Serbia a primit 4 MiL Mi 35M

mi 35m serbia

Sarbii si-au prezentat de curand noile elicoptere primite din Rusia, vorbim aici de patru aeronave Mil Mi 35M si trei Mi 17V-5, plus inca doua Mi 17 primite in 2016. Contractul prevede achizitia a sapte Mi 35M.

Si cele noua elicoptere Airbus H 145M contractate au sosit in tara, sarbii fiind deja in curs de dotare a acestora cu arme local construite (mitraliere calibrul 12,7 mm si lansatoare PRND calibrul 80 mm).

In plus, Belgradul are in plan si achizitia din Rusia a 30 de tancuri T 72, plus 20 de vehicule de cercetare BDRM 2.

In discutiile dintre cele doua tari a aparut si apararea anti-aeriana, nu la nivel de S 300/S 400 (probabil prea scumpe pentru Serbia, dar se discuta intens despre Buk si Tunguska, sisteme cu raza scurta si medie.

Si daca tot vorbeam zilele trecute de “oglinda”, pare ca programele de dotare recent demarate de sarbi ii au in vedere pe unguri, nu pe noi, de altfel presedintele Serbiei a declarat ca tara sa trebuie sa tina pasul cu Ungaria si Bulgaria nu cu Romania, de unde se poate intelege ca Belgradul are griji in privinta celor doua tari si nu a Romaniei.

Astfel, Serbia poate alinia sapte MiL Mi 35M, dublate de multirolul MiL Mi 17V-5, care si el poate trage cu rachete ghidate AT sau cu PRND-uri, triplate de H 145M, inarmat mai usor si toate adaugate flotei de Aérospatiale Gazelle.

La avioane de lupta, Serbia a ajuns deja la un total de 14 aeronave MiG 29, sase bucati primite din Rusia, patru din Belarus si, desi aeronavele donate sunt in varianta clasica, au inca suficienta resursa de zbor, ele urmand un program de modernizare nu foarte ambitios dar care le va permite sa execute misiuni variate.

14 MiG 29 inseamna o escadrila si, orice s-ar spune, sunt avioane care pot, intr-un anumit context, sa puna probleme oricarui atacator de rasa maidanez-pekineza ? …

Pe de alta parte, elicopterele de atac sunt o arma a dracului de scumpa, nu oricine si-o poate permite, mai ales in cazul tarilor mai mici, dar se vede treaba ca lucrurile evolueaza in zona Europei de Est, astfel Cehia a facut prima pasul, cumparand  patru AH-1Z Viper si opt UH-1Y Venom, care si Venomul stie oleaca de bataie, fiind un multirol veritabil, la fel ca si Mi 17V-5 rusesc.

Ungurii trag si ei de H145M si H 225M, ultimul fiind unul de transport in care poti inghesuii unele chestii mai rele, dar ala micu’ poate agata si rachete AT sau PRND-uri, dupa cum vedem ca au facut sarbii.

Romania inca nu s-a hotarat, discutia cu Bell despre 21 de Viper si 24 de Venom trenand de ceva vreme, urmeaza sa vedem daca lucrurile se vor inviora putin anul acesta sau mai ramane sa asteptam vesti. Desi la sumele vehiculate pentru 45 de Bell-uri cred ca vom mai avea de asteptat, sistemele de aparare anti-aeriana parand in acest moment ca fiind prima noastra urgenta si nu ma refer aici la Patriot.

P.S. Partea buna este ca si Boeing, cu al sau AH 64E Apache, sta cu ochii pe Bucuresti si spera la o evaluare corecta a ofertelor. Asadar, daca va fi, vom avea cel mai probabil o maciuceala intre Boeing si Bell, Airbus cu Tiger nu cred sa fie nici macar luata in considerare.

GeorgeGMT

98 de comentarii:

  1. Poate nu ar fi rau de luat in considerare, pentru noi, si o combinatie AW249 cu AW149/AW139. Oricum Leonardo vad ca are intrare si la americani cu AW139 si cu AW119.
    Pe naval AW159 e un competitor puternic pentru MH-60R

    3
    • Nu cred ca ne lasa americanii din mana la faza cu elicopterele de atac. De altfel, alternativele la cele doua produse americane sunt destul de subtiri.
      Pe naval, din cate imi amintesc, cerinta a fost ca noile corvete sa poata opera Puma Naval in combinatie cu o drona (nu stim de care, aripi fixe sau rotative), Ciuca amenintandu-ne cu achizitia „serioasa” de astfel de aparate. Acum avem 3 Pume Naval, ori mai fac unele noi pentru noile nave, ori le vor folosi alternativ pe cele existente.
      Mie imi place Wildcat-ul dar cred ca elicopterele vor fi strict o poveste americana.

      2
      • La elicoptere de atac nu avem alte alternative decât Bell Viper și Boeing Apache. Restul de la europeni sunt gunoaie. La cele de suport/transport putem merge pe Airbus dar depinde de bani, planuri, strategie, doctrină, etc.

        4
        • cand President and CEO al Lockheed-Martin vine la bucale sa se intalneasca cu Ministru Apararii cam trag tare americanii de toate ,dar cine stie creca suntem ca kurzi cum spun unii,maine ne lasa americani din brate

  2. Și noi ar trebui să – i credem pe cuvant?
    Să nu uităm ultimele manevre făcute cu forțele speciale ale ciolavecilor(cercetași, parașutiști) făcute la mai puțin de 50 km de granița cu România. Nu lângă granița cu Ungaria sau Bulgaura…

    11
    • Nu te ingrijora, personal prefer sa faca Sarbii manevre aproape de granita decat Ungurii sau Bulgarii.

      6
      • Eu nu….
        Și am convingerea fermă că dacă nu erau „nivelati” la sfârșitul anilor ’90,acum aveam probleme mari cu ei…

        11
        • Gogu de la Stina

          Srevca Nova Godina! Zibela velika Srbija! Hvala!

          Ma bucur ca poporul rus nu-i uita. Noi romanii nu am fi avut niciodata probleme cu ei.A fost vreodata razboi intre noi si sirbi? Cite conflicte insa am avut cu bulgarii?

          MI 35M este un elicopter taman bun pentru dealurile si muntii Serbiei. La mai multe!

          7
          • Gogu de la Stina

            Ah … graba … si autobuzul asta …

            Srecna Nova Godina ! Pozdrav iz Londona!

            1
          • @gogu… ia vezi cati soldati in termen au murit impuscati de sarbi prin anii 50… ii ucideau de plictiseala..trageau peste granita, toti soldatii care urmau sa fie incorporati se rugau sa nu ajunga la granita cu serbia

            3
          • Goguta,lasa trollismul,ia zi-mi ce face seful vostru?De ce si-a executat guvernul?
            https://universul.net/breaking-news-guvernul-rusiei-a-demisionat/

            4
            • Gogu de la Stina

              Danute nu sunt troll mai ….. Sefu’ meu de fapt ….. nu e sefu meu … daca te gindesti la Tovarasul Vladimir Vladimirovici …

              Eeeee … sa fiu sincer m-a cam luat prin surprindere si sa fiu sincer nu prea m-am documentat despre problema …. e clar totusi ca in Rusia sa impun niste masuri economice mai … aspre … pentru a face fata crizei generate de enspe mii de embargouri de toate felurile si din toate directiile …. doar le-or lua moca Siberia cu toate bogatiile ei.

              Din Iulie 2020 multeee se vor schimba insa in Rusia …. multeeeee …..

              3
              • multumesc Goguta pt raspuns,cum sa fie la voi criza?RUsia duduie economic din toate punctele de vedere ,nu asa e propaganda oficiala?

                5
          • GOGULE!sirbii nu prea ne recunosc ca stat,adica nu a exzistat razboiul de independenta de la 77,sirbii nu dau drepturi NORMALE romanilor din TIMOC…eu cind ma gindesc la sirbi imi vin in ochi imaginile alea cu sirbul cu barosu care omora femei si copi nevinovati.TRAIASCA ALBANIA MARE.

            6
        • Da ..ai dreptate.
          pre multa lume ii pupa in frunte – dar eu nu ii vad proetenii nostri

          11
      • Sarbii fac ce le dicteaza stapanul si protectorul, cam ceva de genul Romaniei, dar avand in vedere ca manevrele s-au efectuat in apropierea granitei cu Ro putem considera ca ei sunt pericolul nu bulgarii si ungurii cu toate ca sunt si acolo resentimente.

        Opinia mea e ca sunt mult mai seriosi decat noi, totusi lucrurile cu sarbii in zona s-a putea domoli odata cu aderarea la UE , de vazut daca europenii mai au cerinta de menbru NATO pt aderare, eu zic ca asta va arata cu adevarat viitorul relatiilor USA cu UE.

        7
        • Sârbii pot pune probleme serioase, chiar sunt o forța acum, noi nu cred ca.-i putem face fata, la noi tehnica modernă e subțire.
          Și e clar ca lumina zilei ca rușii ii împing la înarmare și nu cred ca de “frica” gulașului sau a murăturilor.
          O mică cărămida sa blocheze oleaca spațiul NATO nu strica, o mică balama sa țin USA Rusiei e binevenita. Se știe ca suntem pro americani și pro Coca Cola și pro McDonalds, deci e clar unde se îndreaptă lucrurile.

          6
          • @Petre: good point of view… Subestimarea adversarului este EXTREM de paguboasa… Ca si a „prietenilor” – romanii aveau o vorba: „Fereste-ma Doamne de „prieteni”, ca de dusmani am eu grija!”

    • @seba

      Exact! GMT-ul șade relaxat pt și anime că un om de stat nu tocmai amic declară că noua bâtă e doar pentru vecinul din stânga, nicidecum pentru cel din dreapta. Logică impecabilă!

      N-are a face că sărbii îs poor mândru și ranchiunos. Nici că a invadat Banatul românesc după primul RM.

      Eu nu înțeleg ce am câștigat prin exercițiul cu MiG-29 la Câmpia…

      1
      • Bineinteles ca o arma este pt cel a carui cap este atintita, nu este logica mea ci a celui care a facut declaratia.. Nu cred ca mie trebuie sa-mi amintesti ca Serbia nu ne este si nici nu ne-a fost prietena.
        Cu exercitiul comun de la Campia am castigat multe, in primul rand le-am vazut pilotii la treaba, lucru extrem de important.

        2
        • Nu sunt de acord în privința exercițiului, dat fiind că noi știam mai mult despre tacticile și tehnica lor decât invers, deci schimb asimetric și dezavantajos.

          Apoi, nu afirm că pentru noi sunt agregatele astea, dar trebuie să realizăm că în Transilvania și mai ales în Banat suntem cam descoperiți…

          • “Air Solution 2019” este destinat antrenării personalului din Forţele Aeriene Române şi Sârbe, în executarea misiunilor aeriene specifice spaţiului aerian din zona graniţei comune dintre cele două state.

            Eu inteleg din asta ca exercitiul e mai mult unul de Politie Aeriana si despre cum sa ne purtam cand ne vedem pe granita comuna. Nu mi se pare un lucru rau, l-au facut cu Mig-urile nu cu F-16, nu cred ca au dat prea mult din casa.

          • Noi suntem descoperiti cam absolut peste tot.

  3. nu stau rău sârbii,chiar devin ușor interesanti cu capabilitatile astea primite cu lumânare de la verii lor.
    pacat de drumul ales dar se potriveste de minune cu bula in care traiesc…cel putin liderii politici.

    1
  4. cel mai mare pericol pentru noi atat intern cat si extern ramane rusia cu tot ce inseamnă ea,pe locul doi la mare cinste suntem chiar noi.restul pozitiilor rezultă din punctul doi.

    17
  5. Buna dimineata.
    Multumesc de articol.
    Imi doresc ca guvernantilor nostri sa le vina mintea la cap si sa cumparam elicopeter adevarate….
    …altfel…in tara asta sufli ca in lumanare….

    4
  6. Ha ha bună gluma asta normal. Că stau cu ochii pe Unguri că dar o țară se ataca in 2-3 nu singuri sunt genul de hiene care se uită la leul adormit aici cazul României încredere în ziua de azi sa ai doar in Dumnezeu și dupaia in familie și dupaia prieteni și dupaia …….vecini mai ales vecinii .

    5
  7. Sârbii obișnuiți se plâng de salarii mici, condiții de viață nașpa și mulți, în special tineri, îi numesc pe ăștia de la putere dictatori și râd de ei. Știu că sunt corupți și nu-i suportă. Au alte nevoi decât invazii. Ăia care fac jocurile Rusiei sunt in vârstă, în mare parte. Încet încet o să înceapă și ei să țipe mai tare că vor o țară ca afară.

    5
    • Patriot crede-ma pe cuvant, sarbii daca intra-n UE in 5 ani de zile ne dau clasa, asa cum fac deja croatii…….iar eu cred ca vor intra daca accepta DE iar DE va accepta, sarbii si ungurii posibil sa devina cei mai puternici ,,concurenti”’ ai nostri.

      Cat despre faptul ca astea doua state sunt deja portavocea Rusiei nu mai e nimic de comentat, mai ramane de lucrat la relatia Serbia-Deutschland stiindu-se faptul ca in razboiul iugoslav Germania a sustinut Croatia dar aici intervine mama Rusia.

      Daca madam Merkel va accepta aderarea Serbiei in UE lucrurile vor lua o turnura probabil nu prea favorabila pt noi, cel putin la rutele de transport vom fi afectati cu siguranta, dar eu cred ca si altele.

      Pentru noi si polonezi adica astia care se pisa impotriva vantului european se intrevad vremuri nu prea roz, depinde de noi ce vom face, vorba aia ,Dumnezeu i-ti da dar nu-ti baga si-n traista”….

      9
      • Țările mici sunt mult mai ușor de gestionat decât cele mai mari.

        Că suntem noi boscheți și nu funcționăm la adevăratul potențial este vină noastră 80%-90%.

        Până intră în UE mai durează…

        2
        • Eu zic ca-i relativa treaba cu tara mica tara mare….vezi Rep Moldova si USA, daca nu stii sa conduci dai de gard si Matizu si Raba.

          Eu cred ca totu tine de seriozitate ori noi am ,,demonstrat” in nenumarate randuri ca nu suntem.

          Pe de alta parte mai e si chestiunea aia simpla, o tara cu o economie de 200 mld euro dar cu o colectare din pib sub 30% (27,1% 2019) cu mult sub media UE de aprox 40% arata dimensiunea hotiei …..despre ce vorbim, de unde sa mai ajunga bani pt sanatate, educatie , infrastructura?….apararea oricum va fi o cenusareasa ca intotdeauna.

          8
          • Polonia ce, polonezii se pisa impotriva vantului ca si noi dar macar ei stiu ce fac, vor tranta cu europenii bogati cu scopul de a nu fi lasata in afara jocului mizand ca vor fi sustinuti la o adica de americani ….oricum e singura tara mai vocala din UE impotriva grangurilor mari dar pana cand nu se stie.

            Stau si ma intreb daca maine UE sau cel putin nucleul dur ar hotara ca partenerul comercial si economic strategic nr 1 este Rusia cati ar fi acei care cu adevarat ar protesta, eu cred ca doar o parte din tarile nordice, restul ca niste javre mai mici ar lua fiecare cate o halca de la dulaul mare s-ar linisti si ar tacea malc.

            Deocamdata europenii nu pot expune asemenea plan pe motiv ca piata USA e imensa dar pe viitor cu o economie cum e cea a Chinei in plina expansiune si care va deveni din furnizor net de bunuri si un consumator net de bunuri lucrurile se vor .

            Vom trai si vom vedea dar eu cred ca in Europa perspectivele nu sunt deloc roz, actualul declin demografic combinat cu scaderea de competitivitate fata de restul lumii nu are cum sa aduca bunastare si consolidarea ca mare putere a lumii.

            4
            • @Serghey Am uita să specific cui mă adresez. Era o întrebare pentru Patriot și mă refeream la administrarea mai ”ușoară” a ”țărilor mici”. Polonia a pornit cam din același punct ca România în ’90 și unde-s ei acum, și unde suntem noi.

              Dar să revin la ce ai zis tu mai sus – eu mă întreb altceva – dacă ar lua Germania, Franța și Italia (să le zicem lucrurilor pe nume) decizia de a transforma Rusia în partenerul nr. 1 (lucru care se întâmplă de altfel chair acum), cât de repede va ajunge prim-ministrul nostru la Bruxelles să jure credință lui Macron (sau lui Merkel).

              Și da, nu e chiar așa de mare expansiunea economică a Chinei, precum și-o doresc unii. Americanii le-au arătat cât de ușor se poate termina expansiunea lor, dacă sar calul.

              2
              • Ce-i cu Polonia ? Sunt inaintea noastra la multe lucruri dar nici la ei nu e totul perfect si nici ei nu functioneaza la potential maxim (dar se pare ca incet incet se apropie din ce in ce mai mult de acea tinta, spre deosebire de noi).

                Daca la ei era totul perfect nu mai exista in UK stereotipul instalatorului polonez care munceste mult, destul de bine, pe bani putini si care nu prea vorbeste cine stie ce engleza. Oricum, macar ei au stereotipul instalatorului, noi inca avem stereotipul tiganului furacios ca tot au sarit in sus toti imbecilii si idiotii utili zilele astea fata de ce spunea primarul din Tg. Mures care probabil are multa dreptate si care a reusit sa faca multe chestii bune acolo.

                4
                • Evident ca nu-i perfect, dar ei macar, se straduie! Au politicieni relativ corecti, dar mai ales, PATRIOTI! Sunt foarte uniti! Si eu vorbesc in cunostinta de cauza, nu din auzite, lucrez cu polonezi, relativ vorbesc poloneza, sunt foarte muncitori si fair-play, desi nu sunt atat de capabili si inventivi, inteligenti ca romanii, si au o simpatie innascuta pentru romani. Ce spuneai tu de mitul imigrantului polonez, trebuie sa precizez doua conditii- ei, din cauza istoriei lor ( Tara dezmembrata de 3 ori in istorie, disparuta, de catre marile puteri ) au avut mereu o clasa sociala dispusa sa emigreze tocmai din aceasta cauza in principal. Sa nu uitam ca peste 20 mil de americani, sunt de etnie poloneza! Aceia, nu au plecat acum 2 ani de foame, ci in ultimii 150 ani. Hai sa iti dau un exemplu elocvent de mentalitate romaneasca si compar-o cu cea poloneza? Inainte de Craciun,inainte sa termin un proiect, un coleg ceh, un retardat drogat, in calduri de 20 ani, o namila de copil, se leaga de un ‘ pensionar ‘ roman de vreo 40 ani, cu pretext fals, doar ca sa il bata. Tipul are aprox 1.80 si 80 kg? Al nostru, 1.70 si 60 kg? Pe scurt, cehul cauta bataie si sa legat evident, de cel mai slab. Dintre 3 oameni, doar eu am mediat si avand in vedere ca nu am avut cu cine, l-am imobilizat pe ceh. Toti romani! La un moment dat, s-a ridicat cehul pornit pe scandal si se adunasera deja vreo 10 romani. Cehul, mi-a spus sa ma dau la o parte ca el nu are nimic cu ungurii, doar cu romanii. Si eu i-am spus ca sunt ungur din Romania, asa ca sunt in aceiasi oala, nu merge asa. Din 10 romani, nimeni nu sa bagat, de frica, doar UN UNGUR! Radeau, faceau misto, pariuri si il injurau : ‘ Da-l ma-n pula mea de moldovean ‘??? Culmea, s-au enervat polonezii, au spus ca ei s-au saturat de discriminari si cand a sarit unul pe el, au sarit toti 8! Unul pentru toti si toti pentru unul! I-am intrebat, de ce? De ce si-au facut probleme? Raspunsul a fost ca daca permit, data viitoare se va intampla cu unul dintre ei, nu le place nedreptatea si ca au respect fata de fratii lor unguri si romani❤

                  14
              • Pai eu nu prea cred ca noi si polonezii am plecat ,,cam din acelasi punct**….e vorba de tarile tratatului de la Visegrad, cred ca-ti amintesti de faptul ca acel tratat nu era altceva decat o anticamera care pregatea statele semnatare pt aderarea la UE, la ei nu a fost pe repede inainte ca la noi si bulgari, plus ca la ei privatizarile au fost in majoritatea cazurilor un real succes….mai mult au fost sterse si niste datorii, poate nu degeaba,

                Cat despre viteza cu care se va deplasa premierul roman la Bruxelles sa-i jure credinta lui Macron/Merkel…..asta nu stiu ce sa zic, dar ma gandesc ca la ora actuala e prea dependenta de UE si nu cred ca mai poate face vreo miscare de una singura.

                1
      • Serbia este ca Ucraina, o tara corupta, saraca vai de mama ei. In 5 ani, o sa fie fix la fel. Clanuri mafiote, facturi – nu stie nimeni de ele. Statul lui peste prajit

        7
      • La care UE vor adera Sârbii? La Uniunea care se vrea schimbată din temelii cu reguli pe care nici noi nu le putem adopta gen salariu minim obligatoriu pe uniune? Noi ne chinuim să ingrășăm porcul în ajun ca să adoptam Euro în 2023 dar ce decalaj au Sârbii… Chiar ajutați de DE (poate pt a ne împinge pe noi cât mai mult inafara sferelor de interese europene) au nevoie de mult timp. Și asta ne-ar da și nouă mai mult timp pt a ne suda de „Europa de prima mână” pt a nu rămâne în cea de „viteza a doua”

        1
      • In primul rand ,problema e Franta,care nu mai doreste o extindere a UE ,au blocat Albania si Macedonia,tari care indeplineau toate criteriile de aderare,Serbia nu are nici o sansa si o stiu si ei,ca de aia au semnat pactul de intrare in mizeria aia de alianta euro-asiatica a rusilor.
        doi-Serbia are o gramada de probleme nerezolvate-Kosove,Bosnia si mai nou incep problemele si in Muntenegru dupa legea bisericii de acolo,o tin sarbii doar in proteste de 1 luna si ceva.
        trei-RUSIA se va opune,pt ei Serbia e un stat cheie in Balcani pe care nu mai vor sa il scape din mana.
        Iar pesimismul asta al nostru e deja tipic,vorba unor amici de ai mei straini,voi romanii sunteti adevarate drama queenuri si asa e.
        De unde atata seriozitate pe sarbi,mai acu o luna era un politician impuscat de un sniper in centrul Beogradului cand statea cu un popa la o cafea.Un lider de-al lu’Partizan a fost executat in plina strada nu cred ca au trecut 3 luni de atunci,dar asa ne place noua romanilor sa dramatizam.
        Iar noi nu ne pisam impotriva vestului,Polonia e alta ciorba,relatia ei cu Germania nu o sa fie niciodata usoara,noi chiar avem o relatie ok si cu nemtii si cu francezii si nu ti-a impus nimeni sa renunti la parteneriatul cu americanii si atunci de ce atata drama?Nu ne executa europenii de nici o culoare ca sustinem americanii,conducerile lor au ales alta cale,dar sa vedem cat vor rezista pe drumul asta,Macron mare minune daca mai pupa un nou mandat ,iar in Germania ,era doamnei Merkel se apropie de sfarsit,asa ca nici in Europa drumul nu e chiar sigur,se pot schimba multe,eu nu cred ca Europa isi permite o atitudine ostila pe fata contra americanilor si in nici un caz sa ne arda pe noi pt optiunea noastra.
        Si daca intra in UE ,dar in urmatorii 5 ani cam greu spre imposibil,tot nu iau fata,Bucurestiul are PIB-ul la ora actuala cat toata Serbia.
        Iar daca noua ne dadeau careva de pomana ,trei avioane ,5 elicoptere si doua rachete,urlau paginile de net,ca suntem vai de mama noastra ,ca am ajuns sa traim din pomeni,dar cand primesc altii,mama ce tari sunt,ce seriosi si oameni capabili.Pai comparam ce au luat sarbii cu ce luam noi?CU Patriot,Himmars,F16(da e second si blabla,dar asta e singurul avion modern testat cu adevarat in lupta,restul nu au vazut mai mult de o pocneala intre tzigani gen Paki vs India),Piranha,Iveco etc si ce o sa mai urmeze,de bine de rau ,in fiecare an ,armata isi schimba fata,dar noi ne plangem ca uita-te la sarbi sau uita-te la bulgari si unguri,care nu stau de nici o culoare mai bine.
        SI un offtopic-wtf stie cineva mai bine despre politica interna a muscalilor,era de asteptat asa ceva?
        https://universul.net/breaking-news-guvernul-rusiei-a-demisionat/

        35
        • @dan_bnt
          Subscriu!
          Parerea mea, hic…

          3
        • @dan_bnt

          Da, Putin își pregătește locul pentru după 2024. La ce nu se aștepta lumea – că va începe jocul de pe acum.

          2
        • Adevarat si corect ceea ce spui!
          Sa nu uitam ca suntem inconjurati de ” prieteni” si 6 iunie 1940 se poate repeta.

          2
        • Gogu de la Stina

          @Dan – bai Danute … da tu chiar scrii bine mai baiatule …. ai ceva talent.

          Evident ca Serbia nu o sa intre prea curind in NATO da nici ei nu dau navala. Nu de alta dar sa fii convins ca intr-o buna zi isi vor lua inapoi Kosovo.

          PAMINTUL LOR si nu al unora care se inmultesc ca iepurii si care dupa aia zbiara ca ei sunt acum majoritari.

          2
        • @dan_bnt

          analiza pertinenta dar care arata situatia din interior dar sa stii ca conteaza si ce viitor vor mai marii pt tine…..eu cred ca vor intra in UE si vor fi un calcai a lui Ahile.

          oricul ai un like de la mine…

          1
          • Sincer nu cred ca vor intra ,nu vad o rezolvare in viitorul apropiat al conflictelor in special cel din Kosovo,iar deja sa stii ca in Serbia locul UE si al USA e luat de Rusia in special,dar si Turcia si CHina au investitii si interese in zona.DIn pacate sa stii ca in viitor sunt sanse ca Balcanii sa fie din nou calzi,prietenia asta ruso-turca-chineza,nu o sa tina prea mult.E o chestiune de timp pana vor exploda relatiile din triumviratul asta.Om trai si om vedea ce o sa fie

      • @Serghey, conform nu-stiu-care stiu economic, noi vom fi, ii ajungem pe croati si pe rusi pe pib per capita cam in perioada scurta, noi cat de cat avem economie racordata direct la nemti, tot ce producrm quality exportam la Merkel in ograda, deci perioada scurta fiind vreo cinci anisori.

        Croatii nu prea au sau aproape deloc economie cum avem noi, oamenii calificati si ingineri, balgariji au ceva dar putini.
        , asa ca….

        Au sa ramaie croatii si balgarjii de rasul curcilor in mUE, in timp ce noi urcam treptele competivitatii, e adevarat ca pasii sunt mici dar sunt fermi.

  8. avioane si iar avioane .
    alea 3 escadrile- suprematie aeriana .
    cand se intalneste Migul sau MI cu una bucata AIM atunci nu incape discutie

    4
  9. Nu exista prieteni in relatiile dintre state, doar interese.
    Daca ne uitam la anunturile din ultima vreme, o sa vedem ca Serbia (material rusesc) alterneaza cu Croatia (material american).
    Nota discordanta este Ungaria, material european in cele mai multe cazuri, daca nu chiar toate.
    In zona aia, cam toata lumea este in NATO iar sarbii au zis ca vor UE, nu si NATO, desi cele doua vin de obicei la pachet. Insa au trecut prea putini ani de la razboi, ranile se vindeca greu.
    Ce face Serbia este o minima refacere a capabilitatilor armatei, departe de ce aveau in anii ’90, in opinia mea.

    8
    • La nivelul asta de inzestrare eu cred, ca mai degraba se pregatesc pentru conflicte locale la granita,….cu ceva vecini din fosta Iugoslavie….Si sa nu uitam ca nici sarbi nu ne sunt prieteni si nici nu ne au fost. In anul 1918, pe 15 noiembrie au intrat in Banat au ocupat, Timisoara au stramutat 200000 de tarani romani, au jefuit populatia,au furat tot ce s a putut si au carat cu trenurile, au demontat pana si calea ferata, au luat si arhiva sa ascunda nenorocirile.. Asa ca nu le doresc decat putina ,,Moarte invadatorilor,, Sper ca pe viitor Albania si alte tari sa le o traga !

      15
      • Eu sper sa nu le-o traga! Nu ca mi-ar fi foarte simpatici sarbii, dar parca imi sunt mai putini antipatici decat vecinii lor.

        4
      • Ce înzestrare tot visați. Cu cine să lupte Serbia? În momentul de față nici măcar cu Kosovo nu ar fi în stare să lupte.

        Tot ce se întâmplă acum în Serbia e propagandă rusească și vitrină a intereselor rusești în Balcani, iar guvernul sârbesc profită de situație și încearcă să cerșească bani și aderare de la UE.

        Cât de performante nu ar fi (lucru foarte discutabil de altfel) cel 4 elicoptere, 3 sisteme S-400 și un Pantsir (despre ăsta nici nu ai ce discuta – e un mare gunoi) nu poate prezenta un pericol pentru nimeni.

