Ungurii, bunii si dragii nostri vecini 😉 – tocmai ce au ramas cu 13 aeronave Gripen dupa ce „o dubla” (un Gripen D a muscat tarana langa baza aeriana ceha de la Čáslav, acolo unde ungurii participau la Lion Effort 2015, un fel de exercitiu organizat de cei de la Saab…
Acum Gripenul unguresc nu s-a prabusit ci a cam iesit in decor la viteza mare, aeronava depasind capatul pistei. partea buna este ca cei doi membri ai echipajului s-au catapultat si in acest moment sunt destul de ok, partea proasta rezida din distrugerea destul de accentuata a „dublei” implicate in accident.
Noi – adica RoMilitary – ne bucuram sincer ca cei doi piloti unguri sunt bine sanatosi si ne bucuram si mai sincer ca ungurii au ramas calici de un Gripen, iar cum avionul de tocmai a ratat decolarea/aterizarea este o dubla impactul va fi si mai…simtitor!
In acest moment Ungaria mai detine 12 aeronave de tip Gripen C si una de tip D. Este insa posibil ca aeronava avariata in accident sa fie inlocuita, dat fiind ca Ungaria nu este proprietara avioanelor ci le opereaza in cadrul unui contract de leasing.
GeorgeGMT
Cele 18-19 (s-ar putea sa mai fie inca o dubla comanda la Baza 86, de fapt sunt 100% sigur desi nu am poza) MiG-21 LanceR care au zburat in ultimele 2-3 luni (am pozele doveditoare):
La baza 71 -Dacian Warhawk si Dacian Thunder:
172, 176, 5834, 5917, 6105, 6196, 6499, 6840, 9516, (9611 – posibil)
La Baza 86 -instructie:
327, 5724, 5801, 6010, 6487, 6824, 6907, 9541.
Au alții trecut prin fișa postului să afle câte avioane funcționale are România. Matale le faci munca mai ușoară pe de-a moaca. Acum nu-mi rămâne să sper că ai făcut o intoxicare și ei s-o ia de bună 😀
Pozele sunt toate din martie-aprilie-mai de pe conturile de Facebook ale RoAF, MApN, Centrul de TV al MApN, Cer Senin si Obs.Mil…
Da ma ca era si tare greu ca s aafle cineva cate MIG 21 zboara……hai sictir! LOL!
Lasa ca nu stiu ei de laserul lui Coanda si de alte shele….
Ha, HA!
CosteaH, suscriu
9611 a trecut prin rk in februarie deci are resursa
poza de la livrarea de la aerostar de pe rospotters:
http://i58.tinypic.com/bjern4.jpg
Ok. Il vazusem doar static in ultimele luni, de asta l-am bagat in paranteza.
Ai o problema…
Nu te supara, dar ai o problema. 🙂
Nu ma supar dar nu stiu ce ar trebui sa raspund, nu inteleg sensul. Am facut un lucru rau sau…nu speculez mai departe…
Este „o trecere in revista” babeasca, simplista, sumara a LanceRelor care efectiv au zburat in astea 3 luni.
Nu neg ca ar fi mai multe, dar eu pe astea le-am vazut.
Nu e nimic ascuns, pur si simplu e o constatare.
Era doar la nivel de gluma.
Mie nu mi-a dat prin cap sa fac treaba asta si la fel i-am zis in gluma si altcuiva, care isi noteaza din poze seriile de pe blindate ca sa faca un fel de inventar cu ce masina este la fiecare unitate.
Dar, toti avem o problema intr-un fel sau altul. 🙂
Sunt oameni care toata viata au notat seriile de la locomotive, pe unde le-au intalnit. Altii, au colectionat timbre.
La urma urmei, toti avem cate o pasiune sau mai multe.
Am si eu incepute liste (poze, normal) cu seriile de pe blindate, tancuri, TABuri, 4×4…etc, dar sunt delasator 🙂
Mai adaug doua recente la Baza 71: 6203 si 6518
https://www.facebook.com/roafcersenin/photos/a.266687770193186.1073741842.142190905976207/382885418573420/?type=1&theater
Incet incet ne indreptam spre 30+ ale listei „Aripi Argintii” 🙂
„Reades’s Choice”…Award? ..a la Smithsonian:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203895927734084&set=a.1261119203590.2035190.1097992712&type=1
Deh, muzee 🙁 😉
Mai rău. Au rămas cu 13. Nu aveau 14 luate?
Ihi… 13 ca au avut 14 🙂 . Poate ajung la 11…
E o sansa … 😀
Cand termina astia leasingul?
stati linistiti, sigur au asigurare….
noi n`avem nevoie de grippen, luam orice jaf la pret de avion nou si binenteles fara nici`o asigurare;
ma intreb si io cum de nu se asigura migu` 21 cand toata lumea stie ca e o piesa de muzeu iar upgradarea lui ar fi trebui sa insemne arestarea tuturor sefilor de prin armata, csat, serviciile interne si externe, inclusiv ale armatei – da io zic ca toti ashtia au fost avansati, cineva si`a incarcat caruta; ca or fi iai, elbit, etc. cinste lor, nu e prost cine cere, ci ala care da,
trebuia modernizat migu` 29, da fara conducatori nu poti avea nici`o strategie si cu atat mai putin o viziune despre viitor.
f16 a,b este de departe inferior lui grippen c,d fara sa luam offsetu` in considerare – binenteles noi alegem conducatorii prin vot direct sii`s cei mai buni din parcarea goala.
Hmm, pretul dat pentru F-16 alea Sh a fost de 10 milioane de euro parca, in nici un caz pretul pe unul nou. Si mai au inca cel putin 4000 de ore resursa de zbor, plus ceva caracteristici superioare lui Gripen C/D (raport tractiune/greutate mai bun, autonomie de zbor mai mare etc). In plus odata cu achizitionarea sistemului ala Sniper F-16 astea au si o capacitate de detectie pasiva la distanta mare inclusiv impotriva tintelor aeriene. Mai ales daca e vorba de niste avioane rusesti (mai mari, asa cum fac ei) cu ditamai amprenta termica si IR.
Altele sunt minusurile afacerii cu F-16 (lipsa offset si implicare a industriei locale, cost mai mare la ora de zbor, numar prea mic, sunt mai pretentioase la intretinere).
Gripen E/F (cu o motorizare un pic mai puternica) facut macar partial aici si cu toate bunatatile pe el (radar AESA, sistem din asta Sniper) ar fi fost intr-adevar o treaba buna dar asta e, am ajuns la F-16 care insa nu e atat de rau pe cat spun unii si altii.
radu2 noi pe f-16 am platit 600 milioane euro pe 12 aparata ( plata in avans ) plus sistemul lor asta vine 50 milioane per aparat nicidecum 10 milioane , aparatele astea cand au fost noi au costat undeva pe la 30 milioane dolari cu sistem cu tot ( integrare , pregatire piloti , infrastructura , armament ) , noi nu am facut nici o afacere cu avioanele astea , afacere au facut cei care ni le-au vandut .
Asa e da pistele noastre erau pt Mig-uri nu pt F-uri ca sa nu mai zic de training, simulatoare, echipamente, etc.. De acolo si diferenta de bani. Portughezii nu au primit mai mult decat zicea Radu2 pt aparate. Am fi avut aceleasi costuri si daca treceam la un alt tip de avioane decat Mig-uri. Daca treaba cu nr de ore ramase e pe bune si facem RK la Aerostar si nu pe la turci / polonezi atunci treaba nu e chiar asa rea. Prostia cea mare mi se pare daca retarzii astia continua sa cumpere loturi mici ca atunci nu pupam offset. Ori daca stii ca oricum vrei sa ajungi la 48 (12 luate, 12 urmeaza si la alte 12 se gandesc deja sa aiba 3 escadrile intermediare apoi inca 12 sa duca numarul de avioane la 16 pe escadrila – am citit pe undeva un interviu cu un stab din SMG parca de curand …) atunci mai bine le ceri din prima pe toate chiar si SH pe un plan multianual si asa poti sa ridici pretentii de offset.
ima80 eu m-am referit la americani cand am spus 30 milioane dolari bucata ( portughezii le-au primit gratis ) si la americani au trebuit modificate aeroporturi , construit hangare , cumparat simulatoare , antrenat piloti ca inainte au operat phantom .
Depinde, statul a vandut toate frecventele disponibile pe piata pentru 680 de milioane de euro. Proprietarul juridic al frecventelor era MApN-ul si cu chiu cu vai, mai mult ca sigur la presiuni externe, au acceptat ca suma sa ramana integral la MApN.
Acum, tot cam 600 sau 600 si ceva de milioane a fost si contractul pentru F-16, insa de aici incepe abureala: din cei 680 de milioane luati pe frecvente avem dovezi publice (din buget si din declaratii) ca doar 140 de milioane au fost folositi pentru F-16, reprezentand plata primei rate pentru avioane si modernizarea lor. Unde s-au dus restu’, dracu stie, in fond bugetul pe 2013 a fost secret.
Rate anuale pentru programul F-16 se platesc si acum.
Pe urma, cei 600 de milioane nu e deloc corect sa ii impartim la 12 aparate si sa ajungem la concluzia ca Romania a dat 30 de milioane/aparat, concluzie care nu e corecta nici dpdv matematic 🙂
9 aparate au fost cumparate pe bani de nimic din Portugalia, la mana a treia si 3 aparate nu stim in ce conditii din SUA, la mana a doua. Doar achizitia celor 12 putem presupune ca a costat 120 de milioane, pana la urma e o suma normala. Mai punem multe zeci de milioane pentru modernizare, eu unul nici acum nu bag mana in foc pentru motoarele alea daca sunt noi sau nu, insa daca sunt, un motor poate fi lejer si 6 milioane iar pentru 12 avioane de obicei se cumpara 13 motoare, la fel 13 radare si asa mai departe. Putem deci spune LEJER ca pentru modernizarea lor s-au cheltuit alte 200 de milioane, e o cifra cat de poate de plauzibila.
Mai ramane antrenamentul pilotilor care costa multe milioane PER PILOT insa pentru a mai reduce din costuri, unii (sau toti) au efectuat stagii initiale de pregatire in Portugalia, e mai ieftin ca in SUA 🙂 Insa, tot asa, UNII, nu toti pilotii, trebuie sa execute stagiul de pregatire la nivel instructor, si ala costa mult mai mult decat conversia unui pilot obisnuit de pe MiG-21 pe F-16.
In conzlucie, alte zeci de milioane doar pentru pregatirea pilotilor.
Mai sunt niste zeci de mecanici trimisi in strainatate, care la randul lor vor pregati niste mecanici aici in tara cand vor reveni, alte zeci de milioane.
Pentru modernizarea bazei de la Fetesti daca imi aduc bine aminte (poate nu), statul a cheltuit vreo 11 milioane in mod oficial (plus alte 21 mil fonduri NATO – total 32 mil) si urmeaza o investitie similara – sau mai mare – si pentru Campia Turzii. Deci, alte zeci de milioane.
Iar dupa ce socotim – sa zicem !!! – 120 milioane pentru achizitie, 200 de milioane pentru modernizare, 60-80 milioane pentru piloti, 20 de milioane pentru mecanici si inca 22 milioane pentru infrastructura (noroc cu NATO ca pune 2/3 din pret, de obicei pune 1/4 !!) am mai comandat un pachet initial de armament (simbolic) in valoare de aprox. 50 de milioane… la calculul asta se fac 500 de milioane si eu zic ca pentru 12 aparate F-16, functionale, modernizate, cu piloti si mecanici pregatiti si cu 2 baze pregatite pentru ele, am iesit FOARTE BINE avand in vedere circumstantele.
Mai sus n-am calculat un simulator de zbor (milioane bune), echipamente tehnice la sol (briefing/debriefing, masini de tractare, celebrele scari de 100 euro/bucata 😉 si altele) plus niste rezervoare suplimentare, softuri si echipamente de inspectie a aeronavelor (pentru erori, fisuri, etc).
A, ca dupa asta mai urmeaza multe zeci de milioane pe armament – ca cel actual e simbolic – si achizitia a inca 12 aparate ca cu ce avem acum nu putem nici macar face politie aeriana pentru toata tara, aia e alta discutie…
Dar sa stii ca daca cumperi avioane noi, indiferent ca sunt F-16C/D, Gripen C/D, Gripen E/F, Rafale sau Eurofighter, cand socotesti fix acelasi lucruri (avion + pilot + mecanici + echipamente la sol + pachet initial simbolic de inarmare) vine cam 100 de milioane de euro/avion sau mai mult la oricare din aparatele enumerate mai sus !!! PLUS costurile de modernizare a bazelor.
Noi cu 500 (sau mai mult !?) de milioane am iesit cu 12 avioane, inclusiv bazele…
Eu zic ca am iesit ieftin.
A, ca sunt la mana a treia, ca e prea tarziu, ca sunt prea putine, ca e haotic, ca nu asa se face… da, asta spunem si noi aici de 3 ani de zile.
Dar per total, la ce bani am dat si ce am primit la banii aia, eu zic ca nu ne-a fraierit nimeni 🙂
Si pentru capatu` satului, F-16 fata de Gripen are raza de actiune mult mai mare, acceleratie mult mai mare, rata sustinuta de tonou mult mai mare, rata sustinuta de viraj mult mai mare, sarcina utila de 6800 kg fata de 5500kg si 2 puncte de acrosaj in plus, vizibilitate mai buna din carlinga, etc.
Colac peste pupaza, spre deosebire de Ungaria, astea sunt ale noastre: Ungaria trebuie sa ceara acceptul in scris al guvernului Suediei de fiecare data cand acroseaza armament ele si de asemenea accept in scris de fiecare data cand ies din tara cu ele. Cum acum sunt in Cehia, daca au mai si zburat „cu ceva” pe ele, au avut nevoie de doua semnaturi 🙂 Aia nu e forta aeriana, aia e un copil mic care trebuie sa ceara permisiune parintilor cand vrea afara sau cand vrea un pahar de suc.
In incheiere, daca n-am fost clar, NU asa se face o achizitie – avioane din ’82 la mana a treia, depasite, radar unic in lume, cumparate cu contract secret si in numar insuficient……. dar…. la ce bani am dat, am primit avioane de lupta nu de display.
PS: in pachetul initial avem racheta AMRAAM, capacitate pe care Romania n-a avut-o niciodata nici cu rachetele alea de pe MiG-29, avem o varianta foarte buna de Maverick aer-sol, avem casca lor cea mai avansata (mai buna ca DASH-ul de pe LanceR) si mai nou si Sniper targetting pod. Hai ca nu suntem chiar ultimii din lume.
PS 2: La noi zboara 16 MiG-21 si avem deja 12 F-16 chiar bune, in Serbia zboara 0 supersonice, in Bulgaria vor zbura 0 iar in Slovacia mai zboara 2 MiG-29. Repet, nu suntem ultimii, se putea mai bine dar acum sa nu ne taiem venele, n-am luat nici ceva prost, nici nu ne-au fraierit la pret. Greselile de achizitie apartin romanilor 100%, nu ne-au prostit americanii cu nimic.
Nu ma bag la costurile calculate de tine, dar am o dilema: de unde stii ca cele 3 F-16 second hand din SUA vor fi pentru RoAF?
Raman in continuare la impresia ca cele 3 pe care le-au primit portughezii de la americani (ca sa-si completeze lipsurile) dupa incheierea contractului cu noi s-ar putea sa ascunda faptul ca toate 12 pe care le vom avea vor fi third hand portugheze, nu 9.
Ceva nu miroase bine…
Sunt excess defense articles. Portacalezii le-au achizitionat de la noi pentru aproximativ $30.000 bucata, mai putin motoarele. Alea habar nu am cat au dat pe ele, dar aveoanele sunt pentru voi.
$30.000/ bucata, asta ce e? Transportul pana in Portugalia?
Nope ata dai jos. Transportul separat.
http://www.ainonline.com/aviation-news/2013-10-18/romania-finally-settles-portuguese-f-16s
Cred ca ungurasii se vor dota cu un alt avion in dubla comanda.
Daca vine la iarna in Romania pilotul va putea face cheta pentru un nou avion cantand plugusorul pe la case.
Era mult mai bine daca dadea kix un MIG sau un F16 la mana a sapte-a dar asa un Gripen… O se li se umfle penele la ai nostrii ca au achizitionat F16 la mana a trei-a. Astea cu siguranta nu se prabusesc ca doar din punct de vedere probabilistic, daca nu s-au prabusit in 30 de ani de serviciu la portughezi sigur mai tin lejer 50 de ani poate si 100 daca vor fi conservate corespunzator 🙂
Un sat vecin cu mine este sat unguresc „creat” pe vremea Austro-Ungariei. Nu vreau sa reamintesc faptul ca nu ne intelegeam cu cei de acolo si nici faptul ca sunt mai multi romani acolo (acum) decat unguri…. s-au mutat si de prin Moldova in zona… vreau doar sa atrag atentia ca la ei nu prea se merge cu Plugusorul (deh… se zice ca obiceiul se trage de pe vremea dacilor… inceperea anului agrar… Plugusor-plug etc).
La ei in sat au o sarbatoare cum ar fi la noi Plugusorul de Anul Nou sau cu Capra (la mine aici) Ursul in Moldova etc de Craciun… in a doua zi de Pasti se merge cu „Stropitul” pe la fetele de maritat… deci corect ar fi sa mearga cu stropitul… nu stiu ce sa zic dar cand imi imaginez cum ar suna Plugusorul in maghiara cred ca i-am scoate cu maturoiul si batele afara :)))
„nu stiu ce sa zic dar cand imi imaginez cum ar suna Plugusorul in maghiara cred ca i-am scoate cu maturoiul si batele afara :)))”
🙂
Aho aho, a gyermekek és testvérek,
Várj egy percet, nem vezérelt,
Közel irányítja csatlakozol
És hallom a szót.
Maine megújul év
Plugusorul kezdődik
És elkezd gyűlölni
Abban az esetben, lépéshossz
Winter egy nagy nehéz omatu
Jó jelek évben van
Jó jelei bő
Mert barázda alatt dugó
Plugusor négy ökröt
Get hajtott tovább fiúk!
Hai, hai …
Május volt, akár év
Traian Badica
He-ncalecat
Lovon tanultam
Az arany nyereg,
A Graur nevet,
A gyeplő selyem,
Hat szövés,
Milyen vastag marha.
Nevelkedett lépcsőn,
Több mint mezőket is elfelejtették,
Hogy válasszon egy tiszta
A szántás és a vetés.
Elkezdett csütörtökön
A ekét ökörrel doispreceze
Boureni Boi,
Ebben codalbeni farok,
Led tintatei.
Get hajtott tovább, fiúk!
Hai, hai …
Májusban a héten
Arany töltsék meg kezét
És azt akarta, hogy
Számukra Isten DETE gyümölcsöt.
Ez volt spic-n veréb macska,
Era-n bob cat cukornád.
Get hajtott tovább fiúk!
Hai, hai …
Traian hamar vissza
És még egy lovat az istállóból.
Egy másik ló bohókás,
Hogyan szeret Traianus,
Fekete, mint a holló,
Gyors, mint a tűz,
Nem illik a hely.
Ezüst patkó,
Mit ad növekedési futni.
Traian gyors-to-ncalecat,
At megragadta Tinchin
És acél vásárolt
Hogy ne élvezzék a nagy
Mert aratók országokban.
És más kisebb,
Lányok ochesele
És fiatal feleségek.
A csúnya, utálom,
De attól tartok, ez lesz-nsera,
Errefelé körülötted,
Távol a házunk.
És arra számítunk, és más-házak,
A legízletesebb ételeket,
Puffadt meleg kenyeret,
A választott borszőlő,
A Cotnari Dragasani,
Jövőre és boldog születésnapot!
🙂
Si „astia” fac greseala sa zica Traian in loc de Troian (cu „o” -pentru ca e vorba de cel ce muta „troianul”- adica brazda)! 🙂
:)))) sa nu zici ca i-ai facut si linie melodica, tot in ungureste :)))))
Ce zici acolo de Cotnari si Dragasani, ca in varianta pe care o stiu eu nu zicea nimica….?
Imparatul Troian ar fi de fapt Imparatul din Troia, care era cea mai dezvoltata cetate traca din Antichitatea antica. Se pare ca prin pozitia ei a deviat o parte importanta a traficului de marfuri, terestru, spre nord prin Dardanele sau/si controla traficul maritim prin Dardanele. Deci frumusetea Elenei putea fi de fapt frumusetea Eladei.
Asta ar insemna ca „Plugusorul” este o traditie incredibil de veche si care s-a pastrat (!!!!!).
O singura observatie, legata de „refren”:
„Get hajtott tovább, fiúk!
HOi, hOi …”
ca ei il citesc pe „a” drept „o” 🙂 )))
Urata limba dar si mai urata natie. Sper sa le mai ,,pice,, din avioane.
Noah fratele meu ungur asa la mine place de tine :)))
Te servesc cu palinca de prune veche de 10 ani
Un eseu ce trebuie citit de toata lumea !
https://www.rusi.org/downloads/assets/WHR_1-15_Maximising_European_Combat_Air_Power.pdf
Imi place plugusorul in maghiara suna desosebit.Daca i-ai canta/recita plugusorul lui Vadim in maghiara cam care ar fi reactia domniei sale..?
@ OvidiuM : absolut nici una , pentru ca este mana in mana cu UDMR .
i-au cumparat tacerea cu proprietati la Borsec si cherestea in zona Toplita .
M.C. nu stiu daca esti ungur sau nu (avatarul sugereaza ca nu) si nici daca ai scris corect in maghiara ori ba… dar stiu ca mi s-au incrucisat ochii si dupa primele doua versuri mi-am impleticit limba… 🙂 Ai noroc ca nu te pot scoate cu … maturoiul de pe net 😀
@ dupa o privire sumara te banuiesc de Google Translate :))))))))))))))))))
da, google translate 🙂 )
Ca buni crestini n ar trebui sa ne bucuram de necazul vecinilor si pana una alta ungurii sunt in alianta cu noi.
Si chiar daca acum e Orban si gasca lui de nationalisti populisti la putere exista si la ei un nucleu rezonabil si rational care nu agreaza sa se dea cu rusii.
Orban o sa plece la un moment dat si probabil ca Ungaria va reveni pe orbita filo europeana.
Iar pentru noi si unguri e o sansa fenomenala sa depasim cei 1000 de ani de conflicte care nu ne ajuta cu nimic. Un Ardeal prosper si accesibil in context European si cu autonomie locala pe model european (adica aceeasi autonomie la Constanta Iasi Craiova sau Sf Gheorghe) va inchide pliscul extremistilor.
Pentru ca antidotul impotriva extremistilor e prosperitatea.
Pana la urma nu e chiar o tragedie nici F16 …. Doar sa le folosim cu cap. Ceea ce e nu e absolut sigur 🙂
eu m-as uita pe niste sondaje din mongolistan…la astia chiar nu se aplica „meh, e un grup mic de extremisti doar”, astia chiar sunt cazuti in sfecla.
” Un Ardeal prosper si accesibil in context European si cu autonomie locala pe model european (adica aceeasi autonomie la Constanta Iasi Craiova sau Sf Gheorghe) va inchide pliscul extremistilor.”
te-a luat valu’ bunavointei si ii faci fericiti, in detrimentu’ nostru…
„Ca buni crestini n ar trebui sa ne bucuram de necazul vecinilor si pana una alta ungurii sunt in alianta cu noi.”
partea centrala si estica a Europei a intrat in NATO sa fuga unu in bratele altuia sa nu ramana pe afara sa-i coaca aia din interior…
„exista si la ei un nucleu rezonabil si rational care nu agreaza sa se dea cu rusii.
Orban o sa plece la un moment dat si probabil ca Ungaria va reveni pe orbita filo europeana.”
o sa iasa de pe orbita rusa si o sa revina pe cea de pe care ne-a sapat pana am intrat in NATO…
Subscriu.Politicienii vin si pleaca insa poporul ramane.La fel de adevarat este ca politicienii sunt emanatia poporului din care provine iar la un moment dat, clasa politica reprezinta ideile si dorintele electoratului.Majoritatea ungurilor au votat Fidesz,pentru viziunea economica a lui Orban si nu pentru ascunsele sale intentii revizioniste fata de vecinii Ungariei.Analizand la cald un anume eveniment politic riscam sa fim subiectivi insa dupa ce trec cateva decenii acel eveniment politic este abordat mult mai obiectiv.
Aveau casco la el ? ?
Doar RCA. Ce mai piloti si ungurii astia nici sa se prabusasca nu stiu..
deci ungurii cumpara masiv pamant in Ardeal si mai acorda si cetatenie ca sa fie autonomie europeana ca la Constanta… :))
Matale vezi UE ca un fel de sfarsit al istoriei a lui Fukuyama un panaceu al tuturor problemelor.
Comentariul era pentru Nicoara
E oficial acum: portughejii ne fac politie aeriana
„”Ramstein, 19 May 2015 – Portuguese F-16 aircraft deployed to Campia Turzii, Romania in early May and are now integrated into NATO’s peacetime Air Policing posture.””
https://www.facebook.com/notes/hq-aircom/portugal-new-member-in-natos-enhanced-air-policing-efforts/918764608182367
„In the case of Romania and Bulgaria, which have their own Air Policing assets the Allies are standing by each other to augment and learn interoperability from each other.”
Sunt varza la capitolul aviatie(RO) spre rusinea mea. stiu de asul de origina romana din USAF din timpul celui de-al doilea razboi mondial, si inca vreo doua nume in rest praf si pulbere cine-mi recomanda o carte doua asa, sa ma COOLtiv si eu putin? A fost aviatia militara un motiv de mandrie candva pentru noi ? Si nu ma refer la inginerie aici stiu ca am fost ASI 🙂 Coanda,Vuia,George Constantinescu, Vlaicu…
google tidal wave ploiesti, date, video etc
Multumesc, insa asa la o prima vedere se pare ca anti aeriana a dat cu ei de pamant in special !
7 si 9 vanatoare, 5 bombardament….cauta si gasesti…
pierderi in lupta 1-10 cu rusii, 1-3 cu americanii, am fost buni, foarte buni, am fi buni daca am avea din nou cu ce….
Daca pilotii nostrii ar fi avut in dotare macar cateva sute de P51 Mustang, in special ultima versiune fabricata, scorul ar fi fost mult mai bun pentru pilotii nostrii.
Poate ca sunt subiectiv insa eu cred ca romanul este foarte bun militar, inclusiv pilot de vanatoare si poate obtine rezultate deosebite, daca este condus, dotat si instruit corespunzator.
http://www.aviatiamagazin.com/headline/remember-cpt-av-alexandru-serbanescu/
http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Cantacuzino_%28aviator%29
http://ro.wikipedia.org/wiki/Horia_Agarici
http://ro.wikipedia.org/wiki/Tudor_Greceanu
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Dicezare
http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_așilor_aviației_române_din_cel_de-al_Doilea_Război_Mondial
http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_așilor_din_cel_de-al_Doilea_Război_Mondial
Inimi cat sa cuprinda cerul patriei si Cavalerii bimotoarelor de asalt de Cornel Marandiuc.
Si ar fi putut fi.. macar ptr faptul ca FAR au avut ca adversari pe sovietci si cateva luni concomitent si pe americani.. ca apoi sa lupte cu germanii .. si totusi la finele razboilui sa mai existe!!
Scuze da ca sa ma fac inteles : in WW2 cela mao tari aviatii erau : germana, americana, engleza , sovietica si japoneza. Germanii s-au luptat cu 3 de mare clasa.. (amerciana, engleza si sovietcia). Americani cu 2 – gernama si nipona. Englezilor si sovieticilor le-a cam iesit pe nas numa lupta cu Luftwafe .. Niponi numa cu amerlosii ..
Si se trezesc romanii …. ca …
A incauna BUUUUNA! Si relativ la subect.
Luptele ptr „eliberarea Budapestei de sub jugul fascist” (aiurea ocuparea Budapestei si snopirea ungurilor) … era un mic sucar ca podul Margareta mai statea in picere … Pe frontu ala aviatia insemna doar aviatia romana (minus cateva de observatie si tansport sovieticii nu aveau altceva.. Altceva acolo ca in zona poloneza oho!!) .. asa ca FAR pornesc sa execute misiunea cu 1 escadrila de Stuka si 2 de Heinkel (cam descompleatte escadrilele.. ) Rezultatul mai mult decat satisfacator : 2 bombe in pod , podul rupt, bombele celalate plasate in Dunare nu in cladiri civile samd. Aceasta performanta rara s-a datorat faptului ca regulamentu de bombardament romanesc era super nasol- altitudine de lansare mac 2000 metri si viteza 225 kmh. Adica riscuri mari ptr echipaj .
A da Una din bombe a fost plasata de un Heinkel…celalat de Stuka
A da zic extrem de precis.. Amerlosi au vrut sa bombardeze Gara de Nord .. nici o bomba peste sine!!! Toate pe Grivitei!! la pitesti au vrit sa bombardeze gara. Au lovit orice da nu gara! Au vrut sa bombardeze aeroprotul militar Pipera – una in aeropert cam aiurea (fara kimportanta) , altele pe camp , una in snatul antiaerain al comunei si 2 in lacul Floreasca. Asa ca la masa de pomenire s-a mancat peste „pescuit” cu bomba 250 lbs…
Cornel MARANDIUC
Inimi cât să cuprindă cerul patriei
http://www.worldwar2.ro/
pentru cei ce vor sa stie…
Multumesc!
Hai sa nu mai plangem, ultima lupta cu americanii am ridicat doar 13 avioane, dar le-am ridicat…
„Bazule suntem 12 fara tine si cu tine 13, nu zbura azi, eu am numarul 1 si tu 3, unul din noi va cadea”
„nu se poate domnule capitan”
si ….a cazut o stea….18 august 1944
PS
Mai bine ca a ramas erou…pe restul i-au tarat la canal…si nici azi nimeni nu vrea sa-i judece…
astazi tehnologia permite si ultimului idiot sa faca ravagii
noi nu avem tehnologie
In august ’44 vanatoarea a primit ordin sa nu mai angajeze americanii, ca mureau degeaba. Serbanescu nu l-a ascultat. A murit superb, dar a murit. Bazu Cantacuzino n-a vrut sa zboare atunci, a trait, a facut campania din Vest („Luptăm să câştigăm la masa tratativelor”) , a doborat ceva nemti …. doua mentalitati diferite.
Mi-ar place sa avem si noi statuile celor doi intr-un loc semnificativ din Bucuresti, dupa modelul Londrei.
,, Domnilor aţi auzit ordinul şi ca militari suntem datori a ne supune. Deci, în calitate de comandant vă ordon să executaţi ordinele întocmai… eu personal mă înscriu în insubordonare şi declar în faţa domnului comandor… că nu execut acest ordin, acceptând să suport orice consecinţe ! Rog însă pe domnul comandor… să amâie consecinţele până la terminarea acestei epopei. Nu înţeleg ca un inamic,oricât de mare şi puternic ar fi, să intre în ţara mea ca-n sat fără câini şi s-o pustiiască.
Ordinul ne absolvă de legea marţială, recomandându-ne să fugim din faţa inamicului. Recunosc şi mă înclin în faţa bunelor intenţii şi a legitimităţii lui absolute şi pentru aceasta,în numele meu şi al dumneavostră, mulţumim domnului Ministru. Dar, eu voi continua să lupt, de va fi nevoie singur, până când sau cad, sau nu se va putea spune că în România n-a ieşit nici un român în faţa americanilor, chiar dacă pierdem bătălia” căpitanul av. Alexandru Şerbănescu la 18 august 1944
Nea’ Ghita ca deobicei cu lucruri extrem de interesante . Multumesc, nu doar batranetea vine odata cu anii 🙂 !
Multumesc pentru linkuri/informatii si recomandarea de carte, de-asta blogul asta a devenit un obicei util si placut 😉 am putea spune ca am format o comunitate aici huehue.. Aa inca ceva, observ ca topul listei care ne-a furnizat-o Marius Z. e plina de aviatori nemti si de-aici si urmatoarea intrebare , de exemplu daca un Stuka distruge un banal cap tracator era socotita victorie aeriana ?
distrugea. oboseala 🙂
Plin de nemti ptr ca au avut si niste piloti f bine pregatatiti si un ME 109 (vizteza, viteza ascensionala mare, manevrabil, tun care facea treaba mai buna ca mitralerele, motoare cu injectie care tolerau mai bine diferitele inaltimi de zbor, renversarea samd, rezervi plasat astfle incat chiar daca ardea … ei bine pilotu mai putea zbura niste minute, polotu era protejat sa zicem „rational” ) si ca in Est au inatlnit si multi piloti pregatiti cam sumar .
Si in plus uin sistem de certficare a victoriilor cam .. sa zicem prea lejer fata de englezi (un sistem f resetrictiv) sau hai sa zicem chiar si romani (oro aratai avionu doborat , ori veneai cu martori – colegi piloti- ori era „probabil” desi la nemeti era victirie sigura. A da. bazu Cantzcuzino a fpts cam detestata de alti piloti romani ptr ca dupa o victorie asupra unui amerivan a aterizat pe camp si a luat nu stiu ce ‘suvenir’ ca sa poa sa fie crezut ca a doborat el avionu ala. Ceilati ai zis ca prea parea ca „asta” este ca la vanatoarea de mistrei sau cerbi si ca e lipsa de respect ptr mort)
Dar orocum au avut cativa piloti exceptionali
Cativa?
Nemtii nu mai stiau ce decoratii sa mai inventeze pentru asii lor.
Hartmann, Kittel, Bar , Lipfert, Nowotny, Batz , etc. au avut peste 200 de victorii.
Personal sunt fan Marseille:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Joachim_Marseille,
pentru ca a doborat intr-o zi 17 vanatori inamici:
„He reached the zenith of his fighter pilot career on 1 September 1942, when during the course of three combat sorties he claimed 17 enemy fighters shot down, earning him the Ritterkreuz mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten (Knight’s Cross with Oak Leaves, Swords, and Diamonds)”.
Dar sunt curios pe ce zburau inamicii aia si cam cate parale faceau .. Ca nu stiu cum sa iti spui – sa zicem ca esti pilot USAF , in zona de lupta si vezi un nenocot de AN 2 in zbor.. verifici nu este cruce rosie pe el , il dobori si mandru raportezi ca ai avut … O VICTORIE!!!!! Ma ropg zbuara, avea imnatriculare inamica, era in zona de razboi, era vaoon .. da orice ai zice nu wera nici macar MIG 15 …
On acest sens v si glorioasa pagina a aviatiei de vanataier olandeze in WW2. Niste Fokkere XXI dau peste niste JU 52 .. In rest ce sa zic XXi este un aparat „dragutzel”, ca si Polikarpov I 16 numa bun ptr filme cu o realitate fictonala si paralela …
A da.. si am impresia ca nemtii au corecatat niste cifre … Nu de alta dar englezoi nu aveau chiar atatea Spitfire cate doboraserea nemtii !!! (adica multe victorii erau probabile, destule altele erau avariate si destule Lysander saau Gladiator fusesera „avansate” la Spitfire … Boala comuna ca la un moment dat si mitrlioari de pe B24 pretindeau atatea victorii ca era de mirare ca nemtii mai aveau aviaone in zbor … )
A da… Marseille’s 151 claims in North Africa included:
101 Curtiss P-40 Tomahawk/Kittyhawk fighters; intre 20 aprilie 1941 si 30 septmebrie 1942 INSA ce ma mai gasit : Victory claims and losses for three Tomahawk/Kittyhawk squadrons of the Desert Air Force, June 1941–May 1943
P-40 losses (total) 3 Sqn RAAF : 34 112 Sqn RAF: 38 450 Sqn RAAF: 28 deci totla 100. Ia zi si tu de unde a scos unu (101) Marsilia ala? L-a primit cadou de la Curtis ?! Ca englezii zic ca nu de la ei ..
sefu, nu stiu de unde a scos unul, cert este ca a doborat 17 intr-o zi. Ca erau vechi, ca erau noi…
DIn 101 victorii, i-a confirmat inamicul o suta. Inseamna ca sistemul de omologare a nemtilor era destul de ok.
Daca citesti relatarile zilei de 1 sept ,42, o sa vezi ca a doborat 8 avioane in zece minute!!!
„he shot down seventeen British fighters on three missions, eight aircraft in ten minutes.”
Ca sa apreciezi la adevarata valoare aceasta realizare, trebuie sa tii seama si de faptul ca avioanele de vanatoare aveau putina munitie la bord, si ca inamicu’ se misca si el…
Tocmai fimdca stou ca aveau putina munitie . Tunurile Ikaria (20 mm) aveau dintai 60 apoo 80 prooecteile in rezerva .. Asa ca imi vine greu sa cred 8 avioane in 8 minute chiar daca aia ar fi fots extrem de cooperanti – adica sa zboare drept asteptnad executia.
Sa nu mai zic ca dupa 15 hai 20 miniute de l;upta trebuia urgent sa ajunga pe un aeroport (cam toate avioanele europene aveau o autonomie redusa. Ba chiar si P 36, P 40 si P-39.. )
Scuze cam mult. Asat imi aduce aminte de unu care sa lauda ca la el partida de amor dura 50 de minute minm si ca facea amro de .. 7 ori pe noapte!!!! Nu era vorba despre nopatea polara aia de luni de zile ..
Da ma rog asa sunt barbatii tineri… peromanti si f laudarosi.
E interesant de vazut luptele aeriene din jurul debarcarii din Normandia din Iunie 1944.
Niste asi germani proaspat sositi de pe frontul sovietic au fost doborati la primele iesiri de catre pilotii Aliati, muuuult mai bine instruiti decat cei sovietici. Nu mai am datele dar unitatile germane de vanatoare sosite din Rusia nu s au mai descurcat la fel pe frontul de vest.
dar chiar si in cazul ARR (Aeronautica Regala Romana – asta era denumirea oficiala in epoca) pilotii nostri au foat decimati de americani nu de rusi. Pilotii romani au fost la orice ora peste cei sovietici si ARR a mentinut baremele de ore de zbor pe toata durata razboiului, nu a trimis pe front piloti de la fara frecventa sau frecventa redusa.
Nu uita insa ca americanii veneau la bombardament cu zeci, dar de obicei sute de Fortarete ori Liberatoare, iar acoperirea de vanatoare era pe masura, in sensul ca Lightningurile, Thunderbolturile si Mustangurile erau chiar mai numeroase decat bombardierele. Ce poti face asadar cu cateva Staffeln, sa zicem 12-24-36 de avioane, impotriva a 500-600? Te coplesesc imediat! Asta a fost si situatia vanatorilor nostri, mai mereu in inferioritate numerica. Pe de alta parte, raportul de forte era relativ egal in cazul sovieticilor, de unde si numarul mare de victorii germane si romanesti. Pe scurt aceeasi poveste ca si in cazul T-34 impotriva Panzerelor: cantitativ, nu neaparat calitativ (inclusiv in cazul Mustangului, un Me-109 pilotat cum trebuia ii facea fata fara probleme, la fel si pentru FW-190 A si ulterior D, „bot lung”), pana la urma esti inghitit de potop.
Subscriu.Inclusiv pilotii germani au fost total coplesiti de superioritatea tehnica si numerica a aliatilor.
La altitudine mare Me-109 era surclasat de P-51. Ce spui tu se putea doar pe la 3-4000 m.Dincolo de asta Mustangul era in avantaj.
Pai comparam ME 109 care a debutat in razboiul civil spaniol cu mustangul care a iesit in numar mare abia 44, intr-o perioada in care aviatia chiar a facut progrese semnificative
Clar alta generatie
Citeste ce spunea Ioan Dobran, la altitudine mare Me-ul „spanzura” in elice, iar mustangul dadea clasa
Dobran a fost de doua ori doborat de Mustang si a doborat doar unul care a reusit sa ajunga pana in ucraina
oricum remarcabile avioane amandoua
unii cu 13, 12…
altii:
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/heres-your-go-to-graphic-to-understand-the-navys-aircra-1705434161
http://i.imgur.com/1XinXPA.png
(numa’ la navy…)
http://www.aviatiamagazin.com/headline/si-totusi-f-16-portugheze-fac-misiuni-de-politie-aeriana-in-romania/
pai normal ca fac, ca au stat pana au intrat in colaps…
si asa se sta cu foarte mult talent si simt de raspundere pt apararea nationala in continuare la toate, marina, tancuri, aparare AA
Doar ca acum e oficial sa fie umilinta maxima pentru noi…..
probabil au asigurare. si nici macar nu le-au crapat cei 2 piloti, au scapat usor, asa ca ne bucuram degeaba…
As adauga si eu ca Romania a fost singura tara in WW2 care a avut o escadrila de femei aviatoare. S-a numit „Escadrila Alba”.
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/femeile-aviatoare-romance-escadrila-alba/
https://www.youtube.com/watch?v=s0ejv2Hs0wo
„The story of the russian female pilots of the 588th night bomber regiment.”
Uite ca nu stiam 🙂 Probabil ca trebuia sa precizez „escadrila sanitara”.
Oricum, multumesc pentru link.
Despre Marseiile, pt. Bizon:
„For instance, on 3 Jun 42, Marseille claimed 6 victories in 11 minutes –his 70-75th! Of his victims -P-40s of 5SAAF-AK384, AK421, AM401, AN262 were shot down outright, while two others were forced to belly land –six confirmed victories in my book. Marseille was a fantastic ace –perhaps the best. As none other than General der Jagdwaffe Adolf Galland (103) declared, “the unrivalled virtuoso.” An exceptional shot, he eventually averaged 15 rounds per kill often briefly concentrating his fire into the engine-cockpit in point blank high deflection bursts at the edge of a stall. He had numerous multiple kill missions. Moreover his diving/climbing stall turn into defensive circles was a tactical innovation –the ultimate solution to the tactical problem posed by Allied fighters over North Africa.
15 „rounds” din cate in incarcator?! Atentie tunu ala cu tragere prin axul elicei avea 60 sau 80 in cazul tunului Ikaria sau 200 in cazul tunului MG 151 o varianta avea 120 in banda ..
Deci cam ce tun avea ?!
Asta imi aduce aminte de wertenrurile spagheti – incep aia sa traga nene .. si nu se mai termina!! Sa nu mai zci ca un glont doboara 2 cai si 3 calareti …Si totusi un revolver Remington sau Colt avea numa 6 gloante…
Jagdgeschwader 27 (JG 27) Afrika
Bf109F-2/Trop
The F-2 introduced the 15 mm Mauser MG 151 cannon with 200 rounds.
anu? Luna?
Dasu ce top de avion avea ala ? Scuze , sunt scarbos dar trebe tinut cont ca discutia este si daca ,aterialul de care duispune apermitea presupusele performante!
http://www.acestory.elknet.pl/marse/marse.htm
Messerschmitt Bf 109 F-4 Trop
From the F-4 onward, the new 20 mm Mauser MG 151/20 with 200 rounds was used as the Motorkanone.
In articol este decrisa si ziua cu victoriile alea multe.
On September 1st 1942 (ironically, a 3rd anniversary of outbreak of the war) Marseille down 17 allies planes in three sorties. His first encounter that day was with a P-40 which had attack Stukas. It went down in flames rather quickly. Then six Spitfires acting as escort to Kittyhawks dropped down on Bf-109s. Marseille lowered his flaps and throttling back almost staling his aircraft, causing Spitfires to shoot past him. The last got a full course meal from of Jochen’s 20-mm canons and machine guns. The British fighter literally disintegrated in mid air. In the short skirmish which then transpired, another Spit was victimized by Marseille, as well as a second P-40 trying to escape on deck.
Times of victories: 08:28; 08:30; 08:33; 08:39.
On his second flight that morning, Jochen flew top cover for Ju-87s. They ran into big party of DAF fighters and bombers. Marseille with his wingman intercepted eight P-40s on their dive for Stukas, and allies planes formed the circle soon after this. He shot down two of his opponents immediately and the circle broke up. As they scattered, Jochen knocked down three more. He took his sixth after short chase, with a very long deflection shot. Throughout all this, his wingman flew close cover. They both climbed up again only to spot another flight of unsuspecting Kittyhawks. Marseille approached alone and shot down his seventh. After turning home he came upon yet another P-40 trailing white smoke. It became his eighth in this flight and probably was his easiest victim.
Times of victories: 10:55; 10:56; 10:58; 10:59; 11:01; 11:02; 11:03; 11:05.
Eight aircraft in ten minutes! Back in the base, as soon as he opened the canopy of his 109, he learned that Feldmarschall Kesselring was visiting his unit. Upon reporting to Operations HQ tent, Marseille declared 12 enemy aircraft shot down. Kesselring inquired of him the number he shot himself, and Jochen replied accordingly: „Twelve, Sir”. His supreme commander did not say a word. Later, he admitted to being astonished. That was a very busy day for all pilots of the JG-27. After a meal and a short rest, Marseille departed as an escort to Ju-88s which were seeking to bomb British troops concentrations. The battle of Alam el Halfa was at its highest point. Fifteen P-40s attacked Junkers, which in turn were attacked by Marseille’s pilots. A series of dogfights erupted which gradually brought fighting aircraft from 5,000 feet to almost ground level. In this aerial fracas the „Eagle of Africa” shot down another five P-40s.
Times of victories: 18:46; 18:47; 18:48; 18:49; 18:53.
O zi plina, as zice.
Se explica de ce a obtinut multe victorii tragand „la intalnire”. Cu MG-FF in aripi tactica nu ar fi fost eficace.
Avea nevoie de vedere excelenta, dar deseori nu era in forma pentru lupta: 😉
Marseille was extremely handsome. He was a very gifted pilot, but he was unreliable. He had girl friends everywhere, and they kept him so busy that he was sometimes so worn out that he had to be grounded. His sometime irresponsible way of conducting his duties was the main reason I fired him. But he had irresistible charm
http://manuals.hobbico.com/rvl/80-4656.pdf
E vorba de tunul (de 15/20mm, la 15mm e mitraliera mai degraba) instalat in axul elicei la versiunea BF-109 F2. Varianta F a intrat in serviciu la sfarsitul Bataliei Angliei, in 1940, insa dotarea la scara larga a escadrilelor cu aceasta varianta s-a facut simtita abia din vara lui 1941.
In schimb tunurile din acrosajele/gondolele aripa pentru vanatoarea de bombardiere (cal.20mm/30mm) aveau rezerva mica de proiectile. Astea nu se foloseau in misiunile contra avioanelor de vanatoare ca penalizau mult performantele si agilitatea.
Mai era versiunea asta, preferata de Adolf Galland:
„From the 109F-series onwards, guns were no longer carried inside the wings. (A noteworthy exception was Adolf Galland’s field-modified Bf 109 F-2, which had a 20 mm MG FF/M installed internally in each wing.)[nb 4] Only some of the projected 109K-series models, such as the K-6, were designed to carry 30 mm (1.18 in) MK 108 cannons in the wings.[31]
In place of internal wing armament, additional firepower was provided through a pair of 20 mm MG 151/20 cannons installed in conformal gun pods under the wings. Although the additional armament increased the fighter’s potency as a bomber destroyer, it had an adverse effect on the handling qualities, reducing its performance in fighter-versus-fighter combat and accentuating the tendency of the fighter to swing pendulum-fashion in flight.[32] The conformal gun pods, exclusive of ammunition, weighed 135 kg (298 lb);[33] and 135 to 145 rounds were provided per gun”
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109
Marseille
Partea nasoala e ca daca F 16 cad in teste la Portughezi, noi suntem tot buni de plata! Daca cad toate, prin absurd, noi trebuie sa le platim ca si cum ne-ar fi livrate! Marfa contractul….tot sa semnezi din astea! Stiti voi vorba aia….nu e prost cine cere, e prost cine accepta si da!
Hahaha da da ! Pai cine semneaza contracte de genul asta, plata integral in avans iar daca pana la livrare marfa se strica, noi continuam sa o platim ?
In afara de statul roman eu unul nu am vazut asemenea clienti :)))))))))))))) si vorba aia, am vazut destui !
Off topic, noi informatii despre prabusirea A-400M:
http://aviationweek.com/defense/software-cut-fuel-supply-stricken-a400m
Unii nu inteleg despre ce vorbesc, orice fel de regionalizare va avea un impact devastator la nivelul mentalului colectiv, mai ales pentru romanii ardeleni, iar consecintele pot fi incontrolabile, fiindca perceptia va fi cea care va fi. Multi iau usor lucrul asta, mult prea usor, confunda spatiile, nu tin seama de istoria pe care multi au mostenit-o pana in sange, chiar daca in aparenta pare ce pare, aleatoriu.
Off-topic:
In caz ca mai aveati vise umede cu tancuri facute in RO cu oteluri din alea smechere s.a.m.d. (o zic scrasnind din dinti :((((((((((, nu de alta da sa nu se interpreteze pe dos):
http://www.gazetadambovitei.ro/actual/imagini-incredibile-rusii-taie-si-topesc-cos-targoviste-combinatul-dispare/
Si MARELE ROMAN din fruntea tarii sta si o arde pe mistouri, ba mai mult cand s-a pus sechestru la Lukoil si …. puteam sa-i matrasim elegant a tipat ca ars ca dau rusii oamenii afara.
Tomberonezi, asta ar putea fi de interes:
http://www.janes.com/article/51570/boeing-touts-a-10s-for-international-customers-should-usaf-divest-fleet
in cazu’ nostru cred ca elicopterele de atac ar fi mai potrivite, daca ar fi sa alegem
Nu neaparat, ne-ar elibera putinele F-16 de o parte din misiunile de atac la sol si s-ar focaliza pe protectia spatiului aerian, asa cum a fost si intentia RoAf in momentul achizitiei (vezi si lista de munitii).
Problema e cu mentenanta, si aici vom depinde mult de SUA si logistica lor.
normal avioane tip a-10 nu intra in scena cand poti sa asiguri „linistea” cu f-16? si a doua intrebare, se poate face asta cu 24 f-16?
p.s
daca in 10 ani PIB-u’ o sa fie cu totu’ altu’, presupunand ca o sa ne permitem si noi sa avem 48-60 avioane de lupta, nu ar fi cazu’ sa punem osu’ la treaba sa facem la noi macar un subsonic tip a-10 macar intre timp? adica, sa ne uitam si noi putin in viitor ca astia vad ca, calculeaza viitoru’ cu date de azi…
Peste 10 ani dronele vor face diferenta pe campul de lupta …. grupuri de lupta cu misiuni clare pe campul de lupta cibernetic… Razboiul cibernetic nu inseamna doar internetul pe care il stiti voi… Mai degraba ar investi in cercetare pe tema imprimantelor 3D pentru uz militar…
nu stiu cu mi-au scapat dronele…..chiar aseara ma gandeam…….chiar ca astea ar putea inlocui a-10 si poate chiar si elicopterele de atac putin mai incolo
Pai nu am zis tot aici ca pe scheletul lui IAR -99 sa construiasca o drona? Am zis… da astia au nevoie de avioane cu piloti care sa justifice cardul de generali asa cum zice si GSG-u’….
Ce e aia general comandant peste o escadrila de drone???? 🙂
Pai nu se da cu profundoru’ de pamant coana Mitza pe marginea santzului cand o auzi ca ficioru’ ei se joaca cu telecomanda ???? 🙂
Avem proiectul IAR 99? Avem!
Avem specialisti in informatica / cibernetica? Avem!
Putem sa asimilam in timp partea de electronica/ microelectronica? Eu zic ca putem daca am fi interesati…
Cine ne impiedica sa realizam o flota de drone de atac / recunoastere mai ales ca numarul de drone militare nu este restrictionat in niciun tratat referitor la armament conventional? Doar prostia celor care au ajuns la putere…
Deocamdata piata dronelor militare este la inceputuri, cine va exporta drone ieftine va castiga bani buni…. Nu exista restrictii in ce priveste numarul de drone militare detinute de un stat (fie drone de aviatie / terestre/ navale) si nici la armamentul conventional instalat pe ele, iar chestia cea mai importanta este faptul ca electronica / microelectronica / softul aferent poate fi adaptat foarte usor pe diverse categorii aeriene/ terestre / navale…
Am zis sa nu taie TAB-urile alea vechi si sa transforme in drone terestre o parte din ele? Am zis… O drona terestra pe scheletul acelui TAB poate fi folosita pe post de „magarush”, cercetare ,atac, kamikadze etc O sa vezi ca in componenta plutoanelor de infanterie din alte state va intra in curand si o astfel de drona bazata pe un transportor blindat … La noi posibil in 2050 la cum evolueaza lucrurile… Noi trebuie sa cumparam de la altii….
Aloooooo… spamu’ … mamu’ …. hamu’…. 🙂
niste drone iefteneaua care sa nu fie nu stiu ce paguba daca le pierzi, le folosesti sa dai boambele AT si ‘mnezeu cu mila, daca se mai intorc sau nu, tinta e pa
Exista si riscuri legat de utilizarea dronelor pe campul de lupta.
Imi spuneti cum naiba au reusit iranienii sa captureze in dec. 2011 acea bijuterie americana (RQ-170)? Nu de alta, dar o asemenea arma se poate intoarce impotriva proprietarului de drept.
Exista in informatica moderna (la nivel civil) cateva metode de a insela un calculator ori router. Aceleasi metode au fost adaptate de altii pentru a insela calculatorul unei drone militare, pe baza unor semnale de radio false
Cu alte cuvinte, utilizarea unei drone presupune din partea proprietarului asumarea unui risc, care banuiesc ca a fost luat in calcul.
Riscuri exista si in cazul unui avion pilotat… De exemplu, recent a fost arestat de FBI un hacker care se juca cu softul motoarelor unui avion de pasageri, altitudinea la care evolua acesta… culmea ironiei este faptul ca respectivul era chiar la bordul avionului si a facut publice anumite aspecte inainte de a fi arestat… Deci totul sub nasul pilotilor care probabil se uitau buimaciti fara sa-si dea seama…
Exista tot mai multe zvonuri despre preluarea controlului asupra unor avioane de pasageri de catre alte persoane, altele decat cele care au atributii prin lege cu ajutorul metodelor informatice mai putin ortodoxe… Daca metodele au succes pe partea civila, de ce nu ar avea succes si pe latura militara? Se probeaza astfel de tehnologii avansate inclusiv in China sau Rusia, respectivele stiri apar „impachetate” frumos in staniol iar vina este aruncata ori asupra pilotilor, ori asupra avioanelor… De exemplu un Boeing a aterizat cu chiu si vai prin Rusia dupa ce a fost magarit de la sol in fel si chip…
http://www.mediafax.ro/externe/un-hacker-american-sustine-ca-a-reusit-sa-controleze-motorul-unui-avion-in-timpul-zborului-14286380
Multumesc pentru raspunsuri.
” tip a-10″
Eu m-as multumi cu IAR93 NG !
noi cate hercules mai avem? 3 sau 4?
Pai, am cumparat 4 B-uri folosind fonduri de asistenta americane, 40 de milioane de dolari (’96’ – ’98) pentru 4 aparate. Apoi, am mai cumparat un H second-hand de la fortele aeriene italiene in 2007.
Din cele 5 aparate, in perioadele de glorie maxima au zburat 4 in acelasi timp, in perioadele cele mai negre a zburat doar unul singur. In general in astia 18-19 ani de cand le avem, zburau cam 2-3 aparate.
Din cate stiu eu, cel putin 2 B-uri au fost aduse la nivel H, deci am putea spune ca in teorie avem 3 H-uri si 2 B-uri. Insa unul din B-uri a fost canlibalizat irecuperabil pentru piese de schimb, la un moment dat era stocat fuselajul pe Otopeni militar si toate motoarele erau scoase plus alte componente.
Anul trecut sau anul asta au fost trimise 2 aparate in SUA pentru a li se schimba statia de bruiaj si probabil si alte modernizari. S-a si facut un adevarat tur al tarii cu vreo 2 sau 3 aparate saptamanile astea, au zburat peste aproape toata tara.
In concluzie avem 4 aparate „intregi”, 1 aparat canibalizat, iar la zbor sunt date vreo 2 sau 3.
ramane de vazut daca Ungaria va primi inca un avion gratis – depinde care a fost cauza iesirii de pe pista.
daca i-au lasat franele si a fost o problema de mentenanta e de vazut cine s-a ocupat de avion sa-i mearga franele (suedezii sau ungurii).
sau daca au gresit pilotii – caz in care nu cred ca ungurii primesc un alt avion.
depinde mult de ceea ce scrie in contract pentru astfel de situatii.
comparativ, daca portughezii dau de pamant cu avioanele Romaniei inainte sa ni le livreze, contractul prevede ca tot romanii le platesc.
Rusii afirma ca nu vor abandona Transnistria . Se incinge treaba !
Pod aerian pentru alimentarea trupelor rusești din Transnistria
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Europa/Pod+aerian+pentru+alimentarea+trupelor+rusesti+din+Transnistria