Scump domne’, foarte scump! Desi nu pare…

Toata lumea face socoteli, cat ne costa avioanele F 16, cat ne-ar fi costat daca le cumparam de noi, cat costa fregatele, alea patru corvete noi, si multirol pe deasupra, si ajungem cu totii la concluzia ca banii sunt putini, preturile mari si de aici pana la disperare, smuls parul din cap si bocete de jelania 🙂 nu mai e decat un pas…

TBT+-+prototip+%28Foto%3A+Departamentul+pentru+Armamente%29_569990

Asta ar fi, in mintea unor jurnalisti idioti si ai unor oficiali mincinosi, prototipul TBT 8×8, in realitate cateva table sudate si proptite p-un sasiu de TAB vechi. Se poate remarca ca „TBTul”, nici macar nu se sprijina pe trenul de rulare ci sta pe niste capre…

Buuun, pai si atunci ce facem fratilor, ca vin ivanii peste noi iar noi, ca popor ospitalier ce ne aflam, n-avem – cum ar veni – ce sa le punem pe masa, cu ce sa-i intampinam decent, sau mai pe romaneste, n-avem cu ce-i baga-n pamant 🙂 .

Si oamenii au dreptate sa fie prea putin optimisti: crestere economica pe consum aka import, clasa politica imbecila dincolo de limitele cunoscute stiintei, coruptie in limite maxime, incompetenta si peste toate astea nevoile se aduna cu carul, de nu mai stii ce sa acoperi prima oara: un batalion, din cateva zeci, dotat cu Pirahna IIIC – un TAB deja batran si depasit de vremuri, 17 Panharduri – care puteau fi foarte bine inlocuite cu Humvee, HAWKul imemorial – nici astazi modernizat, fregate decorative, tancuri din anii “50 – cate or mai functiona de fapt, TAB-uri care au prins alarma de lupta din “68, etc, etc, etc…

Acum daca stam si adunam iaste mare tragedie: programul F 16 sare de un miliard si ceva (acel “ceva” va fi semnificativ), fregatele bat spre 300 milioane de euro, alea patru corvete noi se duc spre miliard, sistemul de rachete AA cu raza lunga, juma’ de miliard bateria, etc.

Astfel, daca adunam doar cateva programe ajungem la 3,5-4 miliarde de euro la prima strigare, dar acest articol nu are in vedere programele pomenite mai sus ci doar doreste sa va atraga atentia asupra unui alt program de dotare, ras-discutat de toata lumea dar mai putin apreciat din punct de vedere financiar.

Astfel daca F 16, fregatele, HSAM, corvetele, etc ni se par scumpe, cat credeti voi ca valoreaza programul TBT 8×8?! Pai prima estimare a SMFT are in vedere 1050 de transportoare pe roti – 8×8 si 4×4, iar daca ne uitam cat costa astazi un TAB full-option – adica masina, armamentul, logistica si implementarea, ajungem lejer la un pret mediu de macar 5 milioane de euro per bucata. Iar daca MApN doreste un TAB cu viteza maxima de 120 km/h , cu un grad de protectie 4-5, cu tun de 30-35mm si lansator de rachete dual (adica o turela jmechera si moderna), pretul se poate apropia de cel al Boxerului german – 9 milioane de euro la cheie. Pentru ca daca-l vrem la fel , la fel sunt si banii…

Acum, un calcul simplu arata ca 1050 de TABuri X 5 milioane de euro (cel mai rezon pret ) = 5,5 miliarde de euro!!! Daca mergem pe varianta maximala – vehiculata de armata – atingem 10 miliarde de euro.

piranha

Pirahna IIIC, un transportor cumparat pe sub mana, sub un mincinos motiv: sa aiba militarii nostri din Afganistan un grad de protectie mai bun! Realitatea este insa ca nici un Pirahna nu a fost folosit vreodata in Afganistan (erau defecte), iar gradul de protectie oferit este exact cat cel al TAB 33 Zimbru (transportor care a fost insa intens folosit si in Irak si in A-stan): echivalent 8kgTNT/roata.

Basca ca nu compari 14.5mm al Zimbrului cu 7.62 de pe Pirahna. Pana la urma am primit moca de la americani MRAP-uri.

Aceste calcule arata cat de mare este contractul pentru transportoare, cat de mare este miza acestuia si pe cale de consecinta de ce se pun atatea bete in roate producerii TABurilor in Romania. Si contractul de achizitie este mic copil de gradinita fata de viitorul contract pentru mentenanta flotei pe cel putin 20 de ani.

Grosul banilor vine din intretinere si putem intelege de ce se taraganeza programul TBT 8×8, pana cand, pe motiv de urgenta se va da pe sub mana, la fel ca in cazul Pirahna IIIC. In acest moment eu mizez pe un contract de achizitie, fara prea mare integrare in productia locala, mai ales ca MApNul a facut foate clar distinctia “ca orice fabrica poate fi implicata nu neaaparat Moreniul”, si aici, in principiu sunt total de acord, doar ca nu exista in acest moment in Romania o astfel de facilitate industriala, cu personal pregatit (macar sudori la standard NATO) care ar putea sa preia integrarea unui TAB.

Dar… – caci intotdeauna exista un “dar” – UTI (noi sa dormim linistiti) are deja pregatita o hala in Bucuresti exact pentru programul TBT 8×8, de pe vremea cand s-au facut mari presiuni ca aceasta companie sa fie si ea admisa in program. Hala respectiva este… o simpla hala si nu o uzina, o hala unde eventual s-ar putea monta turela, adusa in plastic din afara, pe un TAB, si el tot la cheie, adus cu trenul tot din afara…

Precizarea facuta de MApN ne poate duce cu gandul la o noua teapa de tip TPS 79R, radar poreclit ca fiind fabricat partial in Romania dar care a venit integral din SUA, UTI nefacand nimic altceva decat sa-l propteasca pe-un sasiu sis a adauge litera “R” pe post de sufix. Nici vorba de intretinere in tara sau de integrare partiala la noi.

Acum daca ne uitam pe cifre este usor de remarcat ca programul TBT 8×8 este mama la toate contractele, suma necesara enorma, iar implicatiile de viitor – dpdv financiar – gigantice, prin numarul de masini necesare, astfel ca F 16, programul HSAM, fregatele, etc, palesc in fata acestui program de dotare mamut, al carui cost depaseste lejer toate celelate programe.

Asadar nu mult-discutatul F 16 este cheia, nu mult-trambitatele fregate, nu dotarea cu rachete AA cu raza lunga ci modestul TAB! Acesta este marele contract si gramada de bani, doar ca acest lucru se ascunde cu multa abilitate.

Toate celelalte sunt doar o perdea de fum…

Iar pe langa programul TBt 8×8 am mai putea adauga, ca programe de dotare foarte scumpe si foarte banoase pentru “unii” si dotarea cu +2000 de masini 4×4 blindate si neblindate, plus dotarea cu camioane si alea tot +2000 de bucati, dar ochii ne sunt scosi cu astea pe care stim ca nu le putem fabrica in tara: fregate, HSAM, corvete, in timp ce contractele cu adevart importante sunt tinute in umbra.

Pana atunci hai la fier vechi cu ultimele doua uzine militare integratoare din Romania: UM Bucuresti si UM Moreni. Las’ ca fabricam cartuse cu pulbere din Serbia si Cehia…

Si acum, pentru cei mai noi in bransa, vom explica cum se face zob un program national de aparare!

 

Cum sabotezi un program de inzestrare cu un produs autohton…

Pasi, de executat cu abilitate, indiferent de guvern, pe parcursul a zece ani (marca inregistrata romaneasca):

 

o   Anunti o achizitie de sute de vehicule pentru inzestrarea armatei;

o   Pe pretextul unei urgente, achizitionezi un lot redus de vehicule de la un producator strain, ignorand un produs autohton in curs de certificare. Desi achizitia lotului urma a fi completata de productia in tara, anulezi ultima parte;

o   Anunti, batandu-te cu pumnul in piept, ca vei sprijini totusi industria nationala, dandu-i sansa sa lucreze la conceperea unui produs competitiv, pe cerintele exacte ale armatei;

o   Concepi in asa fel cerintele incat ultimul produs, recent omologat, al respectivului fabricant, sa nu se incadreze nicicum;

o   Chiar daca fabricantul autohton iti trimite in teste produsul existent recent omologat ai grija ca raportul de teste sa nu ajunga in forma completa la el, cerandu-i doar mici modificari ale produsului;

DSC05662

SAUR 2 – BSDA 2012

o   Apoi, dupa ceva timp, in urma plangerilor repetate ale constructorului care nu intelege de ce produsul existent nu se incadreaza in cerinte, publici intregul raport, adaugand niste cerinte aberante, pe care produsul respectiv sigur nu le indeplineste.

o   Aloci bani doar pentru demararea studiului noului produs, iar urmatorii ani aloci tot mai putin, pentru ca apoi sa nu mai aloci deloc, cam pe cand produsul intra in faza de constructie a carcasei si testare. Astfel suma alocata nu atinge nici a zecea parte din costurile necesare obtinerii unui nou produs competitiv, dar acopera costurile proiectarii initiale facute de o agentie de cercetare din cadrul armatei.

o   Dupa aceea anunti, ca si comanditar al respectivului produs, ca tu ti-ai indeplinit obligatiile de finantare si ca restul de bani, cam 80% din suma necesara totala, trebuie obtinuti de producator si Min. Economiei. Dar si daca ii aduce careva, nu garantezi ca vei cumpara un lot minim de vehicule, pentru ca producatorul sa-si amortizeze din costuri. Desi produsul e construit pe cerintele tale si este testat si omologat in parteneriat cu tine, te faci ca uiti!

o   Impui in programul de dezvoltare un partener strain si acorzi managementul programului unei firme private autohtone care nu are competente pe aceasta nisa, transformand in executant firma care avea cu adevarat competente.

o   Dupa ce tragi de timp cat mai mult, desemnezi un partener strain pentru partea de propulsie a produsului.

o   Partenerul strain nu-si onoreaza obligatia de a furniza o solutie de propulsie (de vazut la initiativa cui) constructorului autohton care construieste carcasa. Desi constructorul autohton are si alte alternative pentru propulsie, integrand una diferita pe produsul deja existent, ii ceri sa se limiteze doar la partenerul neserios, agreat anterior.

o   Partenerul strain impreuna cu firma privata autohtona impusa ca manager in program prezinta cu mult tupeu la urmatorul targ militar o macheta a viitorului produs national, macheta care este de fapt ultimul produs la cheie al respectivului partener strain si nicidecum produsul in curs de dezvoltare.

DSC05674

DSC05675

Iveco Freccia prezentat pe post de TBT 8×8 la BSDA 2012. Se poate remarca inmatriculare cu numar de Italia 🙂

o   Firma privata autohtona, manager al programului de dezvoltare, anunta ca au construit o hala unde se va face asamblarea noului produs. Asta desi hala nu indeplineste nici pe departe necesitatile unui flux de productie industrial, asa cum este uzina constructorului autohton cu experienta implicat in program, ci mai degraba o hala de finisare a unui produs la cheie.

o   In tot acest timp, tu ca si beneficiar, te lauzi in fiecare an in presa ca produsul national va fi facut, ca vor fi alocate fonduri, ca cercetarea continua. Bla, bla, bla, pentru fraierii din presa!

o   In final anunti ca in maxim 1 an va exista acest nou produs, desi programul de cercetare-dezvoltare este completat in proportie de sub 20% si nu aloca nimeni bani pentru finalizare.

o   De asemenea subliniezi, ca da bine, ca vei integra pe cat posibil produsul in industria nationala, desi obiectivul initial al produsului era sa fie conceput si produs majoritar local, cu sprijinul unui partener strain.

o   In plus, omiti sa precizezi care va fi « constructorul », lasand usa deschisa pentru o constructie majoritar executata in strainatate. Si asta desi ai avut inca de la inceput angajat in program un constructor autohton! Da-l dracu’, si asa e o adunatura de comunisti sindicalisti in pragul pensionarii, care nu stiu ce e aia corporatism, si doar stiu sa protesteze ca nu le-a venit salarul la timp, pazind resturile fabricii!

o   Te pregatesti sa eviti avantajele industriale ale offsetului si orice mica contributie a producatorului autohton, preferand in compensatii donatii de echipamente aditionale, care ar trebui sa faca parte de fapt din programul de achizitie, pentru care sa se ceara de asemenea offset.

o   Ca sa fii sigur ca omori de tot producatorul autohton inainte de a incepe livrarile, ii refuzi prin interpusi si orice alt contract sau parteneriat extern, ani la rand!

o   In final, comanzi din import cateva loturi reduse de vehicule, la cheie, cu un minim de modificari si cu putina mentenanta integrata local;

o   Datorita pretului ridicat, stopezi achizitia dupa ce satisfaci minimul necesar de echipare cerut de contributia la NATO;

o   Din cauza imposibilitatii de a face majoritatea reparatiilor in tara si a costurilor de a trimite echipamentul la revizii in strainatate, tii mare parte din parcul de vehicule neutilizat in garaje sau tras pe dreapta, pastrand activ un numar redus de vehicule pentru parada si aplicatii.

o   Apoi mai vezi tu… peste 10 ani poate o noua licitatie pentru loturi mici, de la alt producator strain… ca armata n-are nevoie sa fie gata sa duca razboaie! Cu cine sa ne batem? Suntem in NATO! Daca e musai, mai completam cu niste second-handuri de la partenerii de NATO, ca s-or gasi intotdeauna niste fraieri de militari sa moara la nevoie in ruginituri.

 

 

Marius Zgureanu

GeorgeGMT

115 comentarii:

  1. O sa ajungem sa ne inzestram cu paine si sare pentru cand or veni rusii…si vaselina….

  2. Pfuuu Mariuse, drept in moalele capului mi-am luat-o! Bai, judecand la rece, ASA ESTE. Mai aveam o tara de speranta, s-o dus amu’ dupa ce citi articolul. Deci pa cu TBT-ul…Daca vor importa, macar sa importe IVECO, mie-mi place tare mult! Mama ei de lume si viata, tare articol, felicitari!

  3. NORMAL CA SUNT BANI PUTINI!
    si aicisunt 2 cauze:

    1 – nu dezvoltam in tara NIMIC! totul intra in buzunarul strainilor. ca doar na… vrei sa se supere strainii ca nu mai suntem o tara de desfacere pentru ei???

    2 – din cauza comisioanelor si a spagilor politicienilor nostri.
    daca am elimina 30-40% comisioane, si daca am dezvolta in tara anumite produse… cum ar fi TBT-ul sau CORVETELE MULTIROL (armamentul si sistemele radar putem sa le importam ca nu suntem capabili sa le producem) Lucrurile ar sta altfel!

    Parca parca ne-ar ajunge si noua banii cat de cat!
    Dar spagile… mai greu ca le ia urma DNA-ul prea repede!

    • mai e ceva…
      Nu poti sa faci cu Bugetul dintr-un an (anul 2016) ce nu ai facut in ultimii 10 ani.
      Chiar daca ai marit bugetul MApN tot nu-ti ajung banii pentru ca nu ai investit la timp si sunt niste restante ramase.

      acum e greu… ai nevoie tot de 10 ani de investitii ca sa ajungi intr-un echilibru… cat de cat… si sa pastrezi un buget peste 2,3%

      ultima varianta este un buget de 4% timp de 3-4 ani si atunci echilibrezi lipsurile din ultimii 10 ani mai repede…

    • @Chipp: spagile in cazul asta nu le iau politicieni, ci functionari cu sau fara grade. DNAul nu se baga decat dupa ce respectivii au pierdut protectia serviciilor.

    • spagile se iau in continuare,
      prietenii KGB au imunitate, la fel cu cehii, etc.,
      coruptia este atat de bine tesuta ca ii greu s`o desfaci ea intrepatrunde interesele persoanelor care au condus si conduc inca tara este vorba de toate partidele din palavrament si nu ieri de azi ci de mult timp,
      norok ca este bulevard prin capitala patriei cu numele lui Corneliu Coposu (nu contest suferinta sa in perioada comunista, suferinta care nu poate fi estimata in bani) numai ca toata lumea stie ca a fost arestat si condamnat in scandalu` SKODA de armament pe cand cara actele catre alt mare fruntas implicat, ma refer la Iuliu Maniu,

      scandalu` EADS s`a impotmolit de tot,
      la fel Microsoftu`, se audiaza numa` ultimii smenari uitand ca totu` a a inceput cu nastase si abramburica – cea care propune in urma cu ceva timp admiterea prin facultati fara bacalaureat, dar la ce`ti trebuie bacalaureat dac ai luat capacitatea; ea este cea care a lansat cuvantu` expertiza dincolo de sensu` sau din DEX,

      de vreo 2 zile gruia stoica a fost condamnat definitiv cu suspendare, s`a admis contestatia lui madalin voicu la cautiune,
      s`a admis contestatia lukoil si au fost deblocati banii vreo 2 mld. ieuro – dosaru` fiind retrimis la parchet,
      hotararile incep din nou sa mearga in sensu` stiut in epoca lui iliescu,
      vinovatu`i vinovat, dar daca`i prieten cu conducerea partidului cum sa`l condamni, iar daca este prieten cu sefi pe linie de servicvii a conducatorului de partid atunci n`ai nici o sansa,
      inseamna ca am ajuns din nou sub influenta kgb…via felics, presedintele republicii si restu`

      este pacat de munca dusa de presedintele anterior,
      este posibil ca galusca iveco fresia in locu TBT sa fie tot pe filiera ruseasca,
      este binecunoscuta buna colaborare dintre pedofilu` berlusconi si putin,
      sper io ca inginerii de la Moreni sa nu se predea,
      dar totu` trece prin stomac, n`ai bani nu poti face nimik,
      o sa ingroase si astia randurile emigrantilor de prin evropa,

      povestea SMG cum ca transportoru` nostru vandut de italieni trebuie sa fie la pretu` Boxer sau mai mare releva smenu` de la conducerea acestei instituti stiut fiind ca iveco frescia nu este la nivelu de protectie al boxer,

      stalin si poporu` rus fericire ne`a adus,
      intre timp mapbn, consiliu suprem de smen al tarii si restu` lucreaza,

      saraca tara bogata pacat ca are militari activi

  4. UTI? Ce cunoscut îmi suna!!!??? Nu cumva astia-s aia de l-au uns cu 1,5 milioane de coco pe Gigi Nichita al nostru, adică 10 la suta curat murdar din proiectul de 15 bule pentru sistemul de management a traficului din Iași, de acu e Gigi la diribau pe tema asta???

  5. Eu imi amintesc ca vazusem odata o poza, nu mai stiu daca aici sau pe Resboiu, cu niste urme de ceva pe o carcasa de „TBT 8×8” (posibil alta, o a doua, sau tot asta din imagine). Urme care proveneau fie de la lovituri de AG-7 fie de la ceva proiectile de calibru mai mare.

    Deci ar fi testat si rezistenta la asa ceva, nu doar podeaua la mine.

    In rest, sper ca vor face aici TBT-ul, cap coada, altfel suna intr-adevar a tradare, deja depaseste prostia sau coruptia, se reiau cele mai proaste obiceiuri care au dus la pierderi ce puteau fi evitate in razboaiele mondiale.

    Si cand spun TBT ar fi de preferat un proiect al nostru, adaptat in primul rand nevoilor noastre, pe care sa-l putem modifica, moderniza, customiza dupa cum credem de cuviinta (amfibiu, 4×4, diverse configuratii de turele sau blindaje aditionale etc etc).

    Altfel pierdem si o gramada de bani si niste oportunitati pentru dezvoltarea industriei noastre. Macar TAB-uri mai putem face, plus de asta ar fi un impuls pentru dezvoltarea economica, industriala si chiar a cercetarii de la noi.

  6. Din multe puncte de vedere saitu asta e o baza de date mai pertinenta si mai informata decat multe saituri ministeriale sau fituici de 3 parale.
    Oare DNA-ul arunca si ei un ochi pe aici?

    • Bună glumă dragă Wandoo… nu cred că DNA, are ”autorizație” să se bage pe chestiuni de achiziții militare… de ar avea, nici nu cred că ar mai exista… la sume de genul 5,5 melearde, 10 melearde… achizițiile militare întrec de n ori, sumele obținute din trafic de droguri de risc mare… dacă firmele occidentale(în principal americane) vor pierde acest contract de 5-10 miliarde din țara noastră, vor rămâne mulți de prin guvernul nostru/armata noastră, cu beregata tăiată… LA PROPRIU!!! Nu metaforic vorbind….

      • povestea cu beregata taiata e folclor,
        americani te ajuta dar nu se baga in politica ta interna,
        americanii n`au nici cea mai vaga legatura cu f 16 third hand si frecatele. punct.
        faptu` ca se comanda piese de schimb la LM este irelevant,

        beregata taiata este folclor, poate unii au uitat, primu` dintre ministrii nostri condamnati a fost ministru electronist al agriculturii muresan si asta a stat la mititica pt. ca a furat bani americanilor dati prin USAID pt. mentinerea graului nostru (in conditiile in care mai multi presedinti americani au facut presiuni la iliescu si ulterior sa se termine odata procesu` lui muresan)- pana nu demult eram singura tara din evropa cu grau nemodificat genetic, norok cu ministru` tabara care a zis ca nu se justifica sa semeni grau nostru autohton cand poti lua unu` plin de toxine de la monsanto – compania ale carei erbicide s`a descoperit de curand ca sunt cancerigene, desi se stia de mult chestia asta.

    • @Wandoo. Dpmdv nu Min Economiei este problema, nu ROMARMUl, acestea doua pot fi rezolvate printr-o simpla ordonanta de urgenta. Necazul vine din cadrul MApN, colo unde DGIA nu-si face treaba.
      Si ma voi hazarda sa sustin ca in acest moment anumite structuri vitale – din cadrul sistemului national de siguranta- sunt infiltrate si se afla sub influenta unor puteri straine, cel mai probabil Rusia.
      Aceste structuri nu reusesc sa apere Tara si se poate observa cu ochiul liber cum se dau lupte interne in cadrul structurilor de siguranta, dar deocamdata stam rau de tot, ca orice organism cu sistemul imunitar la pamant.

      Problema DNAului este ca aceasta structura nu poate interveni decat dupa ce fapta penala a fost comisa, dupa ce contractul a fost semnat, aici este treaba serviciilor de informatii sa previna astfel de lucruri.
      Dumnezu sa ne apere!

      • Într-adevăr, instituțiile de informare/supraveghere au lucrat deficitar, ca să nu spunem altfel, de unde nașterea și proliferarea caracatițelor mici și mari în societatea noastră sau în statul român.
        Vezi politica energetică națională. Vezi situația producătorilor. Vezi circuitul uraniului „în natură” și trecerea Nuclearelectrica la cumpărături canadiene.
        Bun, mie ca acționar al firmei îmi convine, pe termen scurt și mediu am o afacere mai rentabilă, profitabilă și dividende în creștere, însă pe termen lung… Baiul (unul din) capitalismului – privilegierea prezentului și viitorului apropiat în dauna celui depărtat.
        Revenind, când Armata spune că-i utilizator final, e corect. Moreniul sau UMB sau IAR sau Aerostar sunt producători, iar interesul clientului e produsul „în specificații” la prețul X și cu termenul de livrare Y. Nu-i treaba Armatei producția (sau lipsa) autohtonă. Interesul produsului e al fabricii sau integratorului. Eventual al statului, or Armata are scopul de a apăra cu dotarea și nu dotarea naționalistă sau profitabilă industriei.
        Clar că vb de o anumită miopie, în Armată, dar miopia e puțin (mult) peste tot: producător/industrie, guvern (stat), parlament (stat), președenție (stat) și populație (interes imediat pt pensii, salar, ajutoare). Nu-i doar vina Armatei, cum nu-i doar vina industriei și nici doar a statului.

        • @Floggere, hai bre ca acum tu ma faci sa rad, iar eu chiar de ce! Pai cum sa nu fie treaba armatei disponibilitatea tehnicii de lupta? Cum sa nu fie interesata armata sa aiba producatorul si intretinerea in tara? Cum sa nu fie interesata armata cine ii produce tehnica de lupta?

          Pe aceasta logica au mers si aia din perioada interbelica si importam munitia din Cehia 🙂 , iar acum armata nu este interesata si importam pulberile din Serbia si Cehia si Muntenegru…
          Eu zic ca armata ar trebui sa fie interesata, chestia asta se numeste in tratatele militare : „lant logistic integrat” si este, dupa unii, cel mai important lucru intr-un razboi..

          Daca nu suntem stare sa ne asiguram logistica tehncii de lupta la ce dracu nu ne predam din prima zi?! Garantia lantului logistic, garantia unei anumite in aprovizionare, capacitatea de reparatii, etc.

          • Te-am făcut să zâmbești, dar nu m-ai înțeles.
            N-am scris c-ar fi bine. Am scris cum văd că este.
            În rest suntem de acord, nu că ar conta pt situația care este…

            Apropo, cât ziceai că-i prima la costul de exploatare zimbru/piranie?
            Întreb serios – dacă ai cifre clare, nu am idee exactă la astea terestre, nu-i domeniul meu.

            • Despre mentenanta, uite la un 4×4 modern (derivat al celui care era propus de Textron pentru productie si inlocuire a TABC-79) cat costa:
              „4×4 Commando Elite TAPV (Tactical Armoured Patrol Vehicle) de catre Textron. Contractul ar putea fi suplimentat cu inca 100 de vehicule, care ar costa 534 mil.$, mentenanta aferenta pentru primii 5 ani fiind evaluata la alti 105 mil. $.” Deci 1 mil.$ in primii 5 ani, pentru un vehicul nou, 4×4, nu 8×8.

              Costuri mentenanta Stryker aici: $230,000 power-packul Caterpillar, „replacing a tire assembly – $5,000”,
              http://www.army.mil/article/125020
              The engine component of the FUPP (NSN 2815-01-505-1476) alone costs $25,152, and the standalone Stryker transmission cost $27,662.

              Si americanii sufera, si incearca sa cumpere direct piese: „The unit also saved approximately $900 buying a Caterpillar engine compressor from a local vendor at a cost of $700; if ordered through the Army supply system, the compressor would have cost approximately $1,600.”

              Acum depinde si ce esti lasat sa faci prin contractul de mentenanta, ca daca depinzi ca boul de un lant extern, fara de care iti pierzi „garantia” de reparatie, ala esti!

            • Poate Alex (USMC) are mai multe date despre costurile de exploatare Stryker (ruda a Piranha IIIC)…

            • @Flogger. As minti daca as sustine ca stiu cat costa intretinerea la Pirahna, dar fa si tu diferenta intre Logan si BMW: motoare, filtre, uleiuri, piese de schimb. Cifre n-am, doar banuiesc ca IIIC costa mai mult neoferind decat un confort mai bun.

        • Flogger, cine trebuie sa finanteze produsul? Producatorul?
          http://www.rumaniamilitary.ro/costuri-transportoare-blindate

          Exemple:
          1.)
          http://media.cygnus.com/files/base/OOH/document/2015/11/Global_Armoured_Vehicles_Market_Report_2016.pdf
          „Spania a relansat in 2015 un RFI care prevede productia a 400 de transportoare blindate 8×8 in configuratie MLI (IFV), totul la un pret estimat de 1,67 mld. $ (1,5 mld. euro), contractul de 99 mil.$ pentru dezvoltarea unui prototip fiind acordat celor de la GDELS – Santa Bárbara Sistemas. Si, ATENTIE, cercetarea-dezvoltare este platita de statul spaniol, clientul, si nu de fabricant!”

          2.) Italia – Freccia 8×8
          „Acesta reprezinta un al doilea lot, primul lot de 249 de vehicule fiind finantat de Min. Industriei.”

          3.) Daca am inteles bine, inclusiv in competitia australiana cele 2 prototipuri/ caciula de competitor vor fi finantate de statul australian.

          4.) si uite si competitia USMC:
          http://www.rumaniamilitary.ro/tbt8x8-la-altii-terrex2-al-st-kinetics
          ” finalisti in competitia USMC pentru vehicul amfibiu de lupta (ACV) care va inlocui AAV7, avand ca si concurent cuplul Iveco-BAE Systems si produsul SuperAV 8×8. BAE Systems a primit 103,8 mil.$ iar SAIC 121,5 mil. $ pentru a construi fiecare 13 prototipuri, la care se pot adauga inca 3 daca USMC opteaza astfel. „

          • S-a mai dezbătut. Apoi, tu chiar ne vâri în liga SUA? Nici pe-aproape de Spania, Italia n-am ajuns.
            Clar că statu lu pește trebuie să suporte măcar în parte dezvoltarea (R&D cum se spune), dar Saurul 1 e sub orice critică… Ce R&D a stat la baza lui? Mie unu îmi pare făcut pe genunchi din idei reșapate. Saurozauru 2 deja e altă ciorbă, mai gândit, mult mai bun, dar tot nefundamentat pe ce dorește Armata. Care Armată, nu s-a stresat nici să facă un caiet de sarcini… Despre ce vb? Clar ca lumina zilei că vina se împarte, fix cum am scris.

            • Flogger, am inteles, noi nu suntem in liga nici cu aia enumerati de tine/mine, nici cu Polonia, Serbia, Cehia, Slovacia, Croatia, Ucraina, Turcia, Grecia, etc.
              Noi suntem ca nimenea, habauci de cap de buni ce suntem!

      • dgia nu isi face nici o treaba pentru ca in intreg sistemul e o clica si o mentalitate mai ceva ca pe vremea lu ceausescu….
        oprea si dobritoiu sunt asa doar suprafata

      • da George GMT sa zicem ca unele structuri de sigurantza ale statului or fi infiltrate shi corupte de catre rushi. dar daca este asha rushii au avut ce shi pe cine sa corupa. personal nu cred faza cu rushii dar in fine poate ai tu mai multe informatzii, tot ceea ce este posibil. eu pun totul pe coruptzia endemica shi avarismul care sunt in Armata romana pe care multzi dintre membrii ei o vad asa cum s-a zis shi in articol, ca pe o vaca buna de muls. majoritatea din armata sunt acolo pt sigurantza salariilor shi a avantajelor pe care armata le ofera, nu ca vaz Doamne ce pasionatzi ar fi ei de meseria armelor. deci se dovedeshte clar ca cineva din structurile de conducere ale Armatei romane ashtepta comisionul shi shpaga astronomica, shi nu precupetzeshte nici un efort chiar cu pretzul tradarii de tzara shi neam ca sa il/o incaseze shi normal cum se intampla in aceste cazuri sa o partajeze exponentzial in piramida de putere ca sa I-shi asigure mizerabilul spate !!!! daca asta se va intampla cu TBT, ma intreb ce sa va mai intampla cu viitorul MLI/MLVM=transportoarele de lupta shenilate, viitorul TR-20XX, de pushca de asalt 5,56 mm nu se mai aude nimik, de un viitor AG de cel putin 90 mm calibrul care sa inlocuiasca AG/SPG-9, ca sa nu mai zic cat ar costa un ipotetic viitor avion multirol biturbofan cu aripa fixa delta, dotat cu Turbounion RB.199 Mk105 plus avionica shi sist de arm. moderne, ceva intre SEPECAT Jaguar shi Panavia Tornado, conceput shi produs in Romania sau in colaborare cu alte tzari pro occidentale, o replica la A-10 shi SU-25, dar care sa fie shi supersonic. shi ca sa mai plusez un bimotor turbofan de antrenament, vanatoare shi atac ushor derivat din IAR-93 redesenat dotat cu RR-Turbomeca Adour Mk 811 shi avionica shi armament de ultima generatzie !!!! va inchiputizi la ce shpagi shi comisioane s-ar ashtepta baietzii buni din system daca vor fi vreo data puse in aplicare asemenea programe de inzestrare!!!

    • dna-u nu stiu dar mapn se uita pe site-ul asta si il injura in ultimul hal 🙂

  7. Bine dom”le… înțeleg… țin de tot dinadinsul de cele 5-10 miliarde, ne bagă pumnul în gură efectiv… dar dom”le, să fie măcar treabă serioasă dom”le… Pranha IV, dar varianta de 25 de tone dom”le… sau un GPV Captain, dar mai ”blindat” decât cel de acum….

  8. 1. Tradare nationala. Glont. Parastas.
    2. Fara dezvoltarea nici unui produs in tara, zero industrie militara. Zero securitate independenta.
    3. Armata este stat in stat, cu organe financiare proprii si de control, cu justitie proprie, cu servicii secrete, etc. Va asteptati cumva ca cineva care stie ca nu poate fi atins, fiindca sistemul militar este necontrolabil, sa lucreze in interesul national.
    Oare nu-si mai aminteste nimeni de achizitiile militare ale lui Carol al II-lea? Tanti Lupeasca era legatura lui Oculta vremii. La vremuri noi acelasi personaje…dar cu alte nume. Bani sa iasa! Iar vom pune paie ca sa incendiem tancurile? Numai ca astea noi nu mai ard asa usor. 🙁

  9. Acest articol va arata pas cu pas cum se manareste un contract de achizitie, care ar trebui – in mod obligatoriu – adus catre industria nationala, iar pe de alta parte atrage atentia asupra perdelei de fum din jurul TBTului, fum care trebuie sa mascheze tocmai sumele gigantice despre care vorbim.

    Pe de alta partea degeaba am ava F 16, fregate si HSAM, daca trupele noastre vor fi transportate pe front in camioane frigorifice sau bascule rechizitionate de la privati. Fara TAB-uri infanteria ar fi eradicata repede…

  10. Vremea tepelor de 5,5 mld in romania a trecut. NIMENI din tara asta nu o sa semneze contractul ca importa transportoare blindate de 5 mld ca o sa moara in puscarie garantat. Adica omul ala in momentul in care semneaza stie ca o sa stea fff multi ani la racoare, asa ca nu o sa semneze nimeni. De aia stau linistit.

    Scenariul meu este ca UTI o sa faca un transportor „romanesc”. Adica luam tabla de la Galati, o sudam si restul componentelor le importam de afara. Contributia noastra la proiect va fi fff aproape de zero. Azi cand am timp o sa mai scriu pe subiectul asta…

  11. Interesele sunt impartite – unii vor ca transportoarele sa fie facute in .ro, altii sa fie importate direct. Fiecare tabara are bani si influenta poilitica. Batalia pentru transportoarele astea o sa fie epica, ca fiecare o sa ii acuze pe ceilalti ca vor sa dea teapa tarii. Si o sa se certe si o sa se balacareasca in public de nu o sa credeti ce o sa vedeti. Momentan nimeni nu zice nimic deoarece nu sunt bani pentru programul asta, asa ca toata lumea se pregateste. Cand o sa fie banii sa vedeti voi emisiuni pe la toate posturile in care cele 2 tabere o sa se injure.

  12. Hmmm…
    Deja aici e subminarea economiei nationale…

    Pedepsele ar trebui sa fie de minim 20 ani inchisoare….

  13. Ca o completare la ce spune @Zgureanu si restul comentatorilor
    -UTI este doar varful aisbergului dovada ca Urdareanu a fost mazilit dar carapacea UTI a ramas in picioare
    -Asa cum am mai spus de multe ori pe aici RO este un stat care are la baza clanuri… si nu de ieri sau de astazi… urmele le puteti gasi inclusiv in anii ’50, chiar daca de vezi Doamne comunistii incercau sa destructureze aceste clanuri pe o parte, tot aceste clanuri infloreau chiar in cadrul partidului comunist
    -Toate aceste clanuri mai mici sau mai mari care zicem noi ca se razboiesc de fapt conlucreaza cu spor, fiecare are patratica lui, in momentul cand a iesit din patratica lui clanul respectiv trebuie sa dea socoteala, bineinteles ca publicul asista la actiuni „spectaculoase ” ale DNA, cele mai grave situatii sunt alea neprevazute gen #Colectiv.
    -Bineinteles ca aceste clanuri au reprezentanti in cadrul Armatei si mai ales in cadrul DGIA, acolo unde se afla dosarele tuturor cu functii de conducere importante de la comandant de batalion in sus, multe din aceste dosare cuprind „relatari” detaliate de la fostii contraspy de prin unitatile in care au activat…. Cine are acces la dosarele DGIA eu zic ca stapaneste situatia…De obicei la nivel batalion / brigada schimbarea cdt este bucuria nebunilor… In cele mai multe cazuri ajung oameni usor manipulabili nicidecum competenti, si cand spun manipulabili asta inseamna ca pot fi si santajati cu anumite „relatari”… Ca sa nu mai adaug faptul ca trebuie sa fii agreat de macar un partid aflat la putere… Cand se face schimbarea cdt la nivel bt/bg fiecare nou cdt vine cu oamenii lui din clan…Automat astia sunt propulsati in functii pe care de cele mai multe ori nu le merita….Banui ca aceleasi lucruri se intimpla si in structuri mai inalte din MAPN…si astia au fost odata cdt bt/bg si nu isi uita naravurile. Mai grav este cand din greseala ajunge in functii de conducere unul care nu are pete la dosar si mai ales daca este si competent… toata lumea se da de ceasul mortii sa-l prinda cu ceva…dar astea sunt cazuri rare….
    -Nu doar DGIA este infiltrata in fel si chip, ci si celelalte servicii ce fac parte din evantaiul care se ocupa cu apararea RO
    -Chiar daca sa zicem UTI nu va fi agreata, baietii destepti vor gasi la repezeala un inlocuitor
    -Rusii au destule „antene” ancorate atit in mediul militar, economie, cat si o gramada de politicieni santajabili sau dispusi sa tradeze chiar la momentul oportun…
    In conditiile prezentate mai sus cine mai lupta pentru RO???? Exact powlimea aia prostita in fel si chip, facuta la buzunare in fel si chip de smecherii care cu „onoare” ne reprezinta….

    • PS… De urmarit reactia unora din DGIA la propunerea guvernului de a schimba regulile in privinta numirii sefului DGIA… Pana acum onoarea asta revenea ministrului Apararii… acum se propune ca onoarea sa-i revina presedintelui statului…. Sa vedem cine se impotriveste din Parlament… 🙂 Io* zic ca pana in aprilie este destul timp, termenul limita…
      Acum sa vedem care sunt pretenii* domnului Hăpău, si ar fi demna de urmarit zic eu a domnului Motoc….

      Linkuri cautati voi, sunteti baieti isteti … 🙂
      Hint: <>

  14. Excelent articol!!! Cred ca ar fi foarte bine daca ați reuși sa faceți o emisiune împreuna cu Moise Guran in care sa explicați pe întelesul tuturor implicațiile acestui program. A doua zi încă o apariție de o ora si jumătate la Europa fm si teoretic ar trebuie sa aibă loc „ignition-ul” opiniei publice . Ar avea un impact maxim asupra opiniei publice dar ar fi si saltul de care este nevoie pentru a intra in vizorul opiniei publice colective, a FAACEBOOK-ului, acest mastodont de care se tem toți la noi, care s-a vazut ca face si desface, ca poate schimba soarta alegerilor prezidențiale, ca poate trânti la pământ pe cei mai blindați demnitari corupți. Aaa si neaparat, pentru eficientă maxima, nu uitați de kamilkaze si times new roman, ambele sunt letale si fac ravagii in online!!!

  15. ce bune erau pentru UTI carcasele alea de T-34…
    facute gata. montau pe ele motor+cutie + TURELA si se faceau cu banuti multi.

    dar macar…. cele 5 mil coborau la 1-2 mil/buc

    • Chipp, UTI nu cred ca erau capabili nici macar sa sudeze niste table… ar fi apelat la niste subcontractori…
      Ia cauta dupa sistemele electronice de bilete si urmarire a traficului realizate de UTI in diverse localitati din tara. Cand urci intr-un mijloc de transport, uita-te de aproape la un dispozitiv din ala!

      • m-ai făcut să râz la faza cu „sudori NATO”…
        Rock-on!

        • Ma bucur ca te-am facut sa razi, spune-mi si mie gluma. Sudori „standard NATO” este o expresie pe care s-o priceapa si cei care nu sunt specialisti, dar daca o defalcam se numeste „tehnologia pentru sudura pentru produse NATO”, adica produse militare care indeplinesc criteriile tehnice de performata ale Aliantei. Nu orice papitoi care sudeaza garduri poate sa sudeze si TAB-uri, tancuri, MLI-uri, etc, etc.
          Sudori respectivi sunt atestati in Germania de o firma careia imi scapa acum numele.
          Ma refer aici la sudorii de la Moreni si UMB. Fara un astfel de atestat nu ai cum sa produci tehnica de lupta sudata la standardele cerute de NATO.
          Continuand sa explicam, sudura de la orice carcasa blindata, si nu numai, se face in anumite conditii cu oamenii bine pregatiti si atestati in acel domeniu, iar atestarea se face individual, costa bani si cere timp, asa ca din acest motiv (mai sunt si altele) personalul specializat este marfa rara. Cam la fel cu atestarea pentru sudura in argon, sau alte tipuri speciale de sudura…
          Acu’ hai sa radem impreuna 🙂 .

  16. Nu s-a intrebat nimeni de ce nici un mare stab cu inzestrarea nu a fost cercetat macar?…..lumea o sa spuna domne militarii trebuie sa fie cercetati de unitatile specializate ale parchetului militar etc etc….eu spun asa avand in vedere ce coruptie exista si la ce nivel este nu o sa fie nimeni macar „atins” in vreun fel teoretic macar….cum este posibil sa luam numai lucruri de proasta calitate sau la mana 2…3 even?
    Ei aproba aceste achizitii pe banii nostri….nu sunt banii lasati mostenire lor de catre vreo ruda sa fac ce vor…eu asa o teorie:cred ca mai sunt inca cartite plasate de rusi care fac tot posibilul sa fim tinuti cat mai jos dpdv militar/economic;ori asta ori se fura mult prea mult la aceste contracte paguboase eu cred ca se acorda comisioane generoase >>>>cei care sunt la conducerea inzestrarii ce spun oare in sinea lor?daca toti iau in Ro eu de ce sa imi asigur viata? ca nu patesc nimic DNA nu are cum sa ma atinga ca sunt mlitar….

  17. Draga George,……..cu articolul asta m-ai rupt. Nu de alta dar asa e si in viata…….ti se spune una …tu executi…dupa aia nu-i bine ca nu ai respectat ceva termen etc etc etc…..
    Oare oamenii astia care iau decizii in defavoarea poporului roman nu au un gram de constiinta?

    • @radu
      Eu am o teorie:acest popor a purtat sute de lupte in decursul istoriei sale….au murit sute de mii de adevarati luptatori in aceste mii de ani…cei care au scapat au fost fie lasi fie nu i-a interesat de soarta noastra au stat ascunsi pana au trecut luptele….urmasii lor au populat aceste pamanturi….genetic acesti urmasi nu au puterea necesara de a schimba ceva…..
      De unde constiinta?….de unde puterea de a ne lua soarta in miini si sa spunem stop ,pana aici ,de miine vreau sa fim respectati cultural/economic/politic etc.etc.
      Poate aveam alta soarta daca dupa cucerirea romana dacii ramasi dupa lupta nu erau fie luati sclavi fie stramutati prin Siria/Anglia sau pe unde au mai fost inrolati avand alegerea asta sau mai rau sclavia;urmasii lor poate aveau gene mai puternice si nu ne mai calcau in picioare niste parveniti politic .

      • Asa e….Si-a intors D-zeu fata de la noi….nu stiu ce pacate am facut ca neam….altfel nu imi explic.

        • Eu zic sa nu-l amestecam pe Dumnezeu in treaba asta!
          Culegem ce am semanat! La atat de multe magarii facute in toti anii astia, e imposibil ca la un moment dat sa nu incasezi si nota de plata!

          E ca si faza cu inundatiile si alunecarile de teren, unde localnicii se plangeau ca i-a batut Dumnezeu, cand ei in prealabil au taiat decenii la rand copacii de pe versanti, sau au inchis ochii cand altii au facut asta!

          • Tu te referi strict la astia 20-50 dea ani dar de 2000 de ani sa fii tot la cheremul a 3 imperii….e ceva….

            • stai tu linistit, ca astea sunt tare vechi, nu de azi – de ieri, doar ca acum s-au accentuat si s-a schimbat masa critica 🙂
              Cauta despre contracte de armament sau infrastructura pe vremea lui Cuza…

              • si ca tot vorbea cineva despre daci… dincolo de masina militara profesionista romana, cum crezi ca i-au ingenunchiat si faramitat? De necorupti ce erau! Vezi cum au cucerit romanii incet-incet sudul Dunarii, inainte de a lansa campaniile din Dacia nord-dunareana!

      • @George1975 asta e si teoria mea, o concluzie trista la care am ajuns in urma cu multi ani.

        Multi se plang azi ca in Ro oamenii nu ies in strada, nu demonstreaza, accepta lucruri, stau pititi / ascunsi si asteapta sa treaca valul etc, pai tocmai de-aia exista, aia care au stat drepti au murit pe capete la noi, ori in cel mai bun caz au fost deportati si au murit / s-au inmultit altundeva, si asta nu de zeci de ani, ci poate de 2000 cum zici tu…

        Uita-te numai la ultimii 26 de ani, era plin Bucurestiul de revolutionari, uite ce au patit, au fost impuscati, batuti crunt de mineri, multi au ramas cu paralizie sau semi-orbire pe viata etc, a fost un val mare de imigrari in ’90 urmat de altul pe la sfarsitul anilor ’90 iar de prin 2010-2011 e un alt val, poate cel mai mare de dupa WW II incoace.

        In general iti spun din experienta mea personala, aproape toate persoanele cu facultati tehnice pe care le cunosc au plecat din tara, si nu in sensul de a lucra 2 ani in Germania si a se intoarce, ci in sensul de AU PLECAT. S-au casatorit acolo, au facut copii, au slujbe, si-au luat case pe credit etc… aia nu se mai intorc.

        Chiar si asa, inca tara noastra e in top la angajati IT per cap de locuitor, dar da-ti seama de paguba, si apoi extrapoleaza la n-shpe valuri de emigrare doar din ’90 incoace, sa nu mergem mai mult in trecut.

        Oamenii buni pleaca sau fac maxim 1 copil, in timp de ghiolbanii, nenorocitii, asistatii social, minoritatea stim noi care etc toarna copii pe banda rulanta si nu se fac ingineri in SUA ci raman aici la noi sa ia ajutoare si sa faca 4 copii.

        Pe urma ne miram de populatia pe care o avem, de claxoanele si batele din trafic, de drumuri, trotuare si parcuri facute prost, stramb si cu denivelari, etc etc… pai daca asa a ajuns 50-70% din populatie, ce sa-i faci.

        • Domnilor
          Teoria are fisuri …

        • Cati din strabunicii nostri au luptat cu onoare in WW1? Destui…
          Cati din bunicii nostri au luptat cu onoare in WW2? Destui…
          Cati din bunicii nostri dupa ce s-au intors din razboi au fost obligati sa dea pamantul la Colectiv? TOTI…
          Cati din bunicii nostri au fost ucisi de soldatii rusi si jandarmii romani (aia care se fofilasera de la razboi) pentru pamantul care il mostenisera de la parintii lor care luptasera in WW1 si fusesera improprietariti? Vorbesc de colectivizare. Destui….
          Dupa cate se observa bunicii nostri aveau lupta in gena, nu au dat de bunavoie pamantul unor venetici veniti pe tancurile rusesti….
          Este imposibil sa dispara intr-o perioada atit de scurta lupta din gena noastra… Bunicul povestea ca inainte de razboi lasa sticla de tuica pe terenul pe care il ara si mai dadea o fuga prin sat pe la pranz la doamne si domnisoare… cand se intorcea tot acolo gasea sticla de tuica…

        • Ok, are fisuri, dar atunci intrebarea pe care ne-o punem toti e – unde sunt acesti oameni acum?

          La o demonstratie ne-am strans 10, in timp ce pe langa noi au trecut sute de tineri si au ras de noi. Bun, aia au „scuza” ca sunt tineri deci prosti desi habar n-au… ok… atunci pensionarii, poti sa bagi TVA 32% sau sa tai curentul 22 de ore din 24, nu vor iesi aia de 60-70 de ani in strada, dar daca le tai pensia cu 2 la suta, pfuai mama, iese prapad…. deci nici pensionarii?

          Atunci cine, unde…

          • Explică dom Dan… morți, destui – uciși…
            Mulți au devenit colaboraționiști, pe lângă jindarii ceia!

          • @Sorin2
            Eu am mai zis pe aici la ce si cui foloseste iesitul in strada, si mai ales cine calareste valul… Autoritatile romane nu iau in seama o demonstratie daca nu sunt echipati aia cu ciomege (si in cazul asta trimit pe aia cu bulanele ) sau daca nu depasesc un anumit numar de demonstranti, iar in continuare ma refer la o demonstratie mare… (cu cateva zile inainte de aceasta ipotetica demonstratie deja suna telefoanele la greu prin toate birourile serviciilor secrete interne, deja celula de criza functiona la nivel serviciu secret, toata powlimea din servicii este chemata de urgenta la serviciu, planuri de masuri si contramasuri, retelele de informatori dubleaza numarul de rapoarte, pregatire echipe pentru infiltrare in dispozitivul demonstrantilor, echipe si echipament video -audio [aceste inregistrari audio -video vor fi folosite pentru santaj /manipulare si dupa caz pentru disculpare mai tarziu] , plan de masuri referitor la folosirea pentru contrademonstratie a muncitorilor sau alte categorii sociale ,sunt activate celulele din cadrul media, un loc aparte il au postacii pe internet ) astfel incat in ziua demonstratiei sefii de la servicii urmaresc daca actiunile demonstrantilor se incadreaza in unul din tiparele prevazute cu cateva zile inainte…. Lucrurile se complica cand un alt stat se foloseste de aceste demonstratii / are oameni infiltrati intre demonstranti, si iau o intorsatura urata pentru multi angajati ai serviciilor secrete cand apare o „demonstratie spontana” cu efective marite… pentru chestia asta trebuie sa cada capete, inseamna ca reteaua de informatori este slaba, departamentele de analiza din cadrul serviciilor secrete nu au prevazut aceste „demonstratii spontane” si nu a existat un plan de masuri adecvat pentru o astfel de situatie…
            Pe cine cheama primul presedintele in cazul unei „demonstratii spontane”
            cu cateva mii de participanti in fata Cotroceniului? Pe seful SRI… si daca asta ridica din umeri… incep tunetele si fulgerele dinspre Cotroceni… asa a fost si pe timpul lui Ilici, Constantinescu, Basescu, si la fel acum…
            Seful SRI este obligat prin constitutie sa informeze seful statului de orice pregatiri pentru… indiferent de ora si data…
            Toate statele moderne au aceleasi tipare pentru demonstratii anuntate din timp, demonstratii spontane sau evenimente neprevazute
            *********************
            Sunt destui romani pe care te poti baza la o adica in RO si in afara RO… Astia nu reactioneaza la stimuli din aceia descrisi de tine… Pana la urma cine se aseamana se aduna…
            @Flogger
            Este foarte adevarat ca multi au devenit colaborationisti, dar asta nu inseamna ca a disparut din gena noastra spiritul razboinic….
            Mai degraba romanul se fereste cat poate de namolul aruncat din toate partile…

  18. @GMT + Zgureanu
    BRAVO! Felicitari pentru articol! Ar fi excelent daca l-ati putea da la cat mai multe redactii (sunt o groaza de bloggeri asociati la Adevarul, Hotnews care au voie sa dea din cand in cand articole pe pagina principala …) si televiziuni (DIGI ati incercat?). Asta cred ca va fi jaful secolului fata de fregate si HAWK daca nu se face ceva. Probabil ca spaga asteptata de unii e atat de mare incat ar fi in stare sa ne vanda la bucata sau sa calce peste cadavre.

    • 🙂 In presa mare se scrie ca TBT 8×8 este gata de productie – vezi articolul din Romania Libera – noi nu suntem chiar deloc agreati, desi cunoscuti.

      • Da-l dracu pe Diac si prostiile lui. Ce m-a fentat pe mine e ca si pe site-ul DPA au aparut poze (pagina principala penultimele 2 poze cu „TBT”-ul) si info („Testare evaluare de dezvoltare şi omologare prototip – 2016-2017”) deci cred ca acolo unde a aparut fumul ar trebui cautata si spaguta. Ori s-ar putea ca si astia sa fie doar un paravan …

        • Manipulare, manipulare, manipulare! Cine are curiozitatea sa caute comunicatul original al ACTTM – il gasiti si pe siteul nostru – din momentul respectiv va intelege ca de fapt nu era vorba de TBT 8×8 ci de solutii de protectie dezvoltate de ACTTM si experimentate pe acea carcasa goala.
          Ca un amanunt, tabla pentru carcasa a fost importata si platita de ROMARM, atunci neexistand bani in programul TBT 8×8 pentru cateva kile de tabla.
          A stat tabla in vama ceva timp ca nu aveau bani 🙂 .

  19. „Si oamenii au dreptate sa fie prea putin optimisti: crestere economica pe consum aka import, clasa politica imbecila dincolo de limitele cunoscute stiintei, coruptie in limite maxime, incompetenta si peste toate astea nevoile se aduna cu carul, de nu mai stii ce sa acoperi prima oara: un batalion, din cateva zeci, dotat cu Pirahna IIIC – un TAB deja batran si depasit de vremuri”

    Buuun…
    Inteleg si sunt de acord ca viitorul transportor sa fie PRODUS in Romania… Dar aruncatul cu kkt in transportorul Piranha III nu face decat sa arate cat de partinitor e articolul, ceea ce nu cred ca era cazul 🙁 …
    Nu poti spune ca US army care cred ca au 1800+ LAV III/Stryker dar si ce a a Elvetiei cu 400+ Piranha au ales gresit. Cele doua tari au niste standarde de calitate destul de ridicate si pana acum nu am auzitca americanii sa ceara inlocuirea de urgenta a transporturului ca nu este bun… Pur si simplu acest tragism/improscatul cu noroi tip de antena 3 nu cred ca se merita; cand oricine ar intelege ca dezvoltarea si fabricarea in Romania a unui numar destul de serios de TB (+niscaiva export) ar aduce o groaza de bani in industria de aici.

    • Dotarea cu cele 33 de bucati de Piranha IIIC a durat aproape 10 ani, iar modelul respectiv nu era chiar nou in momentul initierii achizitiei. Piranha IIIC este un produs al anilor ’90 iar Stryker a aparut la inceput de 2000.Din punctul asta de vedere sunt deja depasite, daca le pui in contextul unei achizitii viitoare, din 2017-2018.
      Probabil ca si americanii si alti utilizatori vor initia in urmatorii 10 ani proceduri de inlocuire a parcului actual… parca ii vad pe amatorii damboviteni de SH-uri cum se vor inghesui, dupa ce costul unui program de vehicule noi importate ii va sufoca cu primele loturi. 🙂

    • 🙂 🙂 Pirahna IIIC a fost o teapa! S-au dat zeci de milioane de euro pe un TAB la fel de performant precum TAB 33 Zimbru, doar confortul este mai bun. Pe de alta parte au fost mai tot timpul defecte, iar in linii mari banii aia puteau sa duca la dezvoltarea unui transportor autohton performant si ar mai fi si altele…

      Pirahna IIIC este ok, n-am scris nicaieri ca n-ar fi bun, dar este deja depasit din multe puncte de vedere, fiind similar cu Zimbru (la nivel de protectie) si atunci de ce l-am importat?!
      In privinta „improscatului cu noroi”…pai hai sa vedem, in Afganistan (pentru ca au fost cumparate pentru acolo) au ajuns sase bucati, niciodata folosite pe motive ca erau defecte si s-a folosit tot Zimbru, Humvee si mai apoi MRAPuri de la americani.
      In Romania Pirahna este o glumita! Te-ai uitata macar un pic la trenul lui de rulare?! Daca nu te-ai uitat atunci afla ca acest TAB merge foarte bine pe asfalt dar are probleme de mobilitate in teren afanat (noroi, nisip, zapada, etc) si au fost cazuri cand a fost scos tractat cu TABuri romanesti.
      In Europa de Vest o fi ok, aia au autostrazi si sosele asfaltate peste tot, dar la noi?!
      Ai idee cat costa intretinerea unui Pirahna comparativ cu un Zimbru?!
      Si sa nu comparam Strykerul american cu IIIC-ul nostru ca n-are sens, sunt alte generatii…

      • Cred că programul Piraniei a fost o eroare și încă argumentat mincinos/neprofesionist. Cred că un program național e optim, încă fezabil. Măcar ca integrare tehnologică a carcasei blindate românești cu module de import (motor, transmisie, tren, suspensii, senzori, armament etc.)
        Trebuie asumat și împins, or aici zace problema, după cum am scris de nenumărate ori și după cum am declarat în privat.
        Fără mobilizare largă în sprijinul proiectului de program nu se poate!

      • George… Ai dreptate despre performantele Pirahnei romanesti din teatrele de lupta… Si da, este depasit si un pic (mai mult as spune 😀 ) ne-adaptat la conditiile romanesti de teren…
        Dar transportorul pentru altii care il folosesc (orice ai spune Stryker-ul e derivat din Piranha), fie pe terenul lor fie in Irak/Afganistan este bun si culmea NU ESTE BATRAN SI DEPASIT DE VREMURI (ca pana in 2020 nu red ca se gandesc sa inceapa sa se gandeasca sa il inlocuiasca). Chiar este ca altfel nu il hartaneau si il trimiteau la lupta.
        In concluzie: Piranha nu prea e optimizat pentru noi; Piranha III e un transportor bun pentru altii; TBT-ul trebuie produs la noi macar 75% daca tot trebuie sa inlocuim 600+ vehicule echivalente….

    • Piranha luate la noi aveau deja 10 ani, fiind un produs al anilor ’90. Stryker e un Piranha cu upgrade-uri, din anii 2000. In plus US Army au avut deja un program de upgrade prin 2007 si din 2013 este in curs al doilea. Nu ne oprea nimic sa luam Stryker cu upgrades 2007. Asa ca nu vad nicaieri nimic partinitor.

  20. Nu am citit eu toate articolele de pe acest site, dar acesta mi se pare cel mai bun si cel mai util dintre toate. FELICITARI domnule Marius Zgureanu.

    • Multumesc, dar articolul este o „coproductie”, alaturi de George.
      Mi-as fi dorit sa nu fie nevoie sa scriem asa ceva, insa punand cap-la-cap datele programului, declaratiile din presa si istoricul programului TBT, cam asta rezulta!

  21. Da, si mie deși urmăresc site-ul de câțiva ani!!! Problema site-ului este faptul ca este oarecum specializat si nu mulți il răsfoiesc. Ar trebui probabil apropiat de opinia publica printr-o pagina de Facebook, dar si cu știri mai accesibile, probabil nu atât de tehnice.
    Si foarte important, dupa ce ai expunere media e important sa pui reflectorul pe ei si sa perseverezi! Nimeni n-a rezistat la expunere, nici Ponta, nici „izmenaru’ interesat de interesu’ national’. Uitati-va ce pătește pe FAACEBOOK Iohannis acum dupa gafa cu antenele. E supus zilnic tirului de ironii si atacuri. In timp, adică peste 4 ani, la alegeri, daca nu se schimba atitudinea formatorilor va fi o epava.

    • @Maurice. Suntem pe FB, avem vizibilitate foarte buna pe nisa noastra, suntem deja foarte cunoscuti, doar ca pe aceasta nisa nu-i asa usor sa misti ceva totul fiind macar confidential daca nu secret.

      Pe de alta parte majoritatea romanilor nu sunt interesati de armata si industria militara nefacand legatura deloc intre bunastarea lor si siguranta nationala.
      Chestie de informare, educatie, etc.

  22. Tot timpul Romania a cerut ajutorul Aliatilor si am vazut bine, aliati nostri Francezi si Italieni in materie de industrie da si nu vor cere de la Americanii avioane si tancurii etc pt ca acolo fiscul lor are grija ca orice urma de suspiciune si mita sa fie descoperita, deci trebuie aliati de incredere unde se poate da spagii ,fura doar avem de unde fraieri muncesc nu .Saraca mea tara bogata, cu petrol si gaze si aur si agricultura ,da pe noi statul nu ne ajuta ne ingroapa in datori ,intrebare buna sunteti siguri ca sunt Romanii in guvern ???? .Oare mai exista mandrie si patriotism mila si dragoste fata de semeni si de tara ? uitativa numai la ziua Romaniei si vedeti cate case au Stegu!!! .La gradinite si scoli cati profesorii vorb de Romania si ii invata pe elevii Dragostea de tara ??? si multe de aia generatia noastra trebuie sa schimbe ceva si vom SCHIMBA .

  23. Foarte bun articol Marius si George ! Eu o sa-l dau un share sa curga si pe fb .
    Se pare ca dupa ce or rezolvat ”marile proiecte ”in ”infrastructura ” cu cele mai scumpe si cele mai proaste autostrazi , acu au benoclat armata …
    Da pe astia nu-I mai inchide nime ?!!!
    Oricum , mr. bean ,ala de l-or pus acu doar tine scaunu’ incalzit technocraticeste pt. urmatorul politruc care va baga pixu’ in inzestrarea armatei dupa ce va fi ales ”democratic ” si tare mi-e ca deja spaga s-a dat , palma s-a batut , si tot jafurile de ”pirania ” le vom pupa , dar la pret actualizat si regandit la ”necesitatiile ”armatei …desigur …

  24. Felicitàri autorilor pentru articol ! Iar cu partea „Cum sabotezi un program de inzestrare cu un produs autohton…” v-ati asigurat cu un loc de muncà de consilieri la ceva oficine care se ocupà de asa ceva 🙂

  25. Cred ca acest program poate fi folosit ca un indiciu de cum va arata Romania peste catva ani. Daca se face doar asambelare este sunt mai multe sanse de:
    http://www.dantanasa.ro/revoltator-cum-arata-harta-romaniei-promovata-in-2015-de-site-uri-franceze/
    (nu neaparat integrata in Ungaria ci sa fie autonoma – iar se vantura regionalizarea…).

    Saur2+ este fundamental pt. viitorul tarii.

  26. Felicitari pentru articol! Concluzia este ca purceaua este cam moarta in cotet… la ce investitii sunt necesare si ce interese atrag ele, este destul de clar cum este posibil sa mearga treaba in viitor. Zic si eu, cum am vazut ca au mai zis si altii… poate reusesti sa prezinti materialul asta la o emisiune TV mai serioasa cu audienta…la DIgi , la Moise Guran …sau alta.. Probabil ca nu ar avea loc miniuni, dar ar fi mai in atentia publicului problema…

  27. Off topic:

    http://stirileprotv.ro/stiri/stirileprotv-special/euobserver-anexarea-crimeei-permisa-de-occident-care-nu-a-vrut-un-conflict-cu-rusia-putin-abia-asteapta-un-pretext.html

    Acum e oficial…pentru cine spunea ca Putin a jucat la Bluff cu anexarea peninsulei Krimeea, uitati dovada facuta publica de Ucraineni! 🙂

    ‘EUObserver: Anexarea Crimeei, permisa de Occident, care nu a vrut un conflict cu Rusia. „Putin abia asteapta un pretext”

    Un document de acum doi ani arata ca invazia ruseasca a Crimeei a fost permisa de catre Statele Unite si puterile europene.

    Documentul a fost publicat de o comisie parlamentara de la Kiev si poate fi citit pe site-ul institutiei (in limba ucraineana). Potrivit EUObserver, el contine transcrierea reuniunii Consiliului National de Siguranta si Aparare (echivalentul CSAT-ului de la noi) din 28 februarie 2014, la o o saptamana dupa caderea de la putere a fostului presedinte Ianukovici si la o zi dupa ce fortele speciale ale Kremlinului au capturat cladirile guvernamentale din Crimeea, primul pas catre anexarea peninsulei
    Potrivit minutei reuniunii, presedintele interimar Turcinov a vrut sa declare stare de razboi si sa respinga atacul rusesc. Insa ministrii l-au avertizat ca acest lucru nu e posibil. Ihor Teniuh, detinatorul portofoliului apararii, i-a spus ca poate mobiliza doar 5.000 de soldati, in vreme ce Rusia are deja 38.000 de oameni la granita, sub pretextul unui exercitiu militar. Alti lideri l-au avertizat pe Turcinov ca majoritatea locuitorilor Crimeei sunt pro-rusi, deci nu vor rezista in fata invaziei. Iar premierul Iateniuk i-a spus clar ca NATO “se teme” sa ajute Ucraina si ca nicio tara nu le va veni in ajutor in cazul unui razboi cu Rusia.

    La randul ei, Iulia Timosenko l-a avertizat pe Turcinov ca in Ucraina se va repeta scenariul din Ossetia de Sud, cand rusii au invadat Georgia profitand de conflictul dintre fosta republica sovietica si regiunea separatista. Georgia era condusa pe atunci de Mihail Saakashvili, in prezent guvernatorul regiunii ucrainene Odessa, care a sperat ca SUA sau NATO ii vor sari in ajutor – insa acest lucru nu s-a intamplat. “Putin abia astepta sa-i dam un motiv. Mai tineti minte cum a inghiti Saakashvili momeala si a pierdut?”, a spus Timosenko. “Trebuie sa devenim cea mai pacifista natiune de pe planeta”.
    “Americanii si germanii ne-au cerut sa nu incepem nicio actiune deoarece, dupa informatiile lor, Putin o va folosi drept pretext pentru o invazie pe scara larga”, a spus si seful serviciului de informatii ucrainean. “Sugerati sa nu facem nimic?”, a intrebat Turcinov.

    In final, starea de razboi nu a fost declarata, ci doar starea de alerta iar Rusia a anexat Crimeea fara sa traga un foc de arma. Occidentul a replicat doar cu sanctiuni. Barack Obama declara pe 3 martie ca “Exista un consens la nivel international asupra faptului ca Rusia a incalcat reglementarile internationale. Masurile luate de Rusia reprezinta incalcari ale suveranitatii ucrainene si ale dreptului international. Daca Moscova continua pe traiectoria actuala, examinam masuri economice si diplomatice care ar izola Rusia”.

    Oare Moldova nu poate avea aceeasi soarta, iar noi vom sta sa privim si cam atat? A cata oara sa renuntam fara ‘niciun foc de arma la Basarabia’!?

    • Moldova este in zona gri. Vezi vizita lu’ Victoria cu 3 zile inainte de „evenimentele” din R.Moldova care s-au si fasait – adica acolo a ramas ca inainte, tot in pom. Probabil ca Putin a incercat sa basculeze R. Moldova spre Rusia dar vizita lui Nuland i-a dat semnalul ca daca misca in front i se da peste degete. Asa ca si-a pus oamenii lui pe unde a putut, si a stat cuminte…
      Eu zic ca daca lucrurile merg liniar, in timp o sa recuperam Moldova.

      • ce sa recuperezi ?
        uitate la posturile din ultimu an de pe rumilitary si o sa vezi ca multi inca asteapta ca moldovenii sa spuna ca le-a placut cand au fost lasati in voia rusilor si ca tot ei ar trebui sa hotarasca daca se gandesc la unire

        noi trebuie cu catel cu purcel sa recunoastem ca am gresit,
        incepand cu casa asa zis regala care isi asuma in teorie continuarea domniei lui carolu II si care impreuna cu cativa jenerali au intoxicat tara ca-i musai de lasat Moldova la rusi,

        io zic ca-i o dovada de barbatie sa recunosti ca ai gresit, armata ar trebui formata din barbati,

        SMG sau alticineva din conducere ar trebui sa recunoasca public ca s-a gresit si sa-si ceara scuze, da in Chisinau -n-ar fi rau de ziua indepedentei Moldovei,

        greu la deal cu boii mici.

        • Ar fi cazul sa intelegi ca dintau Moldopva trebe sa zicaa „DA!”
          Excvact ca la oficiukl starii civile cand prima data este intrebatat femeia .. Ca daca ea zice DA …, ala care nu a a paucast sa fie intrbat este totusi „in dreptul” lui sa ia la poceala pe oriceine care zica ca nu e de accord!!!!

          In cazu in soeta .. daca noi zicem „bfrem sa recupweram Moldova” auzism palca cu Antonescu, holoco$$$$tu, bazimsu , imperialismu in opinci si ruot in cur.
          Daca Moldova zice da …. HALES BULLES alles futest! Adica madam Russia sa faca bine si sa lege catzeaua si daca Vladimir Valdimirovoci nu vrea sa iasa cu daru ( de ex toate depozitele din Tranmisia) nu are decat sa isi traga o noua amanta de „model mai nou” (Kabaeva fiind md 1983. Cred ca ar putea gasi si ceva model 94!!!! ) ca noi l-am intelege …. ca are motive sa fie ocupat!

          • Moldova nu trebuie sa zica nimic… DonBassul a zis „da”?

            Daca se da ordin de la aliatul cel mare, se executa, nu o sa ii intrebe nimeni pe moldoveni nimic…

            • Da desopre care alita mare virbesti in cazukl Romaniei ?
              Ca Romania nu are nici un „aliat” mare! Conjunctuiral unu mare ne cere concursul dupa care facepe niznaiul …

      • Eu zic ca s-=au fasait ca nu putea asigura liniile …

        Noi?
        Eh .. daca am avea 1000 de Bizoni, vreo 100 de superBizoni cu Maffei , 96 de cobre draculizate, vreo 60 de IAR 93 modernizate plus peste 80 de mutiroale plus .. si am trai ca portocalezii e e e. Nu ar trebui sa trecem Prutul ca ar schimba ei uniformele! sub motoul Patria ubi bene! Si cum zic cel putin juma din rusii basarabeni ar zice „davai pasport rumanslki ia haciu na Germaia!” ca sa incurajeze pe Schalke 04! (sponsorizata de .. Gazprom!)

  28. Scuzele mele musiu dar nu tiine cestia cu „jurnalisti idioti” si „clasa politica imbecila dincolo de limitele cunoscute stiintei”… atata timp cat „idioti” si „imbecilii” traiesc mult mai bine decat oamenii „normali” sau chiar „inteligenti”.
    Este o cestie imposibila, impotriva naturii ca un „idiot” si „imbecil” sa ia mereu masuri defavorabile angajatorului sau si in acelsi timp „idiotu” si „imbecilu” sa prospere . Statistic macar o singura data ar trebui sa ia o decizie buna in functia sa si ca numarul „gherlelor” privind averea privata sa fie la acelasi nivel de ineficenta.

    Iarta-ma da „idioti” si „imbecili” suntem noi care acceptam ca „Statul este ineficient” ..
    Apropos de „idiot” si „imbecil” ….. eu sunt cica „Domnu presedinte” (de bloc) Picat ca musca in lapte (nou mutat de 6 luni si ajuns „Domnu presedinte” ca deh io mai nou si nu stiam) .. mpam trezit „stras cu sua” Da ce de? Cum asa de propietari care stoua prea bine (2 fosti cenzori, 1 exadministrator, foste comitete de bloc plus inca cativa).Scuze dar am fostblocat complet (e .. acum ca au ajusn sa creaza ca chiar nu fac ninic poa osa reusesc sa paresc cativa datornici!) . Si stiic eva? Ala care a facit paguaba cam rapandula lua bani ca presedinte si inca ceva .. altii primeau ei ei conventii civile.. si eu? ZERO! NADA! Cateodat mai dau cativa poli de la mine .
    Deci cine o fi „idiot” si „imbecil” – eu cu studii samd – sau exul (cam baragladina cu putine clase) ?!

  29. Eu cred ca nici pana in 2020 nu o sa vedem un TBT nici produs in tara , nici importat. Voi nu va ganditi ca anu’ asta avem alegeri ? De abia la toamna o sa avem alt parlament si un alt guvern.
    Pana se trezesc astia , pana se formeaza guvernu’ , poate au alte prioritati , de ce sa bage banii in fiare (vechea placa ) , pana vor inlocuii toti secretarii de stat , fratilor TBT-uri o sa vedem doar la parade . Singura sansa este ca stea Unchiu’ Sam cu biciu’ pe noi. Chestia este ca si acolo sunt alegeri si sa vedem cine o iesi si acolo , ce politica va adopta vis a vis de Europa de Est asa ca…….

  30. Băieți. ..nu sunt mare cunoscător. .dar logica îmi spune ca atâta timp cât cumperi un produs dinafară. .pr care nu îl poți fabrica..sau măcar întreține. .ești la nivel zero..în caz de cafea la. .le pierzi rand pe rand neputand sa le mai înlocuiești. .pt ca tu în curte nu le știi face..Și nici repara.eu nu înțeleg. .Dacă eu simplu cetățean. .rudimentar intradevar..gândesc lucrurile astea…oamenii care se ocupa de achiziții. .nu gândesc? ?sau am impresia ca se dorește sa fim o tara consumatoare..care nu produce nimic.

  31. Moreniul trebuia sa bata tare si fix la usa Codrutei de la DNA Bucuresti, daca vroiau sa scape de caracatita asta. Nici acum nu e in zadar, dar e foarte foarte tarziu! In cel mai bun caz vor opri licitatia la timp, pe modelul trenurilr spaniole oferite Metrorex pe spaga, in detrimentul celor romanesti de la Arad.

    Insa doar intr-un caz limita si minune se poate anula absolut tot, se iau lucrurile de la capat cu simtul raspunderii si se reapuca de TBT 8X8, lasand timpul de rigoare pentru Moreni si cine o mai fi sa conceapa si sa produca transportorul. Patronul UTI e arestat de DNA, poate cu ocazia asta procurorii au aflat mai multe din interceptarile alea si au intrat deja pe fir! 🙂 Ca despre ‘generalii’ lui peste e greu sa te apropii, ca sunt paziti de interceptariel SRI chiar de serviciul de informatii al armatei. De aia se mutase Ponta acum 2 ani de la palatul Victoria la ministerul apararii, stia ca nu-l poate intercepta SRI-ul! Poate…

  32. http://www.reuters.com/article/us-northrop-grumman-bomber-idUSKCN0VZ1WT

    nu cumparam si noi 12 ?
    sa facem o comisie, o delegatzie, sa se deplaseze sa se intereseze
    si sa il trecem si pe astia in pdf-ul ala, cu orizont 2050

    • Pina atunci am un plan:
      – B2 la mina a doua, cu orizont 2025. Odata cu F35
      – Odata cu sistemul de comunicatii integrate prin satelit pentru Estul Europei
      – Si sistemul de pozitionare globala propriu
      – Si drone de recunoastere si atac la sol si in aer cu algoritmi swarm
      Iar apoi… apoi… ne facem noi si un NATO al nostru, balcanic, cu curve si pacanele. Mic, dar al nostru. 🙂

  33. off topic. Daca se tot retrag ATR-urile din flota TAROM, alea nu pot fi preluate de armata, militarizate si transformate in avioane de lupta anti-submarin ???

    • Ba da. Si nu numai antisubmarin.
      Doar ca nu l-as trimite sa patruleze singur pe deasupra Marii Negre la 250 de km de Crimeea fara a ii oferi si o minima protectie.

    • ????!
      Da de ce naiba? Ca sunty destu; de noi si dupa cate stiu pretul pasager kilometru e chiar exelent!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *