Selena e o doamnă rea!
În Satelitul anterior ne bucuram că Beresheet, nava israeliană de explorare a Lunii și-a folosit motorul norvegiano-englezesc Leros 2b (producătorul are tradiție și a fost furnizor pentru Messenger, Juno, Intelsat etc) timp de 6 minute pentru a frâna (-1000 km/h) și a intra pe orbita selenară. Apăruseră totuși și primele semne de îngrijorare: a fost nevoie de o resetare iar sistemul de identificare a poziției pe baza stelelor nu funcționa. Beresheet s-a născut ca un proiect participant la Google Lunar X Prize, concurs care oferea 15 milioane de dolari navei spațiale care reușea să aselenizeze până în 2012; apoi a fost prelungit până în 2018 (și suma mărită la 20kk). Nimeni nu a câștigat și Google nu a mai prelungit concursul. Fundația XPrize a anunțat totuși că va acorda Moonshot Award = 1 milion de dolari către SpaceIL dacă reușește aselenizarea.
În seara de 11 aprilie Beresheet a început procedura de aselenizare. În timpul coborârii spre suprafața Lunii motorul s-a oprit; sistemul a fost resetat, după care motorul a funcționat dar era prea târziu pentru a mai putea reduce viteza și Beresheet s-a zdrobit în Marea Serenității. De la început se știa că ultima etapă a aselenizării (20 de minute) va fi o provocare iar inginerii au subliniat că motorul nu a fost proiectat și nici folosit pentru frânarea bruscă la asolizare, manevră care presupune o supraîncălzire a motorului și cicluri de pornire-oprire cu el cald.
Iată și ultima poză cu Selena ucigașă, de la 22 de km:
Beresheet și Luna (SpaceIL)
Așadar Beresheet nu a reușit să aselenizeze și misiunea care a entuziasmat atâta lume s-a sfârșit cu un eșec. Sau poate că nu în totalitate. Să vedem ce a rămas după această prăbușire:
– Xprize a anunțat ca totuși va acorda Moonshot-ul de 1 milion de dolari către SpaceIL pentru intrarea cu succes pe orbita lunară și pentru o tentativă de aselenizare fără precedent;
– după cum știm SpaceIL era o organizație care activa pentru promovarea educației și a științei spațiale; în acest moment putem spune că misiunea sa spre lună a avut succes, și a avut o contribuție la dezvoltarea spațială israeliană;
– prezent în centrul de control, Netanyahu a spus If at first you don’t succeed, you try again.
NASA/Jim Bridenstine i-a felicitat de asemenea. NASA a transmis ultima parte a aselenizării. Buzz Aldrin i-a urmărit și le-a apreciat efortul. Îmi imaginez ce aripi au prins cei care au lucrat la acest proiect ca amatori și cât de motivați sunt pentru noi realizări. Și vorbim despre 200 de membri și 250000 de elevi care au contact cu SpaceIL. Hai să comparam cu RoSA (pentru că misiunea sa este similară cu cea a SpaceIL) ca să nu fim apoi luați prin surprindere de poziția noastră în știința spațială și să nu credem că ne-au sabotat străinii, că ne-au ținut în loc și că noi de fapt eram în stare și am fi putut face orice fac ei. O altă discuție ar putea fi legată de subiectul nemulțumirii exprimate față de interesele noii generații și contribuția reala a generației noastre la orientarea și dezvoltarea următorului val.
Platforma tehnică a trecut de stadiul de amatori și marile companii (IAI, OHB) și-au exprimat interesul de a folosi tehnica pentru misiuni viitoare ale ESA.
Dacă doriți să urmăriți aselenizarea, filmul de mai jos prezintă finalul.
Aselenixare Beresheet
Mulțumim că visați alături de noi! Mazel tov!
CNSA a declarat că Chang’e 4 este o misiune de succes, trecând de cele 3 zile cât era planificat să reziste pe Lună și-a îndeplinit toate obiectivele misiunii. Urmează Chang’e 5 care trebuie să preleveze mostre de sol și să le aducă pe Pământ.
La începutul lunii aprilie Yutu 2 s-a trezit și pentru a 4 zi lunară (aproximativ 2 săptămâni terestre); pentru occidentali este ceva obișnuit ca sondele și rover-urile să trăiască mai mult decât era planificat; rămâne să vedem dacă se apropie de Opportunity. 🙂
SpaceX
SpaceX a lansat a doua rachetă Falcon Heavy, de data aceasta cu satelitul ArabSat. Dacă la prima lansare au recuperat doar boosterele în timp ce corpul central s-a prăbușit în apă, de data aceasta au fost recuperate atât boosterele laterale (în Florida) cât și corpul central (coborâre pe Of Course I Still Love You). Daaar… nu a mai ajuns în port pentru că s-a pierdut pe drum. Mai exact, nu a putut fi ancorat și din cauza stării mării, corpul central a căzut în ocean. Corpurile laterale ale Falcon Heavy sunt corpuri normale – Falcon 9 block 5. Corpul central însă este diferit, trebuind să aibă rezistență îmbunătățită. A fost recuperat și carenajul (engl payload fairings) despre care SpaceX a declarat că va fi refolosit la o lansare viitoare.
Urmează încă o misiune pentru Falcon Heavy, de data aceasta pentru USAF – misiunea Space Test Program 2 (STP-2). Pentru care SpaceX s-a implicat în PR. SpaceX spune că nu va fi ușor:
The STP-2 mission will be among the most challenging launches in SpaceX history with four separate upper-stage engine burns, three separate deployment orbits, a final propulsive passivation maneuver and a total mission duration of over six hours. [It] will demonstrate the capabilities of the Falcon Heavy launch vehicle and provide critical data supporting certification for future National Security Space Launch (NSSL) missions. In addition, [the USAF] will use this mission as a pathfinder for the [military’s systematic utilization of flight-proven] launch vehicle boosters.
SpaceX STP-2
Se pare că și Starship face pași în direcția bună, având parte de un test în perioada care tocmai a trecut. Elon Musk a ciripit: Starhopper completed tethered hop. All systems green.
Starship (Twitter Elon Musk/@elonmusk)
Starship (Elon Musk)
Serios, chiar a fost pornit motorul Merlin.
Starship (SpaceX)
ISS
Configurația ISS este mai jos.
Configurație ISS – din 14 martie 2019 (1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
Configurație ISS – din 4 aprilie 2019 (1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
Configurație ISS – din 19 aprilie 2019 (1 – NASA; 2 – Orbital Velocity)
La bordul ISS se află Expediția 59 (engl Expedition 59).
Expediția 59:
– start: 14 martie 2019, la sosirea Soyuz MS-12
– final (planificat la plecarea MS-11): 25 iunie 2019, la plecarea MS-11
– echipaj: Alexei Ovcinin, Roscosmos; Nick Hague, NASA; Christina Koch, NASA, Oleg Kononenko, Roscosmos, Comandant; Anne McClain, NASA; David Saint-Jacques, CSA
Expediția 59 (NASA)
Cu mult timp în urmă (CRS-4) a ajuns pe ISS un transport cu 20 de șoricei. Iată-i la treabă.
Șoareci pe ISS
Habitat rozătoare (NASA)
Știri mondene: pe 26 martie era programat primul spacewalk/prima ieșire în spațiu pentru doua femei. NASA susține că programarea a fost întâmplătoare și că trebuia să se întâmple odată și odată. Dar poate altă dată, pentru că spacewalkul a fost anulat – fetele nu aveau costumele potrivite, așa că ieșirea a fost hotarâtă în tandemul fată+băiat. NASA spune că una dintre ele, deși a făcut antrenamente cu costume de mărimi diferite – M și L – odată ajunsă în spațiu a ales M (la fel și colega), iar în timpul spacewalkului nu erau 2 M disponibile. De fapt doar secțiunea toracica era indisponibilă. De fapt era disponibilă în mărimea M dar nu era echipată pentru ieșirea în spațiu și ar fi durat câteva ore să se facă această adaptare. De fapt cred că cei de la NASA nu știu că albul îngrașă. Poate revenirea la costume portocalii ar ajuta.
NASA
Data trecută aflam că SLS va fi întârziat. Și că NASA iși propune ca situația să nu întârzie misiunile spre Luna. Am aflat între timp nu doar că NASA vrea să nu întârzie la rendez-vous-ul cu doamna cea plină de capricii Selena, dar vicepreședintele SUA (M.Pence) spune clar către NASA că obiectivul s-a schimbat, și nu mai vrea aselenizare cu lander/nava spatială în 2024 și echipaj uman în 2028, și că noul obiectiv este să trimită echipaj uman pe Lună în 2024. Când toată lumea se uită dacă SLS-ul este un nou simptom pentru întârzierile endemice ale marilor misiuni NASA, găsim o devansare uriașă a termenelor. Eu unul sunt siderat și încă nu știu ce să cred.
Nu sunt vorbe in vânt ci este setare oficială de țintă pentru NASA: At the direction of the President of the United States, it is the stated policy of this administration and the United States of America to return American astronauts to the moon within the next five years. Urmează o serie de declarații oficiale ale vicepreședintelui, incredibil de concise, clare și dure, și deja Boeing (zic eu) pare a avea ceva probleme: we’re not committed to any one contractor. If our current contractors can’t meet this objective, then we’ll find ones who will. The president has directed NASA and Administrator Jim Bridenstine to accomplish this goal by any means necessary. Jim Bridenstine nu a comentat : You have given us a charge today and it is right on time.
Treaba e serioasa, NASA deja a schimbat informațiile și prezentările de pe site; toți anii sunt schimbați și noile tine sunt puse la obiective. Nu înțeleg dacă e realizabil sau pe ce se bazează urgentarea asta.
ARCA
Este momentul să vizităm vechii prieteni, arcașii. Știți testul care urma să se întâmple pe 20 noiembrie? Încă nu au aprins motoarele și e aprilie.
RoSA
Își primesc în continuare salariile pentru performanțe deosebite.
Mărunțiș
- Digital Globe a publicat imagini cu Motre Dame înainte și după incendiu.
- Stratolaunch a avut primul zbor cu avionul destinat lansărilor. Dar au renunțat la dezvoltarea motorului rachetă propriu și vor folosi vehiculul Pegasus al
OrbitalOrbital ATKNorthrop Grummann. Dezavantajul e că încă se chinuie să zboare. Probabil avionul va sfârși într-un muzeu sau cumpărat de o companie concurentă. - Rocket Lab a dezvoltat propria platformă (engl satellite bus) pentru sateliți – Photon. O dezvoltare de fapt a propriei trepte superioare.
- O companie privată chineză (e bună gluma cu companii private chineze din domeniul aerospațial) a lansat o rachetă cu un satelit. Lansarea a eșuat.
- Pe 19 aprilie 1971 era lansată prima stație spațială. Salyut 1.
- Se pare că primul meteorit interstelar (despre care avem informații) a ajuns pe Pământ în ianuarie 2014.
- După lansarea Falcon Heavy cu Arabsat, sovieticii – prin vicepremierul Iuri Borisov – au declarat că și ei lucrează la o rachetă echivalentă cu cea americană. Of course, we are working on it [projects on launch vehicles with reusable boosters]… And as for our [US] colleagues, we can only be happy for them, it is a great success. Deci e ca și făcută și tocmai o alimentează la PECO.
- Primul cosmonaut din Emiratele Arabe Unite urmează să ajungă pe ISS se numește Hazzaa AlMansoori și va ajunge cu Soyuz MS-15 la 25 septembrie 2019. O întrebare politically incorrect: cum se va orienta spre Mecca? Hai și a doua: cum va auzi chemarea muezinului?
- Star Trek Discovery – sezonul 2 – s-a încheiat. Nici sezonul 2 din The Orville nu se simte prea bine, fiind la penultimul episod.
- Un documentat finanțat de comunitate urmează să apară: What We Left Behind, despre Star Trek: DS9.
- Și sovieticii fac filme cu eroi ai spațiului.
Notre Dame (Digital Globe)
Lansator de rachete fabricate de alții (Stratolaunch)
Test stratolaunch
Photon (Rocket Lab)
First Time (trailer)
Salyut 7 (trailer)
Evenimente și lansări
Evenimentele din perioada următoare sunt:
- 21-22 aprilie: liridele
- 22 aprilie: ziua pământului
- 4 mai: ziua Star Wars
- 4 mai: lună nouă
- 5 mai: aquaridele
- 18 mai: lună plină
Lansările din perioada următoare sunt:
- 30 aprilie: Falcon 9 – SpaceX CRS 17
- 13 mai: Soyuz – Glonass M
- 16 mai: Falcon 9 – Radarsat
- 23 mai: Proton – Blagovest 14L
- 27 mai: Falcon 9 – Amos 17
Lansările din ultima perioadă:
- 4 aprilie: Soyuz Progress 72P
- 4 aprilie: Soyuz – O3b
- 7 aprilie: SpaceX Falcon Heavy – Arabsat
- 17 aprilie: Northrop Grumman Antares – Cygnus -> ISS
Soyuz Progress 72P
Soyuz – O3b
SpaceX Falcon Heavy – Arabsat
Northrop Grumman Antares – Cygnus
Fotografia săptămânii
Fotografiile săptămânilor arată întoarcerea acasă. Și o stație spațială – Salyut 6.
Soyuz MS-09 (NASA)
Gemini 8 (NASA)
Shenzhou 10 (Republica Populară Chineză)
Salyut 6 (Pinterest)
Atât.
Marius B, Iulian
Surse:
1. Site European Space Agency – ESA ( http://www.esa.int/ESA )
2. Site German Space Agency – DLR ( https://www.dlr.de/ )
3. Site Centre National d’Etudes Spatiales – CNES ( https://cnes.fr/en )
4. Site Agenzia Spaziale Italiana – ASI ( https://www.asi.it/en )
5. Site Canadian Space Agency – CSA ( http://www.asc-csa.gc.ca )
6. Site UK Space Agency – UKSA ( https://www.gov.uk/government/organisations/uk-space-agency )
7. Site Romanian Space Agency – RoSA ( http://www.rosa.ro/ )
8. Site NASA ( https://www.nasa.gov/ )
9. Site Kennedy Space Center ( https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events )
10. Site Indian Space Research Organisation – ISRO ( https://www.isro.gov.in/ )
11. Site Roscosmos ( http://en.roscosmos.ru/ )
12. Site JAXA ( http://global.jaxa.jp/ )
13. Mohammed bin Rashid Space Centre ( https://mbrsc.ae/en )
14. Site SpaceX ( http://www.spacex.com/ )
15. Site Ariane Space ( http://www.arianespace.com/ )
16. Site ULA ( https://www.ulalaunch.com )
17. Progress Rocket Space Centre ( http://samspace.ru/ )
18. Site RocketLab ( https://www.rocketlabusa.com/ )
19. Site Stratolaunch ( https://www.stratolaunch.com/ )
20. Site Virgin Orbit ( https://virginorbit.com/ )
21. Site Virgin Galactic ( https://www.virgingalactic.com/ )
22. Site Blue Origin ( https://www.blueorigin.com/ )
23. Site Northrop Grumman ( http://www.northropgrumman.com/MediaResources/MediaKits/Space/Home.aspx )
24. Site Spaceflight Industries ( http://spaceflight.com/ )
25. Pagina Facebook ARCA ( https://www.facebook.com/pg/arcaspace )
26. Site ARCA ( http://arcaspace.com/ )
27. Site Astrobotic Technology ( https://www.astrobotic.com/ )
28. Site Deep Space Systems ( http://www.deepspacesystems.com/ )
29. Site Draper Labs ( https://www.draper.com/ )
30. Site Firefly Aerospace ( https://fireflyspace.com/ )
31. Site Intuitive Machines ( https://www.intuitivemachines.com/ )
32. Site Lockheed Martin Space ( https://www.lockheedmartin.com/en-us/capabilities/space.html )
33. Site Masten Space Systems ( https://www.masten.aero/ )
34. Site Moon Express ( http://www.moonexpress.com/ )
35. Site Orbit Beyond ( https://www.orbitbeyond.com/ )
36. Site Orbit Fab ( https://www.orbitfab.space/ )
37. Site Sierra Nevada Corporation ( https://www.sncorp.com/ )
38. Site Space IL ( http://www.spaceil.com/ )
39. Site Orbex ( https://orbex.space/ )
40. Site OneWeb ( https://www.oneweb.world/ )
–
41. China declares Chang’e-4 mission complete success ( http://www.cnsa.gov.cn/english/n6465652/n6465653/c6805233/content.html , accesat la 2019-04-11)
foarte bine face guvernul american ca pune piciorul in prag. trebuia facuta mai de mult, pt ca pana se misca Boeing, chinezii isi mutau capitala pe Luna. Si NASA are nevoie de un sut in fund cateodata
NASA pare usor depasita de timpuri din anumite puncte de vedere. Americanii au o chestie extraordinara cu avantul industriei spatiale private si par incapabili sa exploateze asta taraganand lucrurile, taind elanul fara precedent al acestor firme si preferand sa mearga pe drumul batatorit al vechilor companii si proceduri, desi devine clar ca realizarile acesora (de fapt mai degraba ritmul de dezvoltare si ideile revolutionare) nu sunt la nivelul noilor actori. Citeam un articol care critica puternic planul lunar NASA cu 3 pasi (adica cu Gateway) pentru ca resupune cheltuieli uriase si are neboie de mult timp; pare ca NASA ignora varianta directa (Moon Direct) care ar grabi mult lucrurile; pare ca ignora Falcon Heavy si Dragon 2 (si daca totul merge bine va intra pe scena si Blue Origin care nici macar nu e mentionat).
Asadar se grabesc cu programul lunar dar poate ca nu se grabesc cu programul corect, poate ca grabirea reala ar fi nu prin accelerarea programului existent ci prin cooptarea privatilor (Jim a zis ceva in sensul asta dar timid si i-au sarit repede in cap unii politicieni), si in plus s-ar putea ca graba sa-i coste mult (fonduri de accelerare a dezvoltarii dar si iesirea din scena a unor parteneri straini actuali care nu pot adera la noul program – iar partea lor va trebui preluata de NASA), si oricat ar vrea sa se grabeasca executivul, banii suplimentari sunt acordati de legislativ (din cate stiu) unde nu stiu cata sustinere are Jim.
Cafea? 🙂
NASA a fost zapacita de Obama care intii le-a taiat multi bani, iar mai apoi a venit cu planuri noi.
vechile companii, ULA mai ales, au foarte multi lobiisti in congres. eu sper ca Trump sa puna piciorul in prag, mai ales ca el vine din lumea privata. NASA ar trebui reformata nitel, pastrate partile bune, ca JPL, si redus rolul.
daca Elon Musc ar fi la conducerea NASA, in 10 ani am fi pe Marte.
Sint mai multe parti ok la NASA, pe linga JPL.
Se pare ca JPL cu Mars 2020 e in schedule: https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7382
Si partea cea mai interesanta este functionala:https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7361
La rusi:
#1. Spektr RG este in „flight readiness review”
#2. Nauka inca in reparatii
#3. ExoMars probabil nu se va incadra in schedule pt 2020
#4. Singurul lucru care merge „ceas”: rachetele Soyuz
Nici la NASA misiunea catre Marte nu e chiar pe roze. Un raport independent al Science and Technology Policy Institute (STPI) contractat de NASA (la ordinul Congresului) arata ca daca se urmeaza planul actual, NASA nu poate trimite oameni pe Marte in 2033, si nici macar la urmatoarea ocazie/fereastra (2035) ci cel mai devreme in 2037 (dar mai degraba 2039). De vina ar fi dezvoltarea tehnologica (aici as zice eu ca intarzierile „obisnuite” cu SLS, mai nou Orion, si presupun ca o vor tine tot asa si cu Gateway si Deep Space Transport) si planificarea/schedule NASA. Nu e clar daca grabirea programului lunar are impact pozitiv (prin accelerarea componentelor comune) sau negativ (banii extra pentru Luna sunt luati de la Marte). Asadar NASA trebuie sa scchimbe ceva.
Eu unul imi pun sperantele si entuziasmul in spatele Spaceshipului de la Space X.
au filmat și o gaură neagră….
Da. Bine punctat psycho.
Avem prima imagine a unei gauri negre.
Si au ales una uriasa, respectiv Messier 87 (dupa numele galaxiei in centrul careia se afla), care are masa de 6 miliarde de ori mai mare decat a Soarelui. Pentru comparatie, gaura neagra a galaxiei noastre este de 4 milioane de mase solare, asadar ceva mai mica 🙂
Dimensiunea e uriasa deasemenea. O gaura neagra cu masa egala cu a Soarelui ar avea 3 km raza. Gaura neagra din Calea Lactee are raza 0.16 UA (unitati astronomice, adica distanta de la Pamant la Soare) , M87 are 120 de UA, adica mai mult decat sistemul nostru solar (30 UA pana la ultima planeta din sistem, Neptun). Marte este la 1.5 UA de Soare.
In poza se vede pata neagra (umbra) care este de fapt mai mare decat gaura neagra (orizontul evenimentelor sau raza Schwarzschild = granita unde gravitatia este atat de puternica incat pentru a scapa/indeparta e nevoie de o viteza mai mare decat cea a luminii, ceea ce e imposibil) de 2.6 ori, pentru ca si lumina din apropierea gaurii este atrasa si captata de gravitatia uriasa (si nu mai poate scapa). Practic orice gaura neagra are o umbra de 2.6 ori mai mare.
Evenimentul a fost semnalat si la PSR de hohenstaufen.
Uimitoarea realizarea israelienior! Cu adevarat deosebita si cand ne uitam la escrocheria numita ARCA vedem diferenta…
Pentru Notre -Dame de Paris dupà incendiu, o fotografie zoomabilà si cu efecte tridimensionale.
https://gigarama.ru/notredame/
Mda, a cam ars.
da’ tocma’ de la rusi? 🙂
Francezii n-au pus nimic similar? 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=VDPSy8wY6xw
eu sunt ceva mai entuziasmat de Stratolaunch decit autori. Mi se pare o realizare interesanta. Desigur, viitorul e incert.
Stratolaunch ca vehicul e foarte interesant. Insa fusese gindit intr-un ecosistem.
Au renuntat la dezvoltarea motorului racheta si acum vehiculul de lansare ar trebui sa fie extern. Northrop Grummann deja are in inventar Pegasus (lansat cu un avion Boeing) si lucreaza la OmegA. Virgin (Orbit si Galactic) au propria treapta I (un avion Boeing respectiv un avion special conceput).
Pina la moartea lui Paul Allen totul se misca in directia in care urmau sa ajunga pe piata cu solutii coerente. Pare a se fi transformat intr-o capusa capabila sa asigure salarii pentru citiva ingineri si in rest avocati si manageri. Probabil Stratolaunch va avea soarta lui Hughes H-4 Hercules/Spruce Goose sau va fi achizitionat de un competitor (Northrop Grummann cel mai probabil).
Cu tot respectul, insa eu zic ca „pasaroiul” acela va termina la fel ca si precedentul proiect megaloman (The Spruce Goose).
Ma opresc aici cu similitudinile (mai ales ca ambele avioane au niste „tatici” marcanti: Howard Hughes si Paul Allen)
Nu sunt convins ca operarea va fi nici atat de usoara si nici atat de ieftina pe cat se asteapta cei de la SSC.
Dintre toate programele spatiale, acesta cred ca va fi primul care va inchide portile
Si pentru a fi treaba treaba, Crew Dragon care a ajuns pe ISS a explodat.
Dupa recuperare, a fost refurbished pentru urmatoarele teste. Ar fi trebuit sa zboare din nou, pentru a demonstra functionarea sistemului de salvare (engl Launch Escape System – LES) care foloseste 8 motoare SuperDraco grupate in perechi de cite doua. Capsula este protejata de eventuala ‘nefunctionare’ a unui motor.
Un film este mai jos:
https://twitter.com/Astronut099/status/1119825093742530560?s=19
Functionarea LES a fost demonstrata static anterior.
Mda 🙁
Vazusem stirea cu „anomalia” dar nu si acest filmulet.
Nu vom avea misiunea de scapare in caz de accident si sigur nu vom mai avea Demo-2 in iulie. Pacat! Tocmai dupa ce Boeing anuntase intarzierile cu Orion.
uff, sper totusi ca misiunea din iulie sa aiba loc, dar cu o capsula noua. pana la urma capsula a rezistat foarte bine la primul zbor. o posibila solutie de compromis ar fi ca la zborurile cu oameni la bord sa se foloseasca capsule noi deocamdata. asa cum fac si rusii
SpaceX zice ca la toate zborurule cu echipaj uman vor fi folosite capsule noi. Abia apoi ar putea fi convertite la transport de marfa.
Zborul din iulie e problematic pentru ca ar trebui sa scoata de undeva o capsula cu care sa faca testul cu sistemul de salvare, apoi sa aiba inca una pentru zborul cu echipaj si asta dupa ce afla ce a cauzat explozia si remediaza problema.
Cel mai probabil vor zbura cu echipaj uman in decembrie 2019 sau ianuarie 2020.
aia care trebuia sa zboare cu echipaj uman o au deja, si ar mai trebui sa aiba dublura, din cate stiu eu. parca asa erau normele NASA din cate imi aduc eu aminte. Eu la Smithsonian Air and Space m-am plimbat prin modulul Eagle de rezerva, cel care in caz de probleme al nr 1 ar fi facut calatoria catre Luna.
daca gasesc cauza ar mai fi o sansa poate
Stiu ca ma imbat cu apa rece, 99% o sa o amane cu juma de an 🙁
Cred ca la Roscomos s-a deschis sampania
SpaceX zise:
Earlier today, SpaceX conducted a series of engine tests on a Crew Dragon test vehicle on our test stand at Landing Zone 1 in Cape Canaveral, Florida. The initial tests completed successfully but the final test resulted in an anomaly on the test stand.
Ensuring that our systems meet rigorous safety standards and detecting anomalies like this prior to flight are the main reasons why we test. Our teams are investigating and working closely with our NASA partners.
Misiunea Falcon 9 – Commercial Resupply Service 17 a fost confirmata de NASA pentru 30 aprilie; deci vom vedea Dragon 2 andocat la ISS. Macar asta nu a fost afectat de incidentul cu CrewDragon, ceea ce inseamna ca problema afecteaza doar CrewDragon si probabil SuperDraco sunt cauza. Cape Canaveral LZ1&2 – Complexul 13 pare sa fi fost afectat deasemenea pentru ca aterizarea F9 se va face pe Of Course I Still Love You.
Lansarea F9/CRS17 a fost amanata pentru 3 mai din cauza unei probleme aparute pe SSI cu sistemul energetic (un sfert din energie nu e disponibila). Asta nu afecteaza activitatea pe statie dar nu mai ramane sufiecienta energie pentru a asigura redundanta unor echipamente printre care si bratul robotic canadian care preia si manevreaza capsula Dragon2.
Tot cautam un video…
T-30
https://www.spacex.com/webcast
https://www.youtube.com/watch?v=j6FNRI3-axk
Ieri am citit ca dpdv meteo sansele erau mai mari pentru oportunitatea de rezerva (adica maine). Aflam cat de curand. In acest moment avem 70% sa vedem liftoff in jumatate de ora
https://twitter.com/NASAKennedy/status/1124204875963932672
🙂
Multumesc.
Am luat berea si alunele.
Gata, s-a anulat. Avea o scurgere. De heliu. Treapta a doua.
Ramine pe miine dimineata; ar trebui sa fie cu 10-20 de minute mai devreme.
Edit: Si drona avea o problema.
& welcome Jessica, manufacturing engineer! S-X rulz!
…NASA Joshua&Derrol….meh…zzzz….closed streaming, switch to SX pls.
Lansarea amanata pe maine dimineata din cauza unei probleme aparuta la Of course I still love you. Discutam despre cat de bune vor fi navele spatiale SX dar cu navele maritime au doar necazuri. La ce impact a avut OCISLY in ultima perioada si la ultimele misiuni eu cred ca trebuie cooptat Nicolae la Satelitul ca sa aflam mai multe.
Hmm, habar n-am ce-i cu Off course… s.a.m.d. 🙂
Ideea e ca nu te joci cu marea iar treptele alea am inteles ca raman la verticala dupa aterizare ceea ce creste mult sansele sa cada pur si simplu din cauza tangajului/ruliului. Ar trebui sa se gandeasca sa le puna la orizontala cat mai repede dupa aterizare…
Nu cred ca au anulat ultima lansare din cauza barcii, inteleg ca a fost totusi ceva cu racheta…
In alta ordine de idei: https://www.space.com/spacex-crew-dragon-explosion-nasa-memo.html?utm_source=sdc-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20190502-sdc
Si sa nu uitam ca, pe langa SpaceX mai sunt si altii:
https://www.space.com/blue-origin-new-shepard-ns-11-launch-webcast.html?utm_source=sdc-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20190502-sdc
https://www.space.com/blue-origin-new-shepard-ns-11-launch-success.html?utm_source=sdc-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20190502-sdc
Cica marina a fost de vina totusi 🙂
https://twitter.com/NASA/status/1124210989283414016
NASA: This morning’s launch of @SpaceX’s #Dragon spacecraft was scrubbed due to a drone ship power issue
https://twitter.com/SpaceX/status/1124210054478028800
SX: Standing down today due to an electrical issue on the Of Course I Still Love You droneship. Teams will also address the ground side helium leak before tomorrow’s backup launch opportunity at 2:48 a.m. EDT, 6:48 UTC.
Cica marina a fost de vina totusi
Marina? Niciodata! Poate ‘Marines‘. 😀
Nicolae – daca nu vrei sa ne spui despre Of course I still love you, si (presupun) ca nici despre Just Read the Instructions, macar un guest oped despre A Shortfall of Gravitas, ca nu mai e mult pana termina constructia 🙂
https://nemira.ro/jucatorul-total-seria-cultura-partea-a-ii-a-ebook
Iulian – Jarheads nu sapau teava in apa si daca ramaneau fara curent pe nava nu o vedeau ca o problema, deci nu se amana nimic. Calamarii sunt de vina. Eu cred ca Nicolae stie ceva dar le tine partea albastrilor.
Semper fi! 🙂
PS: oricum urmeaza sa le schimmbe numele in MARISE (my ass rides in Spaceforce equipment) 😉
Sa vezi ce ne zice Alex…
????
A fost in USMC… vai noua, vai noua…
O sa ignor rautacismele. 🙂
Problema electrica o avea legatura cu sistemul de ghidare, probabil sunt ceva markeri pe drona plutitoare ca sa recunoasca racheta unde tre’ s-ajunga… zic si io.
Da’ scurgerea aia de heliu pare o problema mai serioasa… 😉
Marina nu e niciodata de vina! 🙂 La marines nu ma bag! 🙂
Poate dronele SpaceX si-ar gasi locul intr-un articol dedicat… un episod din tehnologii dedicat recuperarii primei trepte.
Din nefericire, Nicolae, de data asta marina e de vina. 😀
Si mai e ceva.
Din nefericire, Nicolae, de obicei marina e de vina. 😀
Avand in vedere ca navele spatiale sunt tot un soi de barci… da, marina e de vina! 🙂
Testare esuata a unei rachete SpaceX in Florida
https://m.mediafax.ro/life-inedit/test-esuat-o-racheta-spacex-a-acoperit-o-zona-intreaga-cu-un-nor-urias-de-fum-18093836
E capsula Crew Dragon care a explodat, se pare. Ea sau altceva. Am postat mai sus un link spre un film…
Inca astept mai multe detalii.
Nu vazusem ca ai raspuns. De fapt nu cred ca era afisat raspunsul si sunt convins ca nu mi-a luat o ora sa scriu. Ciudat.
Multumim pentru sesizare Mihai!
Stirea are acelasi subiect ca si cel mentionat de Iulian, respectiv testarea modulului Dragon2.necesara validarii pentru echipaj uman. Este vorba despre o nava spatiala/capsula/vehicul care are propriul sistem de propulsie si care a fost in spatiu acum o luna unde a andocat la Statia Spatiala Internationala.
https://www.rumaniamilitary.ro/in-spatiu-reluarea-curselor-florida-iss
Aici avem completitia intre Dragon 2 (SapceX), Orion (Lockheed Martin & Airbus), Starliner (Boeing) si Dreamchaser (Sierra Nevada). Nu a fost implicata nicio racheta SpaceX (adica Falcon 9 sau Flacon Heavy) contrar celor afirmate in articulul Mediafax.
Vazusem stirea mai sus, dar m-a indus in eroare articolul ca e vorba de alta racheta. Fara intentie!?