Anunțul a fost făcut de nimeni altul decât de cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite, Donald Trump iar aparatul se va numi – F 47…
Contractul a fost semnat pe 21 martie, compania caștigătoare fiind desemnată Boeing. În urma anunțului Boeing a avut o creștere a prețului acțiunilor de 5%, în timp ce Lockheed a “căzut” cu 6%. Ar fi de adus aminte că Northrop Grumman s-a retras din competiție în 2023.
Programul a fost lansat în 2015, iar în septembrie 2020 Pentagonul a anunțat că a fost efectuat primul zbor al unui demonstrator al NGAD.
Pe de o parte, în vara anului trecut Secretarul Forțelor Aeriene americane, Frank Kendall, anunța că programul NGAD face o mică pauză și intră la reevaluare pe baza mai multor considerente: prețul per unitate estimat considerat a fi prea mare, dezvoltarea insuficientă a anumitor tehnologii, o îmbunătățire a integrării sistemului “loyal wingman”.
În același timp, US Air Forces argumenta că nu dispune de suficiente fonduri pentru NGAD, achiziția B-21 Raider, menținerea la zbor a flotei de F 22 Raptor și dezvoltarea LGM-35 Sentinel, o rachetă ICBM destinată să înlocuiască cele +400 de rachete Minuteman III. Ce s-a schimbat între timp nu știm, dar deocamdată prețul estimat al viitorului avion de generația a VI-a se învârte tot în zona a 300 de milioane de dolari per bucată. Deocamdată…
Pogramul ințial prevedea construirea a 200 de unități, avioane destinate să înlocuiască F 22 Raptor. Mai trebuie spus că NGAD nu este un simplu avion ci o suma de sisteme aflate în dezvoltare: noi senzori, noi sisteme de comunicații, noi sisteme de armament etc și că acestea trebuiesc și ele dezvoltate. Avionul va fi pilotat și va trebui să fie compatibil și cu programul american Collaborative Combat Aircraft (CCA), adică tot un fel de “loyal wingman”: un avion pilotat care să controleze parțial mai multe aeronave de lupta fără pilot dotate la rândul lor cu rachete și muniție aer-sol.
Mai știm, conform lui Donald Trump, că de câțiva ani s-au efectuat zboruri cu cel puțin un prototip la scară 1:1 al viitorului NGAD.
Și am mai aflat că Boeing a catigat contractul în valoare de 20 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea viitorului aparat de generația a VI-a, Lockheed Martin înregistrând a doua înfrângere grea, după ce și US Navy a eliminat LM din competiția pentru NGAD – F/A-XX.
Acum se poate naște o întrebare, cum Boeing a câștigat contractul pentru Forțele Aeriene și a rămas în competiția Marinei alături de Northrop Grumman, are Boeing capacitatea să dezvolte în paralel două avioane de generația a VI-a, chiar și înrudite dpdv tehnologic, sau Northrop a scăpat în câștigător pentru Marina, iar Lockheed Martin este mare înfrântă a programului NGAD?
Oricum, succes pentru Boeing și mare nevoie avea de el, mai ales dacă ținem cont de faptul că n-au mai proiectat un avion de lupta de foarte mult timp, dar poate acesta este momentul când marea companie din Seattle, care a făcut istorie în lumea aviației mai mult decât multe alte companii luate împreună, își va reveni din coșmarul pe care îl trăiește de câțiva ani.
Foarte interesant este și faptul că generalul David Allvin, Șeful Statului Major al US Air Forces a declarat că avionul va deveni operațional în următorii patru ani.
Slugarnicia domnului Hegseth incepe pe la minutul 4:40
Avem așadar F 47, lansat de al 47-lea președinte al Americii, plus slugărnicia grețoasă a domnului Pete Hegseth, secretarul american al apărării, in condițiile în care actuala administrație n-are nici în clin, nici în mânecă cu programul NGAD…
Dar de la vorbe la fapte mai rămâne să vedem.
GeorgeGMT
Hmm. Ciudat câștigător. Și NG și LM sunt mult peste Boeing dpdv al experienței în domeniu. Miroase a protecționism pentru a salva Boeing de la faliment. Măcar să aibă pe cine blama militarii când vor vedea ce probleme vor avea cu 47. Domnul de-a-ndoaselea de la Casa Albă se pare ca își pierde treptat și ultimele resurse de inteligență pe care nu le-a avut vreodată .
Din pacate pentru noi si lumea libera, pestele de la cap se impute.
Mda, dar de la coadă se curăţă intotdeauna…
Deci LM a produs F22 și F35 , iar pana la operaționalizarea totala F35 au trecut vreo 10 ani …
F47 – deja îmi e greață de cât îl ling in fund pe Trump cei din jurul lui – va fi operațional tot cam in 10 ani – optimist vorbind …
deci aia de la marginea lumii civilizate au devenit experți și pentru generația 6
Nu are treaba cu expertiza, e logica, pur si simplu.
logică fără nici o informație solidă e bârfă ,iar să emiți veridicte pe baza ei este amatorism cras…ca să nu jignesc pe nimeni.
Între timp, în China zboară J-36.
Iar aici comentariul comandantul escadronului de încercare 412 atașat bazei de la Edwards (de la minutul 6) despre cele doi demonstratori chinezi.
https://youtu.be/1PJDovBpXu4?si=AgIheyH2VUHUDIbC
https://www.twz.com/air/chinas-j-36-heavy-stealth-fighter-seen-flying-for-second-time
https://www.aspistrategist.org.au/chinas-big-new-combat-aircraft-an-airborne-cruiser-against-air-and-surface-targets/
Se pare ca ar face parte dintr-o nouă categorie de avioane, „crucișător aerian”, prin volumul calelor sale și a razei de zbor.
„Pentru a înțelege locul lui J-36, trebuie să începem prin a privi la puterea actuală a Chinei, condusă de Chengdu J-20. J-20 este rapid și invizibil, cu o rază de acțiune bună pentru un avion de vânătoare, dar compartimentele sale de arme sunt limitate la arme aer-aer cu rază scurtă și medie. La fel ca F-35, este mai ușor de detectat în afara cadranului său frontal. Această vulnerabilitate crește într-un mediu în rețea, unde o platformă de senzori situată pe raza ta poate să nu fie bine plasată pentru a lansa o armă, dar va transmite traiectoria ta unei alte platforme care este.
Bombardierul cu rază lungă de acțiune Xi’an H-6, utilizat ca purtător de rachete, poate lansa atacuri asupra bazelor aeriene din întregul Pacific de Vest. Dar efectul său este limitat la focoasele a șase rachete scumpe, care trebuie să zboare suficient de departe pentru a-și proteja aeronavele de lansare vulnerabile.
J-36 combină viteza și autonomia cu o invizibilitate totală. Sarcinile utile interne potențiale includ rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune, cum ar fi PL-17, pe care J-20 nu le poate transporta în interior. Rachete aer-sol mai grele ar putea viza aerodromuri și nave de război. J-36 este, de asemenea, susceptibil să susțină tipul de atacuri masive de precizie făcute posibile de arme de precizie mai autonome sau, pe măsură ce tehnologia autonomă avansează, prin transportul de muniții de rezervă și de bruiaj.
Calele externe de armament mai mici ale J-36 ar putea găzdui arme defensive și de sprijin, eventual pe șine extensibile, la precum calele laterale ale J-20.
Deschiderile laterale mari și transparente din fuselajul din față ar putea fi utilizate pentru sisteme de avertizare și urmărire pasive, cu câmp vizual larg. Există însă și o altă posibilitate: dacă am dori să integrăm într-un avion un laser antirachetă de mare energie, cu un câmp de foc de mai mult de o emisferă, dar fără turele stealth, acesta ar putea, din exterior, să arate ca aceste transparențe. Un singur lanț optic ar putea alimenta capete care se rotesc la stânga și la dreapta sub ferestre conforme. Este vremea panicii.
Viteza nu este utilă doar pentru supraviețuire, deși reduce anvelopele de angajare a rachetelor. Chiar și o croazieră supersonică la Mach 1,8 reduce timpul de zbor la jumătate și crește dramatic rata de ieșire în comparație cu un crucișător subsonic
Dacă viteza și invizibilitatea îi permit să se apropie de inamic în deplină siguranță, un J-36 va putea furniza date de ochire pentru alte arme, cum ar fi rachetele lansate de H-6, care vor rămâne prudent în spatele său. De asemenea, va acționa ca un centru de comandă și control pentru alte aeronave, cu sau fără pilot. Dacă este un avion cu două locuri, al doilea membru al echipajului va fi probabil un manager de forță.
În ceea ce privește clasificarea avionului J-36, prea multă lume s-a grăbit să îl descrie ca fiind un „avion de vânătoare de generația a șasea”.
Termenul „a cincea generație”, inventat în Rusia, a fost preluat de Lockheed Martin ca instrument de marketing la începutul anilor 2000. Ceea ce Lockheed Martin ar numi avioane de vânătoare din a cincea generație combină viteza supersonică și manevrabilitatea cu un anumit grad de stealth. Chengdu J-20 este un avion de vânătoare din a cincea generație după acest standard.
Dar această taxonomie a „generației” este mai mult înșelătoare decât informativă, deoarece modelele de avioane de luptă nu se încadrează și nu ar trebui să se încadreze în grupuri secvențiale discrete de caracteristici.”
Translated with DeepL.com (free version)
Sper că după ce am fost categorisit de agent rus / filorus, nu o să-mi lipiți și eticheta de agent chinez / filochinez.
Sunt doar informații.
Chinezii au motoare și tehnologie copy paste
Normal, ei nu au cum să recunoască chestia asta
Motoarele lor sunt clone de motoare rusești
Sigur sunt categorii punctuale de arme/rachete rusești, chineze etc de vârf, dar grosu efectivelor ruse/cineze e inferior
Ca să faci un concurent pt gen 6 american tb sa ai datele temei de proiectare de la americani
Ca să știi unde tb să ajungi
Și să ai tehnologia de plecare bird of pray, F117A, YF 23, etc etc
Să știi de ce și cum au fost proiectate aparatele din trecut și unde este viitoru
Apoi îți trebuie calculatoarele avionului și softu
Plus puzderia de arme noi avute în vedere
Tb să îți dai seama ca încă nu există un concurent real pt F22
Iar pe F22 de serie nu au fost integrate toti senzorii și capacitățile de care era capabilă industria americană din urmă cu 30 de ani, ca ieșea avionu prea scump
Iar F22 va fi retras nu peste mult timp
La fel cu B2
Poveștile cu clonele chineze, rusești, etc este ca ei încearcă
Ca oricine are dreptul să încerce
Dar rezultatul final nu are cum să fie comparabil cu NGAD sau FAXX
Pt ca nu știi toate datele
Povești vânătorești cu Su37,35, clonele chineze de MIG MFI , inclusiv Su57 și 75, sunt frumoase
Dar fără motoru de pe gen 6 ce faci – ajungi ca chinezii pui 3 motiare în loc de unu – îți dai seama ce complicată e răcirea la motoru din mijloc de la avionu chinez cu trei motoare
Îți dai seama ca încă rușii și chinezii nu au reușit să construisca un concurent pt SR71 care nu mai zboară de peste 30 de ani
Iar la americani se pare ca SR72 zboară și el hipersonic de ceva timp, iar drona hipersonica “ieftina” de la Kratos se încălzește pe margine
Normal rușii prezintă desene animate în care Su35 privesc un SR71 sau SR72 la amiază și astea zboară subsonic
Dar astea sunt vise umede
Certitudinea e ca F35 israeliene au intrat ca-n brânză prin Iran ziua în amiaza mare și radarele ruse n-au văzut mai nimik
Ca și radarele ruse din Siria
Lipsa capacității de detectie de către inamic e o arma in sine
Totuși Boeing este o companie uriașă, are capacitatea sa proiecteze și produca un astfel de avion. Ca au dat chix cu 737 maxx, explicația este optimizarea costurilor. La un proiect militar nu cred ca se pune problema, au destulă marja de manevra.
Și din câte știu sunt sponsori ai democraților.
Probabil ca au pus pe masa ceva performant pe bune.
f46 suna mai bine…
„47” e cu dedicatie pentru urangutanul portocaliu, care a semnat contractul.
te-ai răcorit ?
Oricum o sa-i schimbe numele cand dispare in 4 ani, sau poate si mai putini.
putea fi doar 45 sau 47

P-47, avionul emblematic al celui de-al doilea Razboi Mondial. Sau 1947, cand US Air Army devine ” own bence „
Da, presupun ca este protectionism, insa au construit un prototip care a si zburat. Au investit enorm in baza de la St. Louis. Lochhead a dat-o in bara la greu cu F-35, n probleme, costuri imense… Northmann se concentreaza pe B-21 Raider si probabil NGAD-ul marinei
acum ca a luat Boeing contractul, s-ar putea ca Tempest si FCAS sa iasa mai repede
Poate n-ar fi rau sa ne alaturam si noi uneia din aceste initiative.
Sunt surprins cum am mai zis pe topicul celalalt, NOC si LMT aveau mai multa experienta recenta in avioane stealth, Boeing n-a mai facut nimic de la YF-23 in directia asta…dar nah, fiecare doarme asa cum isi asterne
Propunere de înlocuire a celor trei escadrile de F-16 în perspectiva dezvoltării relațiilor geopolitice: 1. O escadrilă de F-15EX, ne mai spălăm păcatele față de licurici, abordăm relația cu Boeing în perspectiva accesului la F-47. 2. O escadrilă de Rafale, trebuie să întărim parteneriatul cu sora de ginte, plus accesul la FCAS. 3. O escadrilă de Eurofighter, trebuie să întărim parteneriatul cu Germania și UK, și antamăm și Tempestul.
Și suntem aranjați cu toate alea.
Asta dacă nu trecem direct la SU-57
Da , așa este – ne trebuie o escadrila de F15 EX , sa ne spălam pacatele cu americanii , o escadrila de Rafale , sa ne spălam pacatele cu francezii , o escadrila de Typhoon , sa ne spălam pacatele cu ceilalți europeni , ar fi buna și o escadrila de J20 , ca sa spălam pacatele și fata de chinezi , ca nu se știe niciodată … și o escadrila de Gripen , ca asta decolează și aterizează pe orice fel de pista …
Eventual vorbit și cu indienii pentru o escadrila de Hal Tejas …
Sa ai grija unde mai spui ca dacă te aude Ciolacu , te pune direct ministrul apărării …
Nu va mai imbata-ti cu apa rece
La cum merg #negocierile# de la Riad pana in vara ne trezim cu rusii la gurile dunarii cel putin, pe americani i-am indepartat dupa ispravile din decembrie cu anularea alegerilor, nu se anuleaza niste alegeri intr-o democratie pentru ca nu a iesit cine trebuie
Sa ne fereasca dumnezeu sa nu doreasca rusii sa se razbune si pe noi , sa se limiteze doar la Franta si Anglia care baga batul prin gard poate niste nucleare in punctele esentiale i-ar racori si pe Macron si pe Starmer.
În mod obiectiv, sunt circumspect cu „generația 6″.
Tehnologia stealth e deja profund matura încă de la F-22, nu cred ca vom vedea progrese.
Povestea cu drone companion e o chestiune de software, se poate impementa pe orice zburătoare.
Rămâne partea de ” direct ebergy weapon” care sa vedem daca poate fi implementata cu adevărat în următorii 5-10 ani.
Aci personal as fi in dezacord un pic.
In primul rand doar stiinta materialelor pt toate reperele critice din fuselaj, ‘pielea aparatului’, oteluri motoare samd, a avansat foarte mult in ultimii ani. La fel si in ingineria hardware (cum ar fi design motoare) sau arhitectura software-hardware are loc de inovatie; au invatat si mult din F35, o sa implementeze pe urmatoarea scula.
Generația 6 e o combinatie de mai multi factori, nu doar stealth.
F-35 abia de la TR-3 poate fi considerat cu adevarat ca fiind de generatia a 5-a.
Tehnologia stealth e departe de a fi matura, suntem abia la inceputul de drum, stiintific vorbind.
Generatia 7 va avea probabil stealth electromagnetic si va fi hipersonic.
Obiectiv vorbind, Block 4 la F-35 a avut nevoie de hardware nou, introdus o data cu TR3, adicatelea un nou procesor capabil să facă de 25 de ori mai multe calcule decât predecesorul sau.
Daca vrei, e la fel ca Flight III de la distrugatoarele Arleigh Burke, au atins maximul pe care-l poate duce platforma aia. Posibil sa avem aceeasi situatie si la avioane.
Tot ce inseamna procesoare, senzori, comunicatii si ce alte traznai mai vor ei sa integreze pe Generatia VI necesita mai multa energie electrica (d-aia se lucreaza la un nou motor), capacitate de racire etc samd
Pentru Pacific vor mai multa autonomie si mai mult armament, pentru asta ai nevoie de spatiu, deci de o platforma mai mare.
Președintele Franței propune avioane Rafale Portugaliei si Canadei si cea mai noua versiune!
Contractele cu LM sunt semnate și aconturile vărsate. Cam greu de anulat.
Macron nu are puterea să propună Rafale. Dassault este o companie privată.
Oricum, m-ar mira să fie solicitat / propus Canadei. NORAD este prea strâns și exclusiv.
„Macron nu are puterea să propună Rafale”, ?! Dassault vine Rafale cui vrea ea sau cui ii spune guvernul francez?
Dassault decide cui vinde.
Și ca orice exportator de material militar francez, trebuie să obțină autorizația de export.
Dar guvernul francez nu poate să-i impună clienții
Iti dai seama ca ai ditamai contradictia in 2 randuri.
@Mihais si Nicu_4
Nu-i așa de contradictoriu, poate ar fi trebuit să o formulez altfel.
Ce vreau să spun este că lui Dassault nu i se poate impune o clientelă, deci compania decide cui vrea să vândă.
Dar, efectiv, guvernul francez poate să-i interzică o vânzare, ca la toate companiile de armament franceze.
Bingo.
@MirceaS
Care e diferența între „nu i se poate impune o clientelă” și „poate să-i interzică o vânzare”?
Dacă îi interzici o vânzare nu înseamnă că îi impui cui să vândă, și cui nu?
Părerea mea, hâc…
@Sharky
Simplu
A impune, în acest caz, este a ordona lui Dassault să vândă Canadei de exemplu. Tarà pentru care Dassault nu a prezentat Rafale fiindcă știau că zarulile sunt măsluite și deci nu l-a propus la vânzare.
A refuza licența de export nu este a impune clientelă ci a restrânge clientela.
(a impune = a constrânge pe cineva să accepte, să facă ceva – dexonline)
Aaaa si daca guvernul hotareste sa vanda Rafale Ugandei, Dassault poate sa spuna nu? Ma indoiesc foarte tare, pe de alta parte guvernul poate cumpara Rafale si apoi sa le vanda cui vrea el, fara sa intrebe compania.
Clientii Rafale cu cine au negociat mai intai cu Dassault sau cu guvernul?!
Am inteles de prima data ideea ta, teoretic statul francez nu-i poate impune lui Dassault sa faca o oferta Canadei, dar as vrea sa punctez doua aspecte:
– restrictiile la export pot functiona si ca o impunere (Trump style) – vinzi catre Canada altfel nu mai vinzi catre X tara.
– relatiile Dassault – Franta nu cred ca sunt chiar atat de delimitate, atunci cand statul francez face o propunere Canadei ma indoiesc sa nu fi avut discutii cu staff-ul Dassault .
Tema nu e f interesanta,dar de amorul artei,firma nu va zice vreodata Nu unei noi piete.Deci daca un reprezentant neoficial al unui stat se intalneste la o bere cu un reprezentant al Frantei si spune ca sunt bineveniti,iar la randul lor un oarecare din stat da un telefon d-lui CEO ca sa incerce…
Bineinteles ca nu e impunere in mod formal,dar ce alegere ar avea?
Si mi ales ca vb de Franta,unde e maxima fratie intre servicii si industrie.Iar trucuri murdare si trisat sunt folosite cu succes pt a favoriza interesele comerciale ale tarii.ceea ce e bine pt ei.
Sincer,vreau sa vad si io ziua cand serviciile patriei vor trimite macar o anonima firmelor romanesti ca afacerea X nu ar fi buna,sa incerce in schimb Y.
Dassault are o cultură de întreprindere foarte specială.
E o firmă care ține termenele și prețul. Și garanția nu este o joacă. Și nu vinde oricui. A refuzat vânzarea către India a Rafale dacă participa HAL.
Relația cu administrația franceză este și ea foarte specială, fiindcă Dassault este „greu”.
Marcel a reușit să impună, da, să impună, statului francez să amâne înlocuirea lui Vought F-8 Crusader de pe portavioane cu F-18 până când Rafale M va fi fost operațional când și generalii francezi nu dădeau doi bani pe Rafale.
Poate doar sa nu autorizeze exportul ? Care nu e impunere noo
4 ani am avut salon de masaj in Beausoleil și nu am reușit să înțeleg cum funcționează creierul franțuzesc. Tu ai reușit în 2 fraze. Șapo.
gaca vrei sa intelegi pe francezi nu strica sa o ai cu franceza
chapeau=palarie
https://www.twz.com/air/f-47-was-born-out-of-secret-x-planes-built-by-both-boeing-and-lockheed
alții nu sunt circumspecți.
Interesant de citit si comentariile de acolo
le citesc pe astea de aici…
„Acum se poate naște o întrebare, cum Boeing a câștigat contractul pentru Forțele Aeriene și a rămas în competiția Marinei alături de Northrop Grumman, are Boeing capacitatea să dezvolte în paralel două avioane de generația a VI-a, chiar și înrudite dpdv tehnologic, sau Northrop a scăpat în câștigător pentru Marina, iar Lockheed Martin este mare înfrântă a programului NGAD?”
Se numeste risk taking through capital investments. In final niste oameni de afaceri au luat decizia corecta in locul unor contabili de glorie.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing/boeing-bets-big-on-next-generation-fighter-manufacturing-facility/158916.article
De cand cu anuntul F47, am aruncat un ochi pe site la Boeing, a-nceput sa bata un vant de schimbare pe la Seattle sau mi se pare mie?
Ideea este să-i dai afară sau să-i tragi pe linie moartă pe toți contabilii de glorie a care au venit la pachet cu achiziția McDonnel Douglas. Asta cere timp și în general nu se înfăptuiește peste noapte prin prisma faptului ca a venit un nou director executiv, iar asta învârtește bagheta magică și se întîmplă niște lucruri. Este bine ca mai sunt ingineri pe acolo care sunt interesați și de afaceri. Acum dacă ăștia se ridică la nivelul lui Allan Mulaly sau Phil Condiții rămâne de văzut.
când visa vreodată mirceaS ca 99% din site va trece cu arme și bagaje în brațele micului napoleon?!
cum e și viața asta…
Bof.
Problema celor care au dreptate prea devreme.
De cand unchiul de peste balta il trimite pe unul ca Witkoff sa negocieze cu rusii.
Daca nu te-ai prins ca iubirea reciproca e pe interes,aia e.Interesul nost e alaturi de oricine da in rusi.
Interesul lor pana recent era sa aiba influenta in Europa tinand rusii cat mai la est alaturi de est europeni .
Legat de caricioplan,smecheria cu astea sta in soft electronica,plus data linkuri.Chestii furabile de catre unii mici cu ochi ingusti.
Problema nr 2 e ca zburatoarele sa poata sa faca fata intr-un mediu criminal,fara suportul oferit USAF de catre bazele sale.
Adica dispersate pe piste improvizate in jungla.
Pt ca intr-un razboi pe bune bazele vor fi lovite.Se vede cum o patesc astia din vecini.
Ca o fi dificil sa distrugi baze,adaposturi betonate etc… e adevarat,dar bataliile aeronavale difera de cele terestre.Pe uscat ne batem mult si bine,dar in aer si pe apa sunt decise in minute,maxim ore.
Deci,daca e doar cel mai stealth,cu AI bla-bla,dar trebuie dat cu praf de zane in hangar cu temperatura controlata,nu e chiar game changer.
până acum o lună nu avea nimeni dintre voi problema asta iar acum desfaceți orice în zeci de mii de scenarii și posibilități poate-poate se potrivește cu narativul achiesat de toată lumea ,diavolul stă în detalii.
sunteți blocați într-un hate pe persoană fizică auto indus și inoculat de toată mass-media vis a vis de trump-gop-america.
Gizas,is in minoritatea care il plaace pe Trump.Dar de aci pana la a fi chior surd si far simt tactil e mult.
Ce fac ei o fi interesul lor.Super pt ei.Dar interesul nostru in materie de securitate si aliante care e?
Crezi ca vine Musk sa dea afara juma de milion de bugetari si sa taie reglementarile la un sfert?Nope,e treaba noastra.
Politica interna si cea externa se intalnesc uneori.Dar nu mereu.
Au schimbat interesul ,unilateral,aia e.Dar pana cand nu ne aliniem din nou,ai pup iu beibi.
Altii cu care ne potrivim.
Si nu-mi veni ca suntem curve.Ei spera nus ce papagalicind ce spun rusii.Si probabil vor lua teapa.
interesul nostru e cu america aia din parteneriatul strategic,baze imprastiate peste tot si care tin rutele comerciale libere.
curva are moralitatea ei,presteaza un serviciu si este platita…noi suntem mai rau.
Interesul nostru a fost mereu fix pix pentru americani (… prima tentativa de NATO…). Pana acum ii interesa pozitia nostra geografica. In ziua cand vor fi reinteresati de noi ne vor anunta, pana atunci low profile ca poate trece valul.
Restul sunt povesti.
Legat de DOGE, ar fi perfect, dar realizezi ca in secunda 2 vom avea 10X ‘suveranisti’ pe strada? Ca acolo e grosul, in bugetarimea frecatoare me mangan din comune si orase mici, sutele de firme/regii patronate de stat, asistatii sociali (cand Ro importa zeci de mii de nepalezi) sau la pensionarii de 45 de ani carora nu le mai ajung banii de city break in Dubai.
întreb și eu ,cum ați putut trăi cu hate-ul ăsta disimulat atâția ani?!
lucrează russia prin voi și habar nu aveți.
E simplu, doar hate pentru Rusia, și de când Magaristan acționează convergent cu Moscova, se extinde.
„hate disimulat”? Daca nu ai fost niciodata in state iti spun ca tara aia se bazeaza 80% pe „business as usual”. Si este foarte corect, pana la urma noi trebuie sa devenim relevanti prin atragerea companiilor americane, nu cum a facut marele suveranist de telemorman cand a gonit firmele americane prin o lege offshore cu iz de Venezuela.
Si da, am o problema ca taxele mele si ale copiilor mei din viitor sunt tocate acum de armata asta de trantori care se viseaza „suverani” dar pe banii altora, nu inseamna ca Rusia imi dicteaza asta.
nu e așa,te înșeli grav…america din conținut nu din formă e aia care crede în valori ,fără ele erau și ei o benzinărie ca russia.
Pai da.De rednecii aia care tin America imi place si mie.Aia care vor sa se guverneze de capul lor,care vor sa vorbeasca liber,care sa faca ceva util nu doar sa ceara aprobari de la bugetari,care se duc la biserica si au 20 de arme in casa.
No,interesul astora la scara macro,adica protejat comertul etc samd… este sa-i impiedice pe chinezi sa fie nr1.
Nu au nici un interes sa moara pt cele 7 coline ale Iasilor.Pt ca George Washington spunea de la inceputuri ca sa evite incurcaturile externe.Ceainizii sunt un pericol,aventurile rusilor pe la noi in cartier o incurcatura.
Asta pot intelege,pot aprecia.As dori sa si putem imita,pt ca meritam si noi o guvernare ca lumea,libertate,bogatie et co.
Problema e ca interesul nostru de securitate se pupa cu al imperiului american,nu al cetateanului american.
Daca poti pricepe ca America asta care schimba macazul e ceva cu care nu ne intersectam,bine.Daca nu,tot aia.Redescoperim haiducia impotriva fanariotilor,raul,ramul .
We’ll hang together,so we won’t hang separetely.
zzzzzzzzzz
Bre, au ajuns mesajele tale preponderent contre culturale si ideologice. Nimic cu valoare adaugata reala. Pacat, pe vremuri cand am aterizat si eu aci pe romil ca un simpl ‘neofit’, iti citeam comentariile cu interes. Acum doar cu sorosistii, sexo-socialistii, fatalaii europeni si izbavirea prin capitalism libertarian pare-se ca-i dai.
Pacat.
aiurea,exagerezi….nici nu m-am atins de ei,bătaia mea e alta și pe termen lung.
1. Cate fightere a proiectat si implementat in productie?
2. Cate avioane cu design optimizat in vederea reducerii semnaturii radar a produs in serie?
4. Care sunt ultimele realizari tehnologice in domeniul aviatiei civile si care este situatia fata de competitorul european Airbus?
5. Ce realizari are divizia spatiala?
Eu spun ca primul avion de lupta gen a VI a va fi chinez iar urmatorul va fi al aliantei europeano-japoneze.
Poate nu știu eu bine, dar primul avion de lupta de generația a șasea exista și se numește B21 Raider
am vrut sa spun ceva pentru termenul „fighter” adica US code: ‘F’. B21 este bombardier si oricum e facut de Northrop Grumman, cei mai buni ever.
Știu ca știi multe, dar te-am punctat amical
Eu înțelesăi că vorbea de ,,fightere” gen 6, nu de alta…
salutari lui xi !!
nu-mi dau seama daca e sarcasm sau contra!
Vorbeam cu un fost coleg suedez care acum are patroni chinezi (intelegeti voi ce firma de vehicule). Doctor in inginerie aerodinamica si cam ce vedeti voi azi in domeniu de design la acea marca a fost optimizat aerodinamic de el si echipa lui. Tipul de inginer open mind si extrem de riguros, dar imi spunea ca ce a vazut in China l-a speriat.
China are acum fabricile cu cele mai performante utilaje de productie dar si cu % cel mai mare de specialisti raportat la numarul de angajati. Fabricile din Europa sunt pline de mana de lucru ieftina si fara cultura tehnica (turci, arabi, africani), iar in US de sud americani. Imi spunea ca in Suedia inginerii tehnologi care proiecteaza fluxurile de productie sunt de generatia nostra de +45 ani (aia mai tineri), altii nu mai vin sau daca vin sunt varza (ca si la noi).
Pentru cine nu cunoaste, poti avea cel mai bun proiect de produs din lumea asta, este fix 0 barat fara o fabrica performanta si un proiect tehnologic.
și rusia avea a doua armată a lumii…nun frec o iota din informările venite din partea rușilor sau chinejilor,pe acolo acolo nimic nu umblă fără voie de la partid-țar.
și da,trump plus gop au avertizat recent despre avântul și elanul chinez obținut culmea pe baza tehnologiei occidentale dar mai mult până “la inamicul e la porți”.
Mda, cele mai bune utilaje pe dracu’. De aia nu sunt in stare sa-si facă mașini unelte capabile de precizii ridicate
Când o sa vad mașini CNC made in China capabile de performanțe precum Okuma, Kitamura, Mitsui Seiki, Yasda, Hermle, Kern etc. o să cred.
*Sanger German
http://www.luft46.com/misc/sanger.html
*Sanger Chinezesc
https://en.topwar.ru/261486-kitajskij-raketoplan-atakuet-pochti-iz-kosmosa-jeto-vpolne-realno.html
*Eugen Sänger
https://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_S%C3%A4nger
M-a lovit brusc. E obsolete. De ce?
F-47 300 mil. USD
Shaheed 30 000 USD
Adică 10 000 drone la costul unui singur avion.
Ce are soola cu prefectura?
Alttul cu aur monoatomic? Simplu pt creierasul tau: avionul e reutilizabil – adica scapa de incarcatura si se reintoarce, shahed e mobra de unica folosinta!
Decat 10 mobre mai bine un harley – dar daca tu vrei cu industria calului – n-ai decat! Ah, neaparat sa mergi sa cumperi DUSTER 3 cu motor pe GPL –
Reduci costurile cu combustibilul – are optiune de mufare dupa ce se mananca iahnie de fasole => refacere plin.
esti tare omule!
mai stiu eu unul de sta cu 2 copii la ap cu 2 camere in Alexandria (prima casa) dar are Tesla Model Y (credit). Au mai mult loc in masina decat in casa.
Evident ca nu a luat in calcul ca in oras sunt doar 2 statii de maxim 50Kw (35Kw reali) unde incarca la 2.5 lei Kw si alea la iesire din oras.
Asa si cu tine, faci ceva in reutilizare daca trage rachete de 1mil bucata pentru care stai la coada ani sa le importi.
Te-ai trezit cu fata la cearsaf?
Fiecare scula are trebuință ei…un avion e mult mai potent decât 10000 drone și asta e strict părerea mea.
Nu cu drona a fost ucis în buncăr șobolanul hezbolah.
Nu cu drona transporți Moab sau racheta antinava cu raza lunga.
Ca sa specific…nu cu mobre de drone gen Shahed.
Iar pana la drone stealth deja o sa fie alt ordin de cost.
aha, vezi ca acum câteva zile niste aeromodele ucrainiene cu motor de cositoare au lovit baza Engels unde rusii tin aviația strategica. Nu prea sunt date exacte dar, se pare ca au lovit un depozit de rachete și avioane cu o explozie uriașă. Sunt mesaje ca au crescut si radiațiile in zona…
Tot mopedele alea au distrus rafinăriile rusești de au interzis rusii exportului de motorina.
deci, orice unealta e buna daca o ai și dacă servește scopului.
Ideal e sa ai un mix de capabilitati, de la monede pana la bombardiere strategice.
@Bloomberg
Ce-mi plac mie concluziile categorice…
Uita-te putin la schimbul de mingi dintre Israel si Iran, este elocvent in contextul afirmatiei tale.
De citit: https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/operation-days-repentance-impact-israels-strikes-iran
morala e ca orice unealta are scopul ei.
Intotdeauna!
La fel ca aia conform careia nu exista solutii minune, unice! 
Ah, si ca sa inchei, apar primele solutii functionale eficiente dpdv costuri: APKWS – 35000 USD vs. Shahed/Geran – ~35000 USD, aparent un avion poate sa duca vreo 28 de APKWS creditate cu peste 90% probabilitate de lovire. Probabil si mai multe. La Apache par sa fie disponibile vreo 76… (doar uitandu-ma prin poze)
Surse:
https://armyrecognition.com/news/navy-news/2025/breaking-news-us-fighter-jet-destroy-houthi-drones-in-red-sea-using-advanced-laser-guided-rockets
https://www.csis.org/analysis/calculating-cost-effectiveness-russias-drone-strikes
Asa e când n-ai scoala dar de crezi deștept ca ti-ai luat cazan de BMV.
Se cheamă matematica.
Matematica exprima cantități.
Alea 4 zerouri de la 10 000 nu se refera la 4 bucăți.
Se refera la diferența dintre o bomboana și tot raionul de dulciuri de la Carefour.
Iar bomboana aia, oricât ai vrea tu sa sugi din ea rămâne doar o bomboana, și se epuizează în cele din urma.
Asa ca eu rămân cu un depozit de bomboane pe care îl împart pe unde vreau, in timp ce tu ramai sa sugi din bomboana ta obosita.
Sper ca ai prins parabola. Știi ce e aia parabola?
E cumva aia prin care dacii liberi prindeau meciurile Stelei Roșii Belgrad înainte de 89?
Sa speram ca plasarea contractului catre Boeing a fost facuta pt ca oferta lor tehnica si comerciala era cea mai buna.
Calmati-va in legatura cu americanii….E drept ca maimutoiul de Trump a facut o gramada de cacaturi de cand a venit la putere dar ma indoiesc ca pe termen lung US nu va reveni la politica sa clasica de dupa WWII. Cred ca va mai dura dar in cele din urma va fi inevitabil sa se trezeasca si sa isi dea seama ca isi dau cu stangu’n dreptu.
Chinezii sunt desconsiderati de multi dar nu ar trebui. Au copiat cat au putut pana acum dar de ceva timp au capatat experienta in multe domenii si acum chiar pot sa fabrice avioane care par decente si deasemenea par sa nu mai fie copii fidele ale avioanelor rusesti sau americane si deasemenea sunt la preturi mult sub cele ale concurentei. Rusii au fost supraevaluati si cu ocazia atacarii Ucrainei au aratat ca au o gluma de armata dar pana la dovada contrara chinezii trebuiesc luati foarte in serios. E posibil sa ma insel si armata lor sa fie mai slaba decat o cred eu, dar mai bine sa ii supraevaluezi si sa constati la primul fight ca armamentul lor e de toata jena decat sa ii subevaluezi si la primul fight sa te bata de sa te kk pe tine … la ce vad ca scot in ultima perioada nici eu nu m-as mira foarte tare sa scoata ei primul fighter adevarat de gen 6.
Toate bune si frumoase dar ceva specificatii pentru pasaroiul lor nu dau si alde Boeing ? Sa putem sa-i criticam ca niste mari specialisti ce suntem ca doar strugurii sunt acri.
Castigatorul F/A-XX va fi anuntat in maxim o saptamana.
Eu deja „am pariat” ca va fi acelasi F-47 dar „navalizat” (desi mai degraba F-47 e varianta „USAF-izata” a celui US Navy).