        10
        • @Dienaris, nu-i clar ca ca lumina zilei, vrei o scrisoare oficiala ?!
          Serbia lupta cu cine vrea Rusia !
          Stat balama sau matroska ruseasca toata ziua.

          Cioloveacul Putin cate Putin, exploateaza frustarile sarbilor si nu numai.

          Niste „ajutoare” minuscule ca si pret dar ca imagine spun foarte multe conteaza enorm, umple inima sarbului de bucurie si acelasi cioloveac rade cu pofta de toti amaratii NATO care la niste aplicatii cu aliatii „driluri” nu au tehnica si nici uniforme, dar sunt in NATO.

          4
          • @Petre, nu cred că este pentru cineva o surpriză interesele rușilor în balcani sau relația lor cu sârbii

            Însă e o diferență enormă între marcarea teritoriului și a te lua la harță cu adevăratul stăpân în zonă.

            Sărbii și fără astea 4 elicoptere îi consideră pe ruși frați pentru Priștina. Noi vorbim aici despre potențial militar. Italienii tot au luptat în Iugoslavia la ordinul lui Hitler. Ba chiar și noi am fost sub Stalingrad. Însă când ai comandanți idioți sau puști produse în 1895, nu prea te ajută nici oridinul lui Moș Crăciun. Mergi în atac, omori armatele aiurea și aia e.

            • @Dienaris, cu deosebirea, nu te supara, ca sarbii daca au motivul sau solutia unei probleme ce trebuie rezolvate exista, pot pune probleme destul de serioase unui ”aliat” NATO care la un razboi minuscul are tehnica depasita sau uniforme ce sunt nuante alea acelorasi culori, vb. de noi bineinteles.

              Inteleg ca la FOS-urile ( noastre ) suntem tari, dar la un moment dat acelasi FOS-uri trebuiesc sustinute un timp de armata, nu stiu in ce masura exista asa armata la noi, aia de parada e extraordinara, stii ca viata bate filmul nu ?!

              1
  10. Daca luam noi AH64 o sa fie un vis frumos trait pe bune.

    4
  11. Ar putea să-i facă pe Bulgari mai hotărâți să se înarmeze, sau să le facă în ciudă bulgarilor care ar cam oscila intre Rusia și NATO. Noi am fost mereu înconjurați în interes rusesc și fără sprijin european, chiar dacă Serbia nu ne concurează Ungurii Sârbii și Bulgarii luați împreună o fac. Ucraina se poate suci la viitoarele alegeri. Noi ar trebui să ne simțim conturați inclusiv de Sârbi și să fim mai serioși cu achizițiile noastre iar mai departe trăiască parteneriatul cu Americanii.

    9
  12. Pana la unguri si bulgari sarbii au treaba cu albanezii din Kosovo si croatii.
    Sa tina pasul cu Bulgaria… Ce pas,ca zarzavagiii au luat juma de escadrila de F-16, au reconditionat 10 T-72 si au cumparat nave MCM,asta nici juma de pas nu e.

    Sarbii au un program de inzestrare coerent si la ora actuala sunt peste noi ca dotare la fortele terestre,ei au brigazi mecanizate pe bune. BRDM-2 au primit deja, cam bizara achizitia de T-72 tinand cont ca ei au 200 de M-84 care e peste T-72 si la motorizare si la SCF (facut cu suedezii)
    Si pe langa modernizarea Orao (cam pierdere de vreme,dar probabil n-au alternativa) au luat Mistral,UCAV chinezesti, 4 baterii Pantsir, Lazar 3,modernizeaza M-80A si vor sa bage ALAS si vreo 3 modele de obuziere autopropulsate.

    5
    • Gogu de la Stina

      @Vlad … si de Nora nu zici nimic ?

      1
      • Pe langa Nora care merge bine la export (alt punct forte al lor,industria de aparare si exportul de tehnica), au scos Sora,SPRR si Aleksander si 4-5 modele de APR,Orkan 2 e aproape de rachetele balistice

        2
    • Posibil ca incapa mai bine ciolovecii in ele, stiindu-se faptul ca sarbii in general sunt mai mari si mai bie facuti fata de cioloveci :)))

      Asa e sarbii chiar au programe de inzestrare serioase si au inceput de jos dar in special cu ceea ce produc si pot dezvolta ei, pe de alta parte poate nici nu au alta alternativa din lipsa de bani, pe cand noi cumparam cantitati farmaceutice si pe multi bani.

      Eu cred ca poti face dotare seriosa si pe putini bani daca te bazezi pe productia interna si mai si exporti.

      Concluzie: sarbii oameni seriosi si cumpatati pe cand noi……

      1
      • Asta cu un buget de 1 miliard $,pana acum au avut in jur de 500 mil,dar ei au o armata mai mica si nu au forte navale (la noi cam 15%-20% din buget se duce la FN)
        (Yugoslavia avea 6 miliarde $ buget la aparare)

        • La noi o gramada de bani se duc pe porcarii inutile/irelevante Armatei sau in pensii si salarii pentru toti umflatii sau imbecilii care nu ar trebui nici macar sa fie primiti in Armata.

          Daca am rezolva problema asta am avea cateva sute de milioane de euro in plus la bugetul de inzestrare IN FIECARE AN. Si am avea si o armata mai aerisita de toti cretinii (fie ei aia de sus din varf sau aia de jos).

          1
          • Stii, un grup se deplaseaza cu viteza celui mai lent din grup. Asta e valabil si la nivel macro.
            In orice institutie din lume 20% produc cat restul de 80%, un nene numit Gauss a bagat asta,cred ca stii, si e valabila si in AD 020.
            Eu nu sunt pt dat oamenii afara, sunt pt eficientizare asta insemnand in principal taierea bugetelor de frecare a mentei.Nu faci performanta, nu pleci s-o arzi in teambuildinguri si cursuri de tuns oua. Faci performanta, te duci in Maldive
            Daca s-ar baga in ministere un audit de la una dintre cele 4companii mari,ar zice probail,desfiintati-le
            Nu-s nici pt dat afara toate plimbatoarele de hartii, frumusetea nu e neparat in contradictie cu competenta, iar Siri si Alexa inca sunt in stadiu raw. Doar pe cele (nu putine) care au simtit gustul puterii si vor sa faca ele jocurile. Sunt si-n M100 o gramada

            2
            • Aia celebra cu „20%-80%” e valabila si la impozitul pe venit in lumea capitalista/euro-atlantica..cei mai bogati 20% platesc cam 80% din taxe…aviz rumegatorilor socialisti de „fair share” si „1%” (apropo, astia platesc cam 40-45% din total) .

              2
              • Nu-mi dau seama care e solutia.
                Pe de o parte sunt multi batrani care au muncit o viata la CAP si au pensii de mizerie.
                Pe de alta, o fufa angajata in Parlament sau in alte institutii pe sub masa face in 5min bani de Seychelles
                Nu e Darwin asta, e lipsa de meritocratie
                Inca nu ne-am maturizat dpdv al capitalismului,Razvan
                Si sa-ti mai spun o chestie, astia mici, de 20-25 care intra in companii,vor bani,cat mai multi bani,cat mai repede.Fast lane
                Putini au repere si muncesc pe termen lung

                3
  13. Domnilor,carcotim,carcotim,dar unii nu prea…”gandim”.

    Ce treaba ar avea sarbii cu vreo tara membra NATO?Cum si cu ce ar putea ataca sarbii o tara membra NATO?
    Cu ale lor 2 escadrile de Mig-29,plus o duzina de Iar-93 sau ce naiba au ei pe acolo si ceva elicoptere „de atac” europene sau rusesti?

    Sau cum ar putea ei ataca Kosovo cand se stie ca Nato i-ar „maruntii” din nou?
    Este un joc de dugheana(de drojdier,de vodcar) al rusilor:dom’le ii bagam in sperieti pe aia din Nato cu tehnica asta rusa de „atac” si gata vor intra la cutie de frica.
    Vorba aia: Gtfo,pasol na turbinca ruski.

    In rest,sarbilor sa le fie de bine,sa-si cheltuie bani de dezvoltare cum vor.Fiecare face doreste cu banii lui.

    6
  14. Ce tâtă tehnica militară?
    Cu Coasa,sapa si toporul o sa ne-aparam poporul!!!
    Eu eram intre 11 Spanioli, se purtau la fel ca cel de 80 de kg…Dar,i-am ținut la respect…nu aveau curaj sa dea,doar impingeau si’i eschivam.
    Ajunsesem singurul strain dintr-o firma de 150 de persoane…Stiti cum se uita la tine in perioada de criza?…
    Suntem inteligenti…Eu muream cu ei de gât!?

    1
  15. Nu prea ii inteleg pe vecinii nostri sarbi. De ce ar vrea de la rusi T72 cand ei au propria lor varianta numita M84, ba mai mult au si vesriunea M84AS oarecum similara cu T90.
    Apoi vor BRDM-uri cand ei produc BOV M11 mult mai moderne.
    La elicoptere, avioane si AA situatia e clara.

    4
  16. m84 se producea in Croatia
    ma mir de tine ca nu stiai asta

    1
    • M84AS este listat in catalogul Yugoimport, construit de sarbi, a fost creat in 2004, dupa separarea Iugoslaviei.
      https://www.yugoimport.com/en/proizvodi/osnovni-borbeni-tenkovi

      Tancul croatilor este varianta originala modificarile la el fiind aduse de firma Đuro Đaković

      5
      • Nu cred ca produc M84, probabil au luat unu din stoc si l-au modernizat iar kitul e targetat in special pt cine are T-72 si pt modernizarea M84 din armata lor
        Demonstrator

        1
        • Vlad, e foarte posibil sa ai dreptate.
          Totusi ei sustin ca e facut loco, de Yugoimport, au pana si un motor (V46-TK-1) diferit de cel rusesc.
          https://www.yugoimport.com/en/proizvodi/pp1200-main-battle-tank-powerpack-unit
          Iar M-84AS / M-84AB1 seamana uluitor de bine cu T90S, ei recunoscand ca au anumite componente (Kontakt 5, Agava 2) de la fratii lor mai mari.

          O paralela este Karrar al iranienilor care seamana leit cu T90MS. Pana si turela sudata e similara ca forma cu cea a T90MS.
          https://www.youtube.com/watch?v=5bu2vmj4hiU – La minutul 0:36 / 0:39 se vede turela la asamblare a iranianului.

          Probabil e ceva pe la astia ce noua ne scapa…

          1
          • Iranienii produc tancuri si le modernizeaza pe cele vechi,recent au bagat motoare de T-72 la Chieftain.
            Ei in general scot o gramada de prototipuri,demonstratoare,u name it,baga o poza pe agentiile de stiri si asta e tot
            Prioritatile lor sunt balisticele,dronele,rachetele AA si submarinele, la forte terestre au investit in special in echipamente pt infanterie, cand o sa vad o companie de Karrar vor fi convingatori
            Sarbii nu cred ca mai au capabilitatea sa fabrice M-84

            1
  17. Tinerii si populatia in general ar trebui sa participe la diverse activitati de pregatire macar partial militara pentru ne putea baza pe populatie (macar intr-o masura limitata) in caz de probleme. Nu putem sa ne asteptam ca doar aia din armata si, eventual, cei fosti militari sau in retragere sa lupte.

    Nu cred ca ar fi o problema ca odata la 3-6 luni, o zi, intr-un week-end sa poti sa te duci undeva intr-un centru, o baza, un poligon, ceva, si sa ai parte de putina teorie dar si practica. Nu sa alergi 20 de km cu pusca in mana. Chestii de prim ajutor, chestii despre functionarea armatei, lucruri de logistica, la ce si cine sa fii atent in caz de razboi (mai ales hibrid).

    Ca sa nu fie inghesuiala nu-i bagi pe toti in aceeasi zi. Unii intr-o sambata, altii intr-o duminica, unii in ianuarie, altii in februarie. Si asta se poate face de 2-3 ori pe an. Cred ca ar fi de ajuns pentru inceput. Si ca sa nu dea din gura toti flamanzii, in ziua aia au gratuitate pt. transport si le platesti si masa plus ca le mai asiguri si diverse alte facilitati.

    Pentru inceput se poate face doar pentru cine doreste si aici imi imaginez ca ar fi cateva mii/zeci de mii de curiosi. Sa vada cum e intr-o baza de artilerie, cum e pe un aeroport militar, te plimbi pe o corveta… alea alea.

    Vad ca noi cam suntem un popor de fraieri/papleaca/talambi si nu e bine deloc. Altii din zona nu sunt asa. Tre sa fim si noi mai smecheri un pic. Mai cu sange in instalatie. Ar fi si un lucru bun pt. tineri si pt. anumite persoane. Poate unora din ei le-ar placea treaba asta si ar „imbraca haina militara”.

    Deci, practic, ar fi un fel de armata dar nu aia obligatorie si dureaza doar cate o zi iar la final ajungi inapoi acasa la Netflix si shaorma. Fara injuraturi, fara sa te puna vreun comandant sa-i cari saci de ciment acasa si alte prostii. Totul axat pe educatie si pragmatism.

    Cred ca intelegeti ce vreau sa spun.

    5
  18. Apropo de vecini, Ucraina e detasat nr 1 ca putere militara in zona, nu a ajuns inca la nivelul Poloniei (buget 11 miliarde dolari, Ukr are 5 miliarde acum, avea 1 miliard), dar a suferit o transformare comparabila cu a Armatei Romane dupa retragerea in Moldova si venirea Misiunii Franceze.
    Au cumparat-primit tehnica (nave patrulare, drone,rachete AT,radare antibaterie,AVN), o reconditioneaza si modernizeaza pe cea veche ( Su-27, S-300,T-80, Msta-s, Smerch), au luat licente ( Tavor), produc tehnica noua (rachete AT,pusticu luneta,vehicule blindate usoare) si-au schimbat organizarea si mai ales au experienta de lupta intr-un conflict hibrid-nelinear cu multe episoade de high intensity warfare.
    E o lectie cum poate o armata de top (in 91 erau puterea nr 2 din estul Europei) ajunge pe butuci din cauza politicienilor corupti si dupa un dus rece cum poate reveni.

    4
  19. Oh man lot of stuff to cover here – from article to comments. I can’t speak a lick of Romanian so pardon my Google translate if something is lost in translation. I’ll try to answer some comments here regarding army and equipment. I am no expert, just a guy who reads about this stuff online like you.

    No, dear George, these helicopters are not for Hungary or Bulgaria, we do not see them as a threat and to some commentators here – NO, these helicopters and weapons are NOT aimed at you either. When our stupid president with big mouth says something take it with a grain of salt. He says a lot of stupid shit… every day… repeatedly… and it’s meant for us, not you.

    There is comparison between our and Hu-Ro-Bg airforce because they are similar in size. And I sure as hell don’t think that Hungarians with barely any tanks are a threat to us. I don’t think Romanians or Bulgarian are a threat, I do think NATO in general is threat to us (yes, I know you are in NATO) but not in a way that will include our neighbours. More in a way repetition of 1999 war with some variations.

    Of the four main brigades our Land Forces have, three are near Kosovo. Our goals or whatever, concerns (call it what you like) are aimed at Bosnia (Republika Srpska), Montenegro, Kosovo, Macedonia, Croatia (that last one not as much as they fantasize everyday in their dreams and media, but you lot here sound kinda like them – don’t be like them, it’s pathetic).

    Let’s clear other stuff up: we do not have 14 MiG-29s, 10 for now, none of them modernized, primary concern is pilot and mechanic training and experience and air policing.

    Still waiting those 30 T72s and 20BRDMs and no we are not too happy about that donation.

    We had exercise with Russians near your border (if you can call that near), because if we had it near Croatia or Bosnia their (and everyones) reaction would be even worse.

    Guy talking about us not getting bombed in 1999 would mean trouble for you today – is retarded.

    I have no idea what the guy who mentions border in the 50s and dead soldiers is talking about, first time hearing this.

    No, Russia is not our master, lots of ass kissing but not our master, if it was we would not be selling all that arms to Saudis which just so happens to end up in jihadi hands in Syria and Yemen who use it against Russian interests.

    No, we are not a force now and no we are not modernized.

    No, we won’t be entering EU any time soon, and Germany is only one of many that gets to decide that. That’s why we are starting some shitty alternative called „little Schengen”.

    We are corrupt but not like Ukraine.

    dan_bnt pretty much nailed everything in that big post of his.

    Yes, as one guy wrote this is „minor restoration of the army’s capabilities”, I’d even call it barely surviving.

    We do not have coherent endowment program or purchasing plans, it’s actually somewhat chaotic. I don’t know how good our brigades are but they did deploy rather quickly for one out of the blue massive exercise 2 years ago. Our M-84s are not in too good condition, that’s why that T72s donation. We bought small amout of Mistral, Chinese UAV are still not here, only one Pantzir vehicle is here from what I can see, I’m not sure, Lazar 3 and M-80 modernization are some scam projects designed to drain the budget – we’ll see if anything happens with that. Only respectable big projects are NORA B-52 self-propelled howitzer and BOV M16 Milosh armored vehicle. ALAS is not in the Army and who knows if it will even be.

    Orkan is a remnant of SFRJ and not really respectable weapon when you have only 4 of those, if that.

    For that guy asking why we took BRDM-2s – they were giving them out free so we said: „Yeah, throw those in too, with the planes and tanks”. And don’t trust anything bigger than a cannon that you see on SDPR site. Unless it’s NORA, that one is fine. Already exported around 100 units.

    What Vlad said about SDPR – demostrator, around 90% of those product are demonstrators, mock-ups and plans, because we don’t have money for those to develop.

    18

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *