Pakistanezii au facut chermeza mare si si-au invitat fratii intru religie din intregul Orient Mijlociu sa le vada mandretea de fabrica din Kamra, acolo unde cu sprijinul amicilor cu ochii sui din China fabrica avionul multirol JF-17, un aparat care mie cel putin imi inspira destul de mult respect.
Astfel ca reprezentantii mai multor forte aeriene din Orientul Mijlociu s-au strans sa observe procesul de productie si nu numai… Saptamana trecut o delegatie “voluminoasa” a venit tocmai din Arabia Saudita sa vada minunea “JF-17 Thunder multirole fighter aircraft”, delegatie condusa de adjunctul ministrului apararii din Regatul Saudit, Salman bin Sultan bin Abdulaziz al Saud.
Astfel aflam ca sauditii sunt foarte interesati de acest avion ca si de fabrica in sine ba mai mult, chiar si-au exprimat interesul sa sprijine/sa se alature procesului de fabricatie al acestui avion. Nu se stie daca arabii petrolisti chiar ar fi interesati sa si achizitioneze acest aparat, atat timp cat flota lor militara este crema-cremelor, fiind compusa din: F-15 Eagle, F-15 Strike Eagle, Eurofighter Typhoon, Panavia Tornado iar pe viitor chiar si F-35, dar se pare ca achizitia unor aeronave JF-17 ar fi fost pe masa discutiilor.
Sauditii ar putea folosi acest avion ca aparat de linia a doua pentru atacuri la sol, trecere pe alt tip de aparat, patrulare, point-defence cam pe aceeasi felie cu F-16, mai ales daca tinem cont de costurile mult mai mici cu ora de zbor pentru avionul chinezo-pakistanez decat restul flotei saudite si astfel s-ar putea face economii semnificative.
Insa cel mai probabil sauditii au in minte doua scopuri destul de diferite de declaratiile oficiale:
– Pe de o parte ar avea acces la un transfer de tehnologie in domeniul constructiei de aeronave supersonice, ar avea o platforma cu o arhitectura deschisa pe care ar putea integra orice sistem de armament si astfel nu ar mai fi 100% dependenti de americani si europeni, mai ales daca tinem cont ca sauditii primesc sisteme de armament orecum “castrate” de la americani
– Iar pe de alta parte aceasta afacere ar putea sa fie si un sprijin neoficial pentru industria aeronautica pakistaneza stiindu-se deja ca sauditii si pakistanezii au mai facut astfel de tranzactii. Riadul a dat bani pentru programul nuclear pakistanez si in schimb Pakistanul s-a angajat sa ofere cateva arme atomice sauditilor oricand acestia le vor cere, vectorii balistici necesari fiind deja in posesia Riadului prin achizitia de rachete balistice chinezesti DF-21.
Si doar cu putin timp inainte de vizita delegatiei saudite, pe poarta fabricii a iesti JF-17 cu numarul 50, fabrica fiind acum in pregatire pentru lansarea in productie a JF Block II, un avion cu capacitate de realimentare in aer si cu multe alte imbunatatiri, iar in viitor JF-17 Block III se afla si el in vederile pakistanezilor, iar o “intrare” a sauditilor in program ar putea sa grabeasca aparitia Block III atata timp cat banii nu vor mai fi o problema.
Asadar o afacere de tip win-win pentru ambele tari: Pakistanul capata finantare pentru industria sa aviatica, Arabia Saudita primeste know-how si transfer tehnologic iar mai apoi un anumit grad de independenta fata de furnizorii sai traditionali.
GeorgeGMT
Sauditilor le face cu ochiul orice tehnologie care nu este sub controlul occidental.
Desi occidentul ii priveste pe arabi cu condescenta, acestia au banii sa investeasca in tehnologie, chiar daca nu pun toate eforturile in directia aceea.
Asa cred si eu, mai ales ca Pakistanul detine arma nucleara.
Mda…
” acolo unde cu sprijinul amicilor cu ochii sui din China fabrica avionul multirol JF-17, un aparat care mie cel putin imi inspira destul de mult respect” – mai ales ca intr-un prezent alternativ JF-17 s-ar numi IAR-95/101/S, as adauga eu.
Mda…
Si cand te gandesti ca Romania ar fi putut face acelasi lucru pentru un avion vanator usor FA 50 sau Gripen C/D dar noi mai catolici decat Papa am ales smart defence-ul F 16 MLU….
Afacerea cu Saab sau varianta cu licenta de la chinezi pentru motor si restu’ sa facem noi, erau cele mai bune.
Cred ca inca nu e tarziu sa facem treaba cu Saab…..
Eu cred că e foarte târziu. Și am impresia că răzbelul 3 mondial îl facem cu Lancer-urile, alea câte au mai rămas în stare de funcționare…
Se poate daca sabotorii de la noi s-ar gandi sa avem un avion de gen a 5-a fabricat la noi….partial macar…daca cei de la Saab au un astfel de plan, sau poate sa le propunem noi…
O afacere bună cu Saab tot am putea face, și anume o achiziție consistentă de lansatoare antitanc portabile AT4-CS. Ieftine, bune, simplu de utilizat, excelente în dotarea unor forțe speciale luptând în mediu urban…
Asta chiar ar trebui să ne facă cu ochiul:
http://youtu.be/omiQ1JmOOYw
Pe ei pe mama lor de cazaci, găgăuzi și rusofili transnistreni…
avem nevoie foarte mare de AT si AA portabile.
Suedezii au o gramada de oferit..
CV90, Gripen, Archer etc…
Corect 🙂
„In paralel cu arma principala de infanterie este nevoie de dezvoltarea unui lansator portabil de rachete ghidate pentru infanterie (100-120mm), in mod antiaerian dar si antitanc, utilizabil in spatii inchise si usor transportabil (vezi sistemul suedez MBT LAW al Saab Bofors Dynamics). Acesta ar fi complementar sistemului Spike.”
http://www.rumaniamilitary.ro/strategie-de-inzestrare-a-armatei-romane
Articol mai vechi si mai idealist de-al meu…
http://www.youtube.com/watch?v=byR9EfOTeZg
🙂
http://www.youtube.com/watch?v=beW7EZd4wb0
3:20 🙂
T-72, fara blindaj aditional reactiv, lovit de deasupra… urat efect 🙂
AT-4 am putea sa luam de la americani acum cand se retrag din Afganistan…
rbs 23..Taurus ..si multe altele…..mai ales ca Boeing si Saab vor colabora la viitorul avion de antrenament…etc….
astia isi cumpara protectie nu avioane. cumpara orice de la aia cu muschi.
Nu e asa ca traim intr-o lume frumoasa ; sauditii au acces oricând la arme atomice dar iranienii sunt niste nenorociti periculosi ca incearca acelasi lucru
🙂 Da, dar Arabia Saudita este o democratie consolidata, pe cand in Iran fetele sunt date afara din scoala la 12 ani! Sau era un pic invers?
Sper ca ai glumit la faza cu Arabia Saudita – democratie consolidata . Nici cu iranienii nu mi-e rusine ,dar ei au vreo 4 milioane de studenti , chiar daca multi studiaza religia. Am inceput sa-i observ mai atent pe tipii astia , un neam cu origini indo europene intr-o mare de arabi si evrei , mai stiu eu pe unii cu origini relativ apropiate inconjurati de slavi si huni . . .
Era ironic mai…
Cum suna daca era scris mare cu litere de-o schioapa: ‘Sauditii au venit sa vada IAR 95!’ Aia e…..
….da i-au dat afara pe usa cum i-au dat si pe irakieni cand au venit pentru SAUR 2 🙂 am completat…asa ar fi sunat 🙂
o intrebare…
daca e un avion de generatia 4++ cum Dumnezeu costa numai 15-25 mil $ bucata iar costul de dezvoltare numai 500 mil $??
JAS39 COSTA DE 3 ORI MAI MULT CA SA nu mai vb de Eurofighter….
Acum sa nu exageram, nu este chiar 4++ ci cam 4–, dar una peste alta e doar o platforma, e decent dpdv al pretului, iar un cumparator cu acces liber la tehnologie poate face din el un aparat 4+ la un pret fara concurenta.
foloseste un mix de echipamente si solutii mai ieftine. Avionica si alte solutii de electronica sunt cele de pe J-10, refolosite, dar mai compacte:
„”According to a China National Aero-Technology Import & Export Corporation (CATIC) official, the JF-17’s low cost is due to its on-board systems being adapted and scaled down from the those of the Chengdu J-10. „This transfer of technology – transposing the aircraft systems from the J-10 to the JF-17 – is what makes the JF-17 so cost-effective ”
Motorul este RD-93, o varianta a RD-33 de pe MIG-29… si cu putere putin mai mica decat ultimele variante
G-limit: +8 g / -3 g, mai apropiata de un trainer decat de un vanator.
Deci in toate cele e mai apropiat de KAI-T50 sau chiar si de Tejas-ul indian…
Si intr-adevar, mana de lucru are un aport important 🙂
Simplu … paki muncesc pt 2 lei nu 4-5000 euro.
monarhia saudita a inteles ca la un moment dat petrolul si gazele din subsolul tarii lor se vor epuiza si cauta cu banii facuti din petrol sa dezvolte si alte mojloace economice exemplul de fat\a fiind fabrica de avioane care va asambla avionul jf 17
http://cersipamantromanesc.wordpress.com/2014/02/04/o-legenda-zburatoare-romaneasca-faimosul-avion-i-a-r-80/
Specifications of JF-17 blk1 based on Dubai Airshow 2011
http://defence.pk/threads/specifications-of-jf-17-blk1-based-on-dubai-airshow-2011.297636/