Serbia poate…

Romania, o tara mult mai mare si incomparabil mai bogata, nu reuseste sa fabrice nici macar pistoale decente, o amarata de arma de asalt. 

Serbia, o umbra a fostei Yugoslavii, trecuta printr-un devastator razboi civil, bombardata de NATO, singura in fata lumii, reuseste totusi sa-si modernizeze tancurile M 84, sa construiasca transportoare blindate 8×8 si 6x6, MRAPuri etc. 

Romania, membra NATO (acces la tehnologie), membra UE (primeste moca zeci de miliarde de euro) si cu o economie mult mai mare decat cea a Serbiei, 53 de miliarde de dolari PIB in cazul Belgradului vs 223 de miliarde de euro in cazul Romaniei, la nivelul anului 2019, si cu toate acestea poti jura cu mana pe inima ca situatia este inversa, Romania fiind saracia Balcanilor, iar Serbia cea mai puternica economie din zona… 

De foarte curand, a fost prezentata publicului cea mai moderna varianta a tancului T 84 si anume T 84 AS1. M-84 clasic a vazut lumina zilei in urma cu 36 de ani, iar acum a venit vremea modernizarii. Noul M-84AS1 va fi un tanc modern, tun de 125mm mostenit de la M 84, un sistem de control al focului modern (zi/noapte), blindaj reactiv ERO-19, sisteme electro-optice de aparare impotriva rachetelor AT ghidate laser sau IR, avertizare la iluminarea radar sau laser, o noua gama de sisteme de culegere de informatii etc… 

 

Cert este ca se poate, iar M-84, chiar si in varianta clasica, este superior TR 85M1, macar si datorita tunului de 125mm. 

Pe langa tanc, sarbii mai traforeaza si la transportorul lor blindat “Lazar” ajuns deja la a treia generatie, ba il mai si exporta. Tot Belgradul se mandreste si cu un nou vehicul blindat 6×6 – M-20. Acesta prezinta un design modern si economicos, pe modelul deja dezvoltat de francezi, de camion 6×6 blindat si militarizat. 

De remarcat, la noul transportor blindat M 20, ca suspensia (extrem de importanta la orice vehicul militar) este produsa in Serbia sub licenta Mercedes. “Licenta”!!! Se aude la MApN?! Se aude pe dracu’… 

Iar de curand sarbii au prezentat si un nou sistem artileristic foarte decent. Este vorba de artilerie reactiva si are la baza sistemul autopropulsat modular “Oganj” intrat in serviciu in 1977 dar recent modernizat prin digitalizare. Dupa modernizare sistemul este capabil sa deschida focul la 3 minute de la punerea in pozitie, in timp ce versiunea nemodernizata avea nevoie de 26 de minute.

“Oganj” asta trage cu mai multe tipuri de rachete sol-sol, ghidate sau nu, inclusiv cu rachete anti-tanc, calibre mai mari sau mai mici, de unde si modularitatea sa. Este la mintea cocosului ca nu este mereu rentabil sa tragi cu o rachete de 227mm dupa nu’s ce cuib de mitraliera, merge si una de 122mm (de fapt 128mm la sarbi), mai ales daca distanta este mica. 

Este buna modularitatea macar si pentru ca poti face economie si nu tragi cu tunul dupa muste, nu te trezesti fara munitia adecvata exact cand inamicul vine dupa tine cu ce are el mai bun. 

Noul sistem modular de artilerie reactiva se numeste LRSVM M-18 si poate lansa atat rachete sol-sol cal. 128mm cu raza de 40km (aflate deja in dotare) ca si viitoarele variante ale aceleiasi rachete cu raza extinsa la 50km (care se afla in dezvoltare astazi): “Košava 1” si “Košava 2″. De asemenea, sistemul poate corecta traiectoria rachetelor dupa lansare. 

Foarte important, LRSVM M-18 are deja in folosinta racheta anti-tanc ALAS, cu o distanta eficace de tragere de aproximativ 25km. Dar ALAS nu este doar o racheta AT ci poate fi folosita impotriva oricarui tip de vehicul, fortificatii sau centre de comanda, inclusiv impotriva navelor de suprafata care navigheaza in proximitatea tarmului. Poate fi lansata de pe absolut orice platforma, inclusiv de pe elicoptere. 

LRSVM M-18

Inca un lucru legat de sistemul sarbesc MLRS, acesta nu va fi „chior”, sarbii tocmai finalizand acceptanta a 6 drone UAV chinezesti CH 92A „Rainbow (organizate in doua sisteme), de recunoastere si atac, cu optiunea unui contract suplimentar pentru alte 15:

Dronele CH 92A au o raza de actiune de 150km si o viteza maxima de 200km/h, si sunt complementare UAV-ului sarbesc Pegasus aflat inca in dezvoltare:

UAV Pegasus sarbesc cu rachete chinezesti FT-8D (sursa Defenseworld.net)

Si asta nu e totul, sarbi se mai lauda cu:

  • modernizarea sistemului antiaerian cu raza foarte scurta bazat pe tunul Bofors Cal. 40mm – denumit Pasars-16 ZRPK,- cu sistem de rachete AA produse local RLN-IC 170/P-13M (evolutie locala a Vympel K-13 (R-13M) ). Exista deja varianta echipata cu rachete Igla si o alta cu rachete Mistral 3 (sarbii cumparand anul trecut astfel de rachete), sistemul fiind interconectat cu radar Giraffe. E exact ce ne lipseste sistemelor noastre AA VSHORAD: platforma mobila si blindata, rachete cu raza foarte scurta si radar de descoperire pentru altitudini mici 
  •  modernizarea MLI-ului propriu BVP M-80 la standardul AB1, echipat cu tun cal. 30mm Zastava, rachete Maliutka modernizate, blindaj suplimentar modular si optoelectronica moderna. Cu exceptia rachetelor, vehiculul este superior modernizarii MLI-84M.

Detalii interesante (atentie si la ultimele secunde ale filmarii):

Si, ca sa ne dam seama in ce situatia jenanta este armata romana, sa mai spunem ca sarbii, de patru ori si ceva mai saraci ca noi la nivel de PIB, si-au comandat in Rusia elicoptere Mi 35 si Mi 17 noi si au primit gratis cateva MiG 29 de la Moscova si Minsk, avioane fara mari pretentii dar cu care isi vor face treaba. 

Dar acolo unde se poate, unde sumele si tehnologia implicate nu sunt de rangul unei super-uteri, Belgradul misca: artilerie reactiva, ceva rachete sol-sol cu raze decente, o racheta multi-rol foarte respectabila, o modernizare la un tanc pe care il au deja, 1-2 transportoare blindate cu care nu se fac de ras, arme de infanterie etc. 

Fac si un pic de export, mesteresc la ce au si cat isi permit dar, daca tragem linie, comparam economiile celor doua tari, situatia geopolitica a fiecareia, finantarile de care se dispune de o parte si de alta a Dunarii (Serbia sta sub securea FMI, Romania are zeci de miliarde gratis de luat de la UE), ei bine, abia atunci, cap la cap, ne putem da seama de dezastrul din armata Romaniei, de coruptia si incompetenta endemica in care absolut toate programele noastre de dotare se balacesc de zeci de ani. 

Si, nota bene, armata romana importa pulberi din Serbia. Apai sa nu-ti fie tie, tara membra NATO si UE, rusine sa importi pulberi dintr-o ramasita de tara? Aaa, scuze sa-mi cer ar trebui, ca nu-i treaba MApN-ului de unde importa Min. Economiei pulbere, pentru ca stim cu totii apararea Tarii tine de Min. Economiei si nu de Armata, pai atunci sa-i scoatem la pensie mai devreme pe aia de la economie, iar de 1 Decembrie sa treaca pe sub Arcul de Triumf angajatii Min. Economiei daca tot ei fac politica de aparare a Tarii iar MApN-ul saracul n-are nimic de spus, nu-l intereseaza, el este doar un alt client pe piata libera…. 

GeorgeGMT 

138 de comentarii:

  1. Salut. Nea George c’è faci invarti cutitul in rana infectata a armatei romane, ar trebuii lasata sa dea in cangrena totul sa se duca naibi ca poate asa se vor trezii la realitate si gheneralii nostri patrioti. Mie mila de cum am ajuns ca dotare militara.

    11
    • In mod istoric, cangrena se traduce prin faptul ca tarile de teapa Romaniei dispar si sunt cucerite integral sau pe bucati de tari precum Serbia, nu stiu daca e o idee prea buna.

      10
      • ‘tarile de teapa Romaniei dispar si sunt cucerite integral sau pe bucati de tari precum Serbia’ lol din cate va eu tari precum Serbia se dezintegreaza si cele ca Romania rezista,de asemenea nu sunt sarbii mari cuceritori ci din contra istoria demonstreaza contrariul,deocamdata armata lor nu a fost in stare sa faca fata unor militii formate din cateva zeci de mii de oameni,sau sa ocupe un oras gen Sarajevo,dar in schimb vad sufera de machoismul de tip balcanic nebazat pe nimic.
        Iar majoritatea echipamentelor prezentate sunt doar la nivelul de prototipuri,ceva de genul cum sunt pe la noi Saur 1,Saur 2,Stral 80,Atrom si alte chestii.

        20
        • Istoric nu inseamna doar ultimii 30 de ani.
          Hai sa nu ne inchipuim ce-am fi facut noi in locul sarbilor contra catorva zeci de mii de insurgenti, dupa experienta ’89, eu zic ca ne descurcam mult mai prost.
          Sigur ca am fost inspirati sa ridicam fustita unde trebuia, dar si cand Fat-Frumos o sa-si faca bagajele din zona, va fi vat si-amar de noi.

          9
          • Ne putem uita la ultimii 700 de ani daca vrei,cat despre schimbarea aliaților,asta a facut-o toata lumea,dar culmea e ca doar pe noi ne vedem.

            4
        • Cristian C.Nu cred ca sunt doar prototipuri.La Lazar sasiul e facut de irlandezii de la Timoney.La obuzierul Nora sau cum s-o numi au instalata in fabrica masina de honuit de la firma americana( 🙂 ) Sunnen si strung italian Tacchi.Crezi ca pt.niste protoripuri iei niste utilaje care costa mult?

        • If by militia you mean KLA we dealt with them just fine, drove most of them out of Kosovo and halted their ground offensives from Albania when they were supported by NATO. Sarajevo was not under siege by Serbian army units but by units of Army of Republika Srpska (Bosnian Serbs). We did not want whole of Sarajevo, we wanted to tie majority of Muslim forces to the city, prevent their deployment elsewhere and put pressure on Muslim leadership. That strategy worked fine until 1995 when NATO and Croats helped Muslims.

          30
  2. da,frumoasă pasăre de pradă ?seamăna cu ceva dar am un lapsus?
    realistic vorbind eu ca cetățean mă simt cat de cat protejat doar de roza vanturilor nord atlantica pictată pe tigăile noastre.mare noroc că ne-au băgat ăstia sub aripa lor că altfel.la barza chioară….
    ministerele la noi sunt famiglii de sine statatoare care nu comiunica unele cu altele si cu exteriorul doar in cazuri execeptionale si fortati de imprejurari.nu exista coeziune si comunicare in sectorul public ,transparenta e doar clamată,respectul fata de cetatean si banul public doar slogan pe afisele lipite pe geamurile acestor institutii.nu există continuitte in programele economice,totul se reseteaza cu fiecare ciclu electoral,pleacă uni si vin altii periodic si viceversa,trăim in ziua cartiței.
    ei bine la toate astea puneti deasupra sistemul secreto-militarizat-obtuz al unui minister care pe alocuri nu pare să fi depăsit anul 1989 …..bomboana de pe colivă,dotare de paradă și apărare de rețele sociale.
    fragment din strategia de aparăre a țării:?????????????????….sună repede la americani,bagă-le-o pe aia cu parteneriatul strategic !!

    12
  3. E-du-ca-ți-e!!
    Când faci educație serioasă și nu lași boborul să crească ‘nalți că brazii, proști ca garzii, nu îi ții prizonieri pentru voturi și ajutoare sociale, o să ai cu cine…

    24
    • Veniamine Franqueline

      In Romania, politicienii nemernici imbata boborul toata ziua, incepand cu 22 decembrie 89, cu texte avantate si discursuri latrate patriotic despre ‘drepturile si libertatile romanilor’.
      Asta pentru ca se refera de fapt la ‘drepturile si libertatile’ lor: liber la furt si la jaf national!
      Nu ati observat ca nimeni nu se refera macar vreo data la ‘obligatiile, responsabilitatile si datoriile romanilor? Vi-o imaginati macar pe vaca de Weber sau pe ticalosul de Dorneanu si restul bandelor de nemernici si ticalosi aducand in discutie obligatiile si responsabilitatile romanilor fata de Romania?
      Si atunci?

      3
  4. păi sârbii nu au avut și nu au încotro, vă lamentați dejeaba.

    ia să pună laba pe noi vreo hamerică sau vreo rusie sau măcar vreo turcie. să ne ieie colo vreun teritor, să-l recunoască independent și pe urmă să ne mai și bombardeze eventual cu concursul vreunui vecin care vrea să se gudure pe lângă dulău cel mare. nu credeți că s-ar /ne-am trezi nițel ?
    Ei au învățat că nu orice zboară se mănâncă. Bos e coviduț închideți tot, bos cracănați psd-ul, bos dați jos pe chelios, bos urâți-vă între voi și faceți spume etc etc etc…
    la ei se mai și protestează, că și-au tot luat-o și s-au săturat.

    4
  5. capatu satului

    e mai simplu decat pare,
    la ei mai putini sugari la conducere, sau prieteni ai conducerii, care sa suga din bujetu de stat,
    la noi toti sugarii din bujetu de stat sunt toti nevinovati,
    incepand de la militari, civili si terminand cu astia cu religia,
    toti de la conducere incolonati spre bujetu de stat,
    cu gurile larg deschise ca au apetitu format si apetitu creste pe masura consumului,
    etalarea limbismului fata de conducere ca singuira cale spre avansare militara,
    avansare militara facuta la exceptional pt merite inventate, ca hartia suporta,

    a avut grija autoritatea judecatoreasca 30 de ani, incepand cu prima instanta a patriei si terminand cu judectoru din cea mai mica comuna a patriei in care este o instanta de judecata,

    are meritu ei si majoritatea palavramentara cu numirile la cecerereu penal,
    acolo toti is unu si unu,
    a scris ceva Le Monde zilele astea cu carantina neconstitutionala,
    avem noi crema Evropei, judecatori obositi numiti de pesede al caror singur merit este supunerea oarba fata de pesede,

    iar serviciile cele mai praf din Evropa, ca inainte de ww2,
    era si atunci unu goga care a dat niste legi, dupa nemti eram cei mai sovini,
    italienii fascisti luau notite de la guvernu goga,

    avem noi specialistii nostrii in servicii care stiu pe persoana fizica psihologie si sociologie cat a uitat cainele lui pavlov,
    pai multi din servicii cand ajung la pensie se apuca de scriu tampenii pt propriu neuron obosit,
    aversiunea fata de munca si multa lene,

    necunoasterea istoriei si ridficarea minciunii la rang de virtute,
    asa au ajuns tradatorii si hotii si toti redusi cu nume de bulevarde si strazi,
    istorie scrisa pt a hranii genealogia nu stiu carui partid de hoti si infractori sau nu stiu caror regi pe care ii interesa doar satisfacerea placerilor personale,
    inventarea unor merite ale unor inalti comandanti, ale caror merit era ca se aflau la un moment dat pe sacunu de conducere,

    aia care au facut ceva fapte de arme pt armata si natiunea asta sunt cei mai multi sub colbul istoriei

    am votat cu ochii larg inchisi,
    ca am avut intodeuna experti civili (in slujba hotilor de la conducere) care sa ne spuna cum sa gandim,
    pai trebuia respectata linia partidului,

    10
  6. @George GMT
    Nu mă pot abține să nu te corectez :
    ” si cu toate acestea poti jura cu mana pe inima ca situatia este inversa, Romania fiind saracia Balcanilor ”
    Este o mare minciună , promovată de boszgori !
    Nu mai promova asemenea erori / minciuni , România nu are legătură cu munții Balcani , ci cu munții Carpați !
    Teoria conspirației 100% antiromânească ( https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Teoria_lui_Roesler ) se bazează pe migrația închipuită din munții Balcani , ceea ce nu este adevărat .
    Da , în Balcani există meglenoromâni , macedoromâni , istroromâni , dar românii și România se află în Carpați !
    Fiți mai atenți in viitor , nu mai dați apa la moară boszgorilor !

    26
    • Ai dreptate, dar este o veche definitie de originà germanà si apoi austriacà, includea România, ba chiar si Ungaria.

      Actualmente este retinutà limita geográfica a cursurilor Dunàrii, Savei si Kupei ca fiind limita nordicà. Astfel Dobrogea este în regiunea Balcanilor, dar restul României nu. Cum reprezintà doar 6% din suprafata actualà a României, este neglijabil.

      În Franta, un anume Paul Garde, universitar specializat în limbile slave, într-o lucrare recentà (Les Balkans) include România dar nu „Republica Moldova”.

      E mai bine sà nu folosim calificativul de balcanic atasat României.

      7
    • @habarnistul

      „Nu mă pot abține să nu te corectez ” -SI EU!

      Slovenia, Croatia, Romania nu vor sa fie considerate „balcanice”, ci mai repede central europene…

      Geografic, zona balcanica e delimitata la nord de linia Dunăre-Sava-Kupa, din punctul asta de vedere, Dobrogea e „balcanica”…

      Istoric vorbind, legatura Tarilor Romane cu Imperiul Otoman si anterior cu cel Bizantin ne pozitioneaza in Balcani.

      Iti recomand doua lucrari ale academicianului Razvan Theodorescu:
      – Bizanțul, Balcanii și Occidentul la începuturile culturii medievale românești (Secolele X-XIV) (Editura Academiei Române, 1974)
      – Românii și Balcanicii în Civilizația sud-est europeană (Editura Enciclopedică, București, 1999)

      sau cartea lui Nicolae Iorga, Bizanțul după Bizanț…

      PS mai usor cu nationalismele de doi bani.

      18
    • @habarnistul

      Chiar dacă nici mie nu îmi place asocierea României cu Balcanii, tre să recunoaștem că există totuși un sâmbure de adevăr aici.

      Într-adevăr, nu facem parte din Balcanii geografici, însă lucrurile stau puțin altfel dacă vorbim din perspectiva Balcanilor culturali. Cel mai banal exemplu – manele. Putem urla cât vrei tu despre conspirații, dar degeaba atât timp cât toată țara ascultă manele.

      Identitatea culturală a României nu mai este o prioritate pentru nimeni de ani buni. Nu căutați conspirații ungurești, în loc să promovați cultura româneasc ori de câte ori se ivește posibilitatea.

      14
    • Din punct de vedere cultural, cel putin fostul Regat, face parte din Balcani.Geografic, doar Dobrogea.Pana la urma cultura si nu pozitia geografica determina conduita unui popor.

      8
    • Nope, insa incultura da apa la moara prostiei romanesti de cam 2000 de ani. Vezi ca Burebista a ars „viile culturale” si nu biblioteca. Pricepi unde-i baiul, neboszgoresc?
      Idem, Nicoale Iorga e obligatoriu daca pornesti o asemenea discutie.

      2
  7. Vineri, 29 Mai 2020, ora 13:56

    Soldatii au depus coroane de flori in cimitirul gresit de Ziua Eroilor. Ziua Eroilor, sarbatorita la 28 mai, a fost marcata de o gafa de proportii: autoritatile civile si militare din Turda au confundat cimitirul si au depus coroane de flori si au oferit onoruri militare soldatilor rusi, nu celor romani. Ministerul Apararii Nationale a incercat, vineri, sa justifice greseala si a sustinut ca militarii au avut… emotii.

    5
  8. deci bazati-va pe armata romana. cine stie. poate greseste razboiul, greseste continentul, greseste vecinii. ca pana acum a gresit doctrina, viziunea, bugetul, doar aliatul american l-a nimerit. da cine stie……

    13
  9. Nu doar ca ai bani căcălău de la UE si acum tin minte cu pesedista lor, Cretu ne zicea băăă nebunilor stam pa un munte de bani, luati, luati! Noi betmen.
    Am fost la schi in serbia cu un grup serios ca in Romania am intampinat doar probleme si a fost exceptional. Zona kopaonik sunt conditii similare Austriei la jumatate de pret.
    Si din grupul cu care am fost, am auzit un bou pe la 60 de ani vazand minunatia de pe munte de acolo si concluzioneaza precum doar un retardat antenist ar putea: uite mai, astia deaia se dezvolta ca si noi am putea dar nu ne lasa UE.
    Cat timp astia voteaza la noi nu se va putea nimic, nici in turism, nici un aparare, nici ce vreti voi… piscicultura, na poftim.

    29
    • Ma umple ciuda cand aud foarte multi romani afirmand ca doar din cauza strainilor, UE, NATO, germanilor si americanilor, Romania nu se dezvolta.Ca cei mentionati de vina sunt singurii responsabili de ce se intampla in tara asta.Ceea ce este total fals.De vina sunt doar romanii si caracterul lor.Strainii doar profita cat pot de caracterul romanului.In aceasta situatie sunt si austriecii care au cumparat la pret de nimic, resursele de petrol si gaze naturale+ Petrom, sau austriecii care rad muntii tarii noastre de material lemnos.

      20
      • Da Sorin, da, este inept de-a dreptul, si eu caut de ani de zile o explicatie pentru asta. Am gasit un amestec de propaganda, cu iz rusec pe alocuri in care sursa tuturor problemelor este occidentul decadent. Nationalismul desuet de asemnea ajuta in acesta situatia si lipsa de educatie mai ales in cadrul materiei istorie.
        Mi se pare suprema imbecilitate mentala sa accepti acesta stare de fapt si faptul ca tu romanul nu poti face nimic.Atunci ramai asa intr-o rancezeala si votezi in continuare tot felul de cretini care iti dau platforme izolationaiste si nationaliste. Tu nu esti responsabil de soarta ta, tot timpul altii fac si altii dreg.
        Nu, noi suntem responsabili de soarta noastra, noi putem lua muntele ala de bani de la UE si sa facem autostrazi 10 una langa alta care sa strabata tara din lung si in lat, putem face spitale scoli orice. Nu vrem pentru ca banii aia nu-i putem sifona.
        Inca ceva, cu austriecii, iti spun daca vrei cine taie cel putin la mine padurile, si nu sunt austrieci. Iti spun cine taie in general padurile in Romania si cum obtii aprobare sa exploatezi aberant. Am postat intre care 4 baieti cucuieti pesedisti se impartea resursele naturale ale Romaniei ( https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/cum-a-pierdut-statul-miliarde-din-cauza-agentiei-conduse-de-prietenul-baronului-psd-arsene-guvernul-a-sesizat-parchetul-1332637 ) . Austriecii si multe alte natii de pe la noi in situatia asta functioneaza ca simplu paratraznet. Cine a aprobat ca pe 10 ani Romsilva sa furnizeze o cota ridicol de mare lemnoasa la astia? Figureaza semnatura a doi prim ministrii: 2004 Nastase, 2014 Ponta. Poate in 2024 iara ne apuca pesedismul. La fel de bine puteau respectivii prim ministrii sa spuna, Nein mein Freund, iti dau 20% daca vrei, restul de 80% importa. Daca nu, sanatate. Ca in ardeal ii o vorba nu-i prost ala care cere ci doar cel care da.
        Noi suntem de vina, noi trebuie sa muncim sa reparam si mai ales sa nu mai votam veci cu jegosi precum cel din linkul de mai sus.
        In completare:
        https://republica.ro/mafia-lemnului-din-romania-m-a-ruinat
        „Ulterior, compania guvernamentală Romsilva a devenit ea însăși cel mai mare furnizor de cherestea pentru Holzindustrie Schweighofer. Și nu mai puțin important: Romsilva gestionează atât pădurile de stat pentru exploatarea forestieră, cât și parcurile naționale. Prin urmare, poate deschide parcurile naționale la propria discreție pentru a putea fi exploatate.”
        Am mai spus-o si o spun cu toata responsabilitatea, nu austriacul taie. Daca noi am fi in stare macar atat sa ne coagulam, am interzice prin lege exploatarea forestierea pe 10 ani. Romsilva nu vrea asta evident, si guvernul trage linie, din exploatare lemnoasa avem 4,5 din PIB. Toata lumea ii fericita. Daca am inchide macar pe 10 ani pentru regenerare, austriacul nu are decat fie sa importe din ucraina, bulgaria sau sa plece ceea ce insemna implict ca multi oameni vor ramane fara loc de munca. Si daca ar face-o Romsilva cu cap, nici macar asta nu ar fi problema, tai hecatul impaduresti sistematic la loc. Kanci, dragii nostrii de romanasi cu jipane straine ca Dusturul ii pt saraci si cu drujbe de asemena straine au belit muntii si nu au pus nimic in loc, ca mai dam bani pe puieti si plantari acum?
        Si in ecuatia asta totul ii legal. Daramite ce se face pe sub masa. Ce sa-ti spun, ca umblu in fiecare weekend in natura si vad, de la braconaj la taieri ilegale, la poluare ridicola, la animale haituite de masini de teren. Ne batem joc de tot ce avem, fara ajutorul nimanui ca dracu stie cine in istoria asta milenara i-a spus romanului: Ba tu esti cel mai destept de pe planeta daca nu respecti pe nimeni si nimic.

        11
        • Citez din Cosmin Alexandru:
          “În ultimele luni s-a întâmplat să cunosc direct conspiraționiști de toate felurile: de la 20 la 60 de ani, care au grija zilei de mâine și care nu mai au nicio grijă, nici pentru generația următoare, cu liceu, cu facultate sau cu studii postuniversitare. Mulți muncesc pe brânci. Am discutat cu ei și am încercat să înțeleg de unde le vin convingerile. Deși sunt foarte diferiți în plan personal și profesional, ce mi se pare că-i unește pe toți e sentimentul că au obținut în viață mult mai puțin decât cred ei că merită. Și acest sentiment e contagios. Pentru că nu ține nici de educație, nici de avere, nici de poziția socială. Se răspândește transversal. E un dezechilibru interior care are nevoie de un țap ispășitor, iar oculta mondială e cea mai la îndemână soluție. La momentul ăsta nu mai sunt sigur dacă virusul sau conspiraționismul o să ne facă mai mult rău.”
          Inlocuieste „oculta mondiala” cu „strainii”. E din acelasi spectru.

          3
          • Ala e un prefacut.Il cunosc

            4
            • Se inseala?

              1
              • Pe tema asta spune ce e la moda, recita, ca orice politician

                4
                • Atunci, de la Catalina Dumitrescu:

                  “Mentalitatea de genul “nu mă păcăliți voi pe mine” arată nevoia de a fi special, de a fi deasupra cumva, de fapt arată frica și fractura în logica acestora. Suspiciozitatea ce-i definește, logica fracturată și nevoia de validare ii fac să se identifice cu aceste teorii în care vei fi microcipat, oculta mondială, cineva care vrea să te urmărească, vaccinurile care fac rău, îți va fi luată libertatea, rețele 5G, etc.

                  Trist este că sunt oameni care sunt înzestrați intelectual, dar care în plan emoțional sunt suferinzi și de aici și aceasta clivare de logică.

                  Problema este că unii au influență asupra celor mai puțin înzestrați intelectual și mai puțin educați și propagă aceste idei delirante.”

                  1
                  • Sunt teme intotdeauna prezente, acum singura noua e cu 5g

                    4
                  • Io zic sa nu cadem in extreme, nici sa ne punem poalele in cap ca 5g, reptilienii blablabla or sa ne omoare cu zile, ca de fapt nu exista niciun Covid etc dar nici sa ignoram faptul ca exista sisteme corupte, mafii (la propriu si la figurat, private sau de stat, mai mult sau mai putin influente) care controleaza societatea in buna parte si evident chiar si conspiratii reale uneori.

                    3
                    • Evident, orice GIO e, prin definitie, o conspiratie. Doar ca de obicei sunt:
                      1) Relativ necunoscute
                      2) Relativ nespectaculoase (asta cu Bill, autismul si 5G e scoasa dintr-un scenariu de J. Bond).
                      Eu doar imi exprim opinia impotriva a ceea ce pare o tendinta auto-distructiva de, aparent, a initia un colaps societal prin daramarea pilonilor ratiunii si stiintei si tehnologiei care ne-au adus unde suntem. Si pt a face asta, caut sa inteleg mecanismul psihologic din spatele ei.

                      1
        • Da chiar asa, de unde nevoia asta la noi mai stridenta ca la altii de a fi.. superior. Am observat la atata psihologie cat am citit, reactia faciala de autosatisfactie a unor oameni cand spui: Cerul este albastru, si el vine si te contrazice cu youtube sau nu stiu ce blog ca „de fapt” cerul este mov si ca reptilienii insa tu, redusule mintal, il vezi albastru. Asadar superioritate demonstrata urmata de al doilea ranjet de autosatisfactie.
          Puteti sa inlocuiti „cerul este albastru” cu orice afirmatie.
          La fel dispare expertiza. Adica este fix pix ca tu esti medic, iti spun eu ce tratament sa-mi dai, ca am citit pe google.

      • @Sorin
        De vina sunt DOAR strainii De vina sunt DOAR romanii
        De ce trebuie sa fie „doar” in ambele cazuri? Doua extreme.
        „Unii” straini si „unii” romani nu ar fi mai exact?

        1
        • Politicienii provin din rândul poporului lor.Inclusiv cei romani care în ultimii 30 de ani, au dovedit(ma refer la cei care s-au aflat la guvernare) ca sunt cu toții niște arivisti, demagogi și mafioți. Care este marea vina a romanilor? Ca votează asemenea politicieni. Ca tolerează asemenea politicieni. Ca marea majoritate a romanilor dau dovada de foarte multa pasivitate și tolerează orice ar face politicienii.

          1
          • @Sorin
            Da, dar de ce „de vina sunt DOAR romanii”? De ce simti nevoia unui „doar”?
            Sa inteleg de exemplu ca rusii de la Mechel sunt baieti buni si nevinovati si de vina sunt doar romanii?
            Strainii isi urmaresc interesul, ca axioma. In unele cazuri asta e si in interesul nostru, in unele nu. De-asta trebuie evitat „doar” si mers pe „unii”, si vazut case by case cum zic ei. Cand vad „doar” vad deja propaganda.
            p.s. Eu n-am pretentii mari de la un popor care acum 100 de ani era 70-80% rural si analfabet. Si care acum 30 de ani era inca 50% rural si analfabet functional.

            2
            • ” acum 100 de ani era 70-80% rural si analfabet”
              Suedia, Finlanda, Estonia, Elvetia,Japonia,Singapore,Taiwan,….
              „care acum 30 de ani era inca 50% rural si analfabet functional.”
              Serbia, Polonia, Croatia, Ungaria, Cehia,Slovacia, Slovenia,….

              Ar trebui sa-ti faci pretentiile functie de exemplele din jur 😛

              • @Checkmate
                Suedia si Finlanda nu au ce cauta acolo. Suedia era alfabetizata in proportie de 99% in 1925, Finlanda 84% in 1930. Nici Japonia nu cred ca are ce cauta, dar am gasit date doar pentru anul 1950: Japonia 97,5% alfabetizata, Romania 76%.
                Hai sa ne uitam si la Ungaria: 90% alfabetizare in 1930!

                In privinta urbanizarii, Polonia, Cehia, Slovacia si Ungaria erau peste noi la acest capitol acum 30 de ani, si tine cont ca noi eram atunci la finalul unei perioade in care urbanizarea fusese pe repede inainte, cu multe „salturi” fortate.

                In functie de exemplele din jur iti poti stabili obiective, dar pretentiile (de a le atinge) ti le faci in functie de materialul (uman) cu care lucrezi. Jumatate din populatia Romaniei e rurala si foarte slab pregatita. N-ai cu cine si nici cu ce sa atingi obiective ambitioase.

            • Rusii de la Machel aveau datoria sa incerce. Ai nostri aveau posibilitatea de a determina cursul evenimentelor.

              1
            • Uite cum își administrează polonezii tara fata de romani. De ce polonezii nu sunt victime ca romanii? De ce de polonezi nu își bat joc străinii ca de romani? Pentru ca polonezii, inclusiv politicienii lor, chiar dacă nu sunt perfecți, sunt onești și loiali tarii și poporului roman. În România, dacă nu dai șpagă, de regula, cu anumite excepții, nu faci afaceri profitabile. Ce face străinul care vrea sa facă afaceri în România? Dacă i se merita, da șpagă ceruta ca să facă afaceri profitabile pt el în România.

              2
              • pai daca polonezii sunt onesti si loiali poporului roman, de ce sa mai fie si romanii? 🙂

                2
              • In Polonia seful fortelor speciale a fost sinucis cu niste ani in urma. In garaj
                Si s-au descoperit o gramada de militari racolati de rusi
                Au si desfiintat o unitate de info din cauza asta

                2
                • După zeci de ani de prezenta militara sovietica în Polonia, perioada în care, foarte mulți militari polonezi, ofițeri, și poate subofiteri și maiștri militari, au fost școlarizați individual, unii, ani mulți în URSS, la academiile mutare și specializări pt producerea și exploatarea blindatelor, avioanelor și navelor militare, nu este de mirare ca mulți din ei erau agenți GRU/KGB/SVR. Asa este și în Germania, Cehia, Slovacia, Ungaria.

          • „Doar” Romanii. Punct. De ce? Simplu, pentru ca ne vine sau nu sa credem tara asta ii condusa de Romani, nu de chinezi(inca) si nici de nu stiu ce oculta masoana si dracu-lacu. Suntem condusi de cei pe care ii votam noi, cetatenii Romani. Daca bagam asta la cap, incepem sa votam mai de Doamne-ajuta, daca nu, „unii” straini sunt de vina care de fapt sunt multi, eu ce rost are sa votez ca si asa ne conduce Bruxellesul.
            Strainii, cu interese oculte in Romania? Or fi. Puteam sa jur ca platim bani grei pentru niste servicii de infromatii romanesti care sa ne apere atat interesele cat si elementele constitutive nationale. Faptul ca nu avem 100.000 de cetateni straini expluzati pentru subminarea economiei indica de asemnea faptul ca poate nu astia sunt baiul.
            Mingea este si a fost la noi in ograda din 1918 in prezent. Restul sunt scuze penibile care au camufalt zeci de ani perduti pe altarul hotiei, prostiei si incompetentei. In 99 eram sa dam cu bata romani in romani iara, in timp ce frati de-ai nostrii se imbuibau bine de tot si o fac si acum.
            Nu uitati ca traim in tara in care trazitia a produs averi mai mari decat ale magnatilor americani in 4 generatii.
            Si ca sa reduc toata acesta apologhie la un exemplu, eu sunt unul din prostii aia care au participat la programul pe bani UE pentru doatarea caselor cu panouri fotovoltaice. din 20000 de solicitanti mai bine de jumtate au fost respinsi pentru ca nu a functionat sistemul ministerului mediului si actele au expirat(cazier fiscal anaf, fisa datorii de la primarie). Nici unui gunoi de om din ministerul ala nu i-a tunat prin cap bai, sa dam un ordin de prelugire, ceva acolo, ca am pus oamenii pe drumuri si din cauza noastra nu a functionat sistemul. Sa ajutam pe conationalii nostrii, ce naiba, ca sunt bani UE si intra in economie! Nope, suge-o Ramona, contribuabil roman. Si da, strainii ne-au f#tut si aici.
            https://www.greenpeace.org/romania/articol/4351/afm-respinge-mai-mult-de-jumatate-dintre-dosarele-din-programul-de-finantare-casa-verde-fotovoltaice/

            1
            • Orice țară e condusă de cei care dețin activele. Sigur mai sunt și unii influenți care reușesc pt o perioadă scurtă să-și facă de cap, dar sunt puțini și limitați în final.
              Doar românii dețin țara asta ?

              • Bun, acum ca sa nu raspund cu un comentariu de 10 metri, am sa reduc teoria activelor la atat: un stat este condus de doua institutii: aia care impart bugetul si aia care taxeaza. Deci romani, votati de mine si de tine, adica parlament si guvern.
                Asta ca sa nu ajungem la concluzia stupida ca „noi nu ne vindem tara” din 1990 a fost de fapt un lucru inteligent.
                Daca iti este familiara metoda matematica de reducere la absurd, hai sa presupunem ca ar fi dupa cum spui. Era imposibil sa avem un guvern precum cel din 2016, daca eram condusi de strainii care numai ei fac si dreg. Avem deci ce votam.

            • @lt(rez)
              Tara e condusa de romani, insa nu de toti romanii. Nu suntem democratie participativa.
              Tara e condusa de o elita, iar elita asta locala se orienteaza spre anumite centre externe de putere, cautand sprijin politic si economic, protectie.
              Aceste centre au si ele interesele lor, iar elita locala se obliga sa le satisfaca atunci cand e cazul.
              La adapostul acestei relatii de colaborare, elita locala isi face si ea de cap pe plan intern. Punct.
              Bineinteles, lucrurile se complica atunci cand elita e impartita si nu toata prefera acelasi centru de putere.
              Dar oricum, sa-i scoti complet pe straini din ecuatia vinei si sa dai vina DOAR pe romani (la gramada), mi se pare trist pentru un pretins intelectual.

              • Da, exact asa este. Daca ai citit Epistolarul Infernului, exact asta ii discutia dintre Maniu si Antonescu, daca ii posibil ca Romania sa faca o politica „de basculanta” intre puteri. Exista desigur interese si e normal sa fie asa(no such thing as a a free lunch), dar nu ti se pare ca ii un pas mare de la interese pana a afirma ca ne conduc altii?Concret unu, ce putere straina ne-a obligat sa ne dezarmam intr-un mod cretin dupa ce am intrat in NATO. Din contra aia au zis, baaa, usor ca armata trebuie si in cadrul alinatei, nu ti-a inchiriat bodyguard service. Ce putere straina ne-a obligat in 2018 sa dinamitam legislatia penala cand in UE, Spania mai exact isi inasprea legislatia pentru coruptie si condamna un lot de oficiali la 351 de ani de bulau, doar trezorierul de la un partid populist luand 33 de ani de inchisoare. Scapa mai ieftin cu un omor deosebit de grav.
                Aici nu-i vorba de blam si sezut mioritic cu mana in san. Nu din contra, neacceptand o realitate nu putem facem 3 lucruri:
                1.Sa invatam din ceea ce am gresit
                2.Sa corectam ceea ce am gresit
                3.Sa nu mai repetam
                Concret doi, spre exemplu in lipsa acestor practici de introspectie sociala, nu nu vom putea avea o dezbatere spre exemplu pentru inasprirea legii penale. Cei care fura nu sunt nemernici, nu-nu sunt si ei acolo baieti de-ai nostrii, strainii ne fura „de fapt”. Nu vom putea niciodata sa cerem socoteli chiar celor votati, ca nu avem conceptual acesta practica. Altceva, putem opri maine taierile, nu austriecii taie, romsilva taie. Cate demersuri se fac in acest sens? Alt exemplu, si nu uita „ca Cazanciuc” asta de se da acum mare aparator al liberatii omului carantinat ii acelasi care a propus proiectul „primul furt”, adica la recuperarea prejudiciului la prima hotie nu se condamna.
                Voi vedeti doar vina, eu vad o sansa la reparatie. Putem dezbate cat doresti, dar cred ca negam evidenta, Romania nu este condusa de clanul „nemtilor” sau „americanilor” . Este condusa de infractori unii dovediti si altii in curs de.Ca sunt unii proxeneti si altii infractori cu „gulere albe” este desigur si asta o dezbatere. Ca sunt zone ale Romaniei un statul a disparut complet ii si asta adevarat, dar nu-i intr-o curte la o multinationala din Pipera.
                As vrea sa cred ca sunt un pretins cititor. Intelectual pentru amandoi este un deziderat la care trebuie sa muncim.
                P.S. Argumentabil desigur, atunci cand ne-au condus elite intelectuale, chiar asa rau ne-a fost cu Bratianu spre exemplu?
                P.S. 2 Isi fac de cap pentru ca noi le permitem nu ca primesc azil politic in SUA sau Germania daca fura cat pentru 10 generatii, vezi cazul Voiculescu. Nici macar scarba publica pentru „ocnasi” nu mai exista asa cum era pe vremuri, acum prin spalatura mediatica nu sunt hoti ca deh strainii ne fura, ci sunt „detinuti politici”. Se cred Maniu si Bratianu astia.
                Vorba lui Sharky, parerea mea.

                2
  10. la noi umbrela nato a avut efectul invers, ne-am culcat pe palme

    intre timp peste tot in jurul nostru se ascut cutite

    10
  11. Lasă George, că pe noi ne apără râul și ramul… Oops, râul seacă, iar ramul l-am tăiat…
    Nu știu dacă s-a terminat efervescența prin ministere de a implica industria națională de apărare în proiectele de înzestrare, că după ce se termină, nu vom mai auzi nimic. După fâsîitul efervescenței vom lua o pauză bine meritată, că vom fi înzestrat toate categoriile de forțe cu toate pdf-urile posibile. În rest, în toamnă-iarna, găleata va fi schimbată cu măști și mănuși, iar uleiul cu mona.

    2
  12. Armata ROMÂNA. Dotare în timpul războaielor purtate.

    1877-1878 dotare proastă sau insuficientă, urmările fiind un număr mare de morţi şi răniţi. Dacă nu era armata rusă, nu obţineam independenţa ci o mare bătaie la fund.

    al doilea război balcanic (1913)- o lupta împotriva unei ţări cu o dotare mai slaba decât armata română, cu armata redusă în urma primului război balcanic, cu trei fronturi deschise (cu Grecia, Serbia si cu România)

    primul război mondial – dotare proastă, comandanţi pe măsură (marea lor majoritate ajunşi ofiţeri din datorită numelui de familie, nu pentru competenţe) şi iarăşi urmările fiind un număr mare de morţi şi răniţi

    războiul româno-ungar (1918-1919) – mulţumită lui Mihály Ádám György Miklós Károlyi de Nagykároly şi lui Béla Linder (ministrul de război din guvernul Károlyi), armata română a luptat împotriva unei armate mai prost dotate si reduse mult numeric (la destrămarea imperiului austro-ungar, armata ungară avea aproximativ 1.400.000 soldaţi), dar armata Română a luptat împotriva a aproximativ 100.000 soldaţi unguri (armata Română având aproximativ 250.000 de soldaţi).

    al doilea război mondial – dotare proastă, iar tehnica de luptă bună insuficientă. Nu conta calitatea soldatului. În momentul căderii aliatului principal (germania) începe declinul armatei române.

    1947 – 1989 dotare relativ bună acelei perioade, soldaţi mulţi dar prost instruiţi. Conducerea ţării se baza mai mult pe armata URSS

    1990-2004 perioada scurtă de timp, dotare imbătrânită

    2004 prezent – ştiţi situaţia mai bine decât mine, se tot vorbeşte pe acest site destul de mult de dotare-pregătire, nu mai are rost să detaliez. Conducerea ţării se bazează mai mult pe aliaţii NATO (sper doar ca nu pe armata ungară şi bulgară).

    Poţi să ai soldaţi foarte buni, nu contează dacă nu ai tehnică militară performantă, pentru războaiele secolului 21. Nu contează că ai un milion de soldaţi bine pregatiţi dacă nu ai aviaţie bună, blindate, transportoare, antiaeriană si antitanc, nave de luptă şi rachete de toate soiurile, radare performante şi informaţii de calitate.

    Asta este părerea mea, chiar dacă cel mai probabil voi fi înjurat de mulţi „patrioţi” de tastatură.

    25
    • In principiu ai dreptate,mumai ca in cazul rasboiului Ruso-Turc din 77 daca nu era armata romana,rusii si-ar fi luat o mare bataie de la turci,nui intervenind la cererea Rusiei,Iar in razboiul Romano-Ungar mai mul de jumatate din armata romana era in Moldova unde sovieticii nu mumai ca amenintau cu o invazie dar si facusera cateva atacuri,in prima fava ungurii aveau mai multe trupe in Transilvania,60.000 vs 50.000 romanesti.Superioritatea numerica s-a atins mai tarziu,in faza a doua,cand dupa armistitiul initial,ungurii au mai incercat inca o data un atatc ei avand 80.000 de trupe iar moi 96.000.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian%E2%80%93Romanian_War
      Dar orcum cand vorbim de perioadele alea trebuie sa vedem mai intai de unde am plecat si unde am ajuns.In 1866 doar 5% dim populatia Romaniei stia sa scrie si sa citeasca iar despre alte lucruri ce tin de dezvoltate nici nu mai are rost sa vorbim,iar apoi daca ne uitam la cum stateau lucrurile in 1915 vedem ca Romania a avut in salt rapid in dezvoltareau tuturor lucrurilor,eram cu mult in urma vestului,dar decalajul era mult mai mic,la fel si despre celelalte periaode de timp,suntei inca cu 30 de ai in urma fata de vest dar trebuie sa na mai uitam si pa punctul de plecare si mai ales la cfaptul ca i-am depasit pe altii care au plecat din acelas punct.

      9
  13. Atata vreme cat Pacepa continua sa fie considerat de catre Romania tradator, nu exista speranta pentru tara. Chestia asta e un etalon perfect.

    2
    • Pacepa este un tradator, n-a fugit la americanii pe considerente morale. Inca nu stim de ce a fugit…

      38
      • Pacepa a afirmat ca nu a fugit mai repede la americani deoarece o ducea excelent in Romania, din toate punctele de vedere, datorita pozitiei sale in cadrul DSS si a statului roman.Pacepa afirma ca a plecat din Romania doar datorita faptului ca Ceausescu l-a insarcinat sa se ocupe personal de lichidarea fizica a criticilor regimului Ceausescu.Inclusiv a celor care lucrau la radio Europa Libera.Pacepa stia ca la un moment dat, exista marea posibilitate ca regimul comunist sa dispara iar el sa fie tras la raspundere pentru acele crime.Asa ca a dorit sa nu aiba probleme.Inclusiv in anul 1978, oameni sus pusi, care lucrau mai ales in comert exterior sau DIE, stiau ca este o chestiune de timp pana ce regimul comunist va intra in colaps.
        Ce era cu adevarat Romania si poporul roman, pana pe 22.12.1989? Proprietatea regimului comunist si mai ales a familiei Ceausescu.Pacepa a declarat ca el a tradat regimul comunist si familia Ceausescu.De circa 2 ani, destul de tarziu, sunt de acord cu el.Departe de mine ideea ca Pacepa a fost un mare patriot si un om de mare caracter.
        As fi preferat ca Ceausescu sa nu fi ajuns la putere, in Romania.As fi preferat ca Dej sa fie inlocuit de Maurer care, la un moment dat, sa fie inlocuit de bolsevicul Ion Iliescu iar acesta, de catre Ion Ratiu si politicieni ca Ion Ratiu, in decembrie 1989.

        7
      • este trădător pentru pcr,dss si ceausescu,pentru mine nu este.

        4
      • A fugit pt ca descoperise contraspionaju ca vindea secrete. Un gunoi

        13
        • Dacă contrainformațiile și contraspionajul au descoperit ca Pacepa este trădător, de ce nu l-au scos din circuit. Eu cred ca toată aceasta poveste este inventata de DSS și regimul ceaușist ca să justifice defectarea lui Pacepa. Sunt ferm convins ca după ce a ajuns la americani, Pacepa a furnizat foarte multe date si informații de interes operativ pt serviciile de informații americane și Departamentul de Stat american.
          Cu adevărat DSS era în slujba familiei Ceaușescu care a fost proprietarul României, pana pe 22.12.1989.
          Dupa căderea regimului Ceaușescu, cine au ajuns la conducerea SRI și SIE? Doi oameni apropiați sovieticilor. Cel de la SIE, lucrând chiar pt KGB, atunci când a lucrat la operativ în Franța. Ce atitudine au avut acești oameni fata de SUA și cu cine au colaborat ei cel mai strâns, dintre serviciile de informații străine, pana la finalul anului 1991?O atitudine dușmănoase și au colaborat foarte strâns cu KGB, împotriva diplomaților americani din România, dorindu-se compromiterea lor. În aprilie 1990, România a fost ultima tara din lagărul comunist care a încheiat un tratat cu URSS, în condiții de vădită vasalitate pt România.

          3
          • A fost racolat initial de germani cu multi ani inainre
            Cauta memoriile lui Titu Simon
            Pacepa nu e erou

            9
            • Departe de mine ideea ca Pacepa este un erou. Ce a făcut Pacepa? A părăsit barcă, în momentul când aceasta a început sa ia apa, fiind evident ca este o chestiune de timp pana ce se scufunda.

              3
            • Povesti. Speculații. Filip Teodorescu, nr. 2 în contraspionanul DSS zicea ca el crede ca Pacepa a fost racolat de americani, încă din adolescenta. Înainte sa intre în Securitate. Iarăși speculații.

              1
          • Acu ceva destula vreme am citit niste articole scrise de Larry Watts, un istoric american foarte interesant, si prin cunostinte si prin „istoricul” personal (a studiat in Romania in anii 80 daca imi aduc bine aminte, a lucrat pentru Rand Corporation, a avut acces la arhivele STASI preluate de americani dupa caderea zidului Berlinului etc).

            Lucrurile nu prea sunt ca cele oficiale, de cele mai multe ori. Din ce imi amintesc, omul zice ca de fapt Pacepa era agent KGB si dezertarea lui in SUA a fost facuta cu scopul de a-i dezinforma pe americani si a strica relatiile lor cu Romania, care sa ramana tot mai izolata (Romania se cam rupsese de URSS, incepand cu 1964 si mai ales dupa 1968, chiar daca oficial mai era parte a Pactului de la varsovia). Practic a fost o operatiune de dezinformare si razboi de imagine la scara strategica, din partea rusilor, pentru a izola si vulnerabiliza cumva Romania, cu Pacepa care trebuia sa „otraveasca” imaginea si relatiile dintre parti.

            La data aia Romania, tara comunista totusi, primea licente de elicoptere Puma de ex, de la francezi, reactoare nucleare experimentale de la americani, avea relatii foarte bune cu Israelul si RFG etc.

            6
            • Contrar aparentelor, conform unui scenariu pus de comun acord cu sovieticii, după anul 1968, Ceaușescu mima independenta fata de URSS pt a-și atrage simpatia occidentului. Și o vreme i-a mers.

              2
              • Ce spui tu e exact versiunea transmisa de Pacepa (ca agent KGB) in vest, ca parte a dezinformarii si razboiului de imagine si psihologic dus de rusi impotriva Romaniei la nivel strategic.

                Sincer, il cred mult mai mult pe Watts decat pe Pacepa cand vine vorba de treburile astea.

                Cumva ca si confirmare indirecta, am citit la Suvorov de ex, ca in 1968 era foarte raspandita in armata sovietica ideea ca si Romania (ori Romania) va fi invadata, la fel tot el spunea daca imi amintesc bine ca romanii nu au permis rusilor accesul la elicopterul SA-330 Puma pentru a verifica detalii tehnice. In plus CIA i-a echipat la greu pe mujahedinii din Afganistan, care luptau impotriva armatei rosii, cu AKM-uri si AG-7 romanesti, in anii 80′, sunt inclusiv poze pe net cu aia echipati cu Pm md 63.

                6
                • dezinformarea fara codul sursă este o notiune vaga ,o teorie care circula inainte si inapoi in ambele tabere.
                  oricine poate fi acuzat de „dezinformare” ,asta e frumusețea acestui joc sovietic…..straturi peste straturi de banuieli ,suspiciuni simumbre incat risti la un moment dat sa-ti pierzi firul logic si sa vezi dusmani peste tot inclusiv in oglinda.

                • Suvorov întro carte a sa, scria ca inclusiv România care mima ca este împotriva URSS, lucra informativ pt URSS. România a mimat ca este împotriva URSS pt a beneficia de anumite favoruri din partea occidentului. Hai sa fim cinstiți, dacă Ceaușescu ar fi fost un dușman înverșunat al URSS ar fi fost eliminat de sovietici, rapid, prin intermediul numeroșilor ofițeri romani, inclusiv DSS, și activiști de partid care erau agenți sovietici.

                  1
                  • @psycho

                    pai aia a si fost ideea din spatele tradarii/dezertarii lui Pacepa, si anume dezinformarea vestului (si mai ales SUA) pentru a „otravi” relatiile cu Romania, a fost o operatiune la nivel strategic pentru a izola cat mai mult Romania si a o face cat mai vulnerabila si dependenta de Urss.
                    Rusnacii desfasurau un razboi psihologic si de imagine la scara mare, in care erau angrenati si ceilalti subordonati lor din pactul de la Varsovia.

                    In plus, tot de la Watts daca imi amintesc bine, unele departamente ale CIA axate pe estul Europei aveau si analisti unguri, ajunsi in vest dupa revolta lor din 1956, si aia la fel, dezinformau la greu despre Romania, mana in mana cu tezele sovietice raspandite si de Pacepa. Seful biroului CIA pe Europa de est, ori cum se numea departamentul ala, era si el un tradator, lucrand pentru rusi.

                    Pentru ca nu au intrat cu armata in Romania, rusii au desfasurat un razboi hibrid si de imagine la scara mare pentru a denigra Romania si a o izola, slabi si controla indirect. Pe langa dezinformarile lui Pacepa de atunci au inceput sa se insinueze si raspandeasca si afirmatii gen romanii sunt tradatori, nu poti avea incredere in ei, romanii sunt lasi, saraci, prosti, tigani, Transilvania e locuita in mare parte de unguri, toate astea in acelasi timp ce Romania ar fi fost in secret controlata complet de Urss, care doar la misto ar fi vrut sa invadeze Romania in 1968 etc etc etc. Combinat si cu prostiile lui Ceasca si consoarta din ultimii ani, au dus la o imagine tot mai proasta a Romaniei si continuate si dupa 1989 o buna parte din afirmatiile alea s-au imprimat in mentalul colectiv al multora (si de aici si de aiurea) care fie n-aveau cunostintele necesare fie pur si simplu nu-i ducea capu mai mult si inghiteau pe nemestecate orice li se servea (cu atat mai usor cu cat se inserau si jumatai de adevar).

                    Pe cand mai bateam netu pe tot felu de siteuri straine dadusem peste o discutie despre Pactul de la Varsovia si armatele componente, si un polonez sau bulgar, nu-mi mai aduc aminte acum, zicea ca nus ce neam de-a lui, care fusese pilot, i-a zis ca pilotii romani nu participau la exercitiile comune ale pactului pentru ca erau cei mai varza, cei mai slabi pregatiti, nu puteau face fata si ceilalti i-ar fi privit de sus (la figurat). Saracu habar n-avea ca Romania a refuzat participarea la invazia Cehoslovaciei si ca interzisese atat participarea la exercitii comune cat si efectuarea de exercitii pe teritoriul Romaniei (chiar si tranzitul de trupe straine), el repeta ceea ce propaganda sovietica le bagase celorlalti in cap, si anume ca romanii erau cei mai slabi si de aia nu veneau/nu erau primiti.
                    La fel, niste rusi erau cumva ofticati pentru ca la nus ce exercitiu de stat major la care au participat si ofiteri romani ca invitati, aia au refuzat sa vorbeasca rusa (ori nu stiau rusa, ceva de genu, trebuia translator blabla) si se mai contraziceau cu ofiterii sovietici in timp ce toti ceilalti se conformau imediat.
                    De fapt si doctrina militara a Romaniei din vremea aia era diferita de a Pactului si era indreptata tocmai impotriva unei posibile invazii sovietice (era similara cumva cu a Iugoslaviei).
                    A nu se intelege ca nu sunt de acord cu faptul ca dupa 1989 in Romania au ajuns la putere tot niste comunisti veniti ceva mai din spate, cu sprijin rusesc, si ca in alte circumstante azi am fi fost mult mai departe si noi

                    @Sorin

                    Nu prea face niciun sens ce spui (ori ma rog, bate campii Pacepa si repeti tu dupa el). Romania mima independenta si ajuta informativ URSS, dar in acelasi timp nu-i lasa pe rusi sa vada nici macar hidraulica de la IAR 330 Puma. Care e faza aici?
                    Romania era sub controlul URSS care insa in acelasi timp accepta sa fie criticat public pentru invazia din Cehoslovacia, in detrimentul imaginii de monolit a pactului de la Varsovia, ori inghitea bunele relatii romano-israeliene in detrimentul politicii lor din Orientul Mijlociu, ori faptul ca CIA ii echipa cu arme romanesti pe rebelii afgani care luptau impotriva armatei rosii. Si toate astea ca sa ce, care era de fapt beneficiul rusilor la toata faza asta? Cu ce se alegeau ei de la Romania din toata treaba asta?

                    3
                    • regimul si securitatea proiectau o imagine deformată a țării spre exterior,la fel o puteau face si in privința relatiei cu urss-ul.tu mergi doar pe dezonformarea doar dintr-un sens ,eu iti spun ca toate partile implicate(pacepa-dss-urss) o pot face.pcr si dss nu erau victime,erau opresor si eu niciodata nu voi cautiona actiunile lor.romania nu a fost niciodata nuca atat tare de spart pentru sovietici dar cine vrea sa doarma pe perna asta e liber sa o faca….daca o considerau necesara si utila o faceau.

                      1
                    • Ai perfectă dreptate in ceea ce privește gunoiul numit ” pacepa ” !
                      Cei tineri nu pot pricepe acele vremuri , nici acțiunea revanșardă a boszgorilor .
                      E păcat , unii au creierul spălat , sunt total neinformați sau chiar trădători ( se știu ei 😉 ) !
                      Nu generalizez , dar trebuie să țineți seama de faptul că dezinformarea este o armă redutabilă a dușmanului .
                      Fiți vigilenți !

                      3
                    • Raducu, dacă Pacepa nu era pt americani ce a pretins el, în ultimii 30 de ani, se afla.Este normal ca cei din fostul PCR și DSS sa îl urască și azi pe Pacepa datorita căruia, mulți au avut de suferit personal. Ce a făcut pe plan extern DIE? Fura informații economice si tehnologii, asa cum procedează azi. Eu am devenit adult în perioada comunista. Știu cum se trăia atunci. Și nu am trăit într-un oraș unde pâinea era pe pâine. Pe cartela. A fost o mizerie, economic vorbind, comparat cu ce este acum. Dacă as putea sa trăiesc ca simplu om, din nou, în acea perioada, nu as vrea. Și nici azi nu sunt VIP sau bogat. Asa ca munca DIE nu mi-a îmbunătățit viata absolut cu nimic. Ca și rezervele de petrol și gaz natural câștigate în procesul cu Ucraina, exploatate de firme străine, din moment ce plătesc gazul și carburantul pt mașină mai scump ca și cum este acum prețul în Austria. Pe tema Pacepa, fiecare crede ce vrea. Dacă DSS avea probe temeinice ca acesta a lucrat pentru un serviciu străin, înainte sa plece în SUA, din RFG, unde fusese trimis în misiune, de Ceaușescu, care îl nimise destul de recent și consilierul sau personal(asta înseamnă că nu se punea problema mazilirii lui pt ca a fost documentat ca este agent al unui serviciu străin de informații), din anul 1990-prezent, imposibil sa nu fi ieșit cineva în fata cu dovezi clare pt a justifica de ce Pacepa nu este achitat și reabilitat.
                      Un colonel polonez de armata, poziționat foarte bine în organizația Tratatului de la Varșovia, din ura și dispreț fata de regimul comunist, ani la rand a furnizat informații de ordin militar CIA. Acest individ a făcut distincția între Polonia de dinainte de 01.09.1939 și satelitul comunist al URSS, Polonia comunista. Și acest individ pt unii este trădător iar pt alții, erou. Sau măcar dizident anticomunist. Comunismul a fost impus forțat în Europa de Est de către sovietici.

                      1
                    • @habarnistul
                      https://aliantadreptei.files.wordpress.com/2011/11/dusmanulasculta.jpg

                      „Nu generalizez”, dar un rand mai sus spui „unii au creierul spălat , sunt total neinformați sau chiar trădători ”

                      „Fiți vigilenți !” -un’te crezi, pe front, in linia I???

                      PS chiar vrei sa le bifezi pe toate, toate tarele nostalgicilor comunisti? Cati ani ai, spre 70?

                      2
                    • ceausescu avea nevoie de un ”inamic” in ochii romanilor iar dss i-a oferit unul foarte convenabil speculand antipatia noastra vis a vis de rusnaci….eu nea nicu si partidul sunntem singura voastra speranta ,noi ii tinem pe rusi la granita sa nu navaleasca…URA,URA,URAA !!normal ca sovieticii aveau baieti de la noi pe state de pllata dar viata de cacat,ororile si crimele de atunci apartin regimului .a scaldat-o cu ”dizidenta” fata de rusi si occident in functie de interese pana a ajuns in nationalism rosu asiatic.
                      poate ne-ar fi trbuit mai multi tradatori ca pacepa si mult mai devreme.

  14. Am colaborat multi ani cu sirbii, pretind ca-i cunosc un pic. Pe scurt as zice, sirbii nu sunt romani, Au mult mai multa vointa, putere de munca si sunt muuult mai mindri decit romanii. Sa nu uitam ca nici macar Hitler nu a putut sa-i puna cu botul pe labe.

    Si, risc sa fiu injurat, intra-devar deschiderea granitelor europene a facut ceva rau Romaniei, a cam plecat o mare parte din personalul tehnic care ar putea sa proiecteze, fabrice ceva. Si se pleaca in continuare. Spre deosebire sirbii, care au avut liber la plecat inca de pe vremea lui Tito, sunt mai timizi in acest sens. Cel putin in ultimii ani nu am intilnit sirbi in zonele tehnice, romanii fiind o multime. Sirbii exceleaza, in Germania, in restaurante, dar si aici, cind isi fac suma se intorc acasa.

    20
    • Armata germana a invins armata yugoslava in trei zile, rezistenta din munti alta mancare de peste, nu i-a deranjat pe germanii atat de tare incat sa se ia dupa ei.
      Dar armata regulata sarba a fost infranta in trei zile de lupte, a capitulat dupa 11 zile. Polonia, atacata de Germania si URSS a luptat macar trei saptamani si a luptat la modul serios, producand pagube armatei germane.

      Si ar mai fi un mit de spulberat: yugoslavii s-au eliberat singuri de germani. O minciuna, armata germana, in toamna lui 1944 avea o situatie extrem de dificiala: Romania (care apara flancul sudic) trecuse de partea aliatilor, sovieticii inaintau rapid pe flancul sudic. In Italia anglo-americanii faceau progrese rapide, iar in acest context trupele germane aflate in Grecia si Yugoslavia s-au retras rapid pt a nu fii incercuite. Nu yogoslavii i-au gonit pe germanii ci situatia de pe front.
      Putem chiar spune ca intoarcerea armelor de catre romani i-a determinat pe germani sa-si retraga fortele din Balcani, sau macar i-au grabit un pic.

      25
      • 3 zile? nu au fost deloc lupte, nu au rezistat absolut deloc. Nu au existat batalii, nu a existat rezistenta organizata de la primele ciocniri. Practic nemtii au defilat fara opozitie prin toata tara iar armata sarba s-a dezintegrat in fata nemtilor
        Apoi au fost mai ocupati sa se bata intre ei decat sa opuna rezistenta nemtilor

        6
        • S-a bătut gruparea lui Mihailovic, adică naționaliștii de dreapta, cu Tito și gașca lui, comunistii. Pentru ca Mihailovic nu a vrut sa expună poporul iugoslav la depresiuni din partea germanilor, nu a comis activități subversive. Comuniștii nu au avut sensibilități. Nu i-a interesat ca datorita acțiunilor lor sunt uciși oameni nevinovați. Din acest considerent, britanicii l-au preferat pe Tito.

          1
      • Pai i-au batut la scor si niste rezervisti croati si sloveni inarmati doar cu arme de infanterie

        8
    • Este doar o legenda, ca iugoslavii i-au infrant singuri pe germani.
      Partizanii lui Tito, in mare parte, flendureau prin munti, in anumite zone neimportante pentru germani si din cand in cand mai comiteau cate un sabotaj pe ici colo, sub atenta indrumare si sprijin logistic al echipelor britanice SAS.Croatia si croatii, in marea lor majoritate au fost alaturi de germani.
      Pana ce , la finele anului 1944, trupele germane nu au inceput sa se retraga din Iugoslavia, ca sa nu fie capturat de catre germani care in mai 1944, parca , erau la un pas sa il captureze pe Tito, marele lider iugoslav a fost evacuat in Italia, pe o insula, de catre britanici.Abia dupa ce sovieticii au ocupat Belgradul evacuat de germani, din ratiuni militare(datorita actului de la 23 august 1944 din Romania, frontul german din Balcani a fost facut praf), alaturi de armata sovietica, partizanii iugoslavi au iesit la drumul mare, ca sa preia conducerea tarii.

      2
      • Si totusi, putem interpreta cum vrem evenimentele ww2, dar Sirbii nu au devenit membrii ai Pactului de la Varsovia, au ramas neutri.
        Si asta in ciuda problemelor avute ca stat multinational.

        Nu stiu daca partizanii au avut un efect hotaritor in ww2, am vazut insa, cu ochii mei locurile unde s-au luptat, ramase neatinse, pe Neretva. Nemtii veneau in concediu s aviziteze locurile in car es-au luptat cu sirbii (iugoslavii).

        6
    • „sunt mai timizi in acest sens”
      De ce?

      • pt ca au sanse acasa la ei! Si pt ca sunt mindri!

        3
        • Imi cer scuze pentru diletantism, dar asta-mi ridica alte intrebari: ce sanse (mai mari, banuiesc) au la ei decat in Europa?
          Si romanii de ce nu sunt mandrii?
          La urma urmei, ambele popoare au trait in latrina comunismului.

          • eh, comunismul la sarbi a fost putin mai altfel, n-au fost sub cizma sovietica.

            1
            • Adevarat, dar au avut un razboi.
              Adica, cizma ca cizma, dar ar trebui sa-mi vina greu sa ma simt mandru cand am prins vremuri cand eram bombardat, saracit si paria lumii…

              • razboiul ala nu se compara cu cizma sovietica si toata indoctrinarea si vanatoarea de oameni care au durat la noi decenii. La ei n-au venit altii de la Moscova sa le arate cum se face omul nou si socialismul. Au folosit mai degraba propria reteta, un comunism mai deschis, mai liberal.
                La inceputul anilor ’90 cand se mergea de la noi din Banat peste granita in Serbia, se simtea diferenta… era aproape ca si cand mergeai in RDG… 🙂

                4
  15. Am adaugat si partea de drone UAV a sarbilor… ca lipsea din puzzle. Articol actualizat

    1
    • Veniamine Franqueline

      Sebastian Ghita este la Belgrad. Sebastian Ghita era tata si mama lu dronele rominesti 🙂 Voia chiar sa ridice o fabrica de drone. Un fel de Elon Musk flancat de o droaie de generali MApN, SRI, SIE, STS care voia sa manance si gurile lor.

    • Iugoslavii au avut noroc cu occidentul care i-ar fi sprijinit militar, la o adică.Tito avea canale directe cu britanicii și americanii.
      În timpul războiului, zonele importante ale Iugoslaviei au fost controlate de germani și aliații lor, croatii. Germanii au folosit câteva unități SS de reprimare a insurgenți, formate din musulmani bosniaci și divizia 13 SS formata din etnici germani din România și Iugoslavia. Prioritatea germanilor au fost frontul rusesc și cel din Africa, iar din 10.07.1943, cel din Italia asa ca nu au folosit trupe multe pt a distruge mișcarea de partizani a lui Tito care mare lucru nu a făcut în timpul războiului.

    • UAV Pegaz este doar o machetă. Și nu a zburat niciodată. Serbia este dictatură, și singurul lucru la care sunt foarte buni este propaganda.

  16. Sarbii pot fiindca vor sa poata! Noi nu vrem! Noi cu pdf-urile si cu textul pentru copii, ” facem fata tuturor provocarilor”?Acum dau vina pe pandemie dar si sarbii trec prin nenorocirea asta, si ungurii, si cehii, si slovacii…Si cu totii misca la inzestrare! Noi NIMIC! Sunt curios la BSDA cu ce ies la interval, inclusiv industria de profil…Daca va fi expozitia!? Anul acesta, cu certitudine, nu vedem nimic pe inzestrare…Nimic serios! Doar umbrele…NATO?

    11
  17. Datorita coruptiei generalizate, suntem inclusiv cu industria de aparare si dotarea fortelor armate in actuala situatie.
    Am ajuns sa nu ne mai producem noi pulberea necesara pentru armata si sa o cumparam din Serbia.Ma intreb daca fostul guvern Ponta, Sebi Ghita, si altii ,,mari’patrioti romani nu sunt adevaratii responsabili de aceasta situatie.
    Principalul vinovat pentru aceasta situatie este doar poporul roman, pentru ca accepta asa ceva, inclusiv clasa politica pe care o are.Ca tolereaza tot ce fac politicienii.
    Pentru mine,dintre fostele tari comuniste, la pozitiv este Polonia care profita din plin, si foarte bine face, de toate oportunitatile oferite de apartenenta la UE si NATO.Inclusiv de relatia sa personala cu SUA.Si la negativ este Romania.
    Cum ar fi putut arata azi, Romania, daca incepand cu anul 1990, ar fi fost administrata de oameni onesti si competenti si nu de mafioti, arivisti si curve.

    1
    • Și corupția nu există în Serbia? Ce crezi, unde este acum Victor Ponta? Și cum a devenit cetățean al Serbiei? Câți muncitori au fost uciși în accidente industriale în fabricile de arme din Serbia în ultimii ani?

  18. Hmmm…. si ce e de facut?
    (rogu-va fara generalisme de genul „sa iesim la vot…”, „sa alegem cinstiti…” )
    Desfiintam MApN?

    1
    • La urmatoarele alegeri mers masiv la vot si votat oameni onesti.

      3
      • Si….. care ar fi oamenii onesti care vor candida?

        7
        • În acest moment, chiar nu știu. Exclus cei cu trecut politic în vechile partide parlamentare. Prima data sa vedem candidații. Sa vedem ce putem afla despre ei, inclusiv cu ajutorul google.

          2
      • ‘sigh’

        1) De unde stii ca sunt onesti? Si Ciuca pare onest.
        2) Daca sunt onesti, de unde stii ca legislatia le va permite (treaba cu Min. Ec. spre ex, nu poate fi ingnorata, chiar daca e o gogmanie) ?
        3) Daca sunt onesti si legislatia le va permite (spre ex, e f greu sa dai afara bugetari; banuiesc ca armata e la fel, doar mai rau), cum pot schimba institutii care nu se vor schimbate?

        Spuplimentar: Cred ca am mai intrebat asta, dar memoria mea e de doi lei, asa ca, cu scuzele mele, am sa o pun din nou: daca presedintele poate acorda gradul de general oricui doreste, poate sa si retraga acel grad?

        4
      • La urmatoarele alegeri vom vota tot liste…..
        Până nu se schimbă mizeria cu listele, noi votăm, si vedem aceleași figuri, pt ca sunt unde trebuie pe liste….

        Asta nu înseamnă că nu voi vota….

        1
  19. unde exporta sarbii Lazar3?

  20. Asta e iar un articol din seria corul bocitoarelor (copyright GSG9).
    Bineinteles ca au industrie de aparare performanta, au avut mereu.
    Si au investit
    La noi canci investitii, ce e greu de inteles?
    In plus au piete de export in multe tari pt ca au fost liderii tarilor nealiniate
    Si produc si cu bani arabi
    La noi uzinele au preferat sa isi mareasca salariile si nu sa investeasca
    Si repet uzinele unde se produce tehnica militara sunt la Ministeru Economiei, nu la armata
    Armata produce cate ceva la acttm ca industria de aparare nu e in stare

    6
    • Cu gagiul asta sunt de acord la faza asta…citind comentariile, inclusiv pe alea tampite de la cutia cu maimute, inclusiv pe Facebook…mai bine nu le citeam.

      Catre detractori: mai baieti, NU sunteti diferiti fata de noi, administratorii, ne acuzati pe noi ca tot nu facem nimic, in timp ce voi faceti exact acelasi lucru, nimic!

      Coafeze suntem toti.

      6
      • Singuru care a facut ceva concret pt industria de aparare a fost Decebal Ilina. Nu perfect, dar ne-am miscat cativa pasi inainte. In rest doar vorbe dupa 2004 si recent ceva timid

        2
        • Poi chiar gen. Ilina pare sa creada ca nu era posibila dezvoltarea industriei de armament:
          https://romania.europalibera.org/a/lista-clienti-de-armament-romania-/29985284.html

          • De remarcat,, „MApN are impresia că noi producem mai scump decât afară. Diferența de preț nu este foarte mare. Dar ar trebui să înțeleagă că dacă ar lua din producția internă, peste 40% din prețul produsului revine în bugetul național. Dacă faci un calcul, prețul produsului e mai mic decât cel importat. Trebuie să ajungem la capacități de dare la intern a materialelor noastre ca și în alte state UE-NATO. Polonia absoarbe 70% din industria de apărare proprie, Cehia undeva la 60%, Ungaria la fel. Franța absoarbe 100%. E o diferență fantastic de mare”, argumentează directorul Romarm. „

          • Ce zice Ilina:„Cert este că dacă Armata are nevoie de transportoare, România nu mai e capabilă să facă transportoare, pentru că înainte era o întreagă linie orizontală – unii făceau turelele, alții făceau șenilele, alții partea hidraulică. Toți au dispărut, unii au falimentat, ori au fost vânduți. Dacă Moreni ar primi comandă să facă transportoare, 90%, inclusiv tabla, trebuie să importe. Motorul dintr-o parte, cutia de viteze din altă parte, explică generalul Ilina, pentru Europa Liberă.

            Cumpărându-le pe toate (din import) și punându-le cap la cap, un transportor pe care îl facem noi poate costă dublu și poate nu e atât de fiabil ca unul din exterior. Și nu poți obliga Armata să îl cumpere.”
            Dacă se dorește sa avem o industrie de apărare, se poate achiziționa tehnologie de ultima generație, pentru producerea unor arme performante, competitive inclusiv la export.
            Ma îndoiesc ca toți producătorii de blindate își produc ei singuri, toate accesoriile și subansamblele necesare fabricării blindatelor. Avem în România fabrici care produc componente și subansamblele pentru marii producători auto vest europeni. Ăștia ar putea produce și pt industria noastră de apărare. Dacă vrem sa fabricam 2000 de Tab-uri și 1000 de MLI-uri, ma îndoiesc ca Galatiul sau alt producător extern, dacă Galatiul nu ar putea, nu ne-ar asigura, la un preț foarte bun, tabla necesara producerii blindatelor. Dacă este voința politica se găsesc și soluții dar și banii necesari. Dacă am produce din nou armament modern, cu siguranță că și alte tari, în genul Bulgariei, Macedoniei, Republicii Moldova, Georgiei, Slovaciei, Croației, Albaniei, șamd, ar cumpăra de la noi, la un preț bun. Ilona cred ca prin afirmațiile sale, de fapt scuza indiferența clasei politice fata de armata și industria noastra de apărare.

            2
        • In primu rand in perioada aia Romania nu avea putere financiara, era saraca
          Doi, nimeni nu prea voia sa ne vanda tehnica.
          Doar israelienii au fost disponibili
          Si tine cont ca SOCAT, Lancer,Larom, TR-85M, MLI-84, statiile Panther au fost facute atunci cu aportul industriei de aparare
          Plus Dac modernizat si Aro in vreo 3 modele, Hamster samd
          Achizitie Azur, radare FPS, statii radio Harris
          Dupa 2004 a fost joc de glezne, atat

          2
  21. Solo J22-Orao/IAR 93 Vultur, a lor inca zboară a nostru rugineste, oameni seriosi dar cam in cale afara de mândri de asta au pierdut fosta Yugoavie , era foarte mândri și si-au gasit nasul adica croații, aceeași limbă același popor de fapt doar catolicizat pe filiera maghiară și parțial maghiarizat , au avut și dușmani puternici Austria susținută de Germania și USA dar in genere au pierdut pe mâna lor…..mândria poate fi bună dar mai ales rea daca-i in exces.

    Oricum bravo lor.

    6
    • Al lor are alta avionica. Avea inclusiv Ferranti si Maverick

      2
      • Dacă le-am fi păstrat puneam sigur pe ele avionica Elbit, și da ai dreptate, singurii care ne-au sprijinit cu adevartat in faza de preaderare la NATO in modernizarea și compatibilizarea tehnicii au fost evreii, cu mare aport al industriei naționale de apărare.

        Păcat ca după nu s-a mai păstrat trendul, oare de ce?

        2
        • Pt ca Domnul General nu a tinut de scaun, ba chiar si-a dat demisia. Unii il considerau omul unui partid, complet neadevarat

          • Nu contest pt ca nu cunosc speța dar as mai spune că din afirmația ta la un comentariu facut anterior cum ca Romania era o tara saraca in acele vremuri (perfect adevarat) mai deriva inca o chestie, grangurii mari nu erau interesați de firmituri pe cand acum lucrurile stau diferit.

            Problema-i ca anii au trecut , investițiile zero barat, popor școlit în proiectare și producție și cu ceva experienta a iesit la pensie, disponibilizări, emigrare etc și rezultatul asta-i , nu mai suntem in stare sa facem nimic , dam cu bidineaua pe P5 si-i spunem asamblare.

            Pe de altă parte contractele trebuiau să fie tapene, cu obligația industrializării efective minim 2/3 din produs pe o perioadă sa zicem de până la 5 ani timp in care producătorul sa-si puna la punct uzinarea și lanțul logistic, participarea furnizorilor români la proiect, valoare comenzilor consistenta astfel încât să fie rentabilă investiția etc.
            As spune ca analiza din link e destul de obiectivahttps://monitorulapararii.ro/industria-nationala-de-aparare-in-circuitele-internationale-doar-un-deziderat-1-32521

            Dacă ai timp sa citesti zi-mi si mie o parere, mulțam!

            1
            • Serghey, nu citesc ce scrie Danila, pt mine tipu nu e deloc model

              1
              • Ok, nu-l cunosc deloc, voiam sa-ti stiu părerea, tu ai alte surse de informare deci sanse mai mici sa fii manipulat, io citesc presa și ce mai scrieti voi care mai aveti habar.

              • Apropos, George nu stiu ce are o fi stresat sau so fi săturat ca seamana cu mine cum eram acu vreun an jumate? ?…..

                Nu te mai împacienta c-o răsări soarele și pe strada noastră, om avea și noi o dotare cat de cat decența și poate ceva ceva om face si-n tara eu inca sper asta , dar până atunci sa vedem ce face peneleaua lu peste prăjit ca parca vad ca arunca astia tara din nou in mana la pesede.

                Doamne ajută si sa fie bine ca sa nu fie rau vorba lu Gica Hagi!

    • Exact, de asta plang si eu, IAR-93 era cum vreti voi cu bube dar era al nostru, nu a mai existat si nici nu vad sa mai fie ceva asemanator in orizontul apropiat.

      2
  22. vedeti pib-ul pe cap de locuitor… aolo se vede diferenta, cultura si educatia. probabil acolo functioneaza si statul de drept, impostura nu a inlocuit specialistii si rusia nu baga batul prin gard. cu tot bombardamentul nato si razboaiele lor civile, istoria recenta pare sa fi fost mai blanda cu ei decat au fost cu noi „30 de ani de tranzitie”.

    1
  23. Chief,faza e ca ce spui nu tine de cald,nu castiga razboaie,nu duce neamul mai departe.
    De pasat pisica de la un birou la altul am avut parte toata viata.Si dupa ani pierduti pt ce in mod normal ar fi durat 3 saptamani,mi se si intampla lucruri concrete.
    Voi va trebui sa va ganditi candva daca sunteti ofiteri sau frecatori de hartii.Ca frecangii fac probleme e un fapt.Dar e stiut de 30 de ani.Daca voi,aia ce vreti sa fiti razboinici,nu 3.14zde,nu reusiti sa va uniti si sa rezolvati acest adversar,nu mai e vina nimanui.
    Prostia e o realitate.Dar si Buratino e o realitate.Iar voi sunteti aia chemati sa luptati cu amandoua.Si mai sunteti si raspunzatori,pt ce faceti dar si pt ce nu faceti.

    P.s Nu e atac,e doar constatare.

    4
    • https://youtu.be/H3FnzRzDIq0. Asa arata o facilitate de productie din secolul asta.Ironic,folosesc freze CNC americane,HAAS.Si la noi au cumparat in ceasul al 12-lea cateva(cazusem intr-un reportaj acum cativa ani,restu’ muieri la strung manual de la Strungul Arad).Ca sa nu mai spun ca sunt impresionat ca produc avionica.La noi nu sunt IT-ist pt.asa ceva?

      3
  24. Serbia poate ??! Va urmaresc de ani de zile discutiile si va multumesc pentru eforturile depuse dar am o problema cind citesc articole dinastea si ma intreb de unde atita pesimism .ok vrem mai mult dar chiar asa calcind in picioare toate realizarile rominiei oare pe astea cui le atrebuim nu tot generalilor « ne descurcaretilor « trebuie sa le multumim ? Numa rele numa cuvinte naspa . Locuiesc in alta tara de 15 ani si intaleg problemele cu care se confrunta cei ce au ramas in ro da ce se intimpla de nu vedeti diferenta dintre ce era acu 20 ani si acuma ? Am ajuns sa ne comparam cu iugoslavia pe bune poi ce e asta voi chiar credeti ce scrieti ? Acuma e drept ca autocritica duce la progres dar chiar asa??????

    6
    • Yugoslavia nu mai e demult, a ramas Serbia, singura. Croatii, slovenii, bosniacii, muntenegrenii si chiar macedonenii au fiecare propria tarisoara si propriile capacitati de cercetare si industrie.

      3
  25. În situația în care se află Serbia dpdv militar cred că și dacă încep să-și producă praștii tot un pas înainte ar fi. Important ar fi și ce vor să facă cu noile arme, pt că dacă vor juca la fel de prost ca în războiul de destrămare vor ieși în pierdere iar. Pt că asta au pățit-o tocmai din cauza naționalismului dus până la prostie și a mândriei specifice acelei categorii de cetățeni nevinovați. Și a unor lideri naționaliști și foarte mândrii care în realitate au trădat Iugoslavia și pe care sârbii uită să-i caute …

    3
  26. Singura chestie care se vede cu ochiul liber la sârbi e motivația, sunt motivați singuri sau de ruși sa ocupe un cap de pod lângă/printre tarile balcanica și nu numai, tari NATO și viitoarel tari NATO probabile.

    Americanii nu au bani de investit in facilitați de producție unde de fapt aia e tot ce contează, se simte direct in economia unui stat, doar bani de baze militarizate și o politica de influența geo-strategica, adică unii ar zice ca politica americană e cam subțire cât nu-ți aduce gaz ca cioloveacii sau fabrici de masini/componente ca europenii.

    La noi singura motivatie, no offence, e, sa-mi fie Mie bine și rudelor mele ca oricum orice necaz trece și banii și bunurile rămân și am biserica la doi pași și “ma ajuta” sa trec peste, mai o cherhana, etc. treaba merge

    Fiecare decident ca-i MAPN ca-i ministerul ec. nu gândesc totul unitar ci doar ca doctorul de carii, scoateam Caria cu “C” problem solved, altul la rând. Unii ca sârbii au cât de cât o cultura a muncii industrializate, la noi ce plm “munca ind.” când am vândut și fierul bun ca fier vechi ?!

    Noi avem alte “griji”, trebuie sa-mi fac o casa și nu găsesc pământ bun doar nașpa și la preț per ar de te doare capul, vecinul de faisbuc tocmai și-a luat o Mazda Cx3 SH, eu de unde sa-mi fac rost de una mai mare …?! Nu-i Rușine la obraz așa masina ?!
    Și ce nevasta pozează, ce ma a mea nu-i frumoasa ? Dreq de bulangiu.

    2
  27. https://youtu.be/ChD26RBnS2k

    Un interviu Recorder
    Poate l-ați văzut, poate nu….
    De ce noi nu putem….

  28. România a mimat independența față de ruși?
    – 1947 noi recunoastem statul Israel restul comuniștilor nu și România va permite emigrarea evreilor. Din celelalte țări nu au fost lăsați să plece (ordinul de interzicere de la tătuca era pentru toți, inclusiv pentru noi).
    – 1949 România recunoaste RPC restul nu.
    – 1955 România începe relațiile cu SUA.
    – 1955 România semnează tratatul cu Austria si cere pentru prima dată retragerea trupelor de ocupație ruse de pe teritoriu.
    – 1956 se inchid sovrom-urile.
    – 1958 Se cere din nou retragerea trupelor rusești, de această dată cu succes.
    – 1962 România blochează proiectul rusesc de specializare economica în cadrul CAER si cel al regiunilor transfrontaliere (distrugerea statelor naționale).
    – 1962 incepe inventarierea și apoi pe parcursul anilor 1963, 1964 se desfășoară împachetarea și expedierea consilierilor sovietici.
    – 1962 România nu este informată despre planul rusesc în Cuba (criza rachetelor)
    – 1964 colaborarea serviciilor de informații românești cu cele „frățești” devine sporadică.
    – 1964 se propune de către partea română crearea unui Front românesc în caz de război, care să întrunească majoritatea forţelor armate române şi care să acţioneze pe o direcţie operativ-stragetică independentă.
    – 1967 România stabileste relații cu RFG (doar urss-ul mai avea).
    – in această perioadă economia a fost orientată către RPC și occident.
    – 1968 se înființează garzile patriotice și se introduce PTAP-ul
    – la granița romano-urss se aflau peste 230000 de militari ruși, unguri făceau manevre la granița, polonezi erau și ei pregătiți.
    Și, lucru cel mai important, în 1968 Ceausescu nu doar ca nu a fost informat de ruși cu privire la momentul declanșării atacului impotriva Cehoslovaciei dar se stabilise și data atacului impotriva României.

    6
  29. Mda …
    Clar o sampanie.. in coca … de tort nu de nava …. M-am uitat prin vecini… sarbi, ucrainieni… o groaza de programe, prototipuri.. ciocanesc mereu cate ceva..
    sarbii de admirat, ukrainienii daca ar avea ajutor tehnologic si bani ar fi departe, programele lor de rachete au potential, motoare de elicopter, turbine de nave…
    Noi o frecam cu autonomia, penalii , iar penalii, baronii si … TRADATORII…
    In rest zero… salarii si pensii sa fie la MAPN…

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *