SeaTiger

NH 90 NFH (NATO Frigate Helicopter) marinei franceze

Germanii au dat de bani sau macar ca parlamentul lor s-a hotarat sa renunte la cozile de matura si sa cumpere arme serioase. Bani au, tehnologie au, vointa politica era tot ce le lipsea, astfel ca dupa aprobarea bugetului pentru primele 38 de Eurofighter Trance IV dotate cu radare AESA, s-a dat unda verde si pentru achizitia mult asteptata de noi elicoptere de lupta navale.

Nici aici nu avem vreo supriza, SeaTiger era deja castigator.

2,7 miliarde de euro pentru 31 de elicoptere navale multirol. Aeronavele vor fi folosite la bordul navelor de lupta si vor avea ca principala misiune lupta anti-submarin si cea anti-nava.

SeaTiger face parte din familia NH 90 si se afla deja in dotarea marinei franceze, a celei australiene, italiene si norvegiene.

In marina germana NH 90 are doua variante: SeaLion, elicopter naval de transport care urmeaza sa inlocuiasca aparatele Westland Sea King in salvarea pe mare (SAR) si transport (Vertrep). Sea Lion a inceput deja sa intre in dotare spre sfarsitul lui 2019.

NH Sea Lion la primul zbor oficial in Marina Germana

SeaTiger pe de alta parte este un elicopter de lupta dedicat ce va dispune atat de torpile cat si de rachete anti-nava, desi in fisa postului se au in vedere si misiunile de tip SAR/transport.

In marina germana, SeaLion va inlocui elicoptere Sea Lynx Mk88A.

Ca sa lamurim un pic lucrurile, familia NH 90 este “detinuta” de NHIndustries, o companie care la randul sau are ca actionari pe Airbus Helicopters, Leonardo (ex – AgustaWestland constructoarea aparatelor Sea King si Sea Lynx) si Fokker Aerostructures.

NH 90 in standard poate zbura 5 ore, poate lua la bord un maxium de 23 de persoane (inclusiv echipajul), cam patru tone incarcatura, 300km/h viteza maxima. Sigur ca aceste performante sunt generale si ele sunt puternic influentate de configuratia aleasa, de echipamentul suplimentar la bord, de tipul de misiune etc, insa in linii mari NH 90 este un elicopter de clasa medie.

Aviz amatorilor, este si foarte scump.

Putem astfel observa ca Germania a inceput in sfarsit sa se miste ceva mai bine in zona achizitiilor: nave de lupta noi, avioane multirol, elicoptere, submarine, un lucru care in sine nu este deloc rau.

NH 90 este cam primul elicopter european multirol proiectat din start pentr uzul militar, similar daca vreti faimilei MH 60 de la Sikorski/Lockheed. Este scump precum un Mercedes dar reprezinta un foarte mare pas inainte pentru industria aero-spatiala de aparare europeana.

GeorgeGMT

41 de comentarii:

  1. 2,7 milioane pentru 31 de aparate? Sau miliarde?

    • Nordicii par sa se fi intepat in grup cu NH-90… Apropos de primul link, Danemarca a cumparat MH-60R: https://www.militaryaerospace.com/home/article/16720037/denmark-to-order-nine-mh60r-seahawk-helicopters
      Pana la urma ce-i cu astia, nu mai stiu sa faca elicoptere? NH-90 are probleme, la H225 zbura rotorul principal cand ti-era lumea mai draga (not fun daca erai in el), iar Leonardo s-au dovedit niste mari magari in relatia cu Danemarca.
      Intre timp, coreenii cei buni s-au hotarat si ei la Romeo, desi toata lumea dadea Leonardo de castigator: https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2020/12/16/south-korea-to-order-12-mh-60r-anti-submarine-helicopters/
      Mi se pare iarasi amuzant sa iei un lucru nereusit doar ca sa sustii baza industriala… Cam cum fac si americanii cu LCS-urile, niste nave care mie imi plac, dar la care nu se mai termina problemele. Si, culmea, nu prea baga bani in modulele de lupta, dar au mai comandat niste nave, sa fie acolo…
      Jaf pe bani publici si la ei ca si la noi.

      1
      • Nicolae,
        H225 si familia Super-Puma zbura mult si bine inainte sa fi schimbat astia furnizorul de rulmenti pentru capul de rotor si sa faca „imbunatatiri”. Uneori un detaliu din asta te da peste cap, chiar si la o clasa de aeronave care erau renumite pentru robustetet si fiabilitate, fiind folosite pe platforme petroliere in conditii meteo grele fara probleme pana atunci.

        3
      • Elicopterele europene sunt de cea mai buna calitate doar ca modele strict militare sunt ceva nou pentru noi si sunt modele de inceput.
        N-as compara LCS cu NH 90, elicopterul este nou, are bolile copilariei o sa fie ok, pe cand in cazul LCSurilor inca nu s-au hotrat la ce sunt bune.
        Daca ne uitam la Eurofighter Tranhe 1 si Eurofighter Tranche 3 vedem diferentele enorme dintre ele. Tranche 3 este magnific…

        Iar eu cred ca renteaza chiar foarte mult sa-ti menti si sa dezvolti propria baza industriala si de R&D chiar daca la inceput ai unele probleme si chiar daca per total te costa mai mult.

        Sa nu uitam, importurile sunt intotdeauna infinit mai scumpe si inseamna ramanerea in urma dpdv tehnologic, hemoragie de fonduri, pierderea de slujbe pt tine si slujbe pentru exportator.

        1
  2. nemții e all in pe made in UE dar acum cu noul chirias de pe pennsylvania avenue ….

  3. „Bani au, tehnologie au, vointa politica era tot ce le lipsea” .. nu ne invatam si pace … In ultimi 120ani de doua ori s-au inarmat germanii si nu a iesit bine de loc.. Chiar se vrea o a treia incercare?

    2
    • ce treaba ai cu ei? daca tu esti prost si tradator de tara si nu te inarmezi sa nu se inarmeze nici altii ca ti e tie frica de ei? daca esti prost e vina altora?

      13
    • In Razboiul Rece ambele Germanii aveau armata ca lumea si era ok. Doar nucleare nu. Vorba lui Churchill (Jack nu Winston), daca ii dai neamtului indicatii clare cu ce trebuie sa faca, o sa zica „Jawohl” si o sa execute.

      2
  4. Pare putin fortat sa comparam NH-90 cu Blackhawk, mai degraba cu S-92/CH-148 Cyclone.
    Da, din punct de vedere al unor capacitati de misiune se pot compara, dar sunt totusi la alta clasa, NH-90 duce un numar dublu de militari.
    Costul si pretul, daca ar fi fost doar dublu, sa zicem la limita ca ar fi fost acceptabil… dar cu problemele de fiabilitate pe care le are e de neiertat.

    1
  5. NH 90 e urmașul politicii comune europene în domeniul aviației militare.
    Au început cu bombardierul Tornado , au continuat cu Typhoon și au ajuns și la elicoptere.
    Că oricare ” afacere” politica , rezultatele in toate cele 3 programe e identic.
    – produsul foarte scump
    – ora de zbor scumpă
    – penurie de piese de schimb ( scumpe) care trebuie înlocuite mai des
    – lipsa totala a concurenței cu produse asemănătoare. Deoarece ce e ” făcut” politic , se vinde exclusiv prin presiuni politice.

    Ar fi și faptul că UE nu vrea sa iasă din nișa unor produse înalt tehnologice dar modul cum abordează aceasta dezvoltare tehnologică e catastrofala.
    De regulă inițial împart între ei ce produce fiecare. ( Care șasiul , care motorul , care tehnica de bord ) și după decid cine și unde asamblează ” scula „.
    Nu exista în UE o competiție europeană pentru tehnica militara. Deoarece nu există o politică , minister comun a apărării comunitare. Cine are , trage mereu pătura de partea lui. Rezultatele sunt pe măsură ” strategiilor”.

    8
    • Corect dar au reusit sa obtina un avion de SEAD (Tornado) excelent, un aparat de superioritate aeriana, acum si multirol tot excelent (Eurofighter).
      In privinta elicopterelor trebuie sa avem un pic de rabdare este vorba de bolile copilariei si la Tiger si la NH 90.

      Si da renteaza chiar daca sunt scumpe atat timp cat banii se invart in economia ta si iti menti industria si locurile de munca, dezvolti tehnologie. Ar fi dovada de prostie crasa sa importi inalta tehnologie cand ai posibilitatea sa ti-o dezvolti la tine in curte.
      Germanii si francezii au dreptate sa-si dezvolte economiile si sa nu importe, acolo unde se poate, de la americani.

      1
  6. Nu știu dacă poate fi o optiune, dar ce ar fi dacă ar pune un tilt rotor (osprey) în rol de ASuW? De carat cara, nu știu cât este de eficient dpv al costurilor la zborul în punct fix…

  7. Cred ca judecam cateodata prea rapid, facil si superficial, nefondat (oameni, situatii, companii, produse, etc…)
    Am fost curios acum ceva timp , destul de recent, cand a aparut pe RuMil un articol unde de era vorba de elicoptere ambarcate pe nave (cred ca Nicolae il scrisese), care ar putea fi mai util si mai sigur (si stiam de problemele NH-90)
    Uite ce am gasit

    2014 – an engine on one of the deployed NH90s exploded during a training mission over Uzbekistan. On Nov. 17, the German aviation security advisory board grounded the whole fleet. The faulty system appears to have been the integrated fire extinguisher for the turbine. On Nov. 19, the NH90s returned to flight (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/161323/german-nh90-cleared-to-resume-flights.html )

    2017 – the German MoD is worried because abrasion traces were found in the turbine engines of one of the NH90s operating in Mali in support of the United Nations’ MINUSMA mission. The grounding order will remain in force until all 47 NH90s in German service have been checked (http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/187669/germany-bundeswehr-grounds-nh90-helicopters-for-checks.html)

    2017 – In April this year, the RNZAF’s NH90 fleet was grounded following an in-flight single engine failure which forced an emergency landing. (https://www.defenceconnect.com.au/air-sea-lift/763-mrh90-and-nh90-investigations-ongoing )

    NH-90 are 2 (doi) furnizori de motoare : GE si Rolls Royce

    De curiozitate m-am dus pe aviation safety.net
    Aici incidentele la NH-90: https://aviation-safety.net/wikibase/type/NH90
    Aici incidentele pt Black Hawk: https://aviation-safety.net/wikibase/type/H60

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *