JAXA și Hayabusa-2
JAXA a publicat o fotografie nouă venită de la Hayabusa-2. Este obținută după desprinderea de Ryugu și se poate vedea umbra Hayabusa-2, urmele rămase pe sol (de la sistemul de propulsie sau tirul cu tantal) și markerul (unul dintre punctele albe).
Ryugu împușcat (sursa JAXA)
Este dovada că totul funcționează conform planului, arătând ca toate etapele prevăzute au avut loc (aryuguizarea, dislocarea de materie cu proiectilul de tantal, obținerea – probabilă – de probe pentru analiză și plecarea).
Ulterior, pe lângă fotografie, tot JAXA a publicat și un film cu apropierea de Ryugu și împușcarea lui.
Hayabusa-2 – recoltarea probelor
Virgin Galactic
Virgin Galactic a efectuat zborul de test planificat și anunțat în articolul trecut. Totul a decurs conform planului; așadar vești bune.
VSS Unity la al doilea zbor (sursa Virgin Galactic)
Avionul purtător – WhiteKnightTwo – a decolat din Deșertul Mojave și a lansat nava spațială Unity care a ajuns la 90 km altitudine urcând cu Mach 3. Este al cincilea test cu nava spațială și primul test cu pasager (adică al treilea membru al echipajului). Cei trei vor fi astfel brevetați drept cosmonauți de USFAA.
Dar avem o dispută: Unity a ajuns în spațiu sau nu? 90 km altitudine. Adică Unity este avion cu motor rachetă sau navă spațiala de altitudine joasă? Eu aș zice că e navă spațială. Însă von Karman ar fi spus că e avion. Dacă vă întrebați, americanul de origine maghiară von Karman a calculat limita de altitudine (100 de kilometri) la care atmosfera e atât de rarefiată încât zborul nu mai e posibil. Eu zic că nici la 90 km Unity nu se bazează prea mult pe portanță.
Controversa însă rămâne. La 90 km altitudine avem o navă spațială și cosmonaut sau avion cu pilot? Pentru a contribui la ea, limita propriu zisă e la 86 km. 100 km este o convenție. Deci 90 e in spațiu sau nu? 🙂
Pentru a înregistra și realizări românești în domeniu, ar trebui inițiată o petiție prin care să cerem dispense astfel:
– Pentru ARCA să fie luată in calcul limita de 100 de kilometri și pentru grafica pe calculator (dacă se respectă proporțiile și curbura Pământului într-o imagine realizată prin editare grafică, marcăm un succes: Dumitru Popescu obține aripile, Arca e în spațiu);
– Pentru RoSA să fie luate în calcul simpozioanele (dacă se organizează într-un an 43 de simpozioane și mese rotunde se contorizează ca 10 km; dacă într-un an nu s-au organizat, se reia numărătoarea de la altitudinea zero).
Dar Virgin Galactic își continuă demersul în domeniul turismului spațial. A semnat o înțelegere pentru un cosmodrom (engl spaceport) care se va construi în Emiratele Arabe Unite. De fapt Agenția Spațială a UAE a semnat înțelegerea (MoU – engl memorandum of understanding) cu Abu Dhabi Airports care administrează aeroportul Al Ain, pentru ca aeroportul să fie utilizat pentru zboruri comerciale spațiale. Dar negocierile au fost între Virgin Galactic și UAE Space Agency. Se pare că Virgin Galactic a vândut 600 de bilete deja și locurile sunt ocupate până în 2021.
Cele două excursii ale spațioplanului Virgin Galactic sunt în filmele de mai jos.
Zborurile Unity
SpaceX
SpaceX a trimis pe 2 martie până pe ISS noua capsulă destinată transportului de echipaje – Crew Dragon. Pe 8 martie a revenit pe Pământ. Subiectul a fost tratat într-un articol dedicat acestui eveniment.
De multă vreme așteptam să văd când se întâmplă. SpaceX acuză ESA pentru subvenționarea Ariane, viciind astfel concurența pe piața europeană. România are acum neapărată nevoie de un satelit – Arianespace riscă să rămână fără lansări iar industria europeană de profil se duce în prăpastie. Însă corect ar fi să spunem că în competiția pentru lansări guvernamentale europenii au o mână legată la spate, dovedindu-se mai liberali decât țara libertății economice de peste ocean: operatorii federali americani (orice agenție federală mai exact) sunt obligați să folosească produse produse cel puține 51% în USofA. Pentru DoD există unele excepții. Un prieten a spus despre această situație Mai competitivi și inovativi n-ar încerca să fie.
Starship prinde viață. Se pare că a fost reconstruită după accidentul cu vântul și se pregătește de primul zbor. Pe 8 martie a fost mutată din garaj atelier pe rampa de lansare. Au fost testate rezervoarele la temperaturi joase cu azot lichid. A fost adus și motorul Raptor pentru a fi instalat.
SpaceX a renunțat și la vechea idee de a construi întreaga structură din fibră de carbon, decizându-se la inox. Deci a fost ‘dezasamblată’ și matrița inițială. A fost, de asemenea, testat la presiune și rezervorul de fibră de carbon. Urmează testarea cu lichide criogenice.
Elon Musk a ciripit și că testele cu vehiculul suborbital ar putea începe în această săptămână. O școală de surf aflată la câțiva kilometri de atelierul SpaceX transmite live pe internet tot ce se întâmplă.
Zborurile Unity
Pe lângă vehiculul suborbital se pare că se lucrează și la un prim Starship orbital. Și au fost testate și plăcile de ceramică pentru scutul termic.
Mutarea altitudinii unor sateliți StarLink la puțin peste 500 de km (la jumătate față de altitudinea pentru care se obținuse aprobarea FCC) a determinat un protest vehement din partea OneWeb. Care în urma unor simulări se tem de interferențe.
Urmează o lansare cu Falcon Heavy pe 7 aprilie. Motoarele vor fi pornite pentru teste pe 31 martie. Racheta va folosi boostere Block 5, diferite de cele utilizate la lansarea de test.
Surse imagini: Twitter/@SpacePadreIsle, Twitter/@BocaChicaGal, Twitter/@austinbarnard45, Twitter/SpaceX, Teslarati, OneWeb, SpaceX.
ISS
Evoluția configurației ISS este mai jos.
Configurație ISS – 8 februarie 2019 (sursa 1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
Configurație ISS – 3 martie 2019 (sursa Orbital Velocity)
Configurație ISS – 8 martie 2019 (sursa 1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
Configurație ISS – 14 martie 2019 (sursa 1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
La bordul ISS s-a aflat Expediția 58 (engl Expedition 58) până pe 14 martie, acum fiind Expediția 59 (engl Expedition 59).
Expediția 58:
– start: 20 decembrie 2018, la plecarea Soyuz MS-10
– final: 14 martie 2019, la sosirea Soyuz MS-12
– echipaj: Oleg Kononenko, Roscosmos, Comandant; Anne McClain, NASA; David Saint-Jacques, CSA
Expediția 59:
– start: 14 martie 2019, la sosirea Soyuz MS-12
– final (planificat la plecarea MS-11): 25 iunie 2019, la plecarea MS-11
– echipaj: Alexei Ovcinin, Roscosmos; Nick Hague, NASA; Christina Koch, NASA, Oleg Kononenko, Roscosmos, Comandant; Anne McClain, NASA; David Saint-Jacques, CSA
Expedițiile 58 și 59 (sursa NASA)
Alexei Ovcinin și Nick Hague sunt cei doi cosmonauți care au avut nefericitul incident la lansarea anterioară Soyuz. Pe 22 martie 2019 Anne McClain și Nick Hague au avut o ieșire în spațiu.
–
Cele douaă calculatoare experimentale HP aflate pe ISS vor rămâne acolo pe termen nedefinit.
Despre ce este vorba? În 2017, în vederea pregătirii pentru misiunile spre Marte, HPE a trimis 2 calculatoare ‘civile’ (standard) pe ISS pentru a vedea cum se comporta. Acestea trebuiau sa se întoarcă pe Pământ pentru analiză și concluzii acum 3-4 luni, dar o problemă cu tehnica spațială (a se citi racheta) rusească din octombrie anul trecut (detaliată în câteva articole) a întârziat returnarea iar acum, din lipsa disponibilității de capacitate pe traseul ISS-Terra s-a cam renunțat la retur.
Ce calculatoare sunt? Sub denumirea de Spaceborne Computer avem componente standard (cunoscute în domeniu sub denumirea off the shelf), și un sistem de operare Linux, dar nu este totuși chiar un calculator banal. Vorbim de un calculator de 30 de ori mai puternic decât un laptop (are aproximativ 1 TFLOP).
De unde până unde legătura cu Marte? În acest moment pe SSI/ISS există calculatoare vechi și destul de scumpe. Pe ISS se folosesc încă procesoare 386 (ar trebui confirmat totuși pare atât de incredibil așa că mi-am propus să mai verific incă o dată informația). Primul meu procesor (eu fiind Marius) a fost un 5×86. Mint, de fapt a fost o clonă a unui procesor rusesc copiat după unul american, cu 64 kB de memorie (dar mai avea și memorie ROM). În fine… ideea este că orice computere s-ar folosi ele se perimează moral, și sunt greu de înlocuit în spațiu (și la fel de greu de transportat, instalat, etc). SSI/ISS nu are nevoie de super-computere pentru că e aici aproape și transmite toate datele pe Pământ repede, unde acestea sunt procesate. Pe Marte nu va mai fi posibil așa ceva (informația călătorește aproximativ 40 de minute) și atunci e nevoie de capacitate de procesare la fața locului (engl on site). Iar dacă pe SSI/ISS mai ajunge și câte un it-ist, pe Marte nu se știe încă dacă și cum se poate, de unde și interesul pentru tehnologia obișnuită, ‘comună’.
HP a testat în spațiu propriul computer; principala provocare hardware fiind răcirea (realizată prin schimb de căldură aer-apa, adică aerul din incinta dedicată răcește calculatorul, trece printr-un radiator-schimbător de căldura care este conectat la sistemul de transport al apei de pe SSI/ISS). Din punct de vedere software s-a testat sistemul de autodiagnosticare și reparare (atât de necesar pentru Marte).
–
Se discută în stratosfera deciziilor despre prelungirea vieții ISS cu 6 ani (adică până în 2030). Este o discuție foarte serioasă și eu cred că se va transforma în realitate.
Doi parlamentari (un republican și un democrat) au depus un proiect de prelungire a finanțării. Acesta a trecut de Senat cu brio și apoi s-a blocat in Camera Reprezentanților, dar asta doar pentru că s-a încercat trecerea lui prin procedura rapidă care cere majoritate de 2/3, iar nemulțumirile nu au fost legate de acordarea bugetului ci de reglementări comerciale. Nu e prima discuție, deci interesul nu e unul apărut peste noapte. Sunt mulți susținători și mi-a atras atenția numele lui Ted Cruz (la un moment dat unul dintre favoriții la postul de președinte) care are greutate mare, fie și măcar ca senator de Texas.
Iar ISS încă nu e completă, modulul Nauka neajungând încă la ISS. Inițial trebuia să fie lansat în 2007, însă în noiembrie 2018 s-a decis că sigur va ajunge pe orbită în noiembrie 2019. Probabil la momentul la care ISS va fi deorbitată o rachetă Proton sau Angara vor duce pe orbită modulul Nauka (laborator multifuncțional – engl Multipurpose Laboratory Module).
Spațiul, noile idei și concurența
Ieri (miercuri, 27 februarie 2019) am putut vedea live (filmul cu înregistrarea lansării este la finalul articolului) lansarea First/OneWeb. Arianespace a lansat din Guiana Franceza o rachetă Soyuz care a dus în spațiu 6 sateliți experimentali ai OneWeb.
Satelit OneWeb (sursa OneWeb)
OneWeb este o companie anglo-americana care are ca scop să ofere servicii de acces la internet de mare viteza (peste 1 Tb/s) peste tot și vrea să facă asta cu o mega constelație de sateliți. Acum au lansat primele șase bucăți pentru teste. Inițial doreau să lanseze 720 de sateliți. În acest moment sunt prevăzute 2 etape: prima – sistemul să fie operațional (presupune 648 de sateliți), urmând ca în etapa următoare să se ajungă la 2000!
De lansări se ocupă Arianespace. Sunt arvunite 20 de lansări cu Soyuz, una cu Ariane 6 (și o opțiune pentru încă 2) și 39 cu Launcher One al Virgin Galactic – adică exact compania și persoana (Richard Branson) despre care se discută în ultimele ediții ale În Spațiu/Satelitul. Ce mică e lumea, nu?
Sateliți OneWeb lansați cu Ariane 6 (sursa Arianespace)
Sateliții sunt manufacturați de Airbus și sunt ieftini – pentru prețul pe care îl au de obicei sateliții de telecomunicații (dar tot ajung la aproximativ 1 million de dolari bucata). Detalii tehnice:
– 150 kg / satelit;
– 40 sateliți produși / lună;
– 36 sateliți / lansare;
– sistemul va fi funcțional în 20-20.
Așadar, vorbim despre sateliți ușori, relativ compacți, cu puține componente și produși în serie – de unde și costul scăzut.
Sateliții vor fi poziționați la 1200 km altitudine; ei vor fi lansați la 450 km (adică deasupra altitudinii la care se află SSI/ISS). Au o durată de viață mai mare de cinci ani. Pentru că tot vorbeam despre aglomerația din spațiu, gunoiul de pe orbită și sindromul Kessler, e clar că vorbim de un număr uriaș – 2000 de sateliți noi. SpaceWeb susține totuși ca ei sunt responsabili și că au prevăzut din faza de proiectare și degradarea orbitală până la 200 km la sfârșitul duratei de viață.
E clar că vorbim despre mulți bani. Foarte mulți bani.
OneWeb a început ca start-up American: O3b (other three billion), cu 16 sateliți la altitudinea de 8000 km (orbită ecuatorială, deci înclinație 0), achiziționat de Google, din care s-a desprins un nou start-up britanic (WorldVu), care a tot crescut, s-a întors în America, și-a schimbat numele și a ajuns acum sa aibă cheltuieli de 3 miliarde de dolari. La începuturi (din informațiile din newsroom) erau foarte apropiați de Elon Musk și SpaceX, iar acum singura racheta pe care nu o folosesc e Falcon 9 (poate și pentru ca SpaceX dezvoltă propria rețea de sateliți). Am mai zis-o pe aia cu ‘ce mica e lumea’?
De unde banii? În spatele OneWeb (cu titulatura de parteneri) găsim Qualcomm, Virgin, Coca-Cola, Hughes, Softbank. La cercetare a participat și ESA (prin UKSA, nu prin RoSA). Fir-ar al dacu’ de Brexit!
Dar la nici o lună după lansarea primilor sateliți, OneWeb și-a crescut capitalul primind investiții de 1.25 miliarde de dolari de la SoftBank, Salinas, Qualcomm și guvernul Ruandei. Fondurile totale investite până acum sunt de 3.4 miliarde USD. Ca picanterie, CEO-ul OneWeb, Adrian Steckel, e fost membru al CA Salinas. ? Lumea devine din ce in ce mai mica. Fondurile sunt importante în primul rând pentru că măresc foarte mult șansele de succes ale OneWeb (Adrian spune acum că internetul OneWeb e inevitabil). Se estimează că întreaga tărășenie va costa 6 miliarde.
Au concurență în SpaceX cu Starlink iar în trecut au mai fost tentative de același gen, unele complet ratate (Teledesic – Bill Gates) iar altele cu succes relativ (Iridium și Globalstar). SpaceWeb speră să aibă un avantaj pentru ca sunt primii și acesta este motivul pentru care se grăbesc.
Ariane 6 ș lansarea de sateliți OneWeb.
NASA
Propunerea de buget NASA este de 21 miliarde USD; adică mai puțin cu 500 milioane decât planul anterior. Ca să punem în context, bugetul e în creștere, dar o creștere mai mică decât era estimat până acum.
O mare schimbare ar fi că este în defavoarea SLS! Astfel, bugetul pentru Block 1B este neconfirmat și se cere concentrarea pe prima etapă a dezvoltării – asta mie îmi par a fi doar vorbe dulci pentru că se amână totodată și această primă etapă, care era clar previzionată pentru 2020 iar acum e pentru începutul acelui deceniu. Nu înțeleg dacă amânarea e o întârziere de dezvoltare sau o amânare bugetară. Nu înțeleg nici dacă EM-1 (engl expedition mission 1) este încă în cărți.
Deși planul pentru Lunar Gateway era clar legat de SLS până acum, chiar dacă alocă mai puțini bani și amână Orion+SLS, NASA spune răspicat că Luna e prioritatea (we are going forward to the Moon). Ciudat? Oare?
Și acum o frază care poate da indicii despre vântul schimbării (este doar o speculație din partea mea): competitively procured vehicles, complementing crew transport flights on the SLS and Orion. Hmm. Nu obișnuiesc să fac scenarii, dar poate că ciudățeniile și ambiguitățile (de fapt ambivalentele) sunt semnele unei schimbări ce va urma. Sau poate am ajuns ca AI-ul contemporan care găsește oriunde conexiuni chiar și acolo unde nu sunt. ?
Dar, în ciuda amânării SLS, NASA e decisă referitor la LOP-G.
LOP-G (sursa NASA)
Dacă ne uităm la logouri remarc cât de importantă va fi ESA. Roscosmos poate cam puțin (un modul). Nu e doar o poză; avem și primul partener confirmat oficial (dar știam asta de ceva vreme): Canada a alocat deja 1.4 miliarde de dolari pentru următorii 24 de ani. ESA este oricum cel mai important partener, foarte aproape de nivelul NASA (ponderea poate chiar crește pe măsură ce alte agenții se alătură – invitația NASA e deschisă) și participarea este absolut sigura. De altfel ESA a început lucrul la ESPRIT iar Orion este foarte avansat (modulul de serviciu, mai exact).
Legat de Orion e oficial că SLS are probleme (în afară de bugetul tăiat de care spuneam). Jim Bridenstine – audiat de Senat astăzi 13 martie – a spus că SLS e în întârziere. Pentru misiunea lunara programată în vara lui 2020 (EM-1) SLS nu va fi gata. NASA spune că misiunea e prea importantă pentru a fi întârziată și acum se analizează ce altă rachetă va fi folosită (Delta IV sau Falcon Heavy). Nicio altă rachetă în afară de SLS nu poate trimite acum un Orion complet pe orbita lunara. Alternativa ar fi să fie trimise separat pe orbita Terrei Orion și o treaptă de propulsie intermediară, acestea fiind apoi cuplate și să-și continue misiunea spre Luna. Problema este asamblarea celor două trepte pe orbita Pământului.
Dar EM-2 rămâne programată cu SLS. Care SLS? Daaaar … asta înseamnă că misiunea cu echipaj uman va fi prima utilizare pentru SLS, ori până acum nu s-a riscat un echipaj uman înainte de testarea rachetelor (vezi și Ripley).
Luna
Pentru că sunt la modă, la începutul lunii martie 2018 agregatul israelian și-a făcut un selfie. Ok, mai multe.
Selfie Beresheet (sursa SpaceIL)
Dar să continuăm cu Beresheet. A folosit sistemul de propulsie timp de un minut și și-a extins apogeul suficient cât să intre pe traiectoria de pe care va intra pe orbita Lunii. Există și vești mai puțin bun – se pare că sistemul de identificare/vizualizare a stelelor nu e funcțional (din cauza luminii solare) și asta afectează sistemul de poziționare (sau identificare a orientării). Sunt posibile probleme la aselenizare.
Evoluția în general: după cum știam SpaceIL era o organizație care activa pentru promovarea educației și a științei spațiale pe baza donațiilor primite, Beresheet fiind un experiment/demonstrator dezvoltat. Se pare că partea non-capitalistă, altruistă și pur științifică a trecut. IAI si OHB vor dezvolta landerul pentru a oferi soluții comerciale de transport către Lună pentru ESA! ? Pentru NASA – drumuri comerciale către Lună – nu se califică încă și ar fi nevoie de cooptarea unui partener cu capacități de producție in State. După cum se vede, din ce in ce mai mulți se pregătesc pentru naveta spre Lună – semn bun zic eu.
În Satelitul din săptămâna 8, chiar de Mărțișor, Nicolae semnala mici probleme ale Beresheetului; părea apoi că acestea au fost rezolvate cu un reset. Se pare totuși că nimic nu e chiar așa simplu și lumea e mică. Se pare că radiațiile din spațiu au afectat computerul navei israeliene. Din tot colectivul acela de amatori, profesori, voluntari și entuziaști care lucrează benevol la SpaceIL, de problema asta s-a ocupat Meir Nissim Nir, director de sisteme avansate la IAI. Doar așa gratis și din inimă bună, ca să facă și el o faptă în viață, afară de sădirea unui pom. Și a schimbat și criteriile decizionale ale misiunii și a actualizat softul. Un fleac.
Ce înseamna să muncești, să fii perseverent și să tratezi serios un proiect destinat în principiu amatorilor. Și unde se poate ajunge. Și ce perspective se pot deschide. Ce lecție. Și noi avem RoSA. Și ARCA. Pfff…
–
Pe 15 martie am spus ‘noapte bună’ iepurașului de jad. Chinezii declară că misiunea pe Lună este un succes. Roverul Yutu tocmai a depășit durata așteptată de viață (3 zile selenare) și, după ce a parcurs 163 de metri, a fost oprit pe durata nopții lunare și era încă în stare de funcționare. În aceeași situație este și landerul Chang’e 4. Ambele vor hiberna pe durata nopții, temperaturile nocturne ajungând la -190 Celsius. Tot în stare de funcționare este și satelitul de comunicații Queqiao/Coțofana, atât de necesar misiunii deoarece evenimentele au loc pe partea nevazută a Lunii și comunicarea directă cu Pământul nu e posibila. Ne vedem deci cu ei la sfârșitul lunii martie, în ziua de 28 când începe ziua lunara. ? Oare când va avea soarta lui Oppy?
Marte
Pe 7 martie s-a aflat că InSight are dificultăți cu una dintre misiunile sale, cea legată de cercetarea geologică a lui Marte.
Sonda germană HP3 (engl Heat and Physical Properties Package), ‘cârtița’ care trebuia să foreze până la 5 metri adâncime a luat o pauză după ce a întâlnit o ‘zonă’ dură care i-a perturbat activitatea.
HP3 (sursa NASA)
Așadar cârtița care trebuia să sape cinci metri și să facă măsurători la fiecare 50 cm a dat de o piatră la 40 cm și s-a oprit. Astfel, după patru ore de percutare a solului (engl hammering) cu o frecvență de 16 lovituri pe minut, timp în care a înaintat 18-50 cm, cârtița a fost oprită din centrul de comandă de pe Pământ (delay la comunicare de ~8 minute). Pe de alta parte am găsit și o sursă care spunea că de la bun început programul presupunea o secvență de 4 ore – deci s-ar fi oprit de la sine. În acest moment sonda de înregistrare a temperaturii e departe de a avea adâncimea necesară de lucru (minim 40 cm) și în plus are deja o înclinație față de verticală (și asta fie va fi corectata, fie va mări lungimea canalului care trebuie săpat).
Filmul probabil al evenimentelor: cârtița a săpat și a dat de o piatră, de care a reușit să treacă (prin ea sau prin dizlocarea ei) și apoi a întâlnit o a doua piatră în care s-a și oprit (la expirarea timpului programat de forare sau prin comanda de stop de pe Pământ). Urmează două săptămâni în care se vor analiza datele și se va stabili următorul pas.
Punctul a fost special ales pentru că oferă o bună șansă de a fora ușor. Totuși situația nu e gravă: DLR spune că probabilitatea de a întâlni roci dure a fost luată în calcul și că ca HP3 poate trece de acestea dar utilizând mai multă energie, fiind necesar un număr mai mare de ‘lovituri’. Imaginile următoare prezintă HP3 – componentele și funcționarea.
Detalii despre acest incident și despre HP3 găsiți mai multe pe site-ul agenției spațiale germane (DLR – German Aerospace Center):
Pentru a ne aduce aminte, Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport (InSight) conține:
– germanul HP3 care trebuie să înțeleagă geologia, depunerea straturilor de sol și istoria planetei măsurând conductivitatea termica, de unde va deduce ritmul de dezintegrare radioactivă știind timpul de înjumătățire (engl natural radioactive decay).
– lângă el este francezul SEIS (engl Seismic Experiment for Interior Structure) care înregistrează activitatea seismica (martecutremurele – marsquakes) – atât cea produsâ natural cât și cea a HP3. Și SEIS pare afectat de această piatră.
Mai avem și:
– americanul RISE (engl Rotation and Interior Structure Experiment) care va afla structura miezului planetei. Metoda (interesantă) și subiectul în sine au fost tratate de Iulian in trecut. Categoric merită să aruncați o privire! Laser! ?
– gemenii spanioli TWINS (engl Temperature and Winds for InSight);
– italianul Larri (engl Laser RetroReflector for InSight);
– … dar și IDA, IDC, ICC, și un alt francez – Periferigerilerimini.
Un gând de final este legat de incapacitatea lor, a străinilor, de a gândi pragmatic. În loc să își asume riscul de a ajunge la o piatră și a nu putea trece mai departe, dacă ar fi achiziționat câteva seminarii de consultanță de la RoSA și Metrorex ar fi aflat metoda industriei românești de a prevedea problemele. Trimiteau o bormașină Makita cu percuție care sau nu mai funcționa când agregatul amartiza sau se pierdea la coborâre. Apoi misiunea era declarată succes și orice informație referitoare la ea era ascunsă sau trecută la secret. Își mai amintește cineva de Varvara și Filofteia?
Veni, vidi, ușchi!
Apar și concluziile despre Ultima Thule, omul de zăpadă clătitoid (nu cel al lui Jo Nesbo):
– este confirmată teoria conglomerării particulelor sub influența propriei gravitații, unirea lui Ultima și Thule reprezintă probabil ultimul stadiu al acestui proces;
– Zona de ‘sudură’ (gâtul) are o secțiune mică, ceea ce înseamnă că ciocnirea celor două corpuri s-a făcut la viteză mică (2 m/s), iar viteza mică și direcția ciocnirii ne arată că cele doua corpuri s-au format în același loc (altfel ele s-ar fi ciocnit la viteză mare și la un unghi diferit);
– atât axele mici cat și cele mari ale celor două corpuri sunt perfect aliniate (paralele); asta nu poate fi coincidență și ne arată că Ultima și Thule erau companioni mult înainte de a se uni, orbitând unul în jurul celuilalt;
– forma turtită a lobilor nu este încă explicată; sunt cel puțin două ipoteze (viteza de rotație mare sau consistența inițială/densitatea celor doua corpuri).
Reamintesc că New Horizons mai are combustibil și 20 de luni va transmite date; timp în care se uită în Centura Kuiper și se va decide cum va continua misiunea:
– va studia alt obiect din Centura Kuiper;
– upgrade soft pentru a identifica singură subiecte de studiu.
– ușchi – adică pe urmele lui Voyager – ieșire din Sistemul Solar si funcționare cel putin până în 2030.
Comunitatea RM și-a exprimat preferința pentru o combinație între varianta 1 și varianta 3: în centura Kuiper cat se poate și apoi cu un impuls final uscheala.
ARCA
Este momentul să vizităm vechii prieteni, arcașii. Nimic nou.
RoSA
Toacă bani, mulțumesc de întrebare și interes.
Mărunțiș
- Landerul care va ajunge pe Marte în 2021 se va numi Cazacioc, este construit de
sovieticiruși și va transporta roverul Rosalind Franklin; este a doua parte a ExoMars. Fiind mâna ESA la mijloc, banii mei sunt pe un bombardament orbital. - Toyota se va ocupa probabil de construcția landerului lunar japonez care ar trebui să fie lansat în 2029. Poate totuși nu vom găsi pe Lună un complex Dragonul Roșu.
- Un meteorit a trecut nedetectat în decembrie 2018 de rețeaua de apărare terestră amplasată pe orbită și a explodat cu forța a zece bombe atomice. Având mărimea unui autocar, este al doilea ca mărime din cei observați în ultimii 30 de ani, primul fiind cel care a ajuns în Rusia în Celiabinsk în 2013.
- NASA a fotografiat undele de șoc ale unor avioane aflate în zbor supersonic.
- USPS are o emisiune de timbre cu aselenizarea din 1969.
- Chinezii fac un film SF epic despre o călătorie în spațiu. Wandering Earth.
- Natalie Portman joacă rolul unei cosmonaute – Lucy Cola – în filmul Lucy in the Sky.
- Iron Man ajunge să fie pierdut în spațiu. Serios,
MarvelDisney? Nu mai există nimic sfânt?
Rosalind Franklin și Cazacioc (sursa ESA)
Toyota Hilux Lunar (sursa JAXA)
Unde de șoc (sursa NASA)
Emisiune de timbre Apollo 11 (sursa USPS)
Wandering Earth
Lucy in the Sky
Evenimente și lansări
Evenimentele din perioada următoare sunt:
- 29 martie: Luna ocultează Saturn
- 29 martie: spacewalk – Anne McClain și Christina Koch
- 30-31 martie: trecerea la ora de vară
- 5 aprilie: lună nouă
- 8 aprilie: spacewalk – Nick Hague și David Saint-Jacques
- 25 martie: Luna ocultează Saturn
- 4 mai: ziua Star Wars
- 4 mai: lună nouă
Lansările din perioada următoare sunt:
- 4 aprilie: Soyuz Progress 72P
- 4 aprilie: Soyuz – O3b
- 7 aprilie: SpaceX Falcon Heavy – Arabsat
- 17 aprilie: Northrop Grumman Antares – Cygnus -> ISS
- 25 aprilie: Falcon 9 – SpaceX CRS 17
Lansările din ultima perioadă: Arianespace Soyuz – OneWeb, Soyuz MS-12, Arianespace VEGA, Delta IV – WGS 10.
Arianespace Soyuz – OneWeb (27 februarie 2019)
Soyuz MS-12 – transport, lansare și andocare (14 martie 2019)
Arianespace VEGA – Prisma (22 martie 2019)
Arianespace VEGA – Prisma (22 martie 2019)
Fotografia săptămânii
Au trecut patru săptămâni, avem patru fotografii.
Luna văzută din spațiu (sursa NASA)
Lansare Delta IV Heavy (sursa Tom Cross)
Pillars of Creation (sursa NASA)
Cometa 67P (Churyumov-Gerasimenko) vizitată de Rosetta (sursa ESA)
Atât.
Marius B, Iulian
Surse:
1. Site European Space Agency – ESA ( http://www.esa.int/ESA )
2. Site German Space Agency – DLR ( https://www.dlr.de/ )
3. Site Centre National d’Etudes Spatiales – CNES ( https://cnes.fr/en )
4. Site Agenzia Spaziale Italiana – ASI ( https://www.asi.it/en )
5. Site Canadian Space Agency – CSA ( http://www.asc-csa.gc.ca )
6. Site UK Space Agency – UKSA ( https://www.gov.uk/government/organisations/uk-space-agency )
7. Site Romanian Space Agency – RoSA ( http://www.rosa.ro/ )
8. Site NASA ( https://www.nasa.gov/ )
9. Site Kennedy Space Center ( https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events )
10. Site Indian Space Research Organisation – ISRO ( https://www.isro.gov.in/ )
11. Site Roscosmos ( http://en.roscosmos.ru/ )
12. Site JAXA ( http://global.jaxa.jp/ )
13. Mohammed bin Rashid Space Centre ( https://mbrsc.ae/en )
14. Site SpaceX ( http://www.spacex.com/ )
15. Site Ariane Space ( http://www.arianespace.com/ )
16. Site ULA ( https://www.ulalaunch.com )
17. Progress Rocket Space Centre ( http://samspace.ru/ )
18. Site RocketLab ( https://www.rocketlabusa.com/ )
19. Site Stratolaunch ( https://www.stratolaunch.com/ )
20. Site Virgin Orbit ( https://virginorbit.com/ )
21. Site Virgin Galactic ( https://www.virgingalactic.com/ )
22. Site Blue Origin ( https://www.blueorigin.com/ )
23. Site Northrop Grumman ( http://www.northropgrumman.com/MediaResources/MediaKits/Space/Home.aspx )
24. Site Spaceflight Industries ( http://spaceflight.com/ )
25. Pagina Facebook ARCA ( https://www.facebook.com/pg/arcaspace )
26. Site ARCA ( http://arcaspace.com/ )
27. Site Astrobotic Technology ( https://www.astrobotic.com/ )
28. Site Deep Space Systems ( http://www.deepspacesystems.com/ )
29. Site Draper Labs ( https://www.draper.com/ )
30. Site Firefly Aerospace ( https://fireflyspace.com/ )
31. Site Intuitive Machines ( https://www.intuitivemachines.com/ )
32. Site Lockheed Martin Space ( https://www.lockheedmartin.com/en-us/capabilities/space.html )
33. Site Masten Space Systems ( https://www.masten.aero/ )
34. Site Moon Express ( http://www.moonexpress.com/ )
35. Site Orbit Beyond ( https://www.orbitbeyond.com/ )
36. Site Orbit Fab ( https://www.orbitfab.space/ )
37. Site Sierra Nevada Corporation ( https://www.sncorp.com/ )
38. Site Space IL ( http://www.spaceil.com/ )
39. Site Orbex ( https://orbex.space/ )
40. Site OneWeb ( https://www.oneweb.world/ )
–
41. Virgin Galactic’s second spaceflight – and the first Scot in space! ( https://www.virgin.com/richard-branson/virgin-galactics-second-spaceflight-and-first-scot-space , accesat la 2019-03-18)
42. Video: UAE, Virgin Galactic sign spaceport agreement ( https://www.khaleejtimes.com/business/aviation/video-soon-fly-into-space-from-this-uae-airport , accesat la 2018-03-22)
43. Exclusive: SpaceX Accuses Europe’s Ariane Of Unfair Competition ( https://www.worldcrunch.com/business-finance/exclusive-spacex-accuses-europe39s-ariane-of-unfair-competition , accesat la 2019-03-18)
44. Hewlett Packard Enterprise Sends Supercomputer into Space to Accelerate Mission to Mars ( https://www.hpe.com/us/en/newsroom/blog-post/2017/08/hewlett-packard-enterprise-sends-supercomputer-into-space-to-accelerate-mission-to-mars.html , accesat la 2019-03-18)
45. High Performance Commercial Off-The-Shelf (COTS) Computer System on the ISS (Spaceborne Computer) ( https://www.nasa.gov/mission_pages/station/research/experiments/2304.html , accesat la 2019-03-18)
46. OneWeb Secures $1.25 Billion in New Funding After Successful Launch ( https://www.oneweb.world/newsroom/oneweb-secures-1-25-billion-in-new-funding-after-successful-launch , accesat la 2019-03-18)
47. Mars InSight Lander’s ‘Mole’ Pauses Digging ( https://www.nasa.gov/feature/jpl/mars-insight-landers-mole-pauses-digging , accesat la 2019-03-21)
48. The InSight mission logbook ( https://www.dlr.de/blogs/en/desktopdefault.aspx/tabid-5893/9577_read-1090/ , accesat la 2019-03-21)
49. Press Briefing: Revealing the First Primordial Planetesimal ( http://pluto.jhuapl.edu/News-Center/Press-Conferences/index.php?page=2019-03-18 , accesat la 2019-03-21)
Nu stiu sa existe o conventie universal acceptata, insa linia Karman (100 km) este data ca si limita de catre federatia aeronautica internationala (sunt definite diferentele dintre aeronautica si astronautica)
Limita superioara a mezosferei este la cca 85 km (cu mezopausa la cca 90km) conform ISA si este aproximativa deoarece functie de variatia temperaturii (ciclu nocturn / diurn si sezonier iarna/vara), se modifica si proprietatile gazelor (densitate si vascozitate) din mezosfera (vezi si ISO 14222)
NASA te recunoaste ca si astronaut daca ai zburat peste 80 km, adica sub limita superioara a mezosferei (probabil si pt ca X-15 a zburat initial in aceste limite , cu toate ca a ajuns ulterior si peste cei 100 km a limitei Karman), cu toate ca definitia zborului suborbital presupune o altitudine mai mare de 100 km (linia Karman trebuie sa fie depasita)
Concluzie: daca vrei o hartie de la NASA care sa te nnumeasca astronaut, e ok 90km, daca insa vrei sa ramai pe teren solid (fizica, chimie si calcule matematice), zboara peste 100 km ( mai ales ca dupa ultimele modelari, i.e. Jacchia-Bowman – Empirical Thermospheric Density Model din 2008, discutam de o limita de 120 km: din moment ce limita de 120 km este luata in calcul pt traiectoriile de reintrare in atmosfera pt frecare)
Problema mea nu este cu argumentatia bazata pe linia Karman, limita mezosferei, modelul atmosferic. Problema mea e cu marketingul si PR-ul care face orice pentru a spoi imaginea cu o poleiala de extraordinar. De la prima lansare a New Shepard, Blue Origin a tot spus ca ajunge in spatiu iar hot-shots din diverse companii se tot felicita pentru ajungerea in spatiu incepind cu 60-70 de km.
Eu stiam ca se folosesc microprocesoare 486, dar nu ma mira ca sunt si 386.
De ce se folosesc? Pentru ca sunt rezistente la fluxurile de radiatii solare (a se citi „dopaj” pentru cei familiarizati cu semiconductoarele).
Probabil ca rezistenta la iradiere pe termen lung a fost avuta in vedere de cei de la HP.
Pentru ca pana la Marte e in drum taaare lung ….
ISS are o multime de procesoare, depinde insa de cum vrei sa le organizezi. Segmentul rus are trei computere (care se pare ca ruleaza VxWorks) si care se ocupa de toate operatiunile. Segmentul american are si el trei computere (considerate principale), dar ele comunica mai departe cu o multime de alte computere dedicate diverselor sisteme. Se pare ca toate cele din segmentul american ruleaza cod scris in Ada. Portabilele sint folosite pentru monitorizare si introducere de comenzi care ajung apoi la celelalte sisteme. Initial nu ar fi trebuit sa existe portabile pe ISS ci doar console dedicate operatiunilor diverse. Dar abordarea nu a avut succes.
Sistemele HP de pe ISS nu au nimic RADHARD, sint COTS. Se pare ca noua abordare RADHARD este asigurarea redundantei in software. Oricum, radiatiile (nu doar solare) determina mult mai multe probleme in sistemele de calcul, pe linga modificarea permanenta a structurii fizice a semiconductoarelor.
Wow cata informatie Multumesc…si asteptam continuarea
Ma bucur sa te regasesc constant in articol! Sper sa gasesti lucruri interesante !
Cu siguranta, si daca nu comentez sa stiti ca trec pe aici si trag cu ochiu la articole zilnic
Haideti cu comentariile! Sunt doua provocari directe in articol:
– La 90 km altitudine avem o navă spațială și cosmonaut sau avion cu pilot?
– Care a fost primul vostru procesor? Era mai bun/puterni decat ce avem acum pe cel mai scump lucru facut de om (Statia Spatiala Internationala) – adica 386?
PS: Pillars of creation arata absolut incredibil!
Bine, ma voi repeta. 🙂 Z-80.
Permite-mi te rog sa ma descarc nervos un pic si suporta-mi sicanarile sub forma de gluma.
Wishful thinking 🙂
Probabil tu aveai MMN80CPU; probabil eu aveam Z80 🙂 HC85vs90. Oricum, interesanta istoria z80; cred ca a avut un impact in viata multor romani, asa ca m-am uitat un pic pe net. Asadar, scurt itinerar prin timp si plaiuri despre care acum stim ca sunt Silicone Valley si credem ca asta e o chestie noua aparuta ; a fost odata ca niciodata in California (dreaming land…oh!),:
– Snata Clara – Sunnyvale -Grupul Fairchild activeaza in multe domenii; trecem pe langa A10-Thunderbolt 2 (altfel destul de cunoscut pe la noi) si ajungem la domeniul camere si instrumente, care s-a reprofilat si a ajuns printre pionierii industriei de semiconductori;
– Santa Clara – Mountain View (incepi sa visezi doar cand auzi numele localitatilor californiene, nu-i asa?) – Din Fairchild pleaca cativa oameni talentati (un fizician recunoscut in lumea stiintifica , un chimist – co-inventator al circuitelor integrate alaturi de germani, englezi si alti americani – celebru fiind Kilby) si alaturi de alti 2 oameni cu bani infiinteaza o companie noua, Integrated electronics (poate o stiti ca Intel);
– Cei de la intel au un oarecare succes in afacerile cu procesoare 🙂 Divaghez iar (asa cum fac mai mere) si mentionez cat de interesanta e istoria Intel in primii ani. Cum niste oameni talentati au reusit sa faca ceea ce stim acum drept Intel. Cum sistemul american si mai ales californian a permis „exploatarea” talentului si inspiratiei si a facut peste noapte o mega industrie care va domina lumea. Totul era pregatit pentru asta. Toti pasii erau favorizati si totul s-a intamplat asa de firesc. Pe mine lectura respectiva m-a deprimat; am avut revelatia faptului ca asta se putea intampla doar acolo; daca noi (sau multe, multe alte state) am fi avut aceeasi oameni, cu aceleasi idei si inovatii, nu am fi facut nimic.
– Revenind: Intel lanseaza diverse serii de microprocesoare : 4004 (4 biti), 8008, 8080, 8085, 8086 (ultra faimoasa serie X86, ca a avut membrii pe care ii stim cu totii: 286, 386 etc….apropos – noua divagatie – anul trecut a fost lansat modelul aniversar Intel Core i7-8086K). Noi retinem „eighty-eighty” din toata lista.
– Santa Clara – Milpitas (deja intrevedem etimologia localitatilor californiene plecand de la originile latine 🙂 ) ; cativa oameni talentati pleaca de la Intel si infiinteaza Zilog. Compania scoate un super-procesor Z80 – de fapt o evolutie si imbunatatire a lui 8080, mai puternic, mai ieftin, si mai ales care cere mai putin hardware auziliar pe platformele unde e montat („built-in DRAM refresh” – voi incerca sa inteleg ce inseamna).
– asadar am ajuns la Z80. Este al doilea cel mai de succes procesor al vremii (dupa MOS 8502). Adica: Sinclair ZX80, SPectrum, Commodore 128, Pac-man, Sega, gearBox, NintendoGameBoy etc. Este copiat intens atat oficial (Mostek, SGS-Thomson, Sharp, NEC, Toshiba, GoldStar- dar hai sa-i spunem LG, ca poate-l recunoastem mai usor, National Semiconductor etc), cat mai ales neoficial (capitalistii lacomi si rapace chiar sustineau ca e furt intelectual) de catre statele multilateral dezvoltate de comunism.
– Realizari marete. Aici amintim RDG cu VEB Mikroelektronik „Karl Marx” U880 – care era oferita mai ales la export (LOL!) atat in formatul/interfata occidental dar si catre URSS 🙂 De remarcat ca RDG si URSS au fost singurele suficient de avansate cat sa cloneze si seria x86 de la Intel. Nu putem sa sarim peste sovietici, care erau bineinteles mult, mult mai dezvoltati. Astfel, ei aveau atat clona Z80 (КР1858ВМ1) cat si clona originalului/bazei lui Z80, adica Intel 8080 (KR580VM80A). ba chiar era o concurenta sovietica intre clona de Z80 si clona de 8080; se pare ca Z80 a castigat in fata Intel 8080 pe taramul porumbului ca stalpii (de rar) https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:T34BM1.jpg
– la noi a fost MMN80CPU construit la Microelectronica Bucuresti, perla industriei electronice romanesti.Folosti pe HC85 si HC85+ (desi nu stiu cine naiba avea asa ceva, probabil primeau doar stabii si intreprinderile).
Imi fuge mintea aiurea; scuze 🙂
Nu mai tin minte ce statea scris pe procesor. Dar cind voi ajunge in preajma lui ti-as putea spune. Daca mai exista depozitat…
Parerea mea am expus-o si am incercat sa o argumentez cat mai succint mai sus : la 90 km altitudine nu e inca nava spatiala si nu esti nici cosmonaut sau astronaut.
Cei 90 de km altitudine sunt masl, insa depinde si de punctul de lansare (cu cat mai aproape de ecuator, ai ajutorul fortei centrifuge), de ciclul sezonier si nocturn sau diurn (vara pe timp de zi, temperaturile mai ridicate cresc „cresc” anvelopa, gazele se dilata, scade densitatea)
In plus am incredere in Karman, un om de stinta care a influentat o multime de domenii : aeronautica si astronautica, meteorologie, arhitectura, instrumentatie si masurarea fluidelor, etc) si mai putina incredere in administratia NASA de la finele anilor 50, care au acceptat ca pilotii de X15 sa fie numiti astronauti (si sa coboare „stacheta”), doar pt exista nu doar o competitie intre programele spatiale sovietice si americane, ci si o competitie idelogica, politica, propagandistica, etc
In primul rand iti multumesc pentru raspuns!
Linia Karman este folosita pentru a spune unde incepe spatiul, si din cauza asta stim ca peste 100 km suntem sigur in spatiu, Dar nimic nu e asa simplu 🙂 Linia Karman situata la 100 km este o conventie; calculul matematic al lui Karman o situeaza la 83 km.
Tocmai pt ca sunt destule variabile Karman a propus limita peste cei 83.6 km.
Am mentionat ca densitatea si vascozitatea (cinematica si dinamica) sunt printre principalele variabile care se modifica functie de conditiile naturale
Poti calcula singur limita aici: https://www.fxsolver.com/solve/
Insa daca modifici densitatea si numarul Reynolds ( care depinde de vascozitatea dinamica si cinematica a fluidului si densitatea acestuia) functie de conditiile naturale, rezultatele vor diferii destul de mult. adauga ca variabile si punctul de lansare (punct de lansare mai aproape de ecuator inseamna raza a pamantului mai mare, deci o acceleratie gravitationala mai mica)
De aceea in ultimele modelari, limita este impinsa mai sus (daca iei in considerare, la reintrarea in atmosfera, frecarea de la 120 km, oare de ce nu ai lua in considerare si la decolare aceleasi conditii?)
Daca ar fi dupa mine, dupa ce a fost depasita altitudinea de 300 de km ar trebui sa se dea aripile de cosmonaut si doar daca perioada petrecuta acolo a fost de mai mult de 30 de zile. Pentru ca poti merge suborbital pina la 600 de km altitudine, dar ce ai obtinut in afara de a vedea o priveliste care iti ia rasuflarea?
Ca o completare la ce a spus iat, la orice lansare calculul traiectoriei ia in calcul si atmosfera. Asa ca de fapt linia Karman invocata de PRiste si marketoizi are valoare zero. Are insa valoare mult mai mare din punct de vedere stiintific.
Pentru ca e vb de spatiu ….. Motor racheta cu camera de ardere transparenta ….. ardere axiala si racire peliculara gazodinamica spiralata . Am crezut ca asa ceva nu e posibil dar peretele termoizolator gazodinamic face posibila protectia . Ma gindesc ca la temperaturi si presiuni mari , apa si mai apoi vaporii de apa rezultati ar putea inlocui cu succes termoizolatia cu aer . Poate in acest mod ar fi posibile camere de ardere + ajutaj din dural cu pereti dubli care sa contina apa in alimentare continua iar vapori rezultati sa raceasca peretele interior al camerei de ardere . In comentariile la cplip este evidentiata eficacitatea arderii axiale care elimina multe din problemele de rezonanta a combustiei .
P.S. Stie cineva la ce temp se topeste cel mai bum aliaj de dural ?
Ideea e interesanta insa vad o problema: obtinerea de performante care sa si ridice eficient ceva (luind in considerare ca dintr-o racheta peste 90% din masa e combustibilul. Ori eficienta arderii este influentata de temperatura gazelor (cu cit temperatura este mai mare, cu atit o reactie chimica e mai eficienta), de masa moleculelor rezultate in urma arderii (cit mai mica pentru o reactie eficienta) si de densitatea substantelor arse (folosirea unor combustibili/oxidanti cu densitate cit mai mica). Pentru racirea de genul acesta pare a fi nevoie de mult oxidant, ceea ce ar creste cantitatea de oxidant transportata, deci ar scadea eficienta sistemului.
FAA a acordat SpaceX un permis pentru zona Boca Chica sa foloseasca spatiul aerian din jurul cosmodromului. Pina la o altitudine de 350 de metri, pe o raza de 2 km in jurul cosmodromului. De luni pina miercuri.
Vom avea un salt. Poate doua?
Si o noua camera care transmite live din Cosmodromul Boca Cbica.
https://youtu.be/FBt3rlQLC7g
Reprogramare pentru luni; sper sa nu mai fie ceata.
N-am prins nimic 🙁
Iulian – poti te rog sa ma ajuti cu o cale de PM? Presupun ca ai mailul meu.
Precum se spunea in capitolul „NASA”, a inceput o adiere …
In articol se vorbeste despre intarzierea SLS si despre faptul ca NASA isi propune ca asta sa nu intarzie misiunile spre Luna.
Ce ne arata anemometrul azi? Pai nu doar ca NASA vrea sa nu intarzie la randez-vous-ul cu doamna rea Selena, dar vicepresedintele SUA (M.Pence) spune clar catre NASA ca obiectivul s-a schimbat , si nu mai vrea aselenizare cu lander/nava spatiala in 2024 si echipaj uman in 2028, si ca noul obiectiv este sa trimita echipaj uman pe Luna in 2024. Cand toata lumea se uita daca SLS-ul este un nou simptom pentru intarzierile endemice ale marilor misiuni NASA, gasim o devansare uriasa a termenelor. Eu unul sunt siderat si inca nu stiu ce sa cred.
Nu sunt vorbe in vant ci este setare oficiala de tinta pentru NASA: „“At the direction of the President of the United States, it is the stated policy of this administration and the United States of America to return American astronauts to the moon within the next five years,”
Urmeaza o serie de declarati oficiale ale vicepresedintelui, incredibil de concise, clare si dure, si deja girueta si-a intors coada cu pene spre Boeing (zic eu):
„we’re not committed to any one contractor. If our current contractors can’t meet this objective, then we’ll find ones who will.”
“The president has directed NASA and Administrator Jim Bridenstine to accomplish this goal by any means necessary,”
Jim Bridenstine nu a comentat : „”You have given us a charge today and it is right on time”
https://spacenews.com/pence-calls-for-human-return-to-the-moon-by-2024/
TIC TAC TIC TAC
Treaba e serioasa, NASA deja a schimbat informatiile si prezentarile de pe site:
https://www.nasa.gov/specials/moon2mars/?linkId=64950355
toti anii sunt schimbati; noile tine sunt puse la obiective…
Nu inteleg daca e realizabil sau pe ce nabia sa bazeaza urgentarea asta.
TIC TAC
Stiri mondene: ieri era programat primul spacewalk/prima iesire in spatiu pentru doua femei. NASA sustine ca programarea a fost intamplatoare si ca trebuie sa se intample odata si odata. Dar poate alta data, pentru ca spacewalkul a fost anulat – fetele nu aveau costumele potrivite, asa ca iesirea a fost hotarata in tandemul fata+baiat. NASA spune ca una dintre ele, desi a facut antrenamente cu costume de marimi diferite, M si L, odata ajunsa in spatiu a ales M (la fel si colega), iar in timpul spacewalkului nu erau 2 M disponibile. De fapt doar cuirasa toracica era indosponibila. De fapt era disponibila in marimea M dar nu era echipata pentru iesirea in spatiu, si ar fi durat cateva ore sa se faca aceasta adaptare. De fapt cred ca cei de la NASA nu stiu ca albul ingrasa. Poate revenirea la costume portocalii ar ajuta.
https://www.weibo.com/tv/v/HmSwhtko1?fid=1034:4354527743402734
One Space – lansare (primul satelit plasat de o companie privata chineza).
Dupa cum stiti, Beresheet s-a nascut ca un proiect participant la Google Lunar X Prize, concurs care oferea 15 milioane de dolari navei spatiale care reusea sa aselenizeze pana in 2012; apoi a fost prelungit pana in 2018 (si suma marita la 20kk). Nimeni nu a castigat si Google nu a mai prelungit concursul. Fundatia X Prize a anuntat totusi ca va acorda Moonshot Award = 1 milion de dolari catre SpaceIL daca reuseste aselenizarea (de fapt premiul se acorda oricarei nace reuseste asta).
Shalom!
Si din nou avem stiri bune (spacenews;) ) de la cunostinta noastra (deja 🙂 ) , SpaceIL, care a declarat: „לייב!לייב!לייב!”.
https://www.facebook.com/SpaceIL
Asadar, asa cum era planificat, Beresheet si-a folosit motoarele timp de 6 minute pentru a frana (-1000km/h), chiar in momentul in care orbita sa (din jurul Pamantului, la apogeul maxim) se intersecta cu traiectoria Lunii (mai exact la periluna minima 🙂 ), si astfel a fost captat de gravitatia Lunii si a intrat pe orbita acesteia, avand o elipsa cu periluna de 500km si apoluna de 10000 km. Daca lipsa de coerenta a atator cuvinte va enerveaza va rog sa va uitati la filmuletul care arata mai bine tot traseul:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=133&v=_R4zk448oPs
Foarte frumos si mesajul : „Thank you for dreaming with us!”.
https://twitter.com/teamspaceil
Va tin la curent! 😉
Mazel tov !
Urmeaza sa frineze la periapsisul orbitei pentru a avea o orbita circulara – ajuta la alunizare. 😉
Arderea atit de lunga arata ca motoarele au forta de impingere mica.