nemodernizatฤƒ sau la nivelul la care le-a lฤƒsat prฤƒbuศ™irea dramaticฤƒ a URSS (aia de care se bรขศ›รขie nea Putin) platformele nu erau deloc impresionante la nivelul anilor 95-2000, darฤƒmite 2010.
    Practic, slฤƒbiciunile ศ™i vulnerabilitฤƒศ›ile au rฤƒmas รฎn mare necorectate timp de peste 20 de ani, astfel cฤƒ pentru un cunoscฤƒtor nu era greu de intuit cฤƒ รฎntr-un scenariu realist ศ™i nu de miting acrobatic aerian, LanceR ศ™i aศ™teptatele F-16 ale FARo s-ar fi descurcat.
    Avioanele ruseศ™ti sunt frumoase, zboarฤƒ excelent, sunt foarte fiabile รฎn sens strict mecanic ศ™i structural, relativ funcศ›ionale. Pe de altฤƒ parte chiar ศ™i bฤƒtrรขnul LanceR gฤƒseศ™te un Su-27 de la trei poศ™te, iar realist frumosul vรขnฤƒtor rusesc nu prea avea cum sฤƒ dea jos vechea platformฤƒ modernizatฤƒ รฎnainte ca sฤƒ fie ศ›intฤƒ, datoritฤƒ factorilor precum: armament, perspectivei situaศ›ionale, sisteme de alarmare ศ™i bruiaj, interfaศ›a pilot-maศ™inฤƒ etc.
    Dincolo de limitฤƒrile de razฤƒ ศ™i profil de zbor, LanceR era mai multi-rol (A-S) decรขt mare parte din platformele estice contemporane ศ™i abia acum derivatele moderne ale Su-30 pot ataca precis ศ›inte la sol. Noi puteam face asta รฎncepรขnd din anii 90. รŽn rol A-A LanceR C avea avantaje tactice specifice รฎn faศ›a adversarilor probabili atunci. Apoi, saltul de capacitate adus de dotarea cu F-16 ar fi trebuit sฤƒ รฎncline ศ™i mai mult balanศ›a.

    Ca sฤƒ ating din subiectele ศ™i temele istorice dezbฤƒtute aici, รฎncฤƒ consider cฤƒ strategia romรขneascฤƒ nu a fost atรขt de eronatฤƒ pe cรขt a pฤƒrut ศ™i pare, dar trebuie sฤƒ admit cฤƒ s-a lฤƒlฤƒit nepermis de mult cu implementarea.
    รŽn viziunea mea, (Re)Constituirea Forศ›elor Aeriene avรขnd ca fundaศ›ie utilizarea unei platforme mono-tip, relativ flexibile, parศ›ial multi-rol, veche dar modernizatฤƒ foarte profund รฎn vederea eliminฤƒrii a ce se putea din vulnerabilitฤƒศ›i รฎn paralel cu punerea รฎn valoare a avantajelor ศ™i resurselor, a fost o decizie strategicฤƒ corectฤƒ 100%.

    Revenind รฎn prezent, cu toate cฤƒ dpdv economic ศ™i social Rusia nu e comparabilฤƒ cu URSS, faptul cฤƒ au reuศ™it sฤƒ modernizeze infrastructura, fundamentele militare, cฤƒ a reorganizat o ศ›arฤƒ, un popor ศ™i o armatฤƒ anchilozatฤƒ, jerpelitฤƒ, fฤƒrฤƒ moral ศ™i รฎnfometatฤƒ, cu toatฤƒ corupศ›ia, รฎntr-o entitate funcศ›ionalฤƒ din punct de vedere strategic ศ™i militar, nu e de neglijat. Faptele vorbesc pentru cine le urmฤƒreศ™te: Rusia de azi nu este deloc Rusia din 2008, cu atรขt mai puศ›in Rusia haoticฤƒ a anilor 90. Rusia de azi are ศ›eluri, planuri, posibilitฤƒศ›i ศ™i strategii validate, pe care a demonstrat cฤƒ le poate executa cu succes รฎn ultimii ani.

    La subiect, strict superficial, avionul acesta mi se pare mai รฎnchegat per ansamblu decรขt Su-57. Din start este clar optimizat pentru reducerea semnฤƒturii radar, probabil este mai simplu ศ™i ieftin de exploatat, mai uศ™or de produs. Mie รฎmi pare o platformฤƒ mai logicฤƒ ศ™i mai รฎnchegatฤƒ decรขt ce am vฤƒzut รฎn ultimii 20 de ani ศ™i, cel mai important, aratฤƒ cฤƒ forศ›ele aeriene ruseศ™ti nu se vor baza pe platformele (modernizate) ale anilor ’70 ศ™i 80. Pe cรขt eram de liniศ™tit cรขnd defilau cu MiG-29 ศ™i Su-27 zburate de piloศ›i de teste, dat fiind cฤƒ fondurile nu permiteau formarea ศ™i antrenamentul decent, pe atรขt mฤƒ รฎngrijoreazฤƒ faptul cฤƒ ฤƒศ™tia au schimbat macazul de ceva vreme ศ™i fac salturi รฎn direcศ›ia bunฤƒ (pt ei). Sฤƒ nu uitฤƒm cฤƒ Rusia รฎncฤƒ deศ›ine suficientฤƒ infrastructurฤƒ, bazฤƒ industrialฤƒ ศ™i tehnologie cรขt sฤƒ punฤƒ mari probleme oricui.

    Sunt tare curios dacฤƒ proiectul acesta merge รฎn direcศ›ia รฎn care mi se pare sau e doar joc de fum ศ™i oglinzi.

    33
    • Chapeau Flogger!
      Legat de SU-75 am cateva semne de intrebare totusi:
      – cat de avansat este proiectul? Faza de design este finalizata? Ca un profan ce sunt pot sa fac doar comparatii vizuale si in acest caz compar avionul kf-21 prezentat de coreeni si SU-75. Cel puศ›in vizual este o diferenta enormฤƒ รฎntre cele douฤƒ, รฎn favoarea coreanului .
      – ce ar putea aduce รฎn plus si cand? Experienta din ultimii 30 de ani, vesticฤƒ ศ™i rusฤƒ, ne aratฤƒ cฤƒ รฎntre zborul initial al prototipului si operationalizarea limitatฤƒ trec cel puศ›in 10-15 ani. Cu ce ar putea sa ne surprinda acest avion in 2035?
      – motorul, Izdeliye 30, รฎntr-o veศ™nicฤƒ dezvoltare si testare, este totusi prevazut a functiona singur (si nu in tandem) pentru asigurarea energiei unui รฎntreg ansamblu energofag al avionicii ce ar trebui instalat pe acest avion?
      – este ceva din cadrul avionicii si aici ma refer la radar, echipament de comunicatii si control al dronelor, echipamente de jamming etc.. dezvoltat?
      – in ziua de azi, poti sa folosesti materiale high-tech compozite, radar absorbante si sa ingheti pretul la 30 de mil de usd?

      7
      • Excelentฤƒ รฎntrebare, VS!

        Cรขnd vor avea produsul funcศ›ional, la stadiu de MVP sฤƒ zicem? Intuiศ›ia รฎmi spune puศ›in peste 11-12 ani din momentul primului prototip. Aici avem de-a face cu un mock-up (funcศ›ional???), deci teoretic รฎn etapa ce precede primul prototip.
        Pe de altฤƒ parte avem douฤƒ aspecte specifice:
        1) ruศ™ii cel mai adesea ard etape, din anii 20 รฎncoace tot asta au fฤƒcut, รฎn cele mai variate circumstanศ›e (vedeศ›i dezvoltarea tancului รฎn anii 30, aviaศ›iei, luptei conjugate ศ™i tacticilor specifice blitzkrieg รฎn anii 20-30, evoluศ›ia turboreactoarelor ศ™i platformei MiG-21, submarinele din anii ’70, cursa spaศ›ialฤƒ ศ™i rachetele AN, sฤƒ dau numai cรขteva exemple!)
        2) faptul cฤƒ, รฎn pofida bฤƒnuielilor unora (eu aศ™teptam platforma mono-motor de circa 15 ani), au pฤƒstrat un secret tipic. Ca parantezฤƒ, รฎn Occident secretele nu sunt chiar secrete, รฎnsฤƒ รฎn Rusia se pare cฤƒ รฎncฤƒ sunt, vedeศ›i familia de produse T14, dezvoltarea ศ™i modificarea submarinului Belgorod, a mega-torpilei autonome nucleare ce vor patrula oceanele รฎn aศ™teptarea ordinului de atac inclusiv „dead-hand trigger” (o armฤƒ genialฤƒ, chiar dacฤƒ รฎn sens malefic)

        Acestea, cunoaศ™terea specificului rusesc ศ™i intuiศ›ia mฤƒ fac sฤƒ cred cฤƒ proiectul e ceva mai avansat decรขt pare, dat fiind cฤƒ au piesele fundamentale ale puzzle-ului: motor, pachet senzori/sist. de luptฤƒ (modificatฤƒ suita existentฤƒ), fuselaj bine studiat (รฎn opinia mea airframe-ul e net superior Su-57!!! ศ™i a tot ce a existat pรขnฤƒ acum).
        Pe scurt, nu ศ™tiu alศ›ii cum sunt, dar viziunea mea legat de viitorul Rusiei diferฤƒ de ce am vฤƒzut รฎn ultimii 30 de ani, oricรขt am bagateliza subiectul Rusia revine ศ™i e din ce รฎn ce mai puternicฤƒ, chiar fฤƒrฤƒ apanajul URSS (รฎn refacere de asemenea ๐Ÿ™ ).
        Nu cred cฤƒ e la nivelul F-35, รฎnsฤƒ cred cฤƒ e cel puศ›in la paritate cu cele mai avansate J-uri chinezeศ™ti sau platforme europene care nu sunt…
        Or, dacฤƒ scoatem SUA din ecuaศ›ie, vedem cฤƒ Rusia nu stฤƒ chiar aศ™a rฤƒu, tehno-militar, comparatฤƒ cu puteri de referinศ›ฤƒ pe plan mondial: Marea Britanie, Franศ›a, Germania, Suedia, Italia ศ™amd. Britanicii nu vor coace mai mult de un UCAV decent, Germania deloc, Franศ›a poate ศ™i vrea – dar la nivelul tehnologic Rafale actualizat, Italia a plฤƒtit expertiza ruseascฤƒ pt un trainer avansat, iar Suedia abia a stors un avion de ge 4 competitiv รฎn 3,5 decenii ศ™i cu acces la toate bunฤƒtฤƒศ›ile posibile. รŽn ciuda bugetului scheletic faศ›ฤƒ de ceilalศ›i, parcฤƒ ruศ™ii nu sunt chiar ultimii, nu?

        Ruศ™ii au actualizat gama legacy (Su-27 et co.), au scos un produs de tranziศ›ie, Su-57, care e probabil competitiv cu Rafale ศ™i Eurofighter, lucreazฤƒ la ceva mai elaborat (รฎn opinia mea), รฎn timp ce puterile tehnologice vechiului continent freacฤƒ menta la turaศ›ie maximฤƒ. Nu mai amintesc de Romรขnia, Cehia, Polonia sau Ucraina care n-au mai fฤƒcut nimic interesant รฎn ultimii 20 de ani.
        De aceea, ca romรขn, nu mฤƒ prea apucฤƒ rรขsul de ruศ™i acum cรขnd nu reuศ™im nici mฤƒcar actualizarea IAR-99 proiectat รฎn anii ’70-80 ๐Ÿ™ cu finanศ›are similarฤƒ biroului MiG la scarฤƒ ศ™i acces la toate bunฤƒtฤƒศ›ile tehnicii occidentale.

        Cum mama dracu sฤƒ rรขdem?! Nu vedeศ›i cฤƒ ne ducem la dracu rapid ca stat ศ™i naศ›ie?

        18
        • ai atins multe puncte interesante si bune dar mai e o problema. rusii si-au actualizat gama legacy su 27 dar nu au adus-o la nivelul vestului nici macar la nivelul europenilor.

          nu au nici acum motoare performante cu durata de viata si eficienta celor din vest, nu au nici acum sensor fusion si nici radare aesa. in plus la rachete de croaziera kalibr alea n-au fost cele mai precise cand le-au tras prin siria pe cand storm shadow si kepd taurus sunt in alta liga.
          la rachete aer aer nu au nimic comparativ cu meteor.
          actualizarea aia i-a adus unde erau europenii acum 15 ani.

          in 2030 o sa fie in jur de 400 de f35 in europa pe cand la rusi in cel mai bun caz o sa fie 70 si ceva de su 57 in conditiile in care au o tara enorma cu china la capatul celalalt.
          su 57 ala momentan e unul singur ca primul s-a prabusit si fondurile alocate de ei pentru achizitia de restul nu acopera comanda de 76.

          in cel mai bun caz pentru rusi le iau pe toate 76 si apoi au sub 10 % din fortele lor aeriene cu radare aesa, calculatoare decente si low observable pe cand in europa majoritatea au radare aesa sensor fusion si arme de ultima generatie

          problema europenilor o sa fie mereu sam-urile alea tactice si strategice ale lor care sunt si in numar mare si cu raza mare sustinute din spate de aviatia lor.
          intr-un vid nu vad cum ar putea vreodata aviatia rusa sa se puna cu aia europeana nu mai zic ca daca ii incuzi si pe americani e game over.

          5
          • @robi
            De acord cu ce ai scris!

            รŽn opinia mea, europenii sunt subminaศ›i de absenศ›a dorinศ›ei de confruntare (normal, oarecum) ศ™i a doctrinei.

            Pe partea cealaltฤƒ, cred cฤƒ Rusia nu se pregฤƒteศ™te de rฤƒzboi cu NATO, ci rฤƒzboi limitat la graniศ›e, eventual รฎn fostele graniศ›e ale URSS.
            Ofensiv, Rusia nu planificฤƒ sฤƒ cucereascฤƒ Mediterana ศ™i sฤƒ ajungฤƒ la Atlantic ๐Ÿ˜‰ Probabil cautฤƒ sฤƒ รฎศ™i refacฤƒ spaศ›iul vital proxim ศ™i, oportunitatea de a รฎnศ™facฤƒ Istanbul… zic ศ™i eu. Defensiv, trebuie sฤƒ apere Siberia ศ™i Estul รฎndepฤƒrtat.

            Legat de derivatele Su-27, cele mai moderne cred cฤƒ sunt competitive cu Eurofighter T1/2, iar unei confruntฤƒri cu F-15 ศ™i F-16 C fac faศ›ฤƒ, deศ™i districtele militare din Vest sunt atรขt de รฎnศ›esate de AAA tactice ศ™i S-300/400/500 cu radare de supraveghere foarte puternice, din spatele cฤƒrora ar opera Su-27, 30, 35, iar efortul SEAD ar dura luni. Repet cฤƒ VVS nu cred cฤƒ are รฎn vedere confruntarea cu cele 100 F-22 ศ™i 400 de F-35 ale NATO, ci maxim tachinarea duzinilor de F-16 AM ศ™i C ale „tovarฤƒศ™ilor” estici, noi spre exemplu…

            Mai degrabฤƒ au รฎn vedere sutele de Su-27 ศ™i clone J sau F-15 japoneze, la o adicฤƒ.

            12
          • Rusia nu va ataca NATO. Insa in ultima vreme, Europa parca si-a pierdut mintile. Ataca familia pe toate fronturile si in ultima vreme tinteste si copiii. Si nu vrea sa faca concesii. Cu alte cuvinte, cei care nu se aliniaza, sunt liberi sa iasa din uniune. Cred ca vom asista la o reconfigurare, mai ales ca Marea Britanie a demonstrat ca se poate. Cum stim ca e posibila si o reconfigurare NATO.

            Cred ca la amandoua le convine sa renunte la „balast”.

            2
        • Salut Flogger si salut si sagacitatea spuselor tale.

          Pentru mine, Checkmate (cร  Su-75 nu e deloc oficial) are un studiu aerodinamic รฎmpins si i s-a gร sit si o niศ™ร  de รฎntrebuintare.
          Nu va fi stealth-ul sau generatia lui peste, dar are calitร tile unui avion „low-observable” de linie de front, cu calitร tile si limitele sale ale tehnologiei rusesti.

          Faptul cร  รฎmparte cu Su-57 multe subansambluri si motorul, mร  face sร  cred cร  un prototip ar putea sร  zboare prin 2024.

          10
          • On est d accord!

            Acestea ar fi ศ™i opinia mea, chiar pare un mock-up รฎnchegat, cu airframe studiat ศ™i realmente optimizat pt a fi furtiv รฎn spectrul radar ศ™i IR.

            Mai mult, la puterea dezvoltatฤƒ de noul agregat, mฤƒ aศ™tept sฤƒ integreze un radiolocator ศ™i suitฤƒ EW decentฤƒ.

            7
  29. Majoritatea avioanelor rusesti moderne (de la Mig-29 la Su-27/35) arata frumos si cred ca sunt foarte bune dpdv aerodinamic desi raman la parerea ca cel mai fain avion modern ramane YF-23, de la aspect la caracteristici tehnice, atat cat au transpirat spre public. Era superior oricarui avion, inclusiv prototipurile de azi (mai putin posibil celor de gen 6, care deocamdata tot doar americanii le au si care posibil se bazeaza si pe YF-23). Legat de tractiune vectoriala, din ce am inteles eu e folositoare doar la decolare-aterizare pentru scurtarea distantei si in zbor doar la viteze mici, viteze care nu prea se folosesc in lupta aeriana decat in putine cazuri

    Su-57 nu arata rau nici el, dar se pare ca nu prea se apropie ca „stealth” de rivalul F-22.
    Su-57 cred ca e si primul proiect nou post-sovietic (ori cel putin in majoritate post-sovietic).

    Su-75, monomotorul, nu arata rau nici el mie imi pare cum s-a scris mai sus, un fel de F-32 ca inspiratie, doar ca (mult) mai suplu.

    Unde se poticnesc tot mai mult rusii pare ca e la motorizare si evident la electronica si miniaturizarea ei.

    Au fost multiple anunuturi despre intrarea in productie de serie si in dotare a Su-57, daca nu ma insel trebuia sa aiba loc inca din 2017 dar nu a avut loc nici pana astazi (nu stiu daca au unu doua in dotare, plus zece prototipuri sau asa) sii inca mai au mult de lucru la motoare si radar. Indienii au renuntat la proiect si colaborare prezentand diverse probleme (avionul nu e stealth, motorizarea slaba, radar nou si performant lipsa, etc etc).

    Nu vad cum Su-75 sa apara prea curand in productie de serie (nici macar n-au un prototip in stare de zbor, doar o macheta la scara) si la sub 40 milioane nu stiu ce poate oferi. Daca va avea pana la urma motorul promis, probabil va oferi caracteristici Ok de zbor, sectiune radar mai redusa decat la alte avioane rusesti (dar fara sa ajunga la nivelul F-35) si cam atat. Radarul va fi inferior, electronica de bord inferioara, cel mai probabil si motorizarea, cel putin ca fiabilitate

    As pune pariu ca la data aia americanii deja vor zbura cu generatia 6, superioara din mai toate pct de vedere lui F-22 si F-35 si evident lui Su-57 si 75.

    Rusia a avut o revenire spectaculoasa de la inceputul anilor 2000 pana pe la mijlocul anilor 2010-2015.
    A profitat mult de preturile la gaze si petrol si de piata captiva europeana, a profitat de o anume relaxare vizibila a politicilor externe si incercari ale unor tari UE de a intra in gratiile ei si de a face afaceri cu Rusia, dar totul a inceput sa se naruie dupa Crimeea si scaderea preturilor la gaze si petrol.

    Sistemul autocratic si oligarhic corupt si care pe de o parte ii asigura o conducere centralizata puternica si rapiditate in luarea deciziilor ii este si fatal in acelasi timp din cauza coruptiei si a blocarii oricarei tentative de dezvoltare a tarii venite din afara „sistemului” si fara aprobarea lui (inclusiv partea de rigoare din profit). Practic nu este permisa niciun fel de meritocratie, ori e permisa doar la anumite niveluri si doar intre oameni de incredere ai „sistemului”, restul nu are mai nicio sansa si totul se bazeaza pe relatii de putere si frica

    Nu ca ar fi ceva nou in Rusia, de ex daca nu era WW 2 si nu puneau mana pe ceva rachete germane la sfarsitul lui Korolev ar fi murit in gulag si rusii nu ar fi avut nici pe departe dezvoltarea aerospatiala din anii 50-60-70 sau de acum.

    1
    • „Unde se poticnesc tot mai mult rusii pare ca e la motorizare si evident la electronica si miniaturizarea ei.”

      ” un fel de F-32 ca inspiratie, doar ca (mult) mai suplu.”

      In cazul asta ori o sa se ingrase ori o sa fie chel sub capota

    • La ultimul dvs. alineat aศ™ mai adฤƒuga cฤƒ ศ™i britanicii au avut vina lor pentru cฤƒ le-au vรขndut motorul Rolls-Royce Nene pe care l-au folosit pe MiG-15 ศ™i nu numai. Sovieticii aveau douฤƒ motoare: Junkers Jumo 004 pentru Yak-15 ศ™i BMW 003 pentru MiG- 9 dar nu erau prea mulศ›umiศ›i.

  30. Totuศ™i ar trebui remarcat ca ruศ™ii au ceva avans intr-un anumit domeniu. Avangard, Kinzhal , Zircon sunt niste arme care ridicฤƒ multe semne de รฎntrebare. Pe hรขrtie cel putin stau f bine…

  31. Avionul ruศ™ilor chiar dacฤƒ va zbura ศ™i am lua รฎn calcul diferenศ›ele cu costurile de producศ›ie nu va ajunge sฤƒ coste cรขt un f35 deci vor fi diferenศ›e tehnologice mari intre cele 2 aparate. Eu cred cฤƒ merg pe repede รฎnainte pentru cฤƒ au rฤƒmas nu doar รฎn urma SUA dar ศ™i a RPC. Concurentul lor nu e F35 -care are piaศ›a lui de desfacere- ci aparatul chinezilor. Jumatate din ce vรขnd ruศ™i pe sfera militarฤƒ are legฤƒturฤƒ cu aviaศ›ia iar pierderea pieศ›ei la platformele integrate รฎnseamnฤƒ sฤƒ iasฤƒ din competiศ›ie ศ™i la alte produse.

    2
    • „nu va ajunge sฤƒ coste cรขt un f35 deci vor fi diferenศ›e tehnologice mari intre cele 2 aparate”.
      Anume, aici sunt doua chestii diferite. Unii au industrie ofensiva, altii au industrie defensiva.
      Unii baga bani intr-un avion cat sa hraneasca si sa construiasca locuinte pentru un intreg glob, iar altii creaza sisteme de al neutraliza cu banii de o masina mai luxoasa.
      Eu ma intreb, domeniul asta stealth acum e mai mult pentru a nu pierde statutul de putere si de demonstratie tehnologica in fata restora mai putini capabili care sunt multi (la tari ma refer) si incapabili care sunt majoritatea, bani pe care nu ajung in nici un fel in viata sociala ci numai in buzunarul unor companii conduse de cativa …
      Si inca la ce folosesc aceste tehnologii cand ele nu au rolul decat de demonstrator si de spectacol. Cazul chinei, escadrile de F-22 la granita lor, bun, dar pentru ce cand realitatea e una clara, ce sa faca cu ele cand sunt contramasuri care pot destabiliza capacitatea lor reala de a fi folosite.
      Pana una alta inca adevaratul pericol vine de sub apa, acolo cine detine cu adevarat o forta va detine si puterea absoluta!

  32. „nu va ajunge sฤƒ coste cรขt un f35 deci vor fi diferenศ›e tehnologice mari intre cele 2 aparate”.
    Anume, aici sunt doua chestii diferite. Unii au industrie ofensiva, altii au industrie defensiva.
    Unii baga bani intr-un avion cat sa hraneasca si sa construiasca locuinte pentru un intreg glob, iar altii creaza sisteme de al neutraliza cu banii de o masina mai luxoasa.
    Eu ma intreb, domeniul asta stealth acum e mai mult pentru a nu pierde statutul de putere si de demonstratie tehnologica in fata restora mai putini capabili care sunt multi (la tari ma refer) si incapabili care sunt majoritatea, bani pe care nu ajung in nici un fel in viata sociala ci numai in buzunarul unor companii conduse de cativa …
    Si inca la ce folosesc aceste tehnologii cand ele nu au rolul decat de demonstrator si de spectacol. Cazul chinei, escadrile de F-22 la granita lor, bun, dar pentru ce cand realitatea e una clara, ce sa faca cu ele cand sunt contramasuri care pot destabiliza capacitatea lor reala de a fi folosite.
    Pana una alta inca adevaratul pericol vine de sub apa, acolo cine detine cu adevarat o forta va detine si puterea absoluta!

Lasฤƒ un rฤƒspuns

Adresa ta de email nu va fi publicatฤƒ. Cรขmpurile obligatorii sunt marcate cu